Суреткер сыншы
ӘКІМ ТАРАЗИ,
жазушы, Мемлекеттік сыйлықтың иегері,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері
Әшірбек Сығайды бала кезінен білемін десем де болғандай. Консерваторияны жаңа бітірген кезі екен. Райымбек Сейітметов таныстырды. Жастықтың әсері ме, мастықтың салдары ма, сол күні ұшқалақ мінез танытып алдым, ұшқары пікірлер айтып қалдым, жаман-жәутік мігітке ұшырасқан болсам, қату қабақ, дөрекі жауап естір едім. Әшірбек сыр бермеді. Мәрт екенсің деп іштен түйіп қойдым, мінезге бай адамға тәнті болып жүретін әдетім. Содан кейін жиі-жиі кездесіп, байыпты, байсалдылығын таныдым.
Мәрттік те, байыптылық та, байсалдылық та – мінездің түрлі қырлары. Қырлары ғана. Ғана…
Елі қадірлейтін білікті азамат атану үшін сегіз қыр аз. Сегіз сыр мәндірек. Сыр дегеніміз – сиқыр дегеніміз. Әшірбектің сиқырлы сыры – шабыткерлік таланты. Қасиетті қазақ театрының кешегісі мен бүгіні, биігі мен аласасын, күнбе-күнгі тірлігінің ұңғыл-шұңғылын Әшірбектей меңгерген, Әшірбектей пайымдайтын жан некен-саяқ.
Некен-саяқ деген тіркестің өзін сыпайылық маймөңкесі деп қабылдасаңыз, қиналмай келісер едім.
Ұзақ-ұзақ іссапарларына бірге шыққанда, көңіл-күйін шертісіп астана көшелерін шиырлаған сұхбат сәттерінде, таңғалатын бір жайым – Әшірбектің ұшан-теңіз сарқылмас білімі, зерде «қоймаларына» жиған мол қазынасы. Бұл тұрғыдан Сығай – кешегі отандас, бүгінгі ынтымақтас елдердің театры мен өнерінің түбегейлі энциклопедиясы; қай елде қанша театр бар, әр театрдың өзіндік ерекшелігі қандай, ол өнер ұжымдарында қандай-қандай әртістер бар, әр әртістің өмір жолы, шеберлік деңгейі, тіпті осал тұсы не десең, мүдірмей, егжей-тегжейлі баяндап бере алды.
Әшірбек Сығай деп аталатын алғыр азамат, Әшірбек Сығай деп аталатын қоғамдық түсінікке, қоғамдық құбылысқа қалай айналды? Ол түсінік, ол құбылыс бізге несімен қымбат?
Әшірбектің кітаптарын қолға алдым. Қайта үңілдім. Өнер зерттеушінің өнерін мұқият зерттеп үңілдім. Қазақ театрының, ел өнерінің алтын діңгектері, майталман саңлақтарының ірі-ірі тұлғалары сомдалып келіп көз алдыма сап ұрды. Әсем де салтанатты сап. Жанарыңа жас үйірілтер аяулы образдар. Келмеске кеткен асылдар. Қадірін бірде біліп, бірде білмей жүрген үйреншікті… өзіміздің саңлақтар… тірі пенде деп жүргеніміз, кейде мойындап, кейіміз кекжиіп, сыртынан сан-саққа жүгіртіп жүрген қарапайым таланттарымызға басқаша қарай бастадым. Табынып қарай бастадым. Шымылдықтың арғы жағындағы жұмбақ өмірге ғашық болып, құмарта, тамсана үңілдім.
Құрғақ мақала, жадағай оқуды күнде оқып жүрмін. Баяғы өткен заманда ай сайын жұрттың басын зорлап жинап, кәсіподақ жиналысында зорлап тыңдататын баяндама тәрізді есеп беру, атап өту… Сол жайдақ ойлы шұбалаңқы «пікір айтулардың» фонында маңғаз асқар биіктей көрінетін Әшірбек туындыларының құпиясын мен анық ұқтым. Ол – суреткер сыншының (иә, иә суреткер сыншының!) лүпілдеп соққан жүрегі екен. Айтып отырған объектісіне автор өз жанынан нұр құйып отырады екен! Сондықтан да Әшірбектің әр туындысын сиқырлы симфониядай ұйып қабылдайды екенсің. Сондықтан да біздің Әшірбек сыншы емес, жыршы екен.