Екі ойдың бір арнада тоғысуы
Сағатты еска алғанда, ұдайы асығып аптыға бір мезетте қыруар шаруаны атқаруға тырысқан тынымсыз кейпі елестейді. Жанарының жарқылы назарына шалынғанды қалт жібермей, төңірегін өзіне ғана тән сүйкімділікпен баурап, таңғажайып мәліметтерімен, басқа ешкім айта алмайтын әңгімелерімен, асқан сауаттылығымен, мол білімімен қызықтыратын.
Шуақ шашқан жүзі, дархандығы, әрдайым шұғыл көмекке дайын елгезектігі адамдарды өзіне магниттей тартып әкететін. Сірә сондықтан ба, көзқарасы, пиғылы бір-біріне ұқсамайтындар, бірін-бірі мойындамайтын, атақсыз, атақтылар, өзара қырқысқандар, қоғамға, билікке өкпелі, ризасы да Сағатты іздеп жүретін. Солардың бәрімен тіл табысып, мейірімін айналасына, әсіресе жастарға аямай төккен, оттай лапылдаған, желдей ескен, дауылдай соғып, құйындай үйірген Сағат небәрі 44 жас өмір сүрді, арамыздан кеткеніне 26 жыл.
Қатар оқыдық, жақын араластық, жақсы-жайсаңдар жиі жиналатын дастарханынан Сара Латиева екеумізді қалдырған емес. Ауылдан келген сайын ағайын-туған, анамызды қонаққа шақырып, бауырларымызға шейін құрмет көрсетті. Бертінде қайтыс болған Ғазиз (әкемнің інісі) ағам Сағат пен Шәрбанудың төрінде Өтежан Нұрғалиев және басқаларымен өткерген сәтін ертегідей есіне түсіріп, Бәтима анам да ризашылығын білдіріп отыратын. Мектепте оқитын Алмагүл сіңлімді алғаш көргенде «мына баланың көзінде от бар, кешке қарай бірге келіңдер» деп, аядай пәтерлерінде түннің бір уағына шейін думандатқанымыз есімде. Сәйімжамал (әтей, әтеш дейтін үлкен-кіші) анасы қандай еді, шіркін! Қолынан дәм таттық, шама-шарқымызша өзіміз де ілтипат көрсетіп үлгердік. «Сұлулығына қызығатынбыз Ханымжан (осылай атады) апамыздың,- деп еске алады тоқсанға толған Бәтен Ноғайбайқызы, — бойы сұңғақ, қара торы, сылқым, түр-тұлғасы ерекше қыз болатын жасында. Қараңғы үйді жарық қылған, үйде отырып түзді болжайтын Сәлбеннің ең жақсы қызы деген аты шыққан. Сағат танымал болғанда, анасына тартқан екен ғой деп қуандым».
Орайлы сөз
«…Сағат осы теледидарда жоғары жақтың қысымшылығынан және қазақи қылықтардан күйіп кетті. Оның жүрегінің шаршауы елі үшін, халқы үшін орындар парызының үлкендігінен болды. Тоталитарлық тәртіп кезінде ешбір адам еш уақытта қауіпсізбін, ойымдағыны айта аламын деп сезінген емес. Айтары көп жанның бір күні жарылып тынатынын қырық төрт жыл ғана жасаған Сағат Әшімбаев дәлелдеп кетті».
Тұрсынбек КӘКІШЕВ,
профессор, Құрметті
академик.
Шүкір, ауыл-аймағы сыйлаған осындай ана перзенті елінің мақтанышына айналды. Жылдар алға жылжыған сайын Сағат феноменіне арналған толғау, эссе, зерттеулер көбеюде. Төл туындыларынан сан жағынан әлдеқашан асып түссе керек мұндай дүниелер. Бұл нені аңғартады? Аға ұрпақтың да, жастардың да Сағат Әшімбаев шығармашылығына айналып кеп үйіріле беру себебі неде? Гәп осында!
«Әдебиеттегі әркімнің орны да оның адамтану іліміне әлеуметтік-психологиялық тұрғыдан қосқан жаңалығының мән-маңызына қарай айқындалады» деп ұлы Абайға қарата жазғанын өзіне қатысты саралап байқайықшы. Бұл орайда өзім үшін жаңалық аштым: шығармаларында түбегейлі сипатталып көрініс тапқан Сағаттың рухани жаңғыруы өткен шақтың емес, бүгіннің, ертеңнің де бағдаршамы екен. Арамыздан аттанғанына ширек ғасырдан асса да Әшімбаевтың ой, пікірлері, сыны, телехабарлары, ірілі-ұсақты мақалалары ұлттық идеологиямыздың өзегіне айналғаны таңғаларлық жәйт. Туындыларын оқы да тоқы, идеяларын жүзеге асыр, ойларымен қаруланып Отаныңды сүй, ана тілін сақта, салт-дәстүріңді қадірле. Кез-келген сөзі дәлел бұған:
«Елдің сәні өз тіліне деген шынайы сүйіспеншіліктен көрінеді; Тілге деген немқұрайдылық – айналып келгенде болашаққа деген немқұрайдылық; Тоғышарлық басталған жерде қарақан бастың қамы күйттеліп, азаматтық мұрат мансұқ етіледі, қоғамдық сана санаттан шығады; Әдебиет ақиқаттың мәнін айғайға бармай ашуы, шындықты шыңғырмай айтуы керек; Азаматтық пен адамгершіліктің биігінде тұрған адам ғана алдына ұлы міндет – халқына қаламмен қызмет ету міндетін асқаралы мақсат етіп қояды. Үлкен жүрегі бар адамнан ғана үлкен өнер туатындығын тарих тағылымы көрсетіп келеді; Азаматтық жоқ жерде азаматтық позиция қайдан болсын! Сондай-ақ азаматтық позиция үстемдік алған жерде азаматтық көзқарастың жеңіске жеткені, азаматтықтың күні туғаны деп есептей беріңіз; Сұлулық та сұлу сезім бар жерге ғана қоныс тебеді; Нағыз әдебиет туындысы белгілі бір көркемдік эстетикалық, философиялық заңдылықтардың негізінде, азаматтық үлкен ойдан, терең парасатты дүниетанымнан, әлеуметтік қажеттілікке жауап ретінде адамгершілік қажеттіліктен туады; Сынның аты – шындық, заты – сүйіспеншілік».
Інжу-маржан тіркестерін іздеп, осылай тере бастағанымда, қасиетті ұямыз «Лениншіл жаста» қатарласа, жарыса қалам сілтеген өткен ғасырдың жетпісінші жылдары «жазғаның кілең цитата, біреулердің айтқаны, ішіңді жарып шыққан ештеңең жоқ, ал мен өзгелердің ой-пікіріне сүйенгім келмейді…» деп, айтысып қалғанымыз есіме түсті. Қызық, енді өзім оның жүрекжарды сөздерін бірінен соң бірін мақалама тізіп отырмын. Алайда телегей-теңіз тебіренісін толыққанды сыйғызып жеткізудің мүмкін еместігін түсінгендеймін.
Орайлы сөз
«Сағат перзенттік парызға, азаматтық қарызға келгенде адалдықтың ақ туындай желбіреген айрықша адам еді. Ұлттың ұлы маұарттарына ұмтылудың үздік үлгісін көрсетіп кеткен Алаш ардақтыларының қататында Сағат Әшімбаев есімі ерекше аталады. Тәуелсіздік таңының атқанын көре алмай кеткен арда азамат арамызда жүрсе ордалы ойларымен жасына жетпей-ақ халқының абызына айналар еді.
Халқы алдындағы парызын өтеп, қарызын қайтарған азамат болса осы Сағаттай-ақ болсын. Менің бұл пікіріме қалың жұртшылық қосылады деп ойлаймын. Көп азаматтар басшылық жұмыста жүреді. Бірақ олар елдікке келгенде бір пәлеге ұрынып қалармын деп жалтақтап, өзінен жоғарының алдында кішірейіп, жалпақтап жүретінін талай көргенбіз. Сағат ол топтан емес еді. Желкесіндегі кірпік қақпай қадалып тұрған қарауылға қарамай, ел дегенде, қазақ дегенде қиын жердің өзінен жол тауып кететін еді».
Мырзатай ЖОЛДАСБЕКОВ.
Жастықтың жалыны ма, дәл сол кезеңде әрқайсымыз өзімізше мықты, бір-біріміздің қадірімізге жетпеппіз. Тым қатты, ашық сынайтынбыз газеттегі материалдарымызды. Кек сақтамай содан кейін думандата жиын-тойларымызды жалғастыратынбыз. «Коллонтайдан аумай қалыпсың… Мынадай темір құрсау, тері киімдерді қайдан табасың, онсыз да қасыңа жақындауға батпайды ешкім, – дейтін, – мінезің қиын, кіндік балаң ғой, Мәулен саған ұқсаған, қайсар, айтқанынан қайтпайды, ішімдегіні тап деп тұрады, Дәурендей емес…». Қайран, сол жылдар, Сағат пен Шәрбану пәтерден пәтер ауыстырып, қайда көшсе де қонақ арылмайды, есігі жабылмайды, біз де күн құрғатпай тәтті-дәмдісін жеуге әбден дағдыланғанбыз, томпиған Дәурен, Мәулен құлыншақтарды да көргіміз кеп тұрады. Әлдеқалай Шәрбану шаруалармен шығып кетсе, ол келгенше Сағат бүкіл тағамды, тіпті сыйлы қонаққа деп сақтағандарына шейін алдымызға толтырып қоятын. Пейілі кең, жаны жомарт, қолы ашық, қимылы тез еді! Соңғы рет аяулы ұстазымыз Тауман Амандосовты соңғы сапарға шығарып салғанда бәз-баяғыдай ширақ, сергек қалпында кездестірдім. Тұлғасынан арқа сүйейтіндей бауырмалдықты, жылуды сезіндім. Арнайы барып, мұң шағып, жылағым келді басымнан кешкен түрлі жағдайды айтып үлгермедім. Тауман ағамен қоштасқаннан кейін бір айдан асар-аспаста өзінен де айырылып қалдық.
Міне, арада жарты ғасыр өткенде, Сағаттың жарқын жүзін мұңая да сағына елестетіп, соншалықты қысқа ғұмырында жүз, мың жылға татитын мұра қалдырғанын дәл сол шақта еш ұқпағанымды мойындауға мәжбүрмін. Артық кетіп, дарақылық танытқаным да біртүрлі өзегімді өртейтіндей. Жалғыз Сағат емес, ірі тұлғаға айналған замандастарымның қадір-қасиетін енді ғана білгендеймін. Шашылған қағаздарымның арасынан әлдене іздеймін кеп алаңдап, Сағаттың жазып берген кітабы, күнтізбе дәптер, маңызды тағы бір нәрселер бар сияқты еді, табыла қоймады. Жүйесіз үйілген хат-хабар, қолжазба папкаларынан іздегенімді таппай быт-шыт шаршап отырғанымда, жарым-жартысы жоқ алақандай блокноттан Сағаттың қолтаңбасы жарқ етіп шыға келді. Не деген сәттілік. Айы, күні белгіленбепті, шамасы студенттік кез болса керек. Алғашқы парағын Сағат «Арман биік асқар шың, арман баспалдақтарындағы менің ыстық демдерім» деп бастапты. Сол ыстық демінің ара-арасынан сыр суыртпақтасақ:
«Мақсатың жалпыға ортақ болса – сен азаматсың; Әрқашан оптимист болмаққа керек; Нағыз бақыт – өз басыңды сыйлау. Ал, ең үлкен бақыт – өзің сүйген мамандықты сүю; Алдымен адамдықты жете меңгер, сонан соң мамандық шыңын игер; Бақыттың қыры да, сыры да көп, өмірлік бақыт өмірден өз орныңды табу да сол орынға лайықты теңіңді (жар) табу ма деймін; Мәртебең өссе құлди сені қуалар, құлдиласаң мәртебең бірге сырғанар; Бос уақытты күтіп жүре алмаймын, уақытты қолдан жасауға тиіспін; Адамның өңі секілді ары да әртүрлі: жібектей жұмсағы да, көндей қалыңы да болады; Ұлы адамның қатесін сынаған артық емес, бірақ сол үшін оның өзін айыптау – ағаттық. Ұлы адамды ұлы қалпында тұтас ұғыну керек; Ғұмыры қолым тимейді деп, шыр-пыры шығып жүретін адам – асылы ештеңе тындырмайтын адам; Түбі саяқ адамның болған-толған жері – жақсы жандардың қатесін іздеу, соған жармасу; Оңашада ұрлап ішіп, жұрт көзінше мас боп жүретін жандарды көргенім бар; Жан тебірентер кітап жазу үшін көздің жасы мен айлы түннен гөрі күштірек нәрсе керек; Өткір теңеуге тән бітіретін жазушы да, жан бітіретін оқушы; Жан тыныштығын іздеген кісінің жанынан шығар ақылы болмайды. Қызғаныш мұны әркім әр қалай түсіндіреді, меніңше бұл құбылыс сенімсіздіктен әрі терең түсінбеушіліктен туындайтын секілді; Өмір жөнінде әркімнің түрлі, сан қилы түсінігі, пікірі болады, ол ойлар бір түзудің бойында жатпайды; Өмір – математикалық формула емес; Әрқашан ақыл, парасат жеңеді; Біреуге ақыл айту бір ерлік, ал сол ақылды өзің қабылдау іс жүзінде мың ерлік. Сезімді ақыл тізгіндейді, ақыл ойды сіз, біз дейді; Сөз шындығын өлшейтін таразы – уақыт; Уақытты минуттап санайсың да ал өмірдің минуттап өтіп жатқанын санай алмайсың; Мен үшін үлкен бақыт – оқу, іздену».
Ойларының осылай бозбала, бойжеткен шағында тоғысуы Сағат пен Шәрбанудың мызғымас одағына ұласып, қазақтың рухани кеңістігінде қатарласа ұшты. Екеуі де оқырманын мол қазынаға кенелтті.
Шашылып түскен тіркестер
«Ойым аз болғандықтан көлемін көбейтіңкіреп жібердім», – депті Флобер.
4.04.1980 ж.
Сыншы жеке адамның творчестволық құпиясын ашып қоюшы ғана емес, ең бастысы бүкіл әдебиеттің дамуына жол ашушы адам.
10.04.1980 ж.
Әңгіме – қиын жанр. Сол себепті де Флобердің: «Әңгіме жазу қиын болғандықтан роман жазуға мәжбүр болдым», – деген сөзінде терең мағына бар.
14.04.1980 ж.
Әдебиет дегеніміз – шындық деген сөздің синонимі.
22.07.1980 ж.
Мақтауды жақсы көрген адам мақтануды да жек көрмейді деген сөз.
Адамның ең осал жері – мақтан сүйгіштігінде, ал ең мықты жері – сынға деген сүйіспеншілігінен көрінеді.
8.04.1980 ж.
Кемшілік жіберу – адамдықтың белгісі,
Кемшілікті мойындамау – надандықтың белгісі.
Жақсылық үшін күресу – жамандыққа қарсы күресу деген сөз, ал жақсылыққа қарсы күресу – жамандық үшін күресу деген сөз.
2.08.1981 ж.
Жас жазушы көп те, жаңа жазушы аз болып жүр. Сол сияқты ескі тақырыпты жаңаша жаза алмайтындардың саны, жаңа тақырыпты ескіше жазатындардың санынан кем түспейді.
Мәселен, махаббат ең көне тақырып. Сондықтан осындай көне тақырыпты жаңа уақыттың тұрғысынан жазу керек.
5.12.1981 ж.
Ұлы таланттар күнде, жылда тумайды. Олар жүздеген жылдарда бір рет қана туса, оларды түсіну үшін де соншама ұзақ уақыт керек.
24.07.1982 ж.
Алтынның құны аздығында! Алтын аздығынан әрі құнды әрі қымбат екен! Демек, аз нәрсе қымбат, қымбат нәрсе аз әрі құнды екен.
Жақсы жазу үшін көп жазу керек, бірақ көп жазуыңның бәрін көпшілікке ұсына беруге болмайды.
25.07.1982 ж.
Академик С.Қирабаев жазғандай: «…қалам қызметін сыпайы бастап, әдепті мінезбен даурықпасыз жалғастырып келе жатқан бүгінгі көрнекті жазушының бірі Шәрбану кейіпкерлері – үлкен қайраткерлер емес, қазақтың қарапайым әйелі. Әр салада еңбек ететін, әрқилы отбасылық өмір кешкен топтың өкілі. Автор солардың тұрған ортасы мен қарым-қатынастары, тіршілігі негізінде шын бейнесін танытуға, көзқарасын, өмір туралы ұғым-түсінігін ашуға ұмтылады. Журналистік қызметте жүріп өмір таныған Шәрбанудың шындықты терең түсінуі мен адамдарды тануы оның жазушылық қаламына жел бергені оның шығармашылығынан анық байқалады. Қаламгерге тән байқағыштық, құбылысты сурет күйінде көру де оған көмектескен. Сөйтіп, Шәрбанудың сәтті шығармашылық еңбегіне жол ашқан. Оның характері де дара, суреттейтін оқиғалары (сюжет, фабула) да нанымды, тілі де құнарлы, ойлы. Айтары бар, ұсынар сабағы мен ғибраты да мол. Оны қазақ әйелі табиғатының жыршысы деуге әбден болады». Кейінгі буын қаламгерлердің де Шәрбану туралы зерттеулері бар. Том-том көркем шығармалары, аудармалары, мақалалары әдебиетіміз бен мәдениетімізге қосылған олжа. Бұл жайлы айтар сөз де әлі алда.
«Сөз шындығын өлшейтін таразы – уақыт» деп Сағат бекер айтпапты. Тағы қайталаймын, бұдан отыз, қырық жыл бұрынғы шығармаларында, сұхбат, телехабарларында бүгінгі заманның талап-тілегінің қамтылғаны қайран қалдырады. Сағаттың ой-пікірлері, қанатты сөздері уақытпен тұлпардай жарысып, кешегінің, қазіргі күннің тірлік тынысын қалай толықтырса, келешекте де дәл солай жалғаса бермек. Өйткені Сағат Әшімбаевтың дүниелері өміршең, ұлтымыздың игілігіне тұрақты түрде қызмет етіп, мәңгілікке ұласпақ. Қысқаша қайырсақ, С.Әшімбаев мұрасы тәуелсіз Қазақстанның моральдік бет-бейнесін айқындайтын кодексін, адамзаттың гуманистік, жасампаздық бүкіл сыр-сипатын қамтыған ғажап әлем.
Сол ғажап әлем иесі, шексіз дүниенің ой-орманын армансыз шарлап, оттай жанып кеткен Сағат Әшімбаев пен «әдепті мінезбен» әдебиетке өлшеусіз үлес қосқан Шәрбану Бейсенова 70 жасқа толды. Екеуінің үпір-шүпір немерелері үшін қуанамын. Алтынай, Айғаным, Әлиманың жайдарман жүздерінен Сағаттың қайран анасының таныс, бейтаныс әсем де зиялы белгілерін шырамытып, іштей толқимын. Болашақтары жарқын, мақсаттарына жетіп, аман-есен жүрсе екен деймін. Немерелерінің қылығын мөлтек әңгімелерінің өзегіне айналдырған Шәрбанудың да тілегі осы: «Ауыр сөмкенің салмағымен жас шыбықтай бір жағына майысып, мықшыңдап кетіп бара жатқан немересіне қарап, әжесінің жүрегі елжірейді. Құлыншағым-ай! Иығыңа осы жүк артқаның артқан-ай! Осыдан бастап, өмір бойы өз жүгіңді өзің көтересің. Тек сол жолда ұлы Тәңірім өзі демесін. Жүгің жеңіл, ғұмырың ұзақ болғай! – деп тілейді әжесі көзі жасаурап». Тілегің орындалып, немере-шөберелеріңнің қызығына тоймай ұзақ ғұмыр кеш, Шәрбану! Өзің үшін де, Дәурен, Сағат үшін де!
Мағира Қожахметова.