«Талай сұлу тілегімді құп алған…»
«Махаббатпен жаратқан адамзатты…» дейді Абай. Сөзге көп құлақ аса бермейтінімізді алдын-ала сезіп-білгендей. «Махаббатсыз дүние – дос» деп қоятыны тағы бар. Қос құлаққа қоңырау ілгендей. Бәлкім, ауыздыдан шыққан сөз бір құлақтан кірген бойда екіншісінен ағып, лағып өте шықпасын дегендегісі шығар. Сөз біреу, ауыз біреу. Есесіне құлақ екеу. Тек құп алар құлық болсын деңіз.
«…Жер бетінде қанша жүрек бар болса,
Сонша жүрек махаббатты жырлайды…»
С.Есенин.
Исраил Сапарбай
«Махаббатпен жаратқан адамзатты» ның арғы астарында Адам-Ата, Хауа-Ананың болым-бітімі менмұндалайды. Айтыңызшы, жеке-жалғыз жан иесінде Махаббат деген ұлы да аяулы сезім әлемі бола ма? Айта көрмеңіз, бұл арада Алланы ауызға алудың жөні жоқ. Алла – Жаратушы. Ол – біреу де, бірегей. Бәрі де бір Жаратушы Иеден басталып, бір Жаратушы Иеге келіп табан тірейді. Әңгіме төркіні Адам-Ата мен Хауа-Анада, түптеп келгенде, екеуінің арасындағы жаннан әзіз адами ахуал мен бәндәуи сезім әулетінде болып отыр.
Бәнд – турасын айтқанда, тұтқын деген ұғымды білдіреді. Пенделік (бәндәлік) тұрғысында адамның бәрі тіршілікке кіріптар, қол-аяғы қосақтаулы. Бүгін туып, ертең өлетінін біле тұра тыным таппайды. Күн көру, өмір сүру үшін. Ал біздің айтып отырғанымыз мүлдем басқа – сезім, түйсік, таным, күйіну, сүйіну, азаптану, ғажаптану, қайғы кешу, қамығу, сағыну, жабығу… дүниесі. Бәрі-бәрінің жиынтығы не біреу, не екеу – Махаббат машақаты, Ғашықтық ғаламаты. Егер Хауа-Ана Адам-Атаның сол қабырғасынан жаратылмағанда, кім білсін, Қабырға иесінің қара жерді (не Жұмақты) қарыс аттам басуға қауқары келмей ішқұсталықтан өлер ме еді?.. Аспан мен жер арасын түгел өлшеп-пішіп қойғандай сіз бен біз де бұлайша сайрап отырмас па едік… Құдайдың құдіреті дегеніміз, міне, осы!
Бәрі де Абайдың жалғыз ауыз сөзінен шығып отыр ғой. Ал енді «Махаббатсыз дүние – дос» қа қараңыз. «Махаббатсыз»! Адам-Ата – Хауа-Ана екеуі жарқосақ екен, Жаратылыс пендесі қалайымша жалғыз-жақыбай жағдайда күн кешпек? Намақұл нақұрыстың нағыз өзі болмаса?.. Нанғыңыз да, сенгіңіз де келмейді. Алғашында. Енді өлеңнің екінші жолына келейік: Хайуанға оны теңеңдер…». «Апырай, адамның да хайуаны болады екен-ау?!» дерсіз таңданыс білдіріп, пәруана періште кейіппен. Сонда қалай, Абай сөзіне күмән келтірмек ойдасыз ба? Онда өлеңді қайта оқыңыз, не құлағыңыз қате есітіп, не құлқыңыз қағыс қабылдаған шығар? Есіңізде болсын, ұлыларда ұрдажық мінез болмайды. Даналарда да солай – дабыра сөзден басы аулақ. Дұрысы, әуелі өзіңізге, сонан соң көршіңізге, одан әрі ауыл-аймағыңызға, ұрық-шырығыңызға үңіліңіз. Сөз қадірін сонда білуіңіз әбден ықтимал. Бар мағлұмат «…дүние – дос» деген (амалсыз қосарланған) екі-ақ ауыз сөзде жатқан жоқ па? Ең алғаш Алла Тағала дарытқан, сонан соң Адам-Ата – Хауа-Анаға, ұрпағына мәңгі-бақи рухани, адами азық болған ұлы мәртебелі Махаббатты Дүниеқоңыз деген нәжіс ныспыға айырбастаған, айырбастап қана қоймай, доңыз бен қоңызды дос еткен бейшара-бейбақта қандай қасиет болушы еді?! Дәл осы арада, нақ осы тұста сол Абайдың «Адам бір боқ көтерген боқтың қабын» да еріксіз елеп, амалсыз мойынға аласыз. Атыңыз адам болған соң. Әрине, зауі-зат жайы бір басқа…
Абай заманын Абайдан артық айта алмаспыз, дегенмен… өз тұстас-тұрғыласыңыз – бүгінгі қазаққа үңілгеніңіз бар ма? Кімді көріп, нені байқадыңыз? Осыдан ширек ғасыр бұрынғы қазақ қандай, бүгінгі қазақ қандай? Әлгі, Абай аузынан шыққан «дүние – досты» алдыға салып? Кім сатқын, екіжүзді, табансыз, бүрсіз, үнсіз, әбеқоңыр, можантопай, дүмше, дүрдіараз, дүниеқоңыз?.. Әсіресе, соңғысы белалып қана емес, жанымызды «баурап», жүрегімізді жаулап бара жатқан жоқ па осы? Қашан тоярымызды, қоярымызды кім білген… Бұл ауру төтеннен келді ме, әлде, бөтеннен келді ме? Біз білетін және Абай әлдеқашан ауызға алып, санамызға салып кеткен диагнозы біреу-ақ: «Махаббатсыз дүние – дос», яғни мазмұнсыз, мәнсіз, марғау малғұндық психология! Мұның аты – Алла Тағала дарытқан рухани байлықтан, адами махаббаттан көре-көзге баз кешу. Сенімнің өлмейтінін, үміттің үзілмейтінін еске алсақ, басыбайлы емес. Жақсымыз да бар, жайсаңымыз да аз емес. «Жалғыздың аты шықпас» ты Абай бұзды. «Жаяудың шаңы шықпас» ты біз бұздық, себебі, бас-басымызда бір-бірден «темір» тұлпар бар. Тәубе деуге де лайықтымыз, бірақ бәрібір бірдеңе жетпейді де тұрады мынау пақырыңызға!..
***
Басқаны қайдам, адамнан гөрі махаббатты көбірек жоқтаймын. Адам келеді, кетеді, өледі, өшеді… Бұл қадымнан бергі қағидат. Ал махаббат… шынайы махаббат, мәңгі махаббат…
Әзелгі ақиқаттың бірі – ақындардың Махаббат жыршысы екендігі. Сан ғасырлық өнер өкілдерінің ішінен бөле-жарып отырғанымның өзіндік мәнісі бар. Рас, ұлы суретші Рафаэльдің шіркеудің ішкі күмбезіне қыз суретін сала отырып, оған өзінің өлердей ғашық болып қалған мүшкіл халін де, саз әлемінің сәруәр сардары Шопеннің шетелде шейіт болып, «жүрегімді Польшаға апарып жерлеңдер» деген соңғы аманатын да, ұлы жазушы Бальзактың бозбаланың бозым шағына бергісіз соңғы махаббатын да естен шығарғым жоқ. Әйтсе де, құдіреті күшті Алла Тағала аузыма шайнап сөз салған шайыр болғандығым үшін бе, көбіне өзім білетін өткен-кеткен ақындар тағдыры, аумалы-төкпелі, қиыр-шиырлы сол тағдырға бірден-бір себепші болған махаббат, сүйіспеншілік, ғашықтық әлемінің әрқалай аужайы алаңдатады да тұрады. Бәлкім, кім біледі, сол Ақынның шын мәніндегі тағдыр-талайы, тылсым да құпия мұңы мен сыры бізге жетпей, уақыт көлеңкесінде үнсіз қол бұлғап, тілсіз қоштасып қала берді ме?.. Тіпті, Абайдың:
«Өлең шіркін өсекші, жұртқа жаяр,
Сырымды тоқтатайын айта бермей…» –
деген жолдарының астарында біздің бағзы-баяғымыздан бері келе жатқан ұлттық менталитетіміздің ұшқын-ұштығы қылаң беріп тұрған жоқ па екен? Шынтуайтында, Ақынның мұңы мен сыры, сыры мен шыны Өлең деген «өсекші» тұрғанда қалайша уақыт жұмырында жұтылып немесе оқушы назарынан тыс тылсым, құпия күйінде қала бермекші?! Мүмкін еместей көрінеді. Мені қызықтыратын да, түн ұйқымды бұзып тынатын да көбіне-көп осы жәй. Құдай-ау, басқаны былай қойғанда, тіпті, кешегі салдатып, серілетіп өмірдің көз ілеспес көшімен қаз-қатарласып, қаптал-қабаттасып өте шыққан Ақан сері, Біржан сал, Иман Жүсіп, Сегіз серілерді еске алмағанның өзінде, бергідегі Мағжан, Шәкәрім, Бернияз, Қасым бастаған, қыршын кетті деуге саятын Төлеген, Жарасқан, Кеңшілік, Жұматай, күні кешегі Мұқағали, Сағи, Жұмекен, Өтежан, Қадыр, Тұманбай сыңайлы дүбірлі, дүрмекті ақиық ақын-шайырларымыздың қай-қайсысының (көрген құқайынан мүлдем бөлек) «махаббат қызық, мол жылдары» қаншалықты баршамызға қанық, танық? Ауыз толтырып айта алмаймыз. Себебі, бізге олардың «сүйдім, күйдімінен» гөрі, несін жасырамыз, әлеуметтік ауқымдағы, азаматтық аядағы әуен-жырлары көбірек қажет болды. Оқысақ та, жаттасақ та, дәріптесек те, тіпті, дәрежелесек те!.. Бұл мәжбүрият, әдетте, қаладың-қаламадың, ақын тағдырына (бірен-сараны болмаса) әсер етпей тынбайды. Әсіресе, идеологиясы итіс-тартыс, саясаты сары езу сарноқай заманда. Бұдан соң әлгі «сүйдім, күйдіміңіз» әркімнің, оның ішінде ақынның да жеке басының шаруасына айналмағанда қайтпекші?! Ал біздің білігімізше, Ақын – ең алдымен, махаббат жаршысы, сонсоң ғана әлеумет жаршысы, жұмақ пен пейіш жұрағаты, тозақ пен тамұқ хабаршысы! Осыны ұқпаған ұлт та, ұлыс та, әдетте, әрнәрсеге ұрыншақ, бұрылшақ келеді. Тағы да айтуға тура келеді:
Ақын – жайгершілікте,
Батыр – жаугершілікте!
***
Бас ақынның бас шәкірті – Мағжан махаббаты хақында қалам тартсам деген ойда едім – жас, уыз, кінәсіз, күнәсіз, кіршіксіз, кірпияз сезім дүниесі мен жүрек қалауынан гөрі ақынның азапты өмірі мен тауқыметі таусылмас трагедиясы алдымды орағыта берді. Бернияз трагедиясы қыршын да күнәлі қалпында жүрегімді қанжылатты. Бернияз жалғыз емес екен – осы жуырда, өзіне ғана мәлім халде Әмірхан ініміз өмірден баз кешті. Исламият ырқына жүгінсек, бұл қаза азалы ғана емес, көпе-көрнеу тозақ азабын да алға тартады. Бернияз да, Әмірхан да, сөз жоқ, аузына Алла сөз салған ақын. Олай болса, бұл арасы бізден гөрі Хаққа көбірек жақын деп өзімізді-өзіміз жұбатамыз да… «Жұмекенге екінің бірінің тісі батпайды» деп жүр жұрт. Өтірік. Жұмекен өлеңдері құныға білгенге құпия емес, шынайы поэзиямен тыныстай алғанға тылсым емес. Күрделінің бәрі күрмеуге келмейді деу – берекесіздік пен бейғамдықтың не әрісі, не берісі. Қадыр ағамыздың «Жазмышына» жаудай тидік, қасарыстық, қабылдай алмадық. Тағы да сол қалыпқа құйған «қағида», ұлттық менталитетіміздің бағзы-баяғы ұяңсымақ ұялшақ кейіп-кеспірі. Осы қалпымызбен «Жазмыш» иесінің ертеңгі өз жазмышын жаза аламыз ба деген сұрақтың сұлбасы еріксіз ой қозғайды… Жазмыш демекші, жаратылысына сай ма екен, кім білсін, Тұманбай ағамыз өз ғасырының тұтас жылнамасымен қоса мәуелі Махаббатнамасын да жазып кетті! Ал Жұматайдың «Ләйласы» жөніндегі әңгіме мүлдем бөлек. Әттең, тамырды тап басар сыншы тапшы, тапшы емес-ау, мүлде жоқ есебі. Әйтпегенде, Петрарканың әлемдік сипаттағы Лаурасынан қазақы қарагөз Ләйламыздың қай қадыр-қасиеті кем?! Кешіріңіз, барды жоққа айналдыру машығына Жұмекен мен Жұматай нана да алмайды, көне де алмайды! «Туады, туады әлі-ақ нағыз ақын!» демекші, бүгін болмаса ертең Жұматайдың «Ләйласы» қазақ жұртының Лаурасына да, Ләйласына да айналатынына сеніміміз кәміл. Тек, тезірек жетсек екен сол күнге.
***
Есенин әлеміне қайта-қайта ат шалдыра беруімнің себеп-салдарын енді түйсінген шығарсыз. Тағы да барғалы отырмын. Бәлкім, соңғы тұжырым-түйіні осы эссе болып қалуы әбден мүмкін.
Әрине, ақын хақындағы естеліктер өте көп, білуге ниет еткен адамдарға жетіп-артылады. Жақында ғана Есенин шығармаларының толық жинағын қолыма түсірдім. Біздің Жұмекен сияқты саналы түрде прозаға түрен салған ақынның бұл тұстағы қалам қарымы да өзгеше. «Балуанға оң-терісі бір» демекші. Өзінің туған қарындастары мен достарынан бастап жұрты-жұрағаты бұл жайында әлі күнге дейін таусылмай, тамсана жазады десек, бөстекі бөспе сөз емес. Ғибратты, өнегелі бұл дәстүр бізде бұрын да оңып тұрған жоқ еді, қазір су аяғы ақабаға айналды. Ілтипаты ізгі, ниеті түзік қалам иесіне, әйтпегенде, менмұндалап тұрған объект мен субъект аз ба?! Жоқ, керісінше, әрқайсымыздың бойымызда өз есекдәмеміз бар, тарихта қалуға үмітіміз де жоқ емес! Әй, қубақай пендешілік-ай десеңші?.. Кешегі-бүгінгі жанымызда жүрген бақилық қаламдас ағалар, інілер бүгін жадымыздан білте шамдай бірте-бірте өшіп жатса, бұлай демегенде не дейік…
Естелік, эсселер өз атымен, мен, бірақ бұл жолы Есениннің өз өлеңдеріне көбірек ден қойдым, қайта үңілдім, тәржімаларымды талғам таразысына салдым. Сондағы байқағаным, небәрі отыз-ақ жыл өмір кешкен ақынның көргені мен түйгені, сезгені мен білгені өзіміз айта беретін жүз жасаған адамнан ары болмаса, әсте бері емес екен! Бәр-бәріне үңіліп қана қоймай, түңіліп те үлгеріпті. Тіпті, біз ауызға қастерлей алып отырған Махаббаттан да! Бір емес, бірнеше мәрте…
Мына өмірден –
Кір өмірден зеріктім.
Ал, сырнайшым, әуеніңді соз, кәні?!
Неге келдім бұл жалғанға?
Нені ұқтым?
Шерлі күйің шермендемді қозғады.
Мен қосылам,
Сен де қосыл, әй, қаншық!
Менде кімнің,
Менің кімде қалды ақым?
Жан-тәніңді маған ғана жайғансып
Маңдай керме,
Арбай берме, салдақым.
Сені егінге қарауыл ғып қояр ма ем,
Үркітуге торғай менен қарғаны.
Шарап ішкен тарамыспен, аярмен
Тартысуға, шарпысуға хал кәні?..
…Білем, білем, секектеген сендей көп
Барын бұлдап,
Жанын былғап, тән сатқан.
Көктемдегі көкала мұз сеңдей боп
Мен бейбақты мезі қылған, шаршатқан.
Шымшылаған,
Қыңсылаған кіл қаншық
Кезек-кезек жалап жатыр жарамды.
Кімге керек жанарыма тұнған шық?
Жетер!
Жетер!
Батырайын қарамды.
Безіну… Кешіріңіз, таза, кіршіксіз, биязы махаббаттан емес, салдақы, сарқынды әлдебір ұрғашыдан! Желімдей жабысқан жезөкшеліктен! Жол-жөнекей кездесе кеткен кезбе келіншектен! Әрі кеткенде, бір түннің, әйтпегенде, бірер сәттің ғана қызық-шұжығынан!
Жан азығының жапа шеккен, жаза кешкен бір тұсында қылаң берген тән талабы жазған жүрекке қайдан дауа бола алсын?!
«…Шымшылаған, қыңсылаған кіл қаншық
Кезек-кезек жалап жатыр жарамды…», –
деп мұны дәркүмән, дәрменсіз күйде дәрумен іздеген ақынның өзі де жирене, күйзеле, тіпті, мезі бола ауызға алып отырған жоқ па? Рас, ұрғашы болсын, еркек болсын, адам атаулы тән мен жанның жарасымды жандасуынан ғана іи қандырады, ләззат алады, ұрық-ұрпақ өсіреді. Жартыкеш дүниеде жазық жоқ. Хайуани сезім адами жаратылысқа жат.
…Ақын жалғыз, жапагер. Оған әлдене жетпейді, не кешегісін бүгін жоғалтып алған. Ол табыла ма, немесе қайта орала ма? Тағы белгісіз. Тәнін жалдап, жанын ұрлаған әйел затын жек көрмегенде қайтсін жазған жүрек?.. Дүниедегі ең қиын, тіпті, ең ауыр трагедиялық хал-ахуал – мынау фәни жалғанда бақилық барыңнан байқаусызда көз жазып қалу. Ал енді айта қойыңызшы, бұл жазалы жағдаяттан Сізді, (Есенинді деп те ұғыңыз) жеме-жемге келгенде, кім құтқара алады? Жаратушы ма? Әркімнің «сатып алған ауруына» араласа берсе, Алла Тағаладан нендей қадыр қалмақшы? Енді кімнен? Әрине, әйел заты! Ұрымтал да, ұғымтал ұрғашы. Есіңізде болсын, еркек ұрымтал да, әйел ұғымтал. Бір әйелден безінсең, екіншісіне келіп ұрынбағың айдан анық. Басы айналған бәңгі сияқты.
Қабырғаңнан жаралған әйел қашанда қасыңда. Қабырға дегеніңіз қайысқақ та майысқақ, иілгіш те бүгілгіш. Сындырмаққа әурелену бүлдірмектің басы. Қысқасы, құтылу қиын, тұтылу оңай. Оның үстіне, еркектің бағына орай (соры да аз емес) жанға жалау боларлық жақсылары мен жайсаңдары да жайдақы, жалғыз емес. Аз ба, көп пе – жаратылыс жазған жазмышыңызға, одан қалса, тағдыр-таланыңызға байланысты. Пенде есебінде Есенин де өзіне лайықты жазмыш жапагері. Желігу мен зерігудің арасы бір-ақ адым. Жас күнінде кім желікпейді?! Аты ауыздан түспей, серілігі сергелдеңге ұласқан Сергейді масаң Мәскеудің мазалы түндері, мазасыз күндері аз еркелетпеген. Махаббат мәзірінен де ықылық атып жүріп толайым тоят тапты. Шалыс басып жүріп шалт қимылдаған сәттері де осыған куә. Уыздай жігіт шағының өзінде бір емес, бес рет әйел затымен некеге тұрса, бәрісі де сиқырлы һәм сан сырлы махаббат сезімімен, шырын да шынайы ғашықтық ғаламатымен табысып, қауышып жатты деу қиын. Қалай болғанда да, ақынның аты ақын. Жер бетіндегі, тіпті, аспани әлем төріндегі періштелік махаббаттың жоқшысы да, жаршысы да, түптеп келгенде, осы Пәруана. Оған титтей де күмәніңіз болмасын. Бола қалса, Есениннің балтума, төлтума нәзік, нақышты, нәрлі назымдарына қайта үңіліңіз. Бір жасап, жасарып, жақсарып қалатыныңыз кәміл. Қайсыбір тұстарда ішінара кездесіп, жүздесіп дегендей, назарыңызға ілігіп отырса, «Парсы саздарында» бұл мамырлы, мазалы мақам толайым-түгел жан-дүниеңізді баурап, жаулап алады!
Қанша күнді қалғып-мүлгіп қарсы алдым?
Қанша күннің құрдымына құйылдым?..
Алғаш рет «Махаббат» деп ән салдым,
Алғаш рет тентектіктен тиылдым.
Қыздырмайды қызылкүрең шарабың,
Құлықсызбын өтіп жатқан күнге де.
Күзгі бақтай күрең тартып барамын,
Үйрек ұшып, қаз қонса да іргеме.
Көздеріңе отырайын қарап тік,
Ерік беріп еріп түскен жасқа да:
Өткеніңді өкінішсіз талақ қып,
Менен кетіп қалмау үшін басқаға.
Тамырыңа удай тарап мұңды үнім,
Бал тамызсам жүрегіңе тілімнен.
Құзырыңа құрақ ұшып құлдығым,
Сендірсем-ау сүйе білетініммен.
Бәріне баз – шарап, кабак, саябақ…
Өлеңмен де қатырмайын басымды.
Сенің ғана саусағыңды аялап,
Сенің ғана тарасам-ау шашыңды.
Бірге кетем,
Қаласаң да қай елді!
Маған мекен бола алмайды бұл Тамұқ.
Алғаш рет сүйдім білем әйелді,
Алғаш рет өзімді-өзім шын танып.
Ішіне үңілсек, бұл өлең кейінірек жазылған сияқты. Бәлкім, Айседораға ма екен?.. Биші бикешке десек, «Бірге кетем қаласаң да қай елді!» жолы кесекөлденең тұр. Айседораның жердің арғы түбінен Ресейге бір емес, бірнеше рет келіп кеткені, ақырында өзінің би мектебін ашып тынғаны әу бастан белгілі. Оның үстіне «мой золотоймен» (Сергей) кездескенде Изадора аса бір уылжып пісіп жарыларға шақ тұрған перуайым періште емес-тұғын. Енді кім? Бізге белгісіздеу пісте мұрынды, жирен шашты, бидай өңді, ортекедей ойнақшыған орыстың әйбәт бір ару қызы болғаны да! Еркіндігі мен еркелігі шектен асқан ақынның назарын өзіне қаратып қана қоймай қызғанышын да «Менен кетіп қалмау үшін басқаға…» оятқан осынау қыз бала «Парсы саздарының» бастапқы тұсында да қылаң береді:
«…Шаганэм менің, Шаганэм!
Өзіңдей қыз өзен бойын маңайлап,
Жан-жағына жаутаң-жаутаң қарайлап,
Жүрген шығар жүдеп, жадап мені ойлап..,
Шаганэм менің, Шаганэм!..».
Жоғарыдағы өлең жолдарын сол күйінше тұтастай мысалға алып отырған себебіміз, Есенин поэзиясы бөліп-бөлшектеуге келмейді, үзіп жұлуға да көнбейді. Жол мен сөз аралығында екінің бірінің құлағына құйыла бермейтін ішкі ырғақ-иірім, әуен-саз бар. Жан-жүректі сыбызғыдай сыңсып сыздататын бұл сиқыр саз үзіле, сызыла келе ұлы ақынның улы да мұңды музасына ұласады.
Біздің ұғымымызша, Айседораны Сергей өліп-өше сүйе алмаған тәрізді. Тек ақын жүрегінің бірер сәттік елітіп-елжіреуі болмаса. Бұл экзотикалық көңіл-күй, әдетте, аспан мен жердің арасын түгел шарлап, қалқып-ұшып жүре бермейді. Бірде мәрт қызығады, бірде шорт үзіледі. Әсіресе, аумалы-төкпелі, астарлы-сырлы алмағайып ақын тағдырында.
***
Ақын да бір – нөсерлі көктен ағып түскен жасын да бір. Қай жасынды қай ару ақжалаңаш алақанында ұстап тұра алсын! Есенин мен Дункан аралығында адам қызығарлықтай аяулы сезім, асыл махаббат бола қалғанның өзінде, оның көпке өнеге әрі баянды ғұмыр кешуі екіталай еді. Өйткені, тағдыр басқа, таным басқа, жасын басқа, жалын басқа. Сергей Айседораны емес, керісінше, Айседора Сергейді көбірек жақсы көріп, ұнатты дегеніміз дұрыс шығар.
Сүю, жану, өртену, дерт ему… сайып келгенде, жеке адамның өз машақаты, махаббаты, мехнаты… Әйтпегенде, Есенин Дунканмен жұптасып Америкаға сол кеткеннен мол кетер еді ғой… Қайтып келді – еліне, жеріне. Шетелде өткізген бір жарым жыл айтулы ақынға, зерігу, жалығу, түңілуден өзге ештеңе берген жоқ. Біз ашып-аша алмай, біз қашып-қаша алмай жүрген әсіре демократияшыл Америкаңызды Есенин со-н-ау жиырмасыншы ғасырдың жиырмасыншы жылдарында-ақ жалпақ әлемге айдан анық әшкерелеп берген болатын…
***
Экзотика дейміз… Сол экзотика дегеніңіз, уақытша болса да, қолдан Жұмақ жасау емес пе екен?! Жұмақ туралы түсінік әркімде әрқалай екеніне, әсіресе, соңғы кезде көбірек көз жеткізіп жүрміз. Менің көршілерім бар, әрқайсысы өз үйіне бір-бірден жұмақжай жасап алған. Кірсең шыға алмайсың, кірмесең не екенін ұға алмайсың. Өзінен-өзі ашылып-жабылатын қақпа, әрине, қожайынға қонымды, қонақжайға қолайсыз. Біздей бәкене бойлы бейбаққа биік көрінетін қорған ішінде екі-үшеуден алып-соғар Алапар бар, ертелі-кеш арылдайды да тұрады. «Апырай, Жұмақ та осылай тас бекініп алады екен-ау?» деп ойлайсың еріксіз, олай-былай өткенде. Ішінде кім болушы еді, әрине, періште емес, пенде кейіпті адам. Бүгінгі баю мен тоюдың бар сықпыты осы. Баю кердең қақтырады. Тою кекірік аздырады. Қанағат қашқан жерді, әдетте, әбілет басады. Тәубе тасынғанның түсіне де кірмейді. Шүкіршілік мейманашыл кейуананың ғана аузындағы аяты, қолындағы саяты. Ал біз, артық айтсам, кешірерсіз, үшеуінен де зәрезап болған зәнталаққа ұқсаймыз, көрген көзде жазық жоқ, шыны осы. Жердегі жұмақсымақтар көбейген сайын көктегі Пейіш елінің қадыр-қасиеті арта түседі. Себебі біреу ғана – ол биікте, біз жерде. Жердегіге жертөле де жетеді – жатуға, жертөсек те жетеді – жантаюға, жербесік те жетеді – мәңгі ұйқыға батуға…
***
Жұмақ демекші, ертеректе оқыған бір әфсана есіме оралып отыр. Алағай да бұлағай асып-тасқан бір патша салтанатты сарайында ісініп-күпсініп отырып олайғы-былайғыларына бүй депті:
«Жер бетінде менен асқан қай патша бар?». Үнсіз бас шұлғу. «Жер бетінде маған бағынбаған ел қалды ма? Үнсіз бас шұлғу. «Жер бетінде менің патшалығымнан бай, қазыналы кім бар?». Үнсіз бал шұлғу. «Жер бетінде біреу-міреу жұмақ салды ма екен осы?». Үнсіз бас шұлғу… Жоқ, кешірерсіз, үнсіз бас шайқау. «Ендеше, мен саламын жердегі сол Жұмақты!». Үнсіз қайта-қайта бас изеу. Болды, бітті. Айтты, кесілді. Сандықтағысы бар, алым-салығы бар, бәрі сарқылды. Есесіне Жұмақ үйі бой көтерді. Жұмыр жердің жұртында! Сеніп-сенбей жұрт аң-таң. Сөніп-сөнбей жұлдыз жалтаң. Айтып-айтпай не керек, Ай мен Күннің аянында, бар мен жоқтың баянында сегізінші Жұмақ есебі ел-жұрттың есін жиғызар емес! Атамзаманғы Ібілістің Аллаға айтқаны айна-қатесіз дәл келіп тұр: «Ей, раббым! Кедей бай болсам дейді, бай құдай болсам дейді… Сонда қайтпексің?». «Жерді таумен басып қойғаным тәрізді, асынып-тасынып бара жатса, адамды тәубасына түсіремін!».
Айтқаны дәл келді. Алла Тағала Жәбірейіл періштеге: «Жердегі анау патшасымақтың жанын кеудесінен суырып ал да, «жұмағымен» қоса бері алып кел!» деп пәрмен қылды. Алла айтпайды, айтса – айтқанынан қайтпайды. Салтанатты сәтте әлгі «жұмақ» есігінен аттай берген патшаңыздың жаны кеудесінен бақиға ұшты да кетті…
«Қызым саған айтамын, келінім, сен тыңда» дейді атам қазақтың дуалы ауызы. Бұған «Ымды білмеген, дымды білмейдіні» қосып қойыңыз. «Мың асқанға бір тосқанның» да ауылы алыс емес. Пешенелі пендеге тола-толық жемсаудан гөрі Пейішті аңсаудан артық не бар дейсіз бұл фәни жалған дүниеде!..
(Жалғасы бар).