«Алаш зиялыларын жоқтау кезеңінен өттік, енді…»
Бүгінгі қоғамда Алаш идеясының кең таралуына тек қазақ ұлтының интеллигенция өкілдері ғана мүдделі сияқты көрінеді… Ал шындығына келсек, мемлекетшіл сананы нығайтуда, ұлттық бірегейлік жолында Алаш идеясының маңызы зор болуы керек еді. Алаш идеясының маңызы мен оның бүгінгі ұрпақ мұратымен сабақтастығы жөнінде ҚР ҰҒА академигі, көрнекті Алаштанушы Мәмбет ҚОЙГЕЛДІНІ әңгімеге тарттық.
Мәмбет ҚОЙГЕЛДІ, ҚР ҰҒА академигі
– Биыл Алаш партиясының құрылғанына 100 жыл. Біз осы партияның қазақ халқының өміріндегі маңызын қаншалықты ұғынып жүрміз?
– Алаш тақырыбы Кеңестік дәуірде жабық тақырыптардың қатарында болғаны белгілі. Өткен ғасырдағы сексенінші жылдардың екінші жартысында қайта құру процесі басталып, Алаш тақырыбы жөнінде там-тұмдап мәселе қойыла бастады. Мен сол кезеңде Қазақстан Коммунистік орталық партия комитетіне қарайтын Коммунистік партия тарихы институтында жұмыс істедім. Алаш зиялыларын ақтау процесінің қалай жүзеге асқанына және оның өте қиын болғанына куә болдым. Бірақ тарихшы ретінде байқағаным, Алаш көтерген мәселе өлмепті, халықтың санасында, көңілінің түкпірінде жатқан екен. Өйткені, Алаш идеясы, Алаштың мақсаты ұлттың мақсат-мұратынан бастау алған. Ұлт мұраты мен Алаш мұратының арасында ешқандай айырма жоқ. Кеңестік идеология ұлттың мұраты мен Алаш мұратының арасында бірлік жоқ, ешқандай үйлесім жоқ деп көрсеткісі келді.
М.Дулатов, Ә.Бөкейханов, А.Байтұрсынов, Х.Досмұхамедов сындыАлаш зиялыларының еңбегі жариялана бастаған соң халық олардың не үшін күрескенін, Кеңес өкіметінің қандай идеяға қиянат жасағанын анық түсінді. Яғни Алаш қайраткерлерінің мұраты түптің түбінде ақталып шықты. Қазір біз Алаш зиялыларының еңбегімен қауышу, оларды жоқтау кезеңінен өттік. Енді жылап-сықтау артық. Халық Алаш зиялыларының жасампаз, күрескер, реформатор буын екенін ұғынды. Тарихшылардың ендігі міндеті – Алаш идеясын жас ұрпақ бойына сіңіру, іске асыру. Алаш қайраткерлерінің мақсат-мұраты жас ұрпақтың ұстанымына айналуы керек. Яғни Алаштықтармен бүгінгі жас буын арасында сабақтастық орнату қажет.
Алаш партиясы, ең алдымен, отаршыл жүйеге одан кейін қазақ қоғамында салтанат құрған ескі идеяларға, ескі тәртіптерге, қоғамдағы кертартпалыққа қарсы күресті. Осы тұрғыдан алғанда, Алаш қайраткерлерінің негізгі мақсаты – ұлттық мемлекетті жаңғырту, қалпына келтіру еді. Қазақ даласында Алашқа дейін өмір сүрген патшалық билік те,кеңестік билік те қазақ халқының негізгі талап-тілектерін қанағаттандыра алған жоқ. Ы.Алтынсарин, А.Құнанбаев,
Ш.Уәлиханов шығармаларында осы мәселе терең қозғалады. Шоқанның «Сот реформасы туралы» еңбегінде «патшалық биліктің реформалары ұлттың негізгі сұраныстарын қанағаттандыра алған жоқ. Ұлтқа экономикалық даму әкелген жоқ, ұлт мәдениетін өркендете алған жоқ. Қазақ халқы Ресей патшалығы құрамына кіргенде даму жолына түсеміз, азаттық аламыз, мәдениетті елдің қатарына кіреміз деген үміт зор болды. Бірақ ол үміт ақталған жоқ» деген ой айтылған. Бөкейханов басқарған Алаштықтар да осы тұжырымда болған. Демек, Алаш партиясы патшалық билік жүргізе алмаған реформаны іске асыруды көздеді.
Жақында өзбек, қырғыз, қазақ ғалымдардың қатысуымен халықаралық конференция өтті. Осы конференцияда біз «Қазақ жерінде өмір сүрген патшалық билік те, кеңестік билік те лигитимді билік емес. Олардың заңдық негізі жоқ» деген тұжырым жасадық. Бұл қазіргі заманғы тарих ғылымындағы ең жаңа соны тұжырым. Ал қазақ даласындағы заңдық негізі бар билік – Алаш-Орда. Өкінішке қарай, біздің ұлы әкелеріміз өз мақсаттарына жете алмады, кеңестік билік ол құрылымды тарих сахнасынан күштеп шығарып, көсемдерді нысанаға қойды.
– «Алаш» партиясының негізгі мұраты – қазақ елінің мемлекеттілігін қалпына келтіру еді. Қазір Қазақстан дербес мемлекет ретінде әлемге танылып, жаңа даму жолына түсті. Сіздің ойыңызша біз қазір «Алаш» партиясының қаулы-қарарларында айтылған қай мәселеге көңіл бөле алмай жүрміз?
– Әрине, Құдайға шүкір, біз ұлттық мемлекетімізді белгілі бір дәрежеде қалпына келтірдік. Қазақ жерінде Тәуелсіз Қазақ мемлекеті орнағалы ширек ғасыр өтті, басқару аппараты жұмыс істеп жатыр. «Қазақстан» атты елді әлем мойындады.Бұл жетістікке жетуімізге осы уақытқа дейінгі ұлттық мұрат жолындағы атқарған жүйелі жұмыстар негіз болды.
Ұлттық мемлекетті нығайту ісі өте күрделі – жаһандану кезеңімен тұспа-тұс келіп тұр. Сыртқы ықпалдың екпіні өте күшті. Мемлекет мәселесін, елдің өткені мен болашағы туралы айтқанда, қазіргі жетістігін бағалауда осы факторды есепке алмасақ болмайды. Ата-бабаларымыз аңсаған, біз қол жеткізген қоғамның дамуына түрлі жолмен, алыстан да, жақыннан да ықпал еткісі келетін күштер көп.Мұндай жағдайда қазақ қоғамына артылар жауапкершілік те орасан. Біздің алдымызда қайткенде өз бірегейлігімізді сақтап қаламыз, жаңа дәуірдің экономикалық, оқу-ағарту, рухани, мәдени талаптарына қалай ілесеміз деген мәселе тұр. Сыртқы ықпалға төтеп беру үшін өзіміздің мәдениетіміз, ішкі ұстынымыз мықты болған жөн. Мен Президент ұсынған түрлі жобаларды сыртқы ықпалға төтеп беруге жол көрсететін бағдар ретінде қабылдаймын. Тарих саласына қатысты бұдан бірнеше жыл бұрын қабылданған «Мәдени мұра», «Халық тарих толқынында» бағдарламалары, жақында жарияланған «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» атты мақаласы, осының бәрі ұлттық сананы ояту, ұлттық сананы бір арнаға бағыттау, әлемдік кері ықпалға ермей ұлттық бірегейлікті сақтап қалу үшін жасалған талпыныс деп білемін. Бұл бағдарлама тек мемлекеттік қызметкерлерге ғана емес, зиялы қауым өкілдеріне, ғалымдарға, барлық ғылым саласының мамандарына үлкен жүк артып отыр.Біз ұлттың экономикасын, мәдениетін, ғылым-білімін жаңа сапаға көтеру жолында жұмылуымыз керек. Ағылшын тілін игеру де, латын қарпіне өту де ұлтты жаңа сапаға жеткізу жолында қолға алынған жұмыстар.Ағылшын тілін игермесек, соңғы ақпараттық ағынға ілесе алмаймыз, латын қарпіне өтпесек әлемдік кеңістікке толық шыға алмаймыз. Ғалымдар мен зиялылардың ендігі міндеті осы қолға алынған іске мақсаттылық сипат беру.
Өмірдерек
Мәмбет Құлжабайұлы ҚОЙГЕЛДІ
1968 жылы Бішкек қаласындағы Ж.Баласағұн атындағы Қырғыз мемлекеттік университетін бітірген.
1968-1970 жылдары Жамбыл облысы, Шу ауданындағы Қ.Сәтбаев атындағы орта мектепте мұғалім болып жұмыс істеді.
1970-1971 ж.ж. Жамбыл облыстық мұрағатында ғылыми қызметкер.
1974 жылы қазіргі әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетіне тарих мамандығы бойынша аспирантураға қабылданды.
1977 жылы кандидаттық диссертация қорғап, тарих ғылымының кандидаты ғылыми дәрежесін алды.
1982-1989 ж.ж. Әл-Фараби атындағы Қазақ мемлекеттік университетінің КСРО тарихы кафедрасының доценті.
1989-1991 ж.ж. Қазақстан Компартиясы Орталық Комитеті жанындағы Партия тарихы институтының аға ғылыми қызметкері,
1994 жылы тарих ғылымының докторы атанды.
2002 жылы ҚР Ұлттық Ғылым академиясының Тарих және этнология институтының директоры.
2008 жылдан бері Абай атындағы Қазақ Ұлттық педагогикалық университетінің «Қазақстан тарихы» кафедрасының меңгерушісі қызметінде.
2017 ҚР ҰҒА академигі.
ҚР Президентінің «Алғыс хатымен», ҚР Білім және ғылым министрлігінің «Құрмет грамотасымен», «Парасат» орденімен, «Әлихан Бөкейханов» атындағы медалімен, «Қазақстан Республикасына еңбек сіңірген ғылыми қайраткері» медалімен марапатталған.
– Бұл әрекеттерді Алаш идеясының жаңа заманға лайықталған түрі деп бағалауымызға бола ма?
– Сөзсіз. Алаш қайраткері, ұлт ұстазы Ахмет Байтұрсынұлы Алматыдағы алғашқы университеттің ашылуында сөйлеген сөзінде, басқа да мақалаларында «Біз басқа елдермен тең болуымыз үшін, басқа мәдениеттерге кіріптар болмау үшін, жаңа білімді, жаңа технологияларды игеруіміз керек. Онсыз біз отарлаудың жаңа түріне ұрынамыз. Тәуелсіз болудың бір ғана жолы – білімді, мәдениетті игеру. Оның басқа жолы жоқ», – деді. Бұл – ғажап тұжырым. Мұны Алаштың ұраны деуге болады. Осы тұрғыдан келгенде, Алаш идеясы бүгін де өзекті. Олардың білімді болу идеясын бүгінгі буынның мұратымен сабақтастыру алдыңғы толқын оқығандардың негізгі міндеті.
– Алаш идеясын жас ұрпаққа сіңірудің, бүгінгі өмірмен сабақтастырудың бір жолы олардың еңбегін насихаттау, мектеп және жоғары оқу орындарының бағдарламалары-на енгізу. Бұдан біраз уақыт бұрын ЖОО-ларда Қазақстан тарихы пәні «1991 жылдан бастап оқытылуы керек» деген сөз шықты. Сол тұста Талас Омарбеков пен Хангелді Әбжанов үшеуіңіздің «Егемен Қазақстан» газетіне «Ұлт қорғаны – ұлттық тарих» атты мақалаңыз жарияланды. Оған Білім және ғылым министрлігі жауап қатты ма? Нәтижесі қандай?
– Бұл туралы көп ойландым. «Егемен Қазақстан» газетіне мақала жариялау туралы бастама жасаған мен едім.Талас Омарбеков пен Хангелді Әбжанов қолдады.
Кезінде «ЖОО-дағы тарих пәнін оқытуда тарих факультетінен басқа факультеттерде мектеп бағдарламасын қайталау бар» деген орынды сын айтылды. Тарих пәнін оқытуды жаңа сапаға көтеру кезек күттірмейді, ол тарихшылардың міндеті және мұны басқа ешкім атқара алмайды. Қазір біздің кафедрада жаңа бағдарлама дайындалып жатыр. Бағдарлама бойынша Отан тарихын оқытудың өзегі – қазақ жерінде ұлттық және мемлекеттік бірегейліктің қалыптасу үрдісіне негізделуі тиіс.Ұлттық бірегейлік қалыптаспай ұлттың дамуы мүмкін емес. Біз осыны ұғынуымыз керек. Ал мемлекет – Ұлттық бірегейліктің қорғаны. Ол ұлттық бірегейлікті сақтауға, жетілдіруге кепіл болады.
– Ал тарихты оқытудағы осы күнге дейінгі қателік неде?
– Отан тарихын оқытуда тарихшылар акцентті дұрыс қойған жоқ. Мәселен, біз көне дәуірді оқытуда грек, парсы, қытай деректеріне баса назар аударамыз. Ал өз халқымыз жасаған тарихи ескерткіштерге, өз жерімізде ашылған тарихи жаңалықтарға, тарихи деректерге жіті көңіл аудармай келіппіз. Мәселен, біз 1960 жылдары университетте оқып жүргенде бірінші курста өтетін КСРО тарихы деген пәнге оқытушылар жіті көңіл бөлетін. «Русская правда», «Повесть временных лет» атты орта ғасырлық, яғни орыс деректерін тереңдете оқитынбыз, сондағы әлеуметтік категориялар туралы анықтамаларды жаттайтынбыз. Жаттамасақ, бізге жоғары баға қоймайтын. Бұл – тарих ғылымын іргелендіру тәсілі. Ал біз қазір Отан тарихын оқытуда сол «Русская правда», «Повесть временных лет» сынды шығармалардан да ерте пайда болған төл ескерткіштерімізді есепке алмаймыз. Орхон ескерткіштері, Күлтегін жазуы, Білге қаған, Тоныкөк жазуларындағы мемлекеттік, елдік идеяны жас буынның санасына толық сіңіре алмай келеміз.
Отан тарихын оқытуда грек, парсы, қытай деректері де маңызды. Бірақ жас ұрпақ елін, жерін, Отанын сүйсін десек, көне тарихи деректерді, ондағы идеяны жас ұрпақ санасына өз дәрежесінде сіңірейік.
Бергі орта ғасырға байланысты да осы ұстанымдамын. Ол кезеңдегі Жүсіп Баласағұнның «Құтты білігін» білеміз бе? Онда елге, Отанға деген сүйіспеншілік, мемлекеттік басқарушыға қойылатын талаптар туралы нақты айтылған. Синхрондық тұрғыдан алғанда, ол кезде бүкіл Еуропада «Құтты білік» секілді еңбек болған жоқ. Мәуреннахрда ашылғанжаңалықтар қаншама?! Осыдан біраз жыл бұрын ЮНЕСКО адамзат өркениетіне ықпал еткен үш тұлғаны атады. Соның бірі біздің жерімізде өмір сүрген Ибн Сина. Америка ашылмай тұрып біздің жерімізде адам анатомиясы туралы еңбек өмірге келді, оның авторы сол Ибн Сина. ХХ ғасырға дейін бүкіл еуропалық университеттер адам анатомиясын Ибн Синаның еңбегі бойынша оқыды.Меніңше, біз осы айтылған тарихи тұлғалардың еңбектерін жас буынның санасына кезең-кезеңімен сіңіруіміз керек. Өскелең ұрпақ осыларды білу арқылы біздің жерімізде озық мәдениет қалыптасқанын түсінеді, өзін-өзі сыйлау мәдениеті қалыптасады.
ХVIII-XIX ғасырға келсек те осындай деректер бар. Барлығын айтпай-ақ, Алаш бағдарламасын алайық. Бұл экономикалық, саяси-әлеуметтік, рухани тұрғыдан қайта өрлеу бағдарламасы. Ал біз оны ЖОО-ларда, орта мектептерде лайықты деңгейде оқыта алмай келеміз.
– Ұлт тарихы ұлттың саяси бағдарымен астасып тұруы тиіс дегеніңіз бе?
– Қазақстан тарихын оқытудың негізгі функциясы осыған бағытталуы тиіс.Университеттердің негізгі мақсаты біздің мемлекетіміздің негізгі саясатын жүзеге асыруға көмекші болғаны абзал. Менің ойымша, екеуі бір-бірінен алшақ кете алмайды. Қазақстан тарихы пәні білім жүйесіндегі мемлекеттік саясаттың табан тірер тірегі болуы керек. Осы мәселені Білім және ғылым министрлігі, ректорлар дұрыс түсініп Қазақстанның төл тарихына қолдау жасау керек, өзге тарих табылады.
Дәл осы кезеңде ЖОО-ға арналған мектеп бағдарламасын қайталамайтын бағдарлама дайындап жатырмыз. Бірақ оның бірден қолдау табатынына күмәнім бар. Кезінде біздің бір әріптесіміз барлық университетте Қазақстан тарихы кафедрасының рөлі күшті болуы керек, оның негізгі функциясы елімізде ұлттық бірегейлікті қалыптастыру болуы тиіс деген ой айтты. Біз осы идеяны іске асырсақ, Алаш мұрасының үдесінен шығамыз. Алаш мұрасына жаңа күш, жаңа серпін беретін боламыз.
– Бірден қолдау таппайтынын біле тұра бағдарлама ұсынуға ниеттісіз…
– Өз мемлекетін нығайтып жатқан елдің тарихшылары күрескер болуы керек. Мәселен, Елбасының «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» мақаласының негізінде дүниеге келген «Туған жер» бағдарламасын алайық. Бұл – Президент тарапынан тарихшыларға берілген карт-бланш секілді. Біз осыны қабылдап, нақты жүзеге асырудың жолын қарастыруымыз керек.Еліміздің әр аймағында мектеп ұжымдарының қоғамдағы ағартушылық рөлін арттыруымыз қажет. Әр мектептің пән мұғалімдері өз саласы бойынша сол ауыл туралы зерттеу жүргізсе, тарихшы тарихын, биолог өсімдіктерін, географ ауылдың тау-тасы, өзен-көлін, филолог ауыл ішіндегі аңыз-әңгімелерді ден қойып зерттесе, көп жұмыс атқарылар еді. Соның негізінде мектеп жанынан шағын мұражай ашуға да болады. Бұл істі атқаратын субъектілер мен тұлғалар нақтыланса «Туған жер» бағдарламасының жүйелі түрде жүзеге асуына ықпал етер едік.
– Мұны тарих ғылымындағы микротарих бағытына жатқызуға бола ма?
– 2012 жылы Абай атындағы университет жанынан «Айтылған тарих» атты орталық аштық. Оған сол кездегі ректор Серік Жайлауұлы үлкен қолдау көрсетті. Ашылғалы бері Алматы, Жамбыл, Қарағанды облыстарына арнайы экспедиция жібердік.
– Оны кім қаржыландырды?
– Алғашында университет қаржыландырды, сосын министрлік тарапынан жоба алдық. Одан ары Жамбыл облысы жоба ұсынды. Кейін «Халық тарих толқынында» бағдарламасы арқылы қаржылай қолдау алдық. Қазір «Айтылған тарих» бойынша кафедрада бірнеше пән бар. Мұғалімдердің біразы осы бойынша дәріс береді. Тарихи фактілер тек мұрағаттарда сақталады деген жаңсақ түсінік. Тарихи фактілер ел арасында, халық санасында тарыдай шашылып жүр. Тарихшының міндеті елдің жадындағы фактілерді де айналымға қосу.
– «Айтылған тарихтың» дәлдігіне күмән келтіретіндер табылады ғой?..
– Өткен ғасырдың 60 жылдарынан бастап Еуропа, Америка, Азияның тарихнамасында «Айтылған тарих» деген үлкен бір арна бастау алды. Осы елдердің барлық мұрағатында «Айтылған тарих» қоры бар. Мәселен, демонстранттар өздерінің белгілі бір талаптарын қойып көшеге шығады. Олармен сөйлесуге журналистер ғана емес, тарихшылар да барады. Тарихшы демонстранттың көшеге шығу себебін өз аузынан жазып алып, аудио-бейне жазбаны мұрағатқа тапсырады. Бұл – тарихтағы жаңа технология.Біз қазір студенттерге осыны үйретіп жатырмыз. Дәл осы әдіс-тәсіл «Туған жер» бағдарламасы бойынша жұмыс істеуге әбден лайық. Мәселен, мектептегі шәкірт атасынан, әжесінен ауылдың тарихына байланысты көп дерек жинай алады. Бұл өткен тарихты білудегі буынаралық сабақтастық.
– «Айтылған тарих» осы университетте ғана оқытыла ма? Әлде өзге оқу орындарына таралды ма? Білім және ғылым министрлігі бұл пәнді мақұлдады ма?
– Бұл істі алғаш қолға алған осы Абай атындағы Қазақ Ұлттық педагогикалық университетінің Қазақстан тарихы кафедрасы. Мұны министрлік мақұлдады, сайтында бар.Біздің кафедрада «Айтылған тарихтан» басқа «Күнделікті тарих» пәні оқытылады. Күнделікті тарих дегеніміз микротарихқа кіреді. Бұрын тарих ғылымы макротарихты – ұлттар, мемлекеттер, жеке таптар тарихын оқытуға ден қойған болатын. Қазіргі кезеңде тарихнама микротарихқа бет бұрды. Микротарих дегеніміз жеке адамның, шағын әлеуметтік таптың өміріндегі өзгерістерді білу. Үлкен оқиғаларға байланысты жеке адамның көзқарасын білу. Мәселен, біз Кеңестік дәуірдегі социалистік кезеңнен Тәуелсіз Қазақстан дәуіріне, нарықтық қатынас кезеңіне өттік. Осы өзгерісті жеке зауыт жұмысшы немесе жеке шаруа қалай қабылдады? Бұл маңызды емес пе? Оны тарихи айналымға қосу тарих ғылымындағы жаңа бағыт. Микротарихтың артықшылығы да осы, оның болашағы зор.
– Бұл екі бағыт бір-біріне қайшы келмей ме?
– Керісінше, бұл екі бағыт бірін-бірі толықтырады.
– «Айтылған тарих» бойынша ел ішінен Алаш жөніндегі деректер де табылуы мүмкін ғой…
– Дәл қазір авторын ұмытып отырмын кезінде мынадай бір сөз оқып ем. «Түкпірдегі ауылда көп білетін қарияның көз жұмуы бір кітапхананың өртеніп кеткенімен тең». Дәл айтылған сөз. Біз кеудесі қазыналы, шежірелі қарияларымыздың көбінен айырылдық. Егер ол қариялардың қатары сиремей тұрғанда осы «Айтылған тарих» қолға алынса, көп дерекпен танысып, көп нәрсені сақтап қалар едік. Қазір де кеш емес, олай дейтінім, біз социалистік дәуірден өттік. Қоғамдық жүйе ретінде ол ел ішіндегі азаматтарға әсер етпей қоймады. Сол дәуірдегі ақсақалдармен әңгімелесіп, тарихи сұхбат алуымыз керек. Тарихи сұхбаттың өз ерекшелігі бар. «Айтылған тарих» орталығының ұсынысымен Алматы қаласындағы ҚР Ұлттық мұрағатынан қор аштық. Өзіміз жазып алған тарихи сұхбаттардың паспортын жасап, сұхбат берген кісінің сол сұхбатты пайдалануға болады деген рұқсатын алып, заңдастырып, қорға өткізіп жүрміз. Еуропада мұндай қорлардың жұмыс істей бастағанына 60-70 жылға жуықтап қалды, біз болсақ жаңа ашып жатырмыз.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Назым ДҮТБАЕВА.