Орта білім сапасының маңызы
Егеменді ел болғалы елімізде оннан аса адам Білім және ғылым министрі қызметін атқарыпты. Және олардың әрқайсысы білім сапасын жақсарту үшін жаңаша жол іздеп көрген. Алайда, сол реформалардың нақты нәтижелері қандай болды? Білімнің негізі болып табылатын орта білім сапасы шынында баса назар аударып, жіті бақылауда ұстайтын мәселе екені рас. Сондықтан бұл істе асығыстық пен шалағайлыққа жол берілмеуі тиіс. Осы мәселені тереңірек талқылау үшін танымал ғалым, Қазақстан Педагогикалық Ғылымдар Академиясының президенті Асқарбек Құсайынов мырзамен сұхбаттасқан едік.
Асқарбек Құсайынов,
Қазақстан Педагогикалық Ғылымдар Академиясының президенті
– Сіз шетелдердің білім беру жүйесін зерттеу жұмыстарын қашан бастадыңыз? Дамыған елдерде орта білім беру сапасын көтеру жұмыстары қалай жүргізіледі, реформалар жиі өткізіледі ме?
– 1991 жылы сол кездегі Білім және ғылым министрі Шайсұлтан Шаяхметов мырза мені жұмысқа шақырып, білім беру сапасын көтеру мақсатында дұрыс шешімдер қабылдау үшін шетелдердің озық тәжірибелерін зерттеп, пайдалану қажеттігін айтып, осы мақсатта жұмыс жасауыма өтініш білдірді. Бұл жұмыс мені «Салыстырмалы педагогика» ғылымына алып келді. Осы ғылымды терең меңгеріп, білім сапасын көтеруге шамам келгенше үлес қосуды мақсат тұттым. Содан бері осы бағытта үзбей еңбек етіп келемін.
Орта білім беру сапасын анықтау мақсатында Халықаралық PISA, TIMSS, PIRLS сияқты зерттеулер жүргізіледі. Осы зерттеулердің соңғы 15 жылғы қорытындыларын зерделей отырып, біз, Сингапур, Гонконг (Қытай), Жапония, Тайвань, Финляндия, Оңтүстік Корея, Канада, Эстония, Макао және Жаңа Зеландия елдерінің оқушылары тұрақты түрде жоғары нәтижелер көрсететінін анықтадық.
Бұл елдерде білім беру сапасын көтеру мақсатында жүргізілетін реформалар мұқият дайындалып, орта есеппен 10 жылда 1 рет жүргізіледі екен. Себебі, қабылданған реформаның нәтижесін анықтау үшін 1-ші сыныпқа барған бала сол реформа негізінде кем дегенде, 10 жылдай оқуы керек, сонда ғана оның нәтижесін нақты бағалауға болады деп есептейді.
– Он жыл бойы өзгертілмей жүргізілетін реформа мұқият дайындалатын болар?
– Әрине, мұндай реформалар жүргізу үшін алдын ала көптеген теориялық жұмыстар жүргізіліп, білім сапасын көтерудің ғылыми негізі жасалады. Осы негізде педагогикалық эксперименттер мен басқа да қажетті тәжірибелік жұмыстар тиянақты түрде атқарылып, олардың қорытындылары мұқият зерделенеді. Осындай жұмыстардың негізінде ғана реформа қабылданып, іске асырылады. Міне осылай ғылыми негізде дайындалып жүргізілген реформалар өзінің оң нәтижелерін беріп отыр.
– Егемендік алғаннан бері еліміздің білім жүйесіне енгізілген реформа мәселесіне тереңірек тоқталсаңыз.
– Нәтижелі реформа жүргізу мені терең ойландырған мәселелердің бірі болды. Реформа жүргізудегі басты мақсат не? Ол – білім сапасын көтеру. Олай болса, сұрақты білім сапасын көтеру үшін қандай іс-шаралар атқарылуы керек деп қою керек. Сонда реформа оң нәтиже беретін болады.
Еліміз төрт жылда бір рет өткізілетін TIMSS зерттеулеріне 2007 жылы, ал үш жылда бір өткізілетін PISA зерттеулеріне 2009 жылы қатысты. TIMSS зерттеуінің алғашқы нәтижелері жақсы болғанымен, одан әлдеқайда маңыздырақ 65 ел қатысқан PISA зерттеуінің нәтижелері жақсы болмады. «Елімізде білім сапасын көтеру мақсатында көптеген жұмыстар атқарылып жатыр, сонда білім сапасы неге төмен, оны көтеру үшін не істеу керек?» деген сұрақ маған маза бермеді.
Бұл сұраққа жауап беру үшін үш бағытта ізденіс жұмыстарын жүргізу қажет болды: бірінші бағыт – Отандық білім беру жүйесін зерттеп, оның қазіргі жағдайына шынайы баға беру; екінші бағыт – әлемдік озық тәжірибелерді мұқият зерттеп, оны қорытындылау, үшінші бағыт – әлемдік озық тәжірибелер нәтижелерін Отандық жағдайға қатысты пайдаланудың тиімді жолдарын анықтау.
Мөлшерлеп байқасам, бұл бір үлкен ғылыми зерттеу институтының атқаратын жұмысы екен.
Әйтсе де, бұған дейін жүргізген барлық зерттеулерімді, жарық көрген көптеген монографиялар, оқулықтар мен мақалаларымды пайдалана отырып, осы жұмысқа мұқият отыруға бел байладым. Осы мақсатта 6-7 жыл тиянақты еңбек еттім, тәулігіне 12-14 сағат отырып жұмыс жасаған күндерім де болды. Осындай жұмыстардың нәтижесінде қазақ және орыс тілдерінде 2014 жылы «Әлемдегі және Қазақстандағы білім берудің сапасы» деген монография, 2016 жылы «Орта білім беру жүйесіндегі дағдарыс: шығу жолдары» деген кітап, 2017 жылы «Қазақстан Республикасында Орта білім беру сапасын көтерудің Тұжырымдамасының өңделген жобасы» дүниеге келді. Бұл Тұжырымдаманың алғашқы жобасы 2016 жылы жасалып, Қазақстан Республикасы Парламентінің депутаты
Г.Исимбаеваның өтінішімен көптеген жоғары оқу орындарында, Астана, Алматы қалалары мен барлық облыстық білім беру басқармаларында талқыланып, көптеген ұсыныс-пікірлер айтылған болатын.
– Шілде айында «Интерфакс-Қазақстан» орталығында осы тұжырымдамамен БАҚ өкілдерін таныстыру мақсатында өткізілген баспасөз конференциясына қатысқан едім. Онда сөйлеген Қазақстанның Еңбек Ері, әдіскер мектеп директоры Аягүл Миразова, педагогика ғылымының докторы, профессор Шаркүл Таубаева, EDTECH-KZ Халықаралық білім орталығының Бас директоры Ғани Бейсембаев және басқа да спикерлер: «Елімізде алғаш рет сапалы орта білім берудің ғылыми негізі жасалды. Реформалар осындай ғылыми негізде дайындалып, жүргізілген жағдайда ғана білімде сапа болады» – деп, оған ерекше маңыз беріп жатты. Өзіңіз осы туралы қысқаша айтып өтсеңіз?
– Жүргізген көптеген зерттеулерімнің нәтижесінде орта білім беру жүйесі аса күрделі жүйе екенін және оның 8 жүйе құраушысы бар екенін анықтадым. Олар: білім стандарты мен оқу бағдарламалары, яғни білім мазмұны; оқу әдебиеті; педагог кадрлардың біліктілігі; білім сапасын бағалау жүйесі; рухани-адамгершілік және партиоттық тәрбие беру; ғылыми-зерттеу жұмыстары; басқару жүйесі; материалдық-техникалық база.
Орта білім беру сапасын көтеру үшін оның осы құраушыларының барлығының сапасын көтеру қажет. Былай қарайтын болсақ Білім және ғылым министрлігі соншама жылдардан бері осы жұмыстармен шұғылданып келеді, тіпті арнайы ғылыми-зерттеу институттары мен республикалық орталықтар да құрылған. Онда неге бұл жұмыстардың нәтижесі мардымсыз деген сұрақ туындайды.
Зерттеулер мұндай жұмыстар барлық елдерде де атқарылатынын, тек бұл жұмыстар ғылыми негізде жүйелі түрде іске асқан елдерде ғана білім беру сапасы көтерілетінін көрсетіп отыр.
Біз осы еңбекте әр жүйе құраушысы бойынша еліміздегі орта білім беру жүйесінің нақты жағдайын және оның сапасын көтеру мақсатында атқарылып жатқан жұмыстарды зерттедік. Және шетелдік ғалымдардың білім сапасын көтеру мақсатында жүргізген көптеген еңбектерін саралай отырып, әр жүйе құраушысының сапасын көтеру үшін қажетті жұмыстарды жүйеледік. Сонымен бірге, еліміздің жалпы орта білім сапасы мен әр жүйе құраушысының сапасын көтеру мақсатында барлық жұмыстарды қалай жүйелі түрде жүргізу керектігі жөнінде нақты ұсыныс жасадық.
Осы Тұжырымдама негізінде Орта білім сапасын көтерудің Кешендік бағдарламасы жасалуы керек. Онда барлық жүйе құраушылардың сапасын көтеру жұмыстарын жүйелі түрде жүргізу жолдары, яғни қандай жұмыстарды қандай мекемелердің қалай, қашан атқаруы керектігі толық көрсетілуі тиіс. Осындай бағдарлама негізінде жұмыс жүргізілген жағдайда білім сапасы жаңа деңгейге көтерілетін болады.
– Түсініктірек болу үшін еліміздегі қазіргі білім беру жағдайына қатысты айтсаңыз?
– Айтайын. Қазіргі уақытта жаңартылған білім алу мазмұнына өту мақсатында жұмыстар жүргізіліп жатыр. Өткен оқу жылында 1-ші сынып оқушылары жаңартылған білім мазмұнымен оқытылды, ал биылғы 2017-2018 оқу жылында 2-ші, 5-ші және 7-ші сынып оқушылары жаңартылған білім мазмұнымен оқытылатын болады. Осы 2-ші, 5-ші және 7-ші сыныптарда оқитын оқушыларға сапалы білім беру үшін, бұл сыныптарға қатысты барлық жүйе құраушылары сапалы жұмыс жасауы керек, сонда ғана оқушылар жақсы білім алатын болады.
Біз, қазірдің өзінде, осы сыныптарға қатысты жүйе құраушылардың көпшілігінің сапасы өз деңгейінде емес екенін байқап отырмыз. Мысалы, дайындалған білім стандарттары мен оқу бағдарламаларына қатысты БАҚ-да көптеген сыни мақалалар жазылып, кемшіліктері нақты дәлелдермен анық айтылып жатыр. Әсіресе, білім мазмұнының күрделілігі өте көп айтылуда, бұл – шындық.
Білімде сапа болуы үшін жаңартылған білім мазмұнымен оқытылатын әр сыныпта осы мазмұнмен сабақ беру үшін арнайы дайындықтан өткен мұғалімдер жұмыс жасаулары керек. Бұл жұмыс та тиянақты атқарылды деп айту қиын. Себебі, жаңа білім мазмұнының ескі білім мазмұнынан айырмашылығы өте үлкен. Бұрынғы білім беру мазмұны «білім, білік, дағды» парадигмасына негізделсе, енді «нәтижеге бағдарланған, балалардың құзыреттіліктерін қалыптастыруға негізделген» білім беру парадигмасы негізінде білім берілуі керек. Қазіргі уақытта мектептерде еңбек етіп жүрген мұғалімдеріміз мұндай тәсілмен сабақ беруге дайын емес.
Түсініктірек болу үшін бірер мысал келтірейік. Химия пәні барлық мектептерде 5 жыл бойы оқытылады. Енді соншама жыл мектепте оқыған химия пәнінен алған білімімізді күнделікті өмір тіршілігімізде қаншалықты пайдаланып жүргенімізді ойластырып көрейікші…
Басқа пәндер бойынша да осы сұраққа жауап беру қиын.
Беретін жауаптарымыз өзімізді қанағаттандырады деп айта алмаймыз. Себебі, біз нәтижеге бағдарланған білім алмадық.
Сонда «нәтижеге бағдарланған білім деген не, мектепте алған білімін әр адам өзінің келешек тұрмыс-тіршілігінде пайдалана алуы үшін ол білім қалай берілуі керек?» деген сұраққа жауап іздеп көрейік. Осы сұрақты тағы да Химия пәні арқылы қарастырайық.
Біз барлық дәмдердің химиялық құрамы бар екенін білеміз. Химия пәнін оқытқан уақытта жылқы, сиыр, қой, шошқа және құс еттерінің химиялық формулаларын жазып, солардың бір-бірінен ерекшеліктерін, олардың құрамына кіретін химиялық элементтердің қасиеттерін түсіндіретін болса, бұл балалардың есінде ұзақ уақытқа сақталып, олардың өміріне қажетті білім болар еді. Бұған қосымша осы еттердің құрамындағы элементтердің адам денсаулығына пайдасы айтылса, ол білім олардың жеке бастарына керекті болғандықтан олар оны ынталана оқитын еді.
Осылай жеміс-жидектер, басқа да көптеген дүниелер өмірге қажеттілік тұрғысынан оқытылса, онда барлық балалар химия пәнін қызыға оқып және бұл пәннен мектепте алған білімдерін алдағы өмірлерінде пайдаланатын еді.
Бұдан барлық химия сабақтары тек осылай оқытылуы керек деген қорытынды шығаруға болмайды, мұны берілетін білімді өмірдегі жағдаяттарға қатысты оқытудың бір жолы деп қана қарастыру керек.
Мектепте оқытылатын барлық пәндердің әр тарау, әр бөлімін мұқият зерделеп, баланы ерекше ынталандыратын осындай бір жолдарын табу керек.
Біз 2-ші, 5-ші және 7-ші сыныптарда сабақ беретін барлық мұғалімдерді алдағы оқу жылында осылай білім беруге қажетті дайындықтан өткізе алдық па? Жоқ, өткізе алмадық. Демек, бұл ұстаздар нәтижеге бағдарланған білім бере алады деп айту қиындау.
– Ата-аналар тарапынан «мектепте оқытылатын пәндердің көлемі өте көп, балаларымыз сабақтан бас көтере алмайды, әбден шаршап-шалдығатын болды» деген секілді әңгімелер айтылып жатады. Сіз бұған не айтасыз?
– Мен бұл пікірмен толықтай келісемін. Бұл туралы орыстың көптеген танымал ғалымдары ашық айтқан болатын, мен де оны ашық айтамын. Біз мектепте балаларға еш қажет емес артық дүниелер беріп, жүйкелерін бостан-босқа жұқартып, оларды ғылымнан бездіріп жатқан секілдіміз. Оқулықтар да қажетсіз материалдармен тым ауырлап кеткен.
Осы ойымды бір ғана мысалмен дәлелдеп көрейін.
Мектепте балалар әр пәннен күніне, кем дегенде, 3 бет сабақ оқиды. Күніне 4-5 сабақ болса, олар бір күнде 12-15 бет, аптасына, 5 күнде – 60-75, айына 240-300 бет сабақ оқитын болады. Ал бір оқу жылында қанша бет сабақ оқитынын өзіңіз есептей беріңіз. Бір аптада, бір айда, жылды айтпағанда, оқыған осынша бет дүние баланың есінде қала ма, әлде олар 1 жұмалық, 1 айлық немесе 1 тоқсан ғана есте болатын, содан кейін ұмытылып кететін дүниелер ме? Өкінішке орай, қазіргі уақытта мектепте оқушыларға оқытылатын дүниелердің көпшілігі тез ұмытылатын, есте қалмайтын және олар оны алдағы өмірлерінде, тұрмыс-тіршілігінде пайдалана алмайтын дүниелер болып тұр.
– Бұл тікелей оқулық сапасына да қатысты мәселе ғой. Соңғы кездерде оқу құралдарының кемшіліктері туралы көп айтылып, жазылуда. екінші, бесінші және жетінші сынып оқулықтары туралы не айтар едіңіз?
– Оқулық жазу ғылыми тұрғыдан қарағанда – өте күрделі проблема. Оның машақатын көп көрген академик А.Колмолгоров оны реактивті ұшақ жасаумен салыстырған болатын. Оқулықтану ғылымына көп үлес қосқан француз ғалымдары жақсы оқулық жасау үшін 3-5 жыл уақыт қажет дейді.
Бізде авторларға қажетті жағдай жасалмайды, олар өз оқулықтарын негізгі жұмыстарынан қолдары босаған кезде және өте асығыс жағдайда, 9-10 ай уақыт ішінде жазады.
Жазылған оқулықтар міндетті түрде теориялық және тәжірибелік сынақтан өткізілуі керек. Ол балалар үшін жазылғандықтан, 1 жыл бойы эксперименттік сыныптарда тәжірибелік сынақтын өткізіліп, оның барлық кемшіліктері анықталып, тиянақты түрде жетілдіру жұмыстарын жүргізу қажет. Бізде, өкінішке қарай, 5-ші және 7-ші сынып оқулықтары кеш жазылғандықтан, ешқандай тәжірибелік сынақтан өткізілмеді.
– Сонда, жаңартылған білім беру мазмұнына көшіп, оқушыларға сапалы білім беру үшін алдын-ала қыруар істер атқару қажет болғаны ғой…
– Әрине, тек бір ғана сыныпта оқушыларға сапалы білім беру үшін, яғни оның барлық жүйе құраушыларының сапасын көтеру үшін, көптеген ғылыми мекемелер мен орталықтар, жоғары оқу орындары, колледждер, мектеп ұжымдары, ғалымдар мен ұстаздар, оқу әдебиеті авторлары мен баспалар бірлесе отырып, алдын ала, үлкен дайындық жұмыстарын жүргізулері керек. Сонда ғана осы сыныпта сапалы білім берілетін болады.
– Демек, биылғы 2017-2018 оқу жылында бірден үш сынып жаңа бағдарламамен оқымақ. Байқап отырғанымыздай, бір сыныптың өзін жаңа мазмұн талаптарымен оқыту үшін қыруар дайындық жұмыстарын жүргізу керек екен. Басты мақсат білім беру сапасын көтеру болса, біз неге осынша асығыстыққа жол береміз?
– Шындығында 1 жылда 3 сыныпты жаңартылған білім мазмұнымен оқыту үшін қыруар іс атқарылуы керек. Және бұл жұмыстар сапалы, әрі жүйелі түрде атқарылған жағдайда ғана білімде сапа болады. Өкінішке қарай, қажетті дайындық жұмыстары сапалы деңгейде атқарылмай отыр. Барлық құраушылардың сапасын көтеруде көптеген кемшіліктерге жол берілуде.
Биылғы оқу жылында 2-ші, 5-ші және 7-ші сыныптарды жаңартылған білім мазмұнымен оқыту Қазақстан Республикасындағы Білім мен ғылымды дамытудың 2016-2019 жылдарға арналған Мемлекеттік бағдарламасында көрсетілген. 2018-2019 оқу жылында 3-ші, 6-шы және 8-ші сынып оқушыларын жаңартылған білім мазмұнымен оқыту жоспарланған.
Біз бір оқу жылда 3 сыныпты бірдей жаңартылған білім мазмұнымен оқытуға көшіру барысында орын алған барлық қиындықтарды, дайындық жұмыстарының сапалы атқарылмай отырғанының объективті және субъективті себептерін ашық айтып, Үкіметке, осы бағдарламаның жаңартылған мазмұнмен оқыту кестесі берілген бабына өзгеріс енгізу жөнінде ұсыныс жасау керек деп ойлаймыз. 2018-2019 оқу жылында жаңартылған білім мазмұнымен тек қана 3-ші сынып оқушыларын оқыту керек. Бұл уақытта тиімсіз жұмсалып жатқан миллиардтаған теңге қаражат үнемделіп, білім беру сапасын ғылыми негізде тиянақты түрде көтеруге болады. Басты мақсат та осы ғой.
Елбасы Н.Ә.Назарбаев Қазақстан 2050 жылға дейін әлемнің бәсекеге қабілетті 30 елі қатарына енуі тиіс деген болатын. Ал осы 30 елдің қатарына қосылу үшін білім беру сапасы да алдыңғы 30 елдің білім беру сапалары деңгейіне көтерілуі керек. Біз дамыған 30 ел мен орта білім беру сапасы озық дамыған 30 елді салыстырып көрдік. Орта білім сапасы озық дамыған 30 елдің 90 пайызына жуығы дамыған 30 елдің қатарынан орын алған. Бұл ел экономикасын дамытуда орта білім сапасының маңыздылығын тағы да дәлелдей түседі.
– Соңғы уақытта қоғамда қызу талқылауға айналып көп айтылып, көп жазылып жүрген мәселелердің бірі – үш тілде оқыту мәселесі. Білім сапасын көтеру үшін жоғары сыныптарда біраз пәндерді ағылшын тілінде оқыту туралы шешім де қабылданған сияқты. Осы мәселеге қатысты сіздің пікіріңіз қалай?
– Мен сіздің сұрағыңызға айтылып отырған білім сапасын көтеру тұрғысынан жауап беріп көрейін. Өзіңіз де байқап отырған боларсыз, білім сапасын құраушылардың ішінде тіл туралы ештеңе де айтылмаған. Неге? Себебі, тіл оқу құралы. Әр елде өз оқу құралы, яғни ол елдің балалары еркін сөйлейтін өз тілі бар, сол тіл ол елдің оқу тілі, яғни оқу құралы ретінде пайдаланылады. Сіз Германияға барып балаларыңыз физика пәнін жақсы білім алуы үшін оларға физика пәнін ағылшын тілінде оқыту керек десеңіз, олар сізге не айтар еді?..
Біз екі нәрсені шатастырмауымыз керек: бірі – ғылымды меңгеру; екіншісі – шет тілін үйрену. Бұлар орта мектеп деңгейінде бір-біріне мүлде қосылмайтын дүниелер. Мектептің басты мақсаты – онда оқытылатын пәндерден балаларға жақсы, іргелі білім беру. Ол білімді жақсы меңгерген бала мектеп көлемінде шет тілінің негізін де жақсы меңгерген болса, онда ол алдағы өмірінде екеуін өзі-ақ жалғастырып, физика, химия, тарих, әдебиет, тіпті тіл және басқа ғылымдардың бірін терең меңгеру жолына еркін түсе алады. Сондықтан шет тілі балаға мектеп аясында берілетін ғылымдар негізін меңгеру үшін емес, келешекте сол ғылымдардың бірін таңдағанда бәсекеге қабілетті жақсы маман болуы үшін керек. Осыны біздің дұрыс түсінгеніміз абзал.
– Әйтсе де, мектептерде ағылшын тілінде сабақ беру мәселесін оң жолға қою мақсатында мұғалімдерді арнайы курстарға жинап, шет тілін үйрету жұмыстары қауырт жүргізіліп жатыр. Осындай дайындық курстарынан өткен мұғалімдер мектепте ағылшын тілінде айталық, физика пәнінен жақсы дәріс бере ала ма?
– Мен, рұқсат етсеңіз, Сіздің сұрағыңызға өзімнің өмірлік тәжірибемнен жауап берейін. Шет тілін үйрену машақаты әбден көп тартқан жанмын.
Мен қазақ ауылында өмірге келіп, осы ауылдағы қазақ орта мектебінде 10 жыл оқыдым. Содан Алматыдағы Қазақ Политехникалық иститутының Энергетика факультетіне оқуға түстім. Сабақ тек орыс тілінде жүреді. Оқу жылы басталып, 2-3 жұма уақыт өткеннен кейін тарих пәнінің саминар сабағында қазақша білмейтін орыс доценті маған сабақ айтуымды өтінді. Сондағы менің жағдайымды көрсеңіз… Мектепте оқыған орыс тілім ештеңеге жарамай қалды. Қатты намыстанып, күндіз-түні оқуға кірістім, бірақ ол оңай болмады. Тек 3-ші курста ғана еркін пікірлесетін деңгейге жеттім.
Институтты жақсы аяқтап, Төменгі температурадағы плазманы зерттеу лабораториясына ғылыми қызметке қалдым. 1975 жылы жаңадан ашылған Алматы энергетикалық институтына Кеңес Одағының Білім министрлігі Германияда аспирантураға бір орын берді. Конкурстан өтіп, Ильменау қаласының Жоғары техникалық мектебінде 3 жыл аспирантурада оқуға жолдама алдым. Неміс тілін мектепте оқыған едім, осы іс-сапарға байланысты маған арнайы неміс тілі оқытушысы бекітіліп, 1 жыл бойы аптасына 4-5 күн дәріс алдым.
Германияға келіп, ғылыми ортаға түскенде тілімнің кемшілігін сезініп, қатты қиналдым. Бір мәселені тақылап отырғанда айтатын ойымды жектізуге тілімнің жетпей қалатын қорлығы жаныма әбден батты. Жарты жылдай арнайы дәріс алып, көп дайындалып, тілімді жетілдірдім.
Мен бұл жайларды айтып отырған себебім, шет тілін белгілі бір пәннен дәріс беретіндей деңгейде үйрену көп уақытты қажет ететін, өте ауыр жұмыс. Үш, алты тіпті 10 ай көлемінде арнайы курстан өтіп, ағылшын тілінде мектепте еркін сабақ беретіндей деңгейде үйренуге болады деу, бос әурешілік болады. Ол үшін міндетті түрде сол пәнді ЖОО-да ағылшын тілінде оқу керек.
Миллиардтаған қаражат жұмсап ешқандай нәтиже бермейтін курс ұйымдастырғанша, сол қаражатқа ЖОО ағылшын тілі бөлімдерін ашу керек.
Мектептерде ағылшын тілінде сапалы дәріс беру үшін қойылатын талаптардың ішінде, ерекше маңызды, төменде көрсетілген 3 талап қатаң ескеріліп, орындалуы керек. Олар:
1. Ағылшын тілінде дәріс беретін мұғалім ол тілді пән аясында еркін сөйлейтіндей деңгейде білуі керек;
2. Ол сынапта оқитын оқушылар ағылшын тілінде сөйлеп тұрған мұғалімді толық түсініп, онымен сұхбаттаса алатындай деңгейде ағылшын тілін меңгерген болулары керек.
3. Еліміздің білім беру стандарттары талаптары негізінде Қазақстанда жазылған ағылшын тілінің оқулықтары мен оқу құралдары болуы керек. Мектепте оқытылатын оқу құралдарының тек қана Отандық болуының үлкен идеологиялық маңызы бар екенін, біз, әсте естен шығармауымыз қажет.
Осы жағдайды терең түсінетін Елбасы Н.Ә.Назарбаев өзінің «Қазақстанның үшінші жаңғыруы: жаһандық бәсекеге қабілеттілік» деген жолдауында: Атап айтқанда, үш тілді оқуға кезең-кезеңмен көшу мәселесі бойынша ұсыныстар әзірленсін.
Қазақ тілінің басымдығы сақталады. Оның әрі қарай дамуына зор көңіл бөлінеді…
2019 жылдан бастап кейбір пәндерді ағылшын тілінде оқытатын боламыз. Бұл мәселені тиянақты ойланып, ақылмен шешу керек.
Мектептің және мұғалімдердің деңгейі, әсіресе, ауыл мен қалада әр түрлі. Білікті педагогтардың жетіспеу проблемасы бар. Сондықтан осының барлығын ескеріп, ағылшын тілін кезең-кезеңмен енгізуіміз керек.
Тиісті ұсыныстар беруді тапсырамын» деді.
Мен бұл пікірді толық мақұлдаймын. Елбасы бұл мәселені ешқандай асығыстыққа жол бермей, бар жағдайды жан-жақты ойластырып, аздаған жыл ішінде емес, кезең-кезеңмен, шешу қажеттігін ашық айтып отыр. Біз бірінші кезеңде, жоғарыда көрсетілген мәселелерді шешу керек деп ойлаймыз.
– Сіздің Тұжырымдама Білім және ғылым министрлігіне жолданғанынан хабардармын. Министрліктен жауап болды ма?
– Министрлік қызметкерлері Қазақстан Республикасы Білім және ғылым министрі Е.Сағадиев мырзадан Тұжырымдаманы талқылау жұмыстарын ұйымдастыру жөнінде тапсырма болғанын айтып, хабарласты. Одан кейін бір қауырт жұмыстар болып қалды, содан жазғы демалыс уақыты басталып кетті. Енді тамыз кеңесіне дайындық жұмыстары жүргізіліп жатыр. Бір уақыты келер, министрлік тарапынан талқылау жұмыстары ұйымдастырылатын болар деп ойлаймын.
– Орта білім беру сапасын көтеру мәселесі кез келген ата-ананы ойландыратын мәселе. Себебі, ата-ананың мақсаты баласына жақсы білім беру ғой. Демек, олар да осы Тұжырымдамамен танысып, өз пікірлерін айтқысы келетін болар?
– Халықтан ұсыныс-пікірлер түсіп жатса, біз оларды үлкен ризашылық сезіммен қабыл алған болар едік, себебі, ешкім халықтан көп білемін деп айта алмайды. даналық халықта ғой.
Сұхбаттасқан Айнара АШАН.