Сынның сыры мен сымбаты
Сын – сымбатты жанр. Сондай-ақ, ол – шығарма бағын ашып, әдеби ортада қаламгердің маңдайын жарық етуімен қоса, оңдырмай «тоқпаштап», кей тұста бәзбіреудің обалына қалып, «бетің бар, жүзің бар демейтін» қуатты да қызба жанр. Дегенмен де, әдеби сынға Уақыт талап-тілегі мен ойлы оқырман талғамы биігінен қарасақ, «бір Құдайдан басқаның бәрі өзгермек» екенін түсінеміз. Ұмыт болған туынды да, сын мен сыншы да көп. Ескі тігінділерді қарап, баспа өнімдеріне ден қойсаңыз, соған көз жеткізесіз. Жазарман көңіліне, тамыр-таныстыққа қарамайтын, қара қылды қақ жаратын әділ де адал сыны қалыптасқан, толықтай орныққан әдебиет әркез бақытты. Себебі, бүгіндері жоқты бардай, барды дардай етіп көрсету үрдісі белең алғаны соншалық, жазуға еш қатысы жоқтардың өзі «асыл сөзді» ермек қылатыны қынжылтады. Әдеби сыны мықты әдебиет – ұлы әдебиет. Өйткені, сын функциясы қаламгерді ұялту, оны асыра мақтау я болмаса бас көтертпестей тұқырту, талқандау емес, керісінше өз әдебиетіне деген асқан жанашырлықпен қарап, соның өнуін, дамуын, түрленуін, мүлде өзге кеңістікке шығуын ойлаудан туған іңкәр көңіл мен нәзік сезім қажет деп білеміз.
Сонда ғана сын сын болмақ. Жүсіпбек Аймауытовтың «Мағжанның ақындығы туралы» мақаласында былай ой қорытуының өзінен-ақ сол кездегі қазақ сыншылық ойының өскенін байқаймыз. «Мағжан – алдымен сыршыл ақын. Мағжан сөзiндей «тiлге жұмсақ, жүрекке жылы тиетiн» үлбiреген нәзiк әуез қазақтың бұрынғы ақындарында болған емес. Ол жүректiң қобызын шерте бiледi, оның жүрегiнен жаспен қаны аралас шыққан тәттi сөздерi өзгенiң жүрегiне тәттi у себедi. Мағжан не жазса да сырлы, көркем, сәндi жазады. Оқушының жүрегiне әсер ете алмайтын құрғақ өлеңдi, жабайы жырды Мағжаннан таба алмайсыз. Ол табиғатты суреттей ме, әйелдi жаза ма, тарихи адамдарды ала ма, ертегi айта ма, ұран сала ма – бәрiнде де ақынның ойлағаны, сезгенi, жүрегiнiң қайғыруы, жанының күйзелуi, көңiлiнiң кiрбеңi көрiнiп тұрады. Қай өлеңiн оқысаң да, не ақынмен, не өз жүрегiңмен, не ел жүрегiмен сырласқандай боласың. Ақынның өзi көрiнбейтiн өлеңдерiн оқысаңыз да, ерiксiз бiр сезiм туғызады. Әлде өкiндiредi, әлде мұңайтады, әлде жылатады, әлде есiркетедi, әлде жiгер бередi». Осыған қарап-ақ қазақ әдебиетінде классикалық сын платформасы қалыптасқанын байқар едіңіз. Жалғыз нәрсе, Біз сол сыншылық ареалды дамытып, білім-білігі, қарым-қабілеті, парасат-пайымы, оқу-тоқуы қатар жүрген әдебиетяшілердің дәстүрін қаншалықты жалғай алдық?.. Бүгінгі қазақ сыны неліктен өз бағыт-бағдарын айқындай алмай келеді? Бұрындары жазылған сын қаншалықты ескірді?.. Бізді мазалайтын сауалдар өте көп. Өйткені, сын – белгілі бір әдебиеттің өсуіне өзіндік септігін тигізетін ең қажетті жанр. Орыс сыншысы Д.И.Писарев «Реалисты» атты көлемді мақаласында мынадай бір керемет ой айтады: «Мне кажется, что в русском обществе начинает выработываться в настоящее время совершенно самостоятельное направление мысли. Я не думаю, чтобы это направление было совершенно ново и вполне оригинально: оно непременно обусловливается тем, что было до него, и тем, что его окружает; оно непременно заимствует с различных сторон то, что соответствует его потребностям; в этом отношении оно, разумеется, подходит вполне под тот общий естественный закон, что в природе ничто не возникает из ничего». Сұңғыла сыншы «ничто не возникает из ничего» дейді. Сынның озығы мен тозығы, ескі мен жаңасы, асылы мен жасығы, сәттісі мен сәтсізі, жаманы мен жақсысы, әділі мен әділетсізі болатынын ескерсек, онда о жанрға да асқан сақтықпен келмесе бәзбіреуге кесірі тиіп кетуі мүмкін екен. Бір сәтте «әдеби киллерлердің» құрбанына айналып кете беруің ғажап емес. Әлгі сыншым шындығын айтса бәр сәрі ғой, «шыбықпен шықпыртады» келіп. Бірақ ондай сын қаншалықты ғұмырлы?.. Араға жылдар салып барып оқығанда қалай қабылданар екен?.. Оны ойлаған кім бар?.. Орыс классикалық сынын қалыптастырған Белинский, Добролюбов, Герцен, Писарев секілді сыншылардың жазғаны ескірді деген ел жоқ. Керісінше, орыс әдебиеттанушылары бес жылда бір рет классик-сыншылардың антологиясын шығарып отырады. Шығарып қана қоймай, олардың сәуегейлікпен айтқан тұсын, алдаспанын артық сілтеген жағын да баса айтады.
ХХ ғасыр қазақ әдебиеті үшін өте табысты болды. Көркем әдебиеттің басты нысаны – адам. Сол себепті де, «сөз өнері» кезеңдерінің дамуы адам болмыс-бітімінің, оның психологиялық хал-ахуалының күрделене түсуімен тығыз байланысты. Туындының қай түрі болсын кісі әрекетінің логикалық себеп-салдарымен қатар, жандүниесін ашып, жандағы көп құбылысты сөз атты ғажаппен өрнектеу арқылы образдың өз дәуіріне сәйкес портретін жасайды. Әдебиетті өмірдің сандаған қырын кеңінен көрсетіп, қым-қиғаш саяси-әлеуметтік, қаржылық, рухани, діни уақиғаларды бақырбасты тағдырымен қамшыдай өре суреттейтін өнердің ең шыңы деп білеміз. Сын жанры тақыр жерде, бір күнде ғана пайда бола салған жоқ. Ол адамзат ой-санасының дамып, белгілі бір деңгейге көтерілгенде туған тарихи феномен. Демек, сын қоғамның ішкі сұранысына сай туады. Ал ол сұраныс туу үшін уақыт қажет екен. Қазіргі қазақ әдебиетіне табиғи даму тұрғысынан емес, тарихи тұрғыдан баға берер болсақ, тоқсаныншы жылдардан кейінгі романтикалы-лирикалық, тарихи туындыларға әдеттенген оқырман «жаңа прозаға» қаншалықты дайын боп шықты және ол дүниелер әркімнің ішкі сұранысын қанағаттандыра алды ма екен?.. Талғамды тәрбиелейтін эстет сын мен жазушы болғандықтан, Тәуелсіздіктен соңғы жиырма бес жыл ішінде дәл осындай бір жаңашыл әдеби үлгіні оқитын орта қалыптасты ма?.. Және бүгіндері түрлі жаңашылдықтарға баға беріп, үлкен ойшылдықпен қорыта алатын сыншылық топ түзілді ме?.. Сын да тірі ағза секілді болғандықтан ол жан-жағына бажайлап қарап, жаман мен жақсыға қарайды, салыстырады, бой теңестіреді, озсам, алда болсам, шеберлігімді шыңдай түссем деген мақсат-мұрат қояды. Жазушы мұраты – оқырманға эстетикалық ләззат сыйлау. Әсіресе, бүгінгі заманда. Ал сыншы мақсаты – сол жазылған дүниелерге мониторинг жасау. Қазақ әдебиеті тарихына бір сәтке ой көзімен қарасақ, тарихи кезеңдердің талабы мен сұранысына сай, сынның да миссиясы өзгеріп отырған-ды. Мысалы, орыс отаршылдығына қарсылық ретінде туындаған «Зар заман әдебиеті», ұлт-азаттыққа шақырған «Алашұранды әдебиет», одан кейінгі «социалистік реализм әдебиеті», азат ойлы «Тәуелсіздіктен кейінгі әдебиет», бәрі-бәрі қазақ сынының қалыптасуына, оның сыпат-мазмұнының өзгеруіне септігін тигізгені анық. Сондықтан қазақ әдебиетінің жанрлық, стильдік, формалық, тақырыптық жағынан түрленуіне бірден-бір себепші – сын жанры. Әдебиетші әрі ғалым Б.А.Ахундов: «XIX ғасырдың аяғы мен ХХ ғасырдың басындағы шұғыл әлеуметтік қадамдар шындықтың тек эпикалық кең картинасын ғана емес, өзгермелі дәуірдің эмоционалдық атмосферасын бере алатын лирикалық баяндауларды да қажетсінеді», – деген болатын. Бұдан шығатын қорытынды, сын бағыт-бағдарының өзгеруіне тек сыншылардың сындары ғана емес, әр кезеңде жазылған туындылардың да әсері мол.
Сын айту мәдениеті бар да, сын қабылдау мәдениеті бар. Қазіргі қазақ әдебиетінде қайсысы басым?.. Әр жазушы өзін мінсіз санайды. Бір шығарманы бір, екі, үш рет емес, жиырма-отыз рет көшіріп жазудан шаршамаған Чехов, Тургенев, Толстойлар ерлігін қайталай айтудан еш жалықпайтын себебіміз, олар – үлгі. Дегенмен, барлығы дерлік арысы Гете, Шекспир, Данте, берісі Жамбыл, Әуезов, Қасым емес. Әлемдік үрдіске айналған адамның екіге жарылуы (психологиялық патология) өткен ғасырдың жетпісінші жылдары қазақ прозасына келіп үлгерді. Оралхан Бөкейдің беймаза да аса сезімтал кейіпкерлері мен Төлен Әбдіктің «Оң қол», «Парасат майданы» шығармаларындағы іштей қоғаммен қайшылыққа түсіп, қақ жарылған жандар әдебиетімізге пішіндік өзгерістер алып келді. Осынау кезеңде кісі болмыс-бітімінің күрделі әрі жұмбақ мәселелерін, рухани құндылықтарды зерделеуде бейнелеудің дәстүрлі әдістерімен қоса реалистік емес сарындардың да орын тебе бастағанын аңғару қиын емес. Жетпісінші-сексенінші жылдардан бастап қазақ әдебиетінде әлемдік әдеби эстетикасынан да алыс емес екенін байқаған болар ек. Ал сол тұстағы қазақ сыны қандай болуы керек еді?.. Яғни ол жанрға қойылар талапта күрделене түскені белгілі. Дүниежүзілік әдеби кеңістігінде жойқын да қуатты рухани әлуеті бар сын жанры дами келе, XXI ғасырда толықтай орнығып, қалыптасып үлгерді. Әдебиеттанушы-ғалым Гинзбург «әдебиет әркез тоқырап, қайта қалпына келетіні» жөніндегі болжамын ескерсек, онда сын да трансформацияланып отыратыны шындық. Қазақ әңгімешілдігіндегі негізгі бағыт өткен ғасырдың бас кезінде ұлт өмірінің маңызды делінген хал-күйлерінен өріс алғанымен де, көп жазарман Советтік жүйе кесірінен кеңінен көсіле алмай, шығармашылық күш-қуатын толықтай аша алмай, қатаң да қатал идеология қыспағында қалып қойды. Адамзат асқан жылдамдықпен өмір қағидаттарын күл-талқан етіп, танымастай өзгертіп жатқан осынау заманда «сөз өнеріне» қойылар талап-тілек те, оған артылар жүк те бөлекше. Жаһандық классикалық әдебиет, оның ішіндегі ойлы оқырман-жанкүйер үшін алтыннан да бағалы сын жанры әр кезең, әр дәуірде көркемдік-эстетикалық талғам-таразысымен, әрқандай саяси-идеологиялық мүдде биігінен сараланып отыру дағдысы әлі де жалғасуда. Осы бір бағытта қазақ әдебиетіне қарайлап, оның жанрлық, стильдік, формалық, тақырыптық тұрғыдан өскен тұсын барлаған З.Серікқалиев, Т.Тоқбергенов, Ә.Кекілбаев, Р.Нұрғали,
А.Сүлейменов, Ж.Әбдірәш,
С.Әшімбаев, С.Жұмабек секілді сыншылар болды. Аты аталған сыншылар қазақ ой-санасына қозғау салды. Демек, қазақ жазба әдебиетінде орныққан, қалыптасқан, балталасаң да бұзылмайтын дәстүр бар дегенді именбей айта алады екенбіз. Илеп, билеп-төстеуге көнбейтін нәрсе – Тәуелсіз ой мен рух күші.
Жазарманға талантпен қатар білім, еңбекқорлық һәм көркем әдебиетке деген сүйіспеншілік керек! Ең негізгісі қаламгерлік қасиетке – өнер деп қарау! Қазіргі қазақ әдебиетінде сын ескірген жоқ па деген де ойдың төбе көрсеткені ақиқатқа жақын. Біздіңше, сын ескірмейді, керісінше біздің сынға деген сеніміміз азайған. Сенбейміз! Себебі, әйтеуір бір сыншысымақ қаламгерлерді жер-көкке сыйдырмай мақтайды, ал енді бірін тас-талқан етеді. Алайда, жазушы табиғатын ашып, оның кемшілік-артықшылығын қатар көрсететіндер көп емес екені тағы бар. Бүгінгі сын сынап сияқты сусып тұр. Кімді құбыжық, кімді сүп-сүйкімді етіп көрсетсе де өз еркі. Соған қарап айтар болсақ, нақты бір сыни көзқарас қалыптаспай тұр. Сын жанры бір сәтке сергектігінен айырылып қалды, қалғып кетті десек те болар. Кімнің мықты, кімнің әлсіз екенін анықтап беретін сын емес пе?.. Қоғамдық құрылыс, әлеуметтік жағдай, саясат, экономика әдеби сынға өз әсерін тигізуде. Бір жағынан сынға деген сұраныстың да азайып кеткені белгілі. «Қажет кезде жаздырамын» деген көзақарстың да бары рас. Басқа-басқа Біз Совет кезіндегі М.Қаратаев, Е.Ысмайылов, Р.Бердібаев, С.Қирабаев, М.Базарбаев,
Т.Кәкішев, Б.Майтанов, А.Егеубаевтардың сыни еңбектерін жоққа шығара аламыз ба?.. Әрине, жоқ. Өйткені, аталмыш сыншылар қазақ сынының жүріп өткен жолын бағамдау үшін керек-ті. Біз олардың ақын-жазушының шығармашылығын талдау, саралаудағы шындықты айтуына, кәсіби біліктілігіне, шеберлігіне тәнтіміз. «Сын – сын болсын, сын – шын болсын» деген қағида осы тұста шықса керек. Ал шындық ескірмейді. Ақиқат алтын секілді. Ысқылап жіберсең жарқырап шыға келеді. Орыстың ұлы сыншысы В.Г. Белинский «…до Пушкина были у нас поэты, но не было ни одного поэта-художника», – деп заманы тудырған талант иесін бірінші боп ормандай орыс оқырманына танытқан еді. Әдебиетті дамытуда, әдеби ортадағы талантты қаламгер еңбегін бағалап, бұқараға жария етуде сынның орны алабөтен. Совет кезінде Партия аталмыш жанрға аса үлкен мән бергені бекер емес.
Қазіргі қазақ әдебиеті сынының тарихына, оның жүріп өткен жолына көркемдік сапа деңгейі тұрғысынан қарағанда бірнеше айтулы кезеңдерді атап өтуге болар еді. ХХ ғасырдың жиырмасыншы-отызыншы жылдарында Алаш арыстары негізін қалаған, осылардың арқасында жаңаша, ұлттық танымдық-көркемдік биігіне көтерілген әдеби-көркем сынымыз, ең бастысы осы арқылы сол кезеңдегі туған әдебиетіміздің тарихын, теориясын, көркемдік ізденістерін бір жүйеге түсіруге деген талпыныс зая кеткен жоқ. Қазір қолымызда қалған осынау баға жетпес құнды мұра бүгінгі әдебиетін іздейтін, әдебиетін сүйетін жас ұрпаққа да таптырмас рухани азық екендігін айтып жату артықтау. Демек, қазақ көркем сыны тақыр жерде пайда бола салған жоқ, құнарлы мектептен, телегей теңіз әдебиетіміздің өз қайнарынан қуат алды. Әдеби сынымыз бен әдебиеттану ғылымындағы осынау күрделі жылдарда қалыптасқан, өркен жайған құнарлы дәстүр – алпысыншы-тоқсаныншы жылдар аралығында осынау құнарға мықтап табан тіреген, содан нәр алған бірнеше буын қазақ сыншылары да өсіп жетілді, әдебиет айдынына шықты. Жетпісінші жылдардың ішінде жазған дүниелерімен оқырманды елең еткізіп осы көшке келіп қосылған З.Серікқалиев, Т.Тоқбергенов, А.Сүлейменов,
Ж.Әбдірәшев, С.Әшімбаев, т.б. сын еңбектері әдебиетке соны леп алып келді. Осынау талантты, тегеурінді, ең бастысы әлемдік әдебиеттен тоқығаны, түйгені мол білімді, білікті әдебиет сыншылары кәсіби сынның ауыр жүгін ауырсынбай арқалап, көптеген уақыт бойына өз тағдырына балап, бір ерекшелігі әдебиеттің барлық жанрларын бірдей қамтып, өндіре жазып, жемісті еңбек етті. Әдебиет пен сынның биік белесіне сирек дарын, тума талантымен, ешкімді қайталамайтын өзіндік стилімен, жазу мәнерімен, ең бастысы осынау ұзақ жылдардың өн бойында тынымсыз ізденіс пен таза еңбекке ғана арқа сүйеген сыншылардың қазақ оқырманына ұсынған жинақтары аз емес. Әркімнің өнімді еңбегі арқасында олардың кітаптары жұрт жадында қалды. Әрбірі қазақ әдебиетінің бір-бір шоқтығына айналған, жоғарыда аты аталған қаламгерлердің шығармашылық зертханасының, олардың көркемдік әлемінің қазіргі әдебиеттану, сыни-эстетикалық дүниетанымымыздың бүгінгі жеткен биігінен талдау арнасында қарастырылуы басты рухани олжамыз дер едік. Айталық, Сайлаубек Жұмабектің «Роман және әлеуметтік талдау» деп аталатын көлемді мақаласында Шерхан Мұртазаның «Қызыл жебе», Әбіш Кекілбаевтың «Үркер» және «Елең-алаң», Есенжол Домбаевтың «Жаман Жәутік», О.Бөкейдің «Өз отыңды өшірме», Б.Нұржеке-ұлының «Бір өкініш, бір үміт» шығармаларындағы қол жеткен көркемдік табыстар мен орын алған кемшіліктер нақты бір проблема төңірегінде, яғни осы шығармалардағы әлеуметтік талдау деңгейінің ара салмағымен өлшенуі көп сырдың бетін ашқан. Осы орайда көркемдік талдау, кейіпкер шынайылығы, жазушының тіл шеберлігі сияқты мәнді мәселелер де назардан тыс қалмаған. Әрі ол бұл қаламгерлердің көп жылғы шығармашылық ізденістерінің жемісті екендігін, олардың қаламынан туған шығармалардың көркемдік әлемін, танымдық-тағлымдық мән-мағынасын, рухани-философиялық парасатын, қала берді суреткерлік қолтаңба ерекшеліктерін егжей-тегжейлі иін қандыра әңгімелейді. Сыншы: «Жазушы әке мен бала қарым-қатынасын педагогикалық, эстетикалық, философиялық өрімде өзгеше біртұтастық сақтап, екі кітаптың өн бойында осы өрімді ылғи ірі планда көрсетіп отырады», – дей келе, романның орталық кейіпкерлері – Рысқұл мен Тұрар тұлғаларын даралаудағы, оларды типтік образ биігіне көтеру мақсатындағы жазушы ізденістеріне, романның реалистік қуатына, романтикалық тынысына ерекше әсер еткен көркемдік факторларды кеңінен сөз етеді. Сайлаубек Жұмабек Ш.Айтматовтың «Жан пидасы» туралы да жазды. «Әлеуметтік әділет тартысы» атты мақаланың құндылығы сонда, ол «темірді қызған кезде соқ» дегендей, сыншы сол кезеңдегі одақ қаламгерлері пікіріне дер шағында үн қосып, автордың терең таным-талғамын, биік парасат-пайымын аңғартқандығында. Сол буынның ерекшелігі – қай мәселені көтерсе Сде, асқан жауапкершілікпен келіп, соны немқұрайды сөз етпей, тереңінен толғап, сезіммен шалқуы, нені айтса да жүрек түбінен тебіреніп айтуы. Олар алпысыншы-сексенінші жылдар проза, драма, поэзияның тақырыптық, жанрлық, стильдік ізденістерін қамтып айтуға тырысты. Енді ғана таныла бастаған, алғашқы тырнақалды шығармаларымен оқырманға жол тартқан жас қаламгерлердің аяқ алысы туралы да сыншының ой-толғамдары, пікір-байламдары орынды көрінеді. Сыншы әдебиетіміздің ертеңгі күнінен де суыртпақтап сыр тартады. Шер-ағаң – Шерхан Мұртаза С.Жұмабек туралы былай деген еді: «Сайлаубек шығарманы, жалпы әдебиетті өзге сыншылардан гөрі жете таниды. Сол танығанын бүкпесіз, риясыз, тек өзіне тән турашылдықпен айта біледі. Бірақ «турасын айтсаң туғаныңа жақпайсың» деген де бар. Шын сыншының тағдырын Құдай солай жаратқан. Бірақ үйтіп үркектеп қалған Сайлаубек жоқ, қарағай тектес!..». Немесе Сағат Әшімбаевты айтсақ болар. Ол сыншының қолтаңбасын бірден ажыратамыз. Әсіресе, ой-пікірді поэтикалық аяда айшықтап жеткізу, стильдік тұрғыдан шегелей, ширықтыра қайыру мақсатында әдеби-теориялық терминдерді, халықаралық лексикадағы танымдық, аясы кең, өткір, танымал сөздерді өте ұтымды пайдаланады. Қолдана отыра әлгі ұғым-түсініктерді контекст тініне ойнақы, тігісін жатқыза кіргізіп, киік сақасына қорғасын құйғандай етіп сөзге салмақ үйіреді. Бұл сыншының ұтатын тұстары. С.Әшімбаевтың бір ерекшелігі – әдеби-эстетикалық талдаудың тосын, қызықты және де өнімді көрінетін әдісі – терең талдап, ауа жайылмай, кемшіліктерін нақты айта алатындығында. Ол қаламгерлердің эстетикалық көзқарастарын – туындыларымен және әр алуан тақырыптағы әдеби-талдау мақалаларымен жарыстыра отырып, яғни сол кездегі әдеби үрдістегі жазарманның көркемдік жүйесі мен жаңашыл ізденістерін қатар алып қарайды. Сол тұста әдеби ағымдағы көзге түскен көркемдік ізденістердің барлығын салыстыра келе, соның егіз өрім, бір өзек табиғатын, яғни талант табиғатындағы ішкі әрі сәулелі қасиеттерін, даралығын, артықшылығы мен кемшілігін дөп көрсетіп, алабөтен тұстарын ешкімнен жасырмай, аршып көрсетеді. Сонымен де ол – Сағат!.. Сағат сыншының басқалардан тағы бір айырмасы – жасырмауында. Өсетін, болашақта үміт күтетін авторларды аямай сынайды. Сол үшін де біреуге ұнады, біреуге ұнаңқырамай қалды. Бірақ Сағатты кейінгі ұрпақ оқиды деп сенеміз. Себебі, ол талдаудың өзіндік үлгісін қалыптастырған қаламгер. Осындай әдіс-тәсілдің бәрі өз кезегінде сыншы үшін туындыгер портретін іштен ашуға, іштен танытуға таптырмас кілт болмақ. Жалпы, қазіргі қазақ әдебиетінің ең бір зәру мәселелерін дер кезінде оқырман талқысына салып, жекелеген жазармандардың күрделі шығармашылығын қалт жібермей қадағалап, ұдайы жазып, талдап, талғап, саралап, олардың рухани мұрасына бір-бір кітап арнау мақсатында өнімді еңбек етіп, бүгінгі қазақ көркем сынына сүбелі үлес қосып, ең бастысы осы жанрдың ауыр жүгін жарты жолда тастап кетпей, басқа жанрға бұрылып кетпей, әлгі жанрға адалдық танытқан алымды сыншыларымыздың еңбектерін өскелең ұрпақ қолынан көргіміз келетінін жасырмаймыз. Туабітті болмыс-бітімінде қанағат пен тұрақтылықты тұғыр етіп, парасат-пайымы мен адамгершілігіне қылау түсірмей келе жатқан сын сардарларына тағзым етіп, олардың еңбегін ұмытпасақ екен. Өйткені, әдебиеттегі ең қауіпті дүние – ұмтылу ғой…
Әлібек БАЙБОЛ.