Әңгімеге адалдық
Ертеректе мен «Жұлдыз» журналынан Келіс Рахымжановтың екі әңгімесін оқыған едім. Әлгі екі қысқа әңгіме көңілімді ұйқы-тұйқы еткен-ді. Менің жазушы Келістің шығармашылығымен таныстығым осылай басталды. Кейіннен ол маған «Оралу» әңгімелер жинағын сыйға тартты. Бір деммен оқып шықтым. Көптеген туындылары көкейімде жатталып қалды.
Міне, менің қолымда Келіс Рахымжановтың мемлекеттік тапсырыспен жарық көрген «Қалғұты» деп аталатын әңгімелер жинағы. Кітаптың беташарына «Қазына» туындысы беріліпті. Тұяқбай қарт төрт бірдей бас малы жоғалып, соны іздеуге шығады. «Тұяқбай жоқ іздеушіден гөрі ойға батқан адамның кейпінде ат үстінде қимылсыз, жансыз адамдай кетіп барады». Иә, ол сырт қарағанда ғана солай. Ал шын мәнінде, іші алай-түлей. Кеше ғана мына төскей мыңғырған малға толы еді. Енді құлазып тұр. Соны ойлағанда көңілі әлем-жәлем болады. Өз басының қайғысын ұмытып, елдің жайын көп ойлап кетеді. Жолай қарындасының үйіне соғады. Тұяқбай қарындасының жадау тұрмысын көріп, оны іштей аяйды. Күйеу баласының ескі тракторы бар. Сонымен елдің шөбін тасып беріп күн көреді. Ал балалары…
« – Балалар қалай?– деді.
– Жүр ғой, базар, сауда деп. Оқу бітірді, жұмыс жоқ.
– Малға әкелу керек-ау, соларды қайта, – деді Тұяқбай.
– Қайдан келсін малға, әкелерінің қыры жоқ. Менің қузауыммен істейді, бірдеңе істесе. Әйтпесе о да жоқ, – деді.
– Мал шіркін де баққанға бітеді ғой, – деді Тұяқбай оны қостағандай».
Осы диалогтан көп нәрсені аңғаруға болады. Күйеу баласы адал еңбек етсе де, бос жүрген балаларын іске жұмылдыруға өресі жетпей, қараусыз жібереді.
Ақыры қарттың іздеген жоғы табылады. Ұрылар малды сойып, бірақ базарға етке өткізуге үлгермеген екен. Қарт құлынынан өсірген сүйікті жануардың рәсуа болғанына іші ашып, көзінен жас шығады. «– Иттер-ай, жайратты-ау, бар малымның басы еді, – деді жылап тұрып». Қарттың осы кейпі кәдімгідей жаныңды елжіретіп жібереді.
Сонда әлгі суық қолды жандар кімдер? Ұрыларға малды шығарып беруші қарттың жиені, қарындасының баласы болып шығады. Оны естігенде қарт қарадан-қарап қысылып:
« – Қыдырбай қарағым, сен мұны тісіңнен шығара көрме, ел естімесін. Дос бар, дұшпан бар. Ертең не айтады сыртымыздан, кім білсін», – дейді.
Сөйтіп, қасындағы жоқ іздеуші серігінен қысылғаны сондай, қой сойып, қол қусырып қонақ қып шығарып салады. Туындының «Қазына» деп аталуы да тегін емес. Мұндай көкірегі қазына қарттар да күн санап азайып барады емес пе? Шап-шағын ғана әңгіме. Келіс осы бір шағын туындысы арқылы заманның ащы шындығын да ашып көрсетіп отыр.
Автордың бірқатар әңгімелері мұғалімдердің тыныс-тіршілігінен сыр шертеді. «Сезік пен сезім» әңгімесінде Нұртазаның бейнесі шынайы ашылған.Нұртаза оқу ісінің меңгерушісі болса да бар жұмысты бір өзі атқарады.Сабаққа қатысатын, педагогикалық кеңесті де жүргізетін сол. «Толқып тұрған, наразы болған жұртты Нұртаза теңгереді. Аралхан төраға боп, Нұртазаның аузына қарайды. Тізгінді беріп, сол арқылы бәрін ұқсатып, сымдай ғып түзетеді». Директор Аралхан кейде осыған өзі намыстанып, бірдеңеге араласа қалса, бүйректен сирақ шығарып, ойламаған тұстан дау тудырады. Ал Нұртаза қып-қызыл даудың ортасында жүріп-ақ жанған оттан үнемі аман шығады. Келістің өзі де мұғалімдік қызмет атқарғандықтан, ұстаздар өмірін жете білетіні аңғарылып тұрады. Міне, Нұртаза мектепті айналып, асхана, қойма жақты аралап жүр. Екі қыздың сөмке арқалап жүргенін аңғарып қалды. «Бұлар не істеп жүр?» – десе, жас мұғалімдер отырыс жасамақ екен. Айына бір-екі рет бас қосып, шүйіркелесіп әңгімелесу бұлардың әдеті. Бірін-бірі түсінісу үшін бұндай отырыстар да қажет. Нұртаза амал жоқ, үйіне қайтпай іркіліп қалды. Жастардың сауық кеші созылып барып, қызыл іңірде бітті.
«Нұртаза жеңіл киімнің сыртынан тон мен малақайын, қоңыр пимасын киіп жатар алдында далаға шықты. Ауыл ай астында ағарып, тыныш ұйқымен мүлгіп жатыр. Әр тұстан әупілдеп ұйқылы иттердің еріне үрген дыбысы шығады. Ауа тап-таза. Түннің сәл шыңылтыр аязы болмаса, далада ұзақ жүріп серуендеуге, түн тыныштығын тамашалауға болатындай. Нұртаза біраз жүргенде тынысы кеңіп, ұйықтар алдында тыңайып, жеңілдеп қалғандай болды». Қандай әдемі көрініс десеңізші! Кенет мектеп жақтан айқай-шу естілді де, ол солай қарай жүгіре жөнелді… Біз білмейтін ұстаздардың қиын өмірі көз алдыңда осылайша өтіп жатады.
Келіс – натуралист жазушы. Оның әңгімелерді өмірден көшіретіні сондай, кейіпкерлері де өмірдің өзіндей шынайы болып келеді. Мәселен, «Балалық шақпен қоштасу» әңгімесін алайық. Қырда шөп орып жүрген Талжан той тойлап төмен түсіп келе жатып, жолай досын ұшырастырып, қоярда-қоймай үйіне алып келеді.
«Қонақ жігіт рақмет айтып, кетпек болды. Онысына Талжан ызалана бастады.
– Неге сен менің дастарқанымды сыйламайсың? Дәм тат, наннан үлкен емессің, – деп сөйлеп-сөйлеп алды.
Жүгіріп дастарқан әзірлеп жүрген Талжанның келіншегі күйеуі үшін қызарақтап ұялды:
– Ұрсуға айналды ғой мынау. Бәрімізге сөйтеді. Ішіп алса апама да, маған да ұрсып, ақыл айтады».
« – Сен әлі ғой арақ ішуге жоқсың. Ішу керек. Несіне жасисың. Өмір болса өтіп жатыр.
– Өмір өтіп жатыр деп ішу керек пе? – деп әйелі күліп еді. Қонағы ілесе күлді».
Арақ ішуді өмірдің қызығы деп ойлайтындар арамызда әлі де бар. Автор кейіпкерінің бір-екі ауыз сөзі арқылы оның ой-өрісінің қандай екенін аңғартып тұр.
« – Былай ішсе іше берсін. Бұл қызса төбелес іздейді, – деді әйелі тағы бір әңгіменің шетін шығарып.
– Тфу-у, – деп Талжан санын ұрды. Күліп отырған қонағына бір, әйеліне бір қарады. – Мынау бір бәлені ақтарды-ау».
Алаңғасар Талжан мен оның қателігін үнемі түзетіп отыратын әйелі етене таныс адамдардай көз алдыңа елестейді.
Талжан досын таң білінгенше жіберген жоқ. Киімшең төсекке қисайып, аузынан сілекейі ағып ұйықтады.
«Бригадир: – Барған соң ұйықтарсың, – деп көзі қызарып, қызуы тарқамаған Талжанды машинаға салып алды.
Шөп төселген машина үстіне жайғасып отырғанда, шалғын, жайлау, гүл, жалбыз иістері аңқып қоя берді».
Ауыл көріністері жадыңда осылайша өшпестей боп ұялап қалады.
Көңілім босап оқыған әңгімелердің бірі – «Әке» туындысы болды. «Асанның жатса-тұрса көкейінен кетпейтін, ешкімге айтпайтын, өзі ғана білетін мұңы бар еді» деп басталады әңгіме. Мұңсыз адам бола ма? «Бөлмеде оңаша қалғанда немесе көп түндерде ұйықтай алмай жатып алыстағы туған туыстарын ойласа, көз алдынан жұпыны киінген, үнемі күйбеңдеп бірдеңе істеп жүретін, егде тартқан әкесінің суреті кетпейді» деп ары қарай жетектей жөнеледі туынды. Жастау кезінде әкесінің асау, шадыр мінезі болған деседі. Еркіндік пен ішкілікті ұнатыпты. Соның кесірінен отбасынан айрылып, жалғыз қалады. Шашы ағарған қара шал ауылда өйтіп-бүйтіп, біреулердің жұмысын істеп, ақысыз-пұлсыз көлігін жөндеп, көңілін тауып, кім ауырсынбаса соның үйінде жүріп жатады. Есейген шақта бұл жай Асанның көңіліне қатты батады. Жанын жегідей жеген ойдан құтыла алмаған соң, ақыры бір тоқтамға келіп, әкесін іздеп табады.
« – Әке, – деді дауысы толқи дірілдеп. – Сенің өстіп панасы жоқ адамдай жалғыз жүргенің менің жаныма батады. Алыста жүрсек те сенің осы дүниеде бар екеніңе қуанып, сыртыңнан сүйеніш тұтамыз. Туған туысқа, елге өкпең жоқ екенін, оларды қимайтыныңды білсем де, өзіңді қалаға алып кетуге келгенімді енді жасыруға бола ма. Арамызда түк болмағандай бөтен адамша жолға түсіп кете берсем ел не дейді. Әкесі барларға жаутаңдап, менің әкесіз өскенім аз ба, маған бұйырмаған қамқорлығың мен жүрек жылуыңды немерелеріңе қи, әке. Бұл менің сізге өмір бойы айтсам деп келген сөзім екенін ұмытпаңыз», – деді.
Иә, бұл оның сан ойланып-толғанып айтсам деп жүрген сөзі еді. Өз кезегінде әке де:
« – Әкеңді осалдығы үшін қалай кінәласаң да орынды. Тек өткен-кеткенді бетіме басып, қазбаламағаныңа рахмет. Сенің қай сыныңа төтеп берем мен. Байғұс шешең мен сендердің алдыңдағы ұят өмір бойы мазалаумен, жанымды жегідей жеумен келеді. Пенде баласымын ғой, армансыз адам бола ма, мен де өзіңді бір көруді, кезігуді армандап жүруші едім. Енді сенің алдыңда өлсем арманым жоқ. Кеш қарағым, сорлы әкеңді», – дейді.
Әке мен бала арасындағы диалогты толқымай оқу мүмкін емес. Ең бастысы, әке мен бала табысты. Біртүрлі арқаңнан ауыр жүк түсіп қалғандай болады. Мұндай әңгіме, әкесі мен шешесін қарттар үйіне өткізетіндер көбейіп тұрған шақта, ауадай қажет.
Келісте әңгіме көп. Тақырыптары да сан қырлы. Оның бәріне тоқталып жата алмаймыз, әрине. Бір байқағаным, автор көлем қуаламайды. Тіпті, қандай тақырыпты алса да үш-төрт бетке сиғызып жібереді. Бұл оның басты ерекшелігі. Кезінде атақты Толстойдың өзі Чеховтың шағын жанрды шебер меңгергеніне таң қалып: «Мен неге осылай қысқа жазбадым екен?» – деп өкінген екен. Ал Чеховтың: «Краткость – сестра таланта», – деген сөзі бәрімізге белгілі. Сол айтқандай, шұбалаңқы жазатын кейбір замандастарымыз Келістен үлгі алса, қанеки. Қазақ прозасында тек қана әңгіме жазғандар некен-саяқ. Әңгімеге адалдық танытқандардың бірі кеше ғана дүниеден өткен Дидахмет Әшімханұлы болса, одан кейінгісі осы Келіс Рахымжанов болар, сірә.
Келіс Рахымжанов сондай-ақ «Қанатты жылдар», «Дариға дәурен», «Шуағым менің» өлеңдер жинақтарының, көптеген әдеби-зерттеу мақалалардың авторы. Филология ғылымының кандидаты. М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтында жемісті еңбек етіп жүр.
Алпысқа толған Келіс тәжірибесі толысып, нағыз кемеліне келген шақта. Одан күтеріміз мол.
Сәбит Дүйсенбиев.