ЖАҢА БІЛІМ ЖҮЙЕСІНЕН ЖҮРЕКСІНУ БЕКЕР
Қазіргі қоғамның өзекті мәселелерінің бірі – түрлі әлеуметтік, экономикалық жағдайларда өмір сүруге икемді, бәсекеге қабілетті тұлға қалыптастыру. Осы мақсатта еліміздегі білім жүйесі тәуелсіздік алғалы бері бірнеше реформаны бастан өткерді. Дамудың жаңа сатысына көтерілген егемен ел үшін ұрпақ білімінің деңгейін жақсартуға ден қойып, озық елдердің тәжірибесіне жүгіну орынды іс әрине. Десе де, өзгенің тың жүйесін көшіріп ала салмай, өзінің ұлттық ерекшеліктерімен астастыра отырып қажетіне жарату да жіті назарда ұстайтын мәселе секілді. Оқушылардың танымдық белсенділігі мен өзіндік ойлауына көбірек мән беретін он екі жылдық білім беру жүйесін, үш тілде еркін сөйлейтін, жан-жақты жастарды қалыптастыруға негізделген үштілді қатар оқыту жобасы және осы саладағы өзге де жаңашылдықтар түптеп келгенде қазақ болашағының жарқын болуын мұрат еткен бағдарламалар екені анық. Мектеп бітіруші түлектердің білім деңгейін қорытындылайтын жылдағы қалыптасқан ҰБТ жүйесінің биылғы жылы жаңа форматта ұйымдастырылуы да біздегі білім саласының жаппай модернизациялануының бір көрінісі болса керек. Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия Ұлттық университеті Телерадио және қоғаммен байланыс кафедрасының доценті (of Associate Professor), филология ғылымының кандидаты (PhD), Астана қаласындағы «Зерттеуші» Республикалық ғылыми-білім беру орталығы» мекемесінің директоры Мырзантай ЖАҚЫППЕН болған әңгімеміздің ауаны да осы мәселелер төңірегінде өрбіді.
– Соңғы уақыттары орта білім беру сапасын көтеру мақсатында елімізде көптеген реформалар жүргізілуде. Солардың бірі – үштілді білім беру жүйесі. Осы үштілділік бастамасының мән-маңызына тоқтала кетсеңіз.
– Бүгінде білім саласында жүргізіліп жатқан түбегейлі өзгерістер – ҚР Білім және ғылым министрлігін басқарып отырған бір-екі адамның кездейсоқ ойлап таба салған жеңіл-желпі іс-әрекеті деп жаңсақ түсінбегеніміз жөн. Бұл – Елбасымыздың арнайы тапсырмасы бойынша еліміз қазіргі өркениет дамуының қарқынынан қалып қоймауы, жас ұрпақтың болашағы жарқын болуы үшін жұмыла жасалып жатқан жанашыр білікті мамандар қауымының жүйелі жұмысы.
Әрине, бір орында тоқырап тұрып қалмауымыз үшін рет-ретімен жүзеге асырылатын мұндай реформалар өте қажет. Ұл-қыздарымыздың үш тілде, тіпті бірнеше тілде сөйлеп, жаза білгеніне бәріміз де қарсы емеспіз. Бұған ешкім де таласпайды.
Десек те, қазіргі қазақ қоғамында қызу пікірталас тудырып отырған өзекті мәселелердің бірі – еліміздегі үш тілде білім беру ісін ұлттық тәлім-тәрбиемізбен үйлесімін тауып ұйымдастыра білуде болып отыр. Көпшілікті толғандырып отырған сұрақ та осы – біздің қазақ тіліміз әлемнің негізгі алпауыт елдерінің өздеріне қарағанда күш-қуаты әлсіздеу мемлекеттерге билік жүргізу құралына айналған, жер бетінде емін-еркін қолданылып жүрген ағылшын және орыс тілдерінің көлеңкесінде қалып қоймай ма деген айрықша алаңдаушылығымыз бар екені баршамызға белгілі.
Қазақ халқы бар кезде ана тіліміз де жойылмайды. Қазақ тілінің қолданылу аясын кеңейту көп жағдайда өзімізге байланысты. Құқықтық-заңнамалық тұрғыдан ана тілімізде оқып, жазуымызға зиянын тигізіп, кедергі келтіретін ешқандай да тетік жоқ.
Мықты мемлекеттермен олардың тілін еркін меңгеру арқылы ғана иық тірестіре алатынымыз да ақиқат. Сол себепті, Қазақстан Республикасы Президентінің 2016 жылғы 1 наурыздағы №205 Жарлығымен бекітілген «Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2016-2019 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасында» белгіленгеніндей, 2017 жылдан бастап барлық мектепке дейінгі тәрбие және оқыту ұйымдарында қазақ, орыс және ағылшын тілдері оқытылатын көптілді білім беру бағдарламасының элементтері кезең-кезеңімен енгізілетін болады. 2017-2018 оқу жылында 5-ші сыныптан бастап үш тілде білім беруді кезең-кезеңімен енгізу басталады. 5-11-ші сынып оқушылары үшін жазғы тіл мектебін ұйымдастыру мәселесі пысықталады. 2018 жылдан бастап жергілікті атқарушы органдардың мүмкіндіктеріне қарай, пилоттық режимде ағылшын тілінде оқытатын сыныптар ашылады.
Бұл мемлекеттік бағдарлама пікірталас ұйымдастыру үшін емес, онда көрсетілген нақты міндеттерді орындап, үштілді білім беру жүйесін жүзеге асыру үшін қабылданғанын басты назарға алсақ жақсы болар еді. Күш-қуатымызды қызыл сөз бен дау-дамайға жұмсап, уақытымызды босқа өткізбей, балаларымызды ана тілімізбен бірге ағылшын және орыс тілдеріне де жетік, ұлттық рухы мықты азамат етіп тәрбиелеудің жолдарын бірге ақылдасып тапсақ екен дейміз.
– Еліміздегі зерттеу орталықтары үштілділік мәселесіне қатысты зерттеулер жүргізіп жатыр ма? Олардың нәтижесі қандай?
– Үстіміздегі жылы ҚР Білім және ғылым министрлігіне қарасты «Ақпараттық-талдау орталығы» АҚ «Үш тілде білім беруді ұйымдастыру: халықаралық тәжірибе және Қазақстанға арналған ұсыныстар» атты арнайы зерттеу есебін жариялады. Осы есепте халықаралық сарапшылардың кеңестеріне негізделген көптеген құнды ұсыныстар бар. Атап айтқанда, Қазақстанда үштілділік және үш тілде білім берудің терминология жүйесін біріздендіру керек. Үш тілде білім беру ұғымы ағылшын тілін үйренумен шектелмеуі тиіс. Үш тілде білім беруді жүзеге асыруға қажетті ресурстары жоқ ауылдық және шағын жинақты мектептерге ерекше назар аударған жөн. Өзге ұлттық тілдерде білім беретін мектептерде ұлт тілін ана тілі, қазақ тілін мемлекеттік және ағылшын тілін шетел тілі ретінде оқытқан дұрыс. Үш тілді білім беруді тиімді жүзеге асырудың маңызды факторы – ата-аналар, мұғалімдер және білім беру ұйымдары басшыларының үш тілді білім беруді дұрыс түсінуі мен қолдауы. Сондықтан ата-аналар, мұғалімдер мен білім беру ұйымдары басшыларының ынтымақтастығын нығайту керек.
Үш тілде білім беру жүйесін сапалы жүзеге асыратын білікті мамандармен қамтамасыз ету мақсатында Қазақстан Республикасы Үкіметінің 2017 жылғы 22 маусымдағы №386 қаулысымен бекітілген «Республикалық бюджеттен қаржыландырылатын білім беру ұйымдарында жоғары білімі бар мамандар даярлауға 2017-2018 оқу жылына арналған мемлекеттік білім беру тапсырысы» бойынша «5В010000 – Білім» мамандықтарына күндізгі оқу үшін – 6385, ал сырттай оқу үшін – 300, оның ішінде тілдік дайындықты күшейту үшін – 1000 білім гранты бөлініп отыр.
ҚР Білім және ғылым министрлігі Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2016-2019 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасын жүзеге асыру мәселелері бойынша ақпараттық-түсіндіру жұмыстарын барынша жандандырып, тұтас қоғаммен – педагогикалық қауыммен, ата-аналармен, оқушы-студенттермен, жалпы жұртшылықпен тығыз байланыс орнатуы тиіс. Білім және ғылым саласындағы мемлекеттік саясатты іске асыру бойынша ақпараттық-түсіндіру жұмыстарын барынша белсенді жүргізуіміз керек.
Осы орайда, Үкіметтің арнайы қаулысымен ҚР Білім және ғылым министрлігі орталық аппаратының функцияларына осындай жаңа міндеттер жүктеу жоспарланып отырғанын қолдап-қуаттаймыз. Бұл жобада жазылғанындай, білім беру саласындағы заңнамалық өзгерістерге байланысты қоғамдық пікірді тұрақты және жүйелі түрде зерттеп, оның нәтижелерін күнделікті қызметімізде басшылыққа алып отыруымыз қажет.
Сондай-ақ, жаңартылған білім беру міндеттерін жүзеге асыру маңыздылығын жұртшылыққа тұрақты түсіндіріп, осы саладағы жаңалықтармен халықты дер кезінде, жедел түрде хабардар етіп отыру да аса маңызды жұмыс. ҚР Білім және ғылым министрлігі орталық аппараты білім және ғылым саласындағы мемлекеттік саясатты іске асыру бойынша ақпараттық-түсіндіру жұмыстарын жүзеге асыру барысында осы салада белсенді қызмет істеп жатқан Үкіметтік емес ұйымдармен де тығыз ынтымақтастық орнатып, бірлесе жұмыс істегені жөн.
– Биылғы жылы Ұлттық бірыңғай тестілеу жүйесіне біраз өзгерістер енгізілді. Жаңа бастаманың бұл жылғы нәтижесі қандай? Түлектердің толық білім дәрежесін көрсетуіне мүмкіндігі болды деп ойлайсыз ба?
– Қазақстан Республикасында білім беруді және ғылымды дамытудың 2016-2019 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасында атап көрсетілгеніндей, биылғы Ұлттық бірыңғай тестілеу (ҰБТ) жүйесінің басты ерекшелігі – ол мектептегі қорытынды аттестаттауға және жоғары оқу орнында түсу емтихандарына бөлінді. Сонымен бірге, талапкердің одан әрі оқуға, жоғары білім алуға деген қабілетін, логикалық ойлау деңгейін, ағылшын тілін меңгергендігін, сондай-ақ базалық құзыреттілігін (функционалдық сауаттылығын) айқындауға бағытталған тесттерді пайдалануды кеңейту көзделді.
Алғашқы кезде қызу пікірталас тудырып, мектеп бітіруші түлектерді алаңдатып, көпшіліктің көңілін күпті етіп, тіпті бастапқы кезде үрейлендіре түскеніне қарамастан, 2017 жылғы жаңа үлгідегі ҰБТ сынағы сәтті өткізілді деп қорытынды жасауға толық негіз бар. ҚР Білім және ғылым министрлігінің Баспасөз қызметі күн сайын дерлік жоғары оқу орындарына түсуге арналған іріктеу емтихандарының бір нысаны болып табылатын осынау ұлттық тестілеудің әр күнгі қорытындыларын жедел түрде жариялап тұрды. Осы министрлікке қарасты «Ұлттық тестілеу орталығы» РМҚК қызметкерлерінің жұмыстары да жаман болған жоқ. 2017 жылғы ҰБТ-ның нәтижелерін талапкерлер мен ата-аналарға ұзақ күттірмей, бірден осы мекеменің Интернеттегі сайтынан көруге барлық мүмкіндікті жасап қойды.
Тіл-көзіміз тасқа, бұл науқанның барысында аса бір өрескел оқиғаларды көрген де, байқаған да жоқпыз. Барлық жұмыс ойдағыдай, бір қалыпты жүрді.
– Шындығында, тап осы ҰБТ-ға дайындық алдында талай жасөспірімнің жүйкесі сыр беріп жататын еді ғой.
– Жасыратын несі бар, бізге «Талапкер-2017» науқанының мәселелері бойынша күн сайын ондаған мектеп түлегі, олардың ата-аналары хабарласып, жағдайларын айтып, түсінбеген мәселелерін сұрап жатады. Алғашқыда: «Балаларымызға мектепте мүлдем оқытпаған тақырыптар бойынша сұрақтар келіп қалса қайтеміз?», «Ұл-қыздарымыздың көңіл-күйлері онша емес. Тамақ та ішпейді, көшеге шығуды да қойды, не істеуге болады? Қандай ақыл-кеңес бересіз?» – деген сауалдарды көп қойып жүрген ата-аналардың сөздерінде бүгінде үміт оты басым. «Балам шығармашылық мамандықтың екі пәнінен 35-38 балл алды», «Бес пәннен жинаған ұпайларымыз 100-ден асып жығылды, енді мемлекеттік білім грантына іліне аламыз ба?» – деп сұрайтын ата-аналардың қатары көбейді.
Біз үшін бұл – жақсылықтың нышаны. Бұл – ҚР Білім және ғылым министрлігінен бастап облыстық және аудандық Білім басқармалары мен бөлімдері, мектеп басшылары мен ұстаздары жүргізген, оған өзіміз де қал-қадерімізше үлес қосып жатқан белсенді ақпараттық-түсіндіру жұмыстарының нәтижесі деп ойлаймыз.
– Иә, түсіндіру, ақпараттандыру жұмыстарының бұл тұста атқарар жүгі зор екені анық.
– Дұрыс айтасыз. Басқа салаларды білмеймін, дәл осы біздің білім беру ісіндегі қорқыныш пен үрей көп жағдайда тиісті ақпараттың жоқтығынан, қажет мәліметтердің дер кезінде жеткізілмеуінен немесе жарым-жартылай, теріс түсіндірілуінен пайда болатынын өмірдің өзі дәлелдеп отыр. Күні кеше ғана кейбіреулер үшін тіпті құбыжықтай көрінген ҰБТ-2017 бүгінде қалыпты жүйе секілді көрініп, бойымыз да үйреніп қалды.
– Жаңа форматтағы ҰБТ-дан жүрексініп, сынақ тапсырудан бас тартқан түлектер болды ма? Жалпы, мектеп бітірушілердің қанша пайызы тестілеуге қатысты?
– Ресми мәліметтер бойынша 2017 жылғы ҰБТ елімізде Ұлттық тестілеу орталығының 165 бөлімшесінде 20-27 маусым аралығында жаңа форматта өткізілді. ҰБТ-ға қатысуға мектептердің 92 827 түлегі, олардың 67 627-еуі (76,3%) қазақ тілінде және 20 968-і (23,6%) орыс тілінде тапсыруға өтініш берген. Олар көлікпен, тамақпен және жатар жаймен қамтамасыз етілген. Іс жүзінде 88 583 талапкер (95,4%) ҰБТ-ға қатысқан.
ҰБТ-ны ұйымдастыру үшін өңірлерге ҚР Білім және ғылым министрлігінің 1815 өкілі жіберілді. Құқық қорғау, денсаулық сақтау қызметтерінің өкілдері бұл науқанға белсене қатысты. Биылғы жылы тұңғыш рет бұлтты интернет іске қосылып, бұл қызмет еліміздің кез келген жерінде өтіп жатқан тестілеу барысын қадағалауға және құқық бұзушылық деңгейін төмендетуге айтарлықтай септігін тигізді. ҰБТ-ның өткізу ережесі мен тыйым салынған заттарды қолданғаны үшін тестілеуден 12 адам шығарылған. Тестілеу барысында 85446 тыйым салынған зат, соның ішінде 43394 электрондық құрылғы (ұялы смартфон, роутер, модем және т.б.) және 42052 көшіруге арналған жазба қағаздар, оқулықтар және т.б. алынған.
ҰБТ өткізу орындарындағы 3300 пән мұғалімінен тұратын аппеляциялық комиссияға тапсырмалар мен сұрақтардың мазмұны бойынша түскен 199 өтініштің 103-і, техникалық себептерге байланысты келіп түскен 12 өтініштің 7-і республикалық аппеляциялық комиссияда қаралып, қанағаттандырылған. Еліміз бойынша бес пәннен ҰБТ қорытындысы бойынша орташа балл жалпы 140 баллдан – 80,5 балл болды. Өткен жылғы көрсеткіш жалпы 125 баллдан – 81 баллды құраған еді. Шектік деңгейдегі 50 балл алған талапкерлер саны – 74 517 (84,1%), оның ішінде 60-65 балл алған талапкерлер саны – 5935 (7,9%), 66-119 балл алған талапкерлер саны – 52 717 (70,7%), 120-139 балл алған талапкерлер саны – 5 064 (6,8%). Шектік деңгейден өте алмаған талапкерлер саны – 14 066 адам (15,8%).
Биылғы жылы ҰБТ жүйесінің өзгеріп кетуіне байланысты бұл іске жауапты мекеменің атқарған жұмыстарын қанша жерден қаттырақ сынап, барлық ашумызды осы кісілерден алып жатсақ та, ҚР Білім және ғылым министрлігінің өкілдері мен «Ұлттық тестілеу орталығы» РМҚК ұжымы, қатардағы қызметкерлері мен басшылары жақсы жұмыс істеді. Мұны мойындауымыз керек.
Әрине, сынақтың бұл түрін құрғақ сөзбен мақтап, сүттен ақ, судан таза етіп көрсеткіміз келіп отырған жоқ. ҰБТ-ның бұл жүйесінің орашолақ олқылықтары әлі де жетіп-артылады. Оны жөндеу мақсатында атқарылатын жұмыстар да әлі шаш-етектен. Біздің айтпағымыз – білім саласына жауапты және осы үшін мемлекеттің қыруар қаржысы бөлініп отырған ресми мекемелер мен олардың тиісті жалақысын алып отырған мамандары талапкерлермен және ата-аналармен көбірек кездесіп тұруы, тиісті ақпараттық-түсіндіру жұмыстарын жүйелі жүргізіп отыруы тиіс.
– Осы біздегі «білім сапасына тек мұғалімдер ғана жауапты» деген қасаң түсініктен қалай арылуға болады деп ойлайсыз?
– Рас, ҰБТ-ға байланысты барлық шаруаны тек қана мектептер мен мұғалімдердің мойнына жүктеп қоюға болмайды. Сонымен бірге, ҰБТ болсын, басқа болсын, жалпы білім саласына тек қана ҚР Білім және ғылым министрлігі жауап беруі тиіс деген түсінік те – біржақты және тұрпайы түсінік. Білім саласына облыс, аудан және ауыл әкімдері де бірдей жауапты. Білім саласындағы жұмыстарды жақсы жүргізу үшін жыл сайын ірілі-ұсақты әкімдіктерге аз қаражат бөлініп жатқан жоқ. Әкімдер білім саласына бөлініп жатқан сол қомақты қаржыны талан-таражға салмай, қалтаға баспай, тиімді жұмсауы тиіс.
Егер ата-аналар мен мектеп оқушыларының, жалпы қазақ қоғамының алдында білім саласындағы ақпараттық-түсіндіру жұмыстарын егжей-тегжейлі, жан-жақты жүргізуге ҚР Білім және ғылым министрлігі, облыстар мен аудандардың, ауылдардың әкімдіктері өздері үлгере алмай жатса, онда үкіметтік емес ұйымдарды тарту керек. Қазіргі кезде елімізде ресми түрде тіркелген және белсенді түрде жұмыс істеп жатқан 3 мыңнан астам үкіметтік емес ұйым бар екен. Солардың елеулі бөлігінің мақсаты тікелей білім беру саласында іс-әрекет етуді көз_дейді.
Біздің ұсынысымыз – ҚР Білім және ғылым министрлігі, облыстық және аудандық Білім басқармалары мен бөлімдері білім саласындағы үкіметтік емес ұйымдармен, педагогтар қауымының белсенді өкілдерімен тікелей қарым-қатынастық іскерлік байланысты күшейткені жөн. Білім саласындағы кемшіліктерді бұқаралық ақпарат құралдары мен әлеуметтік желілерде өткірірек сынап, ой-пікірлерін қаттырақ айтып, жазатын белсенді оқытушы-мұғалімдерді министрлік пен білім басқармаларының жауы деп санауға болмайды. Өйткені, дос жылатып айтады. Керісінше, белсенді оқытушы-мұғалімдердің басын қосып, білім саласындағы үлкен бір үкіметтік емес ұйым құрып, оның жұмысын заңды түрде қаржыландырудың тетігін ойластырған дұрыс деп ойлаймын.
ҚР Білім және ғылым министрлігінің, облыстық және аудандық Білім басқармалары мен бөлімдерінің құрамына кіретін, білім саласындағы үкіметтік емес ұйымдармен жұмыс істейтін құрылым ашып, еліміздің белсенді педагогикалық қауымдастықтарымен тығыз байланыс орнату қажет.
Әңгімелескен Айнара АШАН.
ПІКІРЛЕР1