О, өлең, өлең деген…
Қазаққа ақындық туыс.Жолда немесе тойда әңгімеңіз жарасып, қауқылдаса қалған жаңа танысыңыз, әрі қазағыңыз суреткер жазушы болмаса да, сөз жоқ, ақын. Бұл сөзіміз расқа айналмаған жағдайда одан құрығанда «кей кейде өлең жазатыным бар» деген жауап естисіз. Осыдан кейін екі қазақтың бірін ақын, ал екі өлең жазғанды – ұлы ақын демесек тағы ұят сияқты. Сонда ойланасың: қазақта шынымен де ұлы ақын көп немесе ақындық өнерге берер өлшем таяз.
Санамызда «ақын – Абай» сөзі стереотипке айналғандығынан болар, «ақын» десек, ең алдымен, Абай еске түседі. Кейіннен Тұманбай, Жұмекен, Мұқағали, Төлеген бастаған бір топ осал емес ақындардың есімдері һәм шумақ өлеңдері ойға орала бастайды. Қазақ поэзиясының «алтын ғасырын» түгендеп болған соң, қазіргі қалам алып, жыр жазып жүргендерге ойша іздеу саласыз.
–Мен – деме, – Абайдан соң, Пушкиннен соң,
Ақында болмайды ешкім ешкімнен соң, –
деп Оразақын Асқар жазғандай, кейінгі толқын «өлеңшілерінің» қалам алысы, жазу үлгісі, қала берді ақындық болмысы қандай екені бізге де жұмбақ. Таңсық болған дүниенің түсін танып, сырын ашу ниетімен жас ақындардың ізіне шам жақтық. Аңдасақ, ерек ой мен өзгеше талғам бар екен. Өлең туралы әңгімені өзге емес, өз авторларымен өрбіткеніміз көңілдегі кей сұрақтардың шешімін тапқандай. «Күлтөбенің басында күнде жиын» жасамағанымызға өкінгендей де болдық.
–Марс ғаламшарынан келген жат планеталыққа өлеңді қалай түсіндіресіз?
Асылбек ЖАҢБЫРБАЙ:
– Болашақта не болатынын болжау, әрине, қиын. Бұл сұрақ сол болашақтан келген ақынға, әлде болашақта туатын ақынға қойылғаны дұрыс шығар. Мен екеуі де емеспін. Сондықтан жауап бере алмайды екенмін. Ал қиялға салсақ, онда шек жоқ.
Нұрболат ЖАҢАБЕКҰЛЫ:
–Қызық сұрақ екен. Бұған ақындар жауап бере жатар. Ал мен өлеңді түсіндірудің қажеті жоқ деп ойлаймын. Бүткіл ғаламшардағы жан иесі (бізден өзгелер бар болса, әрине) Поэзияны түсінуі тиіс. Мейлі, көзден… мейлі күйден… Ғажабы, көз ешқашан алдамайды. Бір қарап-ақ бәрін сезуге, ұғуға болады. Солай емес пе?
Тұрсынбек БАШАР:
– Марс ғаламшарынан жат планеталықтар келсе дейсіз бе?!
Меніңше, Қызыл ғаламшардан ешкім де келмейді. Біз оларға баруымыз мүмкін. Ол күн де алыс емес. Алдағы, 1-2 ғасырда өзге ғаламшарлықтар жер бетіне келер болса, оған дейін ақын дейтін атты ұялмай көтеріп жүретін біреу табыла қояр ма екен. Оған дейін адамзат баласы киборгтенер (бастап та қойдық). Онымен бірге ақын да киборг-ақынға айналар. Келген «қонақтарға» өлеңнің не екенін сол түсіндірер. Бәлкім, оған дейін өлеңді түсіндіретін компьютерлік программа да ойлап табылар. Бәлкім, ол уақытта өз қағынан жерігендер өлеңді архаизмге айналдырар. Бәрі де мүмкін. Ғайыптан-тайып дәл бүгін сіз айтқан жат планеталық келе қалса, онымен тілдесу супермен де басқа да емес мына пақырыңызға жүктеле қалса, менің қолымнан олардың алдына барып, өлең оқудан басқа түк те келмейді.
Нұржан БАЙТӨС:
– «Өлеңді түсіндіру» деген тіркестің өзі оғаш естіледі екен. Өлең бізге ғайып әлемінен келеді. Ендеше, оны түсіндірмейді. Сезіндіреді. Яғни әуезділік пен ырғаққа құрылған сезім болса жеткілікті. Ал түсіну үшін жүрек керек. Мәселен, ханзу тіліндегі өлеңдерде ұйқас болмайды екен. Сонда Қытай халқының ұғымында өлеңді өлең ететін қандай жайт деген сауал туындайды. Қысқасы, поэзия – Мозамбикке барсаңыз да поэзия.
Батырхан СӘРСЕНХАН:
– «Поэзия – санадан биік құдірет» деген бар-тын. Ал мұны түсіндіріп жатудың қажеті де жоқ.
Бауыржан МЫРЗАҚҰЛ:
– Жат планеталық былай тұрсын, тіпті ет жақыныңа да өлеңнің не екенін ұқтыра алмайтын заманда бұл сұрақтың тұрқы езуге күлкі үйірердей екен. Жә, жарайды, жауап беріп көрелік. Жат планеталық «көршіміз», әрине, жерге тән өлеңнің не екенін нақты білмесе керек, дегенмен бір нәрсе деп түсіндіруге болатын шығар. Мен, жалпы, «о кісіге» өлеңді шынайы адам ретінде өмір сүре білу арқылы көрсетер едім… Негізінен, нағыз өміршең өнер (өлең) де – осы болмақ.
– Жас ақындар үнемі ізденіс үстінде жүреді деп айта аламыз ба? Түрлі «-изм»-дер мен постмодернистік ағымдардың ақындық ізденіске ықпалы бар ма?
Асылбек ЖАҢБЫРБАЙ:
– Қазіргі таңда ақын көп. Шынын айтқанда, өлеңші көп. Сол өлеңшілердің көбею себебі – алдымен адам болмай, ақын болуға тырысуы. Оқырманнан жазарманның көп болуы да ақырзаманның белгісі шығар. Дегенмен, ізденіс бар. Ізденістің тоқтауы – қаламгердің өлуі. Өзіме мынадай ағымдар ықпал етті деп айта алмаймын. Әдебиет теориясын білмей-ақ өлең жазып келемін. Теориялық білім талантқа тұсау салатын сияқты. Қалыпқа қамалмай, барынша еркін көсілгенге не жетсін?!
Нұрболат ЖАҢАБЕКҰЛЫ:
– Жас ақындар дейсіз… мысалы кімдер? Қазір байқап отырсаңыз, біздің ілкі буын ағалардың өзін жас ақындар дейді. Ал біздің қатарымыздың ақыны қайсысы, басқасы қайсысы, мен білмеймін. Мәселен, сіз мықты деп есептейтін ақыныңыз менің көзқарасымда ақын болмауы мүмкін. Сол секілді, мен ақын деп танитын талап сіз үшін ақын емес. Жалпы, жастардың бәрі бірдей ізденіп жүр деп айту да қиын. Қазір тіпті замандастарымыздың не жазып жүргенін, не жайлы айтқысы келгенін түсінбей қаламыз. Әйтеуір, пәленше деген бағытта еңбектеніп жатырмын дейді ғой. Егер сол ізденіс деп саналса, солай шығар.
Тұрсынбек БАШАР:
– Егер де ол ақын болса, ізденіс үстінде жүреді. Біз кішкентай халықпыз. Оны мойындауымыз керек. Біздің жаужүрек ата-бабамыз ұлы мемлекет құрғанмен Таласбек Әсемқұлов айтқан кері кету процесі бізді бірте-бірте майдаландырып жіберді. Сіз айтқан «измдер» ХІХ ғасыр ортасында француз әдебиетінде пайда болып, ақырындап әлем әдебиетіне тарады. П.Верлен, А.Рембо, Бодлер, Ф.Достоевский, т.б. сол ағымның басында тұрған шырақшылары. ХХ ғасыр басында «измдердің» салқыны орыс әдебиетіне тиді. Бұл әдеби үрдістен қазақ әдебиеті де шет қалмау керек еді. М.Жұмабаев қазақ поэзиясына символизмді алып келсе, Ж.Аймауытов модерндік прозаны әкелді. Бірақ кеңес үкіметінің ұзын шылбыры бәрін байлап-матап бір рамкаға салып қойды. Сол кешеуілдегеннен ІІ ғасырдай кешігіп қалдық. Әлем әдебиеті ХІХ ғасырда кешкен әдеби процесті қазақ әдебиеті енді бастан өткізіп жатыр. Бұл дегеніңіз, бүгінде ұяты бар қазақ жазушыларының бетінің ұшы сәл-пәл қызаратын жайт. Сондықтан болар, қазір әдебиетке келіп жатқан жастар осыны түсінбесе де сезініп, әрқайсысы әр түрлі жолмен жазып жүр. Оны сіз мейлі модернизм деңіз немесе постмодернизм деңіз, әйтпесе неомодернизм деңіз, қалауыңыз. Арамыздан бір қаламгер озып шығып, қазақи бір терминді енгізбейінше, біз осы Еуропа атауларымен жүре тұрамыз.
Нұржан БАЙТӨС:
– Сауатты ақын болу үшін өлеңнің теориясын да, технологиясын да меңгеру керек. Ол Абайдың тілімен айтқанда, «ақынның білімсіз бишарасы болмау» үшін қажет. Шыңғыстауда Төлеген ақын Жанғалиев ашқан Мерғали Ибраев атындағы «Ақсұңқар» ақындар мектебінде дәріс алып жүргенде оған көзіміз жеткен еді. Ол үшін әлбетте жас ақындарға жанкешті ізденіс керек.
Ал «-изм»-дерге келсек, посткеңестік дәуірде шығармашылық иелерінің көпшілігі бағыт-бағдарсыз қалып қойған секілді. «Поэзия махаббаттан басталып, парасатпен аяқталады» деп Мұқағали айтқандай, қандай сарында жырламасын ақынның жасына, өмір көргендігіне көп жайт байланысты секілді.
Батырхан СӘРСЕНХАН:
– Мекемтас Мырзахметұлына «Ақын деген кім?» дегенімізде, «ең ақылды, заманының ең оқымысты, білімдары» деген болатын. Бұл маған ұнайды. Ізденістің ләззатын татып жүргендер бар. Бірақ аз. Тым аз. Ізденіс жолында эксперименттерге барып, түрлі ағымдар мен сарындардың ықпалына түсу арқылы қолтаңбаны табу – қалыпты жағдай деп ойлаймын.
Бауыржан МЫРЗАҚҰЛ:
– Қазіргі таңдағы қазақтың жас ақындары үлкен ізденістің үстінде деп айтсақ та болады, айтпасақ та болады. Неге? Себебі, қазіргі таңдағы бір топ жас ақындар бастапқыда қолына қалам алған шағынан есею жылдарына дейінгі аралықта жастықтың шабыт-шалығымен бірдеңелерді сызбақтайды да, сол нәрсесін өзіне місе тұтып, әрі қарай ізденуін кішкене тоқтатып қояды. Бұл дертті – өзіне күні бұрын көңілі толу деп айтсақ та болады. Бұл типтегі ақындарда өсу болмайды. Ал екінші топтағы жас ақындардың екпіні үй жығардай болмаса да, жел-желістері жаман емес. Әрі үлкен үміт күттіретін де солар. Өйткені, ол жас ақындардың ізденістері бөлек. Ескі сүрлеуден баз кешкен. Тың тақырыптарға бара біледі. Рухани кемелденуге аса құмбыл. Сіз айтып отырған ағымдарды да олар көктеп өткен, ұлттық бояуы қанық, имани нәрлі, замана жүгін арқалаған туындыларды, ендігі кезекте солардан күтіп қаламыз. Жалпы, біз өзіміздің негізімізді жоғалтпаған халде өзгеден де үйрене білуіміз керек.
– Цензура жойылған тұста ақындар неге аз жазады?
Асылбек ЖАҢБЫРБАЙ:
– Ардың ісіне ардың сыны қажет. Ең жаманы ішкі цензураның болмауы ғой. Алдымен жанды тәрбиелемесең, қалғаны бекер. Өйткені, поэзия жанның дерті. Меніңше, аз жазатындар аз, керісінше жаза алмайтындар баршылық. Сол жаза алмайтындарды халтурщик деп атаса керек. Олардың дерті – қауіпті. «Уақыт – емші» деп қарап отыруға тағы болмайтын сияқты.
Нұрболат ЖАҢАБЕКҰЛЫ:
– Бұрындары Нұртас Тұрғанбек, Тұрсекемдер (Тұрсынбек Башар) өндіріп жазатын. Қазір аз, иә. Оның себебін сол жігіттерден сұраған жөн болар. Бір білсе, солар біледі. Ал цензура дегенде… бүгін жастардың бойында сенімсіздік басым ғой. «Жақсы жазылған өлеңді жақсы оқымай» депті ғой Өр Алтай. Сол сықылды, жазылған өлеңін жарияламай, ішкі цензурасы өткізбей қиналатын болуы керек. Біреуге ұнауды ойлайды немесе Пәленнің ойы қалай болады деген сияқты ғой…
Тұрсынбек БАШАР:
– Себебі, көп нәрсе қашан да дәмсіз ғой. Иә, ішкі цензурадан өткізбей қиналатынымыз рас. Бірақ біреудің ойы қалай болады, пәленге ұнаймын ба деп шығарма тудыратын ақын ұзаққа бармайды. Егер, сен талантты онымен бірге интеллектуалды болсаң, өзіңе өзіңнен артық сыншы жоқ! Жалпы, Мен көп жазбаймын. Жылына 10 өлең жазсам (егер ол өлең болса) жетістік! Аз болса да саз жазғанға не жетсін. Аз, не көп жазудың цензураға қатысы жоқ деп ойлаймын. Оңаша бөлме, төбеңнен шындық қана қарап тұр. Отыр да жаза бер. Сіздің әлеміңізге ешқандай цензура да басқа да кіре алмайды. Біз бір кезеңнен екінші кезеңге өтіп жатқан халықпыз. Сондықтан болар, әдебиетіміз аздап тұмауратып тұр. Қазір том-том кітап қалдыратын емес, 5-6 өлең (ақындарды ғана айтып тұрмын) қалдыратын заман. ХХІ ғасырмен бірге қысқалыққа көштік. Мұның жарқын үлгісін Дж.Лондон, П.Элюар, Е.Раушанов, Т.Әбдікәкімұлы сынды ақындар көрсетті. Олар ақын болмаса, біз олардың аз ғана шығармасын әлі күнге дейін іздеп оқымас едік. А.Сүлейменовтің «Адасқағы» мың кітапқа бергісіз шығарма! Мұнымен біз Асқарды аз жазды деп айта аламыз ба?!
Нұржан БАЙТӨС:
– Бұл сауалды ақындарға емес, әдебиеттанушыларға да емес, философтарға қойса дұрысырақ болар еді. Ал, маған салсаңыз үлкен поэзия дәуірінің орнауы үшін мемлекеттік деңгейдегі үлкен қолдау керек дер едім. Бір мысал, қателеспесем, өткен ғасырдың 60-шы жылдары Скандинавия елдеріндегі балалар әдебиетінде тоқырау орнады. Осы кезеңде сол елдердің үкіметі аталмыш саланы өрістету үшін бюджеттен қомақты қаражат бөлді. Былайша айтқанда, шығармашыл тұлғаларды ынталандырды. Нәтижесі қандай болды дейсіз ғой? Әлемдік классика үлгілері өмірге келді. Бүгінде Карлсон мен Муми-тролль, Санта клаустың Отаны осы түбек саналады. Әлемдік әдебиетте авангардизмнің негізін қалаған Нобель сыйлығының иегері, Чили ақыны Пабло Неруда тырнақалды өлеңдерін қаламақы үшін, дұрысы, қарыздан құтылу үшін жазғаны белгілі.
Өзімізге оралсақ, кеңес дәуірінде поэзия идеологияға қызмет еткенімен, мемлекеттің айрықша қамқорлығында болғандығы әмбеге аян. Аға буын жасап кеткен «алтын ғасыр» туындылары мәңгі өмір сүретіні хақ. Ал қазіргі күні сіз бен біздің замандастарымыз қаламақы алу былай тұрсын, өз кітаптарын саудалай алмайтын халге жетті. Отандық әдебиетті нарықтың мейірімсіз заңымен күресте жалғыз қалдырдық.
Қорыта келгенде, «Менің атым Қожадағы» Сұлтанның тілімен айтсақ, «Аш жүріп данышпан бола алмайсың!» деген нақыл еске түседі.
Батырхан СӘРСЕНХАН:
– Бұл тұста Карл Маркстің «сананы тұрмыс билейді» деген пікіріне қол қоймасқа шарамыз жоқ.
Бауыржан МЫРЗАҚҰЛ:
– Цензураңызды білмедім, бірақ ақындар керек кезінде аз болса аз, көп болса, көп те жазады. Меніңше, жазушылық аз не көп жазуда емес, яғни аз болса да саз, көп болмаса да дөп жаза білсе болды. Жалпы, ақын өзіне-өзі цензурашы, төреші бола білуі керек.
– Қазіргі өлеңдерде ұлттық поэзияның немесе жыраулар поэзиясының бояуы қаншалықты сақталған?
Асылбек ЖАҢБЫРБАЙ:
– Мен өлеңге келген жоқпын, өлең маған келді. Менің дертім – өлең. Ол маған Абай арқылы жабысты. Абай атындағы мектепте оқып жүрген кезім еді. Бітіретін жылдары. Содан бері поэзиядағы пірім – Абай. Ол – ұлттық поэзияның басы. Ал жыраулар поэзиясы Маңғыстауда жақсы сақталған. Мен екеуімен де сусындап өстім. Әлі жанымның шөлі қанар емес. Бұл екеуінен қол үзсем, тамырынан ажыраған қаңбақ болып кетем-ау. Негізі жаңашылдыққа құмармын, бірақ оны өз топырағымнан іздеймін.
Нұрболат ЖАҢАБЕКҰЛЫ:
– Қаншалықты екенін дәл айту қиын. Қалай десек те, қазақтың қара өлеңінен әлдебір қарапайымдылықтың, парасаттылықтың иісі шығып тұрады. Сондай ерке, сондай сұлу ғой, шіркін. Қазіргі поэзияда «Мен бөрімін», «Қасқырдан тараған ұрпақпын», «Айға қарап ұлыдым» деген сынды жолдар кездесіп жатады. Тәңіршілдік емес пе бұл? Рухты өлең «құрағылары» келетін шығар өйтіп жазатындардың. Бірақ ол дұрыс емес. Оны дұрыс етіп көрсету, оны дәлелдеу надандық. Бұл менің субъективті ойым. «Постмодернистік» бағытта жазылып жатқан жырларда көркемдік жоқ сықылды. «Рухты», «айқайы басым» өлеңдер бар. Мен өз басым «анауың жоқ», «Түгенің ақшаңды жымқырып кетті», «Қайран қазағым…» деп толғанатындарды түсінбеймін. Олар ақымақ па? Әлде… сөзім жоқ. Күйіп кетемін сондай бірдеңелерді естісем. Олай болмайды. Соның шешімін айтсын. Соны болдырмаудың амалын жасасын. Оны ол айтпай да бәрі біледі. Негізі, әркім өлеңді әрқалай түсінеді. Біреулер үшін сол поэзияның «озық үлгісі» болуы мүмкін. Яғни онда жыраулық та, ұлттық поэзия да көрініс табады. Шындығында солай ма?
Тұрсынбек БАШАР:
– Қазіргі ақын-жазушылар Еуропадан келген қазанға ұлттық бояуды салып, содан бір ерекше дүние жасауға талпынып жүрген шеберлер ғана! Т.Әбдікті қоспағанда қазақ қаламгерлері адамзаттық емес ұлттық дүние жазып жүр. Мысалы:
Ықылас Ожайдың:
Мен
Мен, мен едім, мен едім,
Мен дегенім кім еді…
Жаным бір жарық нұр еді,
Жаратқан әмір еткесін
Жарқ етіп ол да бір күні
Жатырға келіп түнеді.
Мен ақын деген АҚИҚАТ
Аспаннан түскен қаламмын.
Қағазға тұнған сырымын
Он сегіз мың ғаламның.
Самалымын Құдайдың,
Сиясымын Құранның,
Тамшыдан тәнім дүреген
Топырағымын Тұранның.
Ұларбек Дәлейдің:
Жоғалған пырақ
туралы жыр
Садақ идік мүйізден.
Бөрібас тудың астында хан
алдына құралып,
Жекпе-жек майдан үстінде
Абыздан бата сұрадық.
Аш қасқырдай алқындық,
Аш бүркіттей жұлқындық.
Іленің қанды суымен бұл елдің
қаны мінездес,
Опалы туған оғылан ер обалын
жатқа жібермес.
Бекзат Смадиярдың:
Еділ
Жел тұрмаса желбіремес жалаудай,
Тұтанбаса тырп етпейтін алаудай,
Өлер алды қабыл емес қалаудай
Баяны жоқ бұ жалған –
Бір оянсам жылқы екен,
Бір оянсам түлкі екен.
Олай тартсаң күлкі етем,
Бұлай тартсаң бұрқ етем.
Соңымдағы үйірді
Қайда апарып жұрт етем?! –
деуі осы жолдарда ұлттық нақыш жоқ деп айта аламыз ба? Бұл өлеңдерде көшпенді қоғамның исі аңқып, жыраулар поэзиясының рухы салтанат құрып тұр ғой.
Нұржан БАЙТӨС:
– Шүкір, жыраулардың сарқыты арамызда бар. Әу дегенде Несіпбек Айтұлының даланың боз жусанының иісі аңқитын жауынгер рухты жырлары ойға оралады. Қала берді, «Шаңырақтан тік түскен найза-сәске, сүйегіне сандықтың тұр шаншылып» деп ұлттық нақышта сөзбен сурет салудың шебері атанған Тыныштықбектің (Т.Әбдікәкімұлы) шекпенінен шыққан бірқауым жас ақындар жетіліп келеді. Семей өңірінде сондай мектеп қалыптасқан. Меніңше, біз кеңестік дәуірдегі социалистік реализм деп аталатын жалаң ұраншылдықтан арылып, ұлттық құндылықтарға енді оралып жатырмыз. Бұл тек бастамасы деп білейік.
Батырхан СӘРСЕНХАН:
– Көптен бері Оразақын Асқар құрастырған «Қара өлең» атты кітапты оқу үстіндемін. «Дүние бір қисық жол бұраңдаған, бақ тайса басқа дәулет құралмаған» деп келетін тамаша үлгілерді қарай отырып, қазақ поэзиясына олжа салған ірі ақындардың негізгі түбірі қайда жатқанын сезінген болдым.
Ұлттық бояу әр ақында жойылмақ емес. Болып келген, бола да бермек.
Бауыржан МЫРЗАҚҰЛ:
– Біз әлі толыққанды ұлттық дүниетанымнан қол үзіп қалған халық емеспіз. Сондықтан да әзірге біздің ақындардың өлеңдерінде қаласын, қаламасын ұлттық нақыш жоғалмақ емес. Ал жыраулық элементтерге келер болсақ, бұл үрдістің ішкі мазмұны мен сыртқы формасы бірлі-жарым ақындарымыздың өлеңдерінде ұшырасып жататыны бар. Мұның өзі біздің кешегі алтын арқауды үзбей жалғап келе жатқандығымыздың дәлелі. Алдағы уақытта ақындарымыз тамырымыздағы қалғып кеткен баба рухын оятып, ұлттық негізімізге терең бойлап, рухани жаңғыру, түлеу жолында тер төгулері лазым-дүр.
– Әдебиетті қалалық немесе далалық деп бөлуімізге бола ма?
Асылбек ЖАҢБЫРБАЙ:
– Бөлуге қарсымын. Болмайды. Өйткені, әлемдік әдебиет деген біртұтас рухани дүние бар. Қазақ әдебиеті соның ішінде орналасқан. Әдебиетті деңгейге байланысты бөлуге болады. Біз орта деңгейдеміз. Біздің әдебиет даму жағынан, әлемге танылу тұрғысынан тәжірибе жинақтау үстінде әлі.
Нұрболат ЖАҢАБЕКҰЛЫ:
– Мәселен, Бекзат Смадияр, Нұржан Қадірәлі, Саяндардың өлеңдері қандай? Кейде құлағым шалып қалады бұл жігіттерді «Далалық» поэзияның өкілдері деп жатады. Нұртас оның ішінде… Негізі «Қалалық» және «Далалық» деп бөлу қаншалықты дұрыс екенін білмеймін. Жалпы, ондай дүниелерді ойлап бас қатырудың қажеті шамалы ғой. Білгіштер өздері бөліп алады. Бірақ айырмашылығы жер мен көктей. Оған келісемін. Мәселен, Айбол мен Нұртастың өлеңін алып қараңызшы. Сізге қайсысы жақын? Қайсысы түсінікті?
Тұрсынбек БАШАР:
– Бұл тек, біз емес, көшпенді халықтардың барлығының басындағы хәл. Малдың тұяғына байланып күн кешкен көшпенділердің ұлттық әдебиеті ауызекі тілде тарады. Мұны далалық әдебиет дейік. Біздің орта ғасырдағы жырауларымыз, әнші-ақындар, айтыс ақындары сол далалық әдебиеттің өкілдері. Кеңес үкіметінің коллективтендіру саясатына байланысты қазақ халқы отырықшылана бастады. Онымен бірге қазақ әдебиеті де далалықтан қалалыққа ауысты. Көшпенді өмірдегі «Шолпанның күнәсінен», «Қаралы сұлудан» кейін отырықшы өңірде «Кінәмшіл бойжеткендер» пайда болды. Бұл ХХ ғасыр басында қатты білінбегенімен, қазақ әдебиетінің алтын дәуіріне келіп ақындар арасында сол далалық әдебиетті аңсау, табаны топыраққа тиіп, арқасын күн сүйіп өскен өз болмысын сағыну сынды жайттар туа бастады. Осыдан барып сол дәуірдегі әдебиетке келген ақындардың бәрі шет қалмаған, айналып өте алмаған «ауыл» тақырыбы пайда болды деп ойлаймын.
Азабыммен ғажабымның,
Арасында сабыламын, –
деп жырлаған қазақ әдебиеті алтын дәуірінің соңғы могиканты Ұ.Есдәулеттен кейін бұл үрдіс бәсеңдеп, кейінгі келген жастар арасында қалалық дәстүрді мойындау басталды. Бүгінгі күні қалалық шығарма жазып жүргендердің арасынан:
Кеудемізден жасыл қанат
сөз саулап,
сүрмелі көздердің ішінде өртенді.
…Қиялда – Версальды тербеткен
мың гүлзар.
Даланы жалғыздық көмкерді.
Жалғыздық – емексіп, өрекпіп,
Ауада қалқыған өксіктің
соңынан еруге асығар.
Кенет.
Күт.
Қорқыныш төгіліп қылқалам ұшынан
Адасқан қиялдың ішінде
қан болып жосылар, –
дейтін Айбол Исламғалиді, прозадан «Қуыршақ», «Автопортрет», т.б. әңгімелердің авторы А.Мырзахмет пен «Қайыршы», «Тарақандар» әңгімелерінің авторы –
Е.Нұрахметті ерекше атап өткім келеді.
Нұржан БАЙТӨС:
– Болады. Бұлай бөлу кеңес дәуіріндегі ағаларымызда болған. Өз басым қалалық әдебиетке күмәнмен қараймын. «Батыс мінезділігі» үшін.
Батырхан СӘРСЕНХАН:
– Болмайды деп ойлаймын. Әр жердің өз мұржасы мен түтіні бар.
Бауыржан МЫРЗАҚҰЛ:
– Бұл мәселені кезінде Сұлтанмахмұт Торайғыр атамыз өзінің «Дала ақыны мен қала ақының айтысы» дастанында кеңінен қаузағанын білеміз. Онда дала ақыны даланың жақсы жақтарын айтып кеп, қаланың кемшіліктерін қала ақынының бетіне басады. Қала ақыны да өзінің қаласын мақтап, даланың кейбір кемшін тұстарын атап өтеді. Жалпы, мұнда ел мәдениеті мен руханиятының дамуында дала мен қаланың өзіндік жақсы һәм жаман тұстары бар екендігі тілге тиек етіледі. Бұдан шығатын қорытынды, дала өз кемшілігін қаламен, қала өз кемшілігін даламен толықтыру керек екен. Сол сияқты, дала мен қала әдебиеті бұрыннан болғаны секілді қазір де бар, әрі бола да бермек. Бірақ бұл жердегі біздің ескеретін маңызды мәселеміз, екі ендікті бір бойлыққа иіп әкеп, ымырашылдықта, ынтымақта ұлы істер атқару, ұлт болашағын ұшпаққа жеткізу болмақ.
– Халық танитын ақынсыз ба, халық оқитын ақынсыз ба?
Асылбек ЖАҢБЫРБАЙ:
– Халық танитын да, танылуға тырысып жүрген ақын да емеспін. Бәлкім, бұрын жазған шығар, ал қазіргі ақындар халық үшін жазады деп айта алмаймын. Халық пен ақынның арасы алшақтаған жоқ, бірақ алшақтатты. Бүгінгі жағдай солай болып тұр. Бұл да болса өтетін кезең. Өзіме қатысты жауап мынау – мені Маңғыстау түгіл, Ақтау халқы танымайды. Ары кетсе былтыр «Шабытқа» бірінші рет қатысып, бірінші орын алғаным бар. Жасым отыздан асты. Жас ақынмын деп те ойламаймын. Әдеби орта тағы жоқ. Танылмай жатырмын деп те уайымдамаймын.
Нұрболат ЖАҢАБЕКҰЛЫ:
– Мен «ақынмын» деп айтудан аулақпын. Әйтеуір жазып жүрміз. Екі өлең жазып «Ақын» болып жүргендер көп қой. Ол екеуі өлең бе, жоқ басқама онысы бөлек әңгіме. Бастысы, өзі үшін ақын. Сонысымен қоймай, айналасындағы адамдарды соған сендіргісі келеді. Ұят-ай! Жетпіске келіп жеті кітап шығарғандарды айтыңыз. Осындай да ауыл ақсақалдарының «әдемі қартайыпты» дегені есіме түседі. Бәрі қартаяды ғой. Бірақ «әдемілері» аз. Қазіргі ақыны көп заманда кімнің өлеңі қаншалық оқылып жатқаны беймәлім. Оның үстіне газет, журналдарға тек «классиктердің» өлеңдері жарияланатын болыпты ғой. Алыс ауылдағы ағайын таңдай қағып сондағы жырларды жатқа оқитын болуы тиіс. Ал жастар поэзиясын (оқырман ретінде айтайын) әлеуметтік желілер мен түрлі сайттардан оқып отырамыз. Жастардың дені сөйтетін шығар.
Тұрсынбек БАШАР:
– Мен өзімді оның екеуіне де жатқызбаймын.
Менің жырым Алматыға белгісіз,
Туған жерде оқылады бірақ та.
«Туған жерің қайда» дерсіз енді сіз,
Ол алыста…
Алматыдан жырақта!
Еһе-е-е…
Ол жердің адамдары пәк көңіл,
Бірін-бірі жақын тұтар аңғал тым.
Жұмақтайын… ондағы өмір –
тәтті өмір,
Тәтті өмірді тастап
мұнда сандалдым!
Мені мұнда танымайды ақын деп,
Туған жерде
қолдан-қолға түспеймін.
Алматыда ішетұғын ақын көп,
Бар айырмам – ішпеймін!
Әй, осы мен жүрген
жоқпын жарытып,
Екі сөзді құрағаным… далбаса!
Туған ұлын Туған жері танытып,
Жүргендігі болмаса!
Менің жырым Алматыға белгісіз,
Туған жерде оқылады бірақ та.
Туған жерің қайда дерсіз енді сіз,
Ол алыста, Алматыдан жырақта!
Нұржан БАЙТӨС:
–Бұл сауалдың әділ жауабын оқырман бере алар еді. Менің пайымым, әзірге ондай дәрежені бағындыра қойған жоқпын. Мен қатысқан, жүлдегер атанған азды-көпті мүшәйралардың ондай биікке шығаруға белі көтермейді. Себебі, халық танитын да, халық оқитын да нағыз ақын болу үшін адамға бірінші кезекте тағдыр қажет…
Батырхан СӘРСЕНХАН:
– Оны халықтан сұрап көру қажет.
Бауыржан МЫРЗАҚҰЛ:
– Мәселен, Абайды алып қарасақ, жалпы Абай ел танитын ақын ба, әлде ел оқитын ақын ба? Сондай-ақ, кез келген адам Абайды таниды, бірақ кез келгені Абайды оқиды деп айта алмаймын. Сол секілді, қазіргі таңда да ел танитын һәм ел оқитын ақындар бар. Мен солардың ішіндегі Абайлар құрған саптың ішінде болсам, шүкір дер едім…
Дайындаған Маржан ӘБІШ.
ПІКІРЛЕР1
Для отправки комментария вам необходимо авторизоваться.