Мақсатым – парасат әлемі
«Қазақ әдебиетінде» жарияланған материалдарды, әсіресе көркем әдебиетке қатысты дүниелерді қадағалап оқып отырамын.
Жуықта газет қызметкері Маржан Әбіштің елімізге танымал басты-басты республикалық журналдарға жасаған шолу мақаласы еріксіз назар аудартты. Талайдың тұсауын кескен қарт «Жұлдыз» (№ 18. 5-11 мамыр, 2017 жыл) атты материалда «Тағдыр сыйы» деген әңгімем жайында айтылған екен. «…Егер осы аталған болжамымыз автордың (Толымбек Әбдірайымның) назарына іліксе, үнсіз қалмаса екен дейміз», – деген авторға алғыс-рахмет айта отырып, қолыма қалам алдым.
* * *
«Тағдыр сыйы» әңгімемді әуелі «Қазақ әдебиетіне», одан соң «Жұлдыз» журналына ұсынғанымды көңілге сыйымсыз деп бастайды Маржан Әбіш. Бұл сауалға айтар уәжім: қазіргі таңда «Қазақ әдебиетінің» де, «Жұлдыз» журналының да тиражы аз. Екі басылымның таралымы небәрі 20 мың. Жоғарыдағы қос басылымның бірін алса, бірін алмайтын қазақ оқырманы оқыса деген ниетпен ұсынған едім… Ал мемлекеттік тапсырыспен шыққан кітаптарымның бірде-бірі кітап дүкендеріне түскен емес. Бұл – менің басымдағы жағдай емес, күллі қазақ қаламгерлеріне тән үрдіс… Дегенмен, орынды сынды қабылдаймын.
Шығармаларымның ешқайсысын қиялдан, ойдан құрастырған емеспін. Өмірде қилы-қилы оқиғалар көп. Олардың бәрін дерлік жазушы қағазға түсіре берсе не болады?! Ол – қойыртпақ, бос сөз болып шығады.
Жазушыға Алла берген таланттан соң керегі – білім һәм еңбекқорлық және көркем әдебиетке деген сүйіспеншілік! Қаламгерлік қасиетке – өнер деп қарау! Бұл орайда сөз зергері, көрнекті ғалым Зейнолла Қабдолов бүй дейді: «Нәзік сезімталдық. Өзін қоршаған өмірден әрқашан тың құпиялар іздеп, айрықша әсер алу, көз алдыңдағы құбылыстарды ерекше сезіну, нәзік түйсіну, сезінген-түйсінген шындығына бейтарап қала алмай, тербеле тебірену, көкірегінде көл-көсір сыр ұялату. Бақылау. Жіті бақылағыштық. Қиял. Творчестволық фантазия. Бақылап білген, сезген шындықты кең өріске шығаратын қанатты творчестволық қиял – таланттың серігі…».
Елең еткізер бір оқиға немесе деталь көңіліме айрықша әсер етсе, сол күні қағазға түртіп қоямын. Ол оқиға басымда піскенше жазуға отырмаймын. Бірер жыл бұрын «Егемен Қазақстан» газетінде жарық көрген «Ұшқалақ» әңгімемнің оқиғасы миымда отыз жыл жүрді. Қиюы келген, кілтін тапқан күні қағазға түсті. «Тұнжыр» повесімді жазып болып, үстел тартпасында төрт жыл сақтадым. «Тағдыр сыйы» да солай. Тоғыз-он жыл бұрын естіген оқиға, 2015 жылы пісуі жетіп, тез жазылды.
«Тағдыр сыйы» арқылы адам бойындағы мейірім-қайырым, адамгершілік, сабыр, кешірім, көркем мінез, «ыстық жүрек, нұрлы ақыл, жылы жүрек» (Абай), яғни парасат мәселесін көрсеткім келді.
Жаңалық ашып отырғам жоқ, белгілі жәйт; он сегіз мың ғалам иесі, Жалғыз Жаратушы адам баласын жәннат бағында өмір сүруге, өсіп-өнуге жаратқан. Оған оттан жаралған, періштелер қауымына ілім үйреткен іші тар, қызғаншақ, тәкаппар Ібіліс лағнетолла араласып, Адам-Ата мен Хауа-Ананың бейіштен қуылуына себепші болды…
Имандылық мәселесі мәңгілік тақырып!.. Қозғасам, әңгіме өрісі ұзап кетеді.
«Махаббатсыз – дүние бос», – дейді хакім Абай. Жасы елуден асқан, отбасы бар Берікқан Алтынайды жақсы көрді. Алтынай да кет әрі емес. Ол ағасының орнықты мінезін, адамгершілігін, жанашыр-қамқорлығын көріп жүр. Екеуінің жұмыс орындары жақын болған соң, түскі ас ішуге күнде бірге барады. Уақыт өте келе біріне-бірі бауыр басады. Бір күні… иә, бір күні қыздың үйінде Берікқан түнеп қалады. Бар жағдай осы кезден басталады.
Әңгіменің мазмұнын бастан-аяқ сыдыртып баяндаудан аулақпын. Керек-ау деген, қадау-қадау тұстарын тілге тиек етейін.
Маржан Әбіш: «Біздіңше, автор шығарма нүктесін әр оқырманның өз еркіне қалдырып тұрғандай…» деп жазған екен. Көзіқарақты оқырманға әңгіме оқиғасын ежіктеп түсіндіру шарт емес. Әр оқырман өзінше байлам жасайды. Жазушы қай тақырыпты болмасын көтереді, бірақ шешімін шығармайды.
Пайғамбарымыз Мұхамед-Мұстафа (с.ғ.с.) ислам дінін таратып, қасында сахабалары, табиғин, табаған-табиғиндері, сарбаздарымен Медина қаласына бет алғанда бір сахаба:
– Ардақты Расуль-Алла, үлкен жиһадтан (соғыстан) қайтып келеміз. Бұл – исламның абыройы! – деген кезде, пайғамбарымыз:
– Жоқ, бұл кіші жиһад, үлкен жиһад алда, – депті.
– Қалайша? Бұл – үлкен жиһад емес пе?!
– Үлкен жиһад – адамның өзімен-өзінің, яғни нәпсімен күресі, – деп жауап қайтарады Пайғамбарымыз (с.ғ.с.).
Адам бойындағы нәпсінің үлкені – тәкаппарлық, өзімшілдік, менмендік, іштарлық, яғни эгоистік көзқарас.
Оған төмендегі диалог дәлел:
«Кейінгі кезде күйеуі жұмыстан кеш оралатын болды. Бұл әдеті жиілеп бара жатқан сияқты. Бір күні кешкілік шай үстінде себебін сұраған.
– Жұмыстың көп екені рас, – деді сөзін күмілжіп бастаған Берікқан. – Бір жағдайды айта алмай жүр едім.
– Әкесі өлгенді де естіртеді ғой…
– Тартынудың реті жоқ.
– Сезіп едім… – Ақшабақтың жүрегі алабөтен соқты. Сезімге берілгіш ғадетімен көзіне келген жасты да ірікпеді.
– Бүлінген дәнеңе жоқ… Бір қызға ғашықпын мен…
Әйелі шәй ішіп отырған кесесін қолынан түсіріп алды.
– Не деп отырсың?! Ғашығы не?!
– Қыздың менен аяғы ауыр…
– Солай де-е!..
– Болары болды, бояуы сіңді!
– Тоқ етерін айт.
– Оған үйленем!..».
Екі перзентінің анасы, жастайынан сүйіп қосылған жан жарына мұндай сөзді екі адамның бірі айта алмайды. Батыл, жүректі адам ғана айтады!.. Берікқан бүгежектеген жоқ, шынын айтты! Айтты да, шешімін өзің шығар дегендей, жұмыс бабымен іссапарға аттанды. Өз отбастары бар, тұрмысқа шыққан екі қызы бөлек тұрады. Оларға барып сырын жайып салу, әкелерінің әбестеу қылығын жеткізу ұят. Ақшабақ үйде жалғыз. Тағдыр оған ойлануға, толғануға жағдай жасағандай… Кіммен сыр бөліссем, кімнен ақыл сұрасам деген тұста ойына құрбысы Күлтай келеді. Ақшабақтың әңгімесін тыңдаған құрбысы дәнеңе болмағандай жайбарақат. Ақшабақтың сөзін сөйлеуді былай қойып, өзіне салмақ тастайды. Ақшабақты қостай қоймайды.
«… – Қорғансыз ба едің соншама?! Есіңде болсын. Бір нәрсенің басы ашық. Берікқан сені тастап кетпейді. Меселін қайтарма күйеуіңнің. Екі отбасын ұстауға ақылы жетеді… Ауылда шаруашылықтарың, қалада бірнеше пәтерлерің бар…».
Берікқан өзіне сенімді болмаса, қыздың басын қатырмас еді. Ол Алтынайды ұнатты, қазақтың бір қызын бақытты еткісі келді. Әлі қартайып тұрған жоқ, елудің ішінде, материалдық жағдайы да көтереді… Жұбайы Ақшабақ түсінер деп түйді.
Ақшабақ құрбысы Күлтаймен, одан соң мешіт имамымен арада болған әңгімеден соң, бойындағы қызғанышты жеңе білді. Әу баста ашу-дұшпанға ерік бергенімен, соңында парасатқа, ақылға жүгінді. Әрі күйеуі Берікқанның мінезін жақсы біледі. Өйткені, күйеуі айтқанын орындайтын кісі.
Бір сәттік нәпсінің құлы болып, арам ойы іске асқан соң, айнып шығатын екі жүзді еркектер аз ба?! Кейбір көрсеқызар қыздарды да ақтағым келмейді… «Бүлдіршін көзін сүзбесе, буыршын бұйдасын үзбейді» тегінде…
Алтынай Берікқан ағасына сенді… Болашағы болжаусыз болса да… сенімі, сезімі алдамаған екен!.. Жақсы көретін адамынан жүкті болу, ана атану – әйел затына зор қуаныш, баға жетпес бақыт!.. Жан дүниесі таза, адал, алғаш сүйген жігітіне әне-міне тұрмысқа шықпақшы болып жүргенде опық жеп алдануы себепті, тағдырына налыған Алтынайдың тағы біреуді жақсы көруге, оған тұрмысқа шығуға моральдық құқығы бар ғой! Әрі… сол сүйген жігітіне қатты ұқсайтын Берікқан ағасына қыз ғашық!..
Алтынайдың мына бір сәтіне назар аударыңызшы:
«…Кейінгі кезде адамдардың бәрі ерекше мейірімді, аяулы көрінетін Алтынайға. «Өмір қандай тамаша, қандай ыстық!..», – деп жиі толғанатын.
Қыздың хош иісті гүлдерге есі кетті. Үйінің қасындағы гүл сататын дүкеннен бірнеше талын сатып әкеліп, күн шуағы себездеген терезе жақтауына, шыны вазаға су құйып салып қойды».
Күн шуағы себездеген терезеден түскен сәуле – деталь!
Алдағы шуақты күндерге деген меңзеу!
Жолы жіңішке аяулы қызға деген – Алланың алқауы!..
***
Шығарманың немен аяқталуын автор шешпейді дедік. Қорытынды жасау үшін оқырманға ой тастайды… Автор ретінде менің болжамым, Берікқан Алтынайға үйленеді… Бұл жерде Ақшабақтай ақылды, парасатты әйелдің де орны ерекше!.. Ондай ақылды ана-әйелдер қазақта болған, қазір де бар!..
Сондай аяулы, ардақты аналардың арқасында қазақ, қазақтық қалпын, салт-дәстүрін, кісілік кескін-келбетін сақтап келеді, сақтай да бермек!..
Берікқан – парасат иесінің көркем образы!..
Берікқан үшін – Алтынай тағдыр сыйы!..
Аталмыш әңгіменің жалғасын жазу әзірше ойымда жоқ. Уақыт көрсетер…
Толымбек Әбдірайым,
жазушы.