Пржевальский қазаққа қотыр тай әкеліп қосқан адам емес
(Қажытай Ілиясұлының «Жылқыны ойласам, жылағым келеді» атты мақаласына шолу)
Тірі адамға өмір пульсі соғып тұр, ал оның өлшемі – уақыт, сондықтан да кез келген адам импульстардың өлшемінен шығып кете алмайды. Бәрі де күні кеше сияқты көрінгенімен, Қажекеңнің, Қажытай Ілиясұлының жүрек пульсінің соғуы өз орбитасынан шыққан күнімен есептесек, «Жылқыны ойласам, жылағым келеді» атты мақаланың жазылғанына табаны күректей 20 жыл өтіпті.
Қажекең қазақ тарихы мен жылқы жайында айтқанда: «Қазақ өзін тану үшін, әуелі жылқыны жыға тануы шарт», – дейтін. – Өйткені, қазақ тарихы мен жылқы тарихы әу бастан бірге өсіп, біте қайнасқан тарих. Қазақсыз жылқы тарихы тірілмейді. Бұл екеуі бөлінсе, тарих тамырына зақым келгендіктен, зорлықтан бөлінеді. Зорлық жайлаған жердің тарихында жүйе, мұрасында ие болған емес. Баяғы турашыл қазақтардың «белгісізден би, белдеусізден үй шығаратын» тұсы да сол. Әлеуметтік теңсіздіктен шындық шырағы қараулап, тарих өшкін тартады. Сондықтан да оны қайта жазу қажеті туған жоқ па?! Ал өшкін тартқан тарих өлген тарих емес, тіріледі. Тарих тірілгенде, оған зорлық жасаушылар өзін-өзі ұстап береді. Бұйырса, ендігі ізденіс қазақ тарихына да, жылқы тарихына да жасалған зорлықтың ініне су құяды. Басқа жолы жоқ. Ендеше, ең алдымен, тұлпардың түбін тінту керек. Жылқының арғы атасын анықтамай тұрып, оның қашан жаралғанын, қайда жаралғанын білмей тұрып, қазақ тарихына төккен тер, төңкерген қол зая. Жатпай-тұрмай жылқының ізіне түсу керек және шығу тегін білу керек».
Ал енді Қажекеңнің 1998 жылдың қараша айында әуелі «Жетісу» газеті сосын «Қазақ әдебиеті» газеті жарыса басқан «Жылқыны ойласам, жылағым келеді» атты мақаласында көтерілген мәселелерге назар аударып көрейік:
«Алматыдағы Орталық мұражайға барсаңыз, тұсына «Құлан 93 түрлі шөп жейді» деп жазылған құлағы қарағайдай көк есекті көресіз. Оның жанында В.В.Климовтің «Лошадь Пржевальского» деген кітабынан үлкейтілген бір топ көкала есектің суреті тұрады. Суретке берген автордың сипаттамасы мынадай: «Куланы или полу-ослы – родственники и ослов и лошадей».
Мінеки, бұл шындық пен өтіріктің, дұрыс пен бұрыстың, жылқы мен есектің шекарасы. Олай деуімізге себеп – бұл өз аяғынан келмей, зорлықпен, есеппен келген есек. Жай тұрмай, асса зерттеушінің, қалса көрерменнің дүниетанымын тұмандатып, құланның ізінен адастыру үшін тұрған есек…
Құлан – жылқының түп атасы. Жаратылыстық жақындығы, табиғи қандастығы болғандықтан, жылқы оны жатырқамай, үйірлесіп кетеді. Керек десеңіз, құланның айғыры сәуріктен үйір тартып алады», – дей келе шетелде тұратын жылқытану тарихын жүйелеген Мамырқан Қалиасқарұлының «Қазақтың жылқы шаруашылық шежіресі» атты кітабынан былай тиянақтайды: «Нағыз жылқы (екуус)… тақтұяқты болғанымен, қазіргі жылқылардан айқын парықты. Мұндай жылқыны қазақ «Құлан» деп атаған. Мысалы, басы үлкен әрі ұзын, қушық, борбайлары шидиген ұзын… Шежірені жылқы атасының бес сатылы даму тарихы бойынша жинақтағанда, құлан – (нағыз жылқы) қазіргі қол жылқыларының ата-тегі» (5-6-б.).
Енді өзіміз аздап ойланайық. Дәл сол кезеңде, адамзат арасында кәсіпкерлікке деген қандай ұмтылыс, қандай құлшыныс болған еді? Қысқасы, тіршілік әліппесін ашқан кім? Естеріңізде шығар, ерте дүние тарихында, құланды ең алғаш қолға үйреткен, ағаштан үзеңгі жасап, мінген, арбаға жеккен скифтер тайпасы деп оқымап па едік? Иә, оқыдық.
Ендеше сол құлан (нағыз жылқы) – Керқұланның да, Тарпаңның да, Африкадағы шұбар жылқының да түпатасы. Ал Скифпен – Қазақтың да, Ғұнның да, Түріктің де түбірі бір. Ендігісі мидай жазық емес пе?!»
Қажытай Ілиясұлы «Прже-
вальский жылқысы» деген не?» деген сұрақ қойып алады да, оған былай деп тағы өзі жауап береді: «Ол – кәдімгі біз айтып отырған құлан. Ендеше оған Пржевальскийдің қатысы қанша? Әңгіме осында тұр ғой. Жасырып-жабатын не бар, Пржевальский қазаққа қотыр тай әкеліп қосқан адам емес, не бір бие құлындатып көрген жоқ. Бірақ бұл дақпырттың шығу себебі былай: кезінде орыс экспедициясымен Пржевальский Орта Азияны үш-төрт мәрте шарлаған кісі. Ресей патшасы бірде оған Ақсуды іздетіп, енді берде Зайсаннан Мырзаш деген кісіге жол бастатып, сонау Тибетке дейін барған ғой. 1876 жылы қайтарда Жоңғар даласындағы құланның мол үйіріне кезігеді. Жай саяхатшы емес, генерал-майор шені бар, әскери адам құралсыз жүре ме? Біреуін дереу атып алып, басы мен терісін мұражайға өткізеді. Болған, біткені осы…
Арада 5 жыл өткен соң, 1881 жылы патшалық зоологиялық мұражайдың сүтқоректілер бөлімінің меңгерушісі – И.С.Поляков генералға жағынғысы келе ме, әлде басқа да «есеп-қисабы» бар ма, әйтеуір құланның қу басы мен қураған тулағына қарап отырып, «Пржевальский жылқысы» деген ұйғарым жасай салады. Тіпті осы тулақтың пұшпағынан ұстап, өзінің де атағын шығарғысы келгендей. Өйткені, алғашқы сипаттамаға: «Екуус – Пржевальского, Полякова» деген ғой, білдіңіз бе?! Сіз оны айтасыз, И.С.Поляков: «Бұл жылқы шығыс еуропалық тарпаңға жатпайды және өзінің түр-түсі бойынша, Азиялық жабайы есек пен кәдімгі жылқының арасындағы жануар», – деп соққан. Құланның тулағын тумысында көргені осы болса, қазақ арасында жүріп, оның басын мұжымаса, ештеңесін зерттемесе, енді не десін?! …
Руда Зайкенова,
Қазақ Ұлттық қыздар
педагогикалық университетінің профессоры
(Толық нұсқасын газеттің №23 (3657) санынан оқи аласыздар)