Бұрынғы мен бүгінгінің жастығы
«Дүниені түзетемін десең, әуелі өзіңді түзет» деген екен баяғы данышпандар. Сол дүниені түзетемін, өзгертемін деп шырылдаған қаншама бозторғайлардың үні уақыт өте келе күйбең тіршіліктің желімен беймәлім беткейлерге ұшып кетті десеңізші. Ал қандай кедергілерде де қарлықпай шыққан дауыстар әрбіріміздің құлағымызда жаңғырып тұр. Қоғамдық сананы оятуға бір кісідей үн қосып жүрген журналист, «Ақ жол» партиясы Орталық Кеңесінің хатшысы Арман Сқабылұлымен жоспарлаған сұхбат екеудің әңгімесіне ұласады деп ойламаған едім.
– Мұқағали «Ғасырлар съезі» өлеңінде «Бабаларына да, Балаларына да, Жиырмасыншы ғасырым, Ақыл айтады қателіктерін жөндеуге» дейді. Қазір сізді не толғандырады? Бүгінде дүниені не толғандырып жатыр?
– Сұрағыңа сұрақпен жауап берейін. Өзіңді қазір не толғандырады?
– Мені толғандыратын дүниелер көп қой…
– Тәуелсіздік жылдарында дүниеге келген жастардың қатарынансыңдар.
Тәуелсіздік тұсында білім алдыңдар. Өзіңді не толғандырады?
– Ең бірінші мені әділетсіздік, жемқорлық толғандырады. Көп жерлерде шынайы таланттарды бағаламайды.
– Ал енді соның себебі неден деп ойлайсың?
– Оның себебі қоғамдық үнсіздіктен деп ойлаймын. Қоғам белсенді болса, кез келген жемқорлыққа қарсы шығып отырса бұлай болмас еді.
– Өте дұрыс айттың. Ең алдымен, бізде жетіспейтіні – қоғамдық белсенділік. Біз қазір жаһандану деген «жалмауыздың» аузында тұрмыз. Жұтып қойғысы келеді. Ол талай ұлттарды жұтқан да, жұта да береді. Осыдан аман қалудың жолдарын ойластыру керек. Әр халықтың өзінің ұлттық ерекшелігі, менталитеті, дәстүрі, тілі болады. Осыны жаңағы «жалмауыздан» аман алып қалғанда ғана ҰЛТ ары қарай өмір сүреді. Мен 1989 жылы Балтық жағалауы елдеріне барған едім. Сонда ұшаққа отырған кезде бір латышпен бірге отырып қалдым. Сол кісі менің қолымды алып, құттықтап: «Сіздерде тіл туралы заң қабылданыпты. Керемет дүние! Жақында біз де қабылдадық. Біз де латыш тілін мемлекеттік тіл қылдық. Енді сіздердің қазақ тілдеріңіз біздің тіліміз секілді өркендей береді», – деп менің арқамнан қаққаны бар. Артынан Латвияда, Ригада болдық. Сол кезде халықтың қоғамдық белсенділігін көрдік. КСРО-ның әлі тарамаған кезі. Бірақ Ригада кез келген дүкенге немесе басқа да қоғамдық орындарға кірсең тек қана латыш тілінде сұрауың керек. Егер орыс тілінде сұрасаң жауап бермейді. Өз тіліңде, мысалға қазақша сөйлесең түсінуге тырысады. Сонда олардың рухының күштілігіне, тіл үшін жан беретіндігіне таң қалғанмын. Содан бері, міне, жиырма жеті жылдай уақыт өтті. Енді екі мемлекетті салыстырып көрейікші! Сол кезде екеуі де тілді бірдей қолға алды. Сол Балтық жағалауы елдерінде орыс тілділер көп болды. Бірақ бәрібір олар өз тілін мемлекеттік тіл жасады. Қазір жүз пайыз мемлекеттік тілде сөйлейді. Шенеуніктері де, қарапайым халық та тілдерін, ұлттық менталитетін сақтады. Сонымен бірге, өркениетті елдердің қатарында жаһанданудан да қорықпай дамып келе жатыр. Бізде керісінше. Біз жиырма жеті жылдан бері тілдің еңсесін көтере алмай келеміз. Бұл жерде жоғары жақта отырғандарды, билікті, тағы біреуді кінәлауға болмайды. Мәселе онда емес. Мәселе өзің айтқан қоғамдық белсенділікте. Егер халықтың басым көпшілігі бір-бірімен қазақша сөйлеп, қазақша сөйлеуді талап ететін болса немесе кез келген жерде дәстүрін, ұлттық ерекшеліктерін ұмытпай жүретін болса, онда ол халық шынында да жаһанданудан қорықпай, ары қарай даму үстінде болады. Соңғы кездерде ең қорқыныштысы «түбінде ұлт жойылады» деген әңгімені айтатындар да көбейді. Өзің біліп отырсың кім жайында екенін. Мемлекетіміздің идеологиясы «Мәңгілік ел» болса, ал бұлар керісінше сөйлейді. Сондықтан менің ойымша, әр қазақ белсенділік танытып, таймай күресе алатын болса, ұлт, дәстүр төңірегінде бізді жау алмайды. Мені бірінші алаңдататын мәселе осы. Ал енді экономикамыз бар, тағы да басқа мәселелер бар, оның бәрі бірте-бірте болатын дүниелер. Ең алдымен ұлттың өзін сақтап қалу керек.
– Бүгінде әлем бір үлкен мемлекет секілді болып қалды. Кез келген адам өзі қаласа шетелге шығуына мүмкіндігі бар. Әсіресе жастарымыз шетелге оқуға көптеп кетуде. Ел көрген жақсы десек те, қайтпай жатқан көп жастарды көргенде көкейде көптеген сұрақтар туындайды.
– Тағы да өзіңе қарсы сауал қойсам? Мен өзің туралы парақшаңнан қарап үлгердім. Сен де шетелде оқыпсың. Бұл «Болашақ» бағдарламасы бойынша ма?
– Бакалаврдың соңғы курсында «Академиялық ұтқырлық» бағдарламасымен жарты жылдай Польшада оқыдым.
– Ол жақ қалай екен? Қай жағынан жақсы? Бізден айырмашылығы қандай? Неге сендер шетелде оқуға ұмтыласыңдар?
– Өйткені, ол жерде мүмкіндіктер көп. Мысалы, менің мамандығым журналист. Ол жерде техникалық жағынан барлық құралдар қамтамасыз етілген. Тағы бір ұнағаны, сонда жергілікті телеарнаға тәжірибеден өтуге сұранып барғанымда ешбір қарсылықсыз қабылдады. Сол жерде өндірістік тәжірибеден өттім. Адамдары қарапайым әрі өте мәдениетті.
– Таныс-тамырлық бар ма екен?
– Ол жерден мұндайды байқай алмадым.
– Содан елге келдің, елге келгеннен кейін жұмысқа орналасуың қалай болды? «Сен шетелде оқып келіпсің» деп қабылдай салған болар?
– Жоқ, көп жүгірдім. Мен өзім 2016 жылы бакалаврды бітірдім.
Өткенге үңіле қарағанда, бұл әрине, аз уақыт болып көрінгенімен, қалада өмір сүру оңай емес. Оның үстіне, оқуды бітіргеннен кейін магистратураға тапсырып, түсе алмадым. Қызыл дипломмен бітіргенін де дипломыңды жоғары деңгейде қорғап, комиссия мүшелерінің аузынан «Магистрлік деңгейде жазылған жұмыс екен» деген сөздері де жеме-жемге келгенде, ешқандай роль ойнамайды екен. Диплом алған соң, жатақханадан да бірден шығарады. Бакалаврды бітіргеннен кейін жұмыс іздей бастадым. Өзім газетке, жазу өнеріне ерекше құштарлығым болғандықтан жұмысты да осы саладан қарастырдым. Газеттердің көпшілігіне бардым. Бірақ…
– Бірақ көп жерден кері қайтып кеттің?
– Иә, одан соң жазған диплом жұмысымды бір үлкен ғалымға алып барып көрсетіп едім. Сол кісі қатты ұнатып, баспаға жұмысқа орналасуыма септігін тигізді. Баспада істедім. Ол жерде шығармашылықпен айналысуыма мүмкіндік аз болған соң, жазудан қол үзіп қалмайын деп «Қазақ әдебиеті» газетіне келдім. Әділетті адамдар да бар екен. Бас редакторға жазғандарымды көрсеткенде ол кісі ұнатып, жұмысқа қабылдады.
– Міне, енді өзің қойған сұрағыңа қазір сен өзің жауап бердің. Шетелдегі жастардың неге елге келуге онша құлшынысы жоқ? Елде, Құдайға шүкір, Елбасының «Болашақ» бағдарламасы жақсы болды. Біраз жастарымыз шетелде білім алды. Елге қайтып жатқандар да, арасында қалып қалғандары да бар. Дегенмен, өте көп үміт күткеніміз осы бағдарлама еді. Жастарымыз әр мамандықтардан, әртүрлі елдерде, әлемнің ең мықты деген оқу орындарында оқып жатыр. Елге қайтқан кезде солардың барлығы да өзінің талантына, талабына қарай жұмыс істеп жүр деп ойламаймын. Біздің елдегі ең үлкен, ең күрделі мәселе ол – жемқорлық, тамыр-таныстық. Көзіқарақты адамдар байқап жатыр, сол оқуды бітіріп келгендердің көпшілігі жоғары қызметке орналасты. Оларға үлкен сенім артылды. Арасында министрге дейін көтерілгендері бар. Солардың барлығын талантына немесе шетелде өте жақсы оқып келген талабына қарай алды деп ойламаймын. Неге десеңіз, көпшілігінің фамилияларының өзі көп нәрсені аңғартып тұр. Бұл жауапқа қарсы емессің бе?
– Жоқ, қарсы емеспін.
– Өздеріне сенім артқан адамдардың өзін ұятқа қалдырып жатқандардың аты-жөндерін дұрыстап қарап көрсеңіздер, сұрақтың жауабын табасыздар. Тамыр-таныстық, әкесінің беделіне қарап жұмысқа алу, тағы да басқалар… Қазақстандағы «майшелпек» кәсіпорындардың көпшілігінде тамыр-таныстықпен келген біреулердің «еркетотайлары» көптеп кездеседі. Ал қарапайымдары өзің сияқты емен есіктерді сығалап жүргісі келмейді. Оларға елдегі жағдайды көргеннен кейін, әрине, шетелде қалған артық қой. Қиналмай, кез келген жерге барып жұмысқа орналасып, жоғары жалақымен жұмысын жалғастырғысы келеді. Бұл жерде оларда патриотизм жоқ деп айыптаудың да қажеті жоқ. Елдегі жемқорлық мәселесі түзелмейінше, бұл жағдай жалғаса береді.
– Сіздердің жас кездеріңізде мұндай болған жоқ па?
– Болмады деп айта алмаймын. Болды, бірақ мұндай деңгейде емес. Егер біздің кезімізде обкомның, аудандық партия комитетінің хатшысы деген лауазымдар болды. Олардың туыстары соның қарамағында немесе сол ауданға не облысқа үлкен қызметке қойылмайтын. Қатал талап сол. Өзіне қарасты, өзі басқаратын аудан, облыс, қалаға қызын, ұлын жұмысқа орналастыратын болса онда ол қалтасындағы партбилетін столға қойып, жұмыстан шығуына немесе сөгіс алуына тура келетін. Ол кездің тәртібі қатал және әділ болатын.
– Осыдан ширек ғасыр бұрынғы Қазақстан мен қазіргі Қазақстанды салыстырғанда нені байқайсыз?
– Ең үлкен олжамыз – тәуелсіздік алғанымыз. Бірақ салыстырғанда, ең алдымен, біздің идеологиямыз жоғары деңгейде емес деп айтар едім. Бізде нарықтық экономика дедік, жаһандану дедік, идеологиямыз екінші деңгейге сырылып қалды. Соңғы бір-екі жылда жанталасып, түрлі-түрлі идеологиялық ұрандар көтеріліп жатыр. «Мәңгілік ел», «Ұлы дала», «Өркениетті отыз елдің қатарына қосылу» деген сияқты. «Басынан солай болғанда ғой» деп кейде «әттең!» дейсің. Бірақ әлі де кеш емес. Әсіресе жастарға тәрбие беретін газет-журналдар, радио, телеарналардың тәрбие құралы ретінде емес, керісінше әсер ететін бағытқа кетіп қалғаны өкінішті.
– Ахмет Байтұрсынұлы «Амалыңды түзет, түземесең ешкімге кінә қойма» деген еді. Тұтас мемлекттен бастап жеке адамды алып қарағанда ел үшін жасап жатқан амалдарымыз ертеңімізге ғибрат боларлықтай деп ойлайсыз ба?
– Ертеңгі күні ғибрат аларлық дүниелер, әрине, бар. Бірақ жеткіліксіз.
Біз, көбінесе, қазір адами қасиетімізді жоғалтып бара жатқан сияқтымыз. Мысалы, сен өзің инстаграмда барсың ба?
– Жоқ!
– Мен инстаграмда жоқпын деген жас адамды бірінші рет естіп тұрмын.
Қазіргі идеология инстаграм, одан қалды арзанқол сайттар болып кетті. Әншілердің суреттері, тағы да басқалар… Ананың анаумен ажырасқанын, мынаның күйеуімен бүйткені-сөйткені, тағы да сол сияқты дүниелер. Осының барлығын азайтып, салмақты идеологияға көшкен жөн шығар. Әлі де кеш емес. Телеарналарды жеңіл-желпі бағдарламалардан тазартып, салиқалы дүниелер алып келіп, у-шу эстраданың орнына дәстүрлі әндерді көбейту қазір өте қажет дүние деп ойлаймын. Ертеңгі ұрпаққа, немерелерге рухани жағынан қажет дүние қалдырайық деп айтып отырмын. Ал тәуелсіздік алғанымыз, Астана салғанымыз, шетелге танылғанымыз, әрине, мақтаныш болады. Бірақ рухани, мәдени жағымызды да ұмытпаған жөн шығар.
– Кеңес кезінде адамдардың болмысы мен қазіргі адам табиғатында нендей өзгерістерді байқайсыз? Осы жайлы өз көзқарасыңызды білдірсеңіз.
– Қоғамдық формация өзгерді. Социализмде жүрген адамдар нарықтық экономикаға өтті. Өздерің осы нарықтық экономиканың кезінде дүниеге келдіңдер, оқыдыңдар, жұмысқа орналастыңдар. Сендерді нарықтық экономика тәрбиеледі. Аға буынды кеңестік идеология, кеңестік мектеп, пионер, комсомол дегендер тәрбиеледі. Сондықтан екеуінің арасындағы айырмашылық жер мен көктей. Менің өзімнің жеке ғана пікірім, маған кеңес үкіметінің тұсындағы адамдар қазіргіден тазалау сияқты болып көрінеді. Мүмкін адамдарды қазіргідей қылып жіберген нарықтың заңдылығы шығар.
– Бізде ұлттық идеология жоқ деп жатады. Тіл, дін, дәстүр мәселесінде ұтылмауымыз үшін қазаққа не істеу керек?
– Мен идеолог емеспін, бар болғаны журналиспін. Сондықтан мұндай күрделі сұраққа толыққанды жауап бере аламын деп ойламаймын.
– Бізге сонда қандай идеология керек?
– Бізге ұлттық идеология керек. Біз қазір идеологиямыздың түп-тамыры болатын дүниенің өзін алыстан іздеп жүрміз. Идеологияның негізі, іргетасы, түп-тамыры болатын ол – Алаш идеясы. Алаш жетекшілерінің шығармаларын оқып шығыңызшы, ішінде барлығы бар. Болашақта істелуі тиіс дүниелердің барлығы сонда. Мысалы, экономика, жер, қазіргі импорт, экспорт, қандай елдің экономикалық моделін ұстануымыз керек, тағы да басқа. Мысалы, бір ғасыр бұрын Алашорда құрылған кезде жапон моделін ұсынған. Әлихан Бөкейхановтың «Қазақтың даласының әр тасы сол қазақтың өңіріне түйме боп тағылуы тиіс» деген бір ғана сөзінің өзі, шикізатымыз бар, басқамыз бар өзімізге ғана қызмет етуі керек дегенді меңзейді. Тіл туралы айтқан, елдің болашағы туралы не істеу керек деген сөздері бар. Жер туралы «Жер ешқашан сатылмауы керек» деген. Шетелдің жерін жекешелендіргендердің жерінен айырылып қалғандарын мысалға келтіре отырып жазылған дүниелер бар. Неге осы идеологияның түп қазығы болмайды? Неге идеологиямызды осындай ұлттың рухын көтеретін дүниелердің төңірегінде құрмаймыз?
– Менің бір түсінбейтінім, осылай етуімізге не кедергі болып жатыр?
– Мен журналист ретінде өзімнің көзқарасымды айта аламын. Ал бірақ идеологияны жасап отырған, биліктің басында отырған азаматтар осы төңіректе не кедергі болып жатқанына, мүмкін, солар жауап берер. Біз қазір жоғары оқу орындарынан «Ежелгі қазақ тарихын» алып тастадық. Қазір «Қазіргі заман тарихы» дегенді енгізіп қойды. Өткені жоқ халық сияқты болып отырмыз қазір. Бұл да идеология! Одан кейін, өткендегі шудан кейін әзер тоқтады – қазақ тілін, тарихын, мәдениеті кафедраларын жабу керек, оқытпау керек деген әңгіме. Қоғамның қатты қарсылығы болғаннан кейін ондай дүние болған жоқ деп тоқтатты. Бұл да идеология ма сонда? Бұл не қылған идеология? Жергілікті халықтың тілі, әдебиеті, тарихы жаңағыдай әңгімеге өзек болатындай не күн туды басымызға? Менің ойымша, не істеу керек екені түсінікті. Халықтың рухын көтеретін, алдында шамшырақ сияқты жанып тұратын бір дүние керек.
– Өзім де байқаймын, ешбір елде мұндай жағдай орын алып отырған жоқ. Дүниені толғандырып отырған нәрсенің бәрі өзінің ұлттық болмысын сақтап қалу төңірегінде болып отыр. Америкаға жаңа сайланған президент Дональд Трамптың өзі «Америка тек американдықтар үшін» деген идеологияны ұстануда.
– Қырық рудың басын құраған, қырық түрлі халық әр жерден қашып келген, кілең эмигранттардан құралған Американың идеологиясының өзі қазір «американдық арман»! Италияға барыңыз, Италияда ағылшынша сөйлемейді, тек қана итальян тілінде сөйлеуің керек. Ең дамыған Еуропаның өзі, ұлтшылдық бұларда жоқ дейтін Финляндия, Норвегия, Швеция елдері, басқа да мемлекеттері өздерінің ұлттық ерекшеліктерін, тілін, дінін, дәстүрін керемет қылып сақтап отыр. Бізде де осындай мүдде болуы керек. Ешкімнің көңіліне қараудың қажеті жоқ.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Нұрлайым БАТЫР.
ПІКІРЛЕР6