Қате оқулық кімге керек? ҚР Білім және ғылым министрі Ерлан Сағадиевтің назарына!
Соңғы жылдары бүкіл газет-журнал беттерінде де, бүкіл ақпарат құралдарында да қазіргі таңда қазақ мектептерінде оқытылып жатқан оқулықтардың сапасының өте төмендіктері туралы жиі әңгіме қозғалады. Әрі оқулықтарды салыстыра зерделеп отырған ата-аналар мен тиісті мамандар сол оқулықтарды күстаналаудан гөрі сол кітаптың сапалы шығуына өздері еш ақысыз көмектескілері келетін ықылас танытатындары жүрегіңді жібітеді.
Құрметті оқырман! Газет редакциясына күнбе-күн келіп жатқан сондай хаттардың бір парасын назарларыңызға әрі тиісті министрлік назарына ұсынып отырмыз. Ал сіздер не айтасыздар?..
Оқулықтың жалпы білім берудегі басты оқу құралы екені бәрімізге белгілі. Яғни кітап ішіне енген әрбір мәлімет сол экономика бойынша өз қызметін атқаруы тиіс. Оқулық дайындаушыларға білім беру әдістеріне, дидактика ережелеріне байланысты көптеген талаптар қойылып, кітапқа енген әр сөз, әр сөйлем нақты мағынасын айқындап, тиісті талапқа, жауапқа жауап бере алмаса, оқулық өз мақсатын орындай алмайды. Оқулықта кеткен қателіктер, жаңсақ ұғымдар шәкіртке теріс түсінік береді, оны шатастырады. Қазақ мектептеріндегі кейбір оқулықтардың сапасы туралы бұқаралық ақпарат құралдарында айтылып та, жазылып та жүр. Соның бірі – жалпы білім беретін мектептің 9 сыныбына арналған «Қазақстанның экономикалық және әлеуметтік географиясы» оқулығы. Авторлары: Е.Ахметов, Н.Кәрменова,
Ш.Кәрібаева, Б.Асаубаев. Кітапты «Мектеп» баспасы 2013 жылы шығарған.
Өзім металлург-инженер болған соң немеремнің тиесілі тақырыпты оқып жатқанында жіберілген қателіктерін естіп, оған амалсыздан назар аудардым.Кітапты қолыма алып оқи отырып алғашқыда таңдандым, содан соң тағы оқыдым, оқыған сайын қиналдым. Мен қазір де, кезінде де балаларымның оқығандарын тексеріп жүретін адаммын. Есіме өз кезімде оқыған оқулықтар түсті, оларды балаларым оқып жүрген қазіргі оқулықтармен салыстыра қарауыма тура келді. Мәселен, мен оқыған замандарда білім беру деңгейі қазіргіден төмен болды, еліміздің көп жағдайларда артта қалу себептерінің бірі осы деп ойлап жүретін едім. Мына оқулық ол ойымды бүтіндей жоққа шығарды.Бұрынғы оқулықтар қазіргі оқулықтардан көш ілгері әрі сапалы дайындалғанын танытты. «Егер баланың білім үйретер негізгі көзі осындай болса, онда бізді Құдай құртып, әбден шатастырған екен» деген ойға келдім. Сөзіміз дәлелді болу үшін төмендегі тақырыптарды қарап көрелік:
Тақырып – Металлургия кешені. Қара металлургия.
95-беттегі бірінші мәтінде: «Ауыр өнеркәсіптің басты саласының бірі – металлургия. Ол екі саланы – қара және түсті металлургияны қамтиды. Металлургия зауыттарында кен өндіру және металл қорыту жұмыстары іске асырылады» делінеді. Дұрысы: Ауыр өнеркәсіптің басты саласының бірі – металлургия. Ол екі бөліктен– қара және түсті металлургияны өндірістерінен тұрады. Металлургия комбинаттарында кен өндіру, оны байыту және металл қорыту жұмыстары іске асырылады.
Себебі: Алғашқы сөйлемде металлургияны өндірістің бір саласы деп, келесі сөйлемде оны екі сала деп жазу шәкірттің шатасуына әкеп соқтырады. Зауытта кен өндірілмейді, онда шикізат өңделеді, мысалы, қара металлургия жағдайында балқытылады, қорытылады. Кен өндіру кеніштерде (рудниктерде) іске асады, кен байыту фабрикаларда жасалынады. Кеніш, фабрика, зауыттар бірігіп комбинатты құрайды.
Сол беттердегі екінші мәтінде: «Қара металлургия – Екінші дүниежүзілік соғыс кезінде қалыптасқан өнеркәсіптің жас саласы».
Бұл жерде соғыс кезінде қалыптасқан 70 жылдан астам тарихы бар саланы жас сала деу қисынға келмейді.
Үшінші мәтін: «Қара металлургия өнімі – темір мен көміртектің қорытпасы».
Дұрысы: Қара металлургия өнімдері – темір, марганец, хром металдары мен қорытпалары және солардан жасалынған прокат.Авторлар қара металдарға темірден басқа марганец, хром жататынын ұмытып кеткен секілді, сондықтан бұл анықтама оқушылар ұғымын шатастыруы мүмкін.
Төртінші мәтінде: «…толық циклді металлургия зауыттары, яғни шойын, болат және прокат шығаратын (кейде олардың құрамына темір кіреді)»; Міне, бұл өте қате тұжырым. Шойын, болат және прокат темірсіз болмайды, осының алдында авторлар негізгі өнім – темір мен көміртек қорытпасы деген жоқ па еді?Бұл да қате түсіндіру.
Бесінші мәтінде: «…ферроқорытпа өндірісі – темірді хроммен, марганецпен, кремниймен және басқа элементтермен байыту», – дейді. Байыту емес, ферроқорытпаларды алу деп жазылуы тиіс.
96-беттің бірінші мәтіндегі: Сурет атауы. «Қара және түсті металлургия картасы» делініпті. Жоқ. Дұрысы: Қара және түсті металлургия кәсіпорындарының орналасу картасы. Картада да қателіктер өте көп.
1. Ақтөбеде қайта қорыту кәсіпорны дұрыс көрсетілмеген, бұндай кәсіпорын жоқ, керісінше қалада орналасқан Ақтөбе ферроқорыту зауыты да дұрыс көрсетілмеген.
2. Ақтөбеге никель кенін тасымалдау бағыты қате көрсетілген, бұндай тасымал жоқ. Әрі Ақтөбеде никель кені өңделмейді. Бірақ өмірде бар Ақтөбе ферроқорытпа зауытына хромит рудасын тасу бағыты да дұрыс көрсетілмеген.
3. Бүгінде өмірде жоқ,баяғыда жабылған Қарсақпай, Шымкент зауыттары және Ащысай, Байжансай, Текелі кеніштері көрсетілген. Сонымен қатар, осы кеніштерден зауыттарға апарылатын шикізат тасымалдау бағыттары да қате көрсетілген. Жезкенттен, т.б. кеніштерден Балқаш зауытына шикізат тасымалдау бағыттары көрсетілмеген.
4.Тараз, Ақсу қалаларында көрсетілген қайта қорыту кәсіпорындарының белгілері де қате, бұл жерде ферроқорытпа белгілері болу керек. Авторлар осының алдындағы мәтінде қара металлургия кәсіпорындарын бөліп, қайта қорыту кәсіпорындарына ферроқорытпа зауыттары жатпайды деп көрсеткен.
97-беттегі бірінші мәтінде: «Сонымен қатар, бұл кен орындары Оралдың металлургия комбинаттарын шикізатпен қамтамасыз етуде» дейді.
Дұрысы – «бұл кеніштер Ресейдің металлургия зауыттарын да шикізатпен қамтамасыз етуде» делінуі тиіс.
Себебі: Қазақстан оқулығында Орал қаласы бар, ол жерде аталған шикізатты қабылдайтын металлургия зауыттары жоқ.
Сол беттегі екінші мәтінде: «Сонымен қатар, Торғай иінінде табылған темір қорының мол екендігі анықталып отыр. (Қара және түсті металлургия картасын қараңдар дейді)».
Картада аталған кен орны көрсетілмеген.
Үшінші мәтінде: «Соколов-Сарыбай кен-байыту өндірістік бірлестігі»(ENRC) АҚ құрамындағы темірі 90 %, қуаты 2,8 млн. т. металданған өнім өндіруді жоспарлап отыр» деп жазылған. Дұрысы: құрамында темірі 62%.
4. Сурет атауы – «Қарағанды металлургия комбинаты».
Дұрысы: Қарағанды металлургия комбинатының металл құю цехы, себебі комбинат бірнеше өндіріс орындарынан тұрады, суретте цехтың бір бөлігі көрсетілген. Жоғарыда түсіндіргеніміздей, комбинат рудник, фабрика, зауыттардан тұрады.
99-беттегі біріншімәтін: «Қазхром» АҚ 2010 жылы 4,615 млн. хром кенін, 3,448 млн. т. хромит кенін…» дегендері қате ұғым, себебі хром кені хромиттен тұрады, көп жағдайда бұл бірдей ұғымды білдіреді.
Екінші мәтіндегі: «Қазхром АҚ» Ақтөбе ферроқорытпа зауытының салынып жатқан цехындағы жоғарғы сутекті феррохром, сондай-ақ электр жабдықтары мен автоматтандырудың жаңа жүйесін шығаратын инновациялық технологияны пайдаланатын болады» делінген. Онда жоғарғы сутекті феррохром, электр жабдықтары мен автоматтандырудың жаңа жүйесін шығаратын цех салынған жоқ. Жоғарғы сутекті феррохром деген өнім өмірде жоқ нәрсе, бұл орысшадан алынып, шала аударылымға ұқсайды. Зауытта құрамында көміртек көп феррохром өндіріледі, авторлар осы өнімді жазып отырған болуы керек.
Үшінші мәтіндегі: «Бұлар легирлеуші элемент болып, болаттың қышқылдаушысы ретінде қолданыланады» делінген. Дұрысы: тотықтырғышы ретінде қолданылады, қышқылдаушысы емес, шамасы «окислитель» деген орыс сөзін авторлардың аударған түрі болса керек.
Тақырып – Түсті металлургия.
101-беттегі бірінші мәтінде: «Қазан революциясы Алтайдың алуан түрлі кенін ашуда жаңа заманның бастамасы болды. Республикада түсті металлургияның алғашқы ірі кәсіпорындары – Риддер полиметалл комбинаты мен Қарсақпай мыс қорыту зауыты ашылды». Біріншіден, кен көзін ашу Қазақстанда ертеден басталған, екіншіден, авторлар орталықтағы Қарсақпайды шығыстағы Алтайға апарып тастағандай оқырмандарды шатастырады.
Екінші мәтіндегі: «Технологиялық үрдіс сатылары бойынша түсті металлургия кен өндіру және шикізатты байыту деп бөлінеді» деп жазылған.
Дұрысы: Бұған металл алу сатысын қосу керек, нақты болу үшін «Технологиялық үрдіс сатылары бойынша түсті металлургия өндірісі кен өндіру, шикізатты байыту және металл алу кәсіпорындарынан тұрады»,- деп анық жазылуы керек.
15-кестедегі топтау түсініксіз. Ғылыми-техникалық немесе өндірістік анықтамаларға сай емес, оның үстіне металдар тобында металдар және басқалары деп бөлу қисынсыз.
103-беттің алғашқы мәтінінде: «Қазақмыс» корпорациясының шығаратын өнімдері: мыс, қорғасын концентраты, қара мыс, тазартылған мыс, қорғасын тозаңы, электродты мыс қалдығы, күкірт қышқылы және халық тұтынатын тауарлар». Бұл жерде мыс, тазартылған мыс дегені бір өнім, электродты мыс қалдығы деген өнім атымен жоқ. Таза катод мысын алу кезінде электролиз үрдісінде алтын, күміс және басқа бағалы заттар қоспасы ертіндіден шөккен қойыртпа (шлам) түрінде алынады, шамасы авторлар соны айтқан болар. Алтын, күміс корпорацияда өндіріледі, ол туралы жазылмаған.
Екінші мәтіндегі: «Жезқазған кен орнында рений, осмий-187 изотопы, галий сияқты сирек кездесетін металдар бар. Қазіргі кезде оларды мыспен қатар өндіру мәселесі алға қойылып отыр. Таяуда Шығыс Қазақстанда жаңа мыс зауыты салынды» делінген.
«Қазіргі кезде оларды мыспен қатар өндіру мәселесі алға қойылып отыр» деген тұжырым қате, рений алынғанына 40 жыл, осмий алынғанына 20 жыл болды, галий қоры кен ретінде ресми бекітілмеген. Рений тұзы (рений перенаты) Жезқазған мыс зауытының сирек металдар цехында өндірілген, кейін комбинат жекешелдендірілгенде цех жеке мемлекеттік кәсіпорын болып шықты. Осмий сол цехта алғаш алынған, кейін басқа кәсіпорында алынды. Осмийге алушы табылмай, шығару тоқтатылды. Ал соңғы сөйлемдегі аталған мыс зауытының «Қазақмыс» корпорациясына қатысы жоқ, ол «Қазақмырыш» корпорациясына қарайды, «Қазақмыс» туралы абзацта қосақтап көрсету оқушыны шатастырады.
104-беттегі сурет атауы – «Жезқазған мыс комбинаты» деген қате. Комбинат болса кеніш, фабрика, зауыт көрсетілуі керек.
Дұрысы: Жезқазған мыс зауытының электролиз цехы.
Екінші мәтіндегі: «Бұл кендердің құрамында көптеген элементтер болатындықтан, полиметалл кендері деп те аталады» деп қате жазылған. Полиметалл кендері деп көптеген металдар болғандықтан аталған. Кез келген кендердің құрамында элементтер көп болады, бірақ олар полиметал кендері емес.
105-беттегі бірінші мәтінде: «Шымкент қорғасын зауытында қазіргі кезде өнімнің 15 түрі өндіріліп, шикізаттан 9 элемент алынады» деген тұжырым да қате. Зауыт жұмысын тоқтатқан.
Міне, біз кітаптың 15 бетін оқығанымызда көргеніміз осы болды. Мен кітаптың тілі, құрылымы, оқу материалын жеткізу әдісі туралы сөз қозғағаным жоқ. Көзге ұрынған қателерді ғана көрсетіп отырмын. Кітаптың басқа тақырыптарында да осындай қателер баршылық.
Құрметті Білім саласының басшылары, осындай оқулық бола ма?Оқулық жазу туралы тиісті талаптар бар емес пе? Сол талаптар неге орындалмаған? Оны Министрлікте кім қадағалауы керек? Осы оқулықты оқыған бала қандай білім алады? Бұл оқулықты жазған адамдардың жауапкершілігі бар ма? Кімдер кітапты мектепке пайдалануға жіберді, олардың жауапкершілігі қандай? Министрлік бұл жұмысты қалай қадағалауы керек еді, оған кім жауап береді? Бәрінен де ауыры – осы қателерді көрген сабақ беретін мыңдаған география пәнінің оқытушылары неге үн-түнсіз отыр, әлде ол мұғалімге бұл дәрістің қажеті жоқ па? Қаптаған қателерді аңғаратын бір маманы жоқ Министрлікке балаларымыздың болашағын қалай тапсырамыз?Мұндай шаласауат, дүбәра оқулықтар кімге керек? Бұл – «қазаққа бәрі жарай береді» деген қорлау ғой.
Оқулықта көрсетілген жоғарыдағы мәтіндермен хатты бітіруге болатын еді, бірақ бұған балаларға берілетін негізгі оқу құралы ретінде мамандарға өз ойымдағы тақырыптардың қисынсыз жерлерін тағы да көрсеткім келді.
1. Тақырыптардағы мәтіндер жүйелі емес, әр бөлігінде негізгі ойдан ауытқушылық жиі кездеседі. Мысалы, Соколов-Сарыбай кен орнын кім ашқаны бізге пән үшін маңызсыз секілді. Елде бұл кен орнынан басқа қымбат, ел экономикасы үшін мәні зор кен орындары бар, оларды ашушылар туралы ештеңе айтылмай тұрғанда неге бұл мәліметті береміз. Бұл мәліметтің жазбаға түсуіне кезінде жер бетінде жатқан кен көзінің ұшақтағы компасқа әсер етуі түрткі болған, соны қызық ретінде баспасөз жарыса жазған екен, соны қайталаудың керегі жоқ шығар. Комбинат көрінісі ретінде берілген екі сурет те орынсыз тұр.
2. Тақырыптарға қатыссыз, кітаптың көлемін толтыру үшін берілгендей мәтіндер кездеседі. Меніңше, жабылған Шымкент қорғасын зауытының өткендегі жетістіктері, кейбір болашақтағы жоспарланды деген басқа кәсіпорындарға қатысты мәліметтер (болама, болмай ма) немесе қайсы компанияның кәсіпорынды басқаруға алғаны оқушыларға қажетсіз деректер.
Сөз соңында, министрлік тарапына айтпағым: қажет болса мен сіздерге осы екі тақырыпты ақысыз-ақ дұрыстап жазып берейін, тіпті, керек болып жатса, басқа да өндіріспен байланысты тарауларды қарап берейін деген ұсыныс еді.
Мыңжасар Айсауытов,
техника ғылымының кандидаты,
металлург.
ПІКІРЛЕР1