Мәңгілік ел
1957 жылы мамыр айында Шыңжаң Ұйғыр автономия өлкесінің Жазушылар одағы өткізетін бірінші съезіне «Қзақстан делегациясы келіп қатысады екен» деген хабар әдебиет сүйер, зиялы қауымды елең еткізді. Қарға тамырлы туыссыраған қазақтар айбарлы қандастарымен дидарласу бақытын асыға, тағатсыз күткені анық. Әрине, келетіндер – жазушылар болатыны күмәнсіз. «Кімдер екен?» деген сұрақ көкейде ұялап, сананы сансыратты. 1945 жылы ұлт-азаттық соғысы жеңіске жетіп, ежелгі Шоңғарда (Жоңғарияда) Шығыс Түркістан мемлекеті құрылғаннан бастап мектептерде оқушылар Қазақстанда шығарылған оқулықтармен оқытылғандықтан, қазақ ақын-жазушыларының ғана емес, орыс классиктерінің де еңбектері бізге таныс болатын. Сол оқулықтарға енген кейбір ұраншыл өлеңдерге сеніп адасқанымыз да өтірік емес. Мысалы:
«Сары неміс сарсақал,
Кебеже қарын, кер тапал…» –
деген тақпақты жаттап алып, шулап айтып жүрдік. Біздің санамызда немістің барлығы кебеже қарын, тайпақ-қортық, өңдері де, сақалы да сап-сары болып елестейтін. Ал «көсемдер» түсінген жылуы жоқ, жылмиған «Солға, солға…» деген өлең жолын ешкім сырын ұқпаған күйі өмірден өтті.
Кейде аш, кейде тоқ шулап жүріп, газет, радиосы жоқ меңіреу өлкезде тірлік үшін арпалысқан біздер, ержеткенімізді де байқамай қалдық. 1954 жылы орта мектепті бітірген соң, санамызда жоқ Үрімжі қаласында ғана бар жоғары оқу орнына апарып тастады. Өзіме ардақтап, аялап ат қойған жеңгем Гүлбарамның той-жиында қыздармен айтысқанда айтасың, – деп жаттатқан өлеңдерінің әсерінен әдебиетке бүйрегім бұрғанына қарамай, Политехникалық институтына оқуға түсірді. Бірақ жан азығы әдебиетке деген ықыласым суымай, әдебиеттің жанкүйері күйінде қалсам да, съезге қатыссам екен деген арманға қолым жетпей, Көктоғай кен орнында 80 метр тереңдіктегі шахтада жұмыс істеуіме тура келді. Қыркүйек айында Үрімжі қаласына оралып, съезге кімдер келді екен деген мазамды алған сұрақтың жетегімен «Жер астының адамдары жерді иыққа көтергендей» деген Көктоғай шахтерлеріне арнап жазған өлеңдер топтамасын алып, «Шұғыла» журналының редакциясына бардым. Жиырма жасар менен жасы онша алыс емес, буржуйларша әсем киінген шағын денелі, қызыл шырайлы, қаршығадай сыланған сұлу, сері ақын Естеу Нүсіпбеков аға менің ұсынған өлеңдерімді қуана қабылдады. «Мамыр айында өткен жазушылардың бірінші съезіне Қазақстан Жазушылар одағынан кімдер келіп қатысты?», – деп сұрадым.
– Академик жазушы Ғабит Мүсірепов бастап келді. Ғабең сені іздеп бірнеше рет сұрады, – деп съездің есте қалардай салтанатты өткенін, аяғы жыр-думанға ұласқанын тебірене баяндады.
Кеудемді мақтаныш кернеді. Көйлегім жыртылмады, әйтеуір. «Академик жазушы Ғабит Мүсіреповтің назарына ілініп, ықыласын түсіруден артқан жетістік, марапаттау бола ма. Мен… мен ғой, әлем мойындаған классик боламын, – деп қиял жетегіне еріп, ғарышқа сапар шегіп кеттім де, қарапайым қазақтың «Таудай талап бергенше, бармақтай бақ бер» деген даналығы, алып-ұшқан, асқақ арманға елтіген көңілімнен шығып кетіпті. Алдау мен арбауға негізделген нәсілшіл қоғамда тарыдай бақытқа зар болатынымды ойлаған емеспін, хан тұқымы, таптық дұшпан деген қорлаумен шетке қағу, ізімді бағып, аңду мен тексеру алдымнан шықты да отырды.
Қазақстан жазушылары атынан келген делегация құрамында ұйғырдың талантты жазушысы Хизмет Абдуллин бар еді. Хизмет – сұңғақ бойлы, сом денелі, бұйра қоңыр шашты, бидай өңіне көзәйнектің арғы жағынан күлімдеп тұратын көздері бар, шуақ төккен көрікті жігіт. Азаматтық борышын өтеп, әскерден босап, бірыңғай жазушылыққа бет бұрады да, сәтті, тартымды туындылары арқылы тез танылып, абырой-атаққа қолы жеткен алғыр, ақыл иесі болды. Қазақстан және басқа өңірден келген делегация құрметіне көрсетілген концертте сахнаға ұйғырдың бір топ биші қыздары ұшқан құстай қалықтап, мың бұралған қимыл қозғалысымен баурап, көздің жауын алып шыға келеді. Барлығы бірдей, біріне-бірі ұқсас қыпша бел, бауырынан жараған, ажырату қиын. Үстерінде жұқа көк жібек көйлек, оның үстіне қара мақпал шолақ қамзол. Қап-қара қос бұрымдары жылтырауық асыл көзді түймелермен әшекейленіп, аққу мойынды, ақ тамақты ажарлай, айқындай түскен. Қоңыраулы білезіктер үніне үйлескен сырғалары жалт-жұлт ырғалады. Қою қара кірпікпен көмкерілген мөлдір көздерден сиқырлы ұшқын тарап, қыр мұрын ақ жүздерге жарасып тұр. Бір-бірінен айырғысыз ширақ қимылды қыздар тобынан бір қызға Хизмет ынтыға, қадала қарап, көзін айыра алар емес. Қыздың қос бұрымы шеңбер сызып, шалқалай бұрылғанда көздер түйісіп қалды да, тұла бойды дір еткізді.
От жалын шарпып өтті. Хизмет үзілісте сол қызды жазбай танып, тілдесіп танысқан соң, қонақ үйге шақырды. «Жақсыда жаттық жоқ» дегендей, қыз аса кішіпейілдікпен қабылдап, құлпырып тұр. Достары – қатарластарының арасынан шоқтығы биіктігі қуаныш, мақтанышқа бөлеген. Саналарында сомдалған асыл арманға қол жетіп, сағынышпен көріскен асыл жардай риясыз қуанып, бір-бірін көрмесе тұра алмайтын іңкәрлік, бір-бірінсіз өмір сүре алмайтын дертке алмасып айтса нанғысыз ғайыптың ісі болды.
Хизмет ертемен Ғабең жатқан бөлменің есігін қағып, рұқсат сұрап, имене сәлем берді. Қашанда серілік қалпынан айнымайтын Ғабең жуынып-шайынып, мұнтаздай киініп, «Шұғыла» журналын оқып отыр екен. Стол үстінде ұқыпты бүктелген газеттер.
Ғабең оң қабағын көтеріп сәлем алған соң:
– Хизмет, не жағдай, өңің қашып кетіпті ғой? – деп, Хизметтің қаны қашқан құп-қу жүзіне қарады. Хизмет – Алматы облысы, Еңбекшіқазақ ауданында туып-өскен, қазақтың тілін де, салт-дәстүрін де жетік білетін көргенді жігіт.
– Ғабеке, тұтқынға түстім, қылша мойнымды алдыңызға тосамын. Қалай жазаласаңыз да ризамын.
– «Ұсынған мойынды қылыш кеспес болар» дейді қазақ. Айта бер.
– Осындағы биші қызға ғашық болып қалдым. Тіл табыстық. Онсыз өмір маған тұл. Менімен бірге кетуге келісті. Тағдырымыз сіздің қолыңызда, Ғабеке. Тиісті орыннан рұқсат алып беріп, бақ жұлдызымызды жандырыңыз, Ғабеке.
– Қалай, осы Үрімжіде қалу ойың бар ма? Егер тиісті орындар келіспесе…
– Ғаба, күшік күйеулікке қалай қиясыз?! Осы жерге қалдырып кеткеніңізше, Тарас Бульбаның ерлік, жігері сізде бар екеніне сенемін, көміп кетіңіз! – Ғабит ағасы күлімсіреді.
Әлемдегі ең құдіретті күш әйел көзінде. Адам-атаны ұжымақтан шығарған да сол күш. Әлемді ұстап, сақтап тұрған – әйел сұлулығы.
Адамзат үшін қасиетті, аяулының барлығын анаға балаймыз: мектеп – ана, тарих – ана, жер – ана, Отан – ана, жар сүю, махаббат, адалдық, адамды, сөзді қастерлеу, ата-ананы, Отанды ардақтау сияқты ізгі сезімдер – тектілік. Құлдарда бұл жоқ. Олар, жақсылық қолдарынан келмеген соң айналасына өшпенділікпен қарап, қиратуды ғана біледі. Сонымен, Хизметтің жар сүюін әркім әр түрлі бағалауы сөзсіз. Оған жауап беретін – делегация жетекшісі. Ақ дегені – алғыс, қара дегені – қарғыс. Аяусыз, мейірімсіз күресу ұстанымынан туған мемлекеттік саясаттың қолданысы салдарынан қасіретті, қаралы, сұрапыл, қан қақсатқан жылдар қалай естен шықсын. 1920 жылдан 1954 жылға дейін үреймен ұйқыдан шошып оянып келген дағдыдан арыла алмағандықтан әлем мойындаған ақыл-ой, білім иелері Қ.Сәтбаев, М.Әуезовтер қашып барып Мәскеуге тығылса, Бекмұханов сотталып, Тәшенов жер аударылды. Бұл сол сұрапыл жылдардың елді зар еңіреткен зардабының сарқылмаған сарқыны еді. Маркс: «Коммунизм елесі Еуропаны кезіп жүр», – деді. Бірақ сауатты ел, ол елесті адамзатқа келген тез жайылатын індет – деп бағалады да, Еуропадан аластап мешеу, артта қалған елге жіберіп, сорлатқаны құпия емес. Сол індет екі жастың тағдырын ойрандауы әбден мүмкін еді. Осындай ер басына күн туған, етігімен су кешер қиын сәтте ердің ерлігі, кісінің кісілігі, адамның адамдығы сынға түсері анық. Ғабит Мүсірепов қайтпас-қайсар мінезімен, алдында өңі қашып, демін жұтып дірілдеп тұрған балғын жас жігітке жанашырлықпен, жылы жүзбен қарап, тілеулестігін білдірді.
– Бүгін үкімет басшыларымен кездесуде оң шешім қабылданып қалар, – деп Хизметтің жүрегін орнына түсіріп, сеніммен сергітті. Ғабит аға сөзіне ие болды.
Шыңжаң Жазушылар одағының басшылары Зия Самади, Бұқара Тышқанбаев және басқа үлкен-кіші ақын-жазушылар, өнер иелері, өлкелік үкімет басшылары қатысқан алқалы отырыста Ғабит Мүсірепов:
– Біз, жазушылар, ата-баба дәстүрін ардақтап, адамның адамды сүюін, шынайы махаббат, адал достықты ұран ғып, үгіттеп келеміз. «Жаңбырмен – жер, алғыспен ер, достықпен ел көгереді» дейді бейбіт өмірге құштар қазақтар.
Төскейде малымыз, төсекте басымыз қосылған туысқан елміз. Қазақтың кемеңгер ханы Абылай ханның ханымы Бабақ ханым Кенже сарттың қызы еді. Ғылымдағы Абылай – тұңғыш ғалымымыз Шоқан Уәлихановтың сүйікті жары Гүлім – ұйғыр қызы болғаны баршаға аян. Сүйек жаңғыртайық деген ниетіміз бар. Біздің талантты жасымыз Хизмет Абуллин жар етуге сіздердің көрікті, сұлу қыздарыңызды таңдап, қалап отыр. Біздің ізгі тілегімізді қолдап, қуаттайды деп сенеміз, – деді. Қытай Халық Республикасының төрағасы Мао Зы Дыңмен тікелей байланысты өлкелік үкіметтің басшысы Саифиндин Әзиз орнынан ұшып тұрып:
– Ғабит аға! Айтқан тілегіңіз қазақ заңына сыятыны анық. Кеңес заңына сыя ма? – деп сұрады.
Ғабең іркілген жоқ:
– Қазақ заңына сыйған, Кеңес Одағының заңына да сыяды, – деді. Туған халқын ардақтап, мәртебесін көтеруі сол кез үшін нағыз ерлік еді.
– Кеңес Одағы – әлемдегі тұңғыш социалистік мемлекет, шамшырақ. Қытай Халық Республикасы үлгі алып, өркендеп келеді. Достығымыз мызғымас, мәңгілік. Кеңес Одағының заңына сыйса, Қытай Халық Республикасының заңына да сыяды. Тілегіңіз қабыл болсын. «Құда мың жылдық»,
Қазақстан Жазушылар одағымен достығымыз мың жылдық болсын, – деді Бұқара Тышқанбаев. Зия Самади, Абылай Қадыри бастаған атақты адамдар қолдап, қуаттаған шын ықыласты, қуанышты лебіздерін білдіріп, отырыс тойға ұласты. Ғабит аға Жоғары Кеңестің депутаттық мандатының күшін пайдаланып, Мәскеумен тікелей байланысқа шығып, Сыртқы істер министрлігінің келісімін алып, екі жастың қолын шексіз бақытқа жеткізді. Олардың қуаныштарында шек жоқ еді. Махаббатты, ананы ардақтап жырлайтын аяулы Ғабит аға тәуекелге барып, махаббатты қорғап қалды. Ол кезде Үрімжіде де, Пекинде де Қазақстан елшілігі жоқ болатын, іс тетігі Мәскеу арқылы шешіліп бекітілетін, бір кезде орыс княздары қазақтың хан ордасына барып, сыннан өтіп бекітілген болса, қазір облыс хатшылары, жауапты қызметкерлер, тағы басқадай іс-шаралар Мәскеудің бекітуін күтетін. «Кезек екі, тәңір бір» деген осы шығар.
Хизметтің үйленуін Мәскеудің бекітуінен өткізуге Ғабит ағаның әділет, достық, бірлік жолында қара басын ұмытып, қиындықтан жалтармайтын турашыл, табанды қайсарлығы, тапқыр шешендігі, кісілігі, зор беделі себеп болды. «Жақсыдан – шарапат» деген осы. Шарапат адам баласының қолын бақытқа да жеткізіп, тіпті, кесапатқа, тозаққа итермелеуі анық екен.
1931-32 жылдары аштықтан қазақ халқы жаппай қырылып жатқанда, көрсе де көрмеген, білсе де білмеген болған тас жүрек, жаны ашымас басшылардың бетіне түкіріп, шырылдаған бесеудің бірі осы Ғабит аға болатын. Әділетсіздікке жаны қас Ғабит аға 1937 жылы «Бейімбет халық жауы болса, онда мен де халық жауымын», – деп, кеудесін оққа тосқаны таңдай қақтырған, аңызға айналған ерлігі еді. 1961 жылы көп өмірін қуғын-сүргінде өткізіп, қоғамның өгей баласы саналған заңғар жазушы Мұхтар Әуезов қайтыс болғанда тек Ғабит ағаның егіле сөйлеп, «Мұхаңның аруағын ренжіткен жерім болса, кешір!» – деп тұлғалық танытуы, сұрауы зиялы қауымды тербелткені ел есінде. Ғабит аға Батыр Қасым Қайсеновті шақырып:
«Әкем аманаттап тапсырып кеткен Абылайханның суреті бар еді. Тәуелсіздігіміздің жемісі болсын, Елбасына жолығып, ұрпағымен табыстыр», – деді. Сонша жыл аялап сақтаған, аса қымбатты сурет Елбасы Нұрсұлтан Әбішұлының демеуімен газетке жарияланып, туған елімен табысқан болатын. Ерлік ел игілігіне айналды. Екі елдің достығы нұрландырған шуақты күндер өте шықты. Мемлекет басшыларының пікір қайшылығы дүрде араздықтан жауласуға ұласты. Тіпті қарулы қақтығысқа дейін өршіді. Іштен шыққан жау жаман. Адамдардың ой-санасы қатаң тексеріліп, бөгде ойлайтындар жау саналып, қуғын-сүргін басталды. Өтірік-өсек, жала жабу, жазықсыз жандардың өмірін қиып, тағдырын тәлкек еткені естен кеткен жоқ. Екі басшының келіспеуінің қасіретін сорлы халық тартты ғой. Достықтың, бейбіт күннің айы өткені анық. Ананы, адамдық ізгілікті, махаббатты, достықты, адалдықты, еңбекті ту еткен жақсының атын, ғалымның хатын өшірмеген ел ғана мәңгілік.
Татухан Абылайханов
Алматы облысы,
Еңбекшіқазақ ауданы, Қайназар ауылы.