Сарыарқа саңлағы
Адамдық мәртебесі – білім-білік, ой-сана дәрежесіне, кісілік, әдептілік мәдениетіне, тәлімгерлік өнегесіне, ұшан-теңіз тындырған еңбегіне, елге жасаған қызметіне орай өлшенеді. Ел ағасы, көркемсөз құлжасы атану, атаның жүгі – атанның жүгі дегенге лайық болу – шалқар шабытты шалқыған ақындықтың бұлағы, қара сөздің шебері, майталман көсемсөзші, журналист, әдебиет зерттеушісі, халық мұрасының білімпазы, ұстаз-педагог, Ұлы Әуезовтің шәкірті, Қазақстан Республикасының еңбек сіңірген қайраткері, марқұм Нұрғожа Нарынбайұлы Ораздың маңдайына бұйырған бақыт!
Сөз зергерінің қолынан 50 шақты кітап жазылған. Бұл бір байтақ көркемдік дүниесі. Соның ішінде «Шұғыла» (1970), «Көңіл көктемі» (1975), «Тың түлегі» (1977), «Қырандар ұясы» (1979), «Тың ырғақтары» (1984), «От кешкен балалық» (1986), «Өрімталдар» (1989), «Сарыарқа сырлары» (1979), «Мәңгілік махаббат» (2000), «Дәуір додасы» (2001), «Мама батыр» (2002), «Ай-Марал» (2006), «Үштаған» (2012) дейтін жыр жинақтарының әрқайсысы алуан-алуан сыр шертіп, қиялыңды қозғайды. Адамзат пен ғаламзаттың біртұтастығы, сонымен қатар барлық пен жоқтықтың, жастық пен қарттықтың, уайым мен шаттықтың, әділет пен әділетсіздіктің, жақсылық пен жаманшылықтың, адалдық пен арамдықтың қарама-қарсылығы жалғанда үнемі үздіксіз толастамайтындығын мегзейді.
Шеберлік, суретшілік, ақындық қабілет тұрғысынан көз салсақ, Нұрағаңның рухани-адамгершілік, ділдік-мәдени тұлғасы өзіндік жаратылысымен, күйлі-қуатты толғауларымен, бұла, нәзік, таза сырларымен, бейнелілік-көркемдік құрылым-мазмұнымен, музыкалық архитектоникасымен ерекшеленеді. Ақын Н.Ораздың жан сарайы – жыр ұясы, сыр дариясы, көркемдік энциклопедиясы іспетті. Бұған:
Миымның қатпарларын қазып көрсең –
Табар ең мың шақырым жазыққа өлшем, –
дейтін шынайы лебізі айғақ.
Оның лирикалық кейіпкері романтикалық леппен, құштарлықпен сөйлейді.
Шыңыраудың тереңінен ойлап –
айта алмай жүрмін.
Дарияның тұңғиығын бойлап
қайта алмай жүрмін.
Қыранның биігіне қанат сермеп,
Ай сәулесіне шомылған
ақ бұлтты тайсалмай ілдім.
Ой-парасат биігіне құлаштап ұмтылған ақын сөзінің, ақпейіл көңілінің, мөлдір сезімінің құдіреті мен суретіне куә боласың.
Ақын жанын тербегенде жыр-бұлақ,
Көңіл-құрақ жайқалады сыбдырап.
Жұрт алдында тасқындап бір кетеді,
Жатқандайын жартастан тік су құлап.
Ақын жүрегіндегі, ой-санасындағы сырлы ағыс-толқындар поэзия тілінің екпіні мен тегеурінін, күйлілігі мен ұшқырлығын тудырады. Сөз ұстасының «әр өлеңі – қан тамыры, жұлыны».
«Арым, жаным, болмысыммен тек өзіңнен жаралғам» дейтін жыр тарланының лебізінен туған мынандай көңілді мың түлететін көрікті шумақтар жеткілікті.
Туған жердің бұлты да бір ерекше,
Нұр себеді дән тазартқан елекше…
Қандай сүйкімді сурет десеңізші!
«Жерім, жаным біртұтас», «Жарты әлем, ұлы далам – жазылған хат» деген дегдар ақынның мына бір түйдегі жүрегіңді сырға толтырады.
Туған жердің ауасына сіңіп мен,
Арыламын адамға тән күдіктен.
Кеуделерге демі болып кірем де,
Шам жағамын шаттығы мол үміттен.
Немесе:
Туған жерді қорғап түрлі апаттан,
Ату үшін күнде жарық аппақ-таң.
Мөлдір ауа – менің мөлдір мінезім,
Айнымайды шұғылалы шапақтан…
Негізінде, шынайы поэзияның жаны – суреттілік, ойшылдық, жалынды рух, сәулелі сезім, ішкі қуат.
Абыз ақын қоғам мен адам өміріндегі жетесіздікті, сөкет жайларды, тойымсыз құзғындарды, тыйымсыз көксоққандарды, есіл-дерті сасық байлықты көксейтіндерді, ел рыздығын тажалдай жайпайтындарды, жауырды жаба тоқитындарды бидайдай қуырып әшкерелейді. Мысалы:
Жұртым тыңдап жатқан жоқ
ақылымды,
Естісе де естімес ақырғы үнді.
Елеуреген елірме жел секілді,
Ақын түгіл аямас батырыңды.
…Талап жатыр халқымды тонаушылар,
Бейне өткінші әлдебір жолаушылар.
Секілденіп селт етпей ел ісіне
Демей қойды түбінде қорғаушы бар.
Сонда қайтіп күнелтер халқым мынау,
Жауабы жоқ сұраққа алқындым-ау!
Күнде неше құбылған құйын бейне
Болмасын тек бұл жолдың арты құлау.
Ақын поэзиясындағы азаматтық әуен осылайша саңқылдап естіледі. Сөйтіп, опасыз сойқандарды, сұрқақпайларды уытты тілімен шенейді.
Ақын Н.Ораздың шығармашылық өмірбаянында тарихилық, эпикалық, лирикалық сипаттарға кемел кең тынысты дастандардың мән-мағынасы бөлек. Ол «Мама батыр», «От кешкен балалық», «Досымның тағдыры», «Мүгедек», «Тәуелсіздік таңы атты», «Түкті сардар» атты поэмаларды толқыта туындатты.
«Тәуелсіздік таңы атты», «Мама батыр», «Түкті сардар», «1979» дейтін тарихи поэмаларының ұлт тарихындағы өзгеше өзекті оқиғалар, заманауи құбылыстар, отаншылдық асқақ рух, ұлттық ой-сана барынша бейнелі әсерлі, мәнерлі өрнектеледі.
Және де тұлғатануға қатысты деректік-шежірелік негіздерімен, ой орамдарымен қызықтырады. Олар: Анахарсис, Тұмар ханым, Шырақ батыр, Атилла, Күлтегін, Қасым хан, Есім хан, Хақназар хан, Әз Тәуке, Сырым, Исатай-Махамбет, Абылай хан, Кенесары, «Көктемір» көтерілісінің көсемі 22 жасар Сапар Мәтенқызы (Сапара, Мятян – орыс деректері бойынша). Бұларды тарих пен тағдыр оқулығы, ақынның адамгершілік тұлғасының айнасы, парасат-пайым әлемі десек те жарасымды.
Көрнекті қаламгер көркем проза саласында да еңбектенді. «Тағдыр тәлкегінде», «Айыпкер кім?», «Алқа», «Жауқазын» повестерінде адамдар бойындағы рухани тазалық, ізгілік, бауырмалдық, адалдық тәрізді имандылық қасиеттер шыншылдықпен көрсетіледі.
Ал Нұрғожа Ораз «Қаракүйік» атты кесек романында «Столыпин реакциясы» тұсында Ресейден сұмырайдай сұрланған қоныс аударушылардың ежелгі жер иеленушілеріне қорлық-зорлық, әпербақандық көрсетумен атақонысынан үркіту, ел ішінде іріткі салу, шағыстырып-өштестіру, алауыздықты өршіту, нешеме алуан айла-шарғылар арқылы шошыту, құпия, жасырын зымияндық әрекеттердің көріністерінен басталып, қантөгістерге ұласқанын, одан кейін күйінген ел жақсыларының, әділдікті көксеп, ұлт мұратын діттеген серкелердің 1916 жылғы Ұлт-азаттық көтерілістің тұтануымен түйінделеді.
Шындығында сол бір құбылмалы, толқымалы заман ахуалын, қазақтың тағдыр-талайын, ақиқат болмысты жазушы Нұрғожа Нарынбайұлы шығармашылық зерделілікпен шынайы сипаттайды. Туындының құлақ күйіне зер салсақ, романның басты қаһарманы – Тәнке баласы Өтебай алапат көріністі түсінен шошып оянады. «Ертегілерде айтылатын екі басты алып қарақұс төбесінен төніп келіп, сояудай тырнағын тарбита келіп бүріп ала жөнелген». Бұл – Қаршығалының қайыңды ормандарын отайтын тойымсыз құзғындардың, жан алғыштардың баса-көктеп келе жатқанын елестетеді.
«Қаракүйік» романында жер тегістеу және оны жырту, егін егу көріністері, қара шекпенділердің жерге қожайындық жасауы және орналасуы, жергілікті халықтың атамзаманнан бергі өз жеріне деген құқығының өрескелдікпен бұзылуы, қоныстанушылардың қолдаушысы, қорғаушысы Патшалық Ресейдің Үкіметі, әскері екендігі, елдің берекесін терең ойлайтын, турашылдықтың, дұрыстықтың жолында жүрген Бәкен мен Өтебайдың тұтқындалуы, Ақтан мен Нұртайды жандаралдың ұстап әкетуі, ұлықтың Баймақанды мылтықтың дүмімен қарақұстан қонжитуы, елдің азық-түліктерін тартып алуы, салық салуы, жердің тарылуы, замана қыспағы, «бөдене жаларлық шықтың да» болмауы, сұрапыл дүлей өрттің Қаршығалының ормандарын жалмап қаракүйікке айналдыруы көркемдік қуатпен, суреткерлік толғаныспен өрнектеледі.
Романшы Нұрғожа Ораз әдеби кейіпкерлерінің іс-қимыл әрекеттерін, ұмтылыс-құлшыныстарын, ішкі ой-толғаныстарын тереңнен толғай отырып, қоғамның кереғар қайшылықтарын, адамдардың қарым-қатыстарын, түрліше көзқарастарын, заңдылықтары мен көкейкесті мәнді құбылыстарын тамыршыдай сезінеді.
Жатжерліктердің озбырлықтарына бір-екі мысал келтірелік. Орал қажы мен Бәкеннің диалогында: «Е, атамыз, ел ішінде ғалымдарға таупиқ бер, ғалым ішінде залымдарға таупиқ бер»; немесе Қалиолланың құдасы Мақа биге айтқаны: «Пәленің ішінде болсаң сыртына шықпа, сыртында болсаң ішіне кірме» деген ұлы тілегінде, сөз саптауында, елдің тұтастық-бүтіндігі, ынтымақ-бірлігі бұзылмасын дейтін өзекжарды ой-арман бар. Алайда, байтақ далаға көз алартқан өзімшіл екіжүзді мысықтілеу менмендер аярлық пен жыртқыштықтың, сатқындық пен қиянатшылдықтың неше түрлі әдістерін барынша қолданды.
Әділдік іздеп Мақа би мен Өтебай уезд орталығы Қызылжар шаһарына барып, оязға кірмекші болған-ды. Ол бар болса да табалдырығынан аттатпаған шенеунік: «Еліңнің сотқар-сотанақтарын қорғамақсыңдар. Урядникті өлтірмек болғандармен жең ұшынан жалғасқансыңдар. Өздеріңді абақтыға қамаймыз», – деп шапылдайды.
Өтебай буырқанып: «Бұзықшылықтарыңды губернаторға жеткіземін», – десе де, ол қарабет шегінбейді.
Жер тағдыры ұстараның жүзінде, иненің ұшында, тажалдың уысында. «О, әулием менің атамекенім. Сенің үшін жан пида. Кіндік қаным тамған жерге жүрек қаным да тамсын. Сенсіз өмір жоқ қой бізге. Әр орманың бізге жайған жылы алақаның, әр қайыңың табиғаттың дауылынан, боран, жауын-шашынынан қорғайтын саусағың іспетті…», – дейтін ауылдың ақыл-аузы, арқан-қазығы Өтебайдың ішкі ой тербелістері жан-жүйеңді, сай-сүйегіңді толқытады.
Жазушы көркемдік шарттылықтардың орайлы жарасым тауып, шебер қиюласуын айрықша қадағалап отырады. Мәселен: «Күн бүгін ерекше қызыл, аспанның батыс жақ іргесін түгел қанталатып жіберген. Әнебір арқан бойы биікте тұрған бұлт та бауырын қанға малғандай. Шоландағы ел аман болғай», – деп ойлайды Нартай. Осы бір сурет Шолан шайқасын сездіргендей.
…Ол 1981-1994 жылдар аралығында 7 дүркін Ақмола облыстық Ақындар айтысын ұйымдастырып, әділқазылар төрағасы болды. 1991 жылы Қанжығалы қарт Бөгенбайдың туғанына 300 жыл толуына орай ұйымдастырылған айтыс турасында ұлт руханиятының жанашыры Өзбекәлі Жәнібеков: «Республикалық ақындар айтысы қайта жанданғаннан бергі соңғы он жылдағы тамаша айтыс осы болды», – деп ағынан ақтарылды. Сондай-ақ, елдің интеллектуалдық дәрежесін, ой-санасын, пайым-парасат деңгейін көтеру мақсатында «Дала әні», «Ақмола аруы», «Жігіт сұлтаны» сияқты конкурс-байқауларға сарапшы болғаны тағы бар.
Жұмыс істеу қабілет-қарымы жоғары, қисынды ойлаудың иесі, әрқашанда жинақы, берекелі әрекеттің, мейірім-қайырымдылықтың, өз ісіне деген жауапкершіліктің адамы Нұрғожа Ораздың С.Сейфуллин атындағы Целиноград педагогика институты мен Қазақ ауылшаруашылық институтында «Қазақ әдебиетінің көне тарихы», «Көшпелілер және Батыс өркениетінің қайшылықтары», «Балалар әдебиеті» атты арнаулы курстар бойынша дәрістер жүргізді.
Текті ұядан көрікті ой, ақ ниетпен түлеген, елдің жарқын келешегін тілеген, тарихтың тереңіне ұмтылған көреген, үйірсектігімен өрісін кеңейтіп гүлдендірген, жампоз жаратылысымен мұрат-мақсатына қол жеткізген, «сөзі – дауа, лебізі – дуалы» (Серік Тұрғынбекұлы) Алаштың абыройлы ардақтысы, марқұм Нұрағаңның зерделі келбеті, ой мен тілге зергерлік өнері, дарынды болмысы, рухы ел жадында жаңғырып, сағыныштың сазына бөлері хақ.
Серік Негимов,
Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері,
филология ғылымының докторы, профессор