ЖАЗУШЫЛЫҚҚА ҚАДАМ…
Күркіреп аққан өзен, сол өзен бойын жайлай қаулаған қамыс, қалың қамыстың арасында жасырынған сарыбас түлкі, түлкіден айламды асырдым дегендей, су бетінде шоршып түскен шортан, оның қимылын ұзақтан бақылай келе көлденең тап берген өткір көз қыран бір-біріне жіпсіз байланған тіршіліктің құпиясын өзімен бірге жоғарыға алып ұшып бара жатқандай. Осының бәрін сырттай бақылап тұрған бала болашақта өзінің суреткер боларын біле ме екен?.. Бірақ «бақылаушының» бәрі суреткер бола алмасы белгілі. Сонда жазушылықтың алғышарты қай жерден басталады деген сауал туады. Болған және «болмаған» оқиғалардың миллиондаған кейіпкерінің қасіреті мен қайғысын, қуанышы мен жұбанышын бірінші болып өз басынан өткізетін де – жазушы. Осылардың бәрін сезім-сана биігінен көре білген «бақылаушы бала» келешекте кемеңгер қаламгер болмасына кім кепіл? Оның жүрегіне суреткерліктің алтын таңбасын таңатын алғашқы ұстазы – табиғат, ақылшысы – өмірдің өзі. Дүниеге даңқы кеткен дарабоз суреткерлердің көбі тұрмыстан тепкі көрген жетімдер болды емес пе? Бірі – тұл жетім болса, енді бірі – шын жетім. Олардың шығармашылық мұрасы уақыт ырқына бағынбай келеді. Тумай жатып өмірден теперіш көрген олар қалайша өмірді ақылшым деді екен? Бала күнінде шарасыздықтан жағдайы барға жалшы болып күн кешірген орыстың даңқты жазушысы Максим Горькийдің ащы өмірі ойымызға түседі. Оқу-білімге соншалық құштар болған бала Максим ай жарығында кітап оқыды. Өйткені, «қожайыны» одан майшамды қызғанған еді. Сол кезде жарқыраған шаммен ежіктеп кітап оқыған бай баласы мен ай жарығында кітап парақтаған Горькийдің арасы бүгінде қандай алшақ?! Өмірдің өзі оны тәрбиелеп өсірді. Ал Есенин ше? Оны өзінің қалалық орыстары ауылдан келген «бұзақы» деді емес пе? Жырларында да «бұзақы» сөзін өз-өзіне тән арнайы белгідей қолданды.
Қаламгердің балама атындай суреткерді пайдаланып жүрміз. Дегенмен, суреткер сөзін қаламгердің балама аты ретінде қолдана алмаймыз. Суреткердің мағынасы қаламгерден басқашалау реңк береді. Әлемде ең бағалы өнер туындыларының көшбасшысы болып ұлы суретшілердің картиналары саналады. Суретшілер өз туындыларына жүрегінің бояуын жасырып қалдыратындай. Ал суреткерлер бояусыз-ақ көк сиямен адам болмысының терең сырынан бастап, қыбырлап жүрген құмырсқаның ізін көре білген шеберлікпен тіршілікті бейнелеп береді. Сол үшін біз суреткер деп кез келген қаламгерге айта алмаймыз. Академик Серік Қирабаев бұл турасында: «Суреткер деген үлкен атақ. Суреткер деп ең биік дәрежедегі сапалы шығарма жасаушыны айтады. Суреткердің еңбегі шығармашылық тұтастығымен, ойын және өзі діттеген шындықты көркем түрде жеткізіп суреттей алуымен, оны жанды бейнеге айналдыру өнерінің жоғарылығымен, талғамының биіктігімен мойындалуға тиіс. Ф.Достоевский «Жазушының суреткер ретінде танылуы оның жақсы жаза алғандығының белгісі» деген. Оның айтуы бойынша, романшының көркемдік биік таланты образдар арқылы бейнеленген ойдың салмақтылығымен өлшенеді. Оны оқырман да дәл сол қалпында түсіне алуға тиісті. Жазушының көркем жазуы деген сөз – оның жақсы жазарлық қабілеті мол деген сөз» дейді. «Суреткер» деген тақырыптағы осы мақаласында ғалым қазақ халқының дарынды перзенті Әбіш Кекілбаевты осы деңгейлі тұлға деп бағалаған.
Суреткер мен қаламгердің кәсібі – жазушылық. Ақ параққа көк сияны үсті-үстіне төгілтетін жазушының арқалаған міндеті жай көзге отырып алып істейтін оңай жұмыс болып көрінгенімен, шындап келгенде, атан түйеге жүк болар ауыр салмақ. Күн мен түнді алмастырып, мида қайнап жатқан қаншама ойды сапырылыстырып, оны қайта жүрек пен сана сүзгісінен өткізу оңайға соқпасы анық. Суреткер дегенде ойымызға ең әуелі Мұхтар Әуезов оралады. Бүгінде бейнесі көзімізден алыстағанымен, мәңгілік ұмытылмас тарих қойнауына еніп бара жатқан суреткер Әбіш Кекілбаев рухани ұстазы Мұхтар Әуезов жайлы толғанысында: «Кім біліпті, адамға тән кәсіптердің ішіндегі ең бір қолдан келместей қиыны да, ақылға симастай жұмбағы да жазушылық шығар» деген. Жазушылыққа келетін адам өзін күтіп тұрған сынақтарды алдын ала сезінсе керек. Сезіне алмағаны жарты жолдан ұмыт қалатынын уақыттың өзі қайталап келе жатыр. Замандастарының айтуы бойынша, қырғыз халқының суреткері Шыңғыс Айтматов шығармаларын жазып болған соң қайта оқығысы келмейтін көрінеді. Жазушының бұл ісін әркім әрқалай жориды. Бұрынғы өткен өміріне көз тастап, ескі суреттерге зер салған адамның жан-дүниесін белгісіз бір мұң сілкіп өтетіні бар емес пе? Өйткені, ол жерде сол жанның өмірінің бір бөлігі қалып қойған. Меніңше, Шыңғыс Айтматовтың өзі жазған шығармаларын оқығысы келмейтінінің себебі де оның өзінің бұрынырақта (шығармаларын жазу үстінде) сезінген күйін қайта сезінгісі келмейтіндігі болса керек.
Альберт Эйнштейн: «Қиял білімге қарағанда маңыздырақ. Білім шектеулі, ал қиял әлемді жаулай отырып, прогреске әкеліп, төңкеріс жасайды» деп айтқан. Ол қиялшыл адамнан болашақта үлкен нәтиже шығатынын меңзейді. Өйткені, білім-ғылым, мәдениет, тағы да басқа салаларда төңкеріс жасаған тұлғалардың көбінің өмірбаянын оқығанда олардың жас кезде қиялшыл болғандығын байқаймыз. Жазушының басты қасиеті де қиялдай алуында. Көбіне адамдар өсе келе қиялдауды ұмытып, күнделікті күйбең тірліктің ағынымен кетеді. Ал жазушы күйбең тіршіліктің ағынымен жүзе алмайды.
Адамды қиялға әкелетін – арман. Кісінің бойында қандай арман барына қарай оның болашағы да айқындала түседі. Армандау арқылы алдағы өмірді қиялмен көз алдыңа келтіресің. Өз жүрегінің ақ парағына жазған арманын әуелі санасына, сосын барып қағазға түсіретін де – жазушылар. Шексіз ойлау да осы жерден басталатындай. Өз әлеміңді қалыптастырудың қақпасы да осы жерден ашылатындай.
Нұрлайым БАТЫР.