ӘУЕЗОВ ЖОЛЫ – РОМАН
«Әзелгі мұратынан айнымайтын әдебиет» өрісі уақыт озған сайын түрленіп, бірде көк майса, шұрайлы, отты алқапқа айналса, бірде жаңбырға сараң жаз көрінісіндей қуаң тартып, топырағы шыққан шөлейт жазыққа ұқсап қалып жатқандай. Әр жерде тіршілікке ұмтылған, жеміс беруге талпынған әрекеттер байқалғанымен, мәуесі мол жеміс иесі жоқ.
Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ
Құлашы кең, бір сызықтың бойымен-ақ айналасындағы дүние құбылысының бәрін қамтыған, бір адамның тағдырына, жан әлеміне үңіліп, күллі адамзаттық бітіспес сұрақтардың жауабын табуға талпынған жазушылық интуиция да бір сәтке қалғып кеткендей. Нарық, капитал деп жан баққыш, мал тапқыш қимылдардың арасында мүлгіп қалған жазушы жанын түртіп оятып жіберетін қандай күш керектігін дәл бүгін айту, табу қиынның қиынына айналды. Бүкіл халықтық болмысты көрсететін заманымыздың типтік кейіпкері неге жоқ деген сұрақтың шыққанына да қырық жылдай уақыт болыпты. Ал оның жауабын «кейіпкер жоқ» деген құтылу үшін айтылған өтірік сөзбен қайтара алмасымыз анық. Абайын жазу арқылы бір дәуірдегі қазақ тұрмысын, мінезін, жанын күллі әлемге жайып берген Әуезовтей, Қоспан тағдыры арқылы құл боп өз дегеніңе жете алмайсың деген бостандық тақырыбын қайыра көтерген Ахтановтай, балықшылар өмірі арқылы қазақ даласының Қазан төңкерісіне қалай келгенін суреттеген Нұрпейісовтей, билеуші мен кіші ханымның арасындағы сезім арпалысы арқылы адам жанының терең психологиясын асқан шеберлікпен жеткізген Кекілбаевтай үлкен шығармалар жазуға бүгін мобилді заман ғана кедергі ме? Гонорары мол болды деген сол өткен уақыттарда ірі кейіпкерлер мен ұлы әңгіме жазғандардың бәрінің қағанағы қарқ, сағанағы сарқ болды ма? Неше қуғын көріп, өмірінің соңғы жылдарына дейін тыныш өмір сүре алмаған Әуезовтен бір «Абай жолынан» бөлек елу томға жуық еңбек қалмады ма?! Жарықтық Әбіш Кекілбаев, ақсақал Шерхан Мұртазалар өмірбаяндық жазбаларында күні бойы партия қызметінде болып, түні бойы жазумен айналысқандарын айтпай ма?! Осылардың бәрі сол кездегі тапқан дүниелеріне малданып, әлде жұмыстан шаршағандарын себеп етіп, жазбай қоюларына әбден болар еді ғой. Бірақ олар не үшін жазды? Өздерін жазушы сезінгендіктен болар. Бәлкім, «біз жазбасақ…» деген асқақ мұраттың жетегінде жүрген шығар. Қалай дегенмен де олар жазушы боп туғандар еді. Бүгін өзін жазушымын деп есептейтін қаламгер қауым неге құлашты дүние жазбайды? Қайда сол асқақ мұраттар?
Әдебиетке өлең де, әңгіме де, повесть те, пьеса да – бәрі керек. Бәрі әдебиеттің бір-бір бөлшегі. Бірақ өзге ұлттардың әдебиетімен бәсекелесу үшін ең алдымен жетекші жанр – роман жазылуы керек. Және оның көлемі де, кейіпкері де ірі болуы шарт. Адам санасының балаң кезі деп есептелетін адамзат тарихының алғашқы кезеңдерінің өзінде мифтік аңыздар мен мифологиялық ертегілер рухқа азық болды. Гректердің «құдайларымен», «құдайтектес» батырлары туралы әфсаналар, ежелгі қытай аңыздары, жезтырнақ пен жалғыз көзді дәулер кейіпкер болған фоль-
клорлық шығармалар, одан классикалық ертегілер етек алды. Ежелгі эпостар классикалық эпостарға ұласты. Заман өте келе ол эпостардың өзегінде тарихи оқиғалар мен нақты кейіпкерлер тұрды. Гильгамеш аты Уруг әулетінің генеологиялық тізімінде ұшырасса, эллиндер «Одиссеяны» ойдан шығарылған, «Илиаданы» болған оқиға санапты. Үнді, армян эпостарының, орыс былиналарының ар жағында нақты тарихи оқиғалардың жатқанын тарихшылар дәлелдеген. «М.Әуезов пен А.Н.Бернштам «Манас» жырын қырғыздардың 840 жылғы Бесбалыққа жорығымен байланыстырса, ХVІ ғасырда жарық көрген парсылардың тарихи жинағында Манас Тоқтамыс ханның бас батырларының бірі деп көрсетіліпті». Қобыланды батыр да Ақжол мен Алшағыр биді өлтірген Әбілқайыр Шайбанидың бас сардарларының бірі делінеді. Тарихи фактіден гөрі эпостық поэтикаға басымдық берілген осы шығармалардан үлкен оқиғалардың ірі көлемді қажет ететінін аңғарамыз.
Жазу-сызу ерте қалыптасқан қытай, жапон әдебиетінде әр оқиғаны ежіктеп баяндайтын романдар әлдеқайда бұрынырақ жазылды. Антикалық романдардан кейін рыцарлық романдар, одан ғашықтық оқиғаны желі еткен француздардың куртузиандық романдары алға озып отырды. Одан жеке адамдардың өмірімен жазылған тұрмыстық-әлеуметтік романдардың көші басталды. Осы көлемді шығармалардың тарихын Әуезов туралы мақаласында түп-тұқиянымен тарқататын Әбіш Кекілбаев: «Алайда, кейін адамдардың мінез-құлқы мен әлеуметтік болмысын реалистік тұрғыда типтендіруді бірінші болып қолға алған ағылшын Филдинг пен Т.Смоллет, адам тағдырын тарихи оқиғалармен астастыра суреттеуді бастаған ағылшын Вальтер Скотт болды.
Адамдардың жан дүниесі мен қоғамдық эволюцияны өзектестіре зерделеуде үңгіме психологизм мен қазбалама әлеуметтік талдауды үйлестірудің не тамаша үлгісін француз Стендаль, Г.Флобер, Г.Мопассан, О.Бальзактар көрсетті. VII ғасырдан бастап авантюралық романды, XVIII ғасырдан бастап тұйық романды жете меңгерген неміс әдебиеті роман жанрында оза қимылдаған француздар мен ағылшындарға тек XX ғасыр басынан, С.Цвейг, Э.Ремарк, Л.Фейхтвангер, Генрих және Томас Манндар шыққан соң ғана барып, азулы бәсекелес бола алды. Прозаны Эллададан елден бұрын үйренген итальяндар тек XX ғасырда ғана еуропалық романда өздеріне лайық орындарға ие бола бастады. Әлемдік прозада XX ғасырдың басынан оза шауып, бәйгі алған үздік құбылыс – солтүстік америкалық, екінші жартысынан бастап – латынамерикалық роман дәуірледі. XIX ғасырда осындай теңдесі жоқ қарқындауды орыс прозасы көрсетіп еді. XVIII ғасырда М.Чулков, А.Измаилов, В.Нарожныйлардың шәкірттік жаттығуларынан тұратын олпы-солпы орыс прозасы XIX ғасырда Н.Гоголь, И.Тургенев, Ф.Достоевский, Л.Толстой, А.Чехов, И.Буниндерді бірінен соң бірін жарқыратып шығарып, көз жеткізбес биіктік пен қашықтыққа көз ілеспес жылдамдықпен шығандай озды. Бұл – көркемөнердегі, оның ішінде, әдебиеттегі шарықтай өсуді ұзақ уақыт емес, бірден биікке сермеп, терең бойлап, кеңінен қамти алатын құдіретті таланттар жүзеге асыратынын даусыз дәлелдеп берді», – деп жазады.
Осы сөзден-ақ бір ұлттың әдебиеті екінші ұлттың әдебиетінен тек ірі жанрлар арқылы озатынын аңғартпай ма?! Өткен күннің бір белгісін де эпос, дастан, жырлар жеткізгені, әне. Әлде, біз сондай үлкен таланттарға кенде болып жүрміз бе екен?..
Роман жанрының көлемін қысқарту керек деп қайта-қайта айтып, онысын жазуымен де дәлелдеп жүрген қаламгерлердің кейіпкерлері тым болмаса үлкен мәселемен тұлғаланып шыға алмай келеді. Бүгінгі күні қысқа жазылған романдардың ішіндегі оқиғалар да ұсақ-ұсақ бөлшектен тұратын – пазл. Ондай үлкен кейіпкерлердің жазылмауы адам санасына дүмпу туғызатын ірі оқиғалардың болмауымен де, заманның жеделдеуімен де, нарықтануымен де байланысты емес. Жеке адамдардың тағдырына, жеке отбасылардың, тайпалардың өміріне үңілу арқылы тіршілікте болатын сан түрлі жағдайлардың шешімін айтқысы келген, айтқан шығармалардың да жазыла бастағанына неше ғасыр болды.
«Шұғаның белгісі», «Қараш-қараш оқиғасы» арқылы-ақ дүниеге деген көзқарасты үлкен эстет ретінде суреттеп берген қаламгерлердің қарымын уақыт тұрғысынан біріктіріп қарағанда бүгінгі қазақ жазушысының білім жағынан да, жазушылық жағынан да көп кенжелеп тұрғанын аңғарасың. Басқа ұлт қаламгерлерінің бәрі дәл біздікіндей жаза алмай қалған жоқ. Америкалық, ұлты ауған Холед Хоссейнидың сұранысқа ие боп отырған үш романы да миллиондаған тиражбен әлемге тарап жатыр. Ал оның романдары біздікінен әлдеқайда көлемді. Орхан Памуктың «Менің атым Қызылы» да, «Стамбул естеліктер қаласы» да әлемдік кітап саудасында алдыңғы орындарда. Мәселе тек көлемде емес екені айтпаса да түсінікті. Біз қасақана көлемді кішірейту керек дейтін жандарға айтар сөзіміз бұл. Және Орханға Нобель сыйлығы тек түріктерді әлемге масқара еткені үшін ғана берді деген қасаң түсінікке да қарсымын. Кей әдебиетшілер романдардың жазылмай жатқанын ғылыммен байланыстырады. Ғылымы дамыған ұлттың әдебиеті де озық деген пікірді олар да өздерінше дәлелдейді. Сөздерінің жаны бар. Орхан Памук – сурет өнерінің керемет білгірі. Ол тек әдебиеттен ғана емес, сурет өнерінен де лекциялар оқиды. Шығыс тарихын, әдебиет, дін тарихын жақсы білетін ол өзінің шығармаларында да соны еркін пайдаланды. Және оны эстетикалық талғаммен де қабылдай алды. Егер көлемді дүние оқылмаса, осы жазушылар неге оқылымды? Бүгінге дейін жазылған әлемдік классикалық романдар да бүгін оқылып келеді. Толстой, Достоевский, Фолкнер, Әуезов, Ахтанов, Соқпақбаев, Нұрпейісов, Мұратбеков, Маркес, Оэлер көлемді жазғаны үшін бүгін оқылмай қалды ма? Оқылды. Оқыла да бермек.
Кей жазушылар өздерінің құлашты шығарма жаза алмайтындарын: «сылдыр сөзі көп, сапасы сын көтермейтін том-том кітап кімнің өлшемі болып еді?» деп кемшіліктерін жауып-жасырғысы келеді. Том-том кітаптардың барлығы сылдыр сөз емес екендігін ескере отырып, өздерінің әңгіме, не повестке ғана шаба алатын жүйрік екендерін айтса жеткілікті емес пе?!
«Неге роман жазылмай жатыр? Жазылып жатыр ғой» деп тарихи романдарды алға тартатындар да табылады. Тарихи роман өзі желі етіп отырған сол оқиға үшін жазылмауы керек. Фактілер мен даталарды тізіп айтуды мақсат еткен тарихи шығармалардың заманы өтті. Адамдардың тағдырынан оңай аттап кететін эпизодтарды, тарихта болған сол оқиғаларды нақпа-нақ білу үшін әдеби шығарманы оқығаннан гөрі құжаттарды оқыған артығырақ. Адам жанын толқытпай, құжат негізінде зуылдап өте шыққан шығарма роман ба? Онда толқу, сонда психологияны оқырманына сезіндіру болмаса, құр диалогтардың үйіндісі болып шықпай ма? Тарихи роман тек өткенге көз жүгірту емес, бабаларымыз құндылық деп сезінген дүниелерді ұмытпай, соны қайта жаңғырту.
Бізде жазылып жатқан тарихи шығармалардың жаппай оқылмауының бір себебі – ортақ кейіпкердің жоқтығы. Фактілердің, тауып айтқызған шешендік сөздердің жиынтығы болғандығы. Әркімнің өз атасын дәріптеп, оны күллі қазақтың қайраткері қылуға талпынуынан. Бұл – «әдебиеттің әзелгі мұратынан айнығандығы».
Үлкен ой үлкен шығармалар арқылы айтылады. Әрине, таласуға болады. Бірақ әңгімелерінен-ақ ірі кейіпкерлер сомдай алған алапат дарын иесі болмағаннан кейін де әлдене деудің өзі қиын. Поэзия жанры да күйді бастан кешіріп отыр. Поэма жаза алатын тынысты ақындардың күрт азайып кетуі де ойланатын мәселе.
Бір кездері Ілияс, Мағжан, Қасым, Мұқағалилардың саф поэмаларындай жаратылыстың әр түйіріне, өмірдің әр бұрылысына, уақыттың безбеніне асқан мұқияттылықпен үңілген философиялық ойлау, суреткерлік көру жетіспей жатқаны анық сезіледі. Осының бәрі көлемнен, ескіліктен қашудан бұрын, форма таба алмаудың салдары сияқты. Ізденістің аздығыннан болса керек.
Қазақ әдебиеті үлкен талант иелеріне кенде болмаған деп жатамыз. Үлкен шығарма тумаған осы уақыт аралығын «дауыл алдындағы тыныштық» дегенімізге де біраз болыпты. Көлем қумай да, одан қашпай да жанр табиғатын сезініп, өзіне лайық қалыпта жазылған шығарма болғаны әдебиетімізге олжа. Бір заманның келбетін әңгімемен де жазуға болады. Бірақ әңгімеден ірі кейіпкер жасау қиын. Жақсы әңгіме жазудың өзі оңай емес екені түсінікті.
Жазушылардың бір жақсы роман жазуға неге талпынатыны осыдан шығады. Өз заманының айнасын жасау. Қазақ әдебиетінде алғаш толық романға татитын шығарманы жазған кемеңгер Әуезовтің үміті тек Тахауилар ғана ма еді? Роман-эпопеясында Дәрменнің: «Ол дәндерің өлген жоқ! Көгеріп көктеп келеді…» деген сөзі автордың да ұрпақтан күтер үлбіреген үмітіндей-ау. «Абай жолына, Әуезов жолына адал болайық» деген сөздің төркінінде роман жазу да жатқан шығар, бәлкім.