ЕКІНШІ ТЫНЫС АШЫЛҒАНША…
Жастық шақ – өзіңді ұлт әдебиетінің маңызды тетігі санап, тарих үшін ғана жұмыс істейтін кез. Өзіңді жақсы көретін, құбылыс санайтын уақыт. Мәселен, көркем шығарманың арасында өзіңнің әдет-салтыңды, мінезіңді, қалай жазатыныңды, дүниені қалай түйсінетініңді айтып жібергің, қосып қалғың келіп тұрады. Мұның керегі не деген сұрақ орынсыз: Ұлы жазушының (!) қарапайым өмірде кім болғаны, қалай жазғаны келер ұрпаққа қызық қой. Іздеген жанға дап-дайын материал… Ендігі мәселе – сол ет қызулықпен жазылып кеткен нәрсенің әлгі көркем дүниенің өн бойында атқарар ролі не, соның мәнісін ұғыну. Әлбетте, бұл көп ретте басы артық дүние болып шығады. Ал артық нәрсені сылып тастамақ – сауап іс. Өкініштісі, өзгені қойып, өз көзіңе баттиып көрініп тұрған артық үзіндіні түп тамырымен қопарып, алып тастауға дәтіңіз жете бермейді. Мұндайда тәжірибесіздік көп залалын тигізеді. Өз басына қатысты болымсыз жайттардың өзге жұртқа түк те қызық емес екенін түсінгенше жастар прозасында осы секілді басы артық дүниелер аз болмайды.
Алмас НҮСІП
Біз өз кемшіліктерімізді ұлылардың әлдебір жағдайға қатысты айтылып қалатын пенделік әлсіздігі, жағымсыздау әдет-салтымен ақтап алуға құштармыз. Еліктеу мен солықтаудан толықтай арылып болғанша, өз жолыңды тапқанша: «Бәлен деген жазушы бір жазғанын қайта қарамайды екен», «Бәленшекең бір уақыт аралығында бірнеше шығарманы қатар жазады екен», «Бір жазғанын он жазып, әр күн сайын түзеп, күзеп отырады екен» деген әр түрлі алыпқашпа әңгімелерден жұбаныш табамыз. Осындай «екендердің» біріне тоқтап, ақырғы шешім жасалғанша аз адаспаймыз. Бірнеше рет көшіріп жазу… Рас, керемет жанкештілік, ғажап еңбек. Бірақ сіздің шамаңыз келмеді. Осыны түсіндіңіз де, ол туралы ойлауды қойдыңыз. Амал жоқ, алғашқы нұсқасын жарыққа шығара саласыз. Өріп жүрген қате (стильдік, әріптік, т.б.). Күзеп көрдіңіз, бірақ оған да онша көңіліңіз соқпады, атүсті қарап өте шықтыңыз. Жарыққа шығып қойған дүниені қайта-қайта шұқылай бергеннен опа жоғы есіңізге түсті (үлкен жазушы солай депті). Меніңше, бұл – қалыптасу кезеңінде әркімнің басында болатын жайт. Қалыптасу кезеңі қаншаға созылады, мәселе сонда. Өзіңді, өзіңе керекті бап пен қолайлы жағдайды танып болғанша аз ауытқымайтының анық. Алғашында жылт еткен ұшқынымен үміт сыйлап, кейіннен жоқ болып кеткендер (жазбай кеткендер) – өзін-өзі таба алмағандар. Ал ештеңеге қарамай (мына замандағы әдебиеттің мүшкіл хәлі!) жазып жатқандар, қалай айтсаңыз да, құрметке лайық. Олар анау айтқандай ғажап талант болмауы мүмкін, бірақ онда табандылық бар. Ізденіс пен еңбек – дамуға, өсуге жеткізеді. Өзіңді тануға, табуға жетелейді. Біздің жастардың қалам қарымына көз салсаңыз, осы еңбектің аздығын көрер едіңіз. Жазудың, машықтың аздығын байқар едіңіз. Аз жазсам да, саз жазам деп, сол азының өзін ұқсата алмай қаншама жазушы жүр. Арғы жағында тәп-тәуір идея, көңіл аударарлық мазмұн тұрғанмен, орашолақ ойластырылған сюжет, әлсіз қиюласқан динамика… Жете қалыптанбаған кейіпкер, бір ауыз сөзіне бірнеше «қоғамдық проблема» сыйдырып тұрған тым ақылды ( немесе керісінше) диалогтар… Осындай мәселелерге малтығып қалған жазушы арықтығын білдірмей, қызыл сөзге ерік береді, әлдебір болған оқиғаны қосқан болады, тіпті болмай бара жатса, келген жерін бір қайырып қойып, екінші бөлімге аунап түсе салады. Әлдебір тәсілдерге барған болады… Осының барлығы – жазушының өзін толықтай таба алмағандығынан. Дүниеге ғана емес, әдебиетке деген, көркем шығармашылыққа деген көзқарасы толық қалыптаспаған, ұстанымның әлсіздігінен.
Жастардың ортақ дерті – қысқа жазуға ұмтылу. Қызық көзқарас бар: Қазір том-том кітап оқып отыратын баяғы заман емес, жылдамдықтың, техниканың дәуірі. Сондықтан қысқа жазылған дүниелер өтімдірек көрінеді. Бұл да – өзіңді ақтау, жұбану ғана. Көп оқымайтыныңа, көп жаза алмайтыныңа ойлап тапқан сылтау. Мәселен, мен сөлсіз, нәрсіз жиырма әңгіме оқығанша, неге жақсы бір роман оқымаймын? Қысқалық – ұсталық шығар рас, бірақ қысқарту деген – көлемді қысу, айтпағыңды шорт кесіп, шұнтитып қою емес қой. Оқиғаң мен айтпақ ойың ажырамастай берік, бөлінбестей мығым болса, шымырлығы сыртына шығып тұрса, бір оқиғаның арғы жағында оқырманның ойын сан-саққа жүгіртіп, сезімін қытықтар көзге көрінетін һәм көрінбейтін ағыстар асқан шеберлікпен қиюласып жатса… Шағын ғана көлемге сиятын «Қырық бірінші жылғы келіншек» сияқты классикалық әңгіме атақты жазушының өзінде де біреу-ақ. Мен көптеген жазушылардың әңгімелерінен әңгімеден гөрі повестке, көлемдірек жанрға салғанда ғана толықтай ашылатын оқиғаларды көрем. Үлкен тағдыр – шағын дүниеге сия бермейтінін ұғынуымыз керек. Айтпағың зор болғанда, жазуыңда ірілеу болғаны жөн шығар. Қысқарту десе «арада күндер өтті» деп, оп-оңай аунап түсіп, көне соқпақпен тарта беру ендігі әдебиетке қол емес. Композициялық байланысты әлсіретіп алу осыдан туса керек.
Байланыстың әлсіздігі дегенде, жастарға қатысты айтуға болатын бір жағдай, автордың оқиғаға жиі-жиі килігіп отыруы. Көзге көрінер-көрінбес, әйтеуір, қиюы қашыңқырап, мұрты сетіней бастаған тұсқа әлдебір өмір жайлы пәлсапасын арқалап, жазушының өзі көмекке келеді. Зорлап иеді, қинап байлайды. Осыным қалай болды деп сәл ойланып тұруы мүмкін, бірақ аялдауға уақыт тапшы. Себебі, біздің жастарда бір асығыстық бар. Қалай да бас-көзге сабалап, шығарманың соңына қарай асығыс тартып бара жатады. Бұл – шығарманы тез жазып бітіру ниетінен гөрі, өзі ойлап тапқан шешімге жетуге асығу. Әлгі, ақырын айтып қоятын нашар шығармалардың көпшілігі осындай дегбірсіздіктен, шыдамсыздықтан, тіпті, суреткерлік мінездің әлсіздігінен туады. Мәселен, сіздің сары майдай сақтаған жасырын бір түйініңіз бар. Оған жеткенше әлі қанша заман, талай бет жазылуға, талай тағдыр өзгеруге тиіс. Жазушының қиялы соны (ақырғы шешім) ғана жете ойластырған. Ал олардың арасын жалғауға тиіс қаншама оқиғалар сол жазу үстінде ғана ойластырылады. Авторға керек болғаны үшін ғана асығыстау ойлап табылған, амалсыз қосылған аралық оқиғалардың кемшілігі көзге көрінбей қалмайды. Немесе сөз арасында әлдебір проблеманы айта кету ниеті. Шығарманы жан-жақты етуге тырысушылық. Нанымсыздау, тартымсыздау, жай ғана оқып өте шығатын мұндай сәттерді жас атанып жүрген қай жазушыдан да көптеп келтіруге болады. Жақында ғана жаңа жинағы шыққан («Көршінің қызы») Қанат Әбілқайырдың бала кездегі ауыл адамдарының тәрбиесі, балаға еркіндік бермейтін өзімшілдігі турасында айтатын тұстары бар. Бір кезде Бердібектің Қожасы айтып кеткен осы бір жайт авторға не үшін керек болды екен деп ойлауға мәжбүр боласың. Жоғарыда айтқан «алып тастауға қимаған» үзінділердің бір мысалы осы дер едік. Шығарманы тартымды ететін оның негізгі сүйегі емес, осындай ұсақ-түйек сыртқы дизайн, алдымен көзге түсетін әшекейлері емес пе? Ал ондай әшекейлер әлгіндей ниеттен туса аса сәтті бола қоймасы анық.
Біздің замандастардың әзірге бітіргені – өздерін жазып болып қалды. Енді жазып жатқандары да бар. Әркім өз туған жерінің ерекшелігін, өз ауылының суретін салып, адамдарының салт-санасын жалпақ жұртқа әйгілегісі келеді. Өзі туған аймақтың ұланы ретінде сөйлеуге құмар. Тарихта қалдырғысы келеді. Балалық шағының қалай өткенін, заманның қандай қиын болғанын (өліара кезең) бала да болса сезінгенін, есіне сақтап қала алғанын жеткізгісі келеді. Жастар кейде қызығы мен қиыншылығы қатар өткен сол күндерге деген сағыныш пен махаббатын бір-бірінен асыра жазудан жарысқа түскендей әсер етеді. Бірі бала махаббатын, енді бірі салт-дәстүрді берік ұстанған, немересіне қазақы тәрбие берген, осындай болып (жазушы болып) қалыптасуына зор ықпал еткен ата-әжесін, бала күнде бірге ойнаған достарын, өз ауылындағы әлдебір ерекше тағдыр иелерін, ерекше типтерді жазуға тырысады. Әрине, адал ниет. Бірақ сол бала кезде аңғарып едім деген жайттардың арғы жағында «сол заманда біз осылай өскенбіз», – деп, бүгіннің терезесінен қарап ақыл тоқтатқан автордың өзі тұрады.Жұрттың бәрі жақсы көретін (қорғансыздау, аңғалдау, тентектеу, т.б. жақсы қасиеттерге ие) сүп-сүйкімді балалардың жағымды образы кейде жалықтырып жібереді. Қаладан келген қыз басқа балаларды емес, соны (лирикалық менді) жақсы көреді, ауылдағы ең сұлу қыз да соның еншісіне тиеді, ауылдағы үлкендерге де аса ұнамды, бүкіл ауылдың жалғыз үмітіндей болып өсіп келе жатқан ақылды баланың қиялдағаны да, армандағаны да, ғашық болғаны да, мұңайғаны (қорланғаны) да жансыздау шығып жатады. Бәріне ортақ кемшілік – бала кезде көрген суреттер, осыдан біраз уақыттар бұрын өткен оқиғалардың нақты суреті болғанмен, баланың психологиясы, дүниетанымы жоқ. Болса да ара-тұра асығыс бой көрсетеді. Қалай үңілсеңіз де, бүгінгі күннің биігінен қарап отырған үлкен адам көз алдыңызды қалқалап, оқиғаның ішіне кіруіңізге кедергі жасап тұрып алады. Ойыңды жетелер оқиғасы, «осындай еді-ау расында» дегізерлік әлдебір байқампаздықтар болғанмен, жүрегіңді қозғап өтер сезім аздау. Бұл жағынан алғанда біздің замандастар дәм татырғанмен, тойдыра алмаған аз астың бақауылы іспеттес. Көрген өмірді, бастан кешкен жайды хатқа түсіру, сөз жоқ, игі іс. Бірақ сол игілікке жетудің формасы мен аллегориясы әлсіздеу. Жып-жылы басталып келе жатқан әңгімелердің кенеттен басқа тарапқа ауып, әлдебір мәселелерді қозғап кететіні немесе шолақ қайырымға ұшырайтыны, байқағыштық қасиеті сүйсіндіргенмен, сөзге, жазуға түскенде өрекпіп, автордың өзіне де тізгін бермей кететін эмоция, жазуда ұстамдылық танытам деп кейіпкерлерін тым ақылды, кесек сөйлеуге мәжбүрлейтін мінез жас жазушы атанып жүрген кім-кімді де айналып өте алмапты. Балалық шақтың тәтті (немесе керісінше) естеліктерін хатқа түсіруде, әсіресе, көп қалам тартып жүрген Бейбіт Сарыбай, Дархан Бейсенбек, Қанат Әбілқайыр, Мирас Мұқаш сияқты авторлардың шығармашылығын шолып шыққанда ортақ сарын осы түйінге келіп тіреледі. Бала махаббатқа сағыныш, бала шақты аңсау, ауыл баласының дүниені қабылдауы, ауыл мен қалаға деген ұқсас көзқарастар…
Жастардың өзін жазуы – әлгі ауылдағы сүйкімді баланың мектеп бітіріп, қалаға келуімен жалғасады. Бұл тақырыпта да ұқсастықтар аз емес. Ауылдың қызы – ибалы, қаланың қызы – қылтың-сылтың дейтін әбден таптаурын болған тым біржақты көзқарас бар. Көп жастар әдебиет пен жазушылыққа ауылды дәріптеу үшін келгендей. Қалаға сыймай, бүкіл жақсыны ауылға таңып жүретін кейіпкерлер алдымен автордың өзі болып сөйлеп, діңкеңді құртады. Оқырманын сендірмек болып, есіле, егіле сөйлеп баққанмен, онысы шығарманың жалпы болмысынан бөлектеніп тұрады. Себебі, ондай көңіл-күй шығарманың өн бойында жоқ. Әлгі оқиғаға автордың килігуі осындайда орын алады. Салқынқандылық таныта алмай жататыны да осы тұс. «Асфальтта өскендердің» қылмыс пен ішімдікке, есірткіге бейім тұратынын, ерте бұзылатыны жалаң айтылады, әлсіз суреттеледі.Қалада жүрген бозбала ауылын сағынып, туған жерін жырлап, өтірік толғанып отырып алады. Әйтеуір, ауыл – керемет, ауыл – ғажап. Мұндай жасандылау, жансыздау шығармаларды жан қинап, толғанып тапқан форма мен мазмұн емес, бір сәттік көңіл-күйден туған өлеңге, балладаға ұқсатуға болады. Жаттанды ақиқат, қарапайым бұлжымас қағидалар сол күйінде жазушының қаламына іліне берсе, толыққанды көркем дүниенің тууы қиындау. Бастан өткен әлгі бір жайтты басқа бір оқиғалармен синтездеу, дамыту, толықтыру жағы кемшін. Бір кездері ірі-ірі күрескер, үлкен-үлкен тағдырларды ғана жазатын, ұранға, жалаң пафосқа толы проза ендігі жерде қарапайым адамдардың жан дүниесіне үңіліп, аспаннан жерге түсті деп, тақырыптық ауқымның кеңігенін айтушы едік. Енді бүгін қарасақ, сол бағытпен жүре-жүре ұсақтай бастаппыз. Үлкен тағдырлар, зор оқиғалар қарапайым кейіпкердің аузымен айтыла салатын көркейткіш, күшейткіш құралға айналыпты. Жеке бір әңгіменің арқауы боларлық кесек оқиғалар әлдебір шығарма ішінде өзіне лайық орын таппай, жүдеу тартып қағаберісте тұрады. Оқиға мен идеяны қор қылу деген осындайда айтылатын болса керек.
Қанаттың «Көршінің қызындағы» тоққа түсіп өлетін жас баланың трагедиясы жол-жөнекейгі қалыпты бір оқиғадай ғана оқылады. Себебі, бала кейіпкердің емес, ересек автордың қабылдауы басым. Жазушы осы оқиғаға тереңірек мән бермегендіктен, бас кейіпкердің өмірбаянын толықтырушы роль ғана атқарып тұрғанын айтуымыз керек.Көлемнен қыспай, тағы да әсерлендіре түскенде, хикаят бұдан да тартымды бола түсер еді. Немесе бұл тақырыпқа мүлде басқа бір әңгіме жазу керек еді. Мирас Мұқаштың үйінен мектепке әкеп сағыз, тағы басқа ұсақ-түйектерді саудалайтын сыныптастары туралы айтатыны бар. Өкініштісі, айтып қана өтеді. Рас, солай еді ғой. Сіздің де, біздің де бастан өткен. Бірақ ұмытып кетіппіз яки мүлде ойламағанбыз. Жазушы өте дұрыс байқапты. Бірақ ол осы мәселені қалай айтты? Сіз әңгіме айтып отырған баяндаушының стилінен автор-жазушыны емес, автор-публицисті көресіз. «Ол кезде заман осындай болған!» – дейді. Шығарманың өзі айтпайды, автор айтады. Әңгімем тартымды бола түссін деген мақсатпен арнайы қосқан. Неге көркемдік деталь ретінде енгізбеді? Осындай ойлар автордың осал тұсын түгендей отырып оқуға мәжбүрлейді де, жазушының негізгі айтпағы көмескі тартады.
Ойдан шығару дегенді – өмірде болмайтын, болмаған оқиғаны ойлап табу деген қатқылдау түсінік бар. Реализм болған жайтты қаз-қалпында жазумен өлшенбейді. Ойдан шығару – оқиғаны аспаннан алып, құр қиялмен құрап шығу емес, өмірде болған әр тараптағы оқиғаларды жинап-теріп, біріктіріп, қиюын келістіріп, тұтас сюжетке айналдыру болса керек. Осындайда жазушыға өмірбаян керек дейтін қағиданың ақиқаттығына ден қоя түсесің.
Кедей өмірбаян – жалаңаш сюжет құрады. Алда-жалда өз өмірінен алынған әлдебір оқиға болса, жас жазушылардың соны айналып-толғанып жүріп алатыны бар. Оқырман назарын соған қарай аудара бергісі келеді. Бәлкім, түгелдей ойдан шығарылған шығарма ішіндегі басынан өткен шын оқиға сол ғана болуы. Автордың өзі үшін аса қымбат, қимас сәт болуы… Немесе «Осыным бір тауып кеткен дүнием болды-ау», – деп, өзіне көңілі бітіп, оқырман елеусіз қалдырмасын деп, қайта айналып соға беретін шығар. Көргені мен түйгені аздау жазушы ғана өзіне сүйсінеді. Өзі ойлап тапқан оқиғаға, куә болған жағдайға жөнсіз елжіреп, өтірік таңырқап… Жалған эмоция оқиға мен кейіпкер көңіл-күйінің үндеспеуіне ұрындырады. Кейіпкерлер мұңаятын жерде мұңаймай, соншалық әсерлене қоймайтын қарапайым сәтте өп-өтірік таусыла сөйлейді. Болымсыз бір жайттарға оқырманнан бұрын баяндаушының өзі толқып отырады. Мұның бәрі өмірді аз білуден, айналасын аз бақылағаннан.
Уақыт ұсынған өткір мәселелерге азаматтық тұғырдан үн қату – әр жазушыға парыз болғанмен, бас салып шығарма жазып тастау – кемшілігі көптеу, қарадүрсін дүние тудырары анық. Публицистикалық тақырыптар көркем шығарманың бояуын қашырады,қиюын кетіреді. Көркем шығарма құрғақ дидактикаға көнбейді. Көркемдік идеяны белгілі бір мәселені көтеру деп түсіну – автордың аяғын тұсап, құлашын тежейтін тар шеңбер ғана. Мен мынадай нәрсені көрсетем деп жазу – шығарманы жансыздандырып, тартымдылығын азайта түседі. Кейінгі толқын жазушылардан осындай балаңдық көп аңдалады. Жазушы өз көзқарасын оқырманға таңуға хақысыз. Ендігі оқырманға өмір жайлы, адамгершілік жайындағы құрғақ дәрістер, жаттанды пәлсапалар қызық емес. Бізге шығармашылықты тәрбие құралы дейтін түсініктен арылатын уақыт жетті. Азамат ретінде үн қатам деп, өзі ойлап тапқан кейіпкерлердің бодауында кету, айтпақ болған қасаңдау ойына жұтылу – автордың идеялық тұғырының әлсіздігін көрсетеді.
Бір дәуірдің өкілі ретінде алсақ, бүгінгі жас буын – заманына өкпелі. Өзі жазушы болса, бұл өкпенің қалыңдай түсері тағы аян.Осы өкпе шығармашылыққа ауысқанда, әлгі бала махаббат, сәби жүректі таза болмыс пен нәзік сезімдердің орнын көңілсіздік басады. Сұрқай бір әлемге тап боласыз. Өмір туралы көңілсіз, күңгірт ойлар, қоғам жайлы жағымсыз көзқарастар алдынғы қатарға шығады. Мақсат Мәліктің өмірден опа, тіршіліктен мән таппай, ажал жайлы, о дүние туралы ойларымен қоғамнан безініп жүретінжұмбақ кейіпкерлері; Ерболат Әбікеннің жағымсыз, тіпті, жиіркенішті қоғамның бақайшағын қойып, жатырына дейін тәптіштей үңілетін өкпелі, қатал лирикалық мені оқушының санасына ә дегеннен сұрқай аура орнатып береді. Әу баста қызығып оқи түссеңіз де, шығарманы орталай күмән ояна бастайды. Тым асыра сілтейтіндей. Оқырмандарына ой тоқтатып, айналасын шолуға мүмкіндік қалдырмайды. Тартымды оқылатыны содан. Өкініштісі, қайта оқуға тартпайтыны да осы бірбеткейлігінен. Тез еліктіріп, тез жалықтыратын шығарма осындай бір жақтылықтан туады. Арман «26000 теңгесі» мен Ерболаттың 60000 теңгесі бір қарағанда үлкен мәселе көтеріп, адамгершілікті, моральдық азғындықпен қоса материалдық, тұрмыстық таршылық жайлы толғанатындай көрінгенмен, оқушының есінде көп қала бермейді. Себебі, ондағы оқиға мен кейіпкердің жан дүниесін, адамдардың сезімін, өкінішін автордың қоғамға, заманға деген наласы мен ашуы басып кеткен. Арманның «Ескі үйдегі балалық», Ерболаттың «Кездесу мен қоштасу» секілді бейкүнә әңгімелерін оқығанда әлгіндей ашу-ызаға толы шығармалардың авторынан дүниені мүлде басқаша қабылдайтын жазушыны көресіз. Және осы соңғы жазушы – шыншыл, тартымды, сенімді.
Әлгіндей «қоғамға азаматтық көзқарастардың» бодауында кеткен шығармаларда елең еткізер үлкен тағдыр, зор оқиға болмайды. Бір кездері заманның ұраншысы болған шығармалар қазір оқылмай қалды деп, енді бүгін заманға қарсы ұрандаған шығарма жазу да – науқаншылдықтың бір түрі. Көркем шындық осы екеуінің ортасында болуы керек. Ешкімге кектенбей, ешкімді жек көрмей салқын сабыр, жылы жүрекпен жазылған шығарма ғана ұзақ жасайды. Салқын сабыр, жылы жүрекпен сөйлерлік өреге жеткенше жастық эмоция басымдау бола тұратыны анық. Сондықтан да кешірімді.
Аты аталған, аталмаған қаншама жастың шығармашылығын жалпылама шолып шыққанда, кемшіліктерінің ортақ, мазмұндарының сарындас екені байқалады. Тақырып аясы бір-бірінен ұзай қоймайды. Оның бәрін жазушылардың өздерін жазумен шектелуімен түсіндіруге болады. Мұратбек Алмасбекұлы, Рысбек Дәбей сияқты қазақы тұрмыс пен көшпелі тіршіліктің қыр-сырына жетік замандастарымыздың қазіргі жастар прозасының тақырыптық ауқымын сәл де болса кеңіткенін айтпасақ, тыңға түрен салып, шығандап кеткен ешкім жоқ екен. Дархан Бейсенбек «Қылтұсауымен» мұхит асып қайтуға тырысқанымен, бұрынғы әңгімелеріндегі шынайылық пен ширақтық, жинақылық аз. Біраз бұрын жарыққа шыққан «Мимырттың» авторы романист Арман да әңгімеші Арманнан әлдеқайда төмен жатыр. Эксперимент жасап жүр делінетін Алмаз Мырзахмет те әлі күнге нақты бір нәтиже ұсынбапты. Өмірдің өзінен алып жазады деп соңғы кезде жиі аталып жүрген Қанат Тілеухан туралы да толыққанды тоқтам айтуға әлі ерте Қай-қайсысының да бірқатар шығармалары туралы айтылған жылы пікірлер олардың жазушы ретінде толық қалыптасқанын көрсетпейді. Асса бірді-екілі сәтті қадамдарына берілген баға ғана. Ал жалпылама алғанда, қатарынан озып, оқшау көрінген жасты әзірге ешкім атай алмайтын сияқты…
Әбіш Кекілбаев Асқар Сүлейменов екеуі Мұқағалидың жаңа өлеңдерін оқыған соң, кешкі бақта серуендеп жүріп: «Екінші тынысы ашылыпты, енді оны ешкім тоқтата алмайды», – деп әңгімелепті…
Жастар шағын ғана өмірбаяндарын жазып болып қалды… Жаңа деңгейге өтер қарсаңда тұр. Екінші тыныс, жаңа дем керек-ақ…