ҚАЛАМГЕР ЖОЛЫ
Қазақ әдебиетінің тарихында ХХ ғасырдың 60 жылдарынан бастап жарияланған Ұзақбай Доспанбетов белгілі қаламгерлердің бірі.
Жазушының повестері лирикалық-сыршыл, психологиялық драматизмге толы поэтикалық сипатымен ерекшеленеді. «Гауһар тас» повесінің мазмұны мен пішіні желісінде поэтикалық шарттылыққа негізделген көркемдік жинақтау аясында адамдар арасындағы имандылық қасиеттер кейіпкерлердің көркем шындықпен жинақталуы арқылы түсіндірілген. Повестің басты кейіпкері Әбеннің әңгімелеуі арқылы қарапайым халық ортасындағы адал, ержүрек, еңбексүйгіш, адамдардың сол жақсылығын қызғанатын, өзімшіл, өркөкірек, пасық пиғылдылар айыпталып, әшкереленеді.
Жазушының «Ғарыш әні» повесінде тұрмыстық-әлеуметтік қарым-қатынастары жүйесіндегі күрделі тағдырлы адамдардың мінез-құлық психологиясындағы ерекшеліктер поэтикалық-психологиялық жолмен сараланған. Шығарманың композициясын құрап тұрған негізгі желі – басты кейіпкерлер – Жазира мен Досбол қарым-қатынастары. Балалық шақтан бірге өскен, көрші тұрған екеуінің мәңгілік жұп болатыны повестің басталуындағы екеуінің бозбала мен бойжеткен кезіндегі, махаббат сезімдерін өзара ашық білдіріп жүрген сәттеріндегі диалогтарымен де, кейіпкер баяндауларымен де айқындалған. Шығарма арқауына алынған осы екі кейіпкер қарым-қатынастары аясында бірнеше күрделі психологиялық хал-ахуал сабақталған: біріншісі – әуез өнері құдіреті баураған қыз жүрегінің ғашықтық ықпалы құрсауына түсетін күрделі жағдайы; екіншісі – өзі сүйген адамның жүрек қалауы басқа жанға ауғанмен, бірақ шынайы, адал көңіл хакім Абай жырлаған «Шыдайды риза болып жар ісіне қорлық пен мазағына таңылса да» рухындағы мәрт махаббат иелерінін бар екендігінің дәлелденуі. Шығарма сюжетінің дамуында өзінің туысқаны композитор-әнші Дәлелхан мен сүйгені Жазираның арасында тұтанған ғашықтық отының қуатын көңілімен сезген, көзімен көрген оқиғаларының бәрін де басынан өткізеді. Бас кейіпкер Досбол тағдырын өмір шындығы тұрғысынан танимыз.
«Сырғалы қыз» повесінде өзі ұнат-қан, жан ділін баураған қызға арналған жігіт махаббатының шынайылығы дәлелденген. Туындының сюжеттік-композициялық желісінде басты кейіпкерлердің (Айқара, Гүлсім, Бибол, т.б.) мінез-құлық ерекшеліктері авторлық баяндаумен де, кейіпкерлердің диалогтарымен, ішкі ойтолғақтарымен (монологтарымен) де, т.б. ерекшеліктерімен – кешенді түрде қамтыла бейнеленген.
«Қардағы гүл» повесінің мазмұны мен пішіні жүйесінде еңбек ету себебінен тағдырлары бір жерде тоқайласқан адамдардың алуан түрлі қасиеттерімен бір-бірімен кейде сыйыспай қақтығысатыны, кейде үйлесе, үндесе бірлескен тіршілік келбетін құрайтыны – бәрі де өмірдің ұлы заңдылығы тұрғысында бағаланған.
Жазушының романдары қазақ прозасының әлем әдебиетіндегі классикалық үрдістер деңгейіндегі поэтикалық сипатын айғақтайды. Қаламгердің «Қызыл жолбарыс» (екі кітап), «Абылайдың ақ туы» (екі кітап) атты төрт томдық эпопеялық шығармасы – Тәуелсіз Қазақстанның жаңа әдебиетіндегі көрнекті көрсеткіші. Екі роман-дилогиядан құралған эпопея-тетралогияда Қазақ Елі тарихының XVIII ғасырдағы оқиғалары.
Осы романдардың жалғасы болып саналатын «Абылайдың ақ туы» роман-дилогиясы. Онда XVIII ғасырдағы Қазақ даласын жаулап, басып алған жоңғар қалмақтары шапқыншылығы кезеңінің тарихи шындығы баяндалса, идеясы – басқыншылық-шапқыншылық аласапыранынан тез арада естерін жиып, жатжерліктерді атамекеннен аластаған қазақ халқының қаһармандық-елдік тұлғасының қуаттылығын дәлелдеу. Тарихи тұлғалар Ескелді би Жылгелдіұлының, Балпық би Дербісәліұлының, Қабан жырау (Қабылиса) Асанұлының, Қазақ хандығы мемлекетін қалыптастыруға, сақтауға, нығайтуға зор үлес қосқан Абылай ханның, Төле би Әлібек-ұлының, Қожаберген Толыбайұлының, Бұқар жырау Қалқаманұлының және т.б. ел ағаларының халықтың басына түскен қиын-қыстау жылдардағы абыздық-даналық, көсемдік, батырлық тұлғалары дараланған. XVIII ғасырдағы Қазақ тарихының аса қасіретті оқиғасы – жоңғар қалмақтары шапқыншылығының зардаптары, басқыншылыққа, қырғынға халықтың әйгілі «Ақтабан шұбырынды Алқакөл сұлама» аталған зобалаңға ұшыраған кезең шындығы романдарда тарихилық поэтикасы аясында бейнеленген. «Қызыл жолбарыс» роман-дилогиясында жоңғар қалмақтарының шапқыншылығына ұшыраған қазақ даласындағы, оның ішінде сол кездегі Қазақ хандығы құрамындағы Қазақстанның қазіргі Алматы, Жамбыл, Оңтүстік Қазақстан, Қызылорда облыстары орналасқан өңірлердегі қазақ халқының тұрмыстық-әлеуметтік хал-ахуалы қамтылған.
Романның негізі бас кейіпкері Сабалақтың Абылай атымен бүкіл Қазақ еліне танымал болған сәттері де тарихи шындық аясында бейнеленген. Қалмақ әскерінін бас қолбасшысы Қалдан Сереннің күйеу баласы Шарыш батырмен жекпе-жек шайқасына дейінгі аралықтағы оның төрелерге де, би-шешендерге де, ақын-жырауларға да, батырларға да, жалпы халыққа да танылуы табиғи, реалистік сипатымен өрілген. Қазақтың барлық әскерінің басы қосылған зор шайқаста бұған дейін ешкімнен жеңілмеген қалмақ бас батырларының бірегейі Шарышты «Абылайлап» ұрандап барып жекпе-жекте жеңгені, сол оқиғадан кейін бас сардар Әбілхайырдан бастап барлық хан-төрелердің, би-шешендердің, батырлардың барлығы да осы жекпе-жектен кейін «Абылайлап» ұрандап шыққан («Абылай! Абылай! Абылай! – деп үш мәрте қайталана аталған адам есімі көк пен жердің арасын найзағайдай тілгіледі», 69-бет) Әбілмансұрды аттарынан түсіп, қолын алып, құрметтейді.
«Абылайдың ақ туы» атауының ай-рықша киелі қасиеті бар тұлғаның даралығы екендігі де тарихнамалық-дерек-намалық сипатымен дәлелденген. Романның сюжеттік-композициялық желісінде жоңғар қалмақтарын жеңгеннен кейінгі үлкен жиында Сабалақтың өз аузынан айтылған ататек-әулет дерегінен кейін, оның енді атасының атын ұран етіп жауға шапқандағы есіммен Абылай болып аталуын Төле би де, Қазыбек би де, Әйтеке бидің жолын жалғастырушы Ақсуат би де мақұлдайды. Шығарманың осы бөлігіндегі оқиғадан кейін Ескелді бидің Абылайға берген батасы да тарихи тағылымымен әсерлі баяндалған. Роман-эпопеядағы өмір шындығы деректері негізінде ұлан-байтақ қазақ даласы аймақтарының (Жетісу, Жоңғар Алатауы, Хантау, Көкшетеңіз, Іле, Қаратал, Ақсу, Бақанас, Балқаш көлі, Ташкент, Түркістан, Самарқан, Қазығұрт, Шу, Еділ, Ыстықкөл, Тұзкөл, Кетпен жотасы, Текес, Ыстықкөл, Талқы асуы, Арал теңізі, Сырдария, Жаңадария, Қуаңдария, Шірік-Рабат, Қорқыт ата мазары, Қазалы, Тереңөзек, Шиелідегі Оқшы ата мазары, Сырлытам), шет елдердің (Қытай, Пекин, Тибет, Халха, т.б.) атауларының толық қамтылғаны – жазушының деректерді көркем шындықпен бейнелеуіндегі реалистік ұстанымының тиянақтылығын танытады. Шығарма арқауындағы басты кейіпкерлердің мінез-құлық ерекшеліктерін психологиялық құбылыстарымен, әрқайсысының кескінді-келбет (портрет) сипатымен, сөйлеу мәнерімен, тұрмыс-салт дәстүрлерімен, ататектер-әулеттер қарым-қатынастары мәдениеті танымымен, т.б. ұлттық-этнографиялық сипатымен қамтығаны – роман-эпопея поэтикасының күрделі болмысын көрсетеді.
Роман-эпопеяда Жоңғар қалмақтары қытайшыларының (Қалдан-Бошақты, Сыбан Рабтан, Қалдан Серен, Шұна-Доба, Лубсан хан, Сары- Манжы, Дебашы Әмірсана, т.б.), батырларының (Аңырық, Жаданба, Шарыш, Шамалхан, Доланқара, Сахиян, Қаскелең, т.б.) Жоңғария мемлекетінің ішкі-сыртқы саясатын тек ғана шапқыншылық-басқыншылық соғыстарға арнағандығының салдарынан ақыры өздерінің жойылып бітуін тездеткенін тарихи деректі баянмен көрсеткен.
Жазушы Ұзақбай Доспанбетовтің «Жылусыз от» романында Екінші дүниежүзілік соғыстан кейінгі қазақ ауылының тұрмысы суреттелген. Он тараудан тұратын романның сюжеттік-композициялық құрылысында ауылдағы әр алуан тағдырлы адамдар бейнелері дараланған. Балалары, қайын атасы, жар қосағы қайтыс болып, он екі бала туса да жалғыз Қалимасы ғана қалған Өркенай тағдыры өмірдің ащы шындығындай көрсетілген. Романдағы ауыл балалары Өміртайдың, Ұланның маңайындағы адамдар тұрмысындағы қуанышты да, қайғыны да көріп есейіп келе жатқанын оқимыз. Ал майданнан жараланып келіп, колхоз шаруашылығы басқарған Рәш, балаларға қатыгез диірменші Калугин, соғысқа дейін қоймшы, келгесін күзетші-кілтші болған Әбіраш, халық жақсы көретін Сенбек молда және т.б. кейіпкерлер дараланған. Соғыстағы жеңіл жарақатынан жазылғасын, есі ауысқан адамның кейпін көрсетіп, әскерден босап келген Месқұл есімді кейіпкердің бейбіт тұрмыстағы сұрқия, ұрлықшы, алаяқ болған іс-әрекеттерін оқимыз.
Романдағы басты кейіпкерлердің бірі Алуаның да тағдыр талқысындағы жағдайы өмір шындығына сай алынған. Күйеуінен қара қағаз келгенде «қызылша басында босанып қалатын әйел осы…» (105-бет). Алуа ажарлы, ару тұлғасымен қаншама адамдардың назарына ілінсе де, бірақ өзінің өр мінезін сақтаған қалпынан айнымайды. Бірақ тағдыр тәлкегінің соқпақтарымен басқарма бастығы Рәшпен де шамалы уақыт көңіл қосады, қара қағаз келген күйеуі Айдархан жарымжан болып елге оралып, Алуа жарымен қайта табысады. Ал ауылдағы Мәрәйім кемпірдің қызы Сақыштың Рәштен екіқабат болғаны, оны Рәштің әзәзіл Сапардың мойындамағаны, әзәзіл Сапардың Мәрәйімді азғыруымен аудандық бюро мәжілісі кезінде Рәш абыройының айрандай төгілуі де – сюжеттік шиеленіс.
Біреуді біреуге азғырып, айдап салудан рухани ләззат алатын Сапар – сұрқиялық қасиеттер жинақталған тұлға. Романдағы Сапар бейнесі – екіжүзділіктің, алаяқтықтың көркем жинақталған үлгісі. Шаруашылық басшысы Рәш кейін Алматыға оқуға кетіп уақытша бастық болған Сапар өркөкіректіктің, мейірімсіздіктің, ортақ қазынаны талан-таражға салудың батпағына батып – ақыры әшкереленіп тынады. Оқудан оралған Рәш колхоздың барлық шаруасын тексертіп, прокурор келіп, талан-таражға тосқауыл қойылады.
Жазушының «Шың мен шыңырау» романының тақырыбы арқауында ХХ ғасырдың 50-60 жылдарындағы Қазақстан ауылшаруашылығындағы хал-ахуалы реалистікпен бейнеленген. Идеясы – еңбек ұжымын ұйымдастырудағы жеке тұлға өнегесінің, тағылымының ықпалды қуатын дәлелдеу. Жеті тараудан тұратын романның басты кейіпкерінің түптұлғасы (прототипі) – Қазақстанның ауылшаруашылығы дамуының тарихында аса көрнекті орын алған тұлғалардың бірі, екі мәрте Социалистік Еңбек Ері Нұрмолда Алдабергенов.
Романдағы аты-жөні Хақназар Халықбергенов болып аталған бас кейіпкердің колхоз шаруашылығын басқарудағы ұжымды жемісті жұмылдырудағы еңбекке ақыл-ой қабілеті іскерлігімен айқындалады.
Басты кейіпкердің халықтың ортақ бақыты үшін жан аямайтын, тынымсыз еңбек ететінін оның өмір кезеңдеріндегі оқиғалар дәлелдейді.
Жазушы Ұзақбай Доспанбетовтің әдеби-сын мақалалары, зерттеулері жинақталған «Тіл өнері дертпен тең» (2006) атты кітабы да әдеби үдерістегі жанрлар табиғатын сыншылдық көркемдік-эстетикалық талғам, таным тұрғысынан бағалауымен ерекшеленеді. Прозадағы көркем шығармаларымен де, әдеби сындағы шыншыл тағылымды мақалаларымен де, әдеби-мәдени танымдық мәнді зерттеулерімен де жұртшылықтың жылы ықыласына ие болған көрнекті қаламгердің ұлттық рухани мәдениетіміздегі биік тұғырлы тұлғасы айқын танылады.
Жазушы Ұзақбай Доспанбетов ХХ ғасырдың 60 жылдарынан бастап, қазіргі ХХІ ғасырдағы әдеби үдерістегі елеулі шығармашылық тұлғасымен ұлт мәдениетіне қосқан қомақты үлестерімен халқымызға танымал суреткер қаламгер. Сөз арқауында айтылған көркем прозадағы елеулі туындыларымен әдеби сынға, ұлт тағдырына арналған мақалаларымен бірге, ел тарихындағы белгілі ақындардың (Бақтыбай Жолбарысұлы, Пішән Жәлмендеұлы, Қыдырәлі Меңлібайұлы, Сәмет төре Малаев, Арал Тоқпақов, т.б.) шығармаларының кітап болып жарық көруін, баспасөзде жариялануын ұйымдастырды. Ұзақ жылдар бойы «Жұлдыз», «Балдырған» журналдарының алқа мүшесі болды, «Балдырған» журналының жыл сайын үздік әңгімелерге берілетін сыйлықтарының иегері, сонымен бірге, осы журналдың отыз жылдық мерейтойында Қазақстан комсомолының Құрмет Грамотасымен марапатталды. 1999 жылы жазушыға туған ауылының, 2009 жылы Ескелді ауданының Құрметті азаматы атағы берілді. Қорыта айтқанда, жетпіс бес жастың белесіне елеулі шығармашылық еңбек жемістерімен жеткен қаламгер Ұзақбай Доспанбетовке табыстар тілейміз.
Темірхан ТЕБЕГЕНОВ,
филология ғылымының
докторы, профессор.