Абайтанудағы САРА ЖОЛ
Абайтану ғылымы еліміздің тарих толқынында басынан өткерген қилы заман өзгерістерімен ажырамас бірлікте болғаны аян. Өйткені халықтың жан қоштауымен қабыса табысқан ғылым саласы биік белестерге көтерілгенде де, саясаттың қаһарлы дауылында тайсақтай сөйлеуге мәжбүр болғанда да, дана хакімнің асыл ойларын кейінге жеткізуде өзінің тарихи миссиясын орындап шықты. Әдеби мұраны тұрпайы социологиялық сын тұрғысында бағалап, шығармалардың көркемдік, мазмұндық мәніне емес, пролетарлық, әлеуметтік идеясына, автордың шығу тегіне қарап бағалаған кезеңде, Абай мұрасының адамзаттық гуманизм мен моральдық принциптерге сай сипаттарын, орыстың классикалық әдебиетімен байланысын көлденең тартып, алып шыққандардың басында тұрған – Ыдырыс Мұстамбаев екенін баса айтқан жөн.
1933 жылы Абайдың тұңғыш академиялық жинағы жарық көрген соң абайтанудың Мұхтар Әуезов кезеңі басталды. Әрине, абайтанудың бұл кезеңінде Қ.Жұбанов, Б.Кенжебаев, С.Мұқанов, Е.Ысмайылов, З.Шашкин, Қ.Жұмалиев, М.Бөжеев, Т.Нұртазин, Ә.Жиреншин, Қ.Мұхамедханов т.б. зерттеулері де жарияланып жатты. Дегенмен абайтанудың 1933 – 1961 жылдар аралығындағы даму кезеңін бас абайтанушы Мұхтар Әуезов еңбектерімен байланыста қарастырған орынды. Қазақ рухының Абайдан соңғы шамшырағы М.Әуезов 1918 жылдан бастап, Абай мұрасын ұрпаққа жинап, жүйелеп, жариялап, насихаттап, оқытып жеткізу жолына күллі ғұмырын бағыштады. Соның нәтижесінде, Абай мұрасының толық жинағын, Абайдың көркем образын, абайтанудың негізін қалады. Қазақ әдебиетінің арналы кең саласы абайтануда М.Әуезов ақын мұрасын насихаттау, жинау, зерттеу, ғылыми және әдеби тұрғыда жазып қалдыру барысындағы ұлан-ғайыр еңбегінің ауқымы өте кең.
«М.Әуезов Абайды да, қазақ әдебиетін де қорғап тұрған үлкен бір айбынды қорған сияқты еді. Абайды зерттеушілер де, қазақ әдебиетінің жас күштері де сол кісінің маңына жиналып, оны атқарылар істердің орталығы, ақылшысы ретінде бағалайтын. Ол қазақтың ұлттық әдебиетін дүниеге танытты да, бүкіл дүние- жүзі алдында оның абыройын қорғады. Мұхтардың қайтыс болуы (1961) абайтануды да, әдебиетті де жетім қалдырды. Осыдан бастап Абайды зерттеу ісі бірсыпыра бәсеңдеді…» («Абайтану ғылымының бел-белестері»/«Абай», №1,2, 1995) – деп академик Серік Қирабаев жазған осы бір өліара шақта абайтану ғылымын жаңа биіктерге көтеруге қабілетті жастар бой көрсете бастады. Солардың бірі Мекемтас Мырзахметұлы болатын. 1953 жылы Абай атындағы Қазақ мемлекеттік педагогикалық институтын тамамдап, оншақты жылдай оңтүстік өңірлерде педагогикалық қызметтерде істеген жас маман Алматыға оралып, Бауыржан Момышұлының шаңырағында тұрып, 1961 – 1964 жылдары аспирантурада оқыды. Өзі қалжың қылып айтатынындай: «жеңіл тақырып алып, тез қорғап кетсем» деген ойын ғылыми жетекшісі профессор Қажым Жұмалиев берген «Абайдың әдеби мұрасының зерттелу жайы» (диссертация 1965 жылғы 12 ақпанда қорғалды) тақырыбы тамыры тереңге тартқан Абайды тану әлеміне енгізіп жіберді. Жас ғалымның абайтану тарихын зерттеу барысында оқып, танысқан еңбектердегі Абай мұрасына қатысты ой, танымдардың кеңестік идеология мен социалистік түсініктерге мүлде қабыспайтын пайым, тұжырымдары жас ғалымның алғашқы мақала, зерттеулерінде-ақ өзгеше ой қорытындылар жасауға жетелегені таныла бастайды. Мысалы, 1963 жылы «Педагог» газетінде жарияланған «Дауани кім?», 1964 жылы «Қазақ әдебиеті» газетінде басылған «Татар ғалымы – Абай зерттеушісі» немесе «Простор» журналында 1963 жылы жарияланған «Братья Белослюдовы об Абае», осы жылғы «Тіл және әдебиет мәселелерінде» басылған «Абай мұрасының зерттелу тарихынан» сынды материалдарда көтерілген тың көзқарастар 1994 жылы жарыққа шыққан «Абайтану тарихы» монографиясында кеңінен талданып жазылды. Монографияда абайтану ғылымының 1889 жылдан 1961 жылға дейінгі тарихы толық қамтылған. Зерттеуде абайтанудың бастауында тұрған Алаш арыстарының еңбектері алғаш рет абайтану тарихы аясында арнайы қарастырылып, Мұхтар Әуезовтің абайтану саласындағы өлшеусіз зор еңбектері жан-жақты қамтылып, Абай мұрасының әртүрлі ғылым саласындағы зерттелу тарихы жүйелі түрде сараланды.
М.Әуезовтің: «Абайды танудың басы, алғашқы адымдары революциядан бұрын басталған. Абайдың өмірі мен ортасын, еңбектерінің әр алуан сипаттарын, көпшілікке мәлімдеп отырған үлкенді-кішілі танытқыш сөздерді, деректерді еске алуымыз керек» (М.Әуезов. «Абай Құнанбаев. Монографиялық зерттеулер мен мақалалар». Алматы: «Санат», 1995. 15-бет.) – деген сөзін зердесіне түйген ғалым, бас абайтанушы астарлап айтқан «үлкенді-кішілі танытқыш сөздерді», яки абайтану тарихындағы Алаш арыстарының асыл сөздерін 1993 жылы «Абайды оқы, таңырқа!» деген атпен жеке жинақ етіп шығарды. Сондай-ақ 1909 жылы Санкт-Петербургтегі Бораганский баспаханасынан Кәкітай, Тұрағұл Құнанбайұлдары бастырған «Қазақ ақыны Ибраһим Құнанбайұлының өлеңдері» атты өлеңдер жинағынан бөлек, көлемдері шағын болса да, Абай өлеңдерінің жинақтары ретінде Уфада 1909 жылы Зейнел Ғабиден әл-Жаухари әл-Омскауи, Орынборда 1916 жылы Самат Әбішұлы бастырған «Насихат қазақия», «Абай термесі» атты екі кітапшаларды да түсініктемелер жазып, жеке жинақтар түрінде оқырман қауымға қайта түлетіп жеткізді. Ғалымның бұл еңбектері турасында ҚР ҰҒА-ның М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты ғалымдары шығарған монографиялық жинақтың «Тәуелсіздік кезеңіндегі абайтану» бөлімінде: «Абайтанушы М.Мырзахметов Кеңес кезінде айтылмай келген «Алаш абайтануын» жариялады. 1993 жылы «Абайды оқы, таңырқа!» атты мақалалар жинағы жарық көрді. Тұңғыш рет абайтанудағы ақтаңдақ осылай ресми ғылымға енгізілді», («Қазақ әдебиеттану ғылымының тарихы». Екітомдық. 2-том. Алматы: «ҚазАқпарат», 2009. –658 бет.) – деп атап көрсетті.
Абайтану ғылымы – халықтың ой-танымы, заман ағымы, қоғамдағы түрлі өзгеріс, өсу, өзгеру, жаңару процестеріне сай, үнемі сан мен сапа жағынан дамып, жетіліп отыратын әдебиеттану ғылымының арналы саласы. Оған қоса, Абайдың мерейтойлары кезеңінде атқарылған сан алуан іс-шаралар жайлы, оқу орындарында Абай мұрасын оқыту мен зерттеу ісіне байланысты тың тақырыптар мен ғылыми бастамалар көтерілген шақтарда және халықаралық әдеби байланыстар өріс алған кезеңдер мен Абай жайлы жазылған архивтік тың деректер көзі ашылған кездерде абайтанудың библиографиялық көрсеткіші анықтамалық деректер көзінің жиынтығы ретінде Абай мұрасына қызығушылық танытар оқырманға өте қажет анықтамалық мағлұмат берер кітап екені аян. Сондықтан «Абай мұрасы жайында сөз қозғау, пікір көтеру – бүкіл қазақ әдебиеті жайлы ой толғаныстарына ұштаспай тұра алмайтын рухани байланысты танытады. Ал ұлы мұраны әр қырынан танып білу – ұрпақтар буыны алмасқан сайын жаңғырып, сонылық танытатын жасампаз құбылысқа айналмай тұра алмайды. Мұндай ұлы мұра туралы уақыт, заман талабына орай дүркін-дүркін әр тұста толық түрдегі персоналды библиографиялық көрсеткіштер жасап отыру талабы да алға қойылып отырмақ», – деп ғалымның өзі атап көрсеткендей, қазіргі күндегі Абай мұрасына қатысты жарияланған жүз жылға жуық мезгілдегі дерек көздерін қамтитын қолымыздағы «Абайтану. Библиографиялық көрсеткіш» те (1988) – профессор Мекемтас Мырзахметов еңбегінің жемісі.
Ғалым қазіргі заман адамының Абайды жан қоштауымен терең танып оқуына бөгесін болып отырған жайларды: «Абай шығармасын танып-білу жолында бүгінгі жаңа талап жас ұрпақтың алдынан үш кедергі шығады:
Біріншісі – Абай ғұмыр кешкен заманды, оның саяси-әлеуметтік ортасын, яғни бодандық заман тарихын танып білуіміз керек.
Алдымыздан шығатын екінші кедергі – Абай қолданған мағынасы алыс, түсінуге ауыр, сол заман оқырманы түсіне алған, бірақ бізге құрық салдыра бермейтін тарихи сөздер.
Үшіншіден, Абай дүниетанымын танып, ғылыми негізде ұғына алмай келеміз», («Абай лұғаты». Алматы: «Мектеп». 2017. –144 бет.) деп атап-атап көрсете отырып, осы мәселелерді шешуге бағытталған «Қазақ қалай орыстанды?», «Абай лұғаты», «Абайды танудың жайы мен міндеттері» деген «Абайдың адамгершілік мұраттары» монографиясының бір тарауын жазумен бірге, осы мәселелерді зерттеуді өз шәкірттеріне арнайы ғылыми тақырып етіп берді. Нәтижесінде, осы мақала авторы Марат Бекбосыновтың «Тәуекел мен батыр ой» атты монографиясы, Мақсат Әліпханның «Адамгершілік ілімі және Хакім Абай» зерттеуі, Жабал Шойынбеттің «Абай қарасөздерінің жанры мен стилі» атты еңбектері жарық көрді.
Абай мұрасын оқытуды алғаш рет оқу үдерісіне енгізген Мұхтар Әуезовтің педагогикалық қызметін Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетінде жаңғырта жалғастырған профессор Мекемтас Мырзахметов болды. Сөйтіп, бұрын тек филология факультеттерінде ғана оқытылатын «Абайтану курсын» 2008 жылдан бастап, Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық университетінің барлық факультеттерінің оқу бағдарламасына енгізуге қол жеткізді.
Осы оқу курсына арнап 2010 жылы «Абайтану» оқу құралын жазды. Онда бүгінгі заман талабына сай келешек филолог мамандарға ғана емес, күллі болашақ ұстаз қауымына, олардың келешек ұрпақ тәрбиесінде Абай тағылымын оқытуы арқылы Абайдың «Көкірегі сезімді, тілі орамды, жаздым үлгі жастарға бермек үшін» деген арман-мақсатының іс жүзінде жүзеге асуы жолында «бүгінгі заман талабы тұрғысынан ЖОО барлық факультеттерінде шәкірттерге ойшыл ақын мұрасы бойынша «Абайтану» арнаулы курсын оқыту міндеті қойылып отыр», – дей келіп, Абай мұрасының тағылымдық мәнінің қазақ халқы тағдырындағы бүгінгі және келешек маңызын атап көрсеткен.
Абайтану ғылымының алыбы, бас абайтанушы Мұхтар Әуезовтің көзін көрген, ғылыми-педагогикалық дәстүрін қазақ руханиятында жалғастырған сүйікті ақылшы ұстазымыз академик Мекемтас Мырзахметұлының өнегелі өмір жолы ғалымның шәкірті, біздің дарынды ғалым ініміз – Дәурен Мұхамадиевтің «Абайтанушы» кітабында жан-жақты кең жазылған. «Абай телегей теңіз ғой, мен одан қасықтап қана алдым», – деп Мұхтар Әуезов жазғандай, біз бұл мақаламызда ұстазымыздың абайтану саласындағы ұлан-ғайыр ғылыми еңбектеріне тек шағын шолу жазумен ғана шектелдік.
Марат БЕКБОСЫНОВ,
Абай атындағы Қазақ ұлттық педагогикалық
университеті Академик С.Қирабаев атындағы
Қазақ әдебиеті және оқыту әдістемесі кафедрасының доценті