Шығармашылық және ғылыми таным
Қазақ әдебиетінің тарихына XX ғасырдың 70 жылдары келіп қосылған талантты ақын, жазушы, филология ғылымдарының докторы, профессор Теңізбай Нәбиұлы Рахымжанов. Ғалымның алғашқы зерттеулері қазақтың ауызша ақындық поэзиясындағы дәстүрлі импровизаторлық (суырып- салмалық) өнердің поэтикасына арналды. Қазақтың дәстүрлі ақындық-жыраулық поэзиясындағы суырыпсалмалық өнеріне тән, психологиялық ерекшеліктердің көркем бейнелеулер арқылы айқындалатын болмысын өзіндік талдауларымен жүйеледі. Зерттеушінің импровизация поэтикасына арналған жаңашыл тұжырымдары ақындық поэзияның жалпы әдебиет тарихындағы эстетикалық тұғырнамасын анықтауға елеулі үлес болып қосылды.
Зерттеушінің қазақ әдебиеттануы ғылымындағы сүбелі еңбегі – роман жанрындағы шығармалардың поэтикасы. Зерттеу нысанына алынған романдардағы мазмұн мен пішін жүйесіндегі негізгі поэтикалық тұтастықты құрайтын басты кейіпкерлердің жан дүниесіндегі ішкі монологтардың сыртқы әлеуметтік ортамен сабақтастырылатын суреткерлік шеберлік сырлары анықталған. Аталған жазушылардың романдарындағы ішкі монологтарды, диалогтарды, портреттік, пейзаждық бейнелеулерді саралау арқылы кейіпкерлердің қазақ халқына тән ұлттық және жалпы адамзатқа ортақ мінез-құлық психологиясы, ұлттық-этнографиялық болмысы айқындалған. Қазақ романдарының эпикалық баяндау құрылысындағы пейзаж-символдардың, анфастық (адамның алдынан қарағандағы бет әлпеті), профильдік (адамның қырынан қарағандағы кескіні), полилогтік, характерологиялық, психологиялық суреттеу, ортақ төл сөз, публицистикалық шегініс, жиынтық баяндау тәсілдерінің поэтикалық қызметі теориялық тұрғыда түйінделген.
Теңізбайдың өлеңдері де «Күн тамшысы» (1973), «Алтын керуен» (1980) атты жеке кітаптары, «Жыр маржаны» (2014) антологиялық жинақтағы, газет-журналдардағы топтамалары жарияланды. Ақынның өлеңдерінде адамдардың жан жүйесіндегі тебіреністер тереңдіктері романтикалық-реалистік сыршыл сарындармен жырланған. Өлеңдеріндегі лирикалық кейіпкерлердің толғаныстары аясында туған жерге, атамекенге, ата-бабалар дәстүріне бас иген шынайы азаматтық-перзенттік махаббат сезімі төгіледі. Өлеңдерден қазақ ұлтына тән кеңпейілді, арманшыл жанның өршіл ойларын танимыз. Лирикалық сыршыл көңіл-күй әуендерінен жалпы адамзатқа да ортақ гуманистік, эстетикалық көзқарастарға үндес дүниетаным болмысы байқалады. Теңізбай поэзиясындағы ең басты тақырыбы – азаматтық, отаншылдық, ұлттық, этнографиялық сарынды ойлары.
Өлеңдерінде қобыздың, домбыраның сазды әуендеріне, күйлеріне, қазақ әнінің шалқыған, мың құбылған әуездеріне ғасырлар белестерінде қуанышы мен қайғысын да, жеңістері мен жеңілістерін де сыйғызған Ұлы Дала Елінің байырғы тұрғындары – қазақ халқының рухани жан ділі болмысын поэтикалық жинақтаумен жырлаған. Еуразияның кең байтақ гео-
графиялық кеңістігін ғасырлар бойы қоныстанған, әлем өркениеттері тоғысуындағы материалдық және рухани мәдениет жаңалықтарына негіз – тірек болған көшпелілер мәдениетінің құдіретті көрсеткіштері – күйдің, әннің, мақам-саздың эстетикалық ықпалды әсерлерін тебірене толғайды.Қазақтың қара домбырасынан ғасырлар бойы төгіліп, ұрпақтардың көркем ойлау жан ділін байытумен бағаланған адамдардың сан алуан тағдырлы тұрмыс белестеріндегі тебіреністерін, толғаныстарын әуез-саз аясына сыйғызған күй құдіретінің ботасы өлген нардың да, соны тыңдаған адамның жанын да идірген құдіретін, психологиялық әсерін өлең кестелерімен жырлаған.
Ақынның табиғат лирикасы қатарындағы өлеңдерінде («Тау көрінісі», «Бұқтырма», «Каналмен кездесу», «Табиғат аясында» топтамасындағы өлеңдер: «Бозторғай», «Ашу», «Шынар», «Алматинка – тентек өзен», «Арша», «Жайлау түні», «Жез киік», «Ақ нұр», «Ымыртта», «Хан Тәңірі», «Нөсер», «Көрінсе таудан қиық күн» жаратылыстың күндізінде де, түнінде де, жыл мезгілдерінде (көктем, жаз, күз, қыс) адам көңіл-күйінің қоршаған тіршілік әлемімен тұтастықтағы психологиялық хал-ахуалы пейзаждық суреттеулермен де, кейіптеулік бейнелеулермен де, психологиялық егіздеулермен де – жанды өмір әлемін романтикалық-реалистік сарындар тоғысуы жағдайында жырлануымен ерекшеленеді. Өлеңдердің шумақтық құрылымындағы бейнелі өрілімдер кестелерінен ақынның халық тілінің көркемдік-поэтикалық мағыналық үйлесімдерін өзіндік эстетикалық көзқарастарын жеткізу үшін қолданатын шеберлігі байқалады.
Ақын поэзиясындағы көшпелілердің мыңжылдықтар бойы сақталып келген халықтық-этнографиялық ерекшеліктері, салт-дәстүрлері туралы өлеңдері («Бәйге», «Бұрым», «Арғымақ көріп түсінде», «Ат дүбірі», «Қараша үй», «Бәсіре», «Қолға үйренбеген бүркіт», «Алтыбақан» да оқырмандарын ұлттық рух қуатымен тәрбиелеу ықпалын танытатын тағылымымен ерекшеленеді. Кең далада арғымақтарға, сәйгүліктерге мінген шабандоздардың жүйткіген шабысы («Түбіттей шаң төгіліп тұяқтардан», «Құлдырап артта талай қырат қалған», «Желменен оқ жыландай ысқырады, Тұлпардың түркі жалы жел сыпырған»), тұлпардың сүрінуінен туындаған психологиялық жағдай («Жер етіп жігеріңді, намысыңды, ең алдымен жігіттің Алатаудай сағы сынды») реалистік тағылыммен жырланған. Ақынның поэзиясында көңіл-күй лирикасын құрайтын көптеген өлеңдері бар. Лирикалық қаһарманның қоршаған өмір ортасына деген көзқарастары көркемдік дүниетаным тереңдіктерімен бейнелене жырланған.
Ақындық және ғылыми-зерттеушілік шабыт тоғыса келе, оның қаламынан прозалық туындылар да туа бастады. Қазақтың көркем прозасындағы елеулі туындылар қатарында жазушының әңгімелері, сонымен бірге «Жұлдыз», «Жалын» журналдарындағы жарияланымдары арқылы оқырмандарға мәлім. Жазушының поэзиялық, прозалық шығармалары XX ғасырдың 70-90 жылдары мен қазіргі әдеби үдерістегі көркемдік-эстетикалық тағылымымен ерекшеленеді. Жазушының прозалық туындыларында қазақ ауылының көпғасырлық тіршілік кезеңдеріндегі халықтық-этнографиялық сипатты тұрмысы, тіршілік қозғалыстары жүйесіндегі өзара қарым-қатынастары мәдениетінің ұлттық болмысы, тағдыр тауқыметтерімен бетпе-бет келген жеке адамдардың, олармен бірге әлеуметтік орта мүшелерінің — бәрінің амалдары-әрекеттері, материалдық жағдайлары әралуан адамдар араларындағы өзара келісімдер мен қақтығыстар, мінез-құлық психологиясының әралуандығы аясындағы үндестіктер мен қайшылықтар, т.б. сан алуан қасиеттер, құбылыстар, оқиғалар романтикалық және реалистік сарындар тұтастығына негізделген поэтикалық-стильдік өрнектермен жазылған. Жазушының көркем шығармаларындағы кейіпкерлер дүниетанымының, портреттерінің әралуандығы, оларға қатысатын оқиғалардағы сан алуан қақтығыстар, туындылардағы табиғат құбылыстары мен адамдар көңіл-күйлері сабақтасқан психологиялық егіздеулер, т.б. поэтикалық ерекшеліктердің қазіргі заманғы өмір сүру философиясы аясындағы шығармашылық стиль жүйесінде бағаланғанын дәйектейді. «Күй аты – Дайрабай» повесінің тақырыбы – қазақ халқының Ресейдің отарлық бұғауындағы тарихи кезең шындығы, идеясы – адамдар ортасындағы құқықтың, әділдіктің озбыр, пасық пиғылды байлық, билік иелері салдарынан мәңгілік бағаланбайтынын, әлеуметтік-құқықтық әділеттіліктің аяққа тапталатынын әшкерелеу.
Повестің көркемдік арқауында – дара дарынды, киелі өнер иесі, ақын, күйші Дайрабай мен оның әкесі Ағабек, анасы Мәпеш және оларға қарама-қарсы мінез-құлық иелерінің (Күпілдек қара шал Көбен, оның жандайшабы – жағымпаз атшабары Құлғара, болыс Есбол, т.б.) қақтығысты-қайшылықты іс-әрекеттері көркем шындықпен суреттелген. Повестің сюжеттік-композициялық желісіндегі оқиғалар жүйесі эпикалық туындының көркемдік-эстетикалық сипатын айқындайды. Сюжеттің басталуы – дәулетті, ел арасында Күпілдек Көбен атанған шалдың жалғыз ұлы Нарқоспаққа кедей Еңсегеннің сұлу қызы Ақбілекті айттырып, енді келін түсіру қамында отырғаны, ағайыны, аталас туысы Ағабектің ұлы Дайрабайға бұрын өзі «Жалпақ қоян» жұтында тартып алған Шұбарағаш қыстауына олардың қайта орналасуына рұқсат бергені, Көбен шал үйінде Дайрабайдың ән шырқаған, күй төгілткені баяндалған.
Сюжеттің дамуында Ақбілек қалыңдықтың әкесі Еңсеген аулына күйеу бала мен құдалар тобының келгені, осы топпен келген Дайрабайдың ән («Қарғаш») шырқағаны, күй («Қорқыт ата күйлері», «Алабайрақ», «Аққу айрылған», т.б.) төгілткені, Дайрабай мен Ақбілектің оңашада қауышуы, оны Көбеннің көріп қалғаны, қорланған Көбеннің Есбол болысқа барып Дайрабайды жазалауды, Шұбарағаш қыстауын, Ағабекке берген өзінің баласы Нарқоспаққа меншіктеп беруін сұрауы айтылған. Сюжетте эпикалық авторлық баяндаулар, кейіпкерлердің монологтары, диалогтары өмір шындығын реалистікпен суреттеуімен ерекшеленеді. Кейіпкерлердің даралана мінезделуі де осы сюжеттік даму бөлігінде саралана байқалады. Күпілдек Көбеннің зорлықшылдығы, екіжүзділігі «Жалпақ қоян» жұтында ағайын-туысы Ағабек әулетінен қонысы Шұбарағашты тартып алғаны, енді баласын үйлендіру кезінде уақытша алдаусыратып сол қыстауға қайта қоныстануға уәде еткені, нәтижесінде туысы Дайрабайға өтірік күліп жүріп, оның болашақ келініне ғашықтығын білгесін уәдесінен тайқып, Шұбарағашты өзінің баласының атына жаздырып алғысы келген, бірақ Есбол болыстың қыстауды орыстың қоныс аударушы мұжықтарына бергені – осындай адамдар болмысына тән қасиеттердің көркем жинақталуы тұрғысында бейнеленген. Сюжеттің шиеленісті танытатын оқиғалар (Шұбарағаш қыстауының берілгеніне нанып көшіп келген Ағабек әулетінің дағдарысы, күйзелісі, Күпілдек Көбеннің, оның жандайшабы Құлғараның ұйымдастырған ұрлық-барымта сапарынан Ағабектің кіші ұлы Шақантайдың ауыр жараланып, мәңгі мүгедек болғаны, Көбенді, оның жандайшабы атшабар Құлғараны жазалауға келген Дайрабайдың тең емес шайқаста жеңіліп, тұтқындалып түрмеге түскені, Ақбілек арудың боранда адасып өлгені жүйелене суреттелген. Шығарма сюжетінің шиеленісті оқиғалары адамзат ұрпақтарының мыңдаған жылдар бойы осындай қақтығыстар-қайшылықтар шырмауындағы тағдырын күрделі психологиялық сипатын айқын елестетеді. Демек, жазушы Теңізбайдың повесіндегі Ағабек аңшы мен оның баласы Дайрабай мен Күпілдек Көбен, жандайшап атшабар Құлғара араларындағы қақтығыс (конфликт) – замандық-халықтық күрес болмысының көрсеткіші. Шығарманың композициясындағы шағын тартыстар (коллизиялық), ірі қақтығыстар (конфликт) жүйесінің ең орталық желісінде көркемөнер тұлғалары мен оларды ешқашан бағаламайтын қарама-қайшы дүниетаным иелері араларындағы бітіспес көзқарастардың психологиялық-философиялық мағыналы қақтығысы шиеленісті жағдайда көрінеді. Шығарманың сюжеттік басталуындағы аңшы Ағабектің зорлықпен ажыраған атақыстауы Шұбарағашын сағынғанда ескі домбырасын бебеулете, безілдете жырлайтынын («Құйқалы, көкқтұмалы Шұбарағаш, Сенімен әнім жалғас, жаным жалғас») Дайрабайдың еске алуы, халыққа кең тараған әндерді («Ақан серінің «Әудемжері», халық әні «Қарғаш», т.б.), күйлерді («Қорқыт Атаның күйлерін, «Алабайрақ», «Аққу айрылған», «Дайрабай», т.б.) орындаған сәттеріндегі өнерден эстетикалық қуат алатын, жігерленетін, өмір сүруге құштарланатын, ақыл-ойы кемел өнер иелерінің тыңдаушы халықтық парасат биіктігіндегі болмыс-бітімі дараланған.
«Күй аты – Дайрабай» повесіндегі портреттік бейнелеулер де кейіпкерлерінің авторлық көркемдік-идеялық желі аясындағы қақтығыстармен, кейіпкерлер іс-әрекеттерімен сабақтастырыла, үндестіріле берілуімен ерекшеленеді. Шығарма арқауында алынған тағдыры таразыға түскен тарихи кезеңдердегі дәулеті, мансабы бар пенделердің сүлесоқ, мәңгүрт қалпының салдарынан ата-қоныстарынан айрылып, әр жаққа ауа көшкен қазақтың азып-тозуына, жат жұрттар құлдығына душар болуы да идеялық желілі ойлармен өрнектелген. Әлеуметтік психология мен өмір сүру философиясы бағалаулары сабақтасқан осындай ойлар кейіпкерлерінің даралаудағы коллизиялық байыптаулардан байқалады. Мұндай монологтарда портреттік-мінездемелік бейнелеулер жасалған. Мысалы, кейіпкер Күпілдек Көбеннің қарапайым жылқышысының атақоныс Шұбарағаштың босқын мұжықтарға берілгеніне күйзелгенін естіп тұрып ойлану сәті де психологиялық коллизия ерекшелігімен берілген: Шығарманың құрылысындағы пейзаждық суреттеулер де сюжеттік бөліктеріндегі кейіпкерлердің көңіл-күйлерімен және оқиғалармен үндес психологиялық егіздеу поэтикасы сипатымен байқалады.
Жазушының «Жел өтіндегі ұя» повесінің тақырыбы – «Көкше теңіз» атанған кең айдынды көлдің жағалауындағы балықшылардың тұрмысы, идеясы – табиғат пен адамдар тағдырына ортақ экологиялық зардап қасіретін бағалау. Повестегі қақтығыстар, тартыстар басты айыпкерлердің мінез-құлық психологиясынан, бір-біріне қарама-қарсы, қайшылықты сипатынан, іс-әрекеттерінен туындайды. Жеке өңірлерден басталып, ұлғая келе бүкіләлемдік, халықаралық, әлеуметтік-қоғамдық өзекті мәселеге айналып кететін сөз арқауындағы экологиялық апатты зардаптардың басты айыпкері – мемлекеттік басқару билік жүйесі. Әсіресе, өзендер, теңіздер, көлдер суларының ғылыми-тәжірибелік шынайылығы ескерілмей, пайдалануынан олардың тартылуы, суалуы, ластануы орны толмас апаттарға соқтыруда. Повестің сюжеттік бөліктеріндегі жоғарыдан төменгі буындарына дейін жалғасқан бюрократтық-тоталитарлық басқару жүйесінің өкілдерінің ( Аупарткомның бірінші хатшысы Арыстанов, ауаткомның председателі Мыңбаев және директор Мұса Жылғабаев, орынбасары Пернебек, кассир Жангөбек, т.б.) – балық аулап қана күн көріп отырған балықшылардың тұрмыстық-әлеуметтік жағдайын емес, тек қана жоспардың орындалуына ғана негізделген көзқарастары сыншылдықпен бейнеленген. Сюжеттің басталуы, дамуы, шиеленісі, шарықтау кезеңдерінде де кеңестік кезеңдегі басқару жүйесінің ғылыми негізсіз жасаған шалағай, зиянды іс-шараларының (өзен, көл суларының теріс істерге рәсуа ету, халықтың пайдалы ұсыныстар айтушы адал еңбекшілерді қудалау, т.б.) көріністері бұл повесте де көрінеді. Шығарма сюжетінің шарықтау шегінде шаруашылықты басқара алмаған дүмбілез басшысымақтар мен оларды қаумалаған жағымпаздардың-жандайшаптардың ақырында әділдіктің ақ семсерімен жазаланатыны тарих беттерінде қараланған келбеттерімен мәңгі әшкереленген сұмпайы сықпыттарымен бағаланатыны да повестің сыншыл реализм рухындағы көркемдік тағылымын айқындай түскен. Бұл – кеңестік кезеңде де, қазірде де, болашақта да басқару – әкімшілік бөлімдерінде мансапты қызметке сыбайластықпен, тамыр-таныстықпен, парамен тұрған білімсіз, біліксіз, топас, сыртынан мықтымсынған, оқымыстының образына еніп алған айлакер, алаяқтарға ортақ тағдырдың шынайы бағалану ақыры.
Сюжеттің бөліктеріндегі әралуан оқиғалық эпизодтардағы кейіпкерлері (бригадир Сейітқұл Омаров, қарт балықшылар Метрей – Дмитрий Иванов, Бөдеш, жалақ ерін Жақайым, Асамұрат, Әбілпейіс) адал еңбекпен ғана өмір сүрудің өнегесін танытқан мінез-құлық мәселелерімен көрінеді. Шығарма арқауына алынған әлеуметтік-тұрмыстық қақтығыс аясында балықшылар бригадирі Сейітқұл мен Жақайымның бейнесі негізделе дараланған. Жақайым – туған топырағын сүйген және отбасын аман сақтау қамындағы қарапайым еңбек адамы. Экологиялық апатты өңірлердегі (Қызылорда облысының Арал, Қазалы, Қармақшы аудандары), Арал теңізі, Балқаш көлі жағалаулары, Семейдегі Абыралы, Шұбартау аудандары, Қарақалпақстанның Арал теңізіне жақын өңірлері адамдар тағдырлары – повесть кейіпкерінің түптұлғалық негізі. Аламойнақ тұрғындарының тағдыры – ХХ ғасырдың 70-80-жылдарындағы қазақ халқына ортақ экологиялық дағдарыстардың шынайы көрінісі. Туындының басты кейіпкері балықшылардың бригадирі Сейітқұл бейнесі айрықша даралана сомдалуымен ерекшеленеді. Оның отбасындағы жары Алма, үлкен ұлы Алмат, қызы Жанат экологиялық зардаптың әсерінен жарымжан мүгедек боп туылған баласы Ығлым – оның осы тірліктегі бар байлығы. Көкше теңіз-көліне құйылатын Ақсу өзеніне тоған салынуы кесірінен арнасы ортайып, балық аулау жоспарын орындау үшін алыстағы Каспий теңізіне, Жайық өзеніне, одан кейін Бозшакөлге, Алакөлге баруға мәжбүр болған ол ақырында осы Көкше теңізді қалпына келтіру үшін тоған салдырған басшыларға тікелей қарсылық сөзін айтады, ақырында нақты шешімді әрекет жасайды, тоғанды жарып, өзен суын қайта ағызады. Сейітқұл – халықтың қамы жолындағы адал еңбегімен, азаматтық-қайраткерлік ұстанымынан айнымайтын адамдар қасиеттерінің көркем жинақтаумен сомдалған тұлғасы. Туындының көркемдік-стильдік сипатынан қаламгердің халық тілінің бейнелеу мүмкіндіктерін мол пайдалану стилі байқалады. Теңіздің, даланың пейзаждық көріністерін, кейіпкерлердің портреттерін, халық даналығының қорытпалары мақал-мәтелдерді эпикалық баяндауларында, кейіпкерлердің диалогтарында үйлесімді пайдаланғаны, соған сәйкес өзінің де төл кестелі өрнектерін жазғаны, т.б. ерекшеліктер жазушының көркем ойлау дүниетанымын, шығармашылық шеберлігін байқатады. Жазушының халық мақал-мәтелдерімен үндес өзіндік афоризмдері де байқалады.
Қаламгердің шығармашылығында аталған салалардың әрқайсысының өзіндік ерекшеліктері даралана байқалады. Яғни сөз өнері арнасындағы шығармашылығын ақын, прозашы, ғалым-әдебиеттанушы салаларын тұтастандырған Теңізбай Нәбиұлы – қазақ мәдениеті тарихындағы өзіндік орны бар тұлға. Қаламгер Теңізбай Нәбиұлы көркем аударма саласына да қалам тартып жүр. Әлем әдебиетіндегі көрнекті қаламгерлердің (Дж. Голсуорси, т.б.) туындыларын қазақша сөйлетуі арқылы оның өзіндік шығармашылық мүмкіндігінің бұл салада да мол екендігін аңғарамыз.
Қорыта айтқанда, белгілі қаламгер-жазушы, ұстаз-ғалым, филология ғылымдарының докторы, профессор Теңізбай Нәбиұлы Рахымжановтың қазақтың ұлттық мәдениетіндегі өзіндік орны айқын танылады.
Темірхан ТЕБЕГЕНОВ,
филология ғылымдарының
докторы, профессор.