Еркін Жаппасұлы. Теледидаршылар тентіреп жүр
Теледидар – ақпарат көздерінің ең ағындысы екені еш дау тудырмайды. Текпіні қаттылығынан көрермендері көп екені де рас. Телеканалдардың мемлекеттігі, мемлекеттік емесі бар – барлығы да тыңдармандар назарында.
Американдықтардың «Еуропа, Азия жұртшылығын шоу музыкамен жаулап алдық» деп, баскиімдерін көкке атып, мақтана масайрап жүргендеріндей, теледидаршылар «көрермендеріміз көп» деп шалқалайды. Енді осылардың сол көзайымдарын «қарқ» қып жатқан «дүниелеріне» назар аударайықшы.
Телесериалдар тамашалату барлық каналдарға «модаға» айналды. Түркінің, үндінің, кәрістердің, қайсыбір өзіміздің теле «дастандарымызды» тәулігіне үш немесе төрт дүркін қайталап көрсету бағдарламалық міндетіміз секілді. Бір қызығы, қазақстандық телетүсірушілер шетелдіктердің көшірмесіне айналды. Оларда әйелдерін жаққа тартып жіберетін көрініс болса, біз де соны істейміз. Түркіліктерде айтысып-тартысып жатқан екі кейіпкердің соңынан келіп немесе есікті ашып қойып қарап тұрған үшінші «тыңшыны» көріп тұрып, байқамайтын болса, біздің фильмдер де соны жасайды. Жателдіктердің қайсыбіреулері үйлерінде, көшеде, болмаса, басқа бір жерлерде өздеріне-өздері сөйлеп, ішкі «шерлерін» ақтарып жүретіндері де бізде айна-қатесіз қайталанады. Сонда бұл – еліктеу ме, солықтау ма? Ұлттығымызды танытатын шалт әрекет, мінездер таныту қолымыздан келмегені ме?
Қазіргі қазақстандық телеарналар күлкі «өнімін» насихаттауда дүниежүзілік бірінші қатарда тұр. Қай түймені басып қалсаң да, ішек-сілелері қатып, бірін-бірі тырағайлата қуып жүргендер. Мен қазақтың осынша күлегеш халық екенін бұрын білмейді екенмін. Сол күлегештер қатарына қайсыбір депутаттар да қосылып кеткен. Бұрын телекеңес, телебақылау, телесаралау бар кезде ең маңызды деген телехабарлар қырық бес минут, бір сағаттан артық көрсетілмеуші еді. Қазіргі әзілкештер екі, екі жарым сағат бойы телеэкранды босатпайды. Отбасы, ошақ қасы маңындағы әңгімелерді көдитетін бұл күлкі көріністері жұртты әбден мезі етіп болды. «Күлкі әлемінің» көрермені Жәмила деген сарытіс келіншектен езуіңізді жимай күле бересіз, сахнадағылардың қалжыңдары шынымен-ақ қызықты ма десем, «оларға назар аударып отырған мен жоқ. Театрға ертіп барған қасымдағы қыздар «жырқылдап» күле береді. Бұлар неге күледі екен деп, мен соларға күлем», – дейді. Ал «жырқылдақ» қыздардан сыр тартсам, «Как вы думайте, мы ничего не понимающие мамбети что-ли, жұртпен қосылып смеемся», – деп дүрсе қоя берді. Назар есімді көрермен ағайды әңгімеге икемдедім.
– «Күлкі жәрмеңкесінде» отырсаңыз да езуді сирек тартасыз ғой, – деймін.
– Әдеби көркем күлкі жоққа тән. Қазіргі әзіл театрларының артистері қуланып алған. Қыздардың жігіттермен, әйелдердің еркектермен арадағы шәлкем-шалыс «байланыстарын», арақ-шарап ішетіндердің шаңырақ астындағы іс-әрекеттерін, ауыл-үй маңындағы өсек-аяңды, интимдік жайларды сахнада күлкі етуді«сәнге» айналдырады. Төсектің қызығына батып жүргендер де, енді-енді дәмін татып жүргендер де оған жатып кеп мәз болады. Басқа шетелдік сахнагерлерді айтпағанның өзінде, ресейлік әріптестерімізді бір уақыт тыңдап көрейікші. Көрермендер залының бірінші қатарына отырғызып қойып мемлекет басшылары Путин мен Медведевты көздерінше сынайды. Халықтың әлеуметтік қиыншылықтарын, қоғамның өркендеуіне тұсау болып отырған кесірлі әрекеттерді сөз етеді. Қайсыбір шағын-шағын анекдоттары да астарлы.
– Театр залынан жиі көрінесіз ғой.
– Жиі емес, анда-санда дем алғым келеді. Қай әзіл отауы не дайындап жүргенін қайдан білейін.
Иә, «Тамаша ТV»-ның қайсыбір сайқымазақтары ауызекі тілдегі «сандырақтарымен» көпшілікті мәз етіп болғандай, енді бөкселерімен күлдіруге көшіпті. Бұл қандай этикаға жатады? Орта жастан төменгілер ішек-сілелері қатқанша езуге ерік беріп, арғы дүниеге өтіп кете жаздайды. Сонда бұл талғамның биіктегені ме?! Құдай, әйтеуір «көп күлген бір жылайдыдан» сақтасын.
Міне, бұл сахнагерлерге қойылар талаптың жоқтығынан демеске шараң жоқ. Телеарна басшылары не қарап отыр? Кезінде Тұңғышбай Жаманқұлов, Құдайберген Сұлтанбаев, Уайс Сұлтанғазин, Мейірман Нұрекеев, Тоқсын Құлыбеков, Лидия Кәденовалар сахналаған ойын-сауық театрын бірқанша комиссияға қадағалатып қойып, республикалық Радиотелеком басшысы Сағат Әшімбаев өзі сүзгіден өткізуші еді. Ал қазір «әй» дейтін әже, «қой» дейтін қожа жоқ. Әр телеканал басшылары әзілкешсымақтарға ерік беріп «қайдан құлақ шығарсаңдар да өздерің біліңдер» деген ғой. Әйтпесе, миллиондаған телехабар күтіп отырғандардың алдында еркектің бөксесін күлкі құралына айналдыртар ма еді!..
«Бәрі келді» дейтін тағы бір күлкі аудиториясы бар. Сегіз қыз-жігітті екі командаға бөліп отырғызады да, жүргізуші қатысушыларды қылжақ тілмен жер-көкке сиғызбай мадақтап таныстырады. Аты аталғандар көтермелеу сөз айтылған сайын дарақылана мақтанып, сандарын шапалақтайды. Мәз болып секіретіндерін неге жорырсың! Үш тақырыпта бәсекеге түседі. Алғашқысы – өнер, әдебиет, мәдениет, спорт жұлдыздарының өзгерте боялған жартылай жасырылған беттерін экраннан көрсетіп, соның аты-жөнін табуға ұмтылдыру. Екіншіде – таспа арқылы берілген ән әуенін қатысушы қолына алған жеребесымақта көрсетіліп, жазылған аң, құс, жануар, жәндіктердің дыбыс шығару ырғағымен (мияу, құрқ-құрқ, т.б.) айтып шығу. Соңғысында –тағы да мәдениет, спорт, өнер т.б. экраннан портреттерін көрсетіп, солардың жүргізуші айтқан үш санның бірі – жастарын анықтау. Былайша айтқанда, той-томалақтың үзілісінде сасқан асабаның ойын ойнатқаны секілді. Миллиондаған көрерменге бұл не үшін керек? Оларға не тағылым береді, қандай қажетін өтейді? Қатысушылары да құрбыларының оңаша бөлмесінде өткізіп жатқан туған күнінде жүргендей тайраңдайды. «Мына жағымызда дүйім көрермен бар-ау…» деп имену деген болса-шы! Мәдениет қайда? Әрқайсысы эфирде әр үйдің еркелерінше шолжаңдайды. Еркіндік дегеннің де жөні болмаушы ма еді!
«Күлтөбе» деген теле-отау бар. Қылжақ, сайқымазақ. Оу, күлтөбе – қазақтың игі жақсы ақсақалдарының, төбе билерінің елдің, жұрттың, аймақтың, ауылдың әлеуметтік, қоғамдық, саяси мәселелерін шешетін жиын, басқосу орталығы емес пе еді! Оны неге теледидардың күлкі төбесіне айналдырамыз? Айдарға мазаққа лайық басқа атау табылмаған ба? Қастерлі, қасиетті атауларды жүгенсіздердің ыржағына айналдыруға неге ерік береміз?
Кейбіреулердің «бұлар қашанда ауыздарын қу шөппен сүртіп отырады екен?» деулері мүмкін ғой. Барды – бар дейміз. «Айтуға оңайдан» басталып, «Қарекетке» жалғасқан хабардың халыққа берері мол. Тыныс-тіршіліктегі қаншама қиямпұрыс жайлардың бетін ашып жатыр. Жетім, жесір, жалғызіліктілерге қорғаныш қызметін атқарып жүр. Әкім-қаралардың да жөнсіз әрекеттеріне тиісуден именбейді. Сол хабар неге тоқтап қалды?
«Асыл арнаның» да имани дүниелері жұртшылық көңілінен шығып жүр. «Маңызды мәселеде», тағы басқа да айдарлары парасатты, пайымды жайларды қамтиды. Жұртшылық ортасынан түрлі мамандықтағы өкілдерді сөйлетеді. Халықтық мәселелерді көтереді.
«Жиенқұлға келгенде шықпайды үнім» демекші, «Евразия» арнасының «Қалаулым» хабары көрермендерді әбден ығыр етті. Алғашқыда қыз бен жігітті таныстырудан басталған көрсетілім шектен шығып кетті. Әйелсіз қалған еркектер мен күйеусіз қалған әйелдерді табыстырамыз деп жөнсіздіктерге барады. Небір былапыт сөздер араласқанда өзіңнен өзің ұяласың. Дайындап қойған жалдамалы әйелдер болса керек, кердең қаққанда экранға сыймайды. «Қатын іздеп жүрген еркек» пен «Бай іздеп жүрген қатынды» таныстыруларына құлақ түріңіз. Еркектерді «Бұған дейін неше қатын алдың? Жайларың неғып жараспады?» деген сынды сұрақтың астына алады. Әйелдердің қанша байдан, не үшін кеткені тергеледі. Әркімнің жекебас шаруасының дүйім елге не қажеті бар? Арасында үйлену жасынан асып кеткендер де жүреді. Сонда бұларды мұндайға не түйткіл итермелеп жүр? Үш сағатқа созылатын көрсетілімде анайы сөздер де, өрескел әрекеттер де көз алдыңнан өтіп жатады.
Ауыл мен қала тірлігіне қатысты түсірілімде ауылдың келіншектерін әкеліп қаланың тірлігін олпы-солпы жасаттырып қояды. Қаланың әйелдерінің от жаға алмай, сиыр саууға, т.б. икемі жоқ әрекетін күлкіге айналдырады. Сонда қазақ туып-өскен ортасынан басқа жерлерде өмір сүруге қабілетсіз бе? Қаланың мәдениетін көркейтіп жүрген қыз-жігіттердің 80-90 пайызы ауылдықтар емес пе! «Ауылда туып, қалада өледі» дейтін тәмсіл әлемдік болмысқа килігіп кеткелі қашан! Қалалықтардың ауылдың түтінін түтетіп жүргендері де аз емес. Жалпы, қазақ ана орта, мына ортаға үйрене алмайтын қабілетсіз халық емес қой. Әуелгіде келген жеріне үйреніскенше тосырқай қарау кез келген адамның басында кездеседі. Мұндай өмір заңдылығын мазақ жасаудың қажеті не? Теле тамашалағыштардың көпшілігі бұл хабарды орыстар түсірілімінің көшірмесіне балайды. Дегенмен де бұл көріністің қоғамдық пікірге ұласатындай не ерекшелігі бар?
«Дара жол» – ұлт тұлғаларының әдебиет, мәдениет, өнердегі, қайраткерліктегі биік жетістіктерін дәріптейтін тағылымды хабар. Мамандықтың әралуан саласындағы ел сүйетін, жастар еліктейтін азаматтарды жақсы қырынан қабылдап, сүйінген үстіне сүйсінесің. Әдетте таныстырылатын кейіпкер туралы оның өскен ортасындағылар, биік шыңға өрмелегеніне куә болғандар, спорт өкілдері болса, оны жаттықтырғандар, шығармашылық адамы болса, соның шабытты шақтарында нені, қалай туындатқанын білетіндер соған қандай қиналыстармен жеткенін айтып жатады. Қайсыбір кедергілерге тап болғанын көзімен көргендер сол бөгеттерді қалай тас-талқан еткенін айтады. Осы «Дара жолдың» да кей тұстарда кілт бұрылып, шаңы шыққан қара жол болып кететіні бар. Кейіпкер маңына жиналған тілектестерін отырғызып қойып, «мен бала кезде мынандай болғам, әкем «түбі жарып шығасың» деген, пәленше пәннен сабақ берген мұғалімім «сен анандай биікке өрмелейсің» деген», – деп өзі көдитеді. Өзін-өзі мақтау оны дараландыра қоймайды ғой. «Сырт көз – сыншылардың» сөздері дараның «даналығын» дәлелдеуі тиіс. Сирек болса да осындай сүріндірер әрекеттерді болдырмаған абзал. Өйткені көрермен жақсыны жадағайландырғысы келмейді.
Ән-жыр көрсетілімдері де ноқтасыз кетті. Жеке әнші-күйшілерді де, топтарды да екі жарым, үш сағат тізгінсіз жібереді. «Шашылып» жатқан неткен тегін уақыт?! Әрі әншілердің ырғақтарының бәрі де болдырған аттай бір тепең. Олары тыңдарманға ұнай ма, ұнамай ма, ескеріп жатқан ешкім жоқ. «Судың дәмі – тамшысынан». Тамақты да қарын жару үшін емес, дәмін алу үшін татпаушы ма еді. Бір қызығы – топтағы енді жұлдыз бола бастаған әнші-күйшілердің бәрі де – Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткерлері. Жастықтарына қарамай, тайраңдап, еден тепкілеп, фонограммамен ән салып жүріп, Қазақстанға қай уақытта еңбек сіңіріп тастағандарына миың жетпей, таңданасың. Отыз, қырық жыл қаламын қару еткендерге бұйырмайтын атақ.
Жә, жетер, «Қалжыңдасақ та біраз жерге бардық» демекші, көрермендер сөзін сөйлейміз деп отырып, оқырмандарымызды жалықтырып алармыз, доғарайық.
Десе де, қаптаған сериалдарды бірнеше дүркін қайталап көрсетіп, қалжыңбастарымызды сөткелей ыржақтатқанша, халықтың мұңын мұңдап, әлеуметтік тынысын барлайтын хабарлар неге ұйымдастырмаймыз? Мына бір сарсаң қоғамда аяғыңды басқан жерің – проблема, жанап өткен тұсың – өзекжарды мәселе. Тақырыпқа тіленіп тұрған жайлар бадырайып көзіңе басылады. Соларды неге теледидарға азық етпейміз? Осындай бейберекеттіктерді аңдап отырып, есі дұрыс хабар ұйымдастырмай, босбелбеу жүрген теледидаршыларды «тентіреп жүр» демеске лаж бар ма?! Телеарна басшылары, арнайы құрылған комиссиялар не қарап отыр?
Сұрақ көп, жауап кімнен боларын Құдай білсін.