Қазақ болмысының қалыптасуы – Абай ілімі аясында
Қазақ болмысының бастауы көшпенді өмірі. Көшпенді өмір – әлемдік қозғалыстың бір бөлігі. Көшпенділер табиғатты толық сезініп, оған мойын ұсынып, өзгермейтін көк аспанды Тәңір ретінде қабылдады, оған сиынды. Ежелгі түркілердің өмірін табиғатпен үйлестіретін тәңіризм діні осылай қалыптасты. Қазақ халқының діні ғана емес, бүкіл ұлттық болмысына, яғни ұлттық кодының қалыптасуына көшпенді өмір салты үлкен ықпал етті. Бұған Абай ілімінен көптеген дәлелдер табуға болады.
Қазақ өмірінің табиғатпен үйлесімділігін Абай өзінің «Жаз», «Күз», «Қыс», «Жазғытұры» тәрізді өлеңдерінде жақсы бейнелейді.
Жазғытұрының жер бетіндегі тіршілікке ықпалын баяндай келіп, оның адамдарға әсерін әрі қарай Абай былай деп суреттейді:
Жаздың көркі енеді жыл құсымен,
Жайраңдасып жас күлер құрбысымен.
Көрден жаңа тұрғандай
кемпір мен шал,
Жалбаңдасар өзінің тұрғысымен.
Қырдағы ел ойдағы елмен араласып,
Күлімдесіп, көрісіп, құшақтасып.
Шаруа қуған жастардың
мойыны босап,
Сыбырласып, сырласып,
мауқын басып –
деп табиғат пен адам мінезінің байланысын көрсетсе, «Жазға жақсы киінер қыз-келіншек, Жер жүзіне өң берер гүл-бәйшешек» деп әрі қарай табиғат пен адам өмірінің үйлесімділігін, ұқсастығын суреттейді.
Безендіріп жер жүзін Тәңірім шебер,
Мейірмандық дүниеге нұрын төгер.
Анамыздай жер иіп емізгенде,
Бейне әкеңдей үстіңе аспан төнер, –
деп жер бетіндегі барлық тіршілік иелерінің бір шебер Тәңірдің шексіз мейірімділігімен безендірілгенін және Оның шапағаты аясында үйлесімді өмірін суреттейді. «Тамашалап қарасаң Тәңірі ісіне, Бойың балқып, ериді іште жігер» деп әрі қарай Абай Тәңірі ісінің адам үшін махаббат көзі екенін білдіреді. Көшпенді қазақ халқы осылай мейірімділік, сүйіспеншілік, бауырмалдық тәрізді адами қасиеттердің өшпес көзін тауып, рухани болмысын жоғары деңгейде ұстай білген. Себебі көшпенділердің мінез-құлқы табиғаттың мінезімен үйлесіп, тұрақты болған. Ондай халықта ешуақытта рухани жаңғыру мәселесі тумайды. Рухани болмысы үнемі жоғары деңгейде, табиғи өмірдің ықпалымен қалыптасқан.
Үйлесімді өмір қазақ халқына табиғат заңдылықтарын жақсы біліп, барлық тіршілігін соған бағыттаудан шығады. Қазақтың табиғат өзгерістерін жақсы біліп, оны мұқият ескеріп отырғанын Абай былай деп суреттейді:
Қараша, желтоқсан мен сол
бір-екі ай –
Қыстың басы бірі ерте, біреуі жәй.
Ерте барсам жерімді жеп қоям деп,
Ықтырмамен күзеуде отырар бай.
Қазақ жаз жайлауға, қыс қыстауға қашан көшу керек екенін жақсы біліп, оны мұқият ескеріп отырған. Бұған табиғат заңдылығы мәжбүр етті. Көшпенді қазақ өмірі табиғат өзгерістеріне тәуелді болғандықтан, ол өз өмірін үнемі табиғатпен үйлестіріп отыруға мәжбүр болды. Қоршаған ортаға сүйіспеншілік және үздіксіз жорықтар адамды адалдыққа баулиды. Ойы дұрыс емес адамды табиғат өзі жазалап, дұрыс бағыт беріп отырады. Қуыс кеуде, өзімшіл адам табиғатпен біріге алмайды. Осылай көшпенді өмір салты қазақ халқының адалдығы, кеңпейілдігі, жомарттығы және ерлігі тәрізді қасиеттерін қалыптастырды.
Қазақтың ұлттық құндылығы осындай үйлесімді табиғи өмірде қалыптасып, шыныққан еді.
Болмыс өмірі сырттан ештеңені қажет етпейді. Көшпенді өмір де өзіне өзі жеткілікті, осы біртұтастың бір бөлігі. Адам баласы көшпенді өмірде толық табиғат аясында болғандықтан, ол өзінің қарабас қамын көп ойламайды. Табиғат күштеріне, Тәңірге толық сеніп, өмір не берсе – соған қанағат. Оның бақытты өміріне көп дүниенің қажеті жоқ. Ол дүние-мүлікке көп тәуелді емес. Бұл оның өміріне еркіндік береді. Сол себептен көшпенділер затқа көп байланбаған. Олар табиғат құбылыстарына өте төзімді, қиындықтан тайсалмайтын, өзіне керегін еркін тауып алатын ер мінезді, қайратты болған. Бірақ табиғи апаттар болса, онда отырған жерін тез ауыстырып, көшіп жүре береді. Ежелгі Ғұндардың Алтайдың арғы бетінен көшіп, Еуропаға дейін жеткендері осының бір көрінісі болса керек.
Көшпенділер отырықшы елдерді оңай жаулап алып, олардың іріп-шіріген ортасын жойып, жаңа қоғам орнатуға мәжбүрлеп отырған. Адамзат өмірінің құлдырауына мүмкіндік бермей, оған үнемі осындай серпіліс, жаңа тыныс беріп отыру өте қажет еді. ХІІ ғасырда Вильгелм Руйсбрукский деген саяхатшы көшпенділер туралы «бұл өмірдің дүниесіне аз көңіл бөледі, олар жер өңдемейді, үй салмайды, олардың өзіндік ішкі болмысы жер кезіп, ұзақ жол жүруге мүмкіндік жасайды» деп жазады.
Қазақ халқының өзіндік рухани болмысы, ұлттық ерекшелігі осылай пайда болды. Көшпенді өмір салты қазақтың алыс-беріс дәстүрін қалыптастырды. Мұның ұлттық кодқа үлкен әсері болды.
Алыс-беріс дәстүрі. Заман мен тіршілік жағдайлары адамның дүниетанымын, мінез-құлқын, тағдырын қалыптастырып, әрбір ұлттың салт-дәстүр, әдет-ғұрып, тілі мен діліне әсер етеді. Абай «Тоты құс түсті көбелек» атты өлеңінде заманның адамға әсерін былай деп суреттейді:
Әркімді заман сүйремек,
Заманды қай жан билемек?
Заманға жаман күйлемек,
Замана оны илемек.
Заманға байланысты қоғам өмірі қарапайым адамның болмысын қалыптастырады. Қоғам өмірі адамның қалыптасып, жетілуінің негізгі себебі. Адамзат өмірі – жеке адамдардың қарым-қатынасы. Бұл қарым-қатынас адамдар арасында алыс-беріс арқылы болады. «Адамның күні адаммен» деген халық даналығы бар. Алыс-беріс – мал-мүлік тәрізді заттық құндылықтар ғана емес, сонымен бірге, ол жақсы сөз, сүйіспеншілік, қамқор-мейірімділік тәрізді рухани құндылықтармен алмасу көрінісі. «Жақсы сөз – жарым ырыс» деп қазақ адамның көңілін жақсы сөзбен аулауды ұмытпаған. Ел арасында осылай өзара сыйластық, жан тыныштығы, жақсы көңіл-күй мен бейбіт өмір орныққан.
Қоғамдағы алыс-беріс дәстүрі табиғи құбылыс болып табылады. Әлемдік тепе-теңдік заңы бойынша босаған орын бос қалмайды, басқа жолдармен қайтадан толып отырады, яғни бір нәрсе ауысып, оның орны босағанда – оны басқа нәрсе басады. Егер орын ауыстыруды беру дейтін болсақ, онда босаған орынды қайта толтыру – бұл алу болып табылады. Әрбір адамның алуы үшін де әуелі беруі керек екені белгілі. Берген нәрсе әлемдік тартылыс заңдылығы бойынша түрлі жолдармен қайта келіп, адам өзіне керегін әрқашан да таба алады. «Береген қолым алаған» деген сөз тегін айтылмаған. Осындай табиғи заңдылықты өмірден жиі көруге болады. Берген адамға оның керегі өмір ағымымен өздігінен келіп жатады. «Ұқсастар бір-біріне тартылады» деген әлемдік тартылыс заңы бар. Адамның қасиеті қандай болса, соған сәйкес байлық келеді. Яғни адам өмірі оның ниет-қалауына көп байланысты.
Алыс-беріс дәстүрі қазақ халқының көшпенді өмірінде оның ұлттық кодын қалыптастыруда үлкен орын алған. Оның қонақжайлық, ашық мінезділік, сыйластық, адамды құрметтей білу тәрізді өзіндік ұлттық мінез-құлықтары осы алыс-беріс дәстүрі арқылы қалыптасты. Түрлі жорықтарға қатысып, алыстан қыз алып, не болмаса қыз беріп, құда-құдандалы болып, не болмаса мал бағу барысындағы көшіп-қону тәрізді әрекеттер кезінде халық үлкен қозғалыста болды. Алыс сапарда жолшыбай біреудің үйіне түсіп, қонақ болу, яғни сый-құрмет көру жиі кездеседі. Қонақ күткен адам сый-құрметті өзінің барын беру арқылы көрсетеді. Осындай ашық сый-құрмет көрген адам енді өз кезегінде де үйіне келген қонаққа сондай сый көрсетуге ұмтылады. Бұл табиғи қасиет. Алыс жолдан келген күтпеген қонақты қазақ «құдайы қонақ» деп аса зор ілтипатпен қарсы алған. «Біреу келіп қалар» деп асының құндысын сақтап отырған. Осылай мейірімділік, адалдық, берегенділік тәрізді адами қасиеттер қалыптасты. Әсіресе, қазақ халқының қонақжайлық қасиетін осымен түсіндіруге болады. Келген қонақтан жөн сұрасып, оның көрген-білгенін естіп, өзі де қонаққа білгенін айтып, осылай білуге құштарлық пайда болып, ой-өрісі дамыған. Адамдар барыс-келіс арқылы біте қайнасқан. Нәтижесінде көшпелі елдерде түрлі халықтардың әдет-ғұрпы, дүние танымы, тілі бір-біріне әсер етіп, араласа сіңісіп, өзара байыта отырып, ұқсас және жалпыға бірдей мәдени орта пайда болған. Осылай көшпенділердің ұлттық коды қалыптасты.
Барыс-келіс қозғалысымен болған алыс-беріс дәстүрі қазақ халқының тілі және дінін қалыптастыруда да үлкен орын алған. Түркі халықтары қазіргі уақытқа дейін бір-бірін тілмашсыз-ақ түсіне береді. Ал көлемі қазақ жерінен көп кішкене Германияда бір аймақтың немісі екінші аймақтың адамын түсіне алмай жатады. Оларда әрбір аймақтың өз диалектісі бар. Қазақтың кең байтақ даласында диалект деген жоқ, сондықтан, қазақ тілі еліміздің барлық түкпірінде де бірдей.
Алыс-беріс дәстүрін қазақтың көптеген салт-дәстүрінен де көруге болады. Мысалы, соғым сойғанда, түрлі той-томалақ кезінде, тіпті адам өлімінде де қазақтар елді жинап қолындағы барын беріп, халықты риза етуге ұмтылады. Наурыз мейрамында бір-бірін жеті тағамнан құралатын «наурыз көжемен» сыйлайтын салт бар. Алыс-беріс барысында қонақжайлық қасиет нығайып, ол әдет-ғұрыпқа айналды.
Қазақ халқының ойлау жүйесі, мінез-құлқы мен салт-дәстүрлері тәрізді негізгі ұлттық кодының қалыптасу себебі – алыс-беріс дәстүрі. Бүкіл көшпенді өмірге ортақ, қазақтың ұлттық болмысының құпиясы да осы алыс-берісте жатыр.
Досым Омаров,
профессор, абайтанушы