Ұлы Жібек жолы және Жаркент
Туған жерге сүйіспеншілік туған тарихыңды тереңнен білуден басталады. Еліміздің әрбір тауы мен өзені, сайы мен қыры – тұнып тұрған тарих. Оған сай сол өлкеде халқына пана бола білген, ел есінде қалған біртуар перзенттер бар. Ал, олар жайында жас ұрпақтың білгені абзал. Сондықтан, білім беру саласында өлкетану жұмыстарын жүргізіп, тарихи-мәдени ескерткіштерді қалпына келтіру қажет. Ел Президенті ұсынған «Туған жер» бағдарламасының мәні – осында.
Өте ертедегі қалалар мен елді мекендер қазақ жерінде бұрынғы сақ, үйсін, қаңлы, хун тайпаларының өмір сүрген кезінің өзінде пайда болған. Ол қалалардың көбі Жетісу, Сырдария, Шу өлкелері мен Іле, Талас, Арыс өзендерінің бойында орналасқан. Сол ескі замандардың ескерткішіндей болып, ұмытылмай бізге жеткен тарихи жер-су атаулары Жетісу жерінде молынан сақталған. Көне дәуірде өмір сүрген түрлі халықтар мен тайпалардың қарым-қатынасы, араласуы негізінде тілімізге енген көптеген атаулардың мән-мағынасы, этимологиясы қазіргі оқушыға мүлде түсініксіз халге жеткен. Ондай атаулар көбінесе сол кезеңдерде араб, парсы, моңғол, орыс тілдерінен енген жер-су, қала, елді мекен аттарында сақталған.
Тарихи деректерде Жетісу жеріндегі Іле алқабында «Екіөгіз» деген, ал Іле өзенінін аяқ шенінде «Ілебалық», Хантәңірі тауының солтүстік жағында «Бесбалық» деген қалалар болғаны белгілі. Бұл атаулардың түпкі мағынасына, сырына қанық емес адам оны мүлде басқаша түсінері анық. Мысалы, «Екіөгіз» атауын алайық. Оның малмен, өгізбен ешқандай байланысы жоқ. Атау тарихи «оғыз» тайпасының атына байланысты қойылған. Араб, парсы тілдерінде оны «ҒҰ3» деп, ежелгі түркі тілдерінде «ОҒУЗ», «ОКУЗ» деп, ал қазақша «ОҒЫЗ» («өгіз») деп, фонетикалык өзгеріске түсіріп бұзып атаған. Адамзат тарихында бұл атау VII ғасырдан бар. Орхон көне жазбаларында «Шығыс Түрік қағандығы» (VІ-ХІІІ ғ.ғ.) құрамына кірген оғыз тайпалары Шығыс Моңғолия жерлерін мекендегені айтылған. Олар, сондай-ақ, Батыс Жетісу мен Ыстықкөл жағалауындағы жерлерді де иемденген. Оғыздар VIII ғасырдың ортасында Жетісудан Қаратау бөктеріне, Сырдарияның төменгі ағысындағы алқаптарға жылжыған.
Қазіргі Атасу өзенінің бойындағы «Өгізтау», Сыр бойындағы «Өгізсу», «Өгіз бұлағы», «Тасөгіз», «Оғызкент», Ыстықкөлдің оңтүстік жағындағы «Жетіөгіз» өзені, Қостанай облысындағы «Өгізбалық» көлі сияқты атаулар осы оғыз тайпасының билік кұрған кезінен қалған көне атаулар. Ал, «балық» сөзі көне түркі заманында «қала», «мекен» деген мағынада айтылған. Мысалы, Шу бойындағы көне Баласағұн қаласының бір аты «Құбабалық» («Кұ-балық») болған. Атау «әдемі қала» дегенді білдірген. Моңғол дәуірінде Пекин қаласы «Ханбалық» деп аталғаны белгілі.
Ұлы Жібек жолының дүниежүзілік картасына көз жіберген адам Шығыстағы Қытай мен Үнді елін, Орта Азия құрлығын, батыста Еуропа елдері мен терістіктегі Сібірді, Еділ бойын, түстікте орналасқан Араб, Парсы елдерімен байланыстырып отырғанын көреді. Орта ғасырлардағы Қазақстан жерінде Ұлы Жібек жолының үш бөлек тармағы болғаны байқалады. Оның біреуі ХІІІ-ХІV ғасырлардағы Көктал-Сүмбе арқылы Қашғария еліне асатын тармақ болса, екіншісі Алакөлдің түстігін айналып өтіп, Көктұма – Дүнгене – Жаркент – Талғар – Баласағүн – Суяб қалалары арқылы оңтүстікке ойысады. Үшінші тармақ – Қазақстан жерін шығыс-оңтүстіктен сонау батысына дейін аралап өтетін Жібек жолы бөлігі. Ол Каспийдің солтүстігін айналып өтіп, Алтын Орда астанасы Бату Сарайы, Сарайшық арқылы Сыр бойы қалаларын аралап, Жетісу жолымен Таразда жалғасады.
Осындағы Жетісу жерін басып өтетін Жібек жолының екінші тармағындағы көне атаулар: Дүнгене – облысымыздың Көксу ауданындағы Балпык би кентінің батысында орналасқан көне 154 мекеннің орны. Әйгілі француз саяхатшы-ғалымы Вильгельм Рубрук XIII ғасырдың орта шенінде осы Дүнгенені басып өтіп, Шыңғысханның ордасы (ставкасы) орналасқан Қарақорымға қарай жол тартқан. Баласағұн – Шу алқабында орналасқан ежелгі қала. Кезінде Батыс түрік, Қарлұқ кағанаттарының Қарахан, Қарақытай (Қаракидан) мемлекеттерінің астанасы болған Суяб – Жетісуда ерте орта ғасырларда болған қаланың атауы. Қаланын іргесі ХІ-ХІІ ғасырлар шамасында қаланған, ол төрт ғасырдай уақыт Батыс Түрік, Түркеш, Қарлұқ қағандықтарының астанасы болған.
Көне деректерде осындай ортағасырлық қалалардың қатарында Панфилов ауданының орталығы – Жаркент қаласы да аталады. Балжан Қапасова «Орта ғасыр жазбаларындағы ономастикалык белгілер» атты зерттеуінде (Ономастикалық хабаршы, 2006 ж., №2): «Ел тарихы мен шежіре деректерінде Жібек жолының бойындағы VІІ-Х ғасырларда ірі мәдени және сауда орталығы саналған әйгілі Отырар, Жаркент, Тараз, Баласағұн, Мерке қалаларымен бірге Түркістан, Сайрам, Сарайшық қалаларының бой көтеріп, қазақ жеріндегі қала мәдениетінің шарықтап дамығандығын көрсетеді», – деп жазады. Бізге көнеден жеткен тарихи деректерге сүйенсек, Жаркент қаласына байланысты «Жетісу» энциклопедиясындағы: «1882 жылы Жаркенттің іргесі қаланған, 1891 жылы қала болды», – деп көрсеткен дерегімен мүлде келісуге болмайды. Отырар, Тараз, Баласағұн қалаларымен қатар аталып, сол замандарда дамыған қала екені анық бола тұра, қалайша оны 1891 жылы ғана қала болды деп айта аламыз. Бұл қазақ Совет энциклопедиясындағы: «Жаркент уезі Жетісу және Сырдария облыстарын басқару жөніндегі патша үкіметінің «Уақытша ережесі» бойынша Жетісу облысында 1891 жылы құрылған әкімшілік бөлік», – деген мәліметтен алынғаны айқын. Бұл Жаркент уезінің құрылған уақыты. Ол қаланың іргесі қаланған уақытпен бірдей бола алмайды. Жаркент оған дейін сан ғасыр өмір сүрген көне қала. Оны Захир ад-дин Мұхаммед Бабырдың «Бабырнамасы» мен Мұхаммед Хайдар Дулатидың «Тарих-и Рашиди» атты еңбектеріндегі айғақтардан да көруге болады. М.X. Дулати: «Моңғолстан деп аталатын аумақтың ұзындығы мен ені жеті-сегіз айлық жол болар. Оның шығыс шекарасы қалмақтардың жері – Барс көл, Еміл және Ертіске тіреледі. Солтүстік Көкше теңіз, Бум Лиш және Қаратал мен батыс шекарасы Түркістан мен Ташкент және оңтүстігінде Ферғана, Қашқар, Ақсу, Чалыш, Турфанмен шектеседі», – деп жазады. Бұл жерде айтылып отырған Көкше теңіз – қазіргі Балқаш көлі, Еміл – Алакөлдің шығысынан құятын Тарбағатайдағы өзен. М.X. Дулати өз еңбектерінде Еділ өзенін «Атил», Каспий теңізін «Құлзум» деп қолданады. Сонымен қатар, «Тарих-и Рашидиде» қазақ жеріндегі Жаркент, Хожент, Сайрам, Сарайшық, Отырар сияқты қала атаулары кездесіп қана қоймай, олар жайлы құнды мағлұматтар сипаттала берілген. Қалалармен қатар Қаратал, Шарын, Қарашық, Қаратоғай, Қозыбасы, Сарыкөл. Жам, Жайтөбе, Ақсу сияқты жер-су атаулары шежіреде жиі кездеседі.
Бұрын-соңғы тарихи деректер мен географиялық карталарға үңілсек, «Жаркент» аталатын екі қала (басқа елді мекендерді қоспағанда) бар екенін көреміз. Біреуі Яркенд (қазақша Жаркент), Қытайдың Тарим ойысындағы Тақла-Мақан шөлді өлкесінде, Яркенд өзенінің бойында орналасқан көне қала. Осы Яркенд (Жаркент) қаласында 1858 жылы Шоқан Уәлиханов болған. Оның айтуынша сол кездегі Яркенд Шығыс Түркістан өлкесіндегі қалалардың ең үлкені болған. Қала шеңбері 25-30 шақырым, онда 33 мыңға жуық адам тұрған.
Яркенд аймағында археологиялық қазба жұмыстары жүргізілмеген, сондықтан мұндағы жұрттың қай уақыттан мекендей бастағаны туралы нақты дерек жоқ. («Қазақ Совет энциклопедиясы», 4-т, А, 1974 ж. 311-6).
Екінші Жаркент қаласы – Алматы облысы аумағындағы Панфилов ауданының орталығы.
Жаркент уезінің құрылу уақытын Жаркент қаласының құрылу күні деп қарау тарихи тұрғыдан мүлде дұрыс болмайды.
Сондықтан да 1991 жылғы Жаркенттің 100 жылдығын тойлауымыз қаланың тарихына қиянат болды, өз қолымызбен қаланың көне, ежелгі тарихын, оның өмірін қысқартқандай болдық. Тіпті, тым әрідегі құжаттарды ақтарып, назарларыңызды талдырмай-ақ, берідегі, XIX ғасырдың орта кезеңіндегі кейбір мәліметтерге жүгінейік. Әйгілі орыс саяхатшысы, ғалым-географ П.Семенов Тян-Шанский 1851 жылы Тянь-Шань саяхатына шыққан сапарында жолшыбай Омбы қаласына тоқтап, онда Шоқан Уәлихановпен кездеседі. Онымен жақын танысып, оған Қашғар саяхатына шығуға кеңес береді. Ал Семенов Тян-Шанскийдің өзі Қытай жағында ұзақ болмаған. Ол жөнінде Шоқанның өмірі мен творчествосын зерттеуші ғалым-жазушы И. Стрелкова былай деп жазады: «В Семипалатинске Петр Петрович и Чокан встретились после того, как оба путешествовали по одному примерно маршруту (Капал – Верное – Иссык-Кул – Кульджа) и общались с теми же людьми (Абакумов, Хоментовский, Перемышльский, Захаров), но Валиханов находился, например, в Кульдже три месяца, а Семенов всего несколько дней.
(И. Стрелкова, Валиханов. ЖЗЛ, М, «Молодая гвардия», 1983 г. стр-126).
Семенов Тян-Шанскийдің Қытай жағын кеңінен қамтып зерттеуіне сол кезде Шығыс Түркістанда қалыптасқан жағдай, басқа елге, әсіресе, европалықтарға бұл өлкенің «жабық» болуы кедергі болғаны байқалады. Сондықтан, ол Қытайдың Қашғар, Яркенд қалаларына бара алмаған сияқты. Бұл жөнінде И. Ивлев былай деп жазады: «Непроницаемая тайна окутывала Восточный Туркестан, его государственное устройство, экономику, рельф, природные условия. Европейцам не удовалось посетить его территорию из-за необычайного фанатизма, враждебности к «иноверцам» и скрытности деспотических владык. Незадолго до путешествия Валиханова в обличье не то мусульманского купца, не то паломника-богомольца в Кашгар проник немецкий ученый Адольф Шлагинтвейт и… поплатился, в буквальном смысле, за это головой» – (Ивлев И. П. И оживают биографии. А, 1983 г. Стр-168-169). Сондықтан П. Семенов Тян-Шанскийдің Қытай жағындағы Яркенд, Қашғар қалаларына өзі бармай, Шоқан Уәлихановқа кеңес беруі түсінікті. Алайда оның жолжазбаларында сол кездегі Жаркент қаласы жайлы қызықты деректер кездеседі. Ол: «Жаркент керуен сарайы жолаушының есіне ұзақ сақталар ғажайып ғимаратта орналасқан: «Бір жағы ұлттық ою-өрнекпен әшекейленген гобеленді қабырғалар, келесі жағы ашық аспан, ақ басты қарлы таулар, сарқырап аққан бұлақ, кірсе шыққысыз мейманхана, сізге жер үстінің жұмағындай сезіледі. Асы қандай дәмді, аспазы неткен әдемі. Алыстан арып-ашып жеткен керуеншілер қашан күш жинап, саудасын жасап, қаланы аралап болғанша көліктерді тау ішіне айдап, бағатын малшы бар. Қазақтар қонағын төріне шығарады, жаны қалмай қызмет қылады, тегі бар ғой, мына тіршілікте екінші мәрте қайыра кездесуі екіталай, мүлдем беймәлім жатжерлік саяхатшыға осынша жік-жаппар пейіліне таңданасыз, әрі мәрт мінезіне тәнті боласыз. Жер бетінде осыншалық мейірбандық, ақжүректік, қолы ашықтық болатынына еріксіз иланасыз», – деп ерекше таңдана да тебірене жазады. (Семенов Тян-Шанский. «Неизданные записки», М, 1997, С-57).
Осы үзіндіден қазақ жерін мұқият зерттеген атақты саяхатшы қай қала туралы айтып отырғаны анық көрінеді. Бұл Қытайдың Яркенд қаласы емес, қазактың Жетісу жеріндегі Жаркент қаласы екені анық. Өйткені қазақтың керуен сарайындағы қонақжайлық туралы айтып отыр ғой. Саяхатшы сол 1851-1857 жылдардағы естелік жазбаларында Жаркентті «қала» деп атайды. Ендеше, қаланың тарихын 1891 жылғы патша үкіметінің «Уақытша ережесі» бойынша Жаркент уезінің әкімшілік бөлік болып кұрылған кезінен бастағанымыз дұрыс бола ма? Бұлай етсек, Жаркент қаласының тарихын, оның жасын аз дегенде жарты ғасырға кемітіп алмаймыз ба?
Осыдан соң Жаркент қаласының іргетасы 1882 жылы қаланды деп жазған «Жетісу» энциклопедиясының жазбаларын мойындауға бола ма? Қаланың іргесі қай замандардан қалана бастағаны жөнінде нақты тарихи дерек жоқ, ондай мәлімет сақталмаған. Алайда қала 1891 жылы, Жаркент уезінің орталығы болған кезде ондағы тұрғындардың саны 25231-ге жеткеніне қарағанда, Жаркент сол кездің өзінде ірі қала болғаны көрінеді. Қала бір сәтте немесе бір-екі жылда салына қалмайтыны белгілі. Біздің айтарымыз, көптеген жылдар нәтижесінде, тіпті ғасырлар бойы XIX ғасырдың аяғына қарай Жаркент қаласына жиырма бес мыңнан аса адам біртіндеп қоныс тепкен, сөйтіп ол қала болып қалыптасқан. Ташкент, Самарқант, Шымкент, Жаңакент, Саудакент, Құмкент, Сүткент сияқты Жаркенттің де ерте замандағы Ұлы Жібек жолы бойында орналасқан көп ғасырлы тарихы бар ескі қала екенін оның аты да дәлелдей түседі.
Дүйсен Жүнісов,
түрколог, зерттеуші
ПІКІРЛЕР1