«МӘҢГІЛІК ЕЛ» ҚАҚПАСЫ «РУХАНИЯТ ҚАҚПАСЫ» БОЛСА
Сапар ОСПАНОВ,
философия ғылымдарының докторы
Біз білетін қазақ халқы егемендігін өте көптен көксеп келген халық.
Астана – бір адамның қиялынан туса да, халықтың көңілінен шыққан қала.
Астана – осы екеуінің тоғысып, баянды болғанын көрсететін Астана.
Адамзат тарихында әлемнің кейбір елдері нақтылы тарихи жеңіске жеткенде соны мерекелеу мен мәңгі есте сақтау үшін «Жеңістік шеру (триумфалдық) қақпасын» салған. Олардың кейбірін сол соғыста қолбасшылық жасаған адамның атына да арнаған. Олар қазір сол елдерді әлемге танымал ететін символға да айналған. Сол жерлерге келген туристер сол ерліктердің мазмұнын, сол қолбасшының аты-жөнін біледі, естеріне сақтайды. Ал шығыс елдерінде, елдің немесе бір қаланың құт-берекетін қорғайтын құдайларға (рухтарға) немесе екі дүниенің арасын бөлу белгісі ретінде құрылған қақпалар, торилар бар.
Елбасымыз Н.Ә.Назарбаевтың Астана қаласының бас сәулеткері ретінде жасаған көп ұтқыр идеяларының бірі – «Мәңгілік Ел» қақпасын орнату туралы шешімі екенінде сөз жоқ. Алайда, ол қазақтың нақтылы бір майдандағы жеңісіне де немесе бір Құдайдың құрметіне де арналмаған. Ол жалпы, қазақ халқының бүгінгі қол жеткен жеңістеріне арналған образдық қақпа болғандықтан оны «Салтанат қақпасы» деп те атаған. Алайда, қақпаның осындай ғана мағынамен шектелуі, көпшілікке: «Ондай нәрсе әлемнің белгілі қалаларында бар болғасын, бізде де сондай болса екен» – деген ниетпен істелген сияқты көрінеді. Немесе ол, мемлекеттік мерекелер кезінде, жұрттың көңілін көтеру үшін көкке ататын отшашулар сияқты ғана, көз тартар мерекелік сәулет сияқты ғана рөл атқарады. Оны шетелдегі сондай тарихи қақпалардың мазмұнын білетін адамдар ойша салыстырып, біздің қақпаға қарағанда «қазақтар мұны қай жеңісіне салған екен?», «ол жеңісті кім басқарған екен?» деген сұрақтар қояры даусыз.
Біз бұл нысан керек деген адаммен толық келісеміз. Тек оның құрылу себебі мен мазмұнына, тарихта бұрын құрылған қақпалардың біріне де ұқсамайтын жағына назар аударуымыз керек. Ол жаңалық өзімізге де, әлемге де түсінікті болуы үшін, бұл қақпаның қандай жайларға салтанат бола алатынын ашуымыз, әлемге паш етуіміз керек. Біздің бұл ойымыздың төркініне тамыр мен қуат бере алатын бастау, Елбасымыз халық пен мемлекеттің алдына қойып отырған «Болашаққа бағдар: рухани жаңғыру» бағдарламасының бай мән-мағынасынан ашылатын бастау. Ол бастауды жүзеге асыру үшін «Салтанат қақпасы» орналасқан дөңгелек алаңды қазақ халқының тарихының өткеніне, бүгініне, келешегіне арналған аспан астындағы тұлғалық, символдық, образдық мүсіндер, монументтер және басқа да нысандардан тұратын тақырып-тақырыптарға бөлінген бульварлар мен аллеялардың ансамбльдеріне айналдыру қажет. Біздің ұсынысымыздың нақтылы мазмұны мынандай.
Біріншіден, сол алаңнан төрт жаққа тарап жатқан көшелерді бір-бір кварталдық қашықтықтан автокөліктер жүрмейтін етіп жауып алу қажет. Ол кварталдардың қарама-қарсы екі көшесін саяхаттаушылардың автокөліктері тоқтайтын тұрақтарға айналдыру қажет. Үшінші кварталдың көшесін көпшілік үшін жиын, мерекелер өтетін ашық және жабық салтанат залдарына, ашық сценаларға, алаңшаларға арнау керек. Оларда «Бостандық күні», «Астана күні», «Домбыра күні», ұлттық ойындар сияқты салтанаттар өткізіліп тұрса. Ал төртінші квартал көшесінде көркем өнер мен қол өнер шеберлерінің шығармашыларының көрмелері мен жәрмеңкелерін, этноауыл кешенін құруға болады. Біздіңше, кейіннен мүмкін деген жаяу мереке-шеру өте алатындай етіп, қақпаның еніндей жолақ жолды екі жақтағы ұзын көшелермен жалғасып кететін етіп қалдыру қажет.
Екіншіден, аса маңызды нәрсе – ол дөңгелек алаңның өзін жалпы қазақ пен Қазақстан халқының тарихы мен жетістіктерін көрсететін бульварлар мен аллеяларға айналдыру – басты меже. Ол туралы ойымызды мұқият жеткізу үшін біз төменде, қаланың генпланынан алынған картасы мен соған сәйкес келетін схема-планды келтіріп отырмыз. Сонда келтірілген нөмірлерге сәйкес ұсыныс-ойларымызды түсіндіруге көшелік.
1. Нөмірі қойылған аллея «Қазақтың рухани бастаулары» тақырыбына арналса. Ол аллея сақ дәуірлерінен бері ата-тектеріміз сеніп келген, қазіргі салт-дәстүрлеріміздің барлық ырым-жоралғылық, сенім-на-нымдық, ділдік байлықтарына мән-мағына беретін сюжеттер мен лейтмотивтерге арналған символдық-монументалдық ескерткіштер, стеллалар, т.б. орнатылса. Оның бас жағына, яғни аллеяның қақпадан қашық жағынан басталатын жеріне, ол әлемге әйгілі Намдаковтың «Жер-Ана» ескерткішін көшіріліп әкелінсе. Қазіргі кезде ол бір сквердің шетінде тұр. Оның қасынан адамдар да өте қоймайды. Ол Астанадағы аса көркем, бірақ жалғызсырап тұрған мүсіндік кешен. Арғытектеріміз аса қадірлеген сол «Жер-Ана» қасына «Көк-Тәңірі», «От-Ана», «Су-Ана», «Көкбөрі» образдарына да арналған, Намдаковтың деңгейіне сай келетіндей мүсіндер қатарласса. Бұлардың астарында, тек өткен арғытектік мифологиямыз ғана емес, сонымен қатар табиғатты қорғау, сонымен үйлесімді өмір салтын жаңғырту деген сияқты идеялар жатыр. Солардың адами-тұлғалық жалғасы ретінде Тарғытай, Анақарыс (Анақарсис), Қорқыт ата, бергісі Мүсірәлі пір, Бұқар жырау сияқты қазақ халқының рухани дүниесінің тамыр бастауларын берген тарихи кейіпкерлерге арналған ескерткіштермен толықтыру қажет. Сонда мифологиялық бастаулар тарихи реалдылық сюжеттермен жалғасады.
2. Қазақ халқының, прототүркі, сақ дәуірлерінен келе жатқан фольклорына, қол өнеріне, соғыс өнеріне, алтын адам мүсіндері мен артефактілерді танымал ететін, тарихи жетістіктерге арналған бульвар болса.
3. Арғытектерден басталатын «Ерліктер шеруі – бульвары» алтын адам киімімен мүсінделген Томирис, Зарина, Ширақ (Шырақ, Сирақ) сияқты батырлар мен ерлердің ескерткіштерінен басталса. Бұл ескерткіштердің жалғасы ретінде ХХ ғ. бірінші ширегінің аяғындағы Азамат соғысы мен қазақтардың еркіндік үшін жасаған көтерілістерінде батыр атанғандардың, 1941-45 ж.ж. Отан соғысында «КСРО батыры» атанғандардың да мүсіндері болғаны өте орынды болмақ. Бұл мүсіндер мен символдық стелларлар, салтанат шерулерін өткізуге арналған көше, жолдың екі жағына орнатылса.
4. Қазақ халқының өнері мен мәдениетінің шығармашы кейіпкерлері мен олардың туындыларының образдарына арналған аллея.
5. Қазақтар мен қазақстандықтардың ХХ-ХХI ғасырлар тұсындағы еңбектегі, ғылымдағы, өнер мен мәдениеттегі жетістіктерінің тікелей көшірмелік, образдық нұсқаларына арналған және т.б. жетістіктердің, қазақстандықтардың рухани дүниесін дәріптейтін, мадақтайтын бульвар.
6. Қазіргі Қазақстанның әлем елдері жүйесіндегі орнын, жетістіктерін көрсету аллеясы.
7. Қазақстан халқының қазіргі 100 танымал тұлғаларына арналған бульвар. Олар да салтанат шеруіне қалдырылған көше, жолдың екі жағына орналастырылса. Соңғысы…
8. Қазақстанның келешегін көрсететін аллея. Сонда Қазақстанның келешегі туралы идеялар мен мақсаттар қазақ халқының ең ертедегі рухани сенімдік, имани образдық бульвар мен аллеяға келіп түйіседі. Бұл келешектің руханияттылығы тарихымыздың бастауында жатқандығын көрсететін болады. Рухани жаңғырудың жолы осындай екендігі образды түрде ашылады.
Тек бұл алаңға қойылатын ескерткіштердің сипаты Намдаковтың «Жер-Ана» кешен-скульптурасының мөлшеріне жете бермесе де, соның рухы мен стилін сақтауы керек. Онсыз мүсіншілерде «мүсін әдебиет емес» деген жалған бір ұстаным бар. Оның салдары көптеген елдер мен қалалардағы мүсіндерді бір-біріне өте ұқсас, жансыз тастарға қашалған балбалдарға айналдырған. Қазіргі Қазақстанда туындап жатқан мүсіндерде осы сарын әлі басым. Оларда скульптуралардың түрлері мен жанрларының тосын туындылары, экспрессия мен монументализм жетіспейді.
Осындай тарихи-рухани байлыққа толы, астаналықтардың ғана емес, жалпы қазақстандықтардың ортақ алаңын толық және әлемде теңдесі жоқ ғажап нұсқада көмкеру туралы тағы бір ұсынысымыз бар. Ол ой бізге Астананың дамуына арналған көрмелердің бірінен туындаған. Онда келешекте Астананың бір шағын аудандарын мөлдір көк (аспан) шатырмен тұтас жабу туралы идея бар екен. Біздіңше, біз ұсынып отырған «Мәңгілік Ел– Салтанат қақпасының» дөңгелек ансамбль алаңын, қазақтың киіз үйінің бейнесіне келтіріп, сол көк шатырдай шыны құрылыммен тұтас жапса. Сонда ол алаңды диаметрі бірнеше жүз метр, биіктігі жүз метрден астам болуы мүмкін ғажап шыны шатырдың астындағы жұмақ баққа айналдыруға болар еді. Аллеялар мен бульварлардың араларындағы жерлерге әлемнің барлық құрлығы мен жерлерінде өсетін өсімдіктерінің көшеттерін отырғызып, қысы-жазы өсетін жасыл әлемге айналдырсақ. Ол алаңның климатын реттеу үшін оның ортасындағы мөлдір, оюлы шаңырақты ашылмалы-жабылмалы түңлік етсе. Қабырғалары да мөлдір шыны болғанымен олардың араларына киіз үйдің ішкі сәнін келтіретін жабдықтарын витраждық шынылармен келтіруге, мықтылығы үшін бас арқан, басқұр, белбеу, белдеу, жел бау сияқты көмекші құралдарды инженерлік есеппен жасауға, пайдалануға болар еді. Ондай қазақтың гауһардай киіз үйі жер тұрмақ, аспаннан да, ғарыштан да көрінер еді. Мұның Мысырдағы Хеопс пирамидасынан несі кем болар еді?! Әлемде мұндай ғимаратты әзірге ешкім көрмек тұрмақ, тұрғызып та жатқан жоқ сияқты. Міне осындай ғажап әлем тек Қазақстанда, тек Астанада болар еді.