Ырым-сенім – ұлт ерекшелігі
Әр кезеңде өмір сүрген шетел барлаушылары мен саяхатшылары өз күнделіктері мен естелік кітаптарында табиғатпен етене жақын, дана да дегдар қазақ туралы қайран қалып тамсана жазғанын бәріміз жақсы білеміз. Басқасын қойып бір ғана ырым-сенім жөнінде сөз қозғамақпыз.
Сол бір өткен замандарда қазақ жеріне келген «саяхатшылардың» аса көп болғанын, және бірнешеуінің жазбаларына «Қазақ бүркітшілігінің әліппесі» кітабымыздың «Түйін» атты бөлімінде арнайы тоқталған болатынбыз (Д.Әлбозым. Қазақ бүркітшілігінің әліппесі. Алматы. ҚазАқпарат, баспасы, 2013. 224-226-беттер). Сонымен бірге қазіргі кезде әр сала бойынша қазақ туралы түбегейлі зерттеу жүргізіп отырған арнайы мекемелердің бар екенін де айтқан едік. Бұл мақаламызда бұрын айтылмаған екі «саяхатшыға» тоқталмақпыз.
_________________________________________________________________________
Алғашқысы – негізін ұлы Шыңғыс-Қаған құрған қағанаттың жай-күйімен танысу мақсатында 1245-1247 жылдары Рим папасының бұйрығымен жалған елшілік қызметті желеу етіп, негізгі мақсаты әскери және дін тарату мүмкіндігін барлау болған – Иоан де Плано Карпини.
Екіншісі де араға он жыл салып осы мақсатпен келген – Уллиям Рубрук, Франция королі ІХ – Луистың тапсыруымен келген. Әзіргінің қазағы болмаса ол кездегі ата-бабаларымыз барлау-сарлау дегеніңізді қаперіне де алмаған. Келсең кел деп қабылдай берген. Неден қорықсын, жарты әлемді билеп отырған ұлы империя. Қайта алыстан келген сыйлы қонақ деп барын алдына қойып, жол азығын, жол бекеттеріндегі, ордадағы жатын орнын, ішіп, жемін, көлігін қамдап беріп нағыз қазақы мінез көрсеткен. Онысы да дұрыс болған екен, бұл екеуінің жазып қалдырған (П.Карпини. Моңғол тарихы, У.Рубрук. Шығысқа сапар) еңбектері арқылы (екеуін де ескі қытай тілінен аударған Тілеуберді Әбенайұлы) Шыңғыс-Қаған ұлысының мекені қазіргі қазақ жері, халқы алаш жұрты екеніне бүге-шігесіне дейін көз жеткізуге болады.
Біздің айтайық дегеніміз бұл емес. Оған көз жеткізгенімізге талай уақыт болған. Екеуі де басқа көрген-білген кереметтерімен бірге (әлемде жоқ мыңғырған мал, отпен аластау, табалдырық баспауды қадағалау, жылқы етінен қазы айналдыру, өздері жақсы көріп ішкен телегей-теңіз қымыз, тіпті тілмашы масайып қала берген, тасаттық шалу, өз дініне ешкімді зорлап кіргізбеу, отты пышақпен кеспеу, отты пышақпен түрткілемеу, қамшы таянбау, сүйекті отқа тастамау, ақты, тамақты жерге төге салмау, жағын таянбау, дастархан басында басты салбыратып отырмау, марқұмның мінген атын тұлдау және оны асына сою, қазылған көрдің бір бүйірінен ақым шығару, (әлгі ақымға марқұмның ең сенімді серігі жатып кең-тарын өз денесімен үш қайтара өлшеуі) толып жатқан тағысын тағылар туралы тәптіштеп жазыпты. Қазақтың бүкіл салт-дәстүрін жіпке тізгендей етіп көрсетіпті. Бұл елді қайтіп қазақ демессің, Сіз қалай ойлайсыз қадірлі оқырман, жоқ әлде кейбіреулер айтқандай бұл елді және оны басқарған Шыңғыс-Қағанды қазақ деуге әлі ерте ме?
Біздің айтайық дегеніміз екеуі де: «Бұл ел киізден, жібектен қуыршақ жасайды, оны төрге, күймеге, босаға жаққа іліп қояды. Оған аса құрметпен қарайды, иіліп сәлем береді, моңғолдар, яғни, татарлар бір Жаратушыға сене тұрып өлгендердің қуыршақ мүсінін жасайды. Оған ең бағалы матадан киім кигізіп, «бұған ешкім соқтықпайды» деп жазып қойыпты. Бізді ойландырған осы жәйт.
Жалғыз Тәңірге табына тұрып ата-бабаларымыз пұтқа да (қуыршақ түріндегі) табынған ба? Бұл мүмкін емес. Әлде авторлар қателескен немесе аудармашылар бұрмалаған дейін десең, оның да қисыны келмейді. Олар екі адам, келіп кеткен уақытының арасы он жыл. Екеуі екі мемлекеттен келгенін жоғарыда айтып өттік. Тіпті екеуі бір-бірімен кездеспеген, бір-бірін білмеуі де мүмкін. Өйткені кейінгісінің сөз саптасы солай. «Менің алдымда бұл жаққа қасиетті Андрей монах келіп кетіпті», – дейді. Бұдан олардың аз еместігі де байқалғандай.
Орыс халқында «Іздеген адам таппай қоймайды» деген мәтел бар. Ақыры есімізге түсті. Бұл кәдімгі абақы – үйдің, қораның іште тұратын қарақшысы. Сыртта қарақшы, үйде – абақы. Қуыршақ емес, тас түймеден тағылған екі көзі бар дорба. Шеберлер сыртын оюлап, жын-шайтан қызықсын деп әлеміш-жәлеміш етіп жасайды. Алғаш көрген адамға қуыршақ тәрізді болып көрінуі әбден мүмкін, оның үстіне іші бос емес. Көзі жаман адамның көзі алдымен әшекейлі дорбаға, екі «тас көзге» түссін деген кеп. Ал ішіне бір уыс тұз, бір уыс шақпақ көмір, бір шүйке түйе шудасы, үш-төрт тал бүркіт, немесе үкі қауырсыны, ең соңында қасқырдың өті салынады. Үйге кірген зәрлі нәрсе, жын-шайтан түйе шудасына оралып, тұзға күйіп, шақпақ көмірге сүзіліп, қауырсындардан қаймығып, қасқыр өтінің уытынан үркіп жоғалады деген ырым-сенім. Қазіргі тілмен айтқанда теріс энергиядан қорғайтын күрделі сүзгі-құрылғы. Өз қызметін мінсіз атқарған мұндай құрылғыға ризалықпен қарап, тіпті иіліп сәлем беріп қоюдың да еш ерсілігі жоқ деп ойлаймыз. Өйткені, абақы дегеніміз – қазақтың әдет-ғұрыпы мен ырым-сенімінің нәтижесінде дүниеге атам заманда келсе де, осы күнге дейін сақталған құнды жәдігерлердің бірі.
Атының өзі айтып тұрғандай көне түркі тілінде аб, ап, ав, аш – үй, баспана деген мағына берсе, ақы, ағы – үйдің иесі, киесі деген мағына береді екен. Қазіргі қазақтың «ақы – иесі» деген сөзі содан қалған. Үйді, әрине, бірінші кезекте иесі қорғайтынын ескерсек, үйдің қорғаушысы деген ұғым өзінен өзі шығып тұр.
Сөз басында кейбір бауырларымыздың Шыңғыс-Қағанды қазақ деуге әлі ерте сияқты деген пікірде екенін айттық. Ал кейбіреулері ол кезде қазақ деген атау мүлде болған жоқ дейді. Бұлардың алдына Левшин жазбаларын қойдық. Шоқан Уәлиханов «Қазақтың геродоты» деп атаған Алексей Левшин қалай болса солай жаза салатын ғалым емес, өзінің «О начале киргиз-казаков» атты еңбегінде былай деп жазған екен:
«…восточные историки, утверждая, что казаки, состовляли смостоятельный и независимый народ в отдаленнейших веках нашего летоисчисления».
Әлгі өзеуреген бауырларымыз жабыса, жабыла оқып үнсіз қалған. Әлі үнсіз. Мейлі дейік. Қазақ хандығының 550 жылдығын жақсы атап өттік. Келешекте біртіндеп ары қарай оның 1000 жылдығын, тіпті 4000 жылдығын дүркірете тойлармыз. Әзірге қазақты тануымыз керек, өзімізді өзіміз танымай жүрген сияқтымыз. Арғысын қойып, былтыр (2017 ж.) Италияны түгелге жуық аралау сапарымызда Венециядағы үйінде болған Иоан Плано Карпинидің 1245-1247 жылдары Сартақ ноян, Бату хан, Күйік қаған ордаларында болып, қазақ жерін екі рет ары, бері жүріп өткендегі жазбаларына бір сәт көз салайықшы.
1. Өз билеушісін сыйлай білуде басқа еш жұрт олардың алдына түсе алмайды.
2. Үлкенді өзгеше сыйлайды, ешқашан қарсы келмейді.
3. Кекесіп-мұқасып, айтысып-тартыспайды, былапыт сөзге барыспайды.
4. Араларында ешқашан төбелес, ұрыс, жазым қылу секілді жәйттер болмайды.
5. Ұрлық, тонаушылық, қарақшылық деген атымен жоқ. Құлып салу дегенді білмейді.
6. Малына бөтен мал қосылса, айдап салады немесе жоғалғанды табыстыратын арнаулы орынға мәлімдейді.
7. Олар ерекше сыйласымды, өзгеше меймандос.
8. Кедей-кепшіктің де пейілі кең, керемет көмпіс, бір-екі күн ас-сусыз жүріп қалса да еш тарылмайды, тоқ кісідей әндетіп, әзілдесіп жүре береді.
9. Ат үстінде қақаған аязды, шіліңгір ыстықты елемейді.
10. Олар пасықтық, күншілдік дегенді білмейді.
11. Олардың арасында арыз-шағым деген атымен жоқ. Бір-бірін қақпайламайды, қайта бауырына тартады.
12. Әйелдерінің пәктігі сондай, ешбір бөтен еркектермен өсегі болып көрген емес.
13. Еркектері кейде күлмек үшін бұралқы әзіл, бәдік қалжың айтады. Біз олардың арасында бүлік туылғанын көрмедік.
14. Олар кейде шарапқа мас болады, алайда оның желігімен ұрыс-жанжал шығармайды.
15. Олар өркеуде, жат жұртқа олар соншалықты салқын әрі ымырасыз келеді. Сен кім болсаң да көзге де ілмейді, сыйламайды да. Бір-біріне бауырмал. Олар үшін жат адамды өлтіре салу түк емес.
16. Ұлдардың мәртебесі бәйбішеден немесе тоқалдан туғанына қарап бөлінбейді. Енші бөлу бәріне бірдей. Тәжге (таққа) ие болу да солай.
17. Олардың әйелдері қанша көп болса да күндестер арасында ұрыс, қызғаныш болмайды.
18. Еркектері аң аулайды, ат үстінен садақ тартуға жаттығады. Олардың жас баласынан егде кісісіне дейін нағыз қас мерген болады.
19. Балалары екі-үш жасынан бастап-ақ атқа мінуді үйренеді де содан ары қарай аттың басын өзі алып жүретін, құйғытып шабатын болады.
20. Үлкендер балаларына өзіне шақ садақ жасап беріп, оларды әскери өнерге жаттықтырады. Ал олар өте қағылез, ерекше батыр сарбаз болып жетіліп шығады.
21. Қыз-келіншектері де азамат секілді шебер шабандоз, садақ асынып, қорамсақ тағынып жүргенін көрдік.
22. Олар атқа өте бапкер, мүлікке ерекше бұйымтақ келеді.
23. Барша әйел отбасында зор билікке ие. Олар тіпті ерлерше жорыққа да қатысады.
Сол дәуірдің қазағын танығысы келген және одан кейінгі кездегі қазақты танитын адамға бұл дегеніңіз алтыннан да қымбат мәліметтер. Бұлардың әрқайсысы туралы ой толғауды өзіңізге қалдырдық қадірлі оқырман.
Осынау ұлтымыздың алтын қазығы іспеттес салт-дәстүрімізден, мінез-құлқымыздан, қазақы табиғатымыздан, бөтен мал келсе айдап салатын кіршіксіз жан-дүниемізден адаспасақ қана елдігіміз бекіп, санамыз уақыт шаңы мен әдейі ұйымдастырылған тарих тұманынан тазаланары сөзсіз. Сонда ғана сырт адамдардың кезінде әртүрлі жағдайларға байланысты жазып кеткен жаңсақ мәліметтерінің ұшығына шыға аламыз.
Қаншама аласапыран замандар өтсе де салт-дәстүрімізді, әдет-ғұрпымыз бен ырым-сенімімізді жақсы білген жағдайда ғана өз бірлігін ұстап тұра алатын біртұтас этнос болып қалыптасамыз. Ұлттың рухани жаңғыруы дегеннің өзі де осы болса керек.
Данияр ӘЛБОЗЫМ,
этнограф, жазушы.