Ереван: Заманауи театр тынысы
Заманауи театр дегеніміз не? Қазір әлемдік сахна өнері қайда, қалай дамып жатыр? Міне, осындай сұрақтар төңірегінде мәселе көтерген ІІІ Халықаралық театр форум-фестивалі жуықта Арменияның Ереван қаласында өтті.
ТМД, Грузия және Балтық елдері жас театр қайраткерлерінің басын бір шатырдың астына қосқан Форум-фестивальдің негізгі мақсаты посткеңестік кеңістіктегі жас режиссерлер мен актерлердің, драматургтер мен театр сыншыларының, сахна суретшілерінің өзара шығармашылық қарым-қатынас түзуіне мүмкіндік жасау. Форум бұл мақсатына толық қол жеткізді. Конкурстық бағдарламаға Армения, Қазақстан, Қырғызстан, Өзбекстан, Грузия, Украина, Молдова, Ресей, Беларусь елдері өнер ұжымдарының спектакльдері еніпті. Ал қонақ ретінде латвиялық М.Чехов атындағы Рига орыс театры мен армяндардың заманауи би өнерін таныстырған «Хореографияны дамыту» қоры арнайы шақырылған.
Жас режиссерлердің шығармашылығын жіті назарға алып, олардың шабытын шыңдауды көздеген фестивальге келген қойылымдардың қарымы ерекше. Көркемдік сапасы әр түрлі болғанымен, көтерген тақырыптары жағынан жақындық бар. Жас режиссерлерді бүгінгі қоғамдағы әлеуметтік мәселелерге деген ортақ көзқарас бір мақсатқа тоғыстыратындай.
Форумдағы спектакльдерді толық көрген соң еуропалық және ортаазиялық театрлардың дамуындағы тенденциялық ерекшелік анық байқалды. Біріншіден, ресей, белорусь, армян, молдован, грузин, латвия, украиндық спектакльдерде режиссер айтар ойын іс-әрекет арқылы жеткізуге көп мән беретіндігін аңғардық. Олардың спектакльдерінде адамның көңіл-күйінен бұрын санасына әсер ету басты назарда тұрады. Ал, ортаазиялық қазақ, қырғыз, өзбек халықтарының спектакльдері сыртқы пішінімен қатар, ішкі мазмұнның эмоционалды актерлік ойын, көңіл-күй арқылы жеткізілуіне көп ден қояды.
Жас режиссерлер өздері алаңдаған мәселеге классикалық шығармаларды жаңаша интерпретациялауымен, замануи драматургиямен, атап айтқанда, «жаңа драма», «вербатим» арқылы үн қосады.
Аңыз желісін жаңғырту әрқашан режиссерлерді тығырықтан шығаратын, өткен тарих пен бүгінгі өмір арасында берік байланыс барын байқататын жол. Фестиваль қонағы Рига театрының «Медея» (Еврипид) трагедиясының сыртқы пішіні мінсіз, актерлік ойын стилистикасы таза. Қасаң сценографиялық декорация (екі орындық пен сахна көкжиегіне тартылған экран ғана) актерлік ойынды жіті бақылауға итермелейді.
Қазіргі театрлық үдерісте мифті қайта өңдеу, заманауи тілге жақындатып қайта аудару басым. Мәтінді заманға сай икемдеу жаңалық болмағанымен, қайсыбір өнер жауһарларына екінші тыныс беруде таптырмас құрал. Еуропа театрларындағы драматургия бөлімі осы жолда көп жұмыс істеп жүр.
Мифке деген жаңа көзқарас Белоруссиядан келген Беларусь заманауи драматургиясының театры қойған «Медея синдромы» спек-
таклінен де көрінді. Бұл жоғарыда айтқан мифті қайта өңдеуге деген талпыныстың жарқын мысалы. Режиссер Е.Аверкова мифтік оқиғаның сюжеті мен «Медея» синдромының көбейіп бара жатқандығына назар аударуға шақырады. Қоғамда етек алып кеткен бұл трагедияның бір ұшы әлеуметтік жағдайға қатысты екенін режиссер жан-жақты ашып көрсетеді.
Қырғыз театрының «вербатим» тәсілін қолданған «Аңыздан соң…» қойылымы аңызға жаңаша көзқараспен келген. Бұл жерде аңыз сылтау, желеу ғана. Қоюшы-режиссер
Ш.Диханбаев Кеңес үкіметі ыдырағаннан кейінгі қырғыздардың қоғамдық жағдайы мен әл-ауқатының сүреңсіз жақтарын таяу тарихпен (репрессия кезі) ұштастыра жеткізеді. Уақыт пен адам тағдырының байланысын қисынды өрнектеуі, жаңа театрлық тілді тасушы ретінде «вербатим» әдісін, еуропадан келген жанрды жатырқамай өз шығармашылығына пайдалана білуі сүйсіндіреді.
Қазақ елінің атынан қатысқан М.Әуезов атындағы академиялық драма театрының «Король Лир» қойылымы армяндықтар мен талғампаз еуропалықтардың да көңілінен шықты. Классикалық шығармада көтерілген әке мен бала, отбасылық қарым-қатынастың құлдырауы тақырыбы көптеген халыққа ортақ. Қазақ актерлерінің ойынындағы қызу темперамент пен сыршылдықты, кейіпкердің ішкі жан дүниесін аша білудегі шеберлікті шетел сыншылары да мойындады. Режиссер
Е.Нұрсұлтанның өмір шындығын еш бүкпесіз көрсетудегі батылдығы мен ізденіс аясының кеңдігін баса айтты. Форумға жиналған қауым қазақ сахна өнерінің заманауи театрлық тенденциялардан оқшау жатпағанын
«Король Лир» арқылы анық байқады.
Өзбекстан ұлттық академиялық драма театрының «Момо ер» («Ана – жер-ана») қойылымы моноспектакльге жақын. Екі актер қатысқан спектакль дәстүрлі театрдың әдіс-тәсілдерімен-ақ шығарманың философиялық тереңдігін жеткізді. Тарих деп аталатын диірменнен өткен уақытты – шеңбер ішінде шашылып жатқан сабан шөптер арқылы жеткізеді. Қарапайым сабан мен ұлттық салт-дәстүр айшықтарын қолдану арқылы режиссер Г.Марданов көрермен назарын аударады. Өз елінде оннан астам қойылым сахналап үлгерген ол өз суреткерлік жолын шыңдау жолына табан тіреген.
Грузиндік К.Марджанишвили атындағы академиялық театрының «site-specific» жанрында ойналған «Катарина Блюмнің тапталған ары» атты қойылымы көрерменнің оқиғаға қатысушы ретінде әсер алуын көздеген. Режиссер сахналық кеңістік ұғымын тас талқан етіп, актерлерді берілген ойын алаңының кез келген жерінен кіргізіп-шығарып, киім ауыстыртып, жылатып-құлатып, т.б. әрекеттерді көрерменнің көз алдында өткізуге ерекше мән берген. Режиссер «Адам қоғамдық-саяси өмірдің, тіпті ойынның бір бұрандасы ғана» деген идея мен теледиадар, бейнекамера, телефон, әлеуметтік желі, т.б. бәрі де адамның өзіне қарсы шығып жатыр деген ойды жеткізеді. Актерге тек сахнада ғана емес, зал мен сахна арасында тіршілік еткізіп, көрерменді жай ғана бақылаушы деңгейінде ұстамай, оқиғаның куәгеріне айналдыра білуі режиссерлік ізденістің нәтижесі. Алдын ала арнайы ойластырылған режиссерлік хаос біртіндеп үлкен палитралы картинаға айналады. Бірақ жасыратыны жоқ, көрермендердің басым көпшілігі «ойын ережесін» бұзып, кетіп жатты. Екі сағатқа жуық уақытқа созылған спектакльді тікесінен тік тұрып тамашалаушылар қатары сиреп қалды. Еуропада өз көрерменін қалыптастырып үлгерген бұл жанрды қолдаушылар болашақта көбейері сөзсіз.
Украиндық «Золотые ворота» театры ұсынған «Наташаның арманы» атты спектаклі актерлік өнердің үздік үлгісін көрсетті. Балалар үйінде тәрбиеленген Наташаның алғашқы махаббаты туралы, оның өмірмен адамдарды тануы жайын баяндайтын пьесаның өзектілігі талас тудырмайды. Режиссер, Украинаның еңбек сіңірген қайраткері С.Жирков пьеса-монологтың әлеуметтік астарын ашу мақсатында күрделі метафоралық шешімдерге бармай-ақ, қарапайым аяқ киімдерді кейіпкерлердің мінез-құлқын түсіндірудің, жеткізудің құралы ретінде оңтайлы пайдаланады. Негізгі салмақ басты рольді ойнайтын екі актрисаға түскен. Бұл шешім спектакльдің жіті дамуына негіз болған. Жеткіншектердің жаңылыс баспай, оң-солын бағдарлауға шақыратын жастар тақырыбын арқау еткен автор идеясын режиссер актерлік ойыннның көмегімен әдемі жеткізеді. Актермен жұмыс барысында, оның роль табиғатына енуіне дәнекерші бола білетін режиссер бұл жолы да актерлердің сахналық көңіл күйге түсуіне күш салған.
Актерлік ойындағы дуэттік үйлесім армениялық режиссер Т.Мелконянның «Мен мұндамын» (авторы Т.Дорст) спектаклінде байқалды. Психологиялық ауруға шалдыққан актердің өмірбаянынан сыр шертетін қойылым Татевтің дебюті. Басты рольді орындаған актер А.Караханян кейіпкердің жан-дүниесіндегі тебіреніс қылын нәзік шертіп, актерлік шеберліктің шыңына көтерілді. Құдай берген ғаламат актерлік қабілет пен естен шатасу арасында күй кешкен артистің аянышты халына ортақтаспаған көрермен қалмады. Режиссер театрлық шектеулерден (сахна рампасы, жарық беру, түсіру, сценография, т.б.) аттап, өзгеше пішін табуға құлшынғанымен айтар ойын жеткізуде тиянақ жетпей қалды.
Мәскеулік А.Пушкин атындағы театрдың «Гардения» вербатимінің көркемдік деңгейі биік. Етек-жеңі жинақы, пішіні мен мазмұны үйлескен қойылымдағы режиссер С.Серзиннің еңбегі ерен. Заманауи бейнелеу құралдарын, атап айтсақ, бейнекамера, микрофон, жайма экран, т.б. қолдану арқылы өткен күндердегі оқиғаға бүгіннің үнін береді. Қойылымға қатысқан актрисалар квартеті (А.Урсуляк, А.Лебедева, Э.Мирэль, Н.Рева-Рядинская) шетінен шебер. Төрт әйелдің шынайы тарихына құрылған өмірбаяндық естелікті түсінікті етіп әңгімелеп берді. Актрисалар ойынындағы әр кейіпкердің шынайылығы Шәкәрімше айтсақ, «Артық алу, не кем салуды» байқатқан жоқ.
Ал молдовандықтардың «Қара жәшік» қойылымы («Geneza art» тәуелсіз театры) бала күнінен бірге өскен төрт достың бір-біріне деген қарым-қатынасы арқылы қазіргі қоғамдағы замандастарымыздың тұрмыс-тіршілігін, әлеуметтік мәселелерін көрсеткен. Режиссер Д.Бурлака сахналық кеңістікті пайдаланудың жолын ұтымды тапқанымен, тұрмыстық уақ-түйекке баса мән беріп кеткендіктен сахналық оқиға қабыспай қалған. Қойылымда бірер қызықты актерлік сәттіліктер кездескенімен жалпы спектакльде тұтастық жоқ, айқын режиссерлік интерпретация оқылмайды.
Жалпы, форум-фестиваль заманауи театрдағы жаңа тенденциялардың алуандығын паш етті. Бүгінгі жас режиссерлердің әлеуметтік тақырыптарды белсенді көтеріп отырғаны байқалады. Бірақ әркім өз идеясын әр түрлі жолдармен бірі – ешқашанда ескірмейтін классикамен, мифтермен жеткізсе, бірі сиясы кеуіп үлгермеген жаңа драматургиялық шығармаларға сүйенгенін байқадық. Жанр тазалығы сақтала бермейтін спектакльдерде пішін мен актерлік ойын стилистикасының нақтылығы басым.
Бұл фестиваль келесі жолы Ташкентте болмақ. Бәйгенің аты бәйге, жеңгені де, жеңілгені де бар. Ең бастысы ТМД елдерінің өнер ұжымдары бір-бірінің жұмыстарын көрді, танысты, білісті, болашақта бірлесіп жоба (спектакль) жасауға келісіп тарқасқандар да табылды.
Меруерт ЖАҚСЫЛЫҚОВА,
Т.Жүргенов атындағы
Қазақ Ұлттық өнер академиясының доценті,
өнертану кандидаты.