Философ, фарабитанушы, профессор Жақыпбек Алтаев бізді қуана қарсы алды. Білімпаз ғалымның жұмыс үстелінде баспаға дайындап жатқан қолжазбалары жатыр. Жеке кабинетіндегі кітап сөресінде жылдар бойғы маңдай терінің куәсі болып қалың-қалың кітаптары самсап тұр. Алғашқылардың бірі болып қазақ ойшылдарының еңбектеріне жан-жақты талдау жасаған, оқырманын сусындатқан үлкен ғалымның көкірегі тұнған қазына екен. Қазақ философиясы саласында айрықша беделге ие философ, әлемнің үздік университеттерінде дәріс оқып жүрген кең ауқымды халықаралық аудиториялардың иесі жарты сағаттық сұхбатта жанымызға жарты ғұмырға жетерліктей рухани азық берді. Жылдар бойы жинаған ілім-білімі сарқыраған ағын судай бірінен соң бірі түйдектеліп келіп, адамды еріксіз ұйытады. Көптеген ғылыми еңбектердің авторы,
белгілі ғалым алдына сөз сұрап барған едік.
Жақыпбек Алтаев,
философия ғылымының докторы, профессор
Ассистенттен профессорлыққа дейін
1966 жылы Оңтүстік Қазақстан облысы, Қазығұрт жерінде орта мектепті бітірдім, – деп бастады Жақыпбек Алтайұлы әңгімесін. – Оқу бітірген соң Өзбекстанда Орта Азия мемлекеттік университетінің (қазіргі Ташкент мемлекеттік университеті) философия және экономика факультетіне оқуға түстім. Сол заманда философия факультеті университеттегі ең беткеұстар факультет болды. Емтихандардың барлығын үздікке тапсырған санаулы адамды ғана облыстық комитеттің жолдамасымен оқуға қабылдайтын. 1967 жылы Орта Азия мемлекеттік университетіне бес жылдық оқуымды философия бөлімінде бастадым. Оқу бітірген соң мені Шымкент педагогикалық институтына жұмысқа жіберді. Бірақ сол заманның заңына сәйкес, институтта философия кафедрасының оқытушысы болу үшін, коммунистік партияның мүшесі болуды талап ететін. Сол себепті де туған жеріме оралып, аудандық газеттің тілшісі ретінде бір жыл жұмыс істедім. Бір жылдан кейін партия қатарына өтіп, Шымкент педагогикалық институтының философия кафедрасына ассистент болып жұмысқа тұрдым. Осы жерде үш жыл қызмет атқардым. Содан кейін мені Алматыға ҚР Ғылым академиясының философия және құқық институтына мақсатты аспирантураға жіберді. Осы жерде тағдырыма ықпал еткен Қасымжанов Арғын Хайроллаұлымен таныстым. Бір жылдан кейін ол кісі әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-дың философия және экономика факультетіне декан болып ауысты. Қасымжановтың еңбектерінің бәрі тек Мәскеуден шығатын. Аспиранттардың арасында «Қасымжановтың дәрісін тыңдаған адам бақытты адам» деп санап, мақтаныш тұтатын. Ақжан Машани, Арғын Қасымжановтар әл-Фарабиді алғаш рет қазақ жеріне алып келген ғалымдар болды. Үш жыл аспирантурада оқып, 1980 жылы кандидаттық диссертация қорғадым. ҚР-ның білім және ғылым министрлігі жолдамамен Алматы теміржол институтына жұмысқа жіберді. Сол жерде бес жыл қызмет атқарып, 1985 жылдан бастап қазіргі уақытқа дейін әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінде доцент, профессор, кафедра меңгерушісі қызметтерін атқардым. 1997 жылы «Қазақ философиясының тарихы» бойынша докторлық диссертация қорғап, қазақ философиясы және фарабитану салаларында ғылыми ізденістерімді жалғастырып келемін. 2008 жылдан бері әл-Фараби ғылыми-зерттеу орталығының директоры қызметін атқарудамын.
Фарабитанушы ғалым
Ағын Қасымжановтай дарынды ғалымнан өнеге алғанымды мақтаныш тұтамын. Ол кісі екінің бірін мойындай бермейтін Мәскеулік ғалымдарды өз білімімен мойындата білген талантты ғалым болатын. А.Қасымжановтың жанкешті еңбегінің арқасында 1970 жылдан бастап әл-Фарабидің философиялық мұралары қазақ даласына кеңінен таныла бастады. Сондай-ақ, Дінмұхаммед Қонаев, Қаныш Сәтбаевтардан үлкен қолдау көрген Ақжан Машанидің де еңбегі ұшан-теңіз. Шахмардан Есенов, Мұрат Әуезов, Әнуар Әлімжановтардың атын атамай өту мүмкін емес. 1975 жылы қазақ фарабитанушы ғалымдарының ұйымдастыруымен Алматы – Мәскеу – Бағдат қалаларында әл-Фарабиге арналған халықаралық ғылыми конференция өтті. Міне, содан бастап Алматы Фарабитанудың орталығына айналды. Кезінде әл-Фарабиді парсы, өзбек ғалымдары да өз ұлтына жатқызуға тырысты. Алайда, ғылымда жай сөздің бағасы жоқ, ғылымда нақты дәлел керек. Ол заманда ұлт түсінігі қалыптасып болмағандықтан, әл-Фарабиді күллі түркі әлеміне ортақ тұлға ретінде қарастыруымыз керек. Сондықтан әл-Фарабиді бір ұлтқа телудің қажеті жоқ. Оның кіндік қаны тамған мекен қазақ даласындағы әйгілі Отырар қаласы.
(Осы жерде профессор әл-Фараби туралы ел аузында тараған аңыз әңгімені қоса айтып, бір күлдіріп алды).
Дамаскіде ғалымдар жиналатын жер болған. Сол жерге алғаш келген әл-Фараби жиналған жұртшылықтан «Қай жерге отырайын?» деп сұрайды. «Өзіңіз қай жерге сәйкес келемін десеңіз, сол жерге отырыңыз» деседі ел. Сөйтсе әл-Фараби Дамаск қаласының билеушісі Сейд-ад-Дуаль Хамданидің қасына барып отырыпты. Жұрт аң-таң, билеуші өз тілінде: «Осы жиын біткен соң, сұрақ қоямын, жауап бере алмаса, жазасын беріңдер» дейді. Сонда Фараби: «Тақсыр, әліптің артын бағайық» депті сол тілде. Әлгі кісі: «Бұл тілді қайдан білесіз?» деп таңырқапты. Әл-Фараби: «Мен 70 тіл білемін» депті. Сонда барып орталарында тұрған адамның кім екенін таныған жұрт «Әә, сіз Фараби екенсіз ғой», – деп ғалымға құрмет көрсетіпті.
Әл-Фарабиді лауазымды тұлғалар, қала басшылары қатты құрметтеген, лауазымды қызметтер ұсынған. Бірақ әл-Фараби өзін өмір бойы ғылым жолына арнады. Фараби 950 жылы Дамаск қаласында қайтыс болғанда Сириядағы атақты 15 қаланың басшысы қатысып, Сейд-ад-Дуаль Хамданидің өзі жаназасын шығарған.
Кейбір ғалымдар әл-Фарабиді Платон мен Аристотель еңбектерін аударғанына қарап «түсіндірмелер» ғана жазды деп есептейді. Бұл жаңсақ пікір. Фараби өз атынан 200-ге жуық трактат жазған. Бірақ оның көбісі бізге дейін жетпеген. Мәселен, поэзия, медицина жайлы мұралары сақталмаған. Әл-Фараби Шығыс пен Батысты байланыстырған алтын көпірге айналды. Кей ғалымдар логика саласында әл-Фарабиді Аристотельден де жоғары қояды. Әл-Фарабиден сұрайды екен: «Аристотельдің заманында өмір сүрсеңіз кім болар едіңіз?» деп, сөйтсе әл-Фараби: «Мен, Аристотельдің ең сүйікті шәкірті болар едім», – деп жауап беріпті. Бұл шәкірттің ұстазға деген айрықша құрметін көрсететін ізгі мысал. Философияда ұстаз бен шәкірт – ең аяулы ұғымдар.
Қызметтегі қайраткерлігі
Әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің ректоры Ғалымқайыр Мұтановтың тікелей қолдауымен Иорданияда, Стамбулда Фараби орталығы ашылды. Биыл алдымызда Голландияда Фараби орталығын ашу міндеті тұр. Қазақстан, Түркия, Голландия ғалымдары бірігіп нидерланды тілінде «әл-Фараби – екінші ұстаз» фильмін түсірген болатынбыз. Қазір фильм қазақ тіліне дубляждалып, жақында ұлттық арналардан көрсетілетін болады.
2014 жылы университеттің 80 жылдығына орай әл-Фарабидің кітаптары қайта басылып шықты. Биыл 70 жылдық мерейтойыма орай өзімнің 7 томдық еңбегімді жарыққа шығардым. Фараби туралы Огайо, Ыстамбул университеттерінде дәріс оқыдым. Әсіресе америкалықтардың әл-Фараби тұлғасына қызығушылығы өте жоғары. 2014 жылдан бері әл-Фараби атындағы ҚазҰУ-да жыл сайын әл-Фарабиге арналған симпозиум өткізу дәстүрге айналды.
2020 жылы ЮНЕСКО деңгейінде әл-Фарабидің 1150 жылдығын ел болып атап өткелі отыр. Ұлы ғұламаның есімі берілген университетіміз әл-Фарабиді кеңірек насихаттау мақсатында «Әл-Фараби – 2020» атты ақпараттық-насихаттық жұмыстарын бастады. Бұл жобаның ауқымы кең және ол үш жылды қамтиды. Яғни осы уақыт аралығында түрлі шараларды елімізде және шет елдерде кезең-кезеңімен ұйымдастырып, өткізу жоспарланып отыр. Біздің міндетіміз – әл-Фарабиді бренд ретінде күллі әлемге таныту.
Болашақ қазақ философтарын дайындаушы
Өмірімді қайтып бастасам, философия жолын қайта таңдар едім. Қасымжанов елімізде философиялық мектебін қалыптастырған қазақтың біртуар азаматы еді, себебі ұстаз шәкірт тәрбиелеу мәселесіне жауапкершілікпен қарайтын. Ол кісі философиядағы ұрпақтар сабақтастығына үлкен мән беретін. «Шәкіртсіз ұстаз тұл» дейді, қандай ұстаз болса да, артында ізбасары қалғанын қалайды.
Менің ұғымымда ғалымның ең бірінші мақсаты – жиған-терген білімін шәкіртінің бойына сіңіру, мирас етіп қалдыру. 30 ғылым кандидатын, 9 ғылым докторын, соның ішінде 5 PhD докторын дайындап шығардым. Әсет Құранбек, Шаттық Әлиев, Самат Қайратұлы сынды шәкірттерімнен үлкен үміт күтем.
Шаңырағының тірегі болған асыл азамат
Жұбайыммен аспирантурада оқып жүргенде таныстық. Бір ұл, бір қыздан өрбіген бес немерем бар. Ұлым да, қызым да ғылым жолында. Отбасымды қатты сыйлаймын.
Өмірлік ұстанымым – адалдық, тазалық. Ұстаздарыма, шәкірттеріме деген құрметті көп нәрседен жоғары қоямын. Шамам келгенше кейінгі ұрпаққа еңбегімді қалдырсам деймін. Шынайы достықты ұнатам, сатқындыққа жаным қас. Бірақ мені тек жақсы адамдар қоршап келеді.
Философия – ақиқаттың жолы
Философ болғысы келетін екі жігіт бір данышпанның кеңесіне жүгініпті. «Кедейшілікке, қиындыққа шыдайтын болсаңдар, мархабат», – депті ғалым. Философия – ойдың, таза еңбектің ғылымы. Ғылым, білімді игеріп, бойына сіңірген адам өзін қашанда бақытты сезінеді. Адам бақытты болу үшін нағыз бақыттың не екенін білуі қажет. Әлі де ізденіп, оқудан шаршамаймын. Ұстаздардың адал жолымен жүректердің көзін ашып, саналарға сәуле төксем, ұрпақты білім нәрімен сусындатсам – менің өмірлік миссиям осы деп ойлаймын.
Мейіргүл Оңғарова,
әл-Фараби атындағы ҚазҰУ,
журналистика факультетінің І курс магистранты.