Бақыт САРБАЛАҰЛЫ, Халықаралық «Алаш» әдеби сыйлығының лауреаты
Алдымен екі Құрылтайымыз арасындағы әдеби-көркем сынымыздың ахуалы туралы бірер сөз. Аталмыш жанрдың жағдайы керемет деп айту қандай өтірік болса, оны жоқ, күйреп қалды деп айту да нақ сондай өтірік. Бағзыдан біз мойындап келе жатқан, бүгін де мойындауымыз міндетті өмірдің заңдылығы – әдебиетіміздің бүгінгі даму деңгейі, көтерілген биігі қандай болса, оның көркем сынының да даму деңгейі, көтерілген биігі нақ сол дәрежелес. Жалпы алғанда прозамыз, поэзия, деректі қарасөз, драматургия, балалар әдебиеті, аударма салаларында да ірі-ірі табыстармен қатар кешенді кемшіліктерді айтпағанда, ірі олқылықтар да орын алып отырғаны айғақ тілемейді.
Жеке сын жанрына көшсек, кейінгі жылдары әдеби жыл қорытындылары жүйелі өтіп, ондаған баяндамалар жасалып келеді. Тұрмысты дағдарыс, адамды жанбағыс билеп, күні кешегі «байтал түгіл бас қайғы» болған кезеңдерге қарағанда осының өзі-ақ көп ілгері басқанымызды көрсетеді. Қазақ әдебиеті көшбасшыларының бірі абыз ақсақал Серағаң – Серік Қирабаев бастаған сын көші түзеле түспесе, кейін кеткен түгі жоқ. Кітаптар да шығып жатыр. Мүшелтойлық-мерекелік, қаламгердің шығармашылық кескін-келбеттерін бедерлеген эсселерді айтпағанда, Құдайға шүкір, тікелей әдеби-көркем сындық шолулар, арнайы жанрлық, тақырыптық сыр-толғаныстар, жекелеген кітаптарға пікір-рецензиялар баршылық. Асылы, қашандағыдай сан жөнінен кенде емеспіз. Дау жоқ, басты гәп – сапада, осы әр жыл сайын жарық көріп жатқан жүздеген сыни дүниелер – қандай сын мақалалар, олар шын мәнінде әдеби-көркем бе, қаншалықты білікті де әділ, міне, бұл сұрақтардың жауабы – басқа мәселе ғана емес, басты мәселе.
Бұл тұрғыдан келсек, әдеби жыл қорытындыларында баяндамалар жасаған Гүлзия Пірәлиева, Айгүл Ісмақова сын-толғамдарын ерекше атауға болар еді. Жас мөлшері деген – әдетте жай ғана өлшем, көп қаламгер біле бермейтін Марат Әзімхан да сауатты да салдарлы баяндама жасады. Кейінгі уақытта әдеби сынымызға кешігіп келсе де, жалт қаратқан Әмина Құрманғалиқызы да сөз өнеріміздің түзелуіне өз үлесін қоса бастады. Талайдан бері танымал сыншы қызымыз Әлия Бөпежанова қазір де сөзі мен өзі бір сыншы. Жеке басы да кең танылып, өзі жазған нысаналарын да жарқыратып танытып жүрген Амангелді Кеңшілікұлы нық сапта. Өзгелерге ұқсамас ерекшелігімен ерекше көзге түскен, білімді ғана емес білікті сыншы Әмірхан Балқыбектің өмірден ерте өтіп кетуі өте өкінішті. Бұған қоса арнайы айтар бір жәйт, қазақ әдебиетіндегі кейінгі кездердегі жеке бір құбылыс – әдебиетімізге Алмас Нүсіп, Бағашар Тұрсынбайұлы, Қозыбай Құрман, Әлібек Байбол сияқты жас сыншылардың келуі. Бұлардың әдеби көзқарастары айқын да анық. Қолтаңбалары қарымды да қанық. Замандарына сай олардың біздерден бөлек жаңаша талап-талғам танытулары да заңды. Халқының, қазақ әдебиетінің қамынан да гөрі қарақан бастарының қамын бұрын және көбірек ойлайтын кейбір аға-ақсақал, орта буын өкілдерінен де гөрі туған тіліміз бен діліміз үшін жанып-күйетіндіктері разы етеді. Осыны оқып-біле отырып, (өкінішке орай, олардың нені қалай жазып жүргенін көбіміз оқымаймыз) туған әдебиет туы құламайды, мықты ізбасардарымыз бар деп айтуға хақымыз бар.
Бір-ақ мысал: қолыма алдымен ілінген Әлібек Байболдың «Жаз ыстық болған жыл немесе Уақыт салған портрет» мақаласынан бір дерек-үзінді келтірумен шектелейін: «Санасын Сайтанның мөрі бар доллар улаған рухани ауруға ұшырағандарға ең алғашқы «медициналық жәрдемді» қашан көрсете аламыз? Ванга дүние саларынан бір күн бұрын қатты шөлдегенін айтады, жанында отырған адамның құлағына бір нәрсе деп сыбырлайды. Әлгің ешнәрсе ести алмайды. Тағы да сыбырлайды. Сонда ғана барып естиді. Көріпкел: «Болашақта адам Құдайдан алыстайды да, алапат рухани аштық, ұлы рухани жұт келеді…» – дегенді жеткізеді де, кеседегі суды жартылай ғана ішіп, арғы өмірге аттанып кете барады. Шөлдепті. Сол рухани Сахара (шөл) бізге де келді. Айналаны көзіңізбен бір шолып шығыңызшы… Белгісіздік әркез үрейлі екенін ескерсек, әдебиеттің сол жұтқа қарсы тұрар дәрмені бар ма екен?! Сөз өнерінің адамзат алдындағы парызы – қаншалықты поэтикалық естілсе де айтайық – үмітсіздікпен күресіп, бәрімізді жарқын болашаққа бастау, көкірегімізге ізгілік ұрығын сеуіп, кісілік келбетіңізді қалпына келтіру».
Байқайсыздар ма, жас жігіттің аяқ алысы сүйінерліктей емес пе? Мен Әлібекті дағдыдағыдай «отыздағы орда бұзар» шағында демей, орда құрар бабында дегім келеді. Осындай жан айқайды, білікті талдауды, түзу сөздерді Алмас Нүсіп те, Бағашар Тұрсынбайұлы да жекелеп те, екеулеп те талай рет айтты. Тек осы орайдағы менің бір алаңым – осындай жас сыншы жігіттерден айырылып қалмай, бұлардың да өсіп Мұқаметжан Қаратаев, Зейнолла Серікқалиев, Сағат Әшімбаевтардай болуларына, әдебиет биі, ұстаздарына айналуларын көрсек дегім келеді. Өйткені, әдебиетте сыншымен салыстырғанда ақын, прозашы, тіпті драмашы болу да онша қиын емес. Ет пен тері арасындағы желік өзеуретпесе, шын ақын, жазушы болып туғандар бәрібір суреткер болып қалыптасады; ал сыншыға жомарт дарынға қоса бағзы заманнан бері арнайы мемлекеттік, қоғамдық-халықтық қамқорлық қажет.
Мен бұл жолы екі Құрылтай аралығындағы әдеби-көркем сынымыз туралы айтар сөз, өзекті мәселе көп болса да, осындай шағын хабарламамен шектелмекпін. Мұның себебі – тыңдайтын құлақтың билік жақта ғана емес, мына біздің жақта да аз екендігінде ғана емес. Өйткені, өз басым біреудің командасындамын, билігіндемін деп ойламаймын; мен әрқашан әдебиеттің командасындамын. Керек десеңіздер, жеке өзім кішкентай бір одақпын. Бұған да бірер дәлел керек болса, мен Дулат ағамды куәлікке тарта аламын, ертеректе одақты Олжас Сүлейменов басқарып тұрған кезде қазақ жазушыларына қиянат жасағаны үшін Құрылтайда оған қарсы дауыс бердім. Олжекең айналасындағы Сайын, Әкім, т.б. ағаларымның сөзіне еріп, әділ де өткір сындарым үшін «Мені Шерхан Мұртазаның қолшоқпары» санап шеттеткен кезде 2-3 жыл бойы Олжаспен амандаспағанымды да айта кеткім келеді. Ол баспалдақтан түсіп келе жатады, мен қарсы кездесіп қаламын – бір-бірімізді «білмейміз…». Бірақ бұған бағып мен Олжастың ақиық ақын екенін, күллі Кеңес одағында «Аз и Я» кітабы арқылы саналық төңкеріс жасағанын ұмытқан емеспін. Ағам кейін 60-қа толғанда «Қазақ Елі» газетінде «Ғасырлар ақыны» деген арнайы мақала жаздым.
Айтайын дегенім – ҚЖО бүгін түгіл, КСРО кезінде де демократия үстемдік құрған ұйым еді. Төрағаға қарсы шыға бер, қатты сына, орнына талас. Мұның бәріне біздің хұқымыз бар. Тек әділін айт, жала жаппа, жікшілдікке соғар топ құрма, жосықсыз өтірік айтып, халықты, қалған жазушыларды адастырма. Қолыңнан келіп жатса, сөзің де жүйрік, өзің де іскер болсаң, бастық боп сайлан, кім қарсы? Бұған бағып «Бақыт досы Оразалинге балама жоқ деп айтты», – деп тағы бәле іздемеңіздер. Одақта жүргендіктен талай-талай қызықтарды көрдік қой. Берекелі бірлікке алға бастар тірлікке сайып жатса, қанеки. Сонда мұндай у-шуға негізгі себеп не? Нақты әдеби өміріміз тынысына көшсек, қазіргі күнгі ел аузындағы «басты оқиға» – жазушылардың айтысы, Пленумдағы Қабдеш Жұмаділов пен Бексұлтан Нұржекеевтердің не дегені. Бір апта өткен соң бұл дудың бәрін Тұрысбек Сәукетайдың «Жазушыны сорлатқан кім?» деген мақаласы күрт ығыстырды. Бүгінгі таңдағы ең атақты сын мақала да – осы. Өз басым бұл мақаланың авторы – Тұрысбек Сәукетай ғана емес, Қабдеш аға, Темірхан Медетбектердің өздері деп ойлаймын. Олар қия баспаса, бұл мақала жазылмас еді ғой.
Осылайша біз жағдайды толық біліп, құбылысты тұтас көрмеген халықты алдап, адастырудамыз. Абыз Абай: «Не болады өңкей нөл Единица – жақсысы» деп айтқанмен, бұл жерде халықтың түк кінәсі жоқ. Халық болмаса, хан да жоқтығы сияқты оқитын халық еретін, елейтін елің болмаса, біз кімге керекпіз? Қабдеш Жұмаділов, Мұхтар Шахановтар кімге керек?! Негізгі мәселе – біздіңше, Алаш Арысы Халел Досмұхамедұлы айтқандай, әдебиетті де, әлеуметті де түзейтін де, бұзатын да – оқығандары, көшбастар зиялылары болса, біз кімге өкпелейміз? Жасыратыны жоқ, өткен замандарды жамандап, бодан болдық, қырылдық, мың бір рет өліп-тірілдік десек те, (бұлар қаншалықты рас, ауыр шындық болса да, біз, қазақ қаламгерлері, әлемдегі рухани алып мемлекеттердің бірі – Қазақ әдебиеті қағанатына ие болып қалмадық па? Мәселен, 1988 жылдардың өзінде газет-журналдар таралымы 100-200 мың, кітаптар таралымы 10-20 мың екен.
Тіпті ашығын айтсақ, бейбіт қол жеткізген Тәуелсіздікті билікке де, бұқараға да алып берген – негізінен, біз емеспіз бе? Яғни жазушылар, ұлттық өнер тұлғалары, жекелеген қоғам қайраткерлері. Қош, бүгінде жеке ел болғанымызға 26 жыл өтті. Еркіндік алдық, әдебиетіміз бұрынғыдан да күшейеді деп сенбедік пе?! Ендеше бүгін қалайша тақырда отырмыз? Ал, «оянайықшы», ойланайықшы. Неге? Неге? Мен өз басым бұл тұрғыда Елбасымыз Н.Ә.Назарбаевты еш кінәламас едім. Қиын заманда жазушыларға үнемі қамқорлық жасап отырды. Мына Одақты, оның ғимаратын Нұрлан Оразалиннің еңбегі зор десек те тікелей сол кісінің көмегі арқасында сақтап қалған жоқпыз ба? Мына қаламақы мәселесін шешуге көмектескен – тағы да сол кісі. Өзара соттассақ, оттассақ, Сол кісінің алдына барғанда көп күш-жігерімізді бір-бірімізді жамандауға жұмсасақ, ол кісі бізді қалай сыйлайды? Көбіміз-ақ шуақты да қуатты қаламгерміз, ал бәзбір ағаларымыз – тіпті әлемдік деңгейге көтерілген алып тұлғалар. Алайда, біздерді кейде қандай сана билейтіні менің миыма сыймайды. Мәселен, бәзбіріміз жанталаса Одақты құлатқымыз келеді. Мысалға, талантты сыншы інім Әмірхан Меңдекені тартайын. Естеріңізде болса, ол бұдан 20 жыл бұрын-ақ «Қазақстан Жазушылар одағын қажетсіз, тарату керек», – деп жазды. Айтқаны рас болса, ол сол кезде өз сөзінде тұрып, неге Одақ мүшелігінен шығып кетпеді? Сол Әмірхан жақында «Қазақстан Жазушылар одағы қалай күйреді?» деп және жазды. Біріншіден, бұл айтқаны – жосықсыз жалған, жала; екіншіден, жағдайымызды Ресейден де ілгері етіп отырған, ең кемі 700 жазушыға жәрдемі тиіп отырған Одақта Әмірханның не әкесінің құны бар?! Оның қазақ екені, тәуелсіздігіміздің нығаюына мүдделі екені рас болса, көптің ұйымына көмектесе алмаса, ең құрығанда к… қысуы арқылы көмектеспей ме? Екінші біреулеріміз «Мен – мықтымын, халық жазушысымын, Одақты күшейтейік, билікті бізбен санастырайық дейді. Дұрыс-ақ. Бірақ солай айту үшін әуелі сөзіңе ісің, атыңа затың сай болуың керек емес пе?! Мен құдіретті қаламгерге қаламды Құдай беретініне қосыламын; бірақ осы бақты бағалап, кіршіксіз таза сақтап, жауапкершілікті сезініп, Құдай берген қаламды көтере алмасаң, яғни өзіңді-өзің сыйламасаң, өзіңді-өзің Сыншы болып қорғап, қолдап тұрмасаң, осы бақтан, жаңа сөз әлемін жаратушылыққа жеткізген тақтан айрылып қалуың өте оңай. Өйткені, осы қаламгерлік құдіретінің тамыры – Ар, Адалдық, Азаматтық. Ұлы Ғабең – Ғабиден Мұстафин: «Мейіріңді» қандыратын мөлдір шығарма мөлдір көңілден шығады; ал оны пасық көңілден іздеу – лай судан балық іздеумен бірдей», – дейді. Бұл өлшем-ұстаным шығармашылыққа өте-мөте қатысты. Өзің оңбаған болсаң, сөзің Ордабасы болып асқақтап тұрады деп кім айтты?! Орыстың ұлы сыншысы В.Белинский: «Ұлы шығарма туралы не айтылады, оның маңызы сол шығарманың өзінен бір де кем емес», – дейді. Демек, бұл небір мықты шығармалардың тағдыры сыншылардың қолында деген сөз. Осы ақиқатты да Унистон Черчилль айтқандай, шынында миы аз ба, көп қаламгерлеріміз әлі ұқпайды. Мәселен, маған ұлымыз деп, халық жазушысымыз деп жүрген талай-талай ағалар мен қалталы жағалардың от та, шоқ та емес, небәрі жылы екенін, небәрі пендешіліктің құлы халықтың емес, белгілі бір бір топтың – «балықтың» жазушысы екенін дәлелдеу оп-оңай. «Бір құмалақ бір қарын майды шірітетінін» бәріміз жақсы білеміз, сонда арам адамның шығармасын өзінің бір жаласы, әділдіктің наласы ірітетінін анықтау қиын болып па?! Мұның үстіне әріптес Әмина Құрманғалиқызы бір мақаласында «сынымды қабылдамасаңдар, өз сөзім – өзімдікі» депті. Жоқ, жарияланды ма, өз сөзің өзіңдікі емес. Жұрттың көз алдында жүрген ақын-жазушының жақсылығы да, жамандығы да – көптікі, халықтікі. Сондықтан да менің қазақ әдебиетіне үлкен еңбек сіңірген талантты аға-апаларым өздерін өздері сыйлап, әрбір сөз-ісінде де шыққан биіктерінен төмендемесе екен, ел көлемінде Ақсақал, Төбе би – Абыз болса екен деп тілеймін. Қазақ әдебиеті әлемінде өздерінің классик кемел екендіктерін осыған дейін дәлелдеп жүрген Қабдеш Жұмаділов, Дулат Исабеков, тағы басқа ағаларым жеке бас реніштері болса (бұлар – ел, әдебиет мүддесінен келгенде бәрібір ұсақ-түйек) жиып қойып, Оразалинмен «Қабанбайша» шайқасқанша халықтың жазушылары қалпынан танбай, әлем деңгейінде Нобель сыйлықтарын алып, төрткүл дүниенің оқырман жұрттың аузында жүрген Орхон Памук, Мо Ян сияқты жазушылармен таласып, айқасып жатса жарасар еді-ау.
Мен Нұрланмен көптен бері араласып келе жатқандықтан Одақ қарамағындағы басылымдарды мемлекет, Одақ мүддесі тұрғысынан маңызды, принципті мәселелер болмаса, ананы жазыңдар, мынаны жазбаңдар деп тапсырма бермейтінін жақсы білемін. Қайта бұл жерде мен әріптестеріме Нұрлан Оразалиндей көпке ортақ, әділ бола аласыңдар ма деп сұрақ қояр едім. Мәселен, жеке бас мүддесі тұрғысынан келсек, Н.Оразалинге мен де үйдей өкпе айта алар едім. Мәселен, менің құрдастарым 2007 жылы түгел 60-қа келді. «Қазақ әдебиеті» газеті, айталық, Иран-Ғайып туралы сол жылы қос беттен екі рет материал жариялады, ал Бақыт Сарбалаұлы туралы 6 жол да жазған жоқ. Ал осыған Нұрлан Оразалиннің қатысы бар ма? Бұл Бас редактор Жұмабай Шаштайұлының қарекеті, таным-талғам қалпы. Мен оған «Иранбек Оразбаев менен артық емес қой», – деп айтпадым. Өйткені, бұлай өтініш жасау, «Жаңа кітабым шықты, ол Сұлтанәлі Балғабаевтың кітабынан да мықты, пікір білдірмейсіңдер ме?», – деу менің ұстанымыма келмейді. Бәлкім Жұмабай Шаштайұлының менің әдебиеттегі орным туралы пікірі төмен шығар, білім-білік деңгейі осылай шығар. Сол үшін Жұмабаймен жауласамын ба? Осы арада халықшыл әкім Бердібек Сапарбаевтың «Мықты екендеріңді білейін, Оңтүстікті басқарып көрші», – деп айтыпты деген сөзі еріксіз есіме түседі. Мықты екендіктеріңді білейін, Одақты басқарып көріңдерші. Базбіріңіз: «Ол орнын босатпады ғой, көрер едік», – дерсіздер, дұрыс: бірақ бірден ашығын айтайын, оны біз өздеріміз босатпадық. Өйткені, Одақты басқару Оңтүстік Қазақстан облысын басқарудан әсте жеңіл емес. Рас, қолынан басқару келетін бірер аға-інілерім жоқ емес, бірақ олар бұған жету үшін әуелі сөздерін түзеп, өздері түзу екенін жазушылардың көздерін жеткізуі керек-ті.
Жә, Одақ туралы, оған қатысты Құрылтайлар қарсаңында көбінесе жөнсіз өршитін айтыс-тартысқа қатысты сөзімді осымен доғарайын. Бәлкім, біреулеріңіз: «Айтқандарыңның көбі белгілі ғой», – деулеріңіз мүмкін. Бәрібір жазушылардың көбі хабардар емес. Бұл – бір. Екіншіден және бұл – басты себеп: бүгінгі таңда күн тәртібінде: «Болашақта қазақ әдебиеті бола ма, жоқ па?» деген мәселе тұр. Біздің еліміз Тәуелсіздік алғалы әлемдік жаһандану дауылына ұшырап отырғаны белгілі. Қаперлеріңізде болса, бұдан біраз жыл бұрын «Жас Алаш» газетінде «Батыстандыру орыстың отаршылдығынан да сорақы» деген мақала шықты. Осындағы келтірілген қатер-қауіптер қазір жемісті жүзеге асырылуда. Анығын айтқанда, біз жержүзілік мәдени-идеологиялық жойқын соғыстың бір алаңына айналып, Қазақ Елі халқының санасын бейбіт батыстандыру майданы қызу жүріп жатыр. Біреулеріміз – бұл болмай қоймайтын процесс, өзіміз мықты болсақ, жеңілмейміз, ұтып шығамыз деп Финляндияның озық білім жүйесін, Жапонияның ұлттық-мемлекеттік ұстанымын алға тартады. Бұл да ақиқат шығар. Бірақ Батыстық күштер, солардың бұқаралық тобырлық мәдениеті қазақ халқы жеке ел болып ес жинап, қалыптасып бітпей, отарсызданып үлгермей, шабуыл жасап жатқан жоқ па?! Міне, нақ сондықтан да қазіргі еліміз жағдайына қатысты «Бүгінгі Қазақ Елінің үкіметі – кімнің үкіметі?» деген сұрақ еріксіз туады. Ал айтыңыздаршы, мына билігіміз – тәуелсіз Қазақ Елінің билігі ме, жоқ сырттай бейбіт, іс жүзінде жүз пайыз жаулаушы Батыстың билігі ме?! Әрине, үкіметіміз экономикамыз дамып нығаюы үшін, халықтың әл-ауқатын көтеру үшін жұмыс істемей жатыр деп айта алмаймын. Премьер-министріміз Бақытжан Сағынтаевтың нақты істің адамы екенін білемін. Айталық, астық өсіру – идеологиядан тыс Нанымыз жеткілікті. Бізде асқазан қамы негізінен шешілген. Ал, басқазан ше?! Ұлттық санамыз, рухымыз көтерілуі ше? Осы тұрғыда ішімізге басып кірген батыстық жүйені, мүддені өзгертуге Бас уәзірдің шамасы жетіп жатыр ма?! Қаламдас ағайын, бұл қауіп-қатер тіпті де әсірелеп айтылып отырған жоқ. Ұлы бабамыз Әбунасыр әл-Фараби «Тәрбиесіз берілген білім – адамзаттың қас жауы», – деп өз заманында-ақ айтып кетсе, күні кеше КСРО империясын құлатуды жүзеге асырысқан әлемге танымал идеолог Збигнев Бжезинский: «Сіздің елдің элитасы ақшасын біздің елдің банкінде сақтаса, онда сұрақ туады: олар – қай елдің элитасы, сіздікі ме, жоқ біздікі ме?», – дейді. Ал, бас қауашағымызға салып шайқап көрейік: біздегі олиграхтар – қай елдің миллиардерлері? Күні кеше Президентіміз де «Ақшаларыңды елге қайырыңдар!», – деп қатты айтқан жоқ па? Зиялы қауым өкілдері: базбір саясаткерлер, ғылым және өнер қайраткерлері, біздің көп жазушыларымыз өз ұлттық мәдениетімізді сақтап, ел болу үшін жапондар жолымен жүрейік, үш тілдің екеуін: бізге бөтен орыс, ағылшын тілдерін балалар бастауыш мектепті бітіргеннен кейін оқытайық деп айтудайын айтып-ақ келеді. Бірақ мұны құлағына қыстырып отырған Білім және ғылым министрлігі бар ма? Сонда балабақшада, бастауышта үш тіл оқып, миы ашыған балалардың дені мәңгүрттер болып шығатыны, қазақ тілін керексінбейтіні дәлел тілей ме? Балабақшада үш тілді тықпалауды. жоғары оқу орындарында тарихымызды құртуды азсынғандай, салалық мәртебелі министріміз Ерлан Сағадиев география пәнін ағылшын тілінде оқытуға көшірмекші. Сонда бұлай батыстана берсек, болашақта қазақ тілді оқырман қала ма? Оқырман жоқ болса, болашақта дүниеге келер жаңа Мұқағали Мақатаев, Рахымжан Отарбаевтар кітабын кім үшін жазады? Сонда қазақ әдебиеті өлген соң, қазақ ұлты да қоса құритынының басы ашық емес пе?! Ал енді айтыңыздаршы: «Ерлан Сағадиев – қай елдің министрі?!». Ерлан Сағадиев сияқты министрлеріміздің жәрдемімен ұлы Ана тіліміздің бұтақтары кесіліп, бірте-бірте жапырақсыз діңі қалса, ол ағаш солмай ма? Сонда біз Тәуелсіздікті Батыс үшін біздегі бодан байлар, алғанбыз ба? Рас, АҚШ пен Батыстың экономикасы мықты, технологиясы озық, бұл жағын үлгі етейік, үйренейік; алайда мәдениет жөнінен олар бізден үлгі алып, үйренсе жөн емес пе? Мен бұлай дегенде Батыс пен АҚШ-тың мәдениетінің бүгінгі «озық» өнегесі – әйелге әйел асылып, еркекке еркек үйленуге жеткен «зор» жетістігін алға тартып отырмын. Құдай жолына қарсылық, азғындық жайлаған елдердің білім-тәрбие жүйесінен, мұндай мәдениетінен бес шақырым аулақ жүргеніміз жөн-ау?
Осыған орай мен Елбасымызға, Үкіметке мынадай ұсыныс та айтқым келеді. Тәуелсіздік алғалы сан министр ауысты. Білім саласындағы реформа әлі бітер емес. Қазақ үшін ең озық үлгілерді (Финляндиядағыдай) ұсынбаған соң, жас ұрпағымызды қазақ етпей, мазақ ететін министрлік керек пе? Оқулықтарды ғалымдар жазады (жазуы керек те), білімді, тәрбиені мамандар береді. Ендеше облыстық, аудандық білім басқармаларын қалдырып, мына министрлікті таратып жіберсек те ұтпасақ, ұтылмаспыз. Өйткені, бір Стамбул, Мәскеудің халқындай халқы бар елге Сыртқы Істер, Қорғаныс, Мәдениет министрлігі өте керек болса, ал өз міндеттерін мемлекеттік, ұлттық деңгейде атқармайтын, Президентіміз сан рет айтса да өздерін халықтың қызметшісі емес, қожайыны сезінетін барша қалған министрліктерді таратып жіберсек те, ештеңе етпес. Сөзіме дәйек ретінде ауылда мал ұрлауды, қалада халықтың сәл қылт еткен байлығын қымқыру күштік құрылымдар қамқорлығында екенін айтып жатпай-ақ, мынадай бір-ақ мысалды келтірсем жеткілікті сияқты. Естеріңізде шығар, көп болса, екі-ұш жыл-ақ уақыт өтті, Қазақстан Республикасының Бас прокуроры Жақып Асанов елімізде қозғалған қылмыстық істердің тең жартысына жуығы заңсыз қозғалғанын мәлімдеді. Сонда қылмыстық істерді ашуды, халықты қорғауды тәуелсіздікті нығайту емес, жеке бизнестеріне, ақша табу жолына айналдырған Ішкі істер министрлігі керек пе?!
Міне, жазушы ағайындар, біз бәріміз бірігіп қарсы шығып күресуге тиісті басты қауіп-қатерлер осындай. Біз алдымен осындай болашағымызды жоққа шығару үшін жұріп жатқан әлемдік, елдік қатерлермен күресу орнына ірілеріміз Оразалинмен «айқасып», еті тірілеріміз Одақты «құлату» үшін күресіп жүрміз. Әрине, бұдан Оразалинді сынама, Одақтың мінін айтпа деген сөз шықпайды. Жеке басқа тиіспей дәлелді айт. Мәселен, Мырзан Кенжебай үшін Одақ не істесе де жаман десем артық айтпаспын. Ол бізде әдеби-көркем сын жоқ деп айқай салады да, классик ретінде әлдеқашан өз елімізді айтпай-ақ қояйын, орыстар – мысалға, Анатолий Алексин, Альберт Лихановтар 1970 жылдары-ақ тақ тұрып мойындаған. Тынымбай Нұрмағамбетовтің «Алаш ақиқаты» бәйгесінде бас жүлде алған повесін түкке алғысыз қылады. Мырзанның мұнысы – қазақ сөзіне сын емес, сойып дәлел тілемейді. Қуанышқа қарай, бізде әлемдік тұлғалар қазір де бар. Мәселен, Дулат ағам. Санкт-Петербор, Түркия, Лондонды бағындырған Исабековті қалай қадірлесек те жарасар. Енді осы Дулат, Қабдеш ағалар шыққан биіктерінен төмендемей, мына ханзу Мо Ян, түрік Орхон Памук, жапон Кобо Абэлермен иық таластыру керек емес пе?! Әрине, бұл үшін де мемлекеттік қолдау қажеттігі түсінікті.
Түйіп айтқанда, көтерілген биіктен төмендемеуге, әлемдік деңгейде де Қазақстандағыдай көрінуге бізде мүмкіндік мол. Мәселен жақында «Қазақ әдебиеті» газетінен Танакөз Толқынқызының сұхбатын оқыдым. Мына жақта біздер бір-бірімізбен жағаласып шаршап, іштен шыққан «жаумен» айқасып жүргенде, орта буындар қатарына қосылып, орда құра бастаған жастарымыз испан тілінде қазақ поэзиясының антологиясын шығарыпты. Мың сөзден бір іс артық десек, Танакөздердің қам-қарекеті қалай қолдасақ та жараспай ма?! Жоғарыдағы қазақ тілінің қанатын қиюға жұмсалып жатқан қаржының мыңнан бірі осындай игі істерге бөлінсе, қандай жемістірге жетерімізді ойлай беріңіздер.
Одақ – туған әдебиетіміздің қорғаны. Туған әдебиетіміз – қазақ ұлтының қорғаны. Ендеше Одақты сақтап қою аз, күшейтуіміз керек. Ол үшін бірлік керек. Бірлікке қарсы емес екеніміз рас болса, бірігейік. Екінші керегі – берекелі тірліктер. Соның алғашқысы Бексұлтан Нұржекеев ағамыздың үндеу-хатына қол қою. Екіншісі және ең бастысы – өзімізді-өзіміз сыйлауға көшіп, «саудың тамағын ішіп, аурудың сөзін» айтпай, бәріміздің де ел сыйлайтын қаламгер болуларымыз. Ең алдымен ақын, прозашы, драматург, балалар жазушы бола алсақ – қалам, қоғам қайраткері бола алғанымыз. Үшіншісі – кеңес өкіметінің сөзін айтып, Одаққа сол уақыттың талабын қойып, өзімізге қоса елді де ақымақ қылуымыз жетер деп ойлаймын. Бүгінгі күннің Колбиндері мен Зорминдерін дірілдету үшін талап ету аз, бәріміз іс-әрекет етуге көшуіміз керек. Мәселен, қалың ел – өзімізді-өзіміз масқара етсек те – осы жазушылар не айтып жатыр, не айтады деп қазір де күтулі. Құдай қалам берген адам сол қаламды көтеріп жүре алса, жаза алса, айта алса – халықтың сайланбаған депутаты. Бізге Мәжілістің мінберінің қажеті жоқ демей-ақ қояйын, бірақ билік бізбен санасып қана қоймай, соңымыздан еруге мәжбүр етуіміз қажет. Ол үшін үкімет мүшелері түгіл өзі шақырмаса, Президент Нұрсұлтан Назарбаевтың қабылдауын сұрап жалынудың қажеті шамалы. Жағымпаздықтан, әкімдер мен байлардың алдында жүгіріп кететін бейшаралықтан арылсақ – абыройдың көкесі сол. Тағы да қайталап айтсам, өзімізд-өзіміз сыйласақ, лайықты шығармалар жазсақ, Абай, Лев Толстойларды айтпай-ақ қояйын, бүгінгі күннің Жұбан Молдағалиеві бола алсақ, билік бізге, әрқайсысының артында 10 мың, 100 мың, 1 миллион адам тұрған халық қалаулылары – қаламгерлерге қызмет етеді.
Дау жоқ, билікпен де санаспай болмайды. Батыстың мүддесіне қызмет етіп жүргендерден басқасы – жақсы болсын, жаман болсын – өз билігіміз. Тек өзімізді-өзіміз сыйламағандықтан, бірлеспегендіктен, өзімізді-өзіміз сорлы етіп жүргендіктен олар басынып жүр. Бұдан әрі сөзді соза бермей, тоқетеріне көшсек, халық айтқандай. «Сын түзелмей, мін түзелмейді». Сын түзелмесе, әдебиет түзелмейді. Әдебиет түзелмесе, әлеумет билік пен бұқара түзелмейді. Бұл үшін Одақтың жаңа басшылығына құлаққағыс етерім – алдымен мықты сын журналын шығарып, М.Әуезов айтқандай, жазғанымыз әдеби атмосфераны сауықтырар «сын шын, шын сын болуы» міндет. Жариялылық орын алса, біз ақсақаламыз Әбдіжәміл Нұрпейісов, Қабдеш Жұмаділовтерден бастап әріптестеріміздің кеше, бүгін және ертең бәрінің өздері кім, сөздері – қалай, қандай шығарма екенін біліп отырамыз. Мұндай жағдайда қауесет, өсек, дау-дамай өзінен-өзі тоқтайды. Судың да сұрауы бар екені шындық, бір өлім бар екені хақ болса, ақиқаттан қай-қайсысыз да аса алмаймыз, шындық әрқашан – ертелі-кеш, салтанат құрады.