Қарагөз СІМӘДІЛ
Режиссер Бекарыс Елубайдың алғашқы жеке жұмысы көрерменге жол тартты. Оның алдында Ерлан Нұрмұхамбетовпен бірігіп балаларға арналған «Аңшы бала» фильмін (2012 жылы жарыққа шыққан) түсірген болатын. Бүгінде режиссер «Бала ғашық» атты келесі фильмнің түсіру жұмыстарын қолға алған…
«Оазис» фильмінің көтерген жүгі ауыр, тақырыбы – жалпыадамзаттық ауқымдағы мәселе. Кинодағы басты қос кейіпкер бір-біріне кереғар, бір-біріне қайшылықты қос тұлға, бәлкім, біздің мейірімді һәм қатыгез, имани һәм имансыз бір ғана қоғам. Руслан – әке-шеше мейірімінен жұрдай, тастанды бала. Өзін ғана емес, тұтас әлемді жойып жіберуден тайынбайды. Кие мен қасиет – Руслан үшін түк емес. Сол кие мен қасиетті бала кезден бойына сіңіріп өскен Мәмбетті де тастанды деуге болар. Жоқ, ол ата-ана мейірінен құралақан өскен бала емес. Тек, заманында оның бабасынан зұлмат саясат теріс айналған еді. Аумалы-төкпелі уақытта қуғын-сүргіннің долы құйыны оның әке-шешесін туған жерден алысқа үйіріп әкеткен болатын. Міне, өзінен және күллі әлемнен жеріген Руслан мен ата аманаты және түп тамырын іздеп келген Мәмбет шөл даладағы жалғыз көкорай шалғын – Әулиеағаш маңында тоқайласады. Ақ пен қара (мұны қос кейіпкердің тіпті киім киісінен де аңғарасыз), өлім мен өмір, иман мен құдайсыздық кезіккен сәтте, алағай да бұлағай өмірдің бары мен жоғын ағаш басына қонақтаған қарғаның көзімен бағамдап көргің келеді.
Қабыл Абылды өлтірген сәтте, жер бетінде ең алғаш адам қаны төгілген заманда да куәгер осы қарға емес пе еді? Заманалар ауысса да, бауыр бауырды оққа байлап бере салған, дәуірлер алмасса да адам адамға қол жұмсауын тоқтатпаған. Оның барлығына куә – аспан асты мен жер үсті, ғасыр жасаған қара қарға.
Ұшы-қиыры белгісіз шөлде, арып-ашып жеткен адамның, адамның ғана емес, сол маңдағы аң-құстың жанына сая, өзіне пана болатын – Әулиеағаш еді. Ол киені тастанды Руслан (бәлкім қоғам) мізбақпай отқа орай салады. Ал, тереңірек үңілсең, жан-жағын аңызақпен жалмап келе жатқан шөл – Руслан еді де, айналасына жайлы самалымен, көкорай шалғынымен сая болған «Оазис» – Мәмбет еді ғой…
«Asau Art Films» қатысуымен Ш.Айманов атындағы «Қазақфильм» АҚ түсірген бұл фильм 1 ақпаннан кинотетарларда прокатқа шықты.
Смағұл ЕЛУБАЙ,
жазушы, фильмнің сценарий авторы:
– Қазақ қоғамы тіл, дін тұрғысынан екіге бөлініп барады. Қазақ қазақты түсінбесе, ол ұлттың трагедиясы емес пе? Бұл трагедияны біз «Оазис» фильміндегі кейіпкерлер – жапан далада кездескен екі қазақтың қақтығысы арқылы көрсетуге тырыстық. Бірі – діні де, тілі де, тарихи танымы мен өткенге құрметі саф қалпында сақталған оралман жігіт болса, екіншісі – Алматыдағы балалар үйінде тәрбиеленген, діні де жоқ, тілі де жоқ, тарихи жадысы да сақталмаған Руслан есімді шала қазақ. Жалпы, «Оазис» – дін тақырыбын қозғап, иманы бұзылған қазақ қоғамы үшін иманның қаншалықты маңызды екенін кино тілімен айтуға ұмтылған фильм.
Дана ӘМІРБЕКОВА,
М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институты
Театр және кино бөлімінің ғылыми қызметкері, кинотанушы:
– Көрнекті жазушы Смағұл Елубай мен режиссер Бекарыс Елубайдың тандемінен туған «Оазис» фильмнің мазмұны – терең, тақырыбының ауқымы – кең. Атап айтар болсақ, қоғамдық дертке айналған жетімдер тағдыры мен суицидтің артуы, бірімізді – «мәңгүртке», екіншімізді – «мәмбетке» бөліп-жарған қоғамда тіл мәселесінің көтерілуі, жас буын үшін маңыздылығын жоғалтып бара жатқан салт-дәстүр мен ұлттық құндылықтарға деген көзқарастың өзгеруі сияқты көптеген түйткілді мәселелерінің қозғалуы киноның салмағын арттыра түседі. Осының бәрі фильмде шебер суреттеледі.
Кино – өнер ұғымынан алшақтап, қалың көрермен үшін көңіл көтеруге бағышталған ойын-сауық құралына, ал кәсіпкерлер үшін табыс көзіне айналған уақытта, жеңіл сюжетке құрылып, бір көргеннен артылмайтын фильмдердің дәурені жүріп тұрған заманда достық пен бірлікті жырлап, гуманизм мен альтруизмге шақыратын кинотуындының тапшы екені хақ.
1920–30 жылдары қолдан ұйымдастырылған ашаршылық пен репрессия ызғарынан өзге елге ауып кеткен отбасының жалғыз тұяғы, атажұртына оралады. Мәмбет – ата аманатына
адал, құмды даладағы киелі ағашты іздеп келген, ниеті түзу, иманы берік, жүрегі жомарт, туған жеріне деген махаббаты шексіз жан. Өмір бойы балалар үйінде өсіп, мейірімнің не екенін білмейтін, жақсылық пен достыққа сенбейтін Руслан мүлде кереғар бейне. Әбіл мен Қабылды еске түсіретін Мәмбет пен Руслан бейнелері арқылы ақ пен қара, өмір мен өлім, жақсылық пен жамандық, достық пен қастық, жомарттық пен сараңдық, адалдық пен арамдық, махаббат пен зұлымдық іспеттес шексіз жалғастыруға болатын бір-біріне кереғар ұғымдарды айқастыра, өзара шайқастыра отырып, адам атаулының әрқилы мінездерін жан-жақты ашуға тырысқан фильм авторлары бүгінгі қазақ халқының ішкі қайшылықтарын аяусыз әшкерелеп, қоғамымыздың кейбір өзекті мәселелеріне камера көзі арқылы терең үңіліп, шынайы таспалай білген.
Кино өнеріне енді ғана қадам басқандарына қарамастан, Айдар Асарбай мен Әділет Топаев өз рөлдеріне толыққанды еніп, кейіпкерлерінің мінезін терең ашып, іс-қимылдарын нанымды жеткізе білді. Сонымен қатар, олардың баяндау машығы, тіл орамдары, қазіргі жастардың сленгке құрылған сөз саптауына сай, шынайы шыққан.
Фильмнің қоюшы операторы Александр Рубанов пен қоюшы суретшісі Джалалитдин Ибрагимовтың жұмысы да жақсы пікірге лайық. Себебі, түсірілім жұмыстарын Қызылорда өңірі мен Ұйғыр ауданында қатар алып жүрген мамандар қазақ даласының сұлулығын әсерлі әрі дәл таспалап қана қоймай, түсіру әдістері мен құралдарды ұтымды пайдалану арқылы фильмнің мазмұнын, идеясын аша түскен. Мысал ретінде Русланның көлде жүзіп жүрген балықтың басын кесіп, су бетін қанға бояған сәтін айтуға болады. Оператор камераны судың ішінде тұрып, төменгі ракурсты қолдануының нәтижесінде аспан қанға боялғандай әсер пайда болады. Бұл – режиссердің ұтқыр шешімі болса, екіншіден, оператор жұмысының жетістігі екені хақ.
Кино – синтезді өнер болғандықтан, фильмдегі музыканың атқаратын қызметі де айрықша. Осы ретте фильмнің атмосферасын ашуда Әділхан Байысбаев атқарған жұмысының маңызы ерекше. Сазгер қолданған әуендер оқиға барысын тереңдетіп, көрерменді мистикалық әсерге бөлеуге септігін тигізгені анық.
Метафора мен символдарға толы фильмнің режиссері Бегарыс Елубаев көркем фильмнің қалыптасқан заңдылықтарына сай оқиға желісін бір ізге салып, көрермен бір деммен көретіндей авторлық туынды жасай білген.