Адасқақ. Осы атаумен әу баста көрнекті жазушы, ҚР Мемлекеттік сыйлығының лауреаты Асқар Сүлейменовтің прозалық еңбегі ретінде оқырманға жеткен әнші-композитор Біржан салдың өмірі жайлы толғаныс енді драма-диалог ретінде сахнаға шығып, көрерменге жетті. Біржанмен әңгіме арасында Ақан оған «Ән – зар һәм мінәжат. Ол әуелі жүректі бауыздайды…», – дейді. Автордың бұл сөзі қойылымда Ақанның аузымен айтылғанымен бүкіл әншінің ішкі толғанысын жеткізсе, Паң Нұрмағамбет айтатын «Ат пен азамат тақым үшін жаралған. Ел тақымы үшін», – деген тұжырым ел тізгінін қолға алған әр азаматтың ойынан хабар беріп тұрғандай. Енді бірде Біржан Ақанға «Өнер – кесел. Кеселіміз бір болғанмен жанымыз бөлек… Өнер – құлын, өмір – ене», – дейді.
Драма-диалог тек Біржан мен Абай, Біржан мен Ақан, Біржан мен Паң Нұрмағамбет, Біржан мен Әпіш, тіпті, Біржан мен Тәшмәт арасындағы ғана әңгіме емес, кешегі һәм бүгінгі қоғамдағы рухани құндылық пен материалдық құндылықтың, әр адамға әр деңгейде берілген таным-түсініктің диалогы. Әрбір өнер адамы кеселді. Жаратқанның берген өнеріне қызмет ету мен оны бағалап, түсіну барлық өнерпаздың қолынан келе бермейді. Қоғамға түсіндіру тіпті қиын. Жер бетіндегі өнер адамының орны мен міндетіне нақ баға беру оған талпынған адамды терең философияға жетелейді. «Адасқақ» бүгінгі көрерменді осы тереңдікке бірге үңілуге, өнер адамының ішкі қайшылығын, қоғаммен қарым-қатынасын, шығарма дүниеге келердегі ішкі арпалысын бірге түсінуге шақырады. Күнделікті өмірде жиі айтылатын «Өнердің жүгі ауыр» деген сөзді шын сезінуге бір табан жақындатады.
Біз оқырманға М.Әуезов атындағы Қазақ Мемлекеттік академиялық драма театрының репертуарына жаңадан қосылған «Адасқақ» спектаклі жайлы шығарманың сахналық нұсқасын жазған сыншы, ҚР Еңбек сіңірген қайраткері Әлия Бөпежанова мен театртанушы Анар Еркебайдың пікірін ұсынып отырмыз.
Әлия Бөпежанова,
ҚР Еңбек сіңірген қайраткері
«Адасқақ» –
интеллектуалды спектакль
Көрнекті суреткер Асқар Сүлейменовтің шоқтықты шығармаларының бірі – «Адасқақ». Жазушы алғашында «Адасқақты» киносценарий етіп жазуды жоспарлаған. Бас кейіпкері Біржан сал болуы тиіс сценариінің орыс тіліндегі синопсисін 1981 жылы «Қазақфильм» киностудиясына «Плач о погибшей песне» деген атаумен тапсырған. Онысы қабылданбаған соң араға бірнеше жыл салып, «Адасқақ» деген атаумен прозалық циклын жаза бастады. Алғашқы бірер бөлігі «Қазақ әдебиетінде» және «Лениншіл жаста» жарияланды. Бұл циклын жазушы шамамен 1987 жылы жазып бітірді. «Адасқақ» толық 1988 жылы жарық көрген осы аттас кітабына енді. Ал 2013 жылы белгілі режиссер Әубәкір Рахимовтің өтініші бойынша прозалық шығарманың сахналық нұсқасын жасадым..
Жалпы жазушы-драматургтың сахналық жолын ашуда режиссер Рахимовтің еңбегі зор екенін атап айтқан жөн. Әубәкір М.Әуезов театрында Асекеңнің 1989, 1993, 1994 жылдары «Төрт тақта-жайнамаз», «Жетінші палата», «Қыздай жесір-штат қысқарту» трилогиясын сахналады. Қоғамдық ойы қуатты, пәлсапасы терең бұл драма-диалогтар кезінде үлкен резонанс тудырып, А.Сүлейменовке 1996 жылы ҚР Мемлекеттік сыйлығы берілді. Режиссер бұдан кейін, 1998 жылы жазушы-драматургтың «Кек» драма-диалогын қойды. Енді, міне, «Адасқақ».
Бұл туындының сахналық нұсқасын жасау оңай болған жоқ. Себебі А.Сүлейменов өте тығыз-нығыз жазатын суреткер. Қай сөйлемін алсаңыз да ойға ертіп тұр. Сондықтан да Асекеңнің ой жүлгесі мен сөз динамикасындағы тұтастықты сақтауға ұмтылдым. Спектакльде атақты әнші-композитор Біржан салды өмірінің соңғы шағында көреміз. Өмірбаяндық емес, өнербаяндық көркем қойылым оқиғалары бір күн ішінде, өң мен түс арасында өтеді. Дерт меңдеген Біржан сал. Өмір-өнер елестері. Абаймен, Ақанмен кездесулер, рух түлетер қауышулар, кетісулер… Өнердегі ұстаным, өмірлік қағидаларға байланысты қақтығыстар…
«…Өтерінде, кетерінде шыр айналды…» пәни дүниедегі өксік-өкініштер… Құмсағаты түгесіле бастап, жаны шырқыраған Біржан сал ән-зар шығарады. Әнмен мінәжат етеді. Ол ән-зар-мінәжат – «Теміртас». Қазақта теңдесі жоқ музыкалық жоқтау. Реквием…
«Адасқақ» – интеллектуалды спектакль. Интеллектуалды драма-диалог. Кейіпкерлерінің бәрі Ұлы даланың алыптары, ой ұстар, сөз ұстар, ел ұстарлары. Олардың өнерлік-өмірлік айтыстарының, рухани ізденіс-сілкіністерінің бүгінгі тағылымы үлкен. Бүгінгі күнмен өте үндес қойылым режиссер Рахимовтың азаматтық-тұлғалық болмысын танытады. Режиссермен суретші М.Сапаров, композитор Б.Дәлденбай арасындағы шығармашылық байланыс жақсы үйлескен. Қойылым – актерлердің шеберлігіне үлкен сын. Біржан роліндегі Б.Тұрыстың рухани ізденісі кейіпкерінің жан дүниесін терең ашады. Спектакльдегі Абай (Ж.Толғанбай), Ақан (А.Қырқабақов),
Паң Нұрмағамбет (Б.Әбділманов,
Ж.Әміров), Батыраш (Ж.Тинбаев), Әпіш (К.Шаяхметова, А.Сатыбалдиева), Тәшмат – (Е.Садырбаев) ойындары да қойылымның ішкі рухын жеткізуде маңызды қызмет атқарады. Көрерменге рухани қуаныш сыйлайтын «Адасқақ» спектаклі қазақ сахнасының құнарын байыта түсері анық.
Анар ЕРКЕБАЙ,
театртанушы,
Т.Жүргенов атындағы ҚазҰӨА-ның доценті, өнертану кандидаты
Диалогтар алаңы
Қоғамның сан қырлы салмағын жан-жақты талдап жеткізе білген Асқар Сүлейменовтің шығармалары ұлттық драматургияға жазу стилі тұрғысынан да, танымдық жағынан да эстетикалық тың дүние болып қосылып, қазақ театрындағы қойылымдары үлкен табыспен өтті. Өйткені өмірдегі диалектикалық қайшылық, адам мен қоғам арасындағы қарым-қатынастар көрерменді әрқашанда қызықтыратын дүние. Драматургтің «Төрт тақта – жайнамаз», «Жетінші палата», «Қыздай жесір – штат қысқарту», «Кек» пьесаларының қойылуы театрға идеялық өткірлік, көркемдік жаңа сипат әкелді.
М.Әуезов атындағы Қазақ Мемлекеттік академиялық драма театры сахнасына А.Сүлейменовтің «Адасқақ» повесі бойынша жол тартқан спектакльдің де айтар ойы терең. Жазушының барлық драмаларын сахналаған тәжірибелі режиссер Әубәкір Рахимов «Адасқақтың» философиялық табиғатына сай күрделі сахналық шешімдерге бармай, бар ынтасын кейіпкерлер мінезін ашуға, ойын жеткізуге жұмылдырыпты. Әрине,
А.Сүлейменов секілді дарынды, сан қырлы қаламгердің шығармаларын түрлі тәсілмен қоюға болады. Мұны режиссер алдыңғы қойылымдарымен дәлелдеді де. Ал бүгінгі «Адасқақта» сыртқы бейнеліліктен гөрі – ішкі мазмұнның ашылуын, көрер көзге бірден анық байқалар сұлу шешімдерден гөрі – автор ойының актер ойыны арқылы жеткенін жөн санағандай.
Б.Тұрыс орындауында Біржан өткен өмірінің шалыс басқан қадамына қайғырып, өкінуімен қатар, бұл күйге жеткізген себептерді түсінуге ұмтылған жан. Өмірінің соңында ауыр дертке шалдыққан, өңі мен түсінің арасында жүрген қарт ақын шынайы өмір мен қиялды байланыстырушы, бүкіл оқиғаның қозғаушысы.
Сахнадағы диалогтар философиялық-эстетикалық (Біржан мен Абай), саяси-әлеуметтік (Біржан мен Ақан), тіпті тұрмыстық (Біржан мен Әпіш) мәселелерді көтеріп, жылдар өтіп, тарихи өзгерістер жүріп жатса да бұл сұрақтардың өзектілігін жоғалтпағанын дәлелдеп тұр. Әр диалогты режиссер бір-бірімен байланыстыру мақсатында Біржанды мазалаған ойлар мен тобыр қараңғылығын, қоғам қатыгездігі мен дүлей күшін суреттейтін жиынтық бейне ретінде қара киімді жігіттерді шығарған. Олардың алға ұмтылған ақынды қайта кері лақтырып, әр дәуірде ойшыл-гуманистердің алдында кездесе кететін «қабырғаға» шаншуы да әсерлі. Екі қолын керіп тастағанына қарамастан Біржан бұл сәтте «бұғауланған» Прометейдей ақиқаттың көзін ашып, өз ұрпағының көкейіндегісін жеткізуге ұмтылды.
Суретші М.Сапаров ұсынған сценографиялық шешім режиссердің ой-тұжырымымен тұтастық тапқан. Сахнадағы арқандар бірде ақынды шарпыған ойлары ретінде қызмет етсе, бірде Біржан ғашық болған Ләйлім мен оның құрбыларының елесі болып көкке қалықтап ұшып кеткенін көрсетеді. Ал Біржанның темір тордан жасалған, бірінде домбыра, екіншісінде адам қамалған шарларды домалатуы да кейіпкердің ішкі күйзелісімен қатар, Біржан, Абай, Ақан сынды тұлғалардың көзқарасын, дүниетанымын, ой-иірімдерін, ішкі қайшылығын ашып тұр.
Сахнадан жеткен жазушының әрбір сөзі – афоризм. Терең ойға, психологиялық толғанысқа құрылған спектакльдің көрерменге ой салатыны ақиқат.