Халықтың азаматы
Рахаң өз заманының ең ұлтжанды азаматы болды. Ол кеңестік жүйенің қазақтың ұлттық дәстүрлері мен тіліне, әдебиеті мен мәдени мұрасына деген саясатын, ұлт өкілдерін қақпайлап сырт тебетін мінезін басқалардан бұрын сезінді. Сталин өліп, «Жылымық» басталған кезде баспасөз бетінде осы жайларды алдымен көтерді. 50-жылдардың бас кезінен бастап, ол өзі қызмет істейтін «Қазақ әдебиеті» газетінің бетінде ұлт мәдениеті мен мұрасын сақтау және дамыту, ана тілінің қазіргі күйі мен оны жақсартудың жолдарын сөз еткен, ұлттық өнер, музыкалық мұраларды насихаттап, жастар бойындағы ұлттық рухты көтеру мәселелерін жан-жақты көтерген көптеген мақалалар жариялады.
Серік ҚИРАБАЕВ,
ҚР ҰҒА академигі
Бір ғана әдебиеттің қамын емес, ұлттың рухани өмірін тұтас алып қарап, халқының болашағына қызмет ету Рахманқұлдың азаматтық тұлғасына тән сипат еді. Ол кең ойлады, қажымай, шаршамай қызмет етті. Публицистік қаламымен елдің көкейінде сайрап жатқан сана-сезімді қозғады, отаршыл саясаттың сорақы қылықтарымен күресті.
Оның идеяларына еліміз тәуелсіздік алғаннан кейін ғана кең жол ашылды. Осы саладағы еңбегі оның өмірлік мұратына айналды. Рахманқұлдың ғылымдағы жолы, бүкіл еңбегі осы бір ұлттық идеяның үстем болуына арналды. Ол қазақ әдебиеті сыны мен әдебиеттану ғылымында да, ауыз әдебиеті мен халық әдебиетін зерттеу ісінде де, түркі тектес халықтардың ортақ құндылықтарын тең пайдаланып қатарға қосуда да, тіпті жоғарыда аталған публицистикалық мақалаларымен де сол идеяның шеңберінде, оларды бір-бірімен тығыз байланыстыра отырып еңбектенді. Бүгін Рахаңды еске алғанда, соның бәрі ойға түседі.
Мәселе ғылым мен әдебиеттегі Рахаң жасаған ұлы еңбекті ойлылықпен, ұлтжанды адамның психологиясын түсініп отырып талдауда, бағалауда. Рахаң шығармашылық қызметін әдебиет сынынан бастады. Ол соғыстан кейінгі жанрлары жан-жақты дамуға бет алған ұлттық әдебиеттің ізденістерін толықтырды. Көптеген жаңа туындыларға сын, мақала, рецензиялар, әдеби процестің жаңалықтарын жинақтаған шолулар жазды. Сол бір кез – әдебиеттің баюы мен әдеби жанрлардың өз мамандарының іріктеліп шыға бастаған дәуірі еді. «Өскен әдебиеттің әр жанрында өз кадрлары болуы керек» деген талапты Мұхтар Әуезовтан Қазақстан Жазушылар одағы басқармасының төралқасында естіген едік. Осы сөзді Мұқаңа Айқын Нұрқатов марқұм екеумізді Жазушылар одағына мүшелікке алуды (1953) қолдай отырып айтқан, сынның да өз кадрларын өсіріп, жанр есебінде жетілуі жайын сөз еткен. Сол кезде әдебиетке сыншы болып келіп, сонда тұрақты қызмет етсек деген ұрпақ осыны мұрат тұтты. Бірқатар жас қаламгерлер сыннан бастап, басқа жанрларға ауысып кетті. Әдебиеттің, жаңаша бет алысын құптап аға ұрпақ та сынға араласты. Мұхаметжан Қаратаев қайтып келді. Осылардың ынтасымен 50-60 жылдары қазақ әдебиеті сыны бірқатар беделге ие болып қалып еді. Рахманқұл солардың жуан ортасында жүрді.
Рахаң сыншылдық қызметін әдебиеттің зерттеулерімен жалғастырып, ғылымға ауысты. Қазақ романының туып, қалыптасу жолдарына, заман шындығын бейнелеудегі табыстарына, тарихи романның тууы мен көркемдік ізденістеріне, осы жолдағы М.Әуезовтің, І.Есенберлиннің, Ә.Кекілбаевтың,
М.Мағауиннің шығармашылығына талдау берді. Ол «Абай жолының» романдық табиғаты, сюжеттік композициялық жүйесі, тілдік-көркемдік ерекшеліктері мәселелеріне ерекше назар аударды.
Рахаңның кең білімі мен зерттеушілік қабілетін танытқан бір сала – оның қазақ ауыз әдебиеті мен халық әдебиеті туралы жазғандары. Жасынан сусындап өскен ел әдебиетінің үлгілерін ол жақсы білді.
М.Әуезов институтында өткен ғасырдың 70 жылдары фольклорлық зерттеулерге басшылық жасау ісі тапсырылғанда, бұған дейін кеңес дәуірі әдебиеті тарихымен шұғылданып келген ол ойланып қалған еді. Бөлім меңгерушілігіне екі адам ұсынылды. Біз Рахаңды қолдадық және оны осы жұмысқа баруға үгіттедік. Жасынан құлағына сіңіп өскен ауыз әдебиеті үлгілерінің өз ұғымына жат еместігін ол да сезінді. Сөйтіп, конкурста жеңіп шықты. Осыдан кейін-ақ, Рахаң фольклорлық зерттеулердің теориялық негіздерін, орыс және әлем әдебиетіндегі зерттеулердің принциптері мен методологиясын игеріп, оны қазақ материалдарымен байланыстыра қарастыруға мүмкіндік алды. Ол фольклорды жаңаша таныды. Осы негізде фольклорлық мұраны бүгінгі әдеби туындылар сияқты талдаудың күні өткенін, оның жазба әдебиеттен бөлек, өзгеше табиғаты бар құбылыс екенін түсінді. Эпостың, басқа да туындылардың образдары да, құрылымы да көркем әдебиеттен бөлек екенін көріп, фольклордағы образдар мен көркем тілдің мифологиялық, аңыздық сипатын, тарихилығының өзіндік өзгешеліктері барын, поэтикасын, көне үлгілерін тануға жаңаша көзқарас қалыптастырды. Сөйтіп, қазақ фольклористикасының жаңа дәуірін бастады. Оның осы бастамасын жас фольклористер (С.Қасқабасов,
Е.Тұрсынов, Ш.Ыбыраев, т.б.) қолдап, жаңа зерттеулер жасауға қатысты. Сол жылдардан бастап, М.О.Әуезов институты қабырғасындағы фольклорлық зерттеулер өзінің жемісін берді. Бұл саладағы іргелі еңбектердің қатарында «Қазақ фольклорының типологиясы», «Қазақ фольклорының тарихилығы», «Қазақ фольклорының поэтикасы», «Қазақтың архаикалық фольклоры», «Қазақ фольклористикасының тарихы», т.б. ұжымдық зерттеулерді атауға болады. Бұған Рахманқұлдың өз қаламынан шыққан «Жыршылық дәстүр» (1980), «Қазақ эпосы» (1982), «Сарқылмас қазына» (1983), «Өшпес өнеге» (1984), «Эпос ел қазынасы» (1985), т.б. еңбектерді қоссақ, Рахаңның фольклор зерттеушісі ретінде жемісті қызмет еткенін көреміз.
Бұл еңбектерде қазақ эпосы жанрлық-стадиялық тұрғыдан тексеріліп, адамзат ой-пікірінің даму жолымен байланыста жіктелді. Әр дәуірдегі адамның дүниетанымын ашатын мифтік, ертегілік, әпсаналық фабулалар, аңыздар, кейін мемлекеттік құрылымдар пайда болған кездегі қаһармандық және ғашықтық эпос, нақты тарихи оқиғалар мен қаһармандар тағдырына құрылған жырлар үлгілері талданды. Осы тектес эпос үлгілерін зерттеуші архаикалық, классикалық (қаһармандық), ғашықтық (романтикалық) және нақты тарихи эпос деп бөліп қарастырды. Эпосты бұлай жіктеу қазақ фольклористикасының тарихында ең алғаш Рахаңның қолымен жасалды. Рахманқұл ұзақ жылдар қазақтың халықтық мұрасы сапынан шығып қалған қазақ-ноғайлы жырларын қайта зерттеп, ғылыми айналымға қосуға да көп еңбек сіңірді. Ол «Едіге батыр», «Орақ-Мамай», «Қарасай-Қази», «Шора батыр», «Ер Сайын» жырларын жариялау мен зерттеу ісін басқарды. «Эпос – ел қазынасы» кітабын осыған арнады. Қазақ эпосымен бірге қырғыздың «Манасы» жайлы зерттеулер жасап, қазақ-қырғыздың эпостық байланыстарына көңіл аударды. Мұның негізінде түркі халықтары әдебиетіндегі ортақ сарындар, олардың заңдылықтары жайлы мәселе қозғады. Кейін бұл түркі халықтарының ортақ мұралары жайлы үлкен еңбекке жалғасты («Байкалдан Балқанға дейін»). Бұл Рахманқұлдың қазақ-шығыс халықтары әдебиеті жайлы бұрынырақ жазған еңбектерін «Гүлстанның бұлбұлдары» (1970), «Достық кемесінде» (1976), «Ғасырлар толғауы» (1977) толықтырып, адамзатқа ортақ құндылықтармен байланыстыра қарастырғанының белгісі. Ғалымның бұл саладағы еңбектері көптеген түркі тектес халықтар зерттеушілері тарапынан қолдау тауып, ол «Түркі дүниесіне қызмет» сыйлығына ие болды. Түрік тіл құрылымы Академиясының мүшесі болып сайланды.
Сонымен қатар, Рахманқұл – қазақ әдебиетінің көне дәуірі жайлы да алғаш қадам тербегендердің бірі. Ол қазақ әдебиеттану ғылымына кейінірек қолға алынған көне мұраларға жұрт назарын аударып, пікірлер айтты. V-VІІІ ғасырлардағы Орхон-Енисей жазбаларының, «Оғыз-наме», «Қорқыт туралы аңыз жырлар», «Құтты білік», «Дивани-лұғат-ат түрік», «Мұхамед-наме» сияқты ортақ мұралардың қазақ әдебиеті мен фольклорына қатысты мәселе көтерді. Әл-Фарабидің әдебиеттік көзқарасы туралы жазды.
Алпыс жылдай ғылымға еңбегі сіңген Рахманқұл сол ғылыми ой-пікірлерді насихаттаушы, халық игілігіне айналдырушы да бола білді. Ол қаламы өткір публицист-ғалым болды. Оған оның ұлтжандылығы қосылып, ел тағдыры, түркі халықтарының білгірі, халықтың азаматы. Тіл, дін, діл тұтастығы жайлы ойлармен толығып, баспасөз бетінде үзбей жазылып жатты.
Рахманқұлдың ғалымдық қызметінің бір саласы оның ұстаздық, педагогтік еңбегі. Ол көп жылдар Қазақ университеті мен Абай атындағы педагогикалық университетте лекциялар оқып, жас ғалымдарға жетекшілік етті. АҚШ, Түркия университеттерінде лекция оқып жүрді. Жоғарғы және орта мектеп оқулықтарын жазуға қатысты. Өмірінің соңғы шағында өзінің туған жері Түркістанға көшіп, сонда Қожа Ахмет Иассауи атындағы Халықаралық қазақ-түрік университетінде қызмет етті. Сол жерден топырақ бұйырды, Рахманқұлдың туған халқы үшін еткен еңбегі текке кеткен жоқ. Ол сол халықтың сүйікті, оқымысты ұлдарының бірі болды. Қазақстан Республикасы Ұлттық Ғылым Академиясының академигі, Түркі тіл құрылымының (Түркия), Халықаралық Шыңғыс Айтматов атындағы Қоғамдық Академиясының (Қырғызстан), Қазақстан халықтық экология Академиясының мүшесі болып сайланды. Бүкіл одақтық «Білім» қоғамының Вавилов атындағы алтын медалін, «Түрік дүниесіне қызмет сыйлығын» иеленді. «Қазақ ССР ғылымына еңбегі сіңген қайраткер», «Қазақстанның еңбек сіңірген мәдениет қызметкері» атақтарын алды. «Парасат» орденімен, медальдармен марапатталды. Одан қалған мұра 42 кітап, мыңнан артық мақала күйінде жарық көрді. Бұлар тұрған жерде Рахманқұлдың аты өлмесі анық.