Талғам – қанға тартады
Молдасан ШӘПИҰЛЫ,
ҚР Білім беру ісінің үздігі,
әнші-сазгер
– Өзіңізді Жетісу жұрты ақын, әнші-сазгер ретінде жақсы таниды. Кезінде Дәнеш Рақышев сынды дүлдүл әншінің көзін көрдіңіз. Сіздердің қатарластарыңыз сол кісінің әндерімен сусындады. Дәнеш Рақышевтың сізге айтқан әңгімесінің желісімен «Мақпал-ау, Мақпал» атты дастан жаздыңыз. Әңгімені осы туралы бастасақ.
– Дәнеш Рақышевтың әнін алғаш Алматыда жүргенде радиодан естідім. 1966-67 жылдары болса керек, радиодан бір әнші қырғыздың «Ой, бұлбұл» әнін, Естайдың «Жайқоңырын» шырқап жатыр екен. Дауысы Ғарифолла Құрманғалиевқа да, Жүсіпбек Елебековке де ұқсамайды, өзінше ерекше, бұл қандай әнші болды екен деп таңғалдым. Кейінірек оның Дәнеш Рақышев екенін білдім. Сол күннен бастап Дәнеш Рақышевтың грампластинкаларын сатып алып күн сайын тыңдап, үйрене бастадым. Оған дейін Ғарифолла Құрманғалиевтің әндерін айтып жүретінмін, енді стилім Дәнешке ауып кетті. Бұл Ғарифолла әндерін жақтырмағаннан емес, ыңғайы солай болды. Ел ішіндегі салтанатты жиындар мен той-томалақта Дәнеш әндерін айтып жүрдім. Қай жылы екені есімді жоқ, Ұйғыр ауданына Дәнеш Рақышев келе жатыр дегенді құлағым шалды, енді бір ұзынқұлақтан, Ұйғыр ауданының ауылдарын араламай Нарынқолға барады екен деген сөз жетті. Мұны ести сала аудан орталығы Шонжыға концерт бригадасымен тұрақтаған қонақүйге іздеп бардым. Келбетті, көзі дөп-дөңгелек, қою қара шашын артына қайырып қойған, орта бойлы адам екен. Бөлмесіне кіріп амандасып, жөнімді айттым. Дәнекеңнің даусының ерекшелігі сондай, жәй сөйлегеннің өзінде аузынан шыққан дыбыстар ән сияқты әсер етіп, адамды өзіне иіріп әкетеді.
– Атым Молдасан, сіздің әндеріңізді үйреніп жүр ем, Өзіңізді әдейі іздеп Кетпен деген ауылдан келдім.
– Жақсы, кел жоғары шық, – деп төрге шығарды. Жөн сұрасып біраз әңгімелескен соң, «Ал қане, әніңді шырқа», – деді. Өзім қанша жылдан бері әндерін тыңдап, құрметтеп жүрген дауылпаз әншінің алдында ән айтуға қанша жүрексінсем де, Дәкеңнің өзінің «Жер сұлуы – Жетісу» әнін орындадым. Одан соң «Саясында алманың» әнін айтып жатқанда, арғы бөлмеден Дәнекеңмен бірге жүрген қыз-жігіттер шықты. Солардың бірі:
– Мен Дәнеш аға ән салып жатыр екен деп ойладым, – деп еді. Дәнекең:
– Жоқ, мен емес. Бұл ауылда да Ағаңдай әнші бар екен, – деді де, маған қарап:
– Әндерімді орындап жүргеніңе рахмет. Әншілігің жақсы екен, халық ішінде жастарға ән айтудың қыр-қыр сырын үйретіп жүр екенсің, осы қалпыңды жалғай бергенің жөн болар. Менімен бірге жүр десем, бара қоймассың… Келесі жылы осы аймаққа тағы келемін, сол кезде ауылдарыңа барамын, – деді.
Келесі жылы Дәнеш Рақышев келе жатыр екен дегенді ести сала мұқият дайындалып, концерт бригадасымен үйге шақырдым. Көптеген жақсы әндер айтылды, ән жайлы көшелі әңгіме айтылған жақсы кеш болды. Сонда Дәкең Мұхтар Әуезовпен жолыққан кезін айтып берді. Бұл туралы баспасөзде жарияланды, кітаптарға енді, оқырман таныс деп ойлаймын. Осы кеште айтқан екінші әңгіме Дәнекеңнің жас күнінде басынан өткен қызық оқиға менің «Мақпал-ау, Мақпал» атты дастан жазуыма түрткі болды. «Мақпал-ау, Мақпал» Әсеттің атақты әні. Дәнекең осы әнді орындап болған соң «Мұндай жағдай жас күнімде менің де басымнан өткен», – осы әнді айтқан сайын сол есіме түседі. Ол қыздың аты да бәлкім Мақпал болар?..», – деп күліп алып әңгімесін баяндады.
Алғаш ән айтып, өнерін елге таныстыра бастаған Дәнекең «Сайрамкөлдегі» тойға жора-жолдастарының жұмысы шығып қалған соң, жалғыз барыпты.
«Жастық-ай десеңші!.. Тойға жалғыз барғызғанының өзі қызық. «Талқының асуынан» асып Сайрамкөлге іліге бергенде алдымнан денелі бір жігіт шықты. (Кейін білдім, аты – Додай, палуан жігіт екен).
– Жапанда жалғыз жортқан қай баласың? Қайдан келесің, бетке алғаның қай жақ?
– Атым – Дәнеш, әкемнің аты – Рақыш. Осы ауылда той болады деген соң келіп едім.
– Сері жігіт тойға жалғыз келуші ме еді, домбыраң бар екен, әншісің-ау, сірә?
– Солай болса, солай шығар.
– Алдымен біздің үйге жүр. Егер менің сынымнан өтсең, тойға апарамын. Өтпесең, осы жерден ауылыңа шығарып саламын.
Үйіне бардық, салған әнім ұнаған болуы керек, Додай палуан күндізгі тойдың біткенін, енді кешкі тойға баратынымызды айтып, бағлан алдырып сойдырды. Уа, Дәриға-ай… Шіркін… Дүние-ай…», – деп тамсанып әнімді тыңдады. Кешке тойға бардық. Осы аймақтың бір байы өзге ауылдың егде жастағы бай адамына қызын тоқалдыққа беріп отыр екен. Ешкім бізді елей қоймады. Жастар отырған үйге кіріп, босағаға таман жайғастық. Олар өзара өлең айтып, күй тартып арқа-жарқа. Бір кезде кезек маған келді. «Ал!.. Сыналар жерім осы шығар», – деп, «Қарагөз», «Аңшының әні», «Мақпал-ау, Мақпал» әндерін бірінен соң бірін шырқай бердім, әр ән сайын олар мені төрге оздыра берді. Бір уақытта сырттан бір кісі бас сұғып «жаңағы ән айтқан жігітті бай шақырады», – деді.
Бардық. Мені көрген өңшең ығай мен сығай: «Мына жұдырықтай неменің қай жерінен ән шығады», – деп кекетті. «Бағана ән айтқан шынымен осы ма?», «Талқының жолын жөндеп жүрген біреу шығар?», «Осындай тойға жалғыз келе ме, жоқ іздеп жүрген малшы болар бәлкім», – деп түйрегендер де болды. Мұндай кекесінді жаратпаған Додай палуан:
– Байқап сөйлеңдер. Ол – менің жиенім, елі – суан, – деп гүр ете түсіп еді, әлгі байлардың барлығы үндемей қалды.
«Ал қане, әніңді айт», – деп палуан орнына жайғасты. Бірінен соң бірін жалғап, аянбай шырқай бердім. Үй ішіндегілер сілтідей тынып, тыңдап отыр. Біраздан соң әлгі үй жер қозғалғандай теңселіп кетті. «Өй, мыналар қайтеді-ей…», – деген дауыс естілген жаққа жалт қарасам, сырттағылар бірі – атпен, бірі – түйемен, бірі – жаяу үйге ентелеп: «Әншіні далаға шығарыңдар», – деп талап етіп тұр екен. Содан амал жоқ, сыртқа шықтық. Ән айтып отырғанмен тыңдаушыларды көзіммен шолып отырмын. Бір қарасам, үкілі тақия киген жас қыз қымыз ұсынды, әлгінің екі көзінен жас сорғалап тұр. Анадай жерде қызыл көйлекті сұлу қыз көзін менен алмайды. Түннің бір уағы болғанда кетуге ыңғай танытып ем, төрде отырған той иесі: «Дәнеш бүгін кетпейді. Оған арнап үй тіккіздім, қонақ болсын…», – деді. Мұны естіген Додай палуан: «Мен сенің қасыңда қалмаймын, ертең келемін. Бұл елдің тентектері көп, сондықтан сақ болғайсың, жастықтың буымен бір нәрсеге ұрынып қалма», – деп ескертті. Ұйқы жоқ. Түннің бір уағында көзім ілініп кеткен екен, есік сықырлап ашылып, біреу аяңдай басып кірді. Ақырын көзімді ашсам әйел адам:
– Дәнеш, далаға шық, Еркем сені күтіп тұр, түсіндіруге уақыт аз, екі ат дайын, мініңдер де кетіңдер, – деді.
Ессіз жастық десеңші… «Ол кім? Неге менімен кетеді? Жолда ұсталып қалсам, күнім не болады?» – деген ой жоқ, атып тұрып далаға шықтым. Қыздың беті бүркеулі екен, уақыт аз деген соң атқа қарғып мінгенімде, жеңгесі:
– Талқының асуына ілінсеңдер, құтылғандарың. Ал, жолдарың болсын, – деп шығарып салды. Шауып келеміз, ақ көйлегі желбіреп, үкілі қыз алдымда озып барады, құдды аққу ұшып бара жатқандай. Біраз уақыт өткенде алдымыздан бес-алты аттылы шыға келді. Алдымызды орап тұра қалған оларға әлгі қыз:
– Маған не істесеңдер де еріктерің. Әншіні қоя беріңдер, – деді. Жылқышылар: «Қашқан қыздың тілін алатын біз кімбіз», – деп қарқылдап күлісті. Арада біреуі: «Мына қыздың бетін ашыңдар ел намысын таптап, қаңғып жүрген әншімен қашқан кім екен?», – дей бергенде: «Ашпа!..» – деген өктем дауыс шықты. Жалт қарасам, Додай палуан тұр. Мені сыртымнан бақылап жүрген екен. Додайдан именген жылқышылар үндемей қалды. «Ана албастыларыңды алсаңдар алып қалыңдар, Дәнешті жіберіңдер. Таң атып ел тұрғанша екі ат өз орнында тұратын болсын, бірде-біреуің қыздың қашқанын көрдім деп тіс жарсаңдар, менен жақсылық күтпеңдер», – деді де жылқышыларды таратып, қызды отауына апар деп бір жігітке тапсырды. Маған ызбарлы өңімен қадалып қарап:
– Айттым ғой, сақ болмадың ба… Барған жеріңе де болған жайды айтпа, мынаны ал да бар, – деп жетегіндегі бір атты берді.
Бұл әңгімені айтқан кезде Дәнеш аға 60 жаста екен. «Осы күні сол оқиға туралы көп ойлаймын, жас күнімде аса мән бермеппін. Менімен бірге кеткісі келген қыз кім болды екен? Қазір бар ма екен, әлде сол күйі тоқалдыққа кетті ме екен, тірі болса менің әндерімді естіп жүрген шығар, оның да аты мүмкін Мақпал болар?», – деп «Мақпал-ау, Мақпал» әнін тағы шырқап қоя берді.
«…Молдасан, мұнша көп әнді айтуыңның өзі өнер ғой. Бұл тек ән қастерлеген зерек жанға ғана тән қасиет. Сенің даусыңдағы халықтық мәнер бізді ерекше таңдандыра түсті, мұндай қасиетті тоздырмай мәпелей түскен абзал».
Мұқаметжан Қаратаев,
академик, филология ғылымының докторы.
(«Алғысқа бөленгендер».
Алматы: «Қазақстан» баспасы, 1977 ж.).
Иса Байзақовтың рөліне шақырылған кез.
– Дәнеш ағаның концерт бригадасына неге қосылмадыңыз?
– Негізгі мамандығым қазақ тілі мен қазақ әдебиеті пәнінің мұғалімі. С.М.Киров атындағы Қазақ Мемлекеттік университетінің филология факультетін бітірдім. Жақсы педагог боламын деп жүріп күшімді сол мамандыққа жұмсадым. Табиғаттың берген сыйы – өнерді жас, албырт шақта бағалай алмаппын. Бүгін қолым жетпегенге ертең жетем деп бір «ертеңді» күтіппін. Жас күніме көз жүгіртіп, артыма қайырылсам педагог болғаныма өкінбеймін, бірақ өнерлі ортадан алыстап кеткеніме қынжыламын. Ән айтуға жасымнан әуес болдым. Студент шағымда 1966 жылы осы оқу орнындағы
М.Балақаев басқарған топ құрамында тәжірибе алмасу экскурсиясымен София университетіне бардық. Онда мен халық әні «Он алты қыз», «Молдабай», Әсеттің «Қаракөз», Н.Тілендиевтің «Алатау» әндерін айттым. «Молдабай» әні өте арынды ән, жас күнімнен осы әнді айтқаным елге қатты ұнап, ауыл мен аудан жұрты мен Молдабай деп атап кеткен еді.
Софиядан келген соң шетелге барған студенттердің қатысуымен теледидарға бағдарлама түсірді, онда да «Молдабай» әнін айттым. Арада біраз күн өткен соң, мені іздеп бір жас келіншек келді, Әзірбайжан Мәмбетов жіберіпті.
– Әзірбайжан Мәдиұлы сізді әнеукүні теледидардан көріпті. Сізді киноға түсуге шақырады.
– Мен төселген актер емеспін ғой…
– Мен тек сізді шақырып келіп тұрмын, арғы жағын өзіңіз білесіз.
Бардым. Әзірбайжан Мәмбетов келбетті, қызыл шырайлы, орта бойлы жігіт екен, кейін мықты режиссер болды. Өзін таныстырған соң «И.Ановтың сценарийінің негізінде Иса Байзақов туралы «Ән қанатында» атты фильмнің басты рөліне адам іздеп жүрмін. Сен маған ұнадың, алдымен суретке түсіреміз одан ары қарай көреміз», – деді. Өмірде әдемі адамдар кейде суретке жақсы түспей қалады екен, ал қарапайым адамдар суретке түскенде әдемі болып шығатын көрінеді. Бірнеше күннен соң «Кастингтен өттіңіз, Сізді Әзірбайжан Мәмбетов шақырып жатыр», – деп әлгі келіншек тағы келді. Әзекең орысша сөйлейді, киноны да орысша түсіреді. Орыс тілін білмейтінімді айтып ем, тіл білмеу кедергі емес, сен рөлді ойнайсың, сөзін басқа бір адам айтады деді. Менің қасымдағы серігім – Раиса Мұхамедьярова түсірілімге жас нәрестесімен келеді. Оның ойнағанын көргенде аузым ашылып қалады. Өзім Әзекеңнің айтқанын істеймін. Түсіріп біткен соң, Әзекең: «Сен енді бара тұр, өзім бір хабар беремін», – деді. Бір апта өткен соң қайта шақырып:
– Сен осы рөлді ойнайсың, тек саған қоятын шартым – университетті таста, ол жерде не үшін оқып жүрсің? – деп сұрады.
– Өлең жазамын, ақын болғым келеді.
– Университетте оқымай-ақ ақын-жазушы болуға болады. Қазір дәрігерлер де жазушы, актерлердің арасында да жазып жүргендер бар. Мына киноны түсіріп болған соң, сені өзім ГИТИС-ке апарып түсіремін, – деді де, ойлануға бір апта уақыт берді.
Бұл әңгіме ауылдағы әке-шешемнің құлағына жетіп, оларды біреулер: «Ұлың жынның оқуына түсіп кететін болды, оны оқыса отбасында тұрақ болмайды, қаңғып кетеді», – деп шошытыпты. «Сенен тілегеніміз осы ма еді? Адам бола ма деп оқытып отыр едік», – деп ренжіді. Дос-жаран, жора-жолдастарым да құптамады. Ешкімді жазғырғым келмейді, ол кезде маған басқа емес, өнер керек екенін достарым түгіл, өзім де анық білмеген секілдімін. Әзірбайжан ағаға барып «Кешіріңіз, мен университетті тастай алмайды екем», – деп ем, үнсіз ойланып отырды да: «Қап! Жарайды… Бірақ айтып қояйын, осы үшін кейін өкінесің», – деді. Кеттім…
Бір ай өткен соң, автобуста отырсам бір кәріс жігіт маған қайта-қайта қарап, соңында қасыма келіп, менімен сөйлескісі келетінін айтты. Ол да режиссер екен, маған монтердің рөлін бермекші екен. Мен оған актер бола алмайтынымды, бұдан бұрын да актерлікке шақырғанын айттым. Сөйтіп, өнер жолына түсетін екі мүмкіндіктен құр қалдым.
“Мотан – өнер дарыған талантты жігіт. Қарғадай кезінен бастап, домбырамен ән шырқап келеді. Біз оны өзіміздің Дәнеш Рақышев дейміз”.
Құрман Қожахметов,
аудандық партия комитетінің хатшысы,
жазушы. («Жетісу» газеті, 1978 жыл, 15 наурыз).
– Әйгілі Жүсіпбек Елебековтің алдын көрген екенсіз?
– Ол кісімен ойда-жоқта жолықтым. Бір ұятты жерге тойға бару керек болғасын домбыра іздеп Жүсекеңнің класында оқитын ініме барып ем, Жүсекең қаталдау, өңі суық адам екен.
– Не жұмыспен жүрсің айта бер, – деді.
– Домбыра алуға келіп ем…
– Домбыра дейді?.. Оны қайтесің?
– Тойға барайын деп ем.
– Домбыра сенің той-томалаққа сүйреп жүретін ойыншық ағашың ба?.. Ол қасиетті нәрсе. Ініңнен алмақшы ма едің, бермейді. – деді.
Даусым күмілжіп шығып тұр, десе де домбыраны алуым керек. Бір кезде не айтарымды білмей:
– Аға, мен де ән салушы едім, – дедім. Жүзіндегі ашу сәл тарқағандай «Бер» деп ініме мойын бұрды да маған қарап: «Ал, айт!», – деді. Жүсекеңнің грампластинкасынан үйренген Естайдың «Жәйқоңырын» орындадым. Үлкен әншінің алдында ән айтқан оңай ма?.. Қара тер басып кетті. Ән біткен соң, сәл жымиып күлді де: «Жарайды, мына балаға домбыра беруге болады екен, бергін… Сен бала, мектепке келсеңші, келесің бе? – деді. Бұл жолы «жоқ» деп айтуға қорықтым. Ойланайын дедім. Бірақ қайтып бармадым. Сөйтіп, әншілік жолмен де қоштастым. Актерлік кетті, ғылыми жұмыс қалды, әншіліктен де бас тарттым. Соңында Алматымен қош айтысып, ауылға мұғалімдікке кеттім.
«Шырағым Мотан, күміс көмей, бал таңдай әнші екенсің өнер жолындағы сапарың сәтті болсын».
Сырбай Мәуленов,ақын.
(«Жетісу» газеті.
1972 жыл, қараша).
– Ауылда мұғалім бола жүріп, ауыл мәдениетінің көркеюіне үлес қостыңыз… Кетпеннің ұл-қыздары домбырамен ән айтуды сізден үйренді десек қате болмас. Жетісу ән мектебінің ерекшелігіне тоқталып өтсеңіз?
– Жетісудағы Кенен Әзірбаевтан кейінгі ең үлкен мектеп – Дәнеш Рақышевтың мектебі десем, қате бола қоймас. Ән мектептерінің ерекшелігін сақтауда көңілім толмайтын бір дүние: Ғарифолланың класын бітірген бала, арада Дәнештің де әндерін орындайды немесе Жетісу мектебінің өкілі Батыстың әндерін орындайды. Меніңше, бұл – үлкен қате. Әншілік стиль деген бар. Арқаның аңыраған керемет әндерін немесе қоңыр салқын желдей есіп тұрған Жетісу әндерін қанша әншімін десе де, Батыстың термешілері орындай алмайды, тек қаңқасын ғана айтады. Былайғы жұрт аса айыра қоймас, алайда әнді жақсы түсінетін адам ажырата алады. Дәнеш Рақышев Батыстың әндерін орындамады. Өйткені, ол Батыстың әндерін дәл нақышына келтіріп орындай алмауы мүмкін. Дәнекең соны сезген шығар, әнді сыйлай білген адам үш стильді – үш мектепті (Сыр өңірінің жыраулық мектебін қоспағанда) бір-бірімен араластымауы керек. Сонда ол нағыз әнші болады. Арқа әндерінің ерекшелігі әннің соңғы жағын баяулатып, құбылтып, көмейменен қайырып, үйіріп айтатын жерлері бар. Соған көп әншінің шамасы келмей көмейменен қайырмай, ашық дауыспен айтып шығады. Ал Дәнештің ерекшелігі, оның диапазоны өте кең. Белгілі әнші Жақсылық Мырқаев естелігінде Дәкеңнің «Ғалия» әніне арнап жоғары бұралған домбырамен «Аңшының әнін» құлағын босатпаған күйі айтып шыққаны айтылады. «Қалай болар екен» деп уайымдаған Жақсылық Дәкеңнен: «Әннің соңын қалай шығардыңыз», – деп сұраған көрінеді. Сонда әнші ағамыз: «Дауысты көмекейден әрі қарай кеңірдекке түсіріп жібердім», – деп айтыпты.
«Молдасанның ақындығы өзінше қыры, жыр жинақтарын шығарды. Әуесқой композитор».
Батық Мәжитұлы,
ақын, «Мұқағали» журналының Бас редакторы.
(«Мұқағали» журналы. 2010 жыл).
– Сәдіқожа Мошанұлының «Сары бидайын» ел ішіне танытқан өзіңіз. Оның алғаш халық әні ретінде танылуына не себеп?
– Сәдіқожа Мошанұлы ертеректе өмір сүрген кісі. Оның өмірі мен шығармашылығы туралы профессор Құныпия Алпысбайұлы жақсы біледі. «Қазақ әндері» жинағына Сәдіқожаның бірнеше әні енген, оның ішінде «Сары бидай» да бар. Сәдіқожаның Қуанияз есімді туыс інісі болған. Ауылдағы бір жиын-тойда ән айтып, арқа-жарқа боп отырған жігіттерге, мынадай бір ән бар деп «Сары бидайдың» әуенін ыңылдап айтып берді. Әлгі иірім ұзақ уақыт құлағымда жүрді. Арада біраз уақыт өткенде әлгі иірімді толық айтып көрсем әдемі ән. Әнді айтып отырып, әнге қайырма қостым. «Есіктің алды қарағай, қалқаның мөлдір жанары-ай, Қалқатай еске түскенде жүрегім от боп, жүрегім шоқ боп жанады-ай»… Әнді осылай толықтырған соң Құныпия Алпысбайұлы екеуміз Рымғали Нұрғалиевтың үйіне бардық. «Сары бидайды» тыңдаған соң «Па, шіркін! Мына ән Жетісудің майда самалындай есіп тұр екен. Бірақ Молдасан, мына «от боп, шоқ боп» дегеніңді қой», – деді. Қайырманы «Есіктің алды тал-қайың, басыңда тұрмас жаз дайым. Қалқатай еске түскенде, сағынып сонда «Сары бидай» әні салғаным», – деп өңдедім. Жетісуға танымал әнші, біздің ауылдың баласы – Жақсылық Мырқаев Дәнештің концерт бригадасына қосылып жүр екен дегенді естіп Жақсылыққа үйреттім. Оған «Сары бидайды» халық әні деп айт дедім. Ондағы ойым халықтың ықыласын байқап көрмек едім. «Сары бидай» осылайша ел ішін бір аралап келді. Халыққа ұнады, жылдам тарала бастады. Мұны халық әні дегеніміз болмас, өйткені бұл әннің түп-тамыры Сәдіқожанікі ғой. Сөйтіп, екінші айналымда «Сары бидай» Сәдіқожаның әні боп тарады.
«…Шынында да тыңдаушысын әсем әнмен таңдандырған Молдасан – өзіндік тал бойына тән ерекше мәнері бар әнші. Әсіресе, ән ырғағын нақыштап, оны сұлу үнмен мың құбылта айтуы жас әнші бойындағы өзгеше қасиеттің бірі».
Ғалым Тыныбаев,
Қазақстан Журналистер одағының мүшесі, жазушы.
(«Алғысқа бөленгендер». Алматы: «Қазақстан баспасы», 1977 ж.).
– Бұл әнді әр аймақтың тұрғындары өз ауылының етегінде жазылған деп топшылайды…
– Атын атамай- ақ қояйын белгілі бір әнші қыз біраз уақыт «Қазығұрттың етегінде» деп айтып жүрді. Бір күні бір адам хабарласып, «Сәдіқожа деген Оңтүстікте, Қызылорда өңірінде қойылатын есім, «қожа»-лардың барлығы сол жақта. Сен бұл әнге қалай ие боласың?», – дейді. Сонда мен оған «Үлкен болсаң аға, кіші болсаң іні егер сізге «қожа» керек болса, Кетпен ауылының бір көшесінен бес-алты «қожа» тауып берейін. Сәлімқожа, Иманқожа, Әлімқожа, керек десеңіз, Қожа деген ат бар», – дедім. Сөйтіп, бұл әнге таласушылар табылды, сол себепті де ашығын айтып, нүкте қоймасақ болмады. Әнші Ақан Әбдуәлі жүргізген «Қазақтың 100 әні» хабарында Ақан менен «Бұл ән сіздікі ме?» деп сұраған еді. « Әр нәрсенің түбі, тамыры бар. Түбі мықты болғанда ғана кез келген дүние мығым болады. Мен ол әнді өңдеп, құлпыртып елге таныттым. Менің еңбегім сол», – деп едім, барлығы қол соқты.
Қазақтың бұрынғы сал-серілері бірінің әнін екіншісі ауысып та айта берген. Кем кетігін түзеп айтқан, алайда «мен түзеп едім» демеген. Алғашқы автор әннің иесі болып қалған. Бұл әншілік өнердегі ежелден келе жатқан дәстүр, ұрпақ сабақтастығы.
– «Сары бидай» әнін сөз еткенде сіздің сазгерлік қабілетіңіздің бар екені байқалады.
– Дұрыс болжам. Оншақты әнім бар. Өткен жылы қазақ радиосынан үш-төрт әнімді орындадым. Қазіргі заманда асыл кездікті қозғамаса қап түбінде жата береді. (Күліп алды).
– Бір сөзіңізде әннің кей сөздері дұрыс айтылмай жүр деп едіңіз…
– Ол рас. Мұны қашан айтсам екен деп жүр ем, бүгін орайы келген екен. «Бұлт арылмай қойды ғой бастан бір күн, сенсіз жалған секілді өмір шіркін» дейді. Бұл қате, дұрысы – «Өмір сылқым». Одан кейін «Сағындым, қалқам, даусыңды-ай» дейді, дұрысы «Сағындым, сәулем, ауылыңды-ай». Қайырмасындағы: «Жүрегім от боп, шүрегім шоқ боп жанады-ай», – деген нұсқасын айтпаған жөн.
– Әншілік, ақындық өнер жаратқанның адамзатқа берген ерекше дарыны. Бауырларыңыздың барлығы да өнерлі деп естідік.
– Иә, солай екені солай. Үлкен ағам – Молдеке жасынан өлең шығарып ауыл арасында ақын боп танылды. 17 жасында дүние салған әпкем – Дәкен 14 жасынан бастап айтысқа түскен екен. Айтыс тыңдауға ел жиналғанда әпкемнің кішілігі білінбесін деп екі жастық қойып соның үстіне отырғызатын көрінеді, ел ол кісіні «Албанның Ақ тұйғыны» деп атап кеткен. Ақ тұйғын әпкемнің өлеңінен алынған. Қызайдың атақты ақындары, Жұмағұл, Жұмағазы (Жұмаш) дегендермен айтысып оларды жеңіп шыққан. Тоқтияр деген ақынмен айтысы да ел есінде қалыпты. Бір жылы әпкем екеумізге қызыл қатар шығып ауырыппыз. Сол кезде әпкем шошып оянып шешемізге: «Ұйықтап кетсем, Ақ тұйғын құс келіп: «Ұйықтап жатырсың ба? Інің басын көтерген күні сен мәңгі ұйықтайсың. Осы кеткеннен әке-шешеңнің туған жеріне барамын, қайтып бұл жаққа келмеймін. Түбегейлі жоғалып кетпеймін аға-інілеріңнің арасында жүремін. Бір кездері сен қайта тірілесің, халық сенің жырларыңның барлығын қайта оқитын болады деп дүр сілкініп түндіктен шығып ұшып кетті», – деп көрген түсін айтыпты. Ақ тұйғын – өнер ғой. Оның арамызда жүргені ағаларым да мен де өлең жазудан еш айныған емеспіз. Шәкен Шәпиев ағам кезінде Еркін Ібітановпен, Надежда Лушниковамен айтысқан. Оның лирикалық өлеңдері де бар. Үлкен ағам да өз замандастарымен көп айтысқан еді, бірақ оларды таба алмадық, дегенмен үшеуінің өлеңдері мен толғауларын жинап «Жыр қойнауы» атты жинағын шығардым. Әпкем жайлы «Жалын ғұмыр» атты көркем-драмалық дастан жаздым.
– Сіздің жас күніңізде әннің барлығы домбырамен айтылатын еді. Қазір домбырамен айтылатын әнді дәстүрлі ән деп жеке атап жүрміз. Жастардың дәстүрлі әнге деген көзқарасына көңіліңіз тола ма?
– Кейінгі уақытта халық әндерін жаңаша өңдеумен жақсы орындап жүрген қыз-жігіттер бар. Бұлар тыңдаушысын тек әнмен ғана емес, киім, түр-келбет, сән-салтанатымен үйіріп әкетуге тырысады. Дәуір талабы – сондай. Баяғы әншілер сахнаға шығып ақ тер, қара тер болып ән айтқан. Бір әнді айтып болса, халық екіншісін сұрап сахнадан терлеп-тепшіп түсетін. Қазіргілер олай қиналмайды, өйткені өздері айтпайды. Әннің түрі көбейген сайын тыңдаушының да түрі көп. Барлық салада болатын құбылыс секілді өнердің де еліктеу дәуірі болады. Өнердегі еліктеу дәуірі өтіп бара жатқан тәрізді. Кейінгі жылдары дәстүрлі әнді тыңдаушылар көбейді. Қанша дегенмен, өте қасиетті нәрсе, адам қанша тыңдамайын десе де, халық әні әр қазақты өзіне тартады. Әрине, үлкен адамдардың көзіне оғаш көрінетін еліктеу кезеңінің әдеттері бар. Бірақ, қалай дегенмен де халық бірте-бірте ұлттық тамыр соғысына оралады. Талғам қанша өзгергенімен, қанға тартпай қоймайды.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен
Назым ДҮТБАЕВА.