Қарыз бен Парыз
Ғалымқайыр МҰТАНҰЛЫ,
академик
Қоғам және мемлекет қайраткері, сыншы,публицист Сағат Әшімбаевтың туғанына биыл 70 жыл. Осыған орай әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінің бастамасымен бүгін, яғни 6 қазанда «Қазақ интеллигенциясы: Қарыз бен Парыз» деген тақырыпта Халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция өтеді. Сол алқалы жиынның алғы сөзі ретінде академик Ғалымқайыр Мұтанұлы Мұтановтың мақаласын жариялап отырмыз.
Елбасымыз Нұрсұлтан Әбішұлы Назарбаев рухани жаңғыру міндеттерін алға қойғанда, ең алдымен ұлт зиялыларына сенім артқаны анық. Рухани жаңғыру дәл бүгінгі таңда ұлтымыз үшін аса маңызды, ең қажетті және сәт сайын әр азамат ешбір даурықпа-дабырасыз табиғи жолмен жүзеге асыруға атсалысатын үздіксіз үдеріс болуға тиіс. Өйткені, ғасырлар бойы бодан болып келген, күні кеше ғана азаттығын алған елдің санасында әлі де болса сол бодандықтың сарқыншағы жойыла қойған жоқ. «Батпандап кірген аурудың мысқалдап шығатыны» рас. Сондықтан да әрбір ұлт жанашырының рухани асыл құндылықтарымызды заман талабы, уақыт қажеттілігіне сәйкес қайта түлетуі үшін күрескені – барынша маңызды. Бұл күресте әлбетте ең алдымен зиялы қауымның атқарар ролі зор.
Әу баста латынның «ақылды», «ойлы» («intelligens») деген ұғымынан басталып, кейін интеллигент, соңғы жылдары жаңа қазақы атуға ие болған «ұлт зиялысы», «зиялы қауым» дегенде әуелі оның мазмұны мен айқындамасы, тарихи тамыры ойға келеді.
«Халықтың қуаттылығы және сақталып қалуы оның адал ойлы, сезімтал және істің жөнін білетін интеллигенциясына байланысты»,- дегенді кезінде орыстың ең озық ойлы жазушыларының бірі А.П. Чехов айтқан еді. Шындығында, құлдық-күңдік санадағы пендені азат санадағы адам қатарына алып шығатын ең үздік және сапалы зиялы қауым ғана ұлтын болашаққа жетелеп, оның ары мен ожданына айналады.
Жұрттың ұғымында«интеллигент» яғни «зиялы адам» – білімді, дарынды, адами құндылықтарды бойына мейілінше мол жинаған, оқығаны да, көкейіне тоқығаны да көп адам. Сонымен бірге ол – жақсылыққа жаны құмар, жамандық атаулының бәрімен күресуге дайын және өзін сол күрестің құрбаны ете алатын азамат. Дей тұрсақ та қазіргі әлеуметтанушылар мұндай айқындама ХІХ-шы және ХХ-шы ғасырдағы оқығандар мен зиялыларға ғана тән, ал батыстық өркениетте ондай категорияға ең соңғы заманауи танымды терең игерген, жоғары білімді және сапалы кәсіби құзыретті адамдар жатады деп жүр.Кейбір саясаттанушылар бүгінгі зиялы қауымның бойында өзін-өзі ұлт жолына құрбан ету сезімі жоққа тән, олар «ой айтушылар», «пікір өндірушілер» санатында ғана дегенді де айтады.
Қалай болғанда да бұл анықтамалардың бірінің біріне қайшылығы жоқ. Зиялы тұлға – ақылы мен парасатын қоғамға ой салып, халқының өркениет жолында дамуы үшін қажырлы еңбек етіп, қажеттілік туып жатса, өзін құрбан етуге дайын адам деп қабылдаған орынды.
Зиялы адамның бойына тән білімділік, біліктіліктен басқа зор қасиеттің бірі – адами болмысының тазалығы. Мәдениетті адам ғана «зиялы» деген атқа лайық десек ойымыз олқы болып қалады. Бұған қосымша жандүниесінің де еркіндігі керек. Д.С.Лихачев «Орыс интеллигенциясы туралы» деген хатында: «Зиялы адам үшін еркіндік- адами категория, оның жандүниесі ар-ұяттан құралған, ең бастысы оның болмысына таным бостандығы, түйсік тәуелсіздігі тән», – дегенді айтқан еді. Дәл осы тұста А.И.Солженицин де ішкі еркіндіктен ада, түйсігі тәуелді интеллигент өкілін оқығансымақтар қатарына жатқызды, «осындай жандүниесі азат емес адамдар билікке және байлыққа құмар болады» деген пікір білдірді. Л.Н.Толстойдың «Арылу» романының бас кейіпкері айдауда жүрген төңкерісшіл интеллигенттерді көргеннен кейін, ол зиялылардың бойында өздері таңдаған жолға құлай берілу, сол үшін өмірін құрбан етуге дайын болу қасиеті барына көзі жетеді. Сол бас кейіпкер – Дмитрий Нехлюдовтің: «Бұлардың қарапайым адамдардан басты айырмашылығы – адамгершілікке деген талабы қатардағы адамдардың талаптарынан әлдеқайда жоғары», – дейтіні де бар еді. Кейіпкері арқылы айтылған Л.Н.Толстойдың зиялы тұлғаларға деген бұл бағасы әрқашанда маңызды.
Қазақ интеллигенциясы, яғни қазақ зиялы қауымы әр ғасырда әр заманның талабы мен сұранысына қарай әр деңгейдегі міндеттерді атқарды. Қазақтың зиялы қауымы қай заманда да болған, олар қашанда ұлтының ұяты үшін өз заманының озық ойын ортаға салып, халқының санасын алға сүйреген.
Ғасырлардан аты қалған тұлғаларды зиялы етіп қалыптастырған айналасындағы басқа да ондаған, тіпті жүздеген көш бастап, сөз ұстағандар болғаны тарихтан белгілі. Демек, ұлтының болашағы үшін күреске шыққан жыраулар мен жыршыларды, билер мен сұлтандарды, ақындар мен серілерді өз уақытының зиялысы десек артық емес. Халқының болашағы үшін өзін құрбан етіп, күреске шығу – зиялы адамның ең басты қасиетінің бірі десек, онда кешегі 1916 жылғы ұлт-азаттық көтеріліске бастап, халықты соңына ерткен тұлғаларды қай категорияға жатқызамыз?
ХІХ ғасырдың аяғы мен ХХ ғасырдың басында орысша, еуропаша оқығандар, шындығында, ұлттық интеллигенцияның жаңа сапасын ала келді. Олар әлемдік саясаттан хабардар, жергілікті жердің экономикалық, әлеуметтік, қоғамдық-саяси ахуалын жете білген, ұлтының алдында тұрған міндеттерді айқын сезіп, ұлт азаттығыүшін жүйелі түрде әрекет еткен еді. Жаппай сауаттандыру арқылы ең алдымен халықтың санасын адамзаттық өркениетке бастау – сол кездегі зиялылардың басты парызы болды. Хат таныған жұрттың саяси білігін көтеру мақсатында газет-журнал, кітап шығарып таратты. Бір-екі адам атқара алмайтын бұл іске мүдделері ортақ, мақсаттары бір зиялы қауым керек-тін. Сол қауымға қазақ оқығандары ұйытқы бола білді.
Жаңа қазақ интеллигенциясы дегенде біз ең алдымен Алаш қайраткерлерін ауызға аламыз. Негізінен бақуатты әулеттен, тәрбиелі отбасынан шыққан бұлардың бір де бірі қарақан басының қамына қызмет етпеді. Олардың жанын ауыртқаны – ұлтының жағдайы еді. Сол себептен де білімі мен білігін халқының болашағына жұмсады. Ақыры сол жолда құрбан болды. Сондықтан да оларды қазақ халқы бір сәтке де есінен шығармайды, ерекше ардақтайды. Алаш қайраткерлері, яғни қазақтың жаңа сападағы интеллигенциясы зиялы адамға керек тағы бір қасиетті айқындап кетті. Ол – биік саналы, тұлғалық қасиет иесі болу. Олар халқына шын жанашырлықпен қарап, соның келешегі үшін күресті де, ұлттық инттелигенцияға керек қабілеттің бар екендігін іс жүзінде айғақтап кетті.
Кейін кеңестік, тоталитарлық саясат жүргізілген кезде зиялы қауым білім мен ғылымды, әдебиет пен өнерді алға сүйреу арқылы, қазақ деген халықтың да әлемдік өркениетке ілесе алатындығын дәлелдеуді басты парыз санады. Бұлар билікпен ымыраға келе жүріп ұлтының ұятына кір жұқтырмау үшін бойындағы бар дарын-қабілетін жеке басына емес, халықтың мүддесіне арнады. Бодандыққа шырмалып, құрдымға кетіп бара жатқан ұлттық тіл, салт-дәстүр, әдеп пен ғұрыпты сақтап қалу жолында күресе білді. Дәл осы кезде Кеңестер Одағының құрамындағы өзге ұлт интеллигенциясының да, қазақ зиялыларының келесі толқынының алдында да, өз елінде, өз жерінде «Біз кімнен кембіз?» деген сұраққа жауап табу, өздерінің ешбір ұлттан кем еместігін таныту парызы алға шықты. Соның бір ғана айғағы – Олжас Сүлейменовтің «Аз и Я»-сының жарыққа шығуы кеңестік кеңістікті дүр сілкіндіріп, өзге республикаларда да ұлттық рухты көтерді. Бұл басылымды Батыста Кеңес үкіметінің құлауына ықпал еткен кітаптың бірі санап,
А.Солженициннің «Архипелаг Гулаг» кітабымен шендестірді. Белгілі ғалымдардың ұлттық құндылықтарды жарыққа шығару талпыныстары, бұрын одақ көлемінде жабық, бірақ шет елде ашық тақырыптардың там-тұмдап айтыла бастауы коммунистік наным мен сенімнің пердесін ысырғандай болды. «Жариялылық» пен «демократия» және «қайта құру» деген горбачевтік ұрандарды ұлттық сананың қайта оянуына өте тиімді пайдаланған да, сананың бодандықтан арылуына жұмсаған да зиялы қауым өкілдері еді.
Дәл осы тұста Сағат Әшімбаев есімі елден ерек жарқ ете қалды. Ол Ұлттық телеарнаға басшы болып келген жылдары телекөрсетілімдердің арасына сыналап ұлттық қадыр-қасиеттерді насихаттайтын бейне түсірілімдерді қосты. Патшалық отарлаудың кеңестік отарлауға ұласқан кезең дерінде ұлт алдында тұрған ең өзекті мәселелерді қозғаған, халықтың намысын қайрап, рухын оятқан оның авторлық бағдарламалары еді. Көптің көкейінде жүрсе де ашық айтылмайтын мәселелерді жария түрде қоғамға ой салды. Ең қуатты ақпарат құралы арқылы жеткен ашық ойлар көрерменге ресми түрде айтылғандай әсер етті.
Зиялы адамда болуға тиіс адалдық пен әділдік Сағаттың бойына ата-ананың қасиетінен, қазақ фольклоры мен әдебиетінің асыл жауһарлары арқылы дарығаны анық. Әсіресе, ұлы Абайды жаттап өскен ол данышпан айтқан пікірлерді бүгінгі болмыспен саралай отырып, әлеуметтік-философиялық қорытындылар жасауға ұмтылды, кешегі қазақ пен бүгінгі қазақты салыстыра келе кемшілігін көріп, жұртының ар-ожданына дабыл қақты. Қазақ деген халықтың әлемдік өркениет көшіне ілесуіне, қайта түлеп, рухани жаңғыруына мұрындық болғысы келді. Ұлы Абайдың «Атаның ұлы болма, адамның ұлы бол» деген ұлағатына сай халқына қалтқысыз адал қызмет етті. Бұл – оның азаматтық ұстанымы еді. Университетте сабақ берген ұстазы Мырзатай Жолдасбеков: «Сағат шығармашылығының өн бойынан адамға сүйіспеншілік, өмірге іңкәрлік айқын аңғарылады», – деген еді. Расында, адамға сүйіспеншілік, өмірге іңкәрлік зиялы адамға тән десек, олар Сағат Әшімбаевтың әр сөзінен, әр ісінен айқын аңғарылатын. Замандасы Мұрат Әуезовтің: «Сағат Әшімбаев – өзіне дейінгі күрескер зиялы қауымның өнегесінен үлгі алған, тағылымын бойына молынан сіңірген, ғажап білімді адам», – дегені де шындық.
Оның «Қарыз бен Парыз» бағдарламасы ұлттық санаға айырықша серпін берді. Осы жылдары мен Мәскеуден оқудан оралған едім. Кеңес одағының ордасынан ұлттық рухқа шөлдеп оралған біз секілді жастарға Сағаттың «Қарыз бен Парызы» кеберсіп келген аңқамызға нәр тамызғандай болды. Көкейімізге ұлтымыз оянған екен, халқымыздың арасынан ұлты үшін басын бәйгеге тігіп, ақиқатты ашық айта алатын тұлғалар шыққан екен деген сенім және үміт ұялатты, біздерді, жастарды жігерлендірді. Әр хабарды асыға күтіп, ынтыға көріп, артынан хабардан туған ойларымызды ортаға салатынбыз. Меніңше бұл әр отбасында, ұлтының рухын аңсаған әр топта қайталанды. Ашығын айтсам, ол жылдар көкірегі ояу, көзі ашық азаматтар қоғамда үлкен өзгерістер күтті. Сол жылдары халқымен қайта қауышқан Алаш қайраткерлерінің күрескерлік жолымен танысқан әр зиялы ұлт алдындағы перзенттік борышын ойлай бастады. Дәл осы тұста алаштық рухтағы күрескерлік позициясын биік ұстап, ұлттық кеңістікте ұмыт бола бастаған «Қарыз» және «Парыз» деген екі ұғымды ұрпақ санасында қайта жаңғыртқан Сағат Әшімбаев бір-бірімеи сабақтас әлеуметтік-психологиялық екі үлкен категорияны саяси-философиялық биікке көтеріп, жаңа мазмұнда ұсынды да болашаққа алаң болған азаматтық сананы әрекетке бастауға шебер колданды. Әріптесі Ғадылбек Шалахметовтің сөзімен айтсам: «Сағат студия қонақтарын ұлттың алдында тұрған ең күрделі мәселелер, өзекті тақырыптар туралы ашық әңгімеге шақырды».
Бағдарламаны қарап отырып, кейбір интеллигенттің тосын қойылған сұраққа тіке жауап берудің орнына жалтарып, жасқаншақтанып жатқан сәтінде сөз тізгінін Сағаттың өзі ұстайтын. Шетін, қиын сұрақтарға «ол былай ғой» деп бар жауапкершілікті өз мойнына алып, өзі жауап бергенін сан мәрте естідік. Бұл – оның батылдығы әрі ерлігі еді. Осындай терең ойлы, батылдығы басым «Қарыз бен Парыз» бағдарламасы шындығында булығып жүрген ұлттық рухқа үлкен серпіліс берді. Әр бағдарламаны бүкіл қазақ асыға күтті. Өйткені, олар сана азаттығына жол ашар саңылауды осы бағдарламадан тапты. Тамырындағы ұлттық код талшықтарын таныды. Қоғамдық ой-пікір қозғауға атсалысып, өзіндік көзқарасын осы бағдарлама арқылы білдіруге ұмтылды.
Ұлттық сананың жаһандық үдерістер барысында аршылмай жатқан ақтаңдақтардың орнын толтыруға мұрындық болған «Қарыз бен Парыз» бағдарламасы көрермендердің сұрауына орай қайта көрсетілетін. Бұл шындық – қоғамда адамдардың ненің қарыз, ненің парыз екендігін сезіне бастағандығының айғағы болатын.
«Біреуге болсаң берешек,
Ол – сенің қарызың.
Ел алдындағы борышың,
Ол – сенің парызың.
Дүниеден өткенде сұрар молда:
«Марқұмның қарызы бар ма?»
Болса адамның қарызы егер,
Оны жақын туысы өтер.
Парызды ешкім сұрамас,
Болмаса өзіңнің ойыңда.
Өмірде оны өтеп кету,
Тек қана сенің мойныңда! –
деген өлең жолдарымның тууына да осы Сағат Әшімбаев жасаған бағдарламалар себеп болғаны рас.
Қазақ тарихындағы өзіне дейінгі ұлттық интеллигенциядан үлгі алған және солардың ұлттық мұрат жолына бүкіл ғүмырын арнаған Сағат Әшімбаевты өз заманының озық мәдениетті, биік парасатты, терең білімді күрескер тұлғасы ретіңде халық ерекше бағалайды және кейінгіге үлгі етеді.
Дәл қазір тарихи мәні мен маңызы зор жалпыұлттық рухани жаңғыру мәселесі көтерілгенде, ұлттың ақпараттық кеңістігіне халқының ары мен ұятын ойлаған, намысы мен ожданы үшін күрескен, шын мәнінде «ұлт зиялысы» деген атқа лайық өмір кешкен Сағат Әшімбаевтай тұлғалардың көп болғаны аса қажет-ақ.
«Қазақ интеллигенциясы: Қарыз бен Парыз» деген тақырыптағы Халықаралық ғылыми-тәжірибелік конференция Сағат Әшімбаевтың өмірі мен шығармашылығын өскелең ұрпаққа өнеге етпек, сонымен бірге Елбасымыз бастаған рухани жаңғыруды жүзеге асырудың ғылыми-тәжірибелік бағыттарын айқындамақ.
Біздің ойымызда болашақта жалпыұлттық рухани жаңғырудың маңыздылығын көтеретін осы тақырыптағы конференцияны жыл сайын өткізуді дәстүрге айналдыру жоспары тұр.