Шыңғыс МҰҚАН,
Гарвард университетінің магистранты
Америкалықтар осы неге жаңалық ашқыш? Билл Гейтс, Марк Цукерберг, Илон Масктар бізде емес, неге өзгеден шығады? Осы сұрақтың жауабын іздеймін деп Қытай өкіметінің басы қатыпты. Адам санын ескерер болсақ, қытайлардың алаңдауы қисынсыз емес. Өнертапқыштар бірнеше есе көп шығуы тиіс. Қырсық қылғанда санасында сәулесі барлардың барлығы Тынық мұхитының арғы жағында дүниеге келеді. Оған қоса, қазір Америка мектеп оқушыларының білімі бойынша көш бастап жүрген де ел емес.
Сонымен, Қытай делегациясы әлгі феноменді зерттеу үшін Америкаға аттаныпты. Apple, Microsoft, Google-дің кеңселеріне бас сұғып, шығармашылық құраммен сөйлесіп, өнертапқыштардың өмір жолын зерттеп, әлеуметтік сауалнама жүргізген. Білген-көргендерін зерделей келе, қызық бір заңдылықты байқапты. Жаңалық ашқан жастардың барлығы да бала кезінде ғылыми фантастиканы жата-жастана оқыған екен.
Шығыстағы көршілеріміз феномен формуласын қолдану үшін 2007 жылы ғылыми фантастика жанрының алғашқы конференциясын ұйымдастырады. Бұл жиынға қатысқан британ жазушысы Нейл Гейманның (Neil Gaiman) айтуынша, коммунистік партия тарапынан өгейшілік көріп жүрген аталмыш әдеби жанр мектептерде кең тарала бастаған.
«Болашақ» бағдарламасының арқасында осы теорияның ақиқатын іштей жүріп зерттеуге тамаша мүмкіндік туды.
Өткен оқу жылында ұлым Алаш Америкада бірінші сыныпқа барды. Массачусеттс штаты Бруклайн қалашығындағы Лоуренс мектебінде оқып жүрген баламды бір жыл бойы бақылап, мектеп бағдарламасын зерделеп, мұғалімдермен сөйлесіп, ата-аналармен араласып, Қытайды қызықтырған жұмбақтың жауабын мен де іздеп көрдім және таптым.
Бір жыл бойғы зерттеу нәтижесінде мынадай ой түйдім. Американың орта мектептері оқушы бойына келесідей төрт негіз қалаушы құндылықты сіңіреді екен: өз-өзін қадірлеу, қиялдай білу, ұлтжандылық пен жанашырлық.
I. Өз құның мен қадірің өзгелердің құрметімен қалыптасады
Алашты таңғы сағат сегізге 5-10 минут қалғанда мектепке апарып тастаймын. Бойы екі метрге таяу, шашын ақ шалған жігіт ағасы, мектеп директоры Урен Блэр оқушыларды мектептің алдында қарсы алып тұрады. Бәрімен жапа-тармағай амандасып жатады. Әр оқушының атын атап, түсін түстеп жағдай сұрасады. Осы арада балаларын алып келген ата-аналарымен де бірер сөз алмасып үлгереді.
Ішке кірген соң сынып жетекшісі күтіп алады. Туған балаларындай мейірімін төгіп, ұзақ мерзім көріспегендей зор сағынышпен құшақтап жатады. Басында аң-таң болып жүрдім. Бұл не деген ағыл-тегіл махаббат?.. Кейін сырын білмек болып сұрастыра бастадым.
Блэр мырзаға «жалғыз ғана сұрағым» бар деп кабинетіне кіріп келдім. Есігі айқара ашық тұр. Директорды ағылшынша «principal» дейді. Принсипал бөлмесінің жабық тұрғанын соңғы бір жылда көрмеппін. Кабинеті кіре берістегі бірінші есік. Кең адымдағанда он шаршы метрден сәл-ақ асатын бөлме. Жұмыс орны мен төрт кісілік дөңгелек үстел, шағын шкаф тұр. Одан артық жиһаз сыймайды. Осының өзінде ішінде әрең айналасың. Терезесінен мектептің алды, ал есігінен кіреберіс дәліз көрінеді. Кіреберістен күзетші көріп үйреніп қалған көзім «директорге емес, күзетшіге таптырмайтын кеңсе екен» деп қояды.
«Осы Сіз неге оқушыларды күтіп аласыз? Мектеп директорлары орындауға міндетті нұсқаулық па?». Егер нұсқаулық болса, сұрап алып, озық тұсын елімізге неге енгізбеске деген ой бойды билеп барады…
– Таңертең оқушыларды қарсы ал деген бұйрық жоқ. Бұл – оқушыларға деген құрметім. Үлкендердің құрметі балалардың бойына сенім ұялатады, өз қадірін білуге тәрбиелейді, – деді директор.
Алаштың сынып жетекшісі Джоанна Лиеберманнан рұқсат алып, бір күн сабағына қатыстым. Мұғалім мен оқушылардың өзара байланысын бақыладым. Білім беру әдістемесіне зер салдым. Екі ерекше жағдай көзге түсті.
Біріншіден, мұғалім оқушыларды өзімен тең көреді. Бірінші сыныптың балаларымен емес, өз қатарымен сөйлескендей тең құқықты байланыс қалыптастырған. «Мен мұғаліммін, сендер оқушысыңдар» деген ұстанымды байқамадым.
Бір оқушы майлы бояумен салған гүлдің суретін оқушыларға таныстырып тұр. Қалған оқушылар жан-жағына қаумалай орналасқан. Сөйлеуші сөзін тәмамдады да. «Кімде қандай сұрақ бар?» деді. Үш-төрт оқушы қолын көтерді. Мұғалімнің де қолы әуеде. Суретші-оқушы аудиториясын көзбен бір шолып шықты да, алдымен сыныптастарының сұрақтарына жауап берді. «Бояуды қайдан алдың?». «Қызыл мен сары араласқанда қандай түс пайда болады?». Бәрінің сұрағына түгел жауап берді. Мұғалім әлі қолын көтеріп тұр. «Сіз не сұрайын деп едіңіз Мисс Лиеберман?» деп өз таныстырылымын класс жетекшісінің сұрағына жауап берумен аяқтады.
Ағылшын тілінде «сіз» деген сөз жоқ. Бәріне «you» дейді. Дегенмен, «Сізді» суреттейтін басқа да лексика жеткілікті. Мисс Лейберман оқушыларына «сізді» білдіретін «please» (өтінем), «thanks» (рахмет), «would you mind…» (қарсы емессің бе) деген сөйлемдермен сөйлейді.
Оқушыларды өзіңмен тең көрсең, олар өздерін кем көрмейді. Теңдік – ой еркіндігіне жол ашады. Сондықтан мұғалімнің пікірімен келіспеу, берген ақпаратына күмән келтіру, дәлел сұрау қалыпты жағдай. Ашулана ма десем, керісінше, тақырыпқа қызығушық ояттым деп мұғалім мәз. «Жаңалық – келіспеушіліктен, жетістік – өзгерістен туады» деп қояды. Ішімнен «Не жаңалық», «не өзгеріс», бар болғаны бірінші сыныптың сары ауыз балапандары емес пе деп отырмын.
Екіншіден, класты безендіруде әр оқушының ерекше орны, биік мәртебесі көрініс тапқан.
Бір күні Алашты сабаққа ертерек алып келдім. Күтіп отырмыз. Есіктің сыртында оқушылардың дөңгелете қиған суреттері жапсырылып тұр. Төменгі жағында аттары жазылған. Алаш қарап отырды да, «менің суретім жоқ қой» деді. Айтып үлгерген жоқ, Мисс Лиеберман жетіп келді. Балам апайының қолынан ұстады да, есіктің сыртындағы суретінің түсіп қалғанын көрсетті. «Енді менің суретімді қызыл астарлы етіп іліңіз. Себебі, қызыл – менің сүйікті түсім» деп тапсырды.
Адам аты мен суретінің иесіне етер жағымды әсері талай зерттелген. Бір байқағаным, класқа кіреберіс есікте, сырт киім мен сөмке қоятын шкафта, дәлізде, оқушылардың аттары мен суреттері жайқалып тұрды. Ал сыныптың ішінде тіпті одан да көп болып шықты. Ерінбей санап шықтым. Әр баланың аты жиырма рет кездеседі. Төбеге жіпке ілінген қағаз жұлдызшалар. Әр-қайсында оқушы есімдері. Туған күндері көрсетілген күнтізбеде де, керегеге жапсырылған ғылыми жобаларда да, парталардың үстінде де балалардың аты жазылған. Ерінбей санап шықтым. Әр оқушының аты немесе суреті сынып ішіндегі көрнекіліктерден 21 рет көрініс тапқан. Мұндай ортада оқыған балалардың эгосы анадайдан айқайлап тұрмай көрсін енді!
Оған қоса, балалардың туған күндерін атап өту оқу бағдарламасынан орын тапқан. Туған күн иесін ортаға алып, тілек айтып, оның ерекше тұстарын әңгімелеп, өздері жасаған қолөнер бұйымдарын сыйлап ұсынып жатады.
Мектеп әкімшілігі сыныпқа мұғалім тегінің алғашқы әріпін береді. 1 L деген сыныпты бітірген Алаш «Мисс Лейберман енді мен мұғалімің емеспін, досыңмын» деп айтты деп келді. Сабақ таңғы 8.00-ден түскі 14.30-ға дейін. Оқу жылы 21 маусымда аяқталды. Балалар өзгеріске үйренсін деп жыл сайын мұғалімі және жыл сайын сыныптастары ауысып отырады.
Ағылшын тілінде адам қасиетіне қатысты «self-respect» және «self-esteem» деген түсініктер көп қолданылады. Қазақшасы – өзін-өзі құрметтеу, өз-өзінің бағасын білу. Орысшасы «самоуважение», «чувство собственного достойнство».
Оқушылардың өзіне деген құрметін есік алдынан қарсы алу арқылы қалыптастыратын директор, еш кем көрмейтін, өзімен тең көретін мұғалім, қайда қарасаң да, өз атың мен суретің көзге шалынатын класс – Америка мектептеріндегі оқушыларды өз-өзін қадірлеуге тәрбиелеу формуласы.
II. Қиялдай білмесең, қияға шықпайсың
Бір күні Алашты мектептен алып кетуге келсем, балам алдымнан жүгіріп шықты. «Біз Қытайға баратын болдық. Өзіміз». Әке-шешесіз екі елі аттап көрмеген баланың бойына жалғыз жүру үрей ұялатса керек. Өзі қобалжып тұр.
– Қой, қайдағы Қытай! Әзіл болар…
– Иә, Мисс Лейберман айтты. Класс болып барамыз, – деп мені мұғаліміне жетеледі.
Мисс Лейберман жүрелей отырып: «Алаш, біз Қытайға қиялдың қанатына мініп ұшып барамыз», – деп күліп жатыр.
Сол оқиғадан соң, бәріміз де ағылшынша қиялдауды білдіретін «imagination», «imaginary» (орысшасы – воображение) деген сөздер белсенді сөздік қорымызға еніп кетті. Елді сағынғанда балам екеуміз қиялды қанат етіп, Бостоннан Атырауға тікелей рейспен ұшып барып келіп жүреміз.
Бұл – қиялдау қабілетін дамытатын жаттығулардың бірі ғана.
Бала қиялын дамытатын екі құрал – өнер (art) және кітап.
Басында өнерге қатысты түсініспестік те туды. Себебі, Алаш мектептен сурет салып, әр түрлі материалдардан түсінікті, түсініксіз формалар жасап келеді.
Зерттей келе, өнердің жаңалық ашудағы ықпалына көзім жетті. Америкада аса танымал кеңес психологы Лев Выготскийдің жазуынша, өнер эмоцияны шығаруға көмектессе, эмоция ойға жетелейді, одан туған ой қиялға қанат бітіреді.
Оның үстіне адам баласы ақпаратты сөзбен немесе мәтінмен емес, суреттермен және жалпы сегіз сезім көзімен қабылдайтынын ескерсек, оқу-жазу дағдысы шыңдалмаған оқушыларға мектеп бағдарламасын жеткізе отырып, қиялдау қабілетін дамытудың бірден-бір құралы тағы да өнер болып шығады. Бір сөзбен айтқанда, бала нақтылықты қиялмен, елестетумен қабылдайды.
Арманың мен ойларыңды көз алдыңа елестетуге таптырмайтын екінші құрал – кітап.
Бірінші сыныптан бастап оқушыларға кітапханадан кітап алуды үйретті. Ата-аналарға берілген басты тапсырма – бала ұйықтар алдында жарты сағат кітап оқып беру. Алаш кітапханадан күнде кітап алып келеді, біз оқып береміз де, дәптеріне «оқып бердік» деп белгі соғамыз.
Қандай кітап дейсіз ғой? «Өрмекші адам», «Трансформерлер», «Паур Рейджерлер» сияқты қиялдан туған персонаждар өз құқығы үшін, адамзат болашағы үшін күресіп жатады. Мейірімділік зұлымдықтың аяғын аспаннан келтірген соң, жеңіске желпінген бала «хэппи эндпен» ұйқыға кетеді.
Аталған атропоморфистік кітаптар балаларға қызық болатын себебі, әлгі супер-геройлар туралы мыңдаған мультфильм қашан да телеарналар төрінде.
Тереңірек үңілсеңіз, бала қиялына қанат бітіру Америкаға ғана емес, жалпы адамзатқа тән құбылыс. Айталық, ертегісі жоқ халық жоқ. Бәрі ертегімен өседі, өркен жаяды. Бұрын әлеуметтік жады жеке адамдарда болды. Ата-әжелер бүгінгі кітап пен
мультимедияның ролін атқарды. Кейіннен барып, әлеуметтік жады баспа және электрондық құралдарға өтті. Формасы өзгергенмен, мәні солай қалды. Америка фольклорында Ер-Төстік, Желаяқ, Тазша бала жоқ. Болғанның өзінде бұрынғының қиял-ғажайыптары бүгінгі баланың құмарынан шыға бермейді. Солай жаңа заманның батырлары сахнаға шықты. Голливуд 30 жылдары ең ұсқынсыз аң-тышқанның өзін балалардың сүйікті (Микки-маус) кейіпкеріне айналдырып жіберген. Одан бері қанша аң адам болып, қаншама ойдан туғандарға жан бітіп, балалар қиялын қанаттандыруда.
Қиял қабілеті мен елестету еркіндігінің жаңалыққа бастайтынын бұрынғы бабалар түйсікпен түсінсе, бертін келе ғалымдар таңданыс тақырыбын көз майын тауыса зерттеген.
Білім саласын түрлі тесттерге емес, шығармашылық (creativity) мазмұнға бағыттау жөнінде ойларымен танылған британдық Кен Робинсонның пікірінше, «қиялдау шығармашылыққа, шығармашылық инновацияға алып келеді» (imagination leads to innovation, which leads to innovation).
Асқан қиялмен адамзатты бағындырған Эйнштейн «кез келген ғылыми ойшылдан гөрі, Достоевский маған көбірек дем береді» демеп пе еді. «Қиял білімнен маңызды, себебі білім шектеулі» деген де сол Эйнштейн.
Өмірінде үш ай ғана мектепке барғаны Томас Эдисонға өнертапқыш синонимдерінің біріне айналуға кедергі болмады. Оның құпиясы сол, оның анасы Томасқа кітап оқуды дағдыға айналдырған. Әсіресе, француз жазушысы, ғылыми фантастиканың атасы Жюль Верн ең жақсы көретін авторы болған екен. Эдисонның зертханасы кітапханаға көбірек ұқсаған, 10 мыңнан астам кітап жиған.
Әйгілі футуролог Тоффлердің айтуынша, болашақ экономиканың шикізаты мұнай мен газ емес, басқа да пайдалы қазбалар емес – ақпарат пен қиял. Мұны 1980 жылы жазған екен. Расында, ақапарт пен қиял өркениеттің драйверлеріне небір балама тауып жатқанына қазір куәміз.
Шығармашылықтың адамға әсерін зерттеген Выготскийдің жазуынша, адам тіршілігі жаңа өнім шығарудан немесе репродукциядан тұрады екен. Жаңа өнім – өнердің де, ғылымның да, технологияның да бастауы болатын шығармашылықтан (креативтілік) тұрса, ал қиял сол креативтіліктің бастауы екен.
Мақаланы Қытайдың қызығушылығынан бастап едік. Қытай репродукциядан әлем көшін бастады. Енді креативке негізделген экономикаға көшуге талпынуда. Ол үшін Қытайға көшіріп шығаратын емес, қиялдан жаңалық тудыратын ұрпақ қажет.
ІІІ. Ұлтжандылық
Әр сынып бөлмесінде АҚШ-тың елу жұлдыз, он үш жолақты туы ілініп тұрады. АҚШ символдары мен ұлт негізін қалаушы президенттерін зерттеу мектеп бағдарламасына енген. Біз Томас Джефферсонды зерттедік. Мықты жазушы болған екен. Скрипка тартыпты. Сол сияқты, Алаш күн сайын Америка туралы хабар айтып келеді.
Мисс Лейберман оқушылардың Америкада болып жатқан түрлі оқиғаларға үн қосып жататынын айтты. Мәселен, қаралы күндері бір минут үнсіздікпен басталады.
Президенттік сайлау оқушылардың саяси сауатын ашатын үлкен оқиға. АҚШ-та білім алған ерлі-зайыпты Сәбит пен Зәмира қыздары туралы қызықты оқиғаны айтып беріп еді.
Мектеп табалдырығын енді аттаған Нұрай 8 қараша күні балалар ұйықтайтын уақытта:
– Бүгін ұйықтамаймын, мама! Сайлаудың нәтижесін күтуім керек.
– Қызым, сайлауда кімнің жеңгені ертең белгілі болады. Ұйықтай ғой, ертең сабақ.
– Жақсы мама, онда өзің қарап отыр, таңертең маған айтасың!
Ертесіне ұйқыдан тұрған Нұрай Трамптың жеңгенін естіп, «Мен ұйықтап жатқанда ол қалай жеңіп кетті?» деп бұлқан-талқан болған екен…
– Біз сыныпта президент сайлағанымызда бір ғана бала Трампқа, қалғанымыз Хиллари Клинтонға дауыс беріп едік…
Сайлаудан көңілі қалып мектепке кеткен Нұрай түстен кейін үйге келіп, кешкі астың үстінде саусақтарын айқастырып «Мама, енді тамақ ішер алдында, Американың амандығын тілейтін боламыз», – депті.
«Бұл – біздің ел емес, бір жылдан соң Қазақстанға ораламыз. Қой, саусағыңды қайшылама!», – деп әрең қойдырдық дейді Сәбит пен Замира.
Біздің Алаш Трамп пен Хиллари туралы балалар журналын әкелді.
– Апай, үйде ата-аналарыңмен оқыңдар деп айтты.
Журнал Хилларидің бала кезде қандай балмұздақты жақсы көргенін, Трамптың қандай оқушы болғанын қамтыпты. Балалар қызығатындай безендірілген.
Сайлаудан кейінгі күндердің бірінде Алаш үйге «Дональд Трамп – супер-мэн» деп келді.
ІV. Жанашырлықтан жасампаздыққа
Ағылшын тілінде «empathy» деген сөз бар. Эмпатия. Қазақшасы «жанашырлыққа» келеді. Бір сөздің соңында қаншама құндылық жатқанына жыл бойы куә болдым.
Бір күні мектепке барсам, кіреберіске «Сирия балаларына көмектесеміз» деп жазып қойыпты. Жанында жоғарғы сыныптың оқушылары балаларды алып кетуге келген ата-аналарға бір-нәрсе түсіндіріп тұр. Бастауыш сынып оқушылары акция туралы үнпарақтар таратып жүр.
– Не істеп тұрсыңдар?
– Сириядағы азаматтық соғыста зардап шегіп, ашығып, жетім қалған балаларға азық-түлік жинап тұрмыз.
Ата-аналар бұзылмайтын түрлі азық-түліктер әкеліп беріп жатты.
Тағы бір шама уақыт өткен соң оқушылар Оңтүстік Суданның ауыз су жобасына бір доллардан ақша жинады. Артынан и-мейлге алғыс хаттар жауды. Бұл – адамдарды қолдауға қатысты мен көрген бастамалар ғана. Жануарларды қорғайтын да талай жұмыс жүріп жатты. Бастамаларды оқушылар жүргізеді.
Оқушылар мектеп қабырғасында осындай жанашырлық жобаларды бастамаса, өсе келе дүниежүзіндегі асқынған әлеуметтік проблемаларды шешуге бар байлығын бағыттаған Билл Гейтс қоры сияқты қайырымдылық қозғалыстармен жалғастырмасы анық.
Мақаланы Қытайдың қызығушылығынан бастап едік. Ойды түйіндеу үшін шығармашылықтың адам мен қоғамға әсерін көп зерттеген Выготскийге тағы да сілтеме жасауға тура келіп тұр. Оның пайымдауынша, адам тіршілігі жаңа өнім шығарудан немесе репродукциядан тұрады екен. «Жаңа өнім – өнердің де, ғылымның да, технологияның да бастауы болатын шығармашылықтан (креативтілік) тамыр алса, ал қиял сол креативтіліктің бастауы» екен. Көршіміз әлемдік репродукцияның көшін бастағалы қашан. Енді креативке негізделген экономикаға көшуде. Ол үшін Қытайға көшіріп шығаратын емес, қиялдан жаңалық тудыратын ұрпақ қажет болып отыр.
Елді индустрияландыру арқылы дамыту түсінігі қазір ескіріп қалыпты. Дамыған елдер деиндустриялануды бастан кешіп жатыр. Өнеркәсіптік қуаттар, яғни қолдың күші дамушы елдерге шығарылып, экономика мидың күшіне ғана негізделе қайта құрылымдалуда. Сондықтан, өскелең ұрпақтың қиял қанатын қалыптастырмаса, оны құндылықтармен қазықтамаса, қарапайым білім иесін дайындау ел дамуына драйвер бола алмайды.
Бостон, АҚШ.