Шыншыл суреткер
Жұрттың бәрі имандай сенген кеңес үкіметі бір-ақ күнде күтпеген жерден құлап тынып, саяси иделогияның қолшоқпарына айналған қаламгерлер жаңа қоғамға керексіз болып қалды. Одан шығудың жолында Думан Рамазан да бірен-саран қаламгерлеріміз сияқты ұлт әдебиетінде өзін сөз иесі ретінде алғашқы қадамымен танытқан әңгіме жанрында қоғам және оқырманмен әдеби ойын, батыл эксперименттер, өткен мен жаңаны пародиялауға іркілмей көшкені жасырын емес. Біріншіден, осы бір өліара кезеңде қаламгер кезінде партиялық әдебиеттің талабымен әлеуметтік өмір мен тарихты 1917 жылдан бастап келгендігіміздің абсурдтығын, екіншіден, әдеби ойынға, карнавалдық секілді соны әдеби қаламгерлік амал-тәсілдерге иек сүйеп, алаш өркениетін түрлі ракурста еліне таныту мақсаты шығармашылық адамы ретінде жаңашыл, экспериментал тұлғаның ойы мен еркін биледі. Ұлт тарихы алаштың өткенінен басталғандығын біздің буын ішінде, постмодерндік батылдықпен қазақтың сөзін ұстаған Думан Рамазан үшін адастырмайтын рухани темірқазыққа айналды.
Думанның осы шығармашылық эволюциясындағы ізденісі екі жақты болғандығы еш дау тудырмайды. Батыс біз енді түскен әдеби соқпақтан баяғыда-ақ өтіп кеткен болатын. Бір жағынан, Думан Рамазан постмодернизмі өзінің нағыз азаттығын сезініп, бұрын іштен тынып айта алмай келген ойларын сыртқа шығаруға мүмкіндік алды. Екінші жақтан, ұлттың жадында қайыра жаңғырған діни негіздегі имандылық пен әлеуметтік-мәдени базаға арқа сүйеді. Осының негізінде Думан Рамазанның постмодернизмі өзіне тән көркемдік ерекшелікке ие болды. Сыншыларымыздың бұл кезеңді қазақ прозасындағы түйе толғақ үнсіздік деп атауы өте орынды. Осы әдеби дамылдауға ақындар батыл үн қосса, қаламгер Думан Рамазан әліптің артын бағып, оқырман санасының өз туындыларын эстетикалық тұшына қабылдауының қолайлы сәтін асықпай тосты.
Иә, Думанның постмодернизмі ұлт алдына айна қойып, қазақ келбетін түрлі қырынан алып кескіндей білді. Алаштың әлеуметтік, саяси, діни кескіні айқын таныла бермейтін астарлана берілетін оның қаламынан «Жын», «Жан», «Көкжал» «Арғымақ», «Алланың әмірі», «Жар астында», «Күйік», «Ақсақал мен ақ жылан», «Пері мен пенде», «Тақсірет» сынды шынайы өмір шындығына реалды бет бұрған реалистік әңгімелер шоғыры өмірге келгендігін де үнемі есте ұстауымыз керек, әрі реализм аясында модернизмнің де бой көрсететіндігін де қаперде ұстайық. Біз бұл арада жазушыны бірыңғай постмодернизм бағытында ғана жазатын жан ретінде бағалаудан іргені аулақ салып, автордың әдеби-индивидуальды бастамашылдығы бұрыннан қалыптасқан әдеби конвенция: шындыққа жанасымдық, оқиғаның хронологиялық және логикалық кезектестігі, жанрлық және стильдік бір тұтастықтардың тас-талқанын шығарып бұзып немесе келмеске кетіргендігі кеңестік ділдегілерге мүлдем ұнамай, күні өтіп, ұлттық әдеби процесте өзінен кейінгі жаңа әдеби бағытқа ығысып жол берген модернизмді аңсау сарыны кең етек жайғаны жасырын емес.
«Постмодернистер кім?» деген сауал қазақ әдебиетіндегі проза жанрында басы ашық тұрған күрмеуі қиын мәселе десек те, бір ғана жанрдың бағын ашқан Думанды осы үркердей топқа іркілмей қоса аламыз. Ақындар турасында ашық та, батыл сөз етілсе де, прозаны шығармашылық серік еткен өзіндік қалыптасқан стилі мен кейінгілерге үлгі болар жол салған Думан Рамазан сынды қаламгерлеріміз жайында тиіп-қашты сөз етуден арыға бара алмай жүрміз. Қазіргі қазақ прозасындағы шоқтығы биік тұлға Думан Рамазанның жаңа әдеби бағыттағы ізденістері мен жетістіктері жайында ой толғаудың реті де, кезегі де келді. Өйткені, модернизмнің шекпенінен шыққан ұлттық соны әдеби бағытқа өз аяғынан қаз тұрып кетуі үшін және төл әдебиетіміздегі әдеби процесте жеке бағыт ретінде толыққанды орнығуы үшін өз үлесін қосқан Думан Рамазанның «Жылап аққан тамшылар» жинағына енген барлық әңгімелері енді-енді әдебиет теориясы мен сынында сөз бола бастаған қазақ модернизмі, сюрреализмі, магиялық реализмінің және постмодернизмінің көсегесін көгертетін шығармалар десек, ақиқаттан еш алыс кетпейміз. Қаламгердің бір ғана шағын жанрдың барша құпиясын меңгеріп, постмодерндік қазақ әңгімесінің бағын ашуы оның жазушылық ұстанымы мен шығармашылық шеберілігі жағынан айқара танылып, қаламгердің әдебиетіміздегі постмодерндік (кейігмодерндік) бағыттың көшбасшыларының бірі болып табылатындығын ендігі жерде келте ойлап, теріс қағып, жоққа шығаруға болмайды.
Қоғамдық сана мың құбылып, жұрт пікірі сан-саққа өзгеріп жатқан қазақтың рухани өмірінде әдебиетке қатысымыз болғандықтан, аға буынның, өз қатарымыз бен кейінгі толқын прозаиктерінің сиясы кеппеген жаңа туындыларын қалт жібермей оқимыз дегеніміз бір жағы – ағаттық, екінші жағынан, мүлдем мүмкін емес дүние. Ал жылт еткен жаңа туындыларды оқи қалатын болсақ, онда аға буыннан ұлттық санасызданған кеңестік кезеңнің көлеңкесін, жаңа толқыннан батыстық тобырлық мәдениеттің елесін аңғарып, «әттеген-ай» деп өзек өртеніп отырғанда өз тұстастарыңның, оның ішінде Думанның алаши-түркілік-исламдық дүниетанымының синтезінен тұратын тұшымды шығармаларына ден қойған уақта көңілің байыз тауып, бір тыншып қаласың. Қаламгер қаламының оқырманын сөзбен арбайтын сиқыры деген осы да.
Әлемдік, түркілік, алаштық өмір құбылыстарына өзгеше ой жүгірту, қазақ қоғамының көлеңкелі жағының жаһандану дәуіріне сай суреттеле бастауы біздің буын қаламгерлері ішінде өте-мөте Асқар Алтай мен Думан Рамазаннан айқын аңғарылады. Думан әңгімелерінен қазақ кейігмодерндік прозасының алты қасиеті аңғарылады: 1) прозаның өзіндік кодқа ие болуы, яғни мәтінді ұйымдастыру ережесі; 2) әлемнің берекесіздігін өздік ұғынуын саналы түрде хаос арқылы беруге талпыну; 3) кез келген беделге скептикалық қатынаста қарап пародиялауға талпыныс, мәтіннің өзіндік мақсаты «хат беделі»; 4) көркем-бейнелеу әдістерінің шарттылығы «әдістерді жалаңаштау»; 5) бір мәтін бойына түрлі жанр мен түрлі әдеби дәуірді тұтастыру.
Бұлардан бөлек қаламгер прозасына теория сыншысы ретінде ой жүгірткен шақта кейіпкер бойындағы екі идеяның бейберекетсіздік пен нигилистік көзқарастар үстемдігі орыс тілді қазақ әдебиетіне тән екендігін сезініп, қазақ постмодернизмі дегеніміз – Думан Рамазан тұлғатындағы феникс құстай қайта түлеген модернизм деген әдеби аксиомамен бетпе-бет келеміз.
Мәдени-рухани кеңестік коммунистік идеологияның орнын ұлттық идеология мен орыстанған қазақтардың космополиттік идеологиясы басты. Дінде, ғылымда, саясатта бұрынғы бірауыздылық келмеске кетті. Алаш қоғамын рухани хаос жайлады. Осы хаос инволюционистің арманы. Әр түсініктегі, әр әдеби бағыт пен ағымдағы жазушыларымыз оны өзінше түсіндірді. Реалды өмір бейреалды өмірге айналды. Осы әдеби хал кешуді шығармашылық іс-әрекет үстіндегі біздің буын жазушылары әр түрлі қабылдап, әр қилы айшықтады. Міне, осы әдеби сан алуандықтың ішінен Думан өзіне лайық әдеби орны мен тұғырын тапты. Өмірді бейдәстүри бағалау үрдісі қазақ әдебиетіне ХХІ ғасырда дендеп енді, осы әдеби бағыттың дамуына Думан Рамазанның қосқан шығармашылық үлесінің ерек екендігін ашық мойындауымыз керек.
Думан Рамазан – қазіргі қазақ әдебиетіндегі Нұрғали Ораз, Жүсіпбек Қорғасбек, Асқар Алтай, Айгүл Кемелбаева, Роза Мұқанова, Дидар Амантай секілді замана қаламгерлерімен бір қатарда тұрады. Сонымен бірге, олардан өзгешеленіп, дәстүрлі ұлт әдебиетінің маңдайына сыймайтын әңгімелерімен ерекшеленеді.
Думан Рамазанның көркемдік әлемі романтизм мен реализм, натурализм мен сентиментализм, модернизм мен сюрреализмнің өте күрделі бірін-бірі жоққа шығарып, әрі толықтырып, әрі өзгеріске ұшыратып отыратын эстетикалық тенденцияларының синтезінен тұратын постмодернизмнің прозадағы ұлттық көрінісі. 2000 жылдардан бастап оның прозасы бейреалды бастау көзге бірте-бірте ие бола түсті. Думанның сан тарапты эпигондық еліктеу-солықтаушылықтан ада өзіндік авторлық стилі мен қаламгерлік бағыт-бағдарын танытатын әдеби ізденістерінің қорытындысына баланатын «Жылап аққан тамшылар» әңгімелер жинағы жазушының жаңа ғасырдың он жылдығын қалай еңсергенін толыққанды аңғартып, шығармашылық ізденістері турасында өз оқырмандары алдында жазушылық есеп беруі болып табылады.
Ол өзі ұнатқан туындыларын авторлық қалауы бойынша өте сәтті және біршама сәтті деп шартты түрде бөліп шығарма мәтінінің тінінен кезектестікпен орын бергені көрініп тұр. Сондықтан да біз жазушының осы топтастыруымен ықтыяттықпен келісіп, барлық әңгімелерін жіпке тізіп тізбектеп шығудан бойды аулақ ұстай отырып, тек қаламгердің қазақ оқырманына нені айтпақ болғанына, нені емеурінмен сездірмек болғандығын әдебиет назариятшысы ретінде жұрт құптайтын, не жоққа шығарып келіспейтін таптаурындықтан жаңашылдығы басым әдеби теориялық таным-түсінік негізінде ой жүгіртіп, өз пікірімізді білдіреміз.
Және Думан Рамазан шығармашылығы турасында елдің бәрі ден қоятын бірден-бір ақиқат, бірден-бір дұрысты соңғы сөзді түгесе айтып отырмыз деген ғылыми күмәнді пікірден аулақпыз. Реалдылық пен фантазияның өзіндік айшыққа ие синтезі жазушының жанр, құрылымдық және сюжет түзуші принципіне айналды. Жазушының осы жинаққа енген «Көш», «Жатбауыр», «О дүниедегі кездесу», «Арғымақ», «Жан», «Ақсақал мен ақ жылан» әңгімелерінде жоғарыда біз сөз еткен әдеби әдіс кең көрініс тапқан. Осы аталған әңгімелерде реалдылық бір шетке ысырылып, романтикалық қос әлемділік (романтический двоемирие) идеясы «өлілер патшалығынан» еніп, «осында» мен «онда» болмысы бір-біріне қарама-қарсы қойылып, жазушы өз оқырманына не шынайы өмір (пәни), не тылсымды тірлік (бақи) турасында тұтасқан түсініктің ұштығын ұстатуға еш тырыспайды, қайта олардың көршілесе өмір сүруін қабылдауға тиісті екендігімізді ұғындырады. Автор ұғындырмасы бойындағы денеңді мұздатып, жүрегіңді ұшырып, зәреңді зәр түбіне кетіретін мистикалық күш біздің өмірімізге дендеп еніп қана қойған жоқ, сонымен бірге, өз заңдылығын адамдар санасында орнатып та үлгергендігін мәтіндемелік емеурінмен сездіреді.
Бәріміз «Абай жолының» қалай аяқталғандығын жақсы білеміз. Абай өмірінің соңғы күндеріне М.Әуезов адамзаттың алыбының өмірден өтуі жайлы авторлық концепция тұрғысынан келіп, оның ажалдан кейінгі мәңгілік рухани өмірін қазақ халқының болашағымен байланыстырады, әрі ұлт руханияты пайғамбарының өмірден өтуін ежегейлеп жазуды мақсат тұтпайды, Думан Рамазан «Құса» әңгімесінде Абай өмірінің соңғы күндерін эпикалық ауқымдылықпен береді. Және оны алаш тарихындағы екі бірдей ерек тұлға Бейбарыс және Кетбұғамен кеңістіктік-уақыттық біртұтастықта алады.
Жазушының милетшілдігі арқылы Абайдың ақырғы күндерінен сыр шертетін «Құсасы» мен Кетбұғаның соңғы күніне арналған «Ажал келген күн» атты әңгімесінің арасындағы транстарихи байланысты диптихтық (көне гр. δίπτυχος «қосарланған») композиция арқылы екі өлімнің ұлт өміріндегі тарихи-мәдени рөлін авторлық позициясы тұрғысынан терең мәнділікпен ашып көрсетеді.
Р. Барт мәтіндер өзге мәтінмен мыңдаған жіптер арқылы жалғасқан десе, Б.Гройс постмодерндік мәтін авторының өзінің мәтінде бар екендігін танытатын стратегиясының нивелировкасын (әдеби жұтындыруын) алға тартады. Думан осыны өз шығармасында тамаша аңғартады.
«Ажал келген күн» әңгімесіндегі ақ (Кетбұға) және қара (Құтыз) өлім арқылы автор бабаларымыз арасындағы тәңіршілдіктің Кетбұғамен бірге келмеске кеткендігін, әскери құлдықтың
мәмлүктер арасында мәңгіге жойылып, жаңа тұрпаттағы қыпшақ-ислам әскери билігінің Бейбарыстан бастау алғандығын танытатын әдеби фон жасайды. Сөзбен сомдалған тарих қаламгердің философиялық концепциясын оқырманға ұсынады.
Мысалы, қазақ исламға қанша жерден сенгенімен бақсыларды, абыздарды, ақындарды ерекше жандар деп санауын әлі қойған емес… осындай екі ерек жан Абай мен Кетбұғаны диптихтық композиция арқылы тарихи-мәдени аспектіде біртұтастықта, бірлікте алынғандығы Думан Рамазанның қаламгерлік шеберлігі. Ақ және Қара Өлім дүниетанымдық философиясы арқылы қазақтың ұлылығын таныту бағытындағы авторлық ұстаным өзін ақтаған әдеби шешім.
«Бетерадамды» (суперменді) бірінші орынға шығарып, соның төңірегінде оқырманға өз ойын таңу жазушының постмодерндік оқырманмен ойынындағы өзін дәлелдеген әдеби тәсіл екендігі турасында Думан Рамазанның «Көш» әпсанасы осындай ой түйгізеді. Өйткені, Қабдеш Жұмаділовтің «Соңғы көш» романы реалды өмірді тарихи шындықпен қосылта өрілтіп отырса, Думан Рамазанның «Көші» турасында бұлай дей алмаймыз. Онда алаш тарихы түрлі ракурста алынып, мифтендіріліп, сакралданып беріледі.
«Ақиқатты тану – өте қиын, ал оны айта білу – одан да қиын» деген автордың қасиетті хадистен алған эпиграфымен келісе отырып, бұндағы «көш» символы сана мен тілге қатысты екіұдай қабылданады да, нақты мәдени қызметі аясында, яғни қаламгер мен оқырман арасында мәтінді оқу процесі үстінде туындап өмірге келетін ұлттық қарым-қатынас түрінде өзгеше қырынан өріледі. Қабдештің романы көшті көрген ұрпақ бар кезде жазылса, Думанның әпсанасы көшті көрмеген ұрпақ кезінде жазылып отыр. Бірақ көшті көрмеген оқырмандар қаламгердің туындысына ұжымдық санасыздық арқылы ой жүгірте алады. Бұл арада «көш» архетипі тек қана форматүзуші регулятивтік принцип емес, өзінің әмбебап семантикасы бар. Осы арқылы ойшыл қаламгердің туындысының ерекшелігін сезінуге мүмкіндік аламыз. Туынды бойындағы архетип бізге жалпыалаштық санасыздықтан ұлттық ұйысуға бастайтын бастау көз болып табылады.
Енді Думан Рамазандағы архетиптерге тоқтала кетейік. Автор көш процесіне қатысушылардың арасындағы әлеуметтік теңсіздікті «қасқалдақтың қаны құйылған құмыра мен алтын табаққа салынған құлжаның басы» ұлттық асхананың мәдени коды арқылы береді. Біз қазақ сирек кездесетін нәрсені – қасқалдақтың қанына теңейміз. Осы теңеу қаламгердің метатілі арқылы оқырманға көп нәрсені ұқтырып тұр. Майерс-Бригс типологияларындағы комбинациялану негізіндегі сегіз басты архетипті: Билеуші, Қаһарман, Абыз, Іздеуші, Сәби, Сопы, Дос, Жәдігершіні осы әпсана бойынан түгелге жуық кезіктіреміз.
Ата мен немере арасындағы сұхбаттастық арқылы автор қазақ әдебиетіндегі Қорқыт пен Асан қайғыдан бастау алған Абыз архетипі мен Сәби архетипін танытады. Қария бұл сапардағы көштің еш опа әпермейтінін «қайдан шықсақ, сол жаққа қайтып бара жатқан сияқтымыз» деген емеурінімен-ақ сездіреді.
Іздеуші архетипі халық және көсем әлеуметтік тобы арқылы суреттеледі. Сонымен бірге, ақиқатты іздеуші бейнесіндегі өнер адамының мәңгілік бейнесін қазақи қалыпта кестелейді.
Абыздың айтқаны тура келеді. Біз бұл жерде Шәкәрім мен Мұхтар Әуезовтің туындыларындағы Нысан абыздың Кебекке айтқан болжауы қалай айна-қатесіз келсе, Думан Рамазан да өз абызының сөзінің қатесіздігін финалдық тұспалдаумен оқырман еркіне қалдырады.
Автор өзінің «О дүниедегі кездесу» әңгімесінде бір палатада жатқан қос ауылдас, әрі сыныптастың бұ және о дүниедегі ғұмырын параллель ала отырып, суреткерлік шабытпен кестелеп, философиялық оймен түйіндейді.
О дүниедегі жауап алу
М.Көпейұлының балладаларында сөз болғандығын қазақ әдебиеті тарихынан жақсы біле-міз. Осыны Думан Рамазан проза тілімен кестелеп, дәстүр жалғастығын жүзеге асырып отыр. Мәшһүр Жүсіп өзге авторлардың туындыларын, ел әңгімелерін пайдаланса, Думан Рамазан туындыгерлікпен «авторлық мифті» өмірге әкеліп, өзіндік ұстанымын оқырманына ұсынады. М.Көпейұлы жақсы жан мен жаман жанның о дүниеге баруына екі бірдей рауаят (діни баллада) арнаса, Думан Рамазан адамның пәниде жасаған жақсылығы мен жамандығының о дүниеде өз бағасын алуын кейіпкерлері бойында жарыстыра пернелеу арқылы бір әңгіменің бойына сыйдырып береді.
ХХ ғасырдағы хақ мұсылман үні, тікелей айтылған автор үні бұ дүниеде емес, о дүниеде орын алған оқиғаны лирикалық негізде бірінші жақтан баяндау арқылы автордың еркі мен діни ағартушылық мақсатына бағындырыла беріліп, өз оқырманын діни аңыздан ғибрат алуға шақырады.
Өлімнен кейінгі өмір оқиғасын жазушы оқиғаны қоюлата көркемдікпен әңгімелеуге көшеді де, шындық өмірде де, о дүниеде де болуы мүлде мүмкін емес, қарапайым пенденің бастан күй кешуін шынайлықпен суреттейді. Әрі күнделікті болып жатқан әдеттегі оқиғалардың біреуіндей қылып, тартымды баяндай білген.
Фантастикалық емес, фантастиканың сатирамен өрілген көркемдік аңысы – «О дүниедегі кездесуде» қаламгердің өзіндік көркемдік ізденісі болып табылады. Оқиғаға ерек рең беретіні оқиғаның бұ дүниеде емес, о дүниеде өтуі: о дүние туралы жазылған Дантенің туындысының әлемдік әдебиеттегі орны қандай болса, проза тілімен төгілте жазған Думан Рамазанның тарапынан жасалған көркемдік-жанрлық ізденістердің қазақ постмодернизмнің ескі мотивті жаңғырта сомдаушылығының қандай дәрежеде шығармашылықпен игере білгендігінен сыр шертеді. О дүниедегі тергеуге алыну енді фантастикалық
шындық ретінде реалданып, проза тілімен өріліп өрнектеледі.
Батыс Еуропа және орыс прозасында «өзге әлем» бір түрлі тылсымданып берілсе, Думан Рамазанда тап біз өмір сүріп отырған дәуірдегі қарапайым тіршілік сияқты періштелердің жауап алуы суреттеледі. Қаламгер тәлімгерлікпен, ұлттық ділімізге сай Алланың сүйген құлының бұрын поэзиялық діни қиссаларда сөз болған сюжетін енді проза тілінде мөлдіретіп, жағымды персонажының «фантастикалық бейнесін» кескіндесе, ендігі бір кезекте ұлтының жек көретін әлеуметтік тобына жататын атқамінерлердің ұсқынсыз келбетін «фантастикалық гратескілейді».
Жоғарыда айтылған ойларды бір арнаға тоғыстыра отырып айтарымыз, Думан Рамазанда жұмақ пен тозақтың антиномиясы ұлттық архетиптердің бойына қан жүгірте отырып берілгендігін байқаймыз.
Қазақ әдебиеті майданында қаламгерлеріміз тарапынан батыл эксперименттер мен қиян-кескі реформалар жүріп жатыр. Әр эксперименттің басында, әр реформаның артында оқырманға өздерін танытқан әдебиет дүрлері тұр. Бір нәрсе айқын – «Әдебиетте ешкім бірінші емеc». Солай десек те, постмодерндік сезімталдықпен мистикалық және сюрреалистік реализмде өзін танытқан жаңашыл қаламгерлеріміздің бірі, әрі бірегейі – Думан Рамазан. Бізге бұл пікірді оның екі бірдей шығармасы «Жан» мен «Жын» айтқызып отыр. Автор екі түрлі хронотоптық кестелеуді қолданады. «Жан» әңгімесі «Өлілер мен тірілер әлемі арасындағы параллельге» құрылса, «Жында» «Реалды және бейреалды әлем арасындағы параллель» көркемдік шарттылық түзеді. Думан Рамазандай қаламгерлер шығармашылық ізденістері нәтижесінде дағдылы әдеби формулаларды «мәдени екшеу» арқылы өздерінің мистикалық реализмдерінің аясын кеңейте түсуге қол жеткізді. Осындай талғампаздықпен мәдени екшеу жасау кейбір жазушыларды әдеби даңққа бөлеп жүр. Кітаптың (бұл арада әңгіменің – Ә.Ә.Ә.) өз оқырманын табуы да осындай ұлт жадысындағы ескіні жаңғырта білуінен тұрады. Біз «Жан» әңгімесін заманалық әңгімеге жатқызсақ та, оның мәтіні бойында бүткіл алаштың мифтік түсінік-танымы орын алғанын жоққа шығара алмаймыз. Қазақтың түс көруі, көзіне әлдененің елестеуі ұлттық нақышта беріліп отыратын бұл шығарма өзінің автор тарапынан алға қойған діттеген әдеби мақсатына жете алған.
Думанда белгілі және ойдан шығарылған кейіпкерлердің өмірбаяндық әңгімеленуі бар, сонымен бірге әдеттен тыс әңгімелеу үрдісі де бар. Міне, осы әдеттен тыс әңгімелеу әлеміне аяқ басқан кезде реалист Думан Рамазан постмодернист жазушыға айналып құбылып шыға келеді.
Бұрынғы қазақ әңгімелері бір ғана желілі болып келіп, бір ғана талдаудың тоқпағына көнсе, қазіргі қазақ прозасын бір қазыққа байлап қойып, дағдылы әдіспен сөз бәрін көтереді деп, ағыл-тегіл есіліп, кеңінен көсіле алмайтындығың өмірілік фактіге айналды. “Жын” сынды әңгімелер бір ғана талдаумен шектелмейді, тәпсірлеушісінің ұстанған көзқарасы мен тұтынған дүниетанымына байланысты сансыз талдаулар легін туғызады. Бұндай әңгімелер сонысымен құнды, әрі осынысымен бағалы.
Қазіргі әдеби процесте қазақ прозашылары бәрін есте сақтаушы мың-мың жылдық тарихы бар мұрағатпен жұмыс істейді. Осы жұмыс істеу барысында әдебиет пен мәдениет арасындағы шығу тегі бағзыдан тамыр тартатын әдеби жады жаңғырып, бір-бірінен алшақ және кіндіктес сюжеттер өзара дәстүрлік аяда тоғысуға түседі. Думан Рамазанның “Жан” және ”Жын” атты әңгімелері осының куәсі. Жалпы, Думан архетиптік жадыны жаңғыртуды ту етіп көтерген прозашыларымыздың бірі. Жазушының аталмыш екі әңгімесі екі түрлі бағытты ұстанып, екі түрлі тұрақты мотивті тұтынған туындылар болып табылады. Оны ойы озық ұлт оқырманы жаңаша көзқараспен қабылдап үлгерді.
Қазақ прозасында үш түрлі мифтуындыгерлігі өмірге келді. Оның біріншісі – социалистік мифтуындыгерлігі, екіншісі – модерндік мифтуындыгерлігі, ең соңғысы – постмодерндік мифтуындыгерлігі. Сонымен 1980 жылдардың соңынан бастап, қазақ әдебиетінде миф туындыгерлігінің екі бағыты модерндік және постмодерндік ілкі нышан бірінің бойында бірі жарыса өмірге келді. Осы қазақ миф-туындыгерлігінің үшінші толқынының белді өкілі Думан Рамазан әңгімелерінде модерндік миф хаосты кескіндеу формасы мен ұйымдастырудың амал-тәсілі болып табылады. Онда қаламгер өзінің экзистенциалдық кейіпкерлері арқылы: отар елдің зиялысының «ішкі фантазиясы» және коммунистік режимге қызмет еткендердің «ақталмайтын қылмыстарын» әлдебір заңдылық арқылы мәдениеттанушылық мәртебеге көтереді.
Қазақ ілкі прозалық модернінің түп төркінде «абсурдты әлем» идеясы, құдайсыз әлем идеологиясы жатқанымен, оның мәйегі болған ұлттық миф постмодерндік «антироман» соцреализмге қарама-қарсы алаштық реализмге бастап алып келді. Думан Рамазан осы көштің ту басында тұруымен ерекшеленеді. Біз қаламгердің көркем шығармалары оның қаламгерлік келбетін ашып, алаш әдебиетіндегі алатын орнын танытып тұр десек, артық айтқандығымыз емес. Думан бергенінен берері көп, үнемі ұлт әдебиетіндегі соны да, жаңашыл әдеби ізденістердің бел ортасында жүретін санаулы жазушыларымыздың бірі.
Әбіл-Серік ӘЛІӘКБАР,
әдебиеттанушы.