Мәдениеттің жауы – жемқорлық
Бұрын ұрпағын құрсағына біткеннен бастап ізгілікке тәрбиелейтін қазақтың бүгінгі буыны басқаны емес, ақшаны басты құндылық санайтын болған. Олардың селқостығы мен немқұрайлылығы түбінде еш нәрсеге бас ауыртпайтын ойсыздыққа ұласты. Ақыры ұзақ уақыт бойы ұлт игілігіне жараған мәдени мұраларымызға, әдебиет пен өнерге атүсті қарап, рухани құндылықтың құнын көк тиын құрлы көрмейтін жағдайға жеттік. Бүгін мәдениеттің құлдырау себебі мен ақпаратты сұрыптау мен ұсынудың маңызы туралы «Астана мәдениеті» журналының Бас редакторы Қуандық ШАМАХАЙҰЛЫНАН сұрап көрдік.
– Ә.Кекілбаев: «Дәстүр – әдеппен, әдет-ғұрыппен, мың жылдап қалыптасқан дағдымен күресу есуастық. Бірақ оның бәрін жаңа жағдайға лайықтамай, жаңғыртпай, сол қалпында ұстануға тырысу – өз аяғыңды өзің тұсап, өз қолыңды өзің кісендеумен бара-бар», – деген екен. Біз төл мәдениетімізді жаңа заманға қаншалықты лайықтай алдық? Сіздің ойыңызша қазіргі қазақ мәдениетінің жауы не нәрсе?
– Дәстүрдің озығы да, тозығы да бар. Озығын алып, тозығын таста дегенді меңзеп тұрған жағдай ғой. Егер дәстүр өміршең болса, қай ғасырда да сақтала бермек. Ал белгілі бір кезеңге ғана лайықталған болса, өзі-ақ кейінге ығыстырылып қала береді.
Қазақ мәдениетінің тарихы сан ғасырлар қойнауынан басталғанымен, оған қала өркениеті тұрғысынан келетін болсақ, біз әлемдегі ең жас мемлекетке жатқызыламыз. Көне қалалардың тамыры терең тарихы болғандығына қарамастан солай деуге болады. Қалай десек те, қала дәстүрімен, ортақ мүддемен ұжымдасып тіршілік еткен тәжірибеміз жеткіліксіз. Осының өзі еркін нарықтық экономикалық қатынасты дамытуға, демократиялық мемлекет құруымызға, жаһандасқан әлемде өз орнымызды белгілеуімізге елеулі қиындық тудырып отырған жайы бар.
Ежелгі көшпенді қазақ даласында алғашқы Ғұн мемлекеті орнағанына биыл 2226 жыл толып отыр. Олай болса, біз мемлекет тарихын Қазақ хандығы құрылған ХV емес, XIII ғасырдан бастап қарастыруымыз керек. Ал патшалық Ресейдің отарлауынан бастау алып, ХХ ғасырда совет үлгісіндегі бодандығымен басталған өркениет белгілі деңгейде алғашқы жаңа қадамға жетелегенімен, жасанды әрі алдамшы кескінге негізделген қоғамдық үдерісті өмірге әкелді.
Жалпы, не десек те, мәдениет қалада қалыптасады әрі оның өміршеңдігі басым. Қала өмірі еңбек бөлінісі мен кестесін жасай отырып, жеке адамдардың ортақ мүддесін тудырады, әркімнің қарақан басының қамын күйттейтін үрдісті мейлінше шектейді. Мұндай мүдделестік – қоғамда туындаған қиындықтарды ұжымдасып шешуге итермелейді және адамдарды өз қаласына,
Отанына деген патриотизмге жетелейді. Айталық, өркениетті әлемде бизнес жүргізу үшін азаматтар бұқараға (масса) жүгінеді. Оның мәні мейлінше көп тұтынушы табу болса керек. Табиғи апат, сыртқы жаулардың шабуылынан қорғанып, күресу үшін ынтымақтасу мен бірлесудің маңызы арта түседі.
Әрине, көшпенді шаруашылықта мұндай қарым-қатынастың бәрі тым тар шеңберде ғана жүреді ғой. Қазақтың бірлік туралы ежелгі ұғымының өзі «у ішсең де руыңмен» деген сипатта болып келген болса, қала мәдениетінде оның мәні «көппен көрген ұлы той» дегенмен алмастырылады. Бұл жерде де дәстүрлі мәдениет басқаша түрде жаңғыртылып, жаңаратыны күмән тудырмаса керек.
Ал қазіргі қазақ мәдениетінің жауы не дегенге келсек, ең бастысы, сыбайлас жемқорлық дер едім. Бұл да сол көнеден келе жатқан тар шеңбердегі ойлаудан аспайтын тозық дәстүрден туындайды. Ұжымдық сана қалыптаспаған жерде жеке бастың қамы көп күйттеледі. Оның соңы тойымсыздыққа, жемқорлыққа жетелейді. Білім, ғылым саласындағы көп былықты айтып ауыз ауыртпай-ақ қоялықшы. Қазір түрлі шығармашылық байқаулардың өзі әділ өткізілуден қалды. Мұндай іс-шаралардан әділдіктің қарасын да көру қиынға соғып кетті. Тіпті, мұндай конкурстар сапалы өнер туындысын анықтауды емес, керісінше, әлдебір сыбайласқан топтың ақша жасайтын ұтымды құралына айналып кеткендей көріне береді.
Соңғы кезде ондай шығармашылық байқаулардың бас жеңімпазы, бірінші, екінші, үшінші орын иеленетін жүлдегерлері алдын ала белгіленгеннен кейін барып жарияланады. Конкурсқа келіп түскен туындылар талқыланып, таразылану былай тұрсын, мүлде қаралмайды деген де әңгіме халық арасында жиі айтылып жүр. Өнерге, шығармашылық саласына бөлінген үкімет қаржысының өзі «тендер атты жеңдердің» уысында кетіп, талан-таражға түсіп жатса, бұдан асқан жауыздық бола ма?
–Білім мен мәдениеттің құнсыздануы халық үшін қаншалықты қауіпті? Сіздің ойыңызша, өнер мен әдебиетті, жалпы руханиятты коммерцияға айналдырудың ұлт болашағына әсері қандай болмақ?
– Білім мен мәдениет орындары – Қазақстан халқының мүлкі. Ол санаткерлік бола ма, тікелей мағынада заттық бола ма бәрібір. Сонымен бірге, ол ғылым-білім де, мәдениет пен өнер де, қандай бір саяси ықпалдан тыс, дербес тұруға тиіс. Өкінішке қарай, біздегі заңдарға, қаулы-қарарларға жүгінер болсақ, аталмыш сала көп жағынан бір ғана министрліктің «ашса – алақанында, жұмса – жұдырығында». Оның өзінде саланың басшыларының өзі неше жылға тағайындалады, оның өзін неше рет қайта тағайындауға болады – ол жағы әлі анықталмаған. Білім мен мәдениет саласының тізгінін ұстап отырғандар орынбасарларын, жалпы командасын өздері тағайындап, босататындықтан, оның жанындағы қандай бір ұжымдық кеңес секілді ықпалы, тіпті, ролі жоққа тән. Тіпті, болған күннің өзінде ондай құрылымдар негізгі міндетін атқаруға да дәрменсіз рәміздік дәрежедегі бюрократиялық бір баспалдаққа айналған. Мұндай қадам сала басшыларының жұмысына жасалатын бақылауды әлсіретіп, олардың көп мәселені белден басып, өз білермендігіне салуына жол ашады. Соның салдарынан қаржы ұрлау, дарын-қабілеті мықты шығармашылық иелеріне қиянат жасауға дейін әкеліп соқтырады.
Қысқасы, қазіргі таңда білім мен мәдениет ұйымдарының жанында басқару дейсіз бе, шығармашылық, көркемдік дейсіз бе, қандай бір кеңестің болмауы, болған күннің өзінде өз аппаратын бақылауға қабілетсіздігі, ондай құзырының да, тәжірибесінің де жоқтығы мәдениетті құнсыздандыратын бірден-бір ірі фактор болып отыр. Мәдениет пен білім саласына министр де, басшы-қосшы да келеді, кетеді. Ал оның жанындағы басқару кеңесі секілді алқалық құрылымдарға негізделген тетік біліми-мәдени органдармен мәңгі жасайтындықтан, саланың басшысымен бірге орынбасарлары секілді атқосшыларын да шынайы түрде бекітетін билікке ие болса, өзінің негізгі миссиясын атқарған болар еді.
Мәдениет пен өнерге қатысты мәселелер қарастырылғанда, әр түрлі шешімдер оның ақы иелері, сала қайраткерлерінің қатысуынсыз тек қана бірер басшының жеке қалауымен тағайындалған ат төбеліндей лауазымдылардың бас шұлғуымен қабылданатын жағдайға жеттік.
Сол ләппайшылар мәселенің мәнін терең талдап түсіндірудің орнына лауазымы биік бірлі-жарым тұлғаны жер-көкке сыйғызбай мақтаумен, турасын айтқанда, жағымпазданумен күнелтіп жүрген жайлары бар. Ондай мәдени құрылымдарда, басқарушы топтарда қандай бедел болсын?! Сайып келгенде, еліміздегі мәдени орындардың басқару жүйесін жетілдіру, оған шұғыл бетбұрыс жасау қажеттілігі өмірден туып отыр. Өйтпеген жағдайда жемқорылық пен қаржы ұрлығы кәріне мінеді де өнер мен әдебиетті, жалпы руханиятты коммерцияға айналдырудың өзімен жылап көрісеміз. Оның ұлт болашағына балта шабатын қауіпті тенденция екенін айтудың өзі артық шығар.
– Тасқындаған ақпарат ағымының ықпалында кетпей, өзіне қажетті дүниені саралап таңдай білу әркімнің қолынан келе бермейтіні анық. Жаһандану кезеңіндегі түрлі ақпараттың сұрыпаудан өтпей, жаппай халық назарына ұсынылуы ел өміріне қалай әсер етуде деп ойлайсыз? Осы орайда мәдениеттің ақпараттық тұрғыдағы зияны туралы айтсаңыз.
– БАҚ қызметкерінің қолына түскен әрбір сан, мәлімет, ақпарат, материал атаулының бәрі дерек бола алмайды. Дерек дегеніміз, біріншіден, шынайы түрде болып өткен дүниені бейнелейтін, тексеруге болатын (верификация) ақпараттық материал. Сонымен қатар, дәйектендірілген ақпаратты (мәліметтің көшірмелері, сұхбаттың расталған мәтіні, кітап немесе мақалалардан алынған ресми сілтемелер, т.б.) нақты ақпарат көзінен алынған дерекпен салыстырып, алыпқашпа жел сөздерден ажырату маңызды. Егер дәл осылай дәйектендірілмеген жағдайда оны пайдалану керек болса міндетті түрде ресми түсініктеме қоса берілгені дұрыс.
Екіншіден, деректің атқаратын ролі айтарлықтай және оның нысаны маңызы терең оқиғалар, мәлімдемелер, іс-әрекеттер. Деректің сипаты туралы мәселені журналистің қоғамдық позициясымен, әдістемелік бағытымен тікелей байланысты түсіндіруге болады. Егер журналистің әдістемелік позициясы дұрыс болмаса ақпарат жинауда да, оған баға беруде де теріс тұжырым жасауға итермелейді. Оның салдарынан қоғамда жалған деректер етек жайып, мұның соңы айықпас дау-дамайға, шуға ұласып кетуі мүмкін.
Жиналған деректерді түсіндіру, оған баға беру, бағыт сілтеу, тұжырым жасау, туындының дүниетанымы мен нақты мазмұнын жасау тәсілін де медиа құралдары жіті меңгерген болуға тиіс. Түсіндіру тәсілі дегеніміз – деректерді көрініспен біріктіру, түрлі жағдайлардың арасын байланыстыру, әрбірінің орнын белгілеу, мазмұнын анықтау, оқиғаның қалай өрбуіне, қоғам өміріндегі мағынасына сай баға беру, шынайы негізді тұжырым жасау.Күнделікті өмірдің тыныс-тіршілігіне лайықты баға берудің өзі әдістеменің алғышарты. Себебі, қоғамдық дамудың заңдылықтарын терең түсіну арқылы ғана шынайы негізді тұжырым жасауға болады.
Журналистика принциптерін қатаң ұстанып, кез келген дерек пен оқиғада бейтараптылық танытқан абзал. Қандай да бір ақпараттағы деректер, дәйектемелер оған жасалған комментарий, тұжырым, ұсыныс-пікірлердің қай-қайсысында болсын, сырттай қарағанда қайшылықтың орын алуы-алмауында тұрған ештеме жоқтай сезілуі мүмкін.
Ал шындығына келгенде, журналистің позициясы осы жерде көрініс табады. Ең негізгі шектеу де осында ұшырасады. Журналиске мынандай сауалдар қойылады: Оқиға, көріністі хабарлағанда, оған баға бергенде, қорытынды жасағанда журналист анықталмаған немесе біржақты деректі ұсынуға қақысы бар ма? Сондай-ақ, журналист әлденеге субъективтік түсініктеме бере ала ма, біреулерге залалы тиюі мүмкін екендігімен санаспай жатып үндеу тастауға, ақты қарамен немесе керісінше бояуға ерік беріле ме? Осындай көптеген күрделі мәселелер журналист қызметінің принципі жайындағы проблемаларға өте байыпты әрі аса сақтықпен қарауды талап етеді.
Интернет арқылы тарайтын ақпараттар, стенд-ақпараттық вэб-сайт дегендер қазіргі таңда бәріміздің күнделікті қажеттілігімізге айналып үлгерді. Сондықтан да әлеуметтік қарым-қатынас желілерін пайдалы әрі тиімді қолдану мәселесі қолға алынуы керек. Блог, микроблог, уики-парақшалар – жеке адамдар арасындағы байланыстың міндетін атқарумен қатар бұқаралық ақпарат, пайдалы мәліметтерді қабылдаудың да бірден-бір арнасына айналды. Алайда, оны медиа кәсіби қызметінің аясында қолдану мәселесі де, ол туралы ұғым да жүйелі түрде қалыптасып үлгерген жоқ. Дегенмен, оны ресми парақшаға көшіріп, сенімді ақпарат көзіне айналдыруға, жаңалықтар таратуға, іскерлік ой-пікір нысаны етуге тырысушылық журналистер арасында баршылық.
Сонымен қатар PR, жарнама құралы ретінде пайдаланатындар да бар. Бірақ ондай, әсіре, белсенділік көбінесе жұртты иландырудан бұрын жалықтырып жіберіп жатады. Оны байқап үлгерген халықаралық ірі агенттіктер «Social Media Editor» атты жаңа штат ашып, жұмыс істей бастаған. Қазіргі таңда аталмыш салаға тілшілерін машықтандыруды, қайта даярлауды әлдеқашан қолға алған.
Газет-журналдардың өң-келбетін лайықты түрде безендіріп, оқырмандар назарын бірден аударып, баурап алудың жолын журналистер өздері тауып, көз тартар дизайн жасап жатыр. Жалпы, үрдіс тым кешікпей әлемдік қалыпқа (стандартқа) айналуы ықтимал. Әрине, мұндай жағдайда әр тележурналист жасайтын арнайы репортаждары мен деректі фильміне өзі режиссерлік етуіне тура келеді.
Өзге саланы жазуға қабілеті бар мамандарға журналистік білім беруді де қолға алу қажет. Айталық, сіздің базалық мамандығыңыз медик, инженер немесе экономист болғанымен, жазу-сызуға бейіміңіз бен қызығушылығыңыз болса, екі жылдық қашықтықтан оқыту немесе қосымша мамандық игеру саласына түсіп, бакалаврлық дәрежелі журналист бола аласыз. Сол арқылы базалық мамандыққа сүйене отырып, ғылым мен технология саласындағы ақпаратты сапалы дайындап, халыққа тиімді етіп жеткізетін артықшылыққа ие болуға болады. Осының бәрі журналистік білім берудің қазіргі жүйесін түбірімен өзгертуді талап етіп отыр.
Әңгімелескен
Айнара АШАН.