«ӘЛІППЕДЕН» БАСТАЛҒАН ӘЛЕК
«Алпамыс батыр» жырында батырдың өзі басқа жақта жаугершілікте жүргенде келіп, «Жиделібайсын» жерін, елін шауып, барымталап кеткен қалмақ ханы өзінен кек алуға «суға салса, батпайтын, отқа салса, күймейтін» алып күш иесі келе жатқанын алдын ала түсінде көріп:
«Заманым менің қағынды,
Қағынбаса, не қылды?.. –
деп күңіренген екен. Ол – бірін-бірі шауып, барымталап жатқан заман еді, қазір мамыражай, «қой үстіне бозторғай жұмыртқалаған» кезең, олай «аһ» ұрудың еш реті жоқ дейтін де шығар қайсыбіреулер. Жо-жоқ, олай деуге әлі ертерек екен. Өйткені, кеше ғана «қарсы қарап шабынған» бір бура тілдің тамыры – «Әліппе» мен «Ана тілін» күлтөкпеге лақтыртты. Нағыз қасірет осы емес пе! «Жеті өлшеп, бір пішетін» қазақпыз ғой, күрсінген шығармыз, күңірене қойған жоқпыз. Екі ұртының «бірі май, бірі қан» (Абай) боп жүрген халқына ілім мен білім егейін деп бірі сол «Әліппе» мен «Ана тілі» оқулығының негізін қаласа, екіншісі «Оян, қазақ!» өзге озықтар қатарына қосыл деп зар илегендердің аруақтары өре түрегелді. Тірілер қос құлағымызды салбыратып отыра бердік.
Апырым-ай десеңізші, Алаштың алыптары жасап кеткен оқулық кімнің қай жеріндегі жарасына тұз болып себілді екен?! Қазақ тілінің кесепаты ұрғыр сол неменің өзі жасатқан «Сауат ашуын» өзіне оқытып, қазақша сауатын аштырар ма еді… Ол – барып тұрған күнәһар. Себебі, ол бір толқын жас өскін ұрпақты еметін білім уызынан («Әліппе») айырды. Екіншіден, «Әліппені» тәмәмдап, «Ана тілі» оқулығымен ұштастырар тұстағы ұлан-асыр шаттығынан қақты. Білім, ғылымның тізгінін ұстаудан садаға кеткір «Шошимын кейінгі жас балалардан».
Өткенде қария жасындағы тарихы бар білімнің қарашаңырағы астында үлкен ғалымының мерейтойы тойланып, сонда Президенттің құттықтауынан бастап ыстық ниет танытушы күллі республикалық мекемелер басшыларының бәрі қазақша тілек тілеп жатқан кезден «бүйректен сирақ шығарып», Білім, ғылым министрлігінің өкілі ғана орысша «гапырды». «Е-е-е, мейлі» дей салдық. Ана тілін өрістетеміз, өркендетеміз деп ұлардай шулап жүргенімізде жауапты министрліктің мемлекеттік тілге жауапсыз қарап отырғаны қабырғаңа батады-ақ. Бірақ дымымыз ішімізде өледі.
Шынтуайтына келгенде осы министрліктің ұстанған діңгегіне түсінбей-ақ қойдық. Елбасымыз әлімсақтан бергі бүкіл өмір шежіресін «Мәдени мұра» бағдарламасымен бағыттап беріп отырғанда тарихымызды көкпарға салып, дүрліктіргені тағы бар. Қазақ хандығының 550 жылдық мерейтойын теңге алдырып, қыз қуу жасамасақ та «Бәйгетөбеде» шаңды аспанға шығара тойлағанымыз рас. Бірақ арғы тарихымызды зерделеуге зердеміз жетіңкіремеді ме, қазіргі замандікінен арғы тарихты оқытуға дәтіміз шыдамай отыр.
Осы орайда қазіргі оқыту бағдарламаларымыздың өзі ат үркітетіндей екенін несіне жасырайық. Мәселен, бұрын тоғызыншы сыныпты тәмамдау емтиханында әдебиеттен мазмұндама жаздыртатын. Ал қазір үшінші сынып оқушысынан шығарма жазуды талап етеді. Шығарма жаздырту өз алдына, Желтоқсан көтерілісі, Тәуелсіздік күні мерекелеріне «тақпақ» жазуды міндеттейтінін қайтерсіз. Әдебиеттік оқу кітабындағы тапсырмасында «Тақпақ жазу» деген сөз саптасына қарағанда оқулықтың осы бір тұсын жазуға қатысқан қайсыбір ағайынның әдебиетке «туысқандығы» мысық пен жолбарыстың бажалығындай-ақ болса керек. Әйтпесе, «тақпақ жазу» емес, жалпақ тілмен өлең арнау демеуші ме еді. Оның үстіне шығарма, тақпақ жаза қоятындай шәкірттердің барлығының қабілеті бар ма екен? Қазақ мектептерінің 7-8 сынып оқушыларына «Ағылшын тілі» пәнінен 1000 сөзден тұратын көркем, не ғылыми тақырыпта шығарма жазу қажеттігін туындатқанда, қазақ тіліне деген күрсінісің әдірем қалады. (Жапондықтар өз ана тілімізді шұбарлайды деп, жетінші сыныпқа дейін өзге тілді оқыттыртпайды екен.) Мұның бәрін ескерер болсаңыз, дүниеге келетін ұрпақ анасының құрсағында шығармашылық адамы болып жаратылуы керек екен. Осындайда бір ақын досымның: «Мектептегі балаларыма тақырыптық өлеңдер жазып беремін деп жүріп, балалар ақыны болып барамын» дегені бүйректі бүлк еткізеді.
Хо-о-ш, дейік те төмен қарай құлдилайық. Нөлінші, былайша айтқанда, мектепке барар алдындағы дайындық сыныбының талаптанушыларын қандай білім нәрімен «жарылқап» жатқанымызға назар салып көрелік. Сан үйрету жағы санаға сіңерлік. Бірақ төртке бесті қосудың өзіне он саусақты көмекке шақырып жүргендерге белгісіздікті табуды тықпалау қай жетіскендігіміз екенін түсіне алмадық. Оны үшінші сыныптарда оқытса да кештік жасамас еді-ау. Білім нарығындағы бәсекеге дайындаймыз деп жүріп, балдырғандардың миын ашытып алмас па екенбіз. Өрескел қинау ғой.
Қыстың қарлы күндері болатын. Ерке өскен Әлихан атты немерем:
– Ата, жүр, аю іздейміз, – дейді.
– Балапаным-ау, қыстың күні қырауда қайдағы аю? – деймін.
– Жүр, жүр, ата, қардың астынан тауып аламыз, – деп өзеурейді. Сөйтсем, оған сол күні үйреткен «Қ» қарыбы бойынша «Аю» деген өлеңді жаттауға беріпті. Өлең:
Тауға шықсаң қалың қар,
Сайға түссең қалың қар,
Шырша үстінде қалың қар, (?)
Байқаңдар, қар астында
Ұйықтап жатқан аю бар, –
деп жосылтады. Немеремнің аю іздейміз деп жүргені сол екен. Бұл айналасын енді тани бастаған балаларды шатастыру ғой. Онан да аюдың қыс бойы үңгірде табанын сорып жататынын айтса, әлдеқайда қызықтырақ болар ма еді. Енді «С» қарпіне қатысты «Сағат» өлеңіне назар аударайық.
Сағат деген уақыт,
Маңызды әр уақыт.
Бағала әр минутты,
Уақыт деген бақыт, –
деп «төгілтіпті» шіркінің. Шабыт қатты қысса керек, уақытты бүлдіршіндердің басына бақыт қып «қондырыпты». Автор балаларға не айтып, нені үйреткісі келгеніне жіп таға алмадық.
«Н» әрібін жеткіншектің миына шегелеп тастағысы келген-ау деймін, «Нан» деген өлеңді жаттауға беріпті.
Нанды қылма келеке,
Нанды жесең, береке.
Дастарханның төрінде
Наның тұрса, мереке, –
деп, берер «тағылымын» ақтарып-ақ тастаған екен «ақын». Әдетте «келеке қылу», «келекелеу» дегенді адамға қаратып айтып жатушы еді. «Мазаққа айландырма», «келемежге айландырма» тіркестерінің синонимі ғой. Нанды ысырап қылма, аяққа баспа, киесі атады дейтін әке-шешелеріміз. Тіпті, Құраннан да биік қояр ұстанымдары да бар болатын. «Нанды келеке қылу» дегенді таскерең құлағым әзірше ести қоймапты. Бұл жерде біз «өлең сөздің патшасының» «теп-тегіс жұмыр келер» көркемдігіне назар аударуды ысырып қойдық. «Қабылдағыш милыларға» не үйрететініне, «тілге жеңіл, жүрекке жылы тиер» тұстарына ғана көңіл бөлумен шектеліп отырмыз.
Осымен тізгін тарта тұралық. «Ақын» балдырғандарға «балалық ой» айтқан екен дей саламыз ба, қайтеміз?! «Әліппені» де лақтырып тастағандарға бұл «быламық» не тұрар дейсің.
Осыларды көріп отырып, айқай-шумен қайтарылмақ «Әліппе» мен «Ана тілі» оқулығы қандай «даналық тағылымдарды» жинақтап оралатынын көзге елестетуге жүрегің дауаламайды.
Хо-о-ош делік. Енді осы білім саласында соқтықпай кетуге болмайтын тағы бір кілтипан бар. Бұрын Жәутіков атындағы республикалық физика-математика мектебі мен қазақ тілі мен әдебиетін тереңдетіп оқытатын республикалық мектептер ғана дараланып айтылатын. Ал қазір «дарынды балалар» мектебі дегенді шығарып, оқушыларды дел-сал күйге түсіріп қойдық. «Дарындылар» мектептері қаланың ана шеті мен мына шетінде. Оған апарып, әкелуге ата-аналардың әлеуметтік жағдайлары көтере бермейді. Әрі әр оқу жылының соңында құлақ түрсеңіз, сол дарындылар мектебін бітіріп жатқандардың жапа-тармағай оқуға түсіп жатқандары да байқалмайды. «Талант тас жарады, тас жармаса, бас жарады» демекші, ана бейімділігі, мына бейімділігі бойынша суырылып шығып жатқандарын да көріп, естіп жүрген жоқпыз. Керісінше, жәй мектептерді тәмамдағандардың топ-тобымен оқуға түсіп жатқандарын еміс-еміс құлақ шалады. Сонда олар қалай іріктелген «дарындылар». Ұлы сөзде ұяттық жоқ, ата-бабаларымыз «болар бала боғынан» деп жататын. Бүйректен сирақ шығарғандай «дарындылар», «дарынсыздар» деп оқушылар арасына жік салып жүргендер олардың нәжістерін иіскеп барып ажырата «жіп тағып» жүр ме екен!
«Қазақ әдебиеті», «Ұлан», «Балдырған», «Алматы ақшамы» газеттерінде өлең, ертегілері, мақалалары жарияланып, шығарма жазудан қаладағы мектептер аралық байқаулардың үш-төрт дүркін жеңімпазы атанған немерем Айдана:
– Ата, мен неге жай мектепте оқимын, дарынсызбын ба? – дейді.
Ертең кім, қандай мамандықтың иесі болып шығатынын қайдан білейін.
Үндей алмадым. Сөйтсем, ана-ау шеттегі ерекшеленген мектепке апарып, әкелетін көлігі жоқ көршілерімнің балалары да әке-шешелерін «Мен жәй мектепте неге оқимын?..» деп мазалайды екен.
Тағы бір өкініштісі, талай жылдық тарихы бар, жұртшылықтың Қазақстанның түкпір-түкпірлерінен келіп, жоғарғы оқу орнына емтихан тапсырғаннан бетер сыннан өтіп барып оқуына қабылдағанын мақтан тұтатын Жәутіков атындағы республикалық физика-математика мектебінің маңдайшасындағы жазуын өзгертіп, зияткерлік мектептің қолтығына кіріп алғаны көңіл көншітерлік «жаңалық» бола қойған жоқ.
Мінеки, сөз қадірін, тіл тағдырын, жалғасар ұрпақтың ертеңін ойлар болсаң, «Заманым менің қағынды-ау…» деп күрсінбей көр.
Еркін ЖАППАСҰЛЫ