Мұхтар Әуезовтің оңтүстіктегі кездесулері
Заманымыздың заңғар да ұлы жазушысы М.Әуезов туралы сөз шолақ қайырылмасы ақиқат. Өйткені, Мұхтар десек Абай, Абай десек Мұхтардың еске түсетіні олардың танымы мен тағылымының тереңдігінде болар. Ұлылардың, тектілердің бірін-бірі толықтырып, үндесіп, астасып жататыны әлімсақтан белгілі. Шығармалары алпысқа тарта шет ел тіліне аударылып, әлемде қазақ деген ел барын, оның Абайдай ұлы ақыны бар екенін паш еткен заңғар жазушымыз – осы Мұхтар Әуезов. Өзін ұлы ұстаз тұтып, шығармаларына бас ұрып,сол шығармалардың шетел оқырмандарына жетуіне қолғабысын тигізіп жүретін әдебиеттегі шәкірті, қырғыздың жас жазушысы Шыңғыс Айтматовқа деген Мұхаңның пейілі алабөтен еді. «Таланттың өзі төбе көрсетпесе, оны тану қиын», – деп Сәбит Мұқанов айтқандай, Шыңғыс Айтматов елуінші жылдардың өзінде-ақ «төбе» көрсетіп, оқырман сүйіспеншілігіне бөленіп үлгерген. Мұқаңның арқасында оның «Жәмиласын» қырғыздардан бұрын қазақтар «Лениншіл жас» (қазіргі «Жас Алаш») арқылы оқып, «Ана – Жер-Ана» повесі негізінде жасалған спектаклі әкемтеатрда алғаш қойылғаны жұрттың есінде. Міне, мұны ұлылар үндестігі десе де болғандай. «Ерулікке қарулық» дегендей, Шыңғыс Айтматов та ұлы талант есімін өзінің төлқұжатына балады: «Менің шетелге шығарда төлқұжатымдай қастерлеп, өзіммен бірге ала кететін екі ұлы есім бар.
Бірі – Манас та, екіншісі – М.Әуезов. Мен әрқашан да сол екеуінің әруағына сыйынып жүремін». Ұлы Мұқаң жайлы Н.Тихонов, М.Шолохов, А.Фадеев, Л.Соболев, Н.Погодин, А.Корнейчук, Берды Кербабаев, Мехти Гусейн, Луи Арагон, Андре Стиль, Бенжамен Матип, т.б. әлем мойындаған тіл өнерінің шеберлері қалдырып кеткен жазбалар өз алдына бір төбе. Әлі де зерттелуін тосып отырған дүниелер олар.
Ұлылардың соңында В.Крыловтың «Пілге үрген қандендерінің» де жүретіні белгілі жай. КСРО заманында Грузияның бір жазушысымен қатар Лениндік сыйлыққа ұсынылған И.Есенберлиннің «Көшпенділер» трилогиясы туралы тараған мына бір әзіл ел есінде: Грузия халқы бір ұшақ жалдап, ішін неше түрлі гүлге толтырып жазушысын қолдауға Мәскеуге аттандырады. Ал біз ше?! Қазақтар қайттік?.. Олардан қалыспай біз де ұшақ жалдаппыз. Бірақ оның ішін гүлге емес «Есенберлин кітабына сыйлық берілмесін! Ол баяғы заманды дәріптейді…» – деп, арыз-хатпен толтырдық. Нәтиже белгілі! Есенберлинді сыйлықтан қақтық.
Ұлы жырау Жамбылдың да тонын қағып көрдік. Қазақта ондай ақын жоқ. Газет-журналдарға шығып жүргендерінің бәрін жазған Ғ.Орманов, Ә.Тәжібаев, Т.Жароков, Қ.Тоғызақов, П.Кузнецов деп соқтық. Мәскеу білдіртпей тексеру ұйымдастырды. Арыздың бәрі жалған болып шықты. «Өсектен аман қалған өлілердің бірі жоқ, ал одан сау қалатын бүгіндері тірі жоқ» деген фәлсапа әлі де шаң беріп қалып жүр. Қожа Ахмет Иассауиді, Абайды өз болмысында қабылдамай жүргендерге не дауа?! Ал Шәкәрімді де «кришнайттықтар» иемденіп алуға тырысады. Осылардың бәріне тосқауыл қойып, баспасөзде өз ұстанымын білдірген филология ғылымының кандидаты, абайтанушы ғалым Жабал Шойымбеттің батыл әрекетіне тәнті болғанымыз бар.
Өткен ғасырдың елуінші жылдары батырлар жырының бәрін кертартпа шығармалар деп, шабуыл ұйымдастырылып жатқан тұста ұлы Мұхтардың өз мәдени мұраларымызбен қоса қырғыздың «Манасын» қызғыштай қорып, оның халықтық екенін бүкіл түркологтардың алдында ақтап шығуының өзі не тұрады?! Сөйтіп, «қызыл империяның» қыспағынан өзге ұлттар әдебиетін де құтқаруға бар күш-жігерін салды. Ұлттық әдебиеттің, жат идеологияның жетегінде кетпеуіне қатаң қадағалай білді. Мұхтар сияқты ұлтжанды қалам қайраткерлері болмағанда бүгінгі тәуелсіздігіміздің тағдыры не болар еді.
Заңғар жазушыны өз ұлтымыз ғана емес, өзге ұлт өкілдері неге құрмет тұтады. Өйткені, оның ірі суреткерлігін былай қойғанда, адами болмысы да, адамгершілік қасиеті де жұрттың бәріне үлгі-өнеге. Ол «ұлық болсаң – кішік болды» қатаң ұстанған тұлға. Ауырып, науқасы жанына қатты батып жүрсе де жас студент Шәрбану Құмарованың дипломдық жұмысына шұқшия қарап, оны қорғатуға бар ынта-жігерін салуы немесе ақын әрі ғалым, ғылым докторы, халық жазушысы атанған Тұрсынхан Абдрахманованы ерте танып, сонау Семейден Алматыға алдыртуы әркімнің бойынан табыла бермейтін ұлағатты қасиеттер. Студент Сәкен Жүнісовтің бойынан лапылдаған жалын көріп, оны ғылым жолына бағыттамақ болған әкелік қамқорлығы ше… Ол Сәкен жазушылық жолды таңдап, артына өшпес із қалдырды. Халықтың «сері Сәкені, пері Сәкені» атанды. Мына бір қызық жай сол кездегілердің есінде болар. Сері Сәкен студент кезінде-ақ көптеген басқосулар мен той-томалақтарда асаба болып, жалындап жүреді екен. Мұқаң Сәкен басқарған бір мықтының тойына шақыртылады. Тойға сәл кешігіп келеді. Жұрт орындарына жайғасып алған.Мұқаңның «көзқамандардың» нысанасына ілігіп жүрген кезі болса керек. Үй иелері Мұқаңа төрден орын іздестіріп жатқанда ол кісі төменгі жақтағы бір бос орынға отыра кетеді. Қаламгерді төрдегі «мықтылар» көздеріне де ілгілері келмейді. Қатты сасқан Сәкен дауыстап: «Мұқаң төмен отырып қалды-ау», – депті, үй иесіне қарап желкесін қасып. Қозғалған бір адам жоқ. «Мұқаңнан ұят болды-ау!», – дейді тағы да даусын қаттырақ шығарып. Аспирантының ұялғаннан қан сорпаға түскенін байқап қалған Мұқаң: «Сәкен, шырағым, ниет-көңіл оңды! Мен отырған жерді төр санасаң болды», – дейді. (Ш.Сариев. «Мұхтар Әуезов және төр» «Жұлдыз» журналы, №4. 1987 ж.). Осылай бір отбасының босағасында отырып-ақ қазақ әдебиетін әлем әдебиетінің төріне шығарған ұлы тұлғаның кішіпейілдігі ұрпақтарға мәңгілік өнеге болса керек.
Мұқаң мінезге бай адам болған. Сол болмысын біздер, Шымкент пединституттың студенттері, 1960 жылы ұстазымыз Әбіш Байтанаев бас болып ұйымдастырған (Мұқаңды және Оңтүстікте тұратын Абай ұрпақтарын қатыстыра отырып) «Абай» эпопеясы бойынша өткізілген оқушылар конференциясында байқадық. Ол кезде ұлы жазушы Шымкент қаласына «Өскен өркен» романына материалдар жинау мақсатында жиі келетін. Бұл конференцияға 4-5 ай бұрын дайындалдық. Оңтүстікке келген сайын ол кісінің бірінші болып бас сұғатын орны (мекемесі) біздің пединститут пен «Оңтүстік Қазақстан» газетінің редакциясы болатын. Бізге Абайтанудан сабақ та берді. Әдебиет үйірмесіне де қатысты. «Абай» романы бойынша жасалатын баяндамаларды Әбіш ағамызбен ақылдаса отырып біздерге бөліп берді. «Абай образы» М.Қалдыбаевқа, «Романда кедейлер, жатақтар, жұмысшылар өкілдерінің көрінісі» Ш.Дәуренбековке, «Романдағы орыс әдебиеті мен мәдениетінің тигізген әсері» Т.Ешенқұловқа, «Сол замандағы ауыл әйелдері» С.Сәрсеноваға, «Романның орыс тіліне аудармасы туралы кейбір ойлар» Д.Байтанаеваға, «Романдағы достық, ғашықтық мәселесі» А.Іңкәрбековке, «Романдағы кездесетін ұлттық әдет-ғұрыптар мен халықтық өнегелер» М.Боқаевқа, «Романдағы астарлы сөз және афоризмдер» Қ.Тұңғышбековке, «Роман әсерін тереңдете ой сала түсетін кейбір қасиеттер» Т.Бөртебаевқа, «Романның стильдік ерекшелігі» Я.Амандықовқа, «Ақындар мен әншілер образы және романның лирикалығы» Ү.Шойбековке, «Романдағы тың сөздер, жаңартыла қолданылған сөздер, біріккен сөздер, қос сөздер» М.Байсейітовке міндеттелді.
Конференция өткізілетін күнді институт басшылары маусым айына белгілепті. Сол кезде Шымкенттегі ең зәулім ғимарат саналатын Металлургтер сарайында өтетін болды. Белгіленген күні біздер, баяндамашылар ерте бардық. Бірер сағаттан соң шақырған құрметті қонақтарымыз келе бастады. Мұхтар Әуезовті ортаға алып, облыстық партия комитетінің идеология жөніндегі секретары Қаржаубек Жарқынбеков бастаған бір топ адам сахнаға шыға беріс жердегі біздер отырған кең бөлмеге кіріп келді. Қолдарына баяндамаларын ұстаған студенттер жамыраса сәлемдестік. Орталарында жасы 80-ге жақындап қалған бір кейуана бар. Ол кісіні құрметтеп төрге оздырды. «Бұл кісі Абайдың немере келіні Кәмалия әжелерің болады. Ақылбайдың Әубәкірінің жұбайы. Ал мына кісі Мағрипа (Мәкен) апаларың. Тұрағұлдың қызы. Жанындағы құдай қосқан қосағы Ұлықбек Мұхамбетжанов. Сол жағымдағы «Білекке білек» атты әңгіме-очеркті оқыған боларсыңдар, сондағы бас кейіпкер Жақыптың прототипі болған Жұмағұл Жұмаділов. Оң жағымда отырған кісі сонау 1920 жылдары Семейде «Еңлік-Кебек» тұңғыш рет қойылғанда Еңліктің рөлін ойнауға қыз таппай беті-аузын бояп, үстіне шағи көйлек, дүрия шапан, басына кәмшат бөрік киіп Еңлік болып ойнаған аталарың Ахмет Әуезов. Оның маған қандай жақындығы барын фамилиясы айтып тұр». Қонақтар мәз-мәйрам боп, біраз күлісіп алды. Мұқаң сөзін қайта жалғастырды. «Мына тұрған Ысқақтың ұрпақтары. Келетіндері болса, тағы таныстыра жатармын», – деді де Әбіш Байтанаев ағамызға бірдеңе деп сыбырлады. Ол кісі Мамытбек Қалдыбаев екеумізді шақырып алды да: Мына Кәмалия әжелеріңді алып жүретін «гид» боласыңдар! Қолтықтап жүресіңдер! Мезгілінде сусынын беріп, ана бөлмеге апарып шайын бергізіп, бар жағдайын жасау екеуіңе жүктеледі. Абайлаңдар! Құлатып алып жүрмеңдер!», – деді.
Залдағы жұрт ду-ду қол соғып, Мұқаңды шақырып жатыр.
– Бастаймыз ба, Мұқа! Жүріңіз сахнаға, – деді Қ.Жарқынбеков ағамыз Мұқаңды қолтықтап. Кәмалия әжемізді жетелеген бізге: «Әжелеріңді бастап жүріңдер, жұрттың алдына алдымен сол кісі шықсын!», – деді.
– Жоқ, Мұқтар! Жұрт мені емес, сені тосып отыр ғой, – деді әжеміз.
– Үлкендердің алдын кесіп өтпейтінімді білесіз ғой. Алдымен сіз жүріңіз! –деп Мұқаң әженің арқасынан қақты.
– Әй, Мұқтар-ай, жас кезіңдегі бірбеткейлігің әлі қалмапты-ау, – деп есікке беттеді. Қолындағы таяғының ұшы есік пен босаға арасындағы бір тесікке қыстырылып қалып, әжеміз біраз әуреге түсіп қалды. Әбіш ағамыз жүгіріп келіп таяқты суырып алып: «Ал енді абайлаңдар! Бірің алдында, бірің артында жүріңдер! – деп, тағы да тәптіштеді. Сахнаға шықтық. Залда ине шаншырлық орын жоқ. Жұрт орындарынан ду көтеріліп, қолдарын ұрғылап жатыр. Мұқаң шыққанда шапалақ тіпті күшейе түсті.
Жиынды ректордың ғылым және оқу жұмысы жөніндегі орынбасары П.Тілепов ашты. Келген құрметті қонақтармен таныстырды. Конференцияның жұмыс тәртібін түсіндірді. Көпшіліктің тілегімен сөз М.Әуезовке берілді. Ол кісі осының алдында ғана КСРО жазушыларының құрамында Америкаға барып келген-ді. Мұқаң Абай жайлы, өзінің эпопеясы төңірегінде қысқа қайырып, көбінесе Америкаға барған сапары жайлы әңгімеледі.Залда қанша мың адам отырса да, шыбынның ызыңы естілмейді. Мұқаң үш сағатқа жуық сөйледі. Сөз маржандары түйдек-түйдек ағылып, ажарлы ойлар мен сиқырлы сөздер тау суындай ақтарылды. Залда жөткірінген, не қимылдаған бір адам жоқ. Бәрі сілтідей тына қалған. Сөзінің соңына таман «Абай» романына қайта оралды да, баяндама жасайтын студенттерге сәт-сапар тіледі. Сөзі «Абайға» ауысқан кезде ғана Кәмалия әжеміз: «Мұқтар-ау, кітабыңда Әйгерім депсің, оның аты Шүкіман емес пе еді? Ал Қодардың ел алдында қарабет болғаны да рас еді ғой, сен оны жазықсыз адам етіпсің!» деген сынды бірер сұрақ қойды. Мұқаң асықпай жауап берді. Оның себептерін түсіндірді.
Америкаға төрт жазушы барған. Олар: Степан Щипачев (делегация басшысы) Леонид Леонов, Украинадан Олесь Гончар және Мұқаңның өзі. Мырзатай Жолдасбеков журналист Болат Бодаубаевқа берген бір сұхбатында («Егеменді Қазақстан» 27 қараша, 2013 ж.) алты адам барды деп жаңсақ кеткен. Ол кісі делегация құрамына Л.Соболев, Корнейчук, С.Михалковтарды кіргізеді. Бұл жазушылар Мұқаңмен бірге АҚШ-қа барған жоқ. Мұны Мұқаңның өзі былайша дәлелдейді. «Біздің делегацияда бас-аяғы төрт жазушы болғанымызда, соның екеуі орыс совет әдебиетінің ірі өкілдері Леонид Леонов пен өзі ақын, өзі делегация басшысы Степан Щипачев болатын. Делегацияның ендігі бір мүшесі Украин жазушылар ұйымының бастығы, белгілі роман жазушы Олесь Гончар және мен болатынмын» («Сапарлар, кездесулер, әсерлер». Құрастырған Серік Қирабаев. «Қазақстан баспасы» 1966 ж. 16-бет). Америкаға өзімен бірге барған жазушылардың бәрі кездесулерде өздерін Мұқтар Әуезовтің мысы басып, сүбелі сөз бен салмақты ойды сол кісінің айтатынын мойындайды.
Қаламдас досы Олесь Гончар: «Мұхтар Омарханұлы барынша мейірманды жан еді. Ол бір қарағанда-ақ жатырқау жайына қалып, өзіне соншалықты тартып үйіріп әкететін. Өмірде бірден-ақ сеніп, емін-еркін сөйлесіп, шүйіркелесіп, ұғынысып кететін адамдарың болады ғой. Әуезов, міне, дәл сондай адам еді. Бұл оның адамға деген ізгі де игі тілегінен, сыпайылығынан, ішкі мәдени парасатының молдығынан болар деп ойлаймын. Ол ойшыл адам еді. Құбылыстардың құпия сырын, мән-мағынасын ашуға тырысып, бар мәселеге асықпай, саспай, ой көзімен болжап қарау оның тыңғылықты әдеті болатын. Жазушының осындай сыңайын әлекедей жаланып тұрған американ репортерлері бірден байқады. Олар Әуезовті бірден-ақ: «философ, Шығыстың данышпан ойшылы» деп атады. Содан соң ол осы атақты иелене жүріп бүкіл Американы аралады. («Біздің Мұхтар». «Жазушы» баспасы, 1976 ж. 69-70 бет).
Мұқаң Америкаға сапарын баяндап тұрып, сәл аялдап, портфелінен «Нью-Йорк таймс» газетінің бір номерін алып, жұртқа көрсетті. Төрт жазушының суреті жарияланып, астына қысқаша сипаттама беріліпті. Олесь Гончарды «біздің футболистерге ұқсайды», Щипачевты «орыстың кеңсе қызметкеріне ұқсайды», Л.Леоновты «біздің шаштаразшыларға ұқсайды», ал Мұхтар Әуезов болса, оның келісті келбеті Шығыстың данышпан ұлы ойшыл философтарын көз алдымызға елестетеді», – деп жазыпты. Олесь Гончардың Мұхаң туралы таныстыруы сол ағылшын газетінің бірінші бетінде берілген сипаттамадан алып тұрғаны көрініп тұр.
Конференция аралығындағы үзілістерде Мұқаңның қалың оқушыларына қолтаңба беруден қолы босаған жоқ. Мұқаңның жанынан қалмай, оны қолтығынан алып жүретін Гүлзай Смағұлова ұстазымыз: «Мұқаң шаршады, кітаптарыңды тастап кетіңдер, қол қойылған соң, ертең таратып беремін!», – дегеніне қарамай, біраз студенттер Мұқаңнан қолтаңба алып үлгердік. Маған «Тұрсынбек, бүгінгі кездесу кешінің естелігі болсын!» деп, Мұхтар Шахановқа «Бала Мұхтарға ата Мұхтардан»… деп жазыпты. Мұхтар Шаханов ол кезде біздің институтта сырттай оқитын. Қала маңындағы «Жұлдыз» совхозында тракторист болып істей жүріп әдебиет үйірмесі болатын күні тракторын далаға тастап, жуынуға да шамасы келмей бірден үйірмеге келетін («Жұлдыз» Шымкенттен он шақты шақырымдай-тын). Әлі есімде, оны тұңғыш рет үйірмеге Мамытбек Қалдыбаев алып келді. Сол күні терлеп-тепшіп тұрып «Сырдария», «Әбділдаға» деген өлеңдерін оқыды. Бәріміз қатты ұнаттық. Мен «Өлеңің өте тамаша екен, тастап кет. Үйірме газетіне жариялаймыз», – дедім. Жарияланды. Ұстаздарымыз Әсілхан Оспанов, Мүсілім Қожықов келесі әдебиет үйірмесіне қатысып, Мұхтарға оң сапар тіледі. Үйірме жетекшісі Әбіш Байтанаев (ол кісі қазақ әдебиеті кафедрасының меңгерушісі болатын) М.Шахановқа осы институтқа оқуға түсуге кеңес берді. Барлық қамқорлықты өз мойнына алатынын ескертті. Солай болды да. Бір жылдан соң «Оңтүстік Қазақстан» газетінің бөлім меңгерушісі Мыңбай Ілесовтің алғысөзімен «Лениншіл жас» газетінде бала Мұхтардың бір топ өлеңдері суретімен жарияланды. Содан…содан… «бала» Мұхтардың шығармалары қазір дүниежүзінің 60-тан аса тіліне аударылып, түрік әлемінің ең мықты ақынына айналып отыр. Бұл ұлы Мұхтардың «бала» Мұхтарға берген батасының қабыл болғандығының белгісі іспетті.
Мұхтар Әуезов жазушының жеке басымен шығармасындағы кейіпкерлері арасында алшақтық болмауын жиі ескеріп отыратын. Бірде сыншы Есмағамбет Ысмайылов әдебиет жайлы баяндама жасап, ойын «Жазушылардың мінезі мен шығармасы бірдей емес. Жазушы туралы әділ қорытынды тек шығармасына байланысты болуы керек» деп қорытындылайды.. Мұхан бұл пікірге қарсы шығып: «Қазіргі жазушының жүріс-тұрысы мен шығармасы арасында алшақтық болуға жол жоқ. Өзі бұзақы, сотқар, жікшіл, өсекші адамның шығармасынан жұрт қандай үлгі алмақ? Жазушының мінезі, құлқы өзі ардақтап, идеал етіп ұсынған кейіпкерлерінен алыс кете алмайды. Оның геройы өзі тудырып, тәрбиелеген ұл-қызындай. Әділ сыншы болсаң бәріміздің шығармамыздан осыны аңғар!», – дейді. Әртістерге де: «Сахнаның әртісі болсаң бол, бірақ өмірдің әртісі болма!», – дегенді жиі айтады екен. Мұхаң бірдеңеге сүйсіне қалса құлай сүйсініп, ренжісе, түбегейлі ренжіген ғой.
Елуінші жылдардың басында Қасым Аманжолов эстет болып кетті, атамекені қазақ жерін тым артық бағалайды деген кінә тағылып, Жазушылар одағының жабық партия жиналысында көзінен жасы сорғалап тұрып өлең оқыған өр Қасымды қызғыштай қорып, Мұхаң: «Мұны ілтипатқа алмасақ, тегі мұндар боп шығармыз», – дейді. Мұхаңның осы сөзінен сон жиналыс барысы басқа әуен алып, Қасымның көп «ірелмей» қалғаны бәрімізге мәлім. Осы жайдың куәсі болған Хамит Ерғалиев ағамыз: «Әлгі сөзден соң Мұхтардың бетіне қарасақ, үлкен көздері бір түрлі жасаурап тұр екен. Таза творчестволық айтыстарда алған бетінен қайтпайтын табанды тарлан мұндайда әзиз анадан бетер мейірімді, ақкөңіл, әділ бола білетіндігін одан кейін де неше дүркін байқап жүрдік. Ал талантты адам дүние салар күн туа қалғанда, Мұхаң басындағы мұң-шерде тіпті шек болмаушы еді. Егіле сөйлер еді. Еңіреп тұрып жылар еді», – деп еске алады.
Мұхаңның секретарь-машинисткасы болған Данабике Байқадамова: «Шолпан атада» Мұхаң Абай романын аяқтады. Романның Абай өлімімен аяқталатыны белгілі. Мұхаң көпке дейін қабағын қарс жауып алып ешкіммен сөйлеспей, бұрын болмаған оқшау мінез танытты. Көзі де жасаурай береді. Маған байқатпаған болып сүртіп алады. Көпке дейін Мұхаңнан бұл әрекетінің себебін сұрауға батылым бармады. Бірде ретін тауып сұрадым. Сонда Мұхаң: «Данаш-ау, Абай қайтыс болды емес пе?», – деп жауап берді», – деп қамығатын. Суреткер өз шығармасына дәл осылай жан дүниесімен, болмысымен берілмесе нағыз көркем шығарманың тууы да неғайбыл.
Мұхаң әзілмен қалжыңға да өте бай адам болған. Бірде Сырбай Мәуленовтің басындағы бір таңбаны байқап қалып: «Сен өзің жасыңда тентек болғансың-ау деймін. Осы қалпыңда саған шидем шекпен кигізіп, беліңді қыл шылбырмен сықай буып, «Түйе палуан» деп бір дөңнің үстіне отырғызса,құдай біледі бар ғой, қазақ-қырғыздан сенімен күресуге батылы барып, ешкім шыға қоймас», – дейді.
Бірде Мәскеуде француздың атақты жазушысы Луи Арагонды қонаққа шақырады. Ортамызда болыңыздар деп сонда қызмет бабымен жүрген Д.Қонаевты,
Қ.Сәтбаевты қоса шақырады. Мұхаңның өзінен бастап, келген қазақтардың бәрі етжеңді, бойшаң кісілер. Оларға ере келген бір жігіт те ұзын бойлы екен. Бұған таңданған Луи Арагон: «Қазақтардың бәрі осылай бойшаң келе ме?», – дейді. Мұхаң «иә, біздің халқымыз осындай ірі тұлғалы келеді», – дейді жымиып. Осы кезде аласа бойлы тәпелтек, Қазақстандағы идеология жұмысының «құдайы» болып жүрген хатшы кіріп келеді. Оның идеологияны бетке ұстап, қазақ халқына көп кесапат келтіргені белгілі. Мұхаң іле-шала әлгі секретарға қарап: «Бұл біздің есепке кірмейді», – деп қалжыңдап отырып, оны сөзбен бауыздағаны ел арасына тез тарап кетеді.
Айта берсек, Мұхаң жайлы, Мұхаңның адамгершілік тағылымы жайлы әңгіме таусылмас мол қазына.
Сөзімнің соңында Мұхаңның Александр Фадеевпен болған мына бір сұхбатын келтіре кеткенді жөн көрдім. «Менің атам, – дейді Мұхаң, – ақылды балаларға мұраның қажеті жоқ, өздері де табады. Ал ақымақтарға қалдырудың қажеті жоқ, бәрібір шашып жібереді» дейтін. Фадеев күліп: «Сенің атаң – данышпан адам ғой», – дейді. Мұхаң: «Иә, данышпан болған. Бірақ ол мені «Егер өз жаныңда бар жақсыны жас жеткіншектің жүрегіне құймасаң, өзіңе ғана өкпеле, жақсылық аспаннан жаумайды, оған үйрету керек деп үйретті», – дейді.
Міне, Мұхаңның адамгершілік, кісілік тағылымынан үйренеріміз әлі де мол екені рас.
Тұрсынбек ЕШЕНҚҰЛОВ,
жазушы, Қазақстан Журналистер одағының мүшесі.