Бауыржан ұғымындағы патриотизм
Әуелде әке-шеше әлдиімен құлағымызға сіңірген «патриотизм» сөзі кей жерлерде бізді жалықтырып жіберген кездері де болыпты. «Киелі ұғымның қадірін қашырып алдым-ау!» деп қателігіңді түзетуге тырысып, енді өзгенің де көңіліне сол сөздің кепиетін «қондырамын» дегенің, сенімнен бұрын – әбестік. Өз жүрегіңмен түйсініп, алғаш алған «әсеріңнің» «астаң-кестеңін» шығармайынша сол түсінікке басқа қырынан қараймын деу де бекершілік-ау. Алдына жиі тартылатын астың өзінен шығып қалатын адам баласы болғандығымыздан ба екен, кейде қасиетті сөздің мағынасын білдім дегенімізбен, астарынан сыр суыртпақтауға тырыспаймыз. Күнделікті күйбең тіршіліктегі негізгі міндетіміз – оқу – жұмыс – демалыс… әрі қарай осылай жалғасып жүре береді. Ал өзімізге өзіміз есеп беріп, бірауық ойлануға келгенде – уақыт тапшы. Мен де өзімді «патриот» санап жүр едім. Ілгеріректе оқыған ескі кітапты қайта ашып, парақтай бастағанымда «сенім-қамалымның» қабырғасы шайқалып бара жатқандай күйде қалдым. Біз (онымен салыстырғанда!) түк те патриот емес екенбіз…
Қолыма қайдан түскені есімде жоқ, әйтеуір алғашқы оқыған шығармам Әзілхан Нұршайықовтың «Ақиқат пен аңыз» роман-диалогы болды. Әлі қалыптасып үлгермеген балаң сананы бір сілкінтіп тастаған еді. Роман кейіпкерінің ізіне «шырақ» алып түскен ішкі әуестік содан кейін басталған. Бізді өзіне іңкәр еткен кейіпкер ертегілерде кездесетін Толағайлардан бөлек болып шықты. Ол қиялдан жасап алған «тау көтерген» алыптарға да, «Керқұла атты Кендебайларға» да ұқсамайды. Мүлде басқа. Және ондай адам өмірде болыпты.
Ол кезде сұхбат дегеннің не екенін білмедік қой. Бұл кітапты қазір оқысаң автордың кейіпкермен қатар отырып әңгімелескенін аңғармадым дегенге өзге түгіл, әуелі өзің сенбейсің. Ал бұл шығарманы (балалықта) оқығанда ондағы басты «рөлді» сомдаушы жазушының қиял-көкжиегінен пайда болғандай әсер қалдырған. «Кейіпкердің» өз тілімен айтқанда «екі жүз жеті рет ұрысқа кіріп, бес рет қоршауда қалғаны», Момышұлы батальонының бес күн, бес түн жүріп қоршауды жарып шығып, Волоколамск қаласынан өтіп бара жатқан сәті, «госпитальға жібермесе болмайды!», – деп қорқақтай берген дәрігерге «орындамасаң – атамын!», – деп ақырып, етпеттеп жатқан күйінде өткір ұстарамен омыртқасындағы оқты алғызғаны (қақпанға түскен қасқырдың бір аяғын өзі шайнап, азаттыққа ұмтылатынындай), бұйрыққа бой ұсынбаған сарбазды кірпік қақпай атқызғаны, бәрі-бәрі санамызда «Мұндай жан өмірде болуы мүмкін бе?» деген сұрақты туғызған. Бірақ кітап қаһарманы біз күткендей тауды да көтермеді, алты басты аждаһамен де айқасқан жоқ. Ол адамдармен қатар жүрді, түсінді, сезінді, солардай оққа ұшып, солардай жараланды. Іштей «Нағыз патриот осындай болады екен ғой!» дегенбіз. Тіпті «кейіпкер» аузынан шыққан «…мен еш кітапты сызып, белгі салып, оқыған кісі емеспін. Олай ету адамның ойын бөледі…», – деген сөзінен кейін оқыған шығармаларымызды қарындашпен сызып немесе кітап парақтарының төменгі тұсын қайырып қою әдетінен де біржолата арылғанбыз. Жоғарыда айтылған көріністер сұрапыл соғыстың суреті еді ғой. Ал бейбіт күнде біз «патриотизм» ұғымын қалай түсіндік? Әлде түсінбедік пе?!
Үлкен өмірдің алғашқы қадамын мектеп табалдырығынан аттағанымызда ұстаздан естіген бірінші лепес те, университет оқытушыларының (бәрінің емес,
әрине) жиі қайталайтыны (былайша айтқанда бізге «тапсырмасы») «патриот болу» еді. Мұны олар, мейлі, қанша адал ниетімен айтқанымен бірден жүрегімізге қона қоюы қиын екен. Патриотизмнің астарында елді, жерді, Отанды, ҚАЗАҚТЫ сүю түсініктері жасырынып жатқандығын білсең де, мұндайда «бір нәрсеге көзіңді жеткізуің үшін біреудің ол туралы баяндауымен қатар, оны өзіңнің де сезініп, басыңнан өткеріп көруің керек» деген принципті ұстанып алады екенсің. Патриотизмді басыңнан қалай өткересің? Санаңды жайлаған сан сауалдың құдіретімен ой-қиялыңның түкпірінен «баяғыда» сезінген (егер есіңде қалса!) сезімдеріңнің ұшқынын іздей бастайсың. Өйткені, жүрегіңде күн сайын «патриотизм алауы» жанып тұрмайды ғой. Сол «оттың» бір кездері оянған сәтін ойыңа оралта алсаң – олжа.
Бізде барлық нәрселерді күрделендіріп түсіндіру әдеті қай кезден басталғанын білмеймін. Патриотизмді Гагариннің ғарышқа ұшуымен салыстырып жүргенімізде ол ауылдағы әкеміздің он сотық жеріне еккен егінімен байланысты болып шықты. Бала кезімізде егінді қарғалардан қызғыштай қорып, шарқ ұратынбыз. Сол сәттерде бізге қарғалардан асқан жау жоқтай көрінген. Ызаланып, тас лақтырып қуып, жұдырықтай жерден құс біткенді аластайсың. Қылтиып шыға бастаған егіннің бір түйірін де тұмсықтыларға шоқытқың келмейді. Алғашында ойын мен қызықтан айырған бұларды жек көресің де, соңынан қызығына қалай түскеніңді сезбей де қаласың. Содан болар, келе-келе осыдан артық абыройлы міндет жоқтай көріне бастаған. Кейін университетке оқуға түсіп, туған мекеннен жүз шақырым ұзап көрмеген біз алты ай алшақта жүріп, тас қаладан қайтып оралғанда әкеміздің сол кішкентай егістік алқабы жүрегімізге біртүрлі жылы ұшырасқан. Сол маңнан ескен самал бетімізді сипап өткенде әжеміздің алақанындай ыстық әсер еткен. Жайылып жатқан жазық даланың ауасын терең жұтып, тоя сіміргенде өкпемізге жиналған «шаңды» тазартқандай еді. Осы сәтте туған жерге деген мақтаныш пен сүйіспеншіліктің (патриотизм) не екенін аздап сезінгендей болғанбыз.
Бәрібір алдымыздан бір күмән шыға берді. Онда тұрған не бар?! Балалықта күнде көретін әкеміздің егістік даласы (сол кезде мультфильм қарауымызға бұдан асқан «кедергі» жоқтай көрінетін), оған қоса ауылдың кіреберісінде көңіл құлазытарлық кейіптегі жұпыны үйлерге деген уақыт өте оянған сағыныш пен махаббатты қалайша «патриотизмге» теңеуге болады? «Патриотизм» деген үлкен ұғым! Бізге солай түсіндірген. Ол бала қиялымызда ел үшін от кешіп, оған төнген қатерге қарсы мыңдаған жаумен шайқасу, одан қалса сол жолда шаһит болу секілді елестеген. Солай деп ұққанбыз. Сонда ішкі әлемімізде «Шынайы патриот болу үшін міндетті түрде өлу керек екен ғой» деген түйсік те қылаң беріп қалған. Жоқ! Біз ешнәрсені де түсінбеппіз. «Патриотизм» дегенді елді, жерді, ата-ананы, балаларды сүю ғана деп ұғыппыз. Бұл дұрыс та шығар?.. Бірақ… Бірақ Момышұлы түсінігіндегі патриотизм басқашалау екен. Ол оның халық аңыз қылып айтып жүрген жан жомарттығынан-ақ көрініп қалатын.
Сол кездердегі бір айтыста жас жігітпен табан тіресіп қазақша айтысқан Надежда Лушниковаға төрешілер-
дің елеусіз берген сыяпатына намыстанып, әйелі Кәмәш екеуі орталарына алып, ювелир магазинінен таңдап жүріп «Лира» маркалы алтын сағатты оның қолына тағып тұрып: « – Мұны саған Бауыржанның бергені деме, адал жүрек, асыл өнерің үшін саған қазақ халқының сыйлағаны деп біл, игілігіңе тақ, қарағым…», – деген Бауыржандық мінезді жиі тілге алғанымызбен, жарты ғасыр өтсе де балама таппай қиналамыз!
1957 жылы Мәскеуде өткен татар әдебиетінің онкүндігінде кіріспе сөзден кейін Сурков баяндамашыға сөз бере бергенінде залда отырған қалың көпшіліктің арасынан « – Әмина ханум қайда, Алексей Александрович? Президиум үстелінің басынан мен ол кісіні көре алмай тұрмын», – деп саңқ еткен Бауыржан Кеңес Одағының Батыры Мұса Жәлелдің жары Әминаны құрметті орнына шақырғанында, залда отырған жұрттың «Мұса Жәлел – Бауыржан Момышұлы!», – деп қосыла дауыстап, ырғақпен қол соққаны оның «болмашы» ғана дүниенің өзін байқап қоятын сезімталдығы мен әділеттілігіне халықтың ілтипаты екен ғой дегенбіз. Кейде осындай қарапайым ғана іс-әрекеттің өзі адам бойындағы кісілік келбет пен ұлтына деген махаббатын айқындап тұратындай.
«Біздің кезімізде адамдар ақшаға құнықпайтын. Елге, жерге, Отанға деген сезімдері бөлекше еді», – деп бастайды үлкендер әңгімесін. Ол кезеңдегі адамдардың ішкі сезімдерін әдеби кітаптардан оқып, аз да болса ұққандаймыз. Ал қазіргі жас буынның жанында жүріп, «елеусіздеу» ғана кейбір оқиғаларының үстінен түскенде, олардың өз жүрегіндегі патриотизмнің қалай оянып жатқанын өздері де байқамай қалатынының куәсі боласың. Өйткені, олар жасаған «кішкентай» әрекеттерінің мән-жайын түсіндіріп жатуға аса құштар емес.
Бірде Чехияда қоғамдық көлік ішінде оңашалау тұрған төрт қазақ студентінің түр-әлпетінен өзге ұлттан екендігін байқаған сол елдің азаматы төртеудің жанына жақындап келіп, ағылшын тілінде:
– Қай елдің өкілісіңдер? – деп сұрағанда төртеудің ішінен біреуі ғана тіл қатып, Қазақстаннан келгенін айтады. Орта жастан асқан чех азаматы үнсіз тұрған үшеуі жаққа сұраулы жүзімен қадала қарап:
– Қазақстан әлі Ресейдің құрамында ғой? – деп миығынан күледі. Әдеп сақтап, үнсіз тұрған үшеуі ағылшын тілінде сұрақ қойған кісінің өзінің білімсіздігін сол жерде дәлелдеп бергенде ойланбай сөйлеген сөзінен қысылған әлгі азаматтың өзі үнсіз қалған. Студенттер оған жауап қайтармай, оңашаланып тұра беруіне де болатын еді. Бірақ өйткен жоқ. Кейде қозғау салар оқиғалар болмаса бойыңда ояна бастаған патриотизмді байқамай да қалатындайсың. Сезімнің ең үлкені де туған ауылыңнан басталып, туған жеріңе, Отаныңа, соның бәрінің негізінде адамдарға деген махаббатта жатса керек.
Халықтық рухпен сусындаған қаһарманды қайта тілге алғанда оның өзіне бөлінген үкіметтің бес бөлмелі үйін қартайып қалған кейуанаға бергізген мәрт мінезінен батырдың бойындағы тағы бір қасиетіне риза боласың. Мұндай әрекеттер сені де алға жетелеп, айналаңдағы өмір ажарланып, тынысың ашылғандай өз жүрегіңдегі еркіндікті сезінесің. Біз бәріміз де «ел үшін жан беруде» патриотпыз. Көшеде кетіп бара жатқан екі адамның біріне «Отан үшін отқа түсесің бе?», – деп сұрақ қойсаңыз, ойланбастан «Иә!», – деп жауап береді. Ал бейбіт күнде жүрек көзімен көрмесең тасада қалып қоятын «кішкентай» әрекеттерге келгенде «Мен солай жасай алар ма едім?», – деген сұрақты іштей өз-өзіңе қойғанда, тосылыңқырап қалады екенсің. «Патриотизмнің» синонимдері көп, мағынасы біреу болғанымен, ол әркімнің жүрегіне әрқалай, әр түрлі жағдайда орнығатын секілді көрінеді.
Естеріңізде ме, Момышұлы кітабының бір естелігінде ұрыс даласында жүгіріп келе жатқанында снаряд жарықшақтары ұшып, тура алдындағы солдаттың бір қолын жаралағанын айтады ғой. Сонда ол етіне ілініп, салбырап қалған өз қолын екінші қолымен жұлып алып, лақтырып жібереді де, алға қарай жүгіре береді. Солдаттың мұндай әрекетінен денесі түршіккен батырдың өзі де, бәлкім, осы сәтте патриотизмді мүлде басқа қырынан сезінген болар?..
Нұрлайым БАТЫР.