ЖАРҚЫН ДЕСЕ ЖАРҚЫН
Тiршiлiк көзiне, өмiрге, адамшылыққа бала қаршадайынан ұмтылады ғой. Мына бiз бiлетiн Жарқынның өмiрге ұмтылысы тiптi бөлек едi.
Құрманғазы атындағы консерватория жатақханасының кiреберiсiнде студенттер демалатын бөлме болушы едi. Оқудан бос уақытта кеш батқаннан түннiң бiр уағына дейiн Жарқын жалғыз өзi сол жерде отыратын. Қатарлас студенттер: «бiздiң Жарқын жазғыш», – деп әзiлдеушi едi. Сөйтсек, ол бала кезiнен-ақ ауыл арасында «Жақияның тас зерттеушi баласы» атанып, бүкiл ауыл-аймағына аты шығыпты. Туған жерi Шығыс Қазақстанның Үржар ауданындағы Таскескен ауылы маңынан мыңға тарта таңбалы тас пен бес тас мүсiн тауып, сол туралы жаза бередi екен. Осының бiр куәсi «Үшбұлақ – Таскескен таңбалары» деген көлемдi зерттеу мақаласы («Лениншiл жас» газетi, 1969 жыл, 27 маусым) академик Әлкей Марғұланның назарына iлiктi. Әлекең мақала жарыққа шыққан күнi-ақ Жарқынды үйiне шақырып, Таскескен өңiрiндегi көне мәдени мұралар жөнiнде ұзағынан әңгiмелескенi есiмiзде. Содан бастап Жарқын Әлкей Марғұланның мәдени мұра жөнiндегi өкiлi болып жүрдi.
Сол жылдары елiмiздегi негiзгi мерзiмдi баспасөз беттерiнде Жарқын жазған және Жарқын туралы мақалалар жиi және үзбей жарияланды. Тiптi, Ресей ғалымдары да Жарқынның Таскескен мәдени мұралары жөнiндегi жаңалықтарына көз тiккенiн байқатты. («Советская культура» газетi, 1976 жыл, 24 тамыз).
1968 жылдың 25 маусым күнi Жарқынды сол кездегi Қазақ ССР Мәдениет министрi Iлияс Омаров қабылдауына шақырып, мән-жайын сұрастырып, әңгiмелескенi де естен кетпейтiн сәт. Жарқын Таскескендегi 11 жылдық мектептi бiтiрген соң, консерваторияға дейiн Қарағандының Тәттiмбет атындағы музыкалық училишесiнде оқыған ғой. Сол жылдары Қарағандыда жүрiп, жұртшылықты елең еткiзерлiк үш бiрдей көлемдi мақала жазыпты. Iлекеңнiң Жарқынды өзiне тартуының басты себебi де жарыққа шыққан сол мақалаларына байланысты болып шықты.
Олар: 1967 жылы 24 қыркүйек күнi «Орталық Қазақстан» газетiне шыққан «Күйшi Аққыз», осы газеттiң 1968 жылғы 15 наурыз күнгi санына шыққан «Мәди хақындағы мағлұмат» және 1968 жылдың 18 мамыр күнi «Лениншiл жас» газетiнде жарық көрген «Талғам және Осакаровкалық домбыралар» мақалалары болатын.
– Балам, – дептi сонда Iлияс Омаров, – Аққыз күйшi жайлы алғаш қалам тартқаның, Мәдидiң әлi күнге дейiн қолымызға түспей жүрген аса құнды фотосуретiн тапқаның, Қарағанды облысындағы Осакаровка селосына арнайы барып, ондағы домбыра жасайтын фабрика жайлы кезек күттiрмейтiн «проблема» көтеруiң мына жұртшылыққа терең ой салдырды. Бұ қай бала болды екен, түрiңдi көрейiн, домбырадағы күйiңдi естиiн деп арнайы алдырттым. Биязы, елгезек екенiң көрiнiп тұр. Осы талпынысың ұзағынан сүйiндiрсiн қалқам, – деп батасын бердi.
Сонда Жарқын бар-жоғы жиырмадан ендi ғана асқан бозбала жiгiт едi.
Жарқынның мiнезi, шын мәнiнде бала кезiнен елгезек ақжарқын, кiшiпейiл. Бәлкiм, осы қасиеттерi оны алға жетелеген де шығар. Ол шешеден 10 жасында айырылып, қаршадайынан қиыншылықты көргенi де рас. Шешесiн сағынғанда, зират басына жиi барып көңiлiн толқытып, соны медет тұтатын кездерi аз болмаған. Бала кезiнен далаға әуес болуының себебi осы. Шеше демекшi, Жарқынның анасы Базарғайша Шәкәрiмова 1927 жылы ол кезде Алматы облысына қараған Аягөз ауданындағы Мыңбұлақ совхозын ұйымдастыруға атсалысып, сауыншысы болып iрi көрсеткiштерге жеткен алғашқы «стахановшылардың» бiрi. Содан 1935 жылы Қазақ АССР-ның IХ сайланған Советтер съезiне делегат болып және осы съезде Сәкен Сейфуллин, Темiрбек Жүргенов, Құдайберген Жұбанов, Ораз Исаев, Ұзақбай Құлымбетов, Жанайдар Сәдуақасов тәрiздi Алаш ардагерлерiмен қатарлас бiр тiзiммен Қазақ АССР Атқару комитетiнiң мүшесi болып сайланды.
Республиканың алғашқы сайланған депутаты ретiнде Мәскеуге барып, Одақ көлемiндегi малшаруашылығы жетiстiгi көрмесiне қатысты. Сол сапарында Сталин жекелей қолын ұстап, марапаттағандардың iшiнде – қазақ қызы Жарқынның шешесi Базарғайша Шәкәрiмова да болды. Ал әкесi Жақия жоғары бiлiмдi маман ретiнде көп жылдар бойы малшаруашылығы саласында еңбек еттi. Ол ақынжанды, өнерпаз адам болды.
1974 жылы Жарқын жұртшылықты елең еткiзген тағы бiр жаңалық әкелдi.
Ол – Мәскеудегi КСРО Мемлекеттiк Орталық мұрағатының дыбыс жазу бөлiмiнен қазақтың ұлы әншiсi Әмiре Қашаубаевтың 1925 жылы фонографқа жазылып алынған 7 әнi мен, Санкт-Петербургтегi фонографқа жазу мұрағатынан Ахмет Жұбановтың 1931 жылы домбырада орындаған 9 күйiн тапты. («Социалистiк Қазақстан» газетi, 1974 жыл, 12 наурыз). Жарқынның бұл табыстары тосын сенсациялық жаңалық ретiнде қабылданып Республикалық бар мерзiмдi баспасөз беттерiнде ерекше аталынды.
Қазынаға асыл қазақтың тынышын кетiрген,
Тулатып жүрек тигенде қолы шетiнен.
Қуаныш жасы Жарқынның шықты көзiнен,
Аққандай болды шаттанып менiң бетiмнен, – деп жырға қосты көрнектi ақын Ораз-
ақын Асқар сол жылдары «Әмiренiң әнi» поэмасында.
Жарқынның Мәскеуге барып Әмiре орындаған әндерi жазылған фонограф таспасын тапқанын естiп, шексiз қуанған ақын Мұзафар Әлiмбаев табан астында «Iздегенге iнжу iлiнер» деген нақыл шығарғаны да баршаға аян. («Ана тiлi» газетi, 1998 жыл, 5 наурыз).
– Бұл нақылдың шығуына мен себепкер болдым, – деп Жарқын әзiлдейтiн кей сәттерiнде. Тiптi, Мәскеуде шығатын «Неделя» газетi «Жаркын Шакаримов находит клад» деп бүкiл дүниежүзiне осы жаңалықты мәлiмдеп айды аспанға шығарды. («Неделя» газетi, 1975 жыл, 24 қараша, Мәскеу қаласы).
Жарқын Шәкәрiм 1976 жылы Алматыда өткен Қазақ ССР мәдениет және тарих ескерткiштерiн қорғау қоғамының II съезiне делегат мүшесi болып сайлануы оның жүрген ортасындағы белсендiлiгiн таныта түстi.
Сол тұста Қазақ ССР Мәдениет министрiнiң орынбасары қызметiнде жүрген Өзбекәлi Жәнiбеков пен қазақ көне музыкалық аспаптарын зерттеудiң атасы саналатын Болат Сарыбаевтың ұйытқы болуымен Республикалық музыка аспаптары мұражайы ашылатын болып, мұражай ашу жөнiнде Қазақ ССР Министрлер кеңесi қаулы қабылдады. Осы қаулыға байланысты Қазақ ССР Мәдениет министрi Жексембек Еркiмбеков 1980 жылдың
9 қыркүйек күнгi № 556 бұйрығымен Жарқын Шәкәрiмдi мұражайдың тұңғыш директоры етiп тағайындады. Осылайша Жарқын Шәкәрiм бұл мұражайды да аяғынан тiк тұрғыза бiлдi. Мұражай жанынан ұлттық «Сазген» ансамблiн ұйымдастырып, оның тұңғыш көркемдiк жетекшiсi болды. Тоталитарлық кеңестiк жүйе кезеңiнiң өзiнде Жарқын көне түркi дүниесiне ден қойып, көне музыкалық аспаптарды жаңғыртуға, көне күйлер мен көне аспаптар ансамблiн насихаттауға үлес қосты.
1983 жылы Мемлекеттiк Қазақ телерадиокомитетiнiң сол кездегi төрағасы Камал Сейiтжанұлы Смайыловтың бұйрығымен Жарқын Шәкәрiм Қазақ теледидарының музыка редакциясының редакторы болып қызмет ауыстырды. Мiне, содан берi осы киелi қарашаңырақта тапжылмай бiр орында қызмет атқарып, 2010 жылы құрметті зейнеткерлікке шықты.
Жарқын кезiнде Қазақ ССР Орталық мұрағатында жылдар бойы жатып қалған Күләш Байсейiтова, Қанабек Байсейiтов, Құрманбек Жандарбеков, Манарбек Ержанов, Жамал Омарова, Дина Нұрпейiсова, Әли Құрманов тәрiздi өнер саңлақтарының сақталып қалған бейнетаспаларын теледидар эфирiнен көрсетiп, олардың дауыстарын тыңдатып «Замана бұлбұлдары» және «Музыкалық киножылнама» тәрiздi хабарларын алғаш рет жұртшылық назарына ұсынды. Мұнан да басқа «Шашу», «Терме», «Домбыра сазы», «Күй шежiре», «Iнжу-маржан», «Жетi саз» хабарлары, сондай-ақ жүздеген концерттерi бұл күндерi қазақ теледидарының алтын қорында сақтаулы тұр. Осы орайда оның Қазақ теледидарының ыстық-суығына көнiккенiн, жылдар бойына елеулi еңбек сiңiргенiн атап өтуiмiз парыз.
Жарқын өнерiнiң тағы бiр өшпес қыры – оның домбырада орындаушылығы және күйшiлiгi. Ол Абай атамыз қолына ұстап, әндерi мен күйлерiн орындаған үш iшектi домбыраны қайтадан жаңғыртушы, да-мытушы музыка қайраткерi.
Өткен ғасырдың алпысыншы жылдарынан бастап қолына ұстаған үш iшектi домбырадағы сарындарды ол музыкалық формаға айналдыра бiлдi. Сөйтiп «Жорға аю», «Ой толғауы», «Қыз мұңы», «Сыңсу», «Қабанбай» тәрiздi басқадай да күйлердi «Күпi киген қазақтың қара өлеңiн, шекпен жауып өзiне қайтарамын» деп, Мұқағали Мақатаев айтқандай, атадан жалғасқан көне сарындарды халық күйлерi ретiнде халқына қайтарды. Бұл – Жарқынның қазақ халқының аспаптық музыкасындағы күй мұраларын дамытудағы шексiз еңбегi едi.
Осы орайда, ендiгi әңгiме өзегiн Жарқынның пайымдаған ойларының әсерлiлiгi жайында өрбiтсек деймiз.
Соның бiр-екеуiн қысқаша да болса келтiре кетейiк.
Басында атап өткенiмiздей, ол жүзден астам зерттеу мақалаларын жазды дедiк.
Мәселен, ежелгi парсы жұртында да, түркi дүниесiнде де кездесетiн «Ас» сөзiне алғаш рет ерекше мән берген осы Жарқын едi. Ол Дон өзенiнiң Азау теңiзiне құяр тұсындағы көне қаланың аты Тана аталғанын, сол Тана қаласында тұратын жұрттың аты «Алан» және «Тана» тайпалары болғаны жөнiнде қызықты тарихи тұжырым жасаған. «Алан» жұрты мен «Тана» жұртының Тана қаласында қоныстануына байланысты қаланың орталығы Астана атануы әбден мүмкiн деп ой тұжырымдайды Жарқын. Әрине, бұл ойға ол жылдар бойы көп зерттеу, iздену нәтижесiнде келген. «Тана қаласын түрiк тайпалары ғана емес, аландар да өз орталығымыз деп санаған», – дейдi одан әрi ол, Аландардың Тана қаласындағы Тана тайпасымен бiрлесiп қоныс тепкен замандағы аты «Ас» екенiн бiз бiлемiз бе? Иә, Аландардың көне атауы «Ас». Кейбiр деректерде «Яс» делiнетiнi де кездеседi.
Ал В.В.Радловтың Санкт-Петербург баспасынан 1893 жылы шыққан «Опыт словаря Тюркских наречий» деген кiтабының I томының 535-шi бетiнде «Ас» – аландардың ертедегi аты деп тайға таңба басқандай жазуы, бұл ойымызға тапжылтпайтын дәлел бола алады. Олай болса, бiздiң заманымыздың басында Тана қаласы «Тана» тайпасымен «Ас» жұртының да қонысы болған.
Тана кең әлемге шығатын сауда жолындағы қақпа тәрiздi қала болғандықтан, бұл маңнан ағыл-тегiл өткен әр елдiң саудагерлерi жергiлiктi тұрғындар атымен, екi тайпа атымен бiрiктiрiп, бұл Орталықты Ас-Тана жұрты деген. Осылайша ел аузында Астана атанған.
Астана жұртын айналып,
Байтағым деп зарланып, –
деген сөз осындай орталық, көпшiлiк жұрты деген ұғымнан шықса керек, – дей отырып Жарқын Шәкәрiм: «Тана қаласы тоғыз жолдың торабында едi. Волгаға, Орта Азияға, Солтүстiк Кавказға, Қытайға, Дербент арқылы Иран мен Араб елдерiне, жалпы айтқанда, жер әлемнiң бар өңiрiне бұл қаладан сауда жолдары шыққан. Алыс елдермен айырбас, сауда-саттық жасау «Астар» мен «Таналар» жұртының атын дүниеге танытуға себепкер болған. Саяхатшылар мен ғалымдардың жазған деректерiне сүйене отырып тарихқа көз жүгiртсек, Астана аталуы қай қырынан, қай жағынан болсын осы тұжырымға жетелейдi. Ас – Иран тiлдес тайпа. Тана – Түрiк тайпасы. Астана болып бiрiккенде, екi елдiң этникалық екi түбiрлi компоненттерiнен тұратынын бiлдiредi», – деп тұжырымдай түседi. («Ана тiлi» газетi, 1999 жыл, 15 сәуiр).
Осыған қалай иланбайсыз. Және дәл осыны Жарқыннан бұрын кiм қашан, қай жерде жазып едi? Бұл сөз Астана атауына байланысты зерттеушiлерге тереңнен ой салдырар тұжырым екенi даусыз. Әрине, бұл Жарқынның өз ойы. Және осыны алғаш айтқан адам Жарқын болып тарихта қалатыны және шындық.
Жарқынның тағы бiр терең ойлы сөзi, ұлттық музыкамызды жаһандануда қалайша айшықтау, арашалау керек екендiгi жөнiнде болды.
Ол:
«Бүгiнгi таңда қазақ әндерiн, қазақ әншiлерi домбыра сүйемелдеуiнен басқа сандаған түрлi шетел музыкалық аспаптарымен сүйемелдеп әндер орындайды. Елiмiзде қалыптасқан заман талабы осындай.
Дәл кәзiргi таңда қазақ жерiнде орындалып жүрген әндер үш түрлi ерекшелiктермен үш өрiсте дамуда.
Бiрiншi өрiс:
Ұлттық төл музыкалық аспаптарымен және халық аспаптары оркестрлерiмен, сондай-ақ ұлттық фольклорлық-этнографиялық ансамбльдерi сүйемелдеуiнде орындалатын қазақ әндерi.
Екiншi өрiс:
Мазмұны – ұлттық, түрi – еуропалық рең беру арқылы көркемдiк танытқан, шетелдiк музыка аспаптары қосындысындағы эстрадалық, джаз, симфониялық, камералық оркестр сүйемелдеуiндегi қазақ тiлiнде орындалатын қазақ композиторларының әндерi.
Үшiншi өрiс:
Түрлi коммерциялық ағымдармен жеткен бейнекөрiнiс пен аудиокассетадағы насихатталып таза еуропалық, америкалық, африкалық үлгiдегi сол елдердiң әншiлерi орындайтын , сол елдердiң ұлттары тiлiнде орындалатын шетел композиторларының әндерi.
Мысалы, түрлi байқауларда, әншiлер конкурстарында орындалып жүрген қазақ әндерiнiң көпшiлiгi еуропалық музыка аспаптары үнiмен сүйемелденедi. Ойлап қарасаңыз, бұл әндердiң сөзi және әншiнiң дауысы қазақтiкi де, сүйемелдейтiнi скрипка, гитар, труба, виолончель тәрiздi мүлдем бөлек елдердiң музыкалық аспаптары. Оның үстiне, бұған қоса әндер сүйемелдеудi кәдуiлгi компьютермен келтiретiнiн қайтерсiз. Бұл өзi мәселен, екi түрлi елдiң музыкасы үндерiнiң бiр ағымға түсiп, ортақ екi халықтың да музыкасын ортақтастыру деген ұғымға саяды. Немесе төл (өзiмiздiкi) мен бөгденiң (басқа ұлттың) жарасымдылығы ғой деп те ойлайсың, сонда осыны таза қазақтiкi деп айта аламыз ба?» – дей отырып, Жарқын тағы да намысты ойға жетелейдi.
Бiр қарағанда, оның тұжырымы сөз қозғауға тұрмайтын тәрiздi көрiнедi. Неге десеңiз, ол айтып отырған үш өрiс «стихиялы» түрде дамып отыр ғой. Ел iшiне кеңiнен таралуда. Жоқ олай емес екен. Жарқын осы үш өрiс идеясы арқылы қайткенде өз ұлтымызға пайдалы жағын қарастырады. Ол қазаққа қай өрiстегi дамудың пайдалы екенiне ой тастайды. Ол қазақ тiлiнде орындалып жүрген әндердi сүйемелдейтiн музыкалық аспаптардың қазақ үшiн қайсысы шала, қайсысы қоспа, қайсысы таза екенiне көз жүгiрте отырып, болашақта қайсысын таңдауымыз қажет деген қағидаға жүгiнедi.
Бұл – Жарқынның өмiрден көрген-түйгендегi тәжiрибелiк һәм теориялық ойы. Бар болғаны – осы.
Оның түркi дүниесiндегi «Ас» пен «Тана» атаулары жайлы жазғаны және қазақ әндерi насихатындағы «Үш өрiс» тұжырымы сөз жоқ, өзгеге тереңнен ой салдырды. Жарқынның идеясы бұл.
Жүздеген мақалалары мен күйтабақ-
тарын және үш iшектi домбырадағы күйшiлiгiн былай қойғанда, Жарқын осы ғұмырында сегіз кiтаптың авторы атанды. Жiпке тiзгендей бұларды да келтiре кетейiк.
Олар:
1977 жылы жарыққа шыққан «Әмiре», 1978 жылы жарыққа шыққан «Ән жұлдызы», 1980 жылы жарыққа шыққан «Амре Кашаубаев» (орыс тiлiнде), 1988 жарыққа шыққан «Ән асқары», 1997 жылы жарыққа шыққан «Малайсары биден Шәмiлге дейiн», 1998 жылы жарыққа шыққан «Құрманғазы» (ғылыми кеңесшi), 2001 жылы жарыққа шыққан «Таскескен тағылымы» (Бауыржан Айтқазинмен бiрлесiп жазған), 2003 жылы жарыққа шыққан «Нұрғиса Тiлендиев» (Дариға Тiлендiкелiнiмен бiрлесiп жазған), 2006 жылы жарыққа шыққан «Әмiре Қашаубайұлы» және 2016 жылы жарық көрген «Амре в Париже» деп аталатын орыс тіліндегі кітабы.
1998 жылы Елбасы Нұрсұлтан Әбiшұлы Назарбаевтың Жарлығымен Жарқын Жақияұлы Шәкәрiмге көп жылдар бойы еліміздің музыка өнеріне және оның насихат жұмыстарына қосқан елеулі еңбегі үшін «Қазақстанның еңбек сiңiрген қайраткерi» құрметтi атағы берiлдi. 2007 жылы 60 жасқа толуына байланысты Елбасы Жарлығымен «Құрмет» орденімен марапатталды. Шығыс Қазақстан облысы, Үржар ауданының Құрметті азаматы атағымен де марапатталды. Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі. Бұл, әрине, Жарқын еңбегiнiң бағаланғандығы едi. Ол шын мәнiнде қазақ өнерi үшiн жаратыла қалған қайраткер, тұлға. Мен бұл мақаламда Жарқынның бойындағы өзiм бiлетiн қасиеттерiне ғана тоқталдым. Оның осы өмiрiндегi елiне атқарған ерен еңбектерi жөнiнде бiр мақаламен шектелу аз екенi және түсiнiктi. Айтар ойымның тобықтай түйiнiнде – Жарқын Жақияұлы Шәкәрімнің 70 деген қасиетті жасқа толуына байланысты, әлi де асылың жайнай түссiн, халқыңа алаңсыз қызмет атқара бер, ұзағынан сүйiндiрсiн дегiмiз келедi.
Кенжеғали МЫРЖЫҚБАЙ,
Қазақстанның еңбек сiңiрген әртiсi,
өнертану профессоры,
ЕҰУ-дің «Кәусар» мәдени-танымдық бірлестігінің жетекшісі