Ата-ананың қадірі
Халыққа айтыс арқылы ғана емес, «Біздің елдің жігіттері», «Өзіңді аңсап», «Жамалым» атты әндерімен, «Зікір-Улла», «Нұр-Улла», «Хикмет-Улла» сынды иллаһилерімен жақсы таныс ақын, термеші, сазгер Жәкен Омаров 8 наурыз күні Алматы қалалық Мәдениет басқармасы және «Алатау» дәстүрлі өнер театрының ұйымдастыруымен «Ата-ананың қадірі» атты шығармашылық кешін өткізбекші. Осыған орай Жәкен Омаровты бір-екі ауыз әңгімеге тарттық.
– Кейінгі уақытта өнеріңізді жақсы көретін көпшілік өзіңізден көз жазып қалды, сіз қазір қайда жүрсіз?
– «Аттың жалы, түйенің қомындағы» тіршілік қой… Бозбала шақтан өнердегі еншімізді алдық, жігіттік кезеңде қатарластарым жырымды жаттап, әнімді әуелетіп айтты, айтыстарыма сүйсінген тыңдарман шумақтарымды жаттап-қайталады, ортамның серісі болдым, ағалық уақыт жеткенде, білмегенді толықтырып, білімге жүгіндік, ғылыми ізденіс жасадық, қорғадық, шүкір, әдемі отбасым бар, ұл-қыздарымды тәрбиелеп, өсіріп жатырмыз, арасында елдің алдына шығып қоямын. Жасаған жасыма қарай сатылап, әндерім илләһиге ауысты, айтыскерлігім термешілікке көшті,«сабақты ине – сәтімен», міне, шығармашылық кеш өткізіп, халықтың алдында есеп беріп қоятын да кез келген сияқты. Меніңше, бір жігіттің басына бұл аз бақ емес.
– Ғылыми жұмысты қорғауға қанша жыл уақытыңыз кетті?
– Бала кезімнен шалдарды көп тыңдадым, жарықтықтар жыр-өлеңдерді, «ескіше», шағатайша айтатын бәрі дүниеден өтіп кетті. Сол таңсық тіл мені қатты қызықтырып, естігендерімді ерінбей қағазға түсіре беруші едім. Мақамдар содан бастап құлаққа сіңген. Осы дүниелер кезінде менің айтыскер ретіндегі ерекшелігіме де ықпалын етті. Бапкер-әкем Қаныбек Сарыбаев марқұм менің осы ескі сөздерді көп білетінімді жақсы көретін-ді. Оңтүстіктің ақын-термешілерін зерттеген ғалым Әсілхан Оспанов ағамызбен де көп сұхбаттасуға тырысатынмын. Сол білгендерімді ғылыми бір жүйеге түсіріп, академик ағамыз Ә.Нысанбаев пен профессор Д.Кенжетаевтың жетекшілік етуімен «Майлықожа Сұлтан-қожаұлының дүниетанымы» атты кандидаттық жұмысты қорғаудың реті келді. Ізденіс онымен тоқтаған жоқ, әрине, мүмкін өмірімнің ақырына дейін жалғасар.
– Сізді халық «Жамалым», Өзіңді аңсап», «Біздің елдің жігіттері» сияқты жақсы әндеріңіз арқылы таниды, ән жазып жүрсіз бе?
– Мақам-саз, ән-әуен деген құбылыстар – менің жан дүниемнің қалауы. Кішкентайымнан «барабаншы», «гитарист» болғым келетін, ән айтып өстім, халық әндері, Ақан серінің «Маңмаңгері», Шәмшінің әндері – жадымда жаттаулы. Он жеті жасымда қасымда ағам әрі досым Есенқұл Жақыпбеков марқұм бар, Шәмші аға Қалдаяқовпен Ордабасыдағы бір үлкен жиында жүздесіп, әңгіме-дүкен құрдық. Шәмші ағаның шаршаңқырап қалған шағы еді. Соған қарамай, ерекше қызығушылықпен қойған сұрақтарыма ықыласымен жауап берді, артынан алақанын жайып, батасын берді. Соны өзіме ырым қыламын. Ән жазсам үлкен жауапкершілікпен, аса ыждағатпен, асықпай, бабына келгенше бақылап жазамын. Жақсы әндер, жақсы дүниелер бар, Алла қаласа, халыққа ұсынудың реті келер.
– Зерттеу жұмысыңыз кейінгі әндеріңіздің бұрынғы әндерге қарағанда өзгеше болуына әсер етті ме?
– Әндерімнің бағытының өзгеруі, ол жас ерекшелігіне байланысты болса керек. Ал ғылыми ізденістер терме мақамдарын шығарғанда көп роль атқарады. Құлаққа сіңген әуендерді жетілдіріп, өңдеп, бір ізге келтіріп, сөзімен сыбайластырып мақамға жеткізу маған оңай жауапкершілік болып тұрған жоқ.
– Эстрада мен термені қатар алып жүрсіз. Қазіргі заманда халықтың көп бөлігі эстрадаға елітіп кетті. Тіпті, әннің тәрбиелік миссиясы жоғалды деп айтып жүргендер бар. Оған көзқарасыңыз қалай?
– Біз де бала болдық қой, бұл мәселе біздің кезімізде де бар еді, бір қызығы. Айналайын, «Романтик» магнитофон, Сәбит Оразбаев пен Аяз Бетбаев ағаларымыздың терме-толғау жазылған аудио кассеталары біздің буынды жаппай жеңіл эстрадаға ауып кетуден аман алып қалды деуге болады. Қазір компьютер заманы, алуан түрлі ақпарат тасқын судай ағылып жатыр, жас түгілі орта буынның да тілге шорқақтығы белең алған заман. Жеңіл әуен, жұтаң сөз жаппай жайылуға айналды, әннің мағыналық қызметі тойда билету ғана болып бара жатыр, бизнес… Қалай болғанда да, өлшем сақталуы тиіс. Әнді тек көңіл көтеру үшін ғана емес, адам баласын ізгілікке тәрбиелеу ниетімен жазу керек. Ондай ән қай кезеңде де елдің жүрегінен орын алады. Сазгерге әдемі ән шығару, ақынға оған мәнді сөз жазу, оны жақсылап өңдеп, әнші елге жеткізсе, үлкен бақыт емес пе, Алладан берілген сый ғой. Ол сыйға ертең жауап бересіз, соны да ойлап қойсақ. Әдемі, мағыналы әнмен өскен жас буын, ертең жетіліп, орта жасқа келгенде тебіреніп термеге түседі. Осы сатымен жеткен қарттықта да қасиет болар, осылай ұрпақ сабақтастығы кете береді. Десек те, бәрінен түңіле бермейік, жақсылық күтейік.
– Қазіргі жасөспірімдердің мойынын дәстүрлі әнге бұрғызудың қандай жолы бар деп ойлайсыз?
– Оқыту керек, үйрету керек, көрсету керек. Балаларым музыка мектебінде жүріп қатарластарымен бірнеше байқауларға қатысты. Сонда байқағаным, өсіп келе жатқан ұрпақ қандай әнді, күйді үйретсең, соны сайрап тұр. Демек, жасөспірімде тұрған ештеңе жоқ, экранның бәрін «шоулата» бермей, көрсетейік те, үйретейік те ненің жақсы екенін, ненің өнер екенін… Бұл бей-жай қарауға болмайтын үлкен мәселе.
– «Ата-ананың қадірі» атты шығармашылық кешіңіз Алматыда ғана өте ме, әлде өзге қалаларға бару жоспарда бар ма?
– Осы шығармашылық кешімді ұйымдастырып отырған Алматы қаласы әкімдігі, оның Мәдениет басқармасы, «Алатау» дәстүрлі өнер театры ұжымдарына мың алғыс айтамын. Елге еткен қызметтеріне Алла разы болсын, еңбектері жансын. Басқа қалалардың жоспарын уақыт көрсетеді.
– Айтыстан көрінбей кеттіңіз, тыңдармандар да іздеп жүрген де болар…
– Айтыс – өнерімнің бір белесі. Айтыстың арқасында ел көрдім, жер көрдім, жақсы мен жаманды білдім, дос көрдім, ұстаз көрдім, жеңіс көрдім, ең бастысы, халықтың ықыласын көрдім. Бүгінгі айтысқа аяқ басқан жастарға да соны тілеймін. Тыңдарманыма ендігі ұсынарым терме болып тұр.
– Өзіңізге белгілі Көпбай Омаров, Тәушен апалар қартайғанша айтысты. Сіздің бұл ойыңыздан айтыс тек 50-ге дейінгі ақындар қатысатын өнер деген ұғым қалыптасып кетпей ме?
– Бүгінгі жас буын айтыскерлерге ұқсап, жарқылдап «шоулатып» шулата алмасым анық, бірақ шын айтысқа шығып, шын айтысып көрген ақын айтысуға қай кезде де дайын жүреді. Тарихта қалған айтыстарға ұқсатып, тарихи қарсыласым шығып жатса, бәйгені қолдан бермес қауқарым жеткілікті.
– Сіздің діни біліміңіз де бар. Ислам дінінің музыкаға берген пәтуасы қандай?
– Бұл сұрақты мен бала күнімде ұстаздарыма қойған едім, оның жауабын кітаптардан да іздедім. Ұстаздардың жауаптары мен кітаптарда айтылған пікірлерді бүге-шігесіне дейін талдап болған соң ғана мақам-саз, ән-әуенмен алаңсыз әуестенемін. Алла Тағала Адам-Атаны жаратқан соң жанға Адам-Атаның тәніне кіруді бұйырыпты. Жан Адам-Атаның денесіне кіруге қорқып тұрған уақытта бүкіл періштелер Алланың 99 есімін әуезбен айтқан екен. Мұны естіген Жан әуенге елітіп Адам-Атаның тәніне енген көрінеді. Демек, жақсы музыкаға еліте кететін әдет адамның о бастағы қалыбында бар. Музыканың естісін тыңдау, яки жазу сауап болады-дағы, секеңдетіп билетіп, есін жоғалтқанша есіртетін, біреуді жақсы көру үшін, өзіңе біреуді қарату үшін жазылатын болса, сауаптан гөрі күнәға батуың да мүмкін деген сөз бар.
Мұхаммед Пайғамбарымыз (с.ғ.с.) Алланы мадақтайтын өлең жазған ақындарға өзінің шапанын берген. Ең алғаш Меккеден Мадинаға барған уақытта оны әуенмен қарсы алған. Музыка адамның рухына қызмет етсе керек.
– Термелерді эстрадаға қосып айту көп жылдан бері етек алып кетті. Музыкатанушылардың ойы бұл жерде екіге бөлінеді, бірі дұрыс десе, енді бірі керек емес дейді. Сіздің ойыңыз қандай? Өзіңіздің репертуарыңызда эстрадаға өңделген терме жоқ па?
– Әзірге жоқ. Терме деген дүние өңдеушілеріміздің қиылған қалыбына сыймай тұр. Қалыпқа салсаң, я ән болып кетеді, я рэп болады. «Жастарға жеткізеді екенбіз» деп дәстүрлі өнерді қидалай берудің қажеті бола бермес-ау. Алайда, ыңғайы келсе, келешекте оны жасауға болады. Өйткені, мейлінше термені тыңдатуды жолға қойып алсақ, ісіміздің бір қайырылғаны болар еді. 8 наурызда өтетін кештің «Ата-ананың қадірі» деп аталуының себебі де осы термені насихаттаудан бастау алып отыр. Осы кеште ата-ананың қадірі туралы бірнеше терме айтылады. Құранның аяттарын, хадистерді машықтаған, тәпсірлеген бабалаларымыздың термелерін орындап, тыңдаушының рухын бір көтерсек деген ниет бар.
– Әндеріңізді аранжировка жасағанда бөтен ұлттың иірімінің кіріп кетпеуін, бөтен ұлттың аспабының басым болмауын қаншалықты қадағалайсыз?
– Аспаптың бәрі жақсы, әңгіме өңдеушінің кәсіби деңгейінде шығар. Ұлттық иірім әншінің көмейінде, ақынның сөзі, сазгердің сазында ғой. Жақсы дыбыс, әдемі үн, мағыналы сөз тыңдаушының жүрегіне жетіп, құлағының құрышын қандырып жатса, ән әлемді аралап кетер. Аранжировканың мүмкіндігі өте кең ғой. Десек те, мықты аранжировка жасату қазірше оңай болып тұрған жоқ.
– Қыз-келіншектердің мерекесіне тілегіңіз?
– «Алып Анадан» деген, аналарымыз аман болсын, апа-әпкелеріміз ардақты болсын, келіншектер бесік тербетсін, қыздарымыздың бағы ашылсын! Мереке құтты болсын!
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан
Н.САЙМАСАЙҚЫЗЫ.