ПОЭЗИЯМЫЗДАҒЫ ЖАҢАША ОЙЛАУ ТӘСІЛІ
«Сөз жазатын адам әрі жазушы, әрі сыншы болуы керек. Сөздің шырайлы, арайлы болуына ойдың шеберлігі керек; ұнамды, орынды, дәмді болуына сыншылдық керек; мағыналы, маңызды болуына білім керек. Абайда осы үшеуі де болған», – дейді Ахмет Байтұрсынов «Қазақтың бас ақыны» деген мақаласында. Бұдан біз ақында болуға тиісті шеберлік, талғампаздық, тереңдік туралы аса құнды ұсыныс пен шартты көре аламыз. Абай да өлеңінде: «Әншейін күн өткізбек әңгімеге, тыңдар едің әр сөзін мыңға балап», – деп қинала толғанады.
Қажыбек АЙДАРХАНҰЛЫ
(ҚХР)
Жеңіл сөзі желдей ескен ақынына қазақтың тыңдаушысы да ілесе құлақтан азып, көбік сөзге көп үйір екенін сынап отыр. Ал бүгінде «қыздырма» өлеңші мен «күн өткізгіш, ермекшіл» оқырман жоқ деуге болмайды. Әрине, тіпті бұндайлар аз деп те айта алмаймыз. Соның да нәтижесі емес пе, әлгі көркем әдебиетті «адамдардың көңіл ашар тамашасы» деп, ләззаттанудың сайқымазағы еткісі кеп жүргендер. Бұл, әрине, салмақсыз сөзге салкүреңше төселгендердің орай да ермек етер шимайларымен өзін алдарқатуға себеп. Біз айтып жүргендей өлең дегеніміз ешқашан көңіл көтерудің ермегі емес. Поэзияны «мен жазбаймын өлеңді ермек үшін» деген Абайдай танып, Абайдай өлеңге қуат берген ақын қазақта кемде-кем болар. Осындай ұлы тұлғамыз айтса айтар еді, өлең көңіл көтеретін нәрсе деп… Тағы сол ұлы Абай аса паңдықпен «мақтау өлең айтыпты әркімге арнап» деп осыдан ғасырдың ар жағында айтып кетпеп пе еді. Ойлану керек сияқты. Жалпы, бұның бәрі ақындық біліммен, моральмен өлшенетіні мұнда тұр. Білім талғампаздыққа, тереңдікке бастар еді… Шеберлік болғанымен, кемелділіктің жалғыз шарты ол емес екенін түйсінер тұсқа жеттік. Өсу мен өркендеусіз поэзиямыз мүлде қатып қалды деуге келмейді, өсті, өркен жайды, сая түсірді, мәуеледі, жеміс берді, желкенін кең жайды. Қытайдағы қазақ поэзиясы туралы ой жүгіртіп көрер болсақ, өлеңдегі таптаурын болған өзгенің сүрлеуінде тойтаңдамай, жаңаша жазу кешегі Омарғазы Айтанұлы, Серік Қапшықбайұлынан бері өз сұлбасын үзіп алмай, жаңа ғасырдың да табалдырығын аттап, тәсілін үздіксіз жаңалап, алға дамып келеді. Оны ешкім де жоққа шығара алмайды немесе шикі көзқараспен жазам деген қаламға тосқындық қоя алмайды. Бұл үшін даурығудың қажеті шамалы. Дәстүр мен жаңашылдықты қарсы қою да ақымақтық. Әр қазақ ақыны дәстүрден сусындайды, дәстүрдің нәрін қуат етіп, әуелгі қадамын басып, рухани жақтан белгілі өреге жетіп барып, жаңа бір жолды іздейді. Бұл жерде екі нәрсенің басын ашып алуымыз керек. Бірақ дәстүр дегеніміздің ешқашан формамен өлшенбейтіндігі, оның үстіне біздің көбіміздің бүгінгі дәстүр деп жүргеніміздің кешегі орыс әдебиетінің бізге қалдырған мұрасы екенін білуіміз керек. Шетел әдебиеті дегенде біздің білеріміздің 90 пайызы сол советтік орыс адебиеті. Іс жүзінде әлем біз ойлағаннан, білгеннен әлдеқайда ауқымды еді. Оны әлі мойындамай, «әкеңді қара тауда бір жыққаммен» келеміз. Асылы қазақ әдебиетінің дәстүрі бері болғанда, «Оғызнама», көк түрік ескерткішіндегі жырлардан, яғни арғы қазақтан, түп қазықтан бастау алуы керек. Енді бірі, әйтеу өзің де түсінбейтін дүние жазсаң болды жаңалық болады деген сөз жоқ. Жалпы, көркем әдебиеттегі эстетикалық талғам, бағыт, дәстүр мен жаңашылдықты таңдауда басты өлшем болатыны сөзсіз. Қысқасы, ойлау жүйесі арқылы жүрілетін сарапты біз ешқашан форма арқылы мынау дәстүрлі, мынау жаңашыл деп соқтыртуымыз келесі ұрпақ алдында ешқандай әдебиеттану мектебін қалыптастырып бере алмайтын сауатсыздығымыздан дерек береді.
Табысым мен сәтсіздігімнің бәрі өлеңіммен қатысты деп ақиқатын өзі айтып кеткен Борхестің «Жаңбыр» дейтін ғажайып өлеңі бар.
«Тәңір нұры қараңғыны қаусыра,
Ымырт кенет сала берді жарқырап.
Жаңбыр мынау күмәнданба жауып тұр,
Жауып әлде өте шықты тамшылар.
Еске ал онда,
Еске алудың өзінен,
Не бір бақыт оралады сезінер.
Тамшылардың түйсіне алсаң ләззатын,
Гүлдей жайнап көкейіңе көрінер.
Тереземді қаумалады, бүркеді,
Ал көңілге ұялап тұр бір сенім.
Енді қайтып болмайтұғын бақшада
Жүзімдерді шаң-тозаңнан сүртеді.
Ертіп келді ымырт осы дымданған,
Бір дауысты зәру болған тыңдауға –
Әке дауысы,
Өлмепті әкем
Өлді деп
Неге сонша қайғы жұтып мұңданғам!»
Әдетте Борхес шығармашылығында айна және есік өте көп қолданылатын образдарға жатады. Бейне сол сияқты уақыт та ақын шығармашылығында маңызды символдық мәнге ие. Міне, осы бір өлең де Борхестің уақыт образы барынша ажарын ашып, символдық мәні тереңінен қамтылған жыр. Жауып тұрған немесе әлдеқашан жауып өте шыққан жаңбыр әсте физикалық құбылысқа қаратылмайды, қайта бұл жердегі жаңбыр – уақыттың символы. Ақынның осы бір өлеңі – сыдыртып бір оқығанда жай өлең болғанымен, шын мәнінде сөздің екінші мағынасын ашуды қажет ететін қуатты шығарма.
Жаңбыр – уақыт дедік. Осы жүйе бойынша індете талдасақ, уақыт өткен немесе өту үстінде. Мәңгілік ештеңе жоқ, қара түнек те сырылады. Егер уақыттың осы қасиетін сезіне алсақ, уақыт бақыттың гүлі болып ашылатындығын емексітеді ақын. Бүкіл өлеңнің салмағы мен ойдың түйінін бойына жасырып тұрған соңғы шумақта ақын адам илануға болмайтын сөз айтады, яғни өлген әкесін өлмепті деп қуанады. Себебі, жаңбыр-уақыттан әкесінің дауысын естімеді ме?! Әрине, бұнда ақынның айтпағы әсте әке дауысы емес, қайта барлық көне, дәстүрлі мәдени құндылықтар сияқты ұзақ уақыт отарлау мен өзгенің билеуінде болған Латын Америкасының да дәстүрлі құндылықтарына жаттан келер әсер аз болмаған. Осындай жанталасты сәттегі Латын Америкасының тіл, тарих, мәдениетін ақын бір ауыз сөз әке деген атаумен символдап алған. Ендеше ақын жаңбырдай желген уақыттың өтуімен қайта оралған «әкесімен» қауышқанын енді талдап жатудың да қажеті шамалы болар. Мүмкін емес ұғымдар астарына шындықты жасырып, айғайға баспай басқаша мәнерде жеткізетін уақыттың ағысында немесе қайталанбалығында тағдырдың да өзгеріске ұшырайтынын үйлесімге келтіріп жырлайтын философиялық қуаты күшті, символдық мәні терең өлеңді бір оқыған адамның тұшына қоюы да қиын. Дегенмен, өлеңдегі сөздің екінші мағынасы дегеніміздің өзі осындай ізденістермен қолға келетін таңбалық мәнге ие сөз мәдениетінің, ойлау мәнерінің астарында тұратындығы менмұндалайды.
Біз үнемі модернистік, постмодернистік шығарма десе, мұрнымызды шүйіреміз. Уәжіміз өте қарапайым, яғни мұндай жаңа ағыммен жазу барып тұрған шетелшілдік болар еді. Шындығына келгенде ақынның модернист немесе постмодернист тәсілдерімен өлең жазуы оның ұлттың ақыны болуымен ешқандай қатысы жоқ. Бұл тек тәсіл ғана. Қайта осы бір жаңа тәсілді ойдағыдай пайдалана алғанда біз ұлттық рухқа әлдеқайда жақындар едік. Жаңағы өлеңін оқып отырған ақынымызды әдебиеттанушылар постмодернист ақындар тобына жатқызады. Егер біздің дайын қалыптағы талдау тәсілімізге салғанда, ешқашан да жаңбырды уақыт символына баланып алынған деп ойламас еді. Сосын барып жай ғана ақын көңіл-күйіндегі жаңбырлы кеш деп тұжырымдап: «Жаңбыр біресе жауып тұр, біресе әлде бәлкім жауып өтті деді. Болмаған бақшасында жуынған өзімі несі, ал өлген әкесінің дауысы қайдан шығып, қайдан қайтып келді, жын болмаса» деп басымызды жағамызға тығып, бетімізді жеңімізбен бүркеп, келтіріп тұрып бір сықылықтап алып: «Бұндай өлеңнен үйренбеу керек, сандырақ» дер едік. Іс жүзінде жасампаздықпен шұғылданушы әр жасампаздаушының өзіне тән уақыт кеңістігі болады. Далидың «Есімдегі мәңгілік» деген суреті бар. Суретте сағатты майыстырып, илеген қамырды бұтаққа ілгендей, үстелге іліп қойған. Бұл туралы өз сөзінде: «Мен өзімнің уақыт пен кеңістікке көзқарасымды бейнеледім» дейді. Яғни уақыттың формасын әуелгі бар өлшемнен тысқары ойлаған. Бұндай ойлау тәсілі поэзияға да аса қажет. Өйткені, поэзия дегеннің өзі әу бастан шеңбердің ішінде бұғу емес, керісінше шеңбердің сыртындағы бұлқыныс, логиканың сыртында тұрып, адам түйсігіне әсер етіп, сезінуге жетелеу.
«Алақанда бес сызығым бар тағы,
Аппақ болып атқан кезде әр таңым.
Батыс, Шығыс, Солтүстік пен Оңтүстік,
Енді бірі саған қарай тартады», – дейді түрік ақыны Фазыл Хұсни Дағларжа «Бес бағыт» деген өлеңінде. Ойлаңыз, кәдімгі ұғым бойынша бағыт тек төртеу болады. Бұл жерде ақын логикалы ойлауымыздағы төрт бағыттан тысқары өзіне тән тағы бір бағыттың бар екенін айтып тұр. Өлеңнің төртінші тармағындағы «саған»-ды туған жер деп те, анасы деп те, сүйген жары, ғашығы деп те ойлай беруіңізге болады. Ақын оның кім екенін ашалап айтпайды. Бұл да сол Тыныштықбек Әбдікәкімовтің «Ай, дегенмен, бесінші бір маусым бар» дегеніндей тұрақты ұғымнан тысқары, өзінше, дара ойлаудың сәтті жемісі. Біз неліктен оңай дүниені күрделі жеткізген немесе күрделі дүниені тіптен күрделі жеткізген ойлау тәсілін құп көреміз. Себебі, ақын берісі ұлттың, арысы адамзаттың ой қозғалысына әсер етуі керек. Сіз бар құбылысты ауар-тамары жоқ дәл жеткіздіңіз дейік. Онда оқырман ойпырай расында осылай, тауып-ақ айтыпты деп бас изеп, сізге мойынсал болады. Өзі ештеңені де ойламайды, өз санасында ойлау қимылы болмайды. Өйткені, сіз бәрін дайындап бергенсіз. Ал күрделі дүниені оқыған оқырман бұл нені айтып кетті деп одан ары ыңғуырлап ойлап, сөздің астарындағы мәнді табады да «е, былай екен-ау, бұл мына жағынан ойлапты-ау» деп дәмін алады. Бұл соқырға таяқ ұстатқандай түсінік жасамаса да түсінікті қарапайым логика. Ендеше біздің кейінгі тәсілді дамыту керек дей беретініміздің себебі сол – оқырманның ой-сана әрекетінің көп болуына қызмет ету. Негізі ойлау жаңармай, ұлт жаңармайды, ұлт жаңармай, ұлттық тарихи сананың қалыптасуы кешеуілдейді. Әдебиет осындай ұлт мүддесіне қызмет ететін өнер, әсте тек ғана көңіл көтеретін жалаң функциялы өнер емес.
Қытайдағы қазақ әдебиетінде тұрақты қалыптан алқып шығып, айтпағын қалайда басқаша бейнелеуге талпынған ақындар бұрын да болғанын алдыда айттық. Әрине, қазір де бар. Біз өткенді шолуға қауқарсыз болсақ та бүгінгі шоғырдың ішінен қолымызда жырлары бар жас буыннан бірнешеуін оқырманмен ортақтасуымызға болады. Әуелі Ынтымақ Сәдудан бір шумақ оқиық.
«Өлімді көрдім…
Көк көйлек киген қыз екен,
Қасына барғым келгені, шіркін, шақыртпай.
Жарғанат өмір қызғаныш қанын ұрттаған,
Қарашығымды қағып түсірді жақұттай».
(«Өлімді көрдім»).
Баяғыда үлкен кісілер түс жорып жататын. Сонда есімізде қалуынша түсін айтушылар «түсімде көк көйлек киіп жүр екем, көк киім киіп алыппын» десе, «ой, жарайды, жақсы түс екен, жақсылық, қуаныш, той, қызық бар екен, ұзағынан сүйіндірсін» деп жатады. Ал керісінше көктің орнында қызыл болса, «түс түлкінің боғы» деп жылы жауып, сөз өрбітпей қоя салар еді. Әрине, есті адам емеуріннен бәрін біліп отырады. Бұл жерде өлімді керісінше көк көйлекті қыз десе, жарғанат өмірдің қызғаныш қанын ұрттаған қызылшыл пиғылға теңеледі. Дегенмен, осылай ойлағанымызда сәл ауаша қонған сияқты болғанымен, жіңішкелей қарасаңыз, ақын қолданған зер салуға тура келеді. Мұндағы өлім мәңгіліктің тұрағы, тыныштықтың бесігі, ең соңғы тыныстар, байыз табар мекені. Өлім мұнда қорқынышты емес, қайта қызыл мысық мінездес өмір қорқынышты. Осы түсінік бойынша жүлгелегенде бағанағы түстегі таным мен ақын жырындағы емеурін алыстан орағытып барып тақуалық идеямен туыстасады. Бізге басқаша сезілгені ақын өз ойын төтесінен жеткізбей із тастаған, өзіне тән, таптаурынсыз ойлау тәсіліндегі өзгешелік, бейнелеудің дара формасы. Ақынның тағы бір «Топыраққа түйілген жан» деген өлеңінен «Жанымды түйіп қойдым топыраққа» деген жолдарға жолығамыз. Әрине, қазақта «жанын шүперекке түйіп» дейтін тұрақты сөз бар. Мұндағы жан нақты зат емес, бейсаналы дүние. Бірақ ескі қазақ ұғымы жанды заттандырған. Бүгінгі қазақ ақыны осы заттандырған жанды буып, түюге келмейтін топырақты мүмкіндіктен асыра ойлап, жанды сол топыраққа түйдім дейді. Бұл алдыңғы ойлаудың заңды дамыған жалғасы.
Ынтымақ Сәдудің жырларынан жаңа ойлау негізінде құрылған жаңаша образдар астарындағы мәндерге, символдар тасасындағы ажарға көптеп кезігіп, ақынның үнемі ойлы өлең жазатынына куәгер болып келеміз. Енді бір ақынымыз Ерлан Нұрдықанұлының жырларына да оқырман ең көп назар аударуымен бірге, кей тіркестеріне наразы көзқараста, даулы пікірде жүргенін білеміз.
«Таң бөбегін орап ыстық ақ қарға,
Көктем болып кеттім, міне, ақ таңда.
Қандай бақыт сенің ұшып жеткенің,
Мен өлеңге қабір қазып жатқанда», – деген өлең шумағындағы «таң бөбегін орап ыстық ақ қарға» дейтін тармақ оқырмандардың әр түрлі аңдысына мұрындық болып жүрген жайы бар. Ондағы пікіріміз қардың ешқашан ыстық болмайтыны. Физикалық қасиетінен қарағанда қардың күйіп-жанып тұруы мүмкін емес, дегенмен, ақынның осы тармаққа сыйдырған мәнінен ойлағанда, әлдеқайда сүйенішті күшке, жаңа бір ұғымға ие. Мұнда ақын өзінің сәбидей таза, кірлеткісі келмейтін қуанышын кірсіз қарға ғана орауды мінәсып санайды. Мұндағы қардың ыстықтығы құбылыстың сыртқы мүмкіндігі емес, қайта ақын іздеген ішкі мән, яғни ақын жүрегіне жақын қардың ыстықтығы қол күйдірер ыстықтық емес, керісінше жан жылытар тазалықтың жүрекке жақын жылуы. Қысқасы, ақынға керегі қардың физикалық қасиеті емес, ақын психологиясына жақын символдық қасиеті. Бұл тармақ бізді сонша үрке қаратып тұрғанымен, әлемдік әдебиетте мұндай образдарды кездестіру қиын емес. Өлеңдерін оқысаң орыстың әйел ақыны Ахматова бірден есіңе келеді деп бағалайтын сыртқы моңғұлдың әйел ақыны Ұлжи Тұғыс та:
«Аппақ етім нұр шашады,
Көрмеймін,
Қандай ыстық сыр-сыр етіп
Қымтап жатқан ояу қар», – дейтін жолдар бар. Ерландағы қар да қар емес, тазалық, пәктік, ақиқат, ұлылық болса, ал Ұлжи Тұғыстағы қар да мәндік жақтан Ерлан қолданған символдық сілтемеден алшақ емес. Осындағы ақ қар тіркесіндегі ақ сөзіне одан ары ішкерілей үңілуімізге әбден болады. Қазақ ұғымында ақ түс ақиқаттың, қуаныштың символы. Тек қазақ ұғымында ғана емес, ханзу халқының «өлең тәпсірінің» ішіндегі көп өлеңдерде сұлулық пен бекзаттықты, махаббат пен адалдықты, тазалық пен ізгілікті осы ақ түс арқылы бейнелеген. Ханзу әдебиетінде таза, қоспасыз ақ түс еш жалғандықсыз мораль мен адамгершіліктің символы болса, ал «Інжілде» ақ түс Тәңір, періште, бақыт, қуаныш пен асыл қасиеттің белгісі. Сондықтан батыстықтар үшін ақ түс айтпаса да қасиетті түс саналады. Жалпы, мұны айтып отыруымыздағы себеп Ерланды ақтап алу емес, қайта мәдениеттердің өмір сүру барысында азды-көптік алшақтыққа ие болатыны болмаса, негізінен түп тегі бір кіндіктен тарайтындығын ескерте кету.
«Селт еткенде ауыр ойлы қысқы орман,
Ақ бұтақтан мың бояулы түс тамған.
Соның бәрін қабылдаймын қайталай,
Қанаттары нұр сапырған құстардан», – дейді Ерлан.
«Су түбінде жатқан тас
Жел толқыса шығады.
Ой түбінде жатқан сөз
Шер толқыса шығады», – дейтін ақиқатты айтылым бар Асанқайғыдан қалған. Өлеңге келсек, ауыр ойлы қысқы орман сөздің екінші мәнінде әсте кәдімгі талды орман емес, халық. Осы халық селт етсе, қамсыздықтан оянса, ақиқаттың ақ бұтағын сілкіп, дүние аунап түсіп шырышын ашар еді дейді ақындық романтика. Бұтақтың басқа түс болмай, ақ түсті болуы осы бір шумақтың идеясын ашуға ерекше қызмет етіп тұр. Бұтақты жас бұтақ деп, не көк бұтақ деп басқадай алғанда, ауыр ойлы қысқы орманға ешқандай қызмет ете алмаған болар еді. Осылай Ерлан өлеңдерін оқып отырып, әр түрлі түстердің астардағы эстетикалық мәнін ашып, орынды қолданғанына куә бола аламыз. Сонымен бірге, ақын өз өлеңдерінде қабір, табыт, жапырақ деген сияқты сөздерді де өте көп қолданады. Мұның да өзіндік мән алатын жерлері көп. Дегенмен, Ерлан туралы пікір айтылғанда, табыт, өлімді көп ауызға алды, таптаурын етті дейтін пікір-сауалдар да бас көтеріп қалады. «Тыныштықты сақтаңыздар! Бұл – қасиетті қабір!» дейтін Андрей Белыйдың осы бір сөзінің мәні негізінде іздестіріп, қазбалаған қабір нышаны болса, онда біз оны құптайтынымыз сөзсіз. Ал Ерлан өлеңіндегі мен байқаған үлкен кемшілік – әсер қайталау. Бір өлеңіндегі әсердің екінші бір өлеңінде және көлбеңдеуі. Ерлан романтика, символизм, сюрреализм, буалдыр өлең тәсілін сәтті бірлестіріп меңгерген, сол арқылы өз жан дүниесін барынша қазбалай алған ақын. Дегенмен, басқа тәсілге қарағанда романтикасы аса басым, сондықтан Ерланды романтик ақын деп айтуымызға болады. Мысалы, Омарғазы Айтанұлы романтизм тәсілімен жаза тұрып, ерекше біткен талант күшімен, кең көру аясымен, ауқымды бақылау мүмкіндігімен осы романтизмнің шеңберін іреп кеңейткен. Әуелгі қалыпталған романтизм үлгісіне барынша тыныс берген қазақ ақыны бүкілдей түпнұсқадан өзгеше, ойға кенен жаңа романтизмді жасады. Бейне сол сияқты Ерлан Нұрдықанұлы да романтизмге жаңа қан жүгіртіп, өзгеше айшық, өрнек салып, жаңа бір белеске шығарды. Алайда, көру аясын одан да ары кеңейтуді ұсыныс етер едік. Кейде көркем образ, сұлу тіркестер үшін өлең жазған сияқты әсер қалдырады. Мұны кеңейтудің мүмкіндігі көп. Бәлкім, кей мүмкіндіктер енді орайын бермес, ал кей мүмкіндіктерді ақын өзі де байқап кәдесіне жарата алар. Ақынның осындай ізденіс аясының шектілігі мен өзге ақындармен болған поэтикалық байланысынан туындаған реминистенциялық жағдай кейде оқырмандарға жаңсақ түйсік тудырып әрі бұның түбі шығармашылық тазалыққа әсер ететіндігі де бар.
Әдетте бүгінгі ақындар поэзияға жаңалық әкелеміз деп дәстүрді жоғалтты, ұлттық бояу сиреді деген пікірлерді көп айтамыз. Іс жүзінде дәстүр дегеніміз ұйқаста тұрған құндылық емес. Мысалы, қара өлең ұйқасымен жазылатын сезондық өлеңдерді дәстүрлі өлең деуімізге болар ма? Қара өлең ұйқасымен жазылған өлеңнің бәрі ұлттық бояуы қанық, дәстүрлі жыр бола бермейді. «Қара өлең ұйқасы» деп тіркестің өзі айтып тұрғандай, бұнда бәрі тек дәстүрлі ұйқас қана, ешқашан эстетикалық мән, бағыт, тұғыр, тек емес. Дәстүр, ұлттық рух дегеніміз формамен жалғаспайды. Қайта керісінше эстетикалық құндылыққа мұрагерлікпен жалғасады. Мәселен, «Бейістің жасыл сирақ әсем құсы» деген тіркес бар Омарғазы Айтанұлында. Әрине, бейістің құсы осындай болуы да, болмауы да мүмкін, тіпті бұл жерде, шынында, бейістің құсының болуы немесе қандай болуы күмән тудырып, басқаша ойлауға мүмкіндік бермейді. Керісінше бізді қызықтыратыны ақын қиялымен заттандырылған «жасыл сирақ әсем құс» деген осы бір тармақ. Осы бір тармақ сіздің көз алдыңызға әсем құстың тұлғасын бірден жарқ еткізіп, эстетикалық міндетін сәтті орындайды. Абайдың «Көк қанат құсы бейістің» дегені де міне осыны дәлелдейді. Бұдан сырт, екі ақындағы бейіс құсы образының түп тегі зәйтүн бұтағын жеткізетін көгершіннен келіп тұр демеуге де болмайды. Міне, осылай осы үш образдың ортасында эстетикалық туыстық, өзара мұрагерлік жатыр деген сөз.