ЖҮРЕКТЕГІ СӨЗ
Сан-Данышпан – Жандар өткен,
Ата-Текті – Ақ-Сүйек!
Иен-Жұртына – Бағдар еткен:
Тартқызбауды – Тақсырет!
Хандар өткен – небір Дана,
Алтын-Тақты – Бақ-Талан!
Нәтижесі – Өмір-Нама:
«Шұбынды-Ақтабан»!
ИРАН-ҒАЙЫП.
Тәуелсіздік мерекесі тек тойлау үшін емес, өткеннің тағылымын ақыл-таразысына тартып, дұрысын – өнеге, бұрысын – сабақ ретінде қабылдау үшін де ұйымдастырылса керек. Сол себепті, төмендегі әңгіме, өзімнің мамандық, қоғамдық, азаматтық қайраткерлік өріс тұрғысынан тікелей қатынастығым мен бүгінде наныма айналған пәніме деген сүйіспеншілігімнің әсерінен туындаған заманауи ұлттық тарих ғылымы кеңістігінде қалыптасып отырған ахуал жайында өрбітілмекші.
Ағымнан жарылып, ащына сөйлеп, ашығын айтуыма, ең алдымен менің кешегі Кеңес Одағы емес, Қазақстан атты азат елдің кәсіби тарихшы-ғалымы ретіндегі құқым, тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан бастап бүгінге дейін жалғасын тауып, тіршілігіммен біте қайнасқан педагогикалық тәжірибем және кім қалай бағаласа да өз еркі, отандық тарих ғылымы дамуына ғылыми зерттелімдерім мен жобаларым арқылы қосып жатқан қасықтай болса үлесім хақы береді.
Байыппен қарап, бағалар болсақ, бүгінгі беталысымыз бен бағдарымыз осыдан жиырма жылдан астам уақыт бұрын, елдігіміз бен егемендігіміздің нышаны танылған қазақ тілінің мәртебесін көтеру мен ұлттық сана-сезімімізді оятар тарихымыздағы ақтаңдақтар, отарлау саясаты, тоталитарлық режим табиғатына балта шабуға бағытталған о бастағы батыл қадамдарымыз бен басымдықтарымызға қайшы келетін секілді. Неге десеңіз, заманауи тарихымыздың жанды бейнесі: тілі бір емес үш айыр, маманы «соқыр-мылқау», мазмұны шым-шытырық саясаттан арылмаған, тағдыры өңін өзгерткенмен, қылышынан қаны тамған заманнан тамырын тартқан көкелелеріне тәуелді, аты мен заты көлденең көк аттыға жем болған халі мүшкіл, табиғаты бейтаныс «құбыжыққа» айналуға жақын қалды. Расында, қазақ тілі мәселесі көптілділікке ұласып, ақтаңдақтар ақиқаты көптомдықтарға көміліп, отарлау салдары империология шеңберінде ақталып, «қызыл террор» қасіреті лагерьлерге экскурсиялар мен ескерткіштерге зират етумен шектеліп қалып отыр.
Осыдан бес жыл бұрын Тәуелсіздігіміздің 20 жылдығына арналған тарихшыларымыздың бір басқосуында, оңтайынан келген мүмкіншілікті пайдаланып, сол кездері бойыма әлі де тән болған шынайы жастық сенім-сезім лебімен: ауқымы дәстүрлi академиялық шеңберлерден стратегиялық маңызды ғылым деңгейіне көтеріле білген тарих ғылымы, жаһандық тұжырымдамалар мен ғылыми аспаптарды тиімді қолдануға дағдыланған қазақстандық тарихшыларының жаңа буын өкілдерінің жетістіктері жөнінде мақтанышпен баяндап, енді-енді белең ала бастаған: азулы аға буын өкілдерінің ұлттық тарихымызды тұлғалық дәреже-деңгейіне сай тақырыптық, кезеңдік, тілдік, рулық, жүздік ерекшеліктері бойынша өзара бөліс пен талан-таражға түсіруі, тарихи фактілерді қолданудағы жіберіліп жатқан асыра сілтеушіліктер, мифологизациялау сияқты көлеңкелі тұстарын да сөзге тиек ете кетіп едім.
Қол жеткізген жетістеріміз жетерлік-ау десек те, әсіресе соңғы жылдары әдетке айналып үлгерген орынсыздықтар, жоғарыдағы келеңсіздіктердің бара-бара жазылмастай жараға ушыққандығын айғақтап отыр.
Әділін айтсақ, халқының қамын ойлаған кейбір Ел ағаларының бастамалары мен қолдауының арқасында мемлекет тарапынан ұлттық тарихқа қатысты арнайы қабылданған қаралар мен бағдарламалар, бөлініп жатқан қаржылай көмек аз емес. Дегенмен, осы істі дұрыс жолға қою үшін сенім артылып, мойындарына жауапкершілік алған кейбір азаматтар, арнайы ашылған жаңа оқу бөлімшелері мен ғылыми-зерттеу орталықтарын жеке меншігім деп қабылдап (тап осы жолдарды оқығанда ішіңіз бүлк етсе, әңгіме сіз туралы да екеніне күмәнданбаңыз), мамандықтың қамын ойлап, айналасында жүрген әлеуеті мол, көзқарасы тың, танымы терең ізбасар ғалым докторларын жұмылдырудың орнына бәсекелестіктен сескеніп, керісінше, қарамағындағыларды құл ғып ұстау құлқынын қанағаттандыру әдетіне салып, қасына жуытпай, жуытуға мәжбүр болған жағдайда, ыңғайы келсе, аяғыңыздан шалып, абыройыңыз мен арыныңызды таптауға даяр тұратыны таңдай қақтырады. Айталық, Еуразия Ұлттық университетінде «тарих» мамандығын даярлау мақсатында арнайы ашылған факультеттің билігі қолына тиген басшысының кадрлық саясаты нәтижесінде, өз саласында бірден-бір маман танылар, кәсіби дайындығы жоғары бір топ ғылым докторлары,мамандықтары бойынша жұмыс істеуге қол жеткізе алмай, амалсыздан өзге факультеттер мен орталықтарға орналасып, тарыдай шашылып жүргені ешкімге жаңалық емес.Мансабынан бұрын мамандық болашағын ойлаған жетекші, өз аяғымен алдыңа келіп тұрған мұндай «олжадан» бас тартуы санаға сыймайды. Меніңше, тарихшы ретінде бүгінгі былығыңның бағасы ертең берілетінін ұмытпаған абзал.
Әрине, әр адамның ойлау мен ойлану, сезу мен сезіну, қабылдау қабілеті мен қалауы әр түрлі болатыны даусыз. Дегенмен, алдымыздағы аға буын тарихшылар ішінде шын жүрегіңмен, еш кібірткісіз академиялық деңгейдегі шынайы ғалым, зиялылығы, жылы лебізі мен жүріс-тұрысынан байқалар тұлға, ақыл сұрап барар ақсақал, өнеге тұтар ұстаз ретінде қабылдар адам саусақпен санардай-ақ қалды. Бағымызға қарай, олардың бірінен дәріс алып, екіншілерінен өсиет тыңдап үлгердік, сол себепті болар басқалардың бойынан да ұқсас қасиеттер іздейтініміз. Қалай болғанымен, бұл да ұлттық тарихымыздың заманауи мұңды келбеті.
Бүгінгі тарих ғылымы басымдықтары мен іргелі бағыттарын өз бетінше анықтауға қабілетсіз, тек жоғарыдан белгіленген ұстанымдарды науқанға айналдыруға даяр белсенділер кәсіпорны іспеттес. Сәті түскенде айта кетейік, былтыр тарихшылар қауымы мерейтойдың төресі ретінде тойлауға тиісті Ермұхан Бекмахановтың 100 жылдығы елімізде елеусіз қалғанымен, шетел оқу орындарында қандас тарих жанашырларының арқасында дүркіреп өтті.
Қазір жеке монографиям деп қол астындағылардың жариялаған мақалаларынан құрастырылған жинақты, мақалам деп докторанттары немесе магистранттары жазып, ақысын төлеген басылымды, баяндамам деп іліп-алар жаңалығы жоқ, жалаң ұран сөзді таныған ғалымсымақтар заманы орнады. Өздерін қойғанда, олардың артынан ерген, дәстүрлі мағынадағы ғылыми талас-тартысқа араласып көрмеген, шынайы ғалымдардың пікір алысу мәдениетінен хабарсыз шәкірттерден ертең қандай маман қалыптасарын елестетудің өзі қорқынышты.
«Шәкіртсіз ұстаз – тұл» деуші еді. Жоғарыда баяндалған жағдайлар нәтижесін-де, біз қатарлы ғалым-профессорлар ғылыми мектептерін қалыптастыру түгіл, докторанттар даярлауға жіберілмей отыр. Жылына түсер санаулы докторанттардың басым бөлігі тағы да сол үйреншікті әдістермен жетекшілік етер, танымы тар белгілі кейіпкерлер иелігінде қалып отыр. Бір сәтке осының салдары жайлы ойланып көріңізші, қайдан жаңа көзқарас, тың тақырыптық қойылым, асқан ғылыми нәтижелер туралы айтуға болады.
Шетелге шыққанда өзімізге деген тиесілі қатынасты көріп, ғалым екенімізді аз уақытқа сезінгенмен, Отанымызға оралғанда, бір сәтте тағдыры тағы да сол өздерін ұлттық тарих ғылымының қожайындары санайтын көкелеріміздің көңіл-күйіне бодан ұлтанға айналамыз. Қазақстанда өтер, көбінесе депутаттар мен қоғам қайраткерлерінің алаңына айналған конференцияларда маман ретінде шығып сөйлеуге мінбе босатылмай, тыңдарға салауатты сөз айтылмай, тек салтанатты жиынның қатысушылар санын көбейтіп, уақытының бос өткеніне өкініп, үнемі іштей тынамыз. Соқыр-мылқау болмағанда, кім болдық?! Тіпті, жіберген мақалаңыздың жинақтарға басылуы редакция мүшелерінің сіз немесе сіздің ғылыми жетекшіңізбен жеке қарым-қатынасы тұрғысынан шешіліп жататыны тағы бар. Жасы кіші болғанмен, ғылыми атағы мен лауазымы тең әріптесін көрсе де елемеген болып, алдына барсаң жылына бір қабылдамаған басшыларға бас шайқап, қайран қалудан басқа амал қалмады. Барар жер, басар тауымыз, жандауамызды тыңдар құлақ, қол ұшын берер адам қалмағасын, қоғамымызда орын алып отырған осы бір құбылысты еркін ойлап, ерікті жазуға дағдыланған Тәуелсіз Қазақстан тарихшысын алған бағытынан адастырып, дәлелдеген нысанынан ауытқызу үшін әдейі жүргізіліп отырған саясат емес пе деген қорытындыға келесің.
Жығылғанға жұдырық, бұл аз болғандай, Қазақстан тарихы пәнінің бүгінгі ахуалы, оның атауы мен құрылымына қатысты соңғы дау-дамайлар ішкі күйзелісімізді одан әрі күшейте түсуде. Әрине, эмоцияға берілмей, таразыласақ, шын мәнінде мына заманауи ақпараттық қоғамда, фактаж бен ешқатыссыз өлі баяндаудан лекторы да, тыңдаушысы да мезі болып, мазасы кеткен пәніміздің, арамызда жүрген кейбір «шебер» әріптестеріміздің коммерция көзіне айналған, сапасы төмен, сансыз оқулықтардың мазмұнын жаңалар уақыт келді. Заманы да, адамы да өзге өңге енген қоғамның тарих табиғатының өзгеріссіз қалмауы мүмкін емес, бұл заңды құбылыс. Ал енді қаншама «қызыл кеңірдек» болғанымызбен, аталмыш іс-шараның сала мамандарынсыз-ақ кесімі мен үкімі шығарылып қойғанға ұқсайды… Ұлт тарихының Ертеңі, күні санаулы кешегі емес, әлеуетті бүгінгі отандық тарихшыларын ойландыру қажеттігін есте сақтай отырып, ендігі жерде қолдан келгенше өз пәніміздің ғұмырын барынша ұзартардай әдіс-тәсілдер қарастыруға көшелік.
Жаһандық ғалам мен қазақстандық қоғам талабына сай, жаңа оқулықтар мазмұны даярланар мамандықтар қызығушылығын барынша қанағаттандырып, оның сұранысына жауап беруі, құрылымы жаңа тұжырнамалық тұғырда құрастырыла отырып, ұлт тарихынан біртұтас да, жинақы, сомды ой қалыптастыруы шарт. Аталмыш оқулықтарда мектеп қабырғасында берілер іргелі білім қайталанбай, тарихи сабақтастық желісіне құрылған отандық тарих ғылымындағы тоқетерлі де өзекті мәселелер, дәріс берілер мамандықтардың даму тарихы тұрғысынан талдануы тиіс. Айталық, экономика факультеті тыңдаушыларына Қазақстанның экономикалық даму тарихынтереңдете оқытып, ал заңгерлерге қазақ даласында Ата заң атаулының қалыптасу тарихы мен эволюциясын талдауға баса назар аударылу қажет. Атышулы, пәнаралық ұстанымды кеңінен қолданысқа енгізер шақ енді туды.
Бүгінгі таң сұранысынан туындап отырған тағы бір мәселе – ұлттық тарихымызды әлемдік тарих контексінде қарастыру міндеті. Қаншама дерек, құжат, артефакт жинастырғанымызбен, оларды әлемдегі басқа елдер мен халықтардың тарихымен паралельдер жүргізе отырып талдап, салыстырмалы түрде адамзат тарихы тұрғысынан тұтасты таным қалыптастырмайынша, өз ұлтымыздың тарихы мен мәдениетін жоғары бағалайтын, рухы биік жас ұрпақ тәрбиелеу неғайбыл.
Пәніміз бен мамандығымызға деген кәсіби қатынасымызды өзгертіп, ұлттық тарихымызға жан бітіру үшін монотонды лекциялар орнына дәріс берудің интерактивті әдіс-тәсілдерін кеңінен пайдалануға тырысқанымыз дұрыс. Алайда, бұл жерде көлемі тар, қораға айналуға сәл қалған оқу аудиторияларын кеңейтіп, оларды техникамен жабдықтау, сауатты кадрлық саясат жүргізу арқылы жаңа форматта ойлауға қабілетті тарихшыларды тарту әзірге сіз бен бізге қатысты емес екендігін байқаған боларсыз.
Дей тұра, эпиграфтағы ақын жолдары қанаттандырар, бүгін бар, ертең ғайып, келіп-кетер «пенделер» қанша әуреленгенмен, еркіндіктің дәмін татқан, қолында қаламы, жүрегінде жалыны бар Тәуелсіз елдің текті тарихшысының мысын басып, сағын сындыру оңайға соқпасына кәміл сенем!
Алтайы ОРАЗБАЕВА,
тарих ғылымының докторы, профессор,
«Дарын» мемлекеттік жастар сыйлығының иегері,
М.Әуезов атындағы сыйлықтың лауреаты.
ПІКІРЛЕР1