– Бұқаралық мәдениеттің белең алуына байланысты БАҚ-тың, оның ішінде газеттердің де оқырман тарту үшін жеңіл материалдар жариялауға көшкені байқалады. Қарапайым нәрселермен шектелу неге ұрындырады?
Мұхтар СЕҢГІРБАЙ:
– Жеңіл-желпі материалмен оқырманды еліктіру, сол арқылы тираж жинау – газет-журнал шыққалы бері қолданылып келе жатқан әдіс және ол бір ерекше тенденцияға айналды деп айта алмаймыз. Ұлыбританияда шығатын «Дейли мейл», «Сан» сияқты сенсация қуғыш сары басылымдардың тиражы бұрын да жоғары болған, қазір де олардың мұрты қисайған жоқ.
Қай қоғамда да, қай заманда да оқырмандардың талғамы әркелкі болып келген, салмақты дүниелерді, қоғамдық-саяси материалдарды оқитындар аз, осы мазмұндағы газет-журнал шығарушылар сол оқырманның санын біліп, сол шеңберде әрекет етеді. Егер ол басылым мазмұнын өзгертіп, жеңіл дүниеге кетер болса, ол оқырмандардың басқа сегментіне ауысты деген сөз. Бұрынғы оқырмандары ол газетті оқымай кетеді.
Түгелдей жеңіл дүниеге ауысып кету де мүмкін емес, мұндай жағдайда халықтың белгілі бір бөлігі рухани тұрғыдан аш қалады. Қатаң цензура болған Кеңес Одағының өзінде жұрт арнайы радиоқабылдағышпен «Азаттық» радиосын тыңдаған. Әр басылым – коммерциялық жоба, сондықтан нарықтағы өз орнын табу үшін оқырмандарының санын, олардың талғамын ескере отырып әрекет етеді.
Қарлыға МЫСАЕВА:
– Ең алдымен сіздің сауалыңызға орай, жеңіл материалдар дегеніміз не, болмаса бүгінгі аудиторияға қандай ақпарат керек деген мәселеге назар аударайық.
Сандық журналистика ғасырындағы ең өзекті мәселе – ақпарат индустриясының дұрыс жолға қойылмауы. Дәстүрлі бұқаралық ақпарат құралдары заманауи ақпарат тарату талабына сай бейімделе алмай отыр. Ақпараттық технологияның қарыштап дамуы барысында қалыптасқан бұқаралық мәдениет журналистикадағы технологиялық өзгерістер мен журналистік жарияланымдардың мазмұнына қарай (саяси, құқықтық және экономикалық) өзгеруде. Сондықтан ақпарат тарату мәдениетін теориялық тұрғыдан жаңарту қажеттілігін тудырып отыр. Интернеттің қарыштап дамуы журналист дипломын алмаса да кез келген адам осы мамандық иесі бола алады деген пікірді алға тартып отыр. Себебі, интернет кез келген қарапайым адамның онлайн басылымдарға жазба жариялауына, өз ойын ашық айтуына және пікір қалдыруына мүмкіндік беріп отыр. Интернет күнделікті болып жатқан ұсақ-түйек оқиғалармен немесе дәстүрлі ақпарат құралдарынан таба алмайтын жаңалықтармен танысуға таптырмайтын құралға айналды. Журналистика тарихына көз жүгіртсек, дәстүрлі бұқаралық ақпарат құралдары, соның ішінде мерзімді баспасөз де ақпараттық ғасырдың бұл талабын бірте-бірте мойындай бастады.
Ал егер, осындай қарапайым мазмұнмен шектелудің соңы неге ұрындыруы мүмкін деген сауалға келер болсақ, қарапайым нәрселер дегеннің өзін жан-жақты қарастырған дұрыс деп ойлаймын. Себебі, қазір қоғам мүшелері ақыл айтқан, үгіт-насихат жүргізген жазбалардан гөрі, өміріне қажетті ақпараттармен танысуды маңызды деп санайды. Бірақ кез келген бұқаралық ақпарат құралы өзінің алға қойған мақсат-мүддесіне сай мазмұнға назар аударып, ең бастысы тілдің тазалығы мен құнарын сақтауы қажет деп есептеймін.
Гүлнапис ӘБДІКЕРОВА:
– Менің ойымша, мәселелерді жеңіл немесе күрделі деп бөлудің қажеті жоқ. Егер оқырманға қызықты, оқуға жеңіл болса оның несі айып. Ең маңыздысы, қоғамда орын алып отырған жағдайларды қандай деңгейде болса да жеткізе білуде. БАҚ моральдық тұрғыдан алғанда қоғамға зиянды дүниелерге үгіт жасамауы тиіс. Дұрысы – өзекті мәселелерді түсінікті тілмен оқырманға жеткізе білетін авторларға өз мақалаларын тегін жариялауға жағдай жасалғанында.
– Бұрын газет-журнал оқудың әліппесін «Балдырған» журналы қалыптастырса, мектеп жасындағы балаларды «Ұлан» «Ақжелкен» сияқты басылымдар тәрбиелейтін, одан кейінгі жігіттік кезеңде «Лениншіл жасты», одан үлкендері «Қазақ әдебиетін» оқитын. Көзге айқын көрініп тұрмаса да, баспасөздегі мәдениеттің осы бір нәзік жалғастығының үзілуіне не себеп?
Мұхтар СЕҢГІРБАЙ:
– Ол заманда газет-журнал бұқараға ақпарат таратуда монополиялық роль ойнады. Телевидениенің де кейін келе дамығанын, ақпарат саласының түгелдей мемлекеттің қолында болғанын ескерсек, халықтың бұдан басқа рухани азығы да болмады. Нарық механизмдері жұмыс істемегендіктен, бәсеке де болған жоқ, яғни жеңіл дүниелерді іздегендер де қажетін қанағаттандыра алмай келді. Басқа буын өкілдерін былай қойғанда, қазіргі жастардың ақпарат алу мүмкіндігі телегей-теңіз. Жастар өздеріне жақын, ыңғайлы, қызықты формада ақпарат алғысы келеді. Сондықтан көпшілік «Вконтакте», «Фейсбук», «Мой мир» сияқты әлеуметтік желілерді таңдады. Себебі, онда олар өзіне қажеттісін таңдап ала алады, онда қарым-қатынас та, музыка да, білім де, өсек-аяң да, бәрі бар.
Басылымдар нарық заманына, қазіргі технологияның даму қарқынына ілесе алмай қалды. Жаппай «планшеттену» дәуірі жүріп тұрған тұста оларға тек басқа басылымдармен ғана емес, Интернетпен, жаңа технологиялармен бәсекеге түсуге тура келеді. Редакциялардың нарықты зерттеп, оқырман сұранысын қанағаттандыру мүмкіндіктерін іздеуге жағдайы жоқ, сондықтан олар бұрынғы әдіспен әкімшілік ресурстарды пайдаланып, тираж көбейтуге мәжбүр.
Қарлыға МЫСАЕВА:
– Сіз айтып отырған КСРО дәуірінде қалыптасқан оқу мәдениетіндегі дәстүр жалғастығының үзілуіне басты себеп – жүйенің өзгеруі. Себебі, ол кезеңде кез келген отбасы әлеуметтік хал-ахуалына қарамастан, сіз айтып отырған барлық басылымдарға жазылу міндетті болып есептелетін. Мәселен, менің әкем марқұм арабша хат танитын қойшы болған, соған қарамастан үкімет ол кісіге қазақ тіліндегі барлық газет-журналдармен қатар, орталықтан таралатын орыс тілді басылымдарды да жазғызатын. Әкем өзі оқымаса да, бізге міндетті түрде оқытып, мазмұнын сұрап отыратын. Екіншіден, бұл газет-журналдар мектептегі оқу бағдарламасымен тікелей байланысты болатын. Мұғалім оқушылардың газет-журналдарды оқуын қадағалап, қосымша сабақтарда солардан материалдарды оқуға және мақала жазуға арнайы тапсырма беріп отыратын. Мысалы, егер бастауыш сыныптағы бір оқушының шағын ғана әңгімесі «Балдырғанға» жарияланатын болса, сол баланы бүкіл мектепке үлгі етіп, құрмет тақтасына ілетін. Яғни мұнда үлгілі оқушымен қатар, газет-журнал бірге жарнамаланатын. Басқалары да сол оқушыға ұқсап мақала жазуға талпынатын. Бастауыш сыныпта шығармашылығын «Балдырғанмен» бастаған оқушы оны ары қарай «Ұланмен», «Жас Алашпен», «Қазақ әдебиетімен» жалғастыратын. Сондықтан менің ойымша, бұл дәстүрді жалғастыру үшін газет-журнал редакциялары мектептермен байланысты жақсартуы керек. Әлі есімде, біздің бала кезімізде әдебиет пәнінің мұғалімі Тұманбай Молдағалиевпен кездесу ұйымдастырды. Сол кездесуден кейін оған қатысушылар арасында Тұманбай ақынның жырын жаттамағаны кемде-кем. Әрине, бұл өткен күннің тәжірибесі. Ал мерзімді баспасөзді тұрақты оқу мәдениетін қалай қалыптастыру қажет деген мәселеге орай шетелдік озық тәжірибеге сүйенуге болады. Оған сәйкес әрбір газет өз аудиториясының талап-тілегіне сай жұмыс істеуі қажет. Форматы, құрылымы, мазмұны сол өзі таңдап алған аудиторияға тікелей арналуы тиіс. Мысалы, жексенбілік саны 100 беттен асатын «New York Times» газетінің әрбір бетінің жеке оқырманы бар. Газеттің негізгі бағдары үш бөлімге бөлінген:
1. Жаңалықтар: халықаралық, жергілікті, ұлттық, бизнес, технология, ғылым, денсаулық, спорт, метрополитен, білім беру, ауа-райы және некрология;
2. Пікір: редакциялық мақалалар, редакциялық емес мақалалар, редакцияға хат;
3. Көңіл көтеру: өнер, кино, театр, Нью-Йоркқа саяхат, тамақ және шарап, үй мен бау-бақша, сән мен стиль, кроссворд, т.б. Бәлкім, бұл шетелде қалыптасқан газет оқу мәдениетінің бір түрі шығар, газетті сатып алған оқырман өзіне қажетті бетті ғана оқып, қалғандарына назар да аудармайды. Біздің аудитория да осыған келе жатыр деп ойлаймын.
Гүлнапис ӘБДІКЕРОВА:
– Мұның бірден-бір себебі, интернет технологияларға жастардың шектен тыс әуестенуі. Бұл олардың денсаулықтарына әсер етіп, психикалық ауытқуларға алып келеді. Қазіргі кезеңде өсіп келе жатқан жас жеткіншектердің, жастардың ақпараттық мәдениетін қалыптастыруға мектеп партасынан көңіл бөлінуі тиіс. Жастардың саналы азамат болып қалыптасуы үшін тәрбиелік маңызы бар басылымдардың жандануына ақпараттық мәдениеттің дұрыс қалыптасуы септігін тигізеді. Тіпті, болашақта электрондық басылымдар жүйесіне көшкен жағдайда да виртуалдық кеңістікте жастардың саналы мінез-құлығын, ақпараттық мәдениетін қалыптастыру мемлекеттің қауіпсіздігі үшін де маңызды.
– Бүгінгі газет оқу мәдениеті қай деңгейде, оқырманның сипаты қандай? Әр буынның өкілі немесе әр түрлі орта арнайы іздеп оқитын басылымдар қалыптасты деп ойлайсыз ба? Егер бар болса осы басылымның барлығына ортақ тақырып қандай болуы керек?
Мұхтар СЕҢГІРБАЙ:
– 2009 жылы АҚШ-тағы Санта-Барбара қаласында болғанымда сондағы ең үлкен кітап дүкені жабылып жатыр екен. Ішіндегі қалған кітаптар арзан бағамен сатылады екен дегенді естіп, жабылатын күні әлгі дүкенге бардым. Егде жастағы кісілер дүкеннің жабылғанына қатты қайғырды, ол тек дүкен ғана емес, жұрттың рухани пікір алмасу, кездесу орны болған екен. Сонда бір кісі «Интернет бәрімізді үйкүшік жасады, үйде отырып электронды кітап сатып алып оқитын болдық», – деген еді. Осы тенденция газетке де жеткен.
Мен сабақ беретін университетте қазақ, орыс тілдеріндегі газеттердің жаңа нөмірлері кіреберісте тұрады, қалағаныңды алып оқи бересің. Аудиторияларда газеттер толып жатады, өкінішке қарай, бұрынғыдай солардың қадіріне жетіп, оқып жатқан адам аз. Басылымдардың көбі бір-біріне өте ұқсас, тіпті көбі бір мекемеге бағынатындықтан бірдей суреттер беріп жатады. Оқырман онда не жазылатынын шамалап біледі. Әсіресе, жас оқырман қоғамдық-саяси тақырыптарға жазылған ашық, өткір мәселелерді, журналистік зерттеу материалдарды көргісі келеді. Сондықтан керегін Интернеттен іздейді, тіпті газеттегі материалды оқуға ерініп, оны ғаламтордан тауып алып, оқуды жөн көреді.
Қазіргі әлемде классикалық үлгідегі «газет» деген нәрсе жоқ. Газеттердің барлығы Интернеттегі сайтынан бөлек планшеттерге, смартфондарға арналған бағдарламаларын жасап, оқырманының соларды жүктеп алуына мүмкіндік берген. Яғни басылым тек ақпарат беріп қоймай, оқырманның уақытын қызықты, тиімді етіп өткізуіне жағдай жасаған. Мәселен, түрлі викториналар, ойындар, сөзжұмбақтар, танымдық дүниелер сол бағдарламада қосымша ретінде тұрады. Оның сыртында аудио, видеоматериалдар, оқырмандардың өз материалдарымен бөлісу мүмкіндігі, сауалнамалар, пікірталас алаңдары бар. Демек, қазіргі газет оқу мәдениеті технологиямен еліктіру мәдениетіне ұласқан. Осы қағиданы ұстанған әлемнің мүйізі қарағайдай басылымдары жаңа заман талабына бейімделіп жатыр.
Оқырманның барлығына ортақ тақырып деген болмайтын шығар. Оқырманның жасына, қызығушылығына, талғамына қарай тақырып әр алуан. Қазіргі тенденцияға қарап байқағаным – қазақ оқырмандарының көбі ұлттық патриотизм, ұлттық сана, ұлттық жаңғыру мәселелеріне көп қызығады.
Қарлыға МЫСАЕВА:
– Қазір біздің қоғамда газет оқу мәдениеті жоқ деп айта алмаймын. КСРО кезінен қалыптасқан дәстүр бойынша газетсіз таңғы шәйін ішпейтін аға буынды айтпағанда, жастардың арасында да дәстүрлі ақпарат құралдарын, онлайн-басылымдарды жібермей оқитын жастар бар. Алайда, әр буынның өкілі немесе әр түрлі орта арнайы іздеп оқитын басылымдар қалыптасты деп айта алмаймын. Мәселен, жоғарыда мысалға келтірген Интернет-нұсқасын оқушылар саны айына 30 млн.-нан асатын ««New York Times» секілді басылымды бізде кездестіре алмайсыз. Себебі, бұл газеттен кез келген буын өкілі өзіне қажеттіні таба алады. Бізге осы секілді салмақты басылымды қалыптастыру керек. Бірақ оларға ортақ тақырып табудан гөрі, әрқайсысы өз оқырманының сұранысына сай жұмыс істеуі қажет. Сонда біріншіден, газеттің тұрақты оқырманы қалыптасады, екіншіден, белгілі бір тақырып төңірегінде берілетін ақпараттар мазмұны жақсарады. Сонымен қоса, тақырыптың жан-жақты зерттелуін қадағалап, әрбір редакция журналистік зерттеу тәжірибесін қалыптастыруы керек.
Гүлнапис ӘБДІКЕРОВА:
– Қазіргі уақытта азаматтардың газет оқу мәдениеті жылдан-жылға төмендеп келеді. Газет оқу аға буын өкілдеріне ғана тиесілі болып қалған сияқты. Жастар жағы электрондық басылымдарды көбірек пайдаланады. Әр буынның өкілдерінің қызығушылығын тудыратын ортақ басылымдар әлі қалыптаса қойған жоқ деп ойлаймын.
– Қазіргі қазақ қоғамына қандай басылым керек деп ойлайсыз?
Мұхтар СЕҢГІРБАЙ:
– Қазіргі қазақ қоғамына саяси тұғыдан еркін, бірақ ұрда-жық және біржақты емес, салмақты, терең, бірақ шұбалаңқы емес, қысқа жазатын басылымдар керек. Әсіресе, экономикалық, қаржылық мәселелерді талдап беретін ақпарат құралдары ауадай қажет. Әрі олар «басылым» деген атпен шектеліп қалмай, әмбебап болуы керек, сонда ғана олар жас оқырмандарды өзіне тарта алады.
Қарлыға МЫСАЕВА:
– Бүгінгі қазақ қоғамына оның мұң-мұқтажын жоқтайтын, қордаланған мәселелеріне жоғары жақтың назарын аударта алатын басылым керек. Журналистің басты мақсаты – халық пен билік арасында көпір болу. Өз үнін жеткізе алмаған қарапайым халықтың үнін билікке жеткізуге қызмет етуі тиіс. Сондықтан қоғамдағы кез келген реформалар, өзгерістер мен стратегиялардың жүзеге асуын шынайы жаза білетін, ақпаратты айна-қатесіз жеткізе білетін басылым керек. Басқаша айтқанда, журналистік пәрменділігі бар басылым қажет.
Гүлнапис ӘБДІКЕРОВА:
– Қазақ мәдениетінің құндылықтарын насихаттайтын, алаш қайраткерлерінің есімін ел есіне түсіріп отыратын материалдар, халықтың көзқарасын танытатын әлеуметті зерттеулер нәтижелері, қоршаған орта туралы оперативті ақпарат, мемлекеттің әлеуметтік және саяси дамуына кедергі келтіріп отырған жағдайлар туралы материалдар қажет.
– Экономикалық дағдарыс кезіндегі басылымдардың ахуалы?
Мұхтар СЕҢГІРБАЙ:
– Экономикалық дағдарыс, әсіресе, баспасөзге үлкен зардабын тигізеді. Оқырманның сатып алу мүмкіндігі азайып, газеттің шығыны көбейеді. Нарыққа бейімделмеген, үкіметке ауыз ашып отырған басылымдарға, әсіресе, қиынға соғады, олар шығындарды азайтып, оқырман талғамына сай жұмыс істеуге көшпесе болмайды.
Қарлыға МЫСАЕВА:
– Экономикалық дағдарыстың салдарынан басылымдардың ахуалы нашарлап кеткені түсінікті жайт. Алайда, мұндай экономикалық мәселе – ғаламдық үдеріске айналып отыр. Кез келген дамыған мемлекеттің журналистикасының даму сатыларын қарастырсақ, олар да осындай қиыншылықты бастарынан өткерген, қазір де өткеруде. Бірақ басты айырмашылығы – нарық заңын жете меңгерген кез келген ақпарат құралы өз бетімен табыс табудың жолдарын шебер таба білген. Мәселен, жаңа технологияны меңгеру арқылы газеттердің Интернет нұсқаларын ашу және онлайн қаржы табу көздерін қарастыру. Жаңа медиа магнаттардың қалыптасуы, яғни қалталы азаматтардың ақпарат құралдарына демеушілік көрсетуі, редакцияның қызмет көрсету аясын кеңейтуі (баспаханалық қызмет көрсету, Интернет нұсқаларында аудио-видео форматта ақпарат таратуды қосу, т.с.с.). Мәселен, АҚШ-тағы кез келген газет-журналдың өз баспаханасы бар. Және ол баспахана өнімдерінің сапасы мен құны баспаның нарықтағы алатын орнына байланысты. Бұған ««New York Times» газетінде тұрақты жарияланатын «Best Sellers» айдарын алуға болады, мұнда осы газетте жарияланған және оның баспасынан кітап болып жарық көрген ең үздік әдеби кітаптар тізімі мен олардың электронды нұсқалары беріледі. Сонымен бірге, бұл кітаптың баспадан жарияланған нұсқасын да сатып алып оқуға болады. Баспадан жарық көрген кітаптардың оқылу рейтингісіне сай беріліп отырады. Бұл жастарды әдебиетке тартуда игі іс деп атауға болады. Себебі, бұл айдардың оқырмандарымен қоса, авторларының басым көпшілігін жастар құрайды.
Тағы бір айта кетерлігі – экономикалық дағдарыс кезінде басылымдардың ахуалын жақсарту үшін жарнама беру саясатын дұрыс жолға қою керек. Кезінде қиын жағдайға тап болған «Time» газетінің редакторы Айзексон өзінің онлайн оқырмандарына мазмұн үшін ақы төлету қажет деген ұсыныс жасаған. Алайда, кейіннен ол: «Бұл мағыналы бизнес-модель емес. Мүмкін бұл веб-жарнаманың қарқынды даму кезеңінде әрбір баспагердің веб-жарнаманы қолдау басылымның «болашағы үшін» қажет деп қабылдаған сәтте жүзеге асады», – деп атап көрсетеді. Бәлкім, бүгінгідей экономикалық дағдарыстан шығу үшін басылым журналистері осыған дейін мойындалған кәсіби нормаларды білуі, тәжірибесі мен шығармашылық шеберліктері арқылы танылуымен қатар, өз қызметі арқылы басылымға қаржы табу көздерін де қарастыра білу шеберлігін меңгеруі қажет шығар деп ойлаймын.
Гүлнапис ӘБДІКЕРОВА:
– Жаһандану жағдайында реформалық өзгерістерге байла-нысты Қазақстанда ақпараттық саясаттың өзгеруі республикадағы ұлттық басылымдарды қайта ұғынуға түрткі болды. Алайда, экономикалық дағдарыс жағдайында басылымдардың қоғамға емес, бизнеске қызмет етуі байқалды. Басылымдар кертартпа мақалаларды жаңалықтардан бөліп қарауы тиіс. Сонымен қатар, әр түрлі таптардың көзқарастарын жариялап, бейтарап позиция ұстанып, өзінің ақпараттық ағартушылық ролін білуі тиіс.
Басылымдардың барлығына ортақ мәселелердің қатарына қаржы мәселелерін жатқызуға болады, республикалық және жергілікті билік өкілдерінің бұқаралық ақпарат құралдарын бақылауға ұмтылысы да олардың еркіндігін белгілі бір деңгейде шектеп отыр.