Ән – Әсет
«А ШТО…»
Жайдары жаздың кіші бесінінде Әсеттің үйіне телефон шалып:
– Оу, алакөз бауырым, саған құда түссем бе деген ойым бар, – дедім, есен-саушылық сұраспастан. Ол қырылдақ күлкісін қысқа қайырып:
– Ассалаумағалейкүм! А что, біз дайынбыз, келе қалыңыз! – деді.
– Бұл құдалықтың ерекшелігі: мен саған бармаймын, сен маған келесің. Өзің ғана. Иә, егер нотадан қолың босаңқырап отырсаң. Жеңгең ауылда жатыр, мен жалғызсырап та отырмын және сенімен ақылдасатын бір маңызды мәселе болып та тұр. Бәтеңкеңнің тұмсығын бері қарай тезірек бұрғын.
Ол қырылдақ күлкісін еркіне жіберіп алды да:
– Сары божбан да тосып отыр ма? – деді. «Сары божбаны» – ақын жолдасы Сабырхан Асанов.
– Оған бүгін повестка жіберген жоқпын.
Ол тағы күлді де:
– А что… жарты сағатта жетіп қалармын, – деді.
Айтты – бітті. Келді. Шәй-пәйімізді ішіп, оны-мұны әңгімелерімізді айтып, бір сағаттай уақыт өткен кезде:
– Сенімен ақылдаспақ маңызды мәселем… – деп тұрдым да, жазу үстелімде жатқан мына төмендегі парақты ұсындым. Әсет алып, қалың қасын бір «секіртіп», содан кейін мәз бола күлді де, тамағын қырнап қойып, қоңыр дауысына баса әндетті:
БЕУ, ҚҰРДАСТАР!
Сазгер Әсет Бейсеуовтің «Армандастар» әніне қызығып, ақын Нұрсұлтан Әлімқұловтың сөзіне еліктеп жазған әзіл өлеңім
Біз ауылдың әлем-жәлем жастары едік,
Өмір жолын өршеленіп бастап едік,
Мектепті де тез бітіріп тастап едік,
Алматыға асығып…
Қайырмасы:
Лекцияға бір күн барар, бір күн бармас,
Староста деген қудың тілін алмас,
Театрға безер,
Паркті де кезер
Студентің болып шықтық, уа, заман!
Дипломды алған, «жуған» дәурен болды,
Қызметке құлшынысқан әурең болды,
«Сүйдім!» деген, «Күйдім!» деген сәулең болды,
Не болмады, уа, шіркін?!
Қайырмасы:
Жолдамамен ауылдарға тартып кеттік,
Үйлендік те, ұйқылы-ояу тірлік еттік.
Пәтерсіз де жүрдік,
Бәтерсіз де жүрдік,
Бойдақ кезді, боздап қойып, еске алып.
Сан кезеңнен сапалақтап өттік сөйтіп,
Талай-талай мақсаттарға жеттік сөйтіп,
Алматыны ұмытып та кеттік сөйтіп…
Ұмытылмас не бар-ау?!
Қайырмасы:
Бала сүйдік, немере де жетектелді,
Көйлек-шалбар айына бір үтіктелді.
Шашты қырау шалды,
Зейнет тақап қалды,
Но нешауа, әйда, кемпір, билейік!..
Әндетуін қыстығып әрең аяқтаған Әсет қарқылдап, ала көзінен жас аққанша рахаттана күлді.
– Ғаба-ау, қатып кетіпті ғой?!. – деп те күледі, қайталап оқи бастайды да күледі.
– «Алай екен, былай екен» деп бірдеңе айтпайсың ба? – деймін жорта наразы болып.
Ол қайырмалардың соңғысын тағы әндетіп шығып:
– Әсіресе осы қатып кетіпті! – деп тағы күлді де: – А что… Ғаба, сен мұны «Тамашаға» бер, керемет болады. Залда отыратындардың көбі – кеше «бәтерсіз де, пәтерсіз де» жүрген қулар, өй, бір мәз-мейрам болсын. Бірінен бірі естіп, шын айтам, керемет болады! – деді.
Әсетке «жарайды» десем де, мұны «Тамашаға» апармадым, тіпті басқа ешкімге айтқан да жоқпын. Әсет кейініректе «а что…» деп қойып, есіме екі мәрте салды да. «Өлеңімді өңдегім келіп, ойланып жүрмін» деп, ақырында ұмыттырдым. Содан 2010 жылдың күзінде жұбайым Зада Мүкәрәмқызы: «Біз, бірге оқыған курстастар, кездесу өткізбекшіміз, институтты бітіргелі отыз жыл болыпты, әне-міне деп жүріп, бір рет те бас қоса алмаппыз» дегенді айтты. «Сүрленіп жатқан» өлеңім есіме түсіп, алты дана көшірме жасап: «Сендерге сыйым осы болсын», – дедім. Зәкең оқып, риза болды. Курстастары да қосыла әндетіп, күлісіп, «бір жасап» қалыпты…
Шәмші Қалдаяқов, Сабырхан Асанов, Әсет төртеуіміз ажарымыз жарасқан жолдастар, әзілдеріміз астарлас сырластар болдық. Үшеуі де адал еңбеккер жандар еді. Үлкен-кішіге құрмет, ілтипаты мол кішіпейіл еді. Кейін үшеуінен де айрылып қалып, сағынышты сарғая серік етіп жүрген күндерімде ойланып отырсам, біз ешқашан басқа сазгерлердің әндеріне, басқа ақындардың өлеңдеріне сырттай баға беріп көрмеппіз. Әйтеуір, «бірі атып, бірі қуып» дегендей, басымыздан кешкен-кешпеген жәйттерді күлкіге айналдырып айтып жүріппіз.
Төртеуіміздің бірде, не себеп болғаны есімде жоқ, атақ, марапат туралы әңгіме соға қалмасымыз бар ма?!
– Ай, данышпандар, қайсысыңа қандай атақ-награда қажет, кәне, айта қойыңдар! – дедім.
– Ғаба-Ғабеке, бір тақыр кедей шал үйіне келе қалған өзіндей бір бейбаққа: «Саған тайлақ сойып берсем қайтеді?» деген екен, сен соған ұқсадың, – деп Шәмші әзілге шапшаң да жүйрік екендігіне бізді тағы бір тәнті етіп күлдірді де, сылқылын тежеп: – Сол пәлелердің маған көк тиынға керегі жоқ, дипломсыз да тірі жүрмін ғой, – деп және күлдірді.
– Бергенін алуға болады, а што, онда тұрған не бар, тек өзің сұрама, – деді Әсет, көзі алайып.
– Өзім қатарлыларға орден-медаль, сыйлық беріліп жатқанда «не үшін берді екен?» деп, сол кезде еріксіз ойланатын иттігім бар, бірақ артынша ұмытып кетем, оллаһи, қызықпаймын, қызғанбаймын, – деді Сабырхан, басын шайқап.
– Ғаба-Ғабеке, сен ше, өзің ше? Осы отырғанымыздың арасында атқа да, атанға да мініп жүрген сенсің, иә, сен ше? – деп Шәмші мені тақымдай қалды.
– Мен де, Шәке, жаңа өзің айтқандай, сол пәлелер үшін тумаған қазақпын. Шынында кәперіме кіріп шықпайды, мына сары божбан ғұрлы ойланбаймын да, – дедім. Шәмші қызыл-қоңыр тақиясын оң қолымен бірер қозғап қойып, жымың-жымың етіп, маған қуақылана қарады да:
– Менің мына кеудеме, – деп омырауын сипалады, – шірегенде бес-алты орден-медаль сыяды, оның өзін де асты-үстілі етіп тақсаң, ал сен үшеуіңнің омырауларыңа сегіз литрлік шелекпен бір-бір шелек орден еркін сыяр еді, амал не, кім беріп жатыр! – деді. Сол сәтте төртеуіміздің қарқылымыздан төңірек теңселіп кеткен шығар-ау!..
Ай, аруақтарыңнан айналайындарым-ай!..
Е, заман-ай, сол үш Азаматтың екеуінің – Әсет пен Сабырханның аруағынан аттап кеткен арсыздар да болды-ау!..
Әсеттің атындағы көшені біреулердің иемденіп жатқаны туралы хабарды жоғарыға, сол кездегі Мемлекеттік хатшы Иманғали Тасмамағамбетов мырзаға хатпен жолдадым, газетке де жарияладым (бұл жерде Әсет атына қатысты деректі ғана ұсынып отырмын):
«Әсет Бейсеуов атындағы көшені тартып алып…» деген суық сөз («Қазақ әдебиеті» гәзеті, 13-19 ақпан, 2004 ж.) көңіліме бұрын да дық сала бастаған жәйтті жазуыма себепші болды. Тәуелсіздік алғанымызды теріс түсініп, «не істесек те еркіміз!» деп тасыраңдаған шенеуніктер «бас-басына би болған өңкей қиқым» топқа айналды және қынаша қаптап барады. Соның бір мысалы – гәзеттегі жарияланымда айтылған жәйт. Мұнда аты-жөндері аталған шенеуніктердей ұяттан аттап кетіп, өтірікті серік етіп жүргендердің барлық облыстан табылары даусыз. Кейбір облыс, аудан әкімдері, қалтасы қалың «жаңа қазақтар» көшелерге тіпті көзі тірі әке-шешелерінің, қайын ата-енелерінің аттарын қойып, кеуде мүсінін орнату сияқты «тарихи ермек» те тауып алыпты. Көріп те, естіп те жүрміз. Бәріміздің де қимастарымыз бар, бірақ ат-атағы беріде ауылдан, арыда ауданнан аспаған оларды көзімізді жұмып алып әспеттеу ұят болмай ма?
Асқына бастаған бұл «ауруға» дереу дауа іздеу керек. Меніңше, әрбір облыста құрамында қара қылды қақ жаратын саясаткер, тарихшы, журналшы бар арнаулы комиссия құрылып, ол облыс шегіндегі көшелер мен ауыл-селоларға кімнің аты берілгенін, олардың тарих талабына сай келген-келмегенін әділ анықтауы, нәтижесін тиісті шешім жасайтын жоғарғы ұйымдарға жазбаша мәлімдеуі қажет. Бұған дейін орын алған заңсыздық жойылып, ауыл-селоның, ауданның, облыстың тарихтарына, демек, Қазақстанның тарихына алдағы уақытта ешқандай қиянат жасалмауы ойластырылған үкіметтік қаулы шығарылуы шарт.
«Ауыл-селоларға» деп отырғаным: «Пәленбайдың ауылы», «Түгенбайдың ауылы» дегендерге де күні кеше көдедей көп болған «совхоз директоры», «колхоз председатель», «сельсовет председателі» атаулылардың есімдері қойылғаны сөзсіз. Олар да – аудан, облыс деңгейіндегі бүгінгі бишікештердің әкелері немесе әйгілі мысалда айтылғандай, «әлде жиені, әлде нағашысы».
Көшеге ат қоюдағы сорақылық Алматыда да «гүлдегелі» қашан! Соның сорақы мысалы – «Алматы көшелері» деп аталған, мәтіні қазақ, орыс, ағылшын тілінде жазылған анықтамалық, сый-сияпаттық кітап…
Халқымыздың ардақтысы болған, мысалы: Дина Нүрпейісоваға, Жақан Сыздықовқа, Асқар Тоқмағамбетовке, Мәриям Хакімжановаға, Мұқан Иманжановқа, Шона Смаханұлына, Төлеген Айбергеновке, Хизмет Абдуллинге, Павел Васильевке, Оспанхан Әубәкіровке… Алматыдан көше бұйырмайды да, қазақ атты халықтың барын білмеген қайдағы-жайдағы біреулерге немесе қазақты құртуды көздеген атаман Ермактай жауызға ресми түрде құрмет көрсетіледі: аталған кітапта оның да өмірбаяны қысқаша, жаймашуақтанып жазылып, балта ұстап қоқырайып тұрған суреті берілген, – рухани құлдық пен бишаралықтан қашан арылар екенбіз?!
15.02.2004 ж.
Иманғалидан ишарат болды.
Арада екі апта өткенде Әсеттің аты көшеге қайтарылды.
Ғаббас ҚАБЫШҰЛЫ
Алматыдағы Ұлттық кітапханада Әсет Бейсеуовтің 80 жылдық мерейтойына орай «Жүрегі ән деп соғатын» атты кітаптың тұсаукесер рәсімі өтті. Композитор, Қазақстанның Халық әртісі Әсет Бейсеуов туралы кітапты қаламгер Тұрсынбек Ешенқұлов құрастырған. Жинаққа Ә.Бейсеуовтің замандастары, аға-інілері, әпке-қарындастарының естеліктері, Қазақ радиосының «Алтын қорында» сақталған әндерінің тізімі кірген.