Құндылықтарды жоқтау
Маркус ЗУСАК
Егер Маркус Зусактың «Кітап ұрлаушы» кітабын оқыған болсаңыз, бомба түскен үйлерден бір қыз ғана тірі қалады. Кітап ұрлаушы қыз. Лизель Мемингер. Ол жертөледе кітап оқып отырады. Зусактың кейіпкерлерінің әрқайсысының өз миссиясы бар. Олар бір-біріне ұқсамайды. Бірақ оларды адами құндылықтар байланыстырып тұрады. Басты кейіпкер Лизель Мемингер – руханияттың жоқтаушысы. Оның өкіл шешесі Роза – мейірімнің символы болса, өкіл әкесі Ганс – адамгершіліктің символы.
Маған қазір әлем, адамзат рухани құндылықты таптап, жаншып, сосын оны жоқтап жатқан секілді. Хемингуэйдің айтатыны бар ғой: «Весь мир болен». Хемингуэй заманынан бері әлемнің, қоғамның ауруы асқынған үстіне асқынбаса, беті бері қараған емес. Тобырлық мәдениет элиталық мәдениетті аямай езгілеп тастады. Элиталық мәдениет «бойын түзеу» үшін көп уақыт қажет. Өркениетті елдер тобырлық мәдениеттен арылудың жолдарын қарастырып, жанталасып жатыр.
«Кітап ұрлаушы» кітабы неге оқылымды болды? Неге әлемде сұранысқа ие кітап? Бәлкім, оның бір себебі осында жатқан шығар?..
Әдебиеттегі құбылыс па, әлде жарнама ма?
Әлем әдебиетшілері Маркус Зусакты «әлем әдебиетіндегі құбылыс» деп атады. Тым асыра бағалау емес пе? Маркус Зусактың «Кітап ұрлаушы» кітабымен ұқсас Сайын Мұратбековтың «Жабайы алмасын», Дулат Исабековтің «Біз соғысты көрген жоқпыз» кітабын оқыған қазақ оқырман бұл пікірмен келісер ме екен? Біз пафосты жақсы көреміз. «Бұл жазушыдан біздің жазушылар әлдеқайда мықты» дейміз. Бірақ әлемдік деңгейге шығуға потенциалы жететін жазушыларымызды насихаттай алмай жүрміз.
Мойындайық, мойындамайық, Маркус Зусак – әлемдегі ең танымал, әлем әдебиетшілері мойындаған жазушылардың бірі. Біздіңше, ол бұқаралық әдебиеттің өкілі емес. Рас, жарнамасы жер жарып тұр, бірақ ол әлемдік әдебиетте өз орнын алуға әбден лайықты жазушы.
Маркус Зусак 1975 жылы Сиднейде өмірге келген жазушы. Австралиялық жазушының ең танымал шығармасы 2005 жылы 30 жасында жарық көрген «Кітап ұрлаушы» романы. Интеллектуалды бестселлер ретінде «The New York Times Best Seller list»-тің тізімінде 230 апта түспей тұрды.
Роман желісі арқылы 2013 жылы режиссер Брайан Персивал фильм түсірген соң, бұл кітапқа деген сұраныс әлем оқырмандары арасында арта түсті. Бірақ кино – романның көшірмесі емес. «Кітап ұрлаушы» фильміне романдағы көптеген оқиғалар, кейіпкерлер «кірмей қалған».
Роман желісімен түсірілген киноны көрген соң, қандай мықты, қандай көркемдік құндылығы жоғары шығарма болса да, оқи алмаймын. Сосын классикалық әдебиетпен ауыратын әдетім бар. Бұл жолы керісінше кино мені «Кітап ұрлаушы» кітабын оқуға қамшылады.
Ізгілік туралы әңгіме
Романда Лизельдің өкіл әкесі Ганс пен өкіл шешесі Розаның жан дүниесі, мінез-құлқы, жалпы психологиясы жақсы ашылған. Романды оқи бастаған оқырман жетім қызды аяп отырады. Оқиғаның өрбуімен қатал, сұсты, шайпау мінезді Розаның ішкі жан дүниесін тани түсесің. Жоқ, ол тіпті де қатал емес, керісінше өте мейірімді. Розаның психологиясы үйлеріне пана сұрап Ганстың досының ұлы, еврей жігіт Макс келгенде жан-жақты ашыла түседі.
Романда Ганс, Роза, Лизель, Макс қарым-қатынасы арқылы оқиға өрбіп қана қоймайды, әрбір кейіпкердің сезімі, эмоциясы, таным-түсінігі, мақсаты, адами тұлғасы дараланады.
Өкіл қыздарының туған күніне Хубермандар үйдегі ескі затын сатса да, кітап сыйлайтын. Бірде ақшасы болмай, бір аяғы жоқ қуыршақ сыйлайды.
Романда «қара бояу» басым болса да, кейіпкерлердің мейірімділігі, ізгі қасиеттері «қара бояуды» көмескі етіп көрсетеді.
Мысалы, Лизельдің кітап ұрлап жүргенін білген бургомистрдің әйелі «Лизель кітапқа келгенде жесін» деп үстел үстіне печенье қойып қояды.
Бірде Руди мен Лизель тұтқындағы еврейлер жүретін жолға нан шашып тастайды. Өздері ашқұрсақ жүрсе де, еврейлерді құтқарғысы келеді. Олар не үшін Гитлердің еврейді жек көретінін түсінбейді. Маркустың кішкентай кейіпкерлері Гитлерді жек көреді. Бетін қара күйеге бояп алып, өзі пір тұтатын қара нәсілді желаяққа, спортшыға ұқсауға тырысатын Руди неге оны идеал тұтуға болмайтынын түсінбейді. Олар адам мен адамды, ұлт пен ұлтты бөлуге болатынын мүлдем қабылдай алмайды. Маркус балалардың көзімен Гитлердің, жалпы әлемнің «адамды өлтіру, ұлтты өлтіру ойыны» саясатын айыптайды.
Романның бір-екі жерінде сатушы әйел қылаң береді. Ол Гитлерді пір тұтқаны сондай «Хайль Гитлер» деп айтпаған адамға ештеңе сатпайды. Тапқан табысын өз еркімен Гитлердің саясатын қолдауға жібереді.
Біздіңше, романда Ганс пен Розаның туған ұлы мен қызының образы толыққанды ашылмай қалған. Автордың баяндауынша, олар ата-анасынан бөлек тұрады, үйлеріне сирек келеді. Романды оқып отырып, еуропалық индивидуалистік сананы, адам жанының жалғыздығын (бургомистрдің әйелі) сезінесіз.
Романда өлім көп болса да (соғыс жүріп жатқан қала өмірін суреттеген соң, түсінікті. Бірақ өлімнің көп болуын оқырман да, әдебиетшілер де әдетте қабылдай алмайды), жазушыны ақтап аласың. Кейбір оқиғаларды баяндауда автор көпсөзділікке ерік береді. Лирикалық шегініс жасауы кейбір жерде ұтымды шықса, кейбір жерде шұбалаңқы көрінеді.
Қаланы бомбалап жатқанда қаланың бірнеше тұрғыны бір үйдің терең жертөлесінде отырады. Адамдардың қорқынышын, үрейін басу үшін Лизель кітап оқып береді. Өлімнен қорқып отырған адамдар жадырап салады. Хубермандардың үйіне түкіріп кететін (Ганс фашистік Германияны қолдамайтын) фрау Хольцапфель Розаға «Кофе берем. Қызың маған аптасына екі рет кітап оқып беріп тұрсын» дейді. «Кофе ғана емес, ұн да бересің» дейді Роза. Фрау Хольцапфель «жоқ, тек қана кофе» дейді.
Бұл қаланың тұрғындары кез келген күні өліп кету қаупі барын жақсы біледі. Олар аман қалу үшін жиі-жиі көрші үйдің жертөлесіне жасырынады. Бірақ олар кітап оқиды. Оқи алмаса, ақысын төлеп, кітап оқып беретін адам шақырады.
Маркус Зусактың «Кітап ұрлаушы» кітабы рухани құндылықтарды насихаттауымен құнды.
Оқырманның бейнесі
Маркус Зуcакты да жазушы ретінде «оқырман неге кітап оқудан алыстап кетті?» деген сауал толғандырса керек. Сана кеңістігіңде «қалықтап» тұратын бір кейіпкер болады. Балалық шағыңмен, жасөспірім шағыңмен, жастық шағыңмен байланысты естеліктер көз алдыңнан тізіліп өтіп жатқанда сол кейіпкер санаңда жарқ етеді. Сол адамның тұлғасы жадыңда шегеленіп қалғанын түсінесің. Маркус Зуcак бала кезінде анасынан естіген әңгімені, кейіпкерді дамытып, Лизель Мемингер бейнесі арқылы рухани аш қоғамды бейнеледі.
Роман бірінші жақпен баяндалады. Жаңалығы сол: бірінші жақпен оқиғаны баяндайтын «Мен» – Ажал. Ажал әр кез басты кейіпкердің қасында жүреді. Оның құдды қорғаушы періштесі секілді.
Лизель алғаш рет Ажалды қыстың сұп-суық күні анасы екеуінің көз алдында інісі өлген кезде көрді. Ол бірақ ажалдан шошымады.
Әріп танымаса да, інісінің қабірінің басында қабірші ұмытып қалдырып кеткен «Қабіршінің дұғасы» кітабын Лизель аялап ұстайды. Сосын Лизельді мемлекеттен алатын жәрдемақы үшін Ганс пен Роза асырап алады. Анасының қайда кеткенін, неге анасымен тұрмайтынын Лизель түсінбейді. Автор да ашып айтпайды. Оқиға шиеленіскен кезде ғана басты кейіпкер анасының фашистік Германияға қарсы екенін, қуғында екенін түсінеді.
Лизель – тағдырлы жетім қыздың бейнесі ғана емес, оқырманның бейнесі. Оның лақап аты «кітап ұрлаушы». Соғыс жүріп жатыр. Ашыққан балалар өзгелердің бақшасынан алма ұрлап жейді. Лизель де балалармен бірнеше рет жорыққа шықты. Бірақ ол бур-гомистрдің, яғни қала әкімінің үйінен тек қана кітап ұрлайды. Досы Руди: «Лизель, ашпыз ғой. Нан ұрлашы» деп жалынса да, Лизель келер жолы да, содан кейін де тек қана кітап ұрлайды. Бұрын Лизельдің өкіл шешесі бұл үйдің кірін жуатын.
Гитлердің туған күні қала тұрғындары күмәнді кітаптарды өртеп, тарап кеткенде қолы күйіп, оттан бір кітапты алған Лизельді бургомистрдің әйелі көрген болатын. Бір сөзінде әйел қабырға толы кітапты баласы үшін жиғандарын айтады. Баласы бұл өмірде жоқ, бірақ кітапхана бос тұр.
Қазір ешкім оттан кітапты суырып алмайды. Қазір ешкім кітап ұрламайды. Қазір адамдар баласы үшін кітап жинай ма? Күмәнді. Бәлкім, бұл роман кітапты насихаттағаны үшін де құнды шығар…
Аягүл МАНТАЙ,
Мәскеу