Талғам таразысы
Бекен ЫБЫРАЙЫМ
Байсалды, дәлелді пікірлердің қай-қайсысы да талғам мен танымға әсер ететіні белгілі. Олай болса, сол пікірді ортаға салған автордың-қаламгердің біліктілігінің маңызы ерекше. Осы талап үдесінен шығатындар қай кезде де көп емес. Шын мәніндегі әдеби сын – терең таным мен биік талғамның көрінісі. Айтуға ғана оңай, бұл деңгейге жету үшін ойлы тәрбие, жылжыған жылдар, шым-шымдап сіңірген тәжірибенің маңызы айрықша. Сыншы ғалымдар мен ақын-жазушылардың көркем әдебиет пен әдеби шығармашылық туралы толғамдарынан сөз саптау мәнерін,
ой өрбіту машығын былай қойғанда, шығарманың философиялық-эстетикалық әлеміне бойлайтын көркемдік түйсік пен сол түйсік сәулелендіріп, анықтап көрсететін сыр-сипаттарды сараптау ерекшелігін байқамау мүмкін емес. Алғашқыларында әдеби шығармаға, әдеби процеске, шығармашылыққа тән объективті заңдылықтарды, ортақ белгілерді, болмыспен эстетикалық қатынасты аналитикалық байыптау басым екені айқын. Алайда, көркем мәтінді нәзік организм ретінде қапысыз түйсіну көңілдегідей көріне бермейтіні талассыз. Сондықтан шығар, кезінде
М.Горький С.Цвейгке жазған бір хатында басқадан гөрі жазушы жазушыны тереңірек түсінеді дейтіні.
Ал, қаламгерлердің толғамдарында әдеби шығарманың ішкі құпияларына бойлау, шабыттың қызуымен қуаттанған қаламның қай тұста, қай бетте көсілгенін, қашан тасырқап, қай кезде бәсең тартқанын жазбай танығаны анық аңғарылады. Қатар тұрған сөздер мен сөйлемдер ұжымдасып, ұяға айналды ма, бірін бірі тосырқап, әлде мүсіркеп, әлде жатсынып тұр ма, т.б. ғалым аңғара бермейтін нәзік иірімдер талғампаз жазушының назарынан тыс қалмайды. Сондықтан да жазушылардың мақалаларында, жалпы сын пікірлеріндегі байқаулар мен талдаулардың жалпы оқырман үшін де, ғылым үшін де қажеті айрықша. Сонымен қатар жазушының әдебиет тарихын, белгілі бір кезеңдегі әдеби процесті, көркем шығарманы салыстыру, іштей таразылау арқылы, әдеби практиканың ұзақ жылдардағы жолын барлау арқылы туындының, жалпы әдебиеттің ерекшелігін тереңірек тануға жәрдем ете алатын аналитикалық толғаныстардың маңызы, қажеті және талассыз. Мұндай биіктерге көтерілетін қаламгерлер қай әдебиетте де көп емес.
Осы орайда, белгілі жазушы Марал Ысқақбайдың әр жылдардағы жазған сын мақалаларының қазіргі қазақ әдеби сынында өзіндік орны айқын екенін атап айтар едік. Оның қаламынан туған сын пікірлер бес томдық шығармалар жинағының бесінші томында бас қосқан. Түрлі жанрда жазылған пікірлер белгілі қаламгерлердің шығармашылығына, жекелеген кітаптарға, әдебиеттің алуан мәселелеріне, халық шығармашылығы өкілдеріне арналған.
М.Ысқақбайды әдебиетші ретінде қалың қауымға бірден танытқан және мойындатқан оның шеберлік мәселелеріне арналған проблемалық мақалалары аталған томның «Арналы ағыс – толқынды талғам» атты бөлімінде топтастырылған.
Детальдың дәлдігіне байланысты шығарманың шыншылдығы, бейнелік нанымдылығы айқындалатынын пайымдаған «Деталь. Шындық. Нанымдылық» атты мақаласы кезінде «Қазақ әдебиеті» газетінде жарияланып, сол кезде әлі көпшілікке кеңінен мәлім емес, жас әдебиетшінің біліктілігін бірден дәлелдеген. Автор өмір материалын жете білмеу, тіліміздің байлығын орнымен пайдалана алмау салдарынан шығармадағы көркемдік шындық солғындайтынын, стильдік тұтастыққа нұқсан келетінін көптеген нақты мысалдар арқылы дәлелдейді. Мұндай дәлелдер көркем шығарманың қыр-сырын білгісі, немесе шығармашылық әлеміне бойлағысы келген жастар үшін тіпті қажет. Қазіргі жастар сиырдың күрек тісі болмайтынын, шөпті тілімен шалатынын, бота түгіл түйенің жүнінен киіз баспайтынын, жанар мен көз екеуі бір ұғым емес екенін біле бермейді. Осы тақылеттес мысалдар оқырманның білімін арттырса, жас қаламгерлерге шеберлік мектебінің құпияларын ашады.
М.Ысқақбайдың өскен ортасы, алған тәлім-тәрбиесі, оқыған-тоқыған оқу ордасы игілікті әсер етіп, танымы терең талғампаз тарланға айналдырды. Халық шығармашылығының, табиғат құпияларының, ана тіліміздің екінің бірі біле бермейтін белгілерін М.Ысқақбай шығармаларынан табамыз. Ақын Әлмейін дейсіз бе, күйші Байсерке дейсіз бе, өсімдіктердің неше алуаны дейсіз бе, энциклопедияда, сөздіктерде жоқ мысалдарды М.Ысқақбай кітапта-рынан ұшыратамыз. Көкірегі ояу, құйма құлақ, зейінді зерде болмаса, соның бәрі далада қалмас па еді?! Жалпылама көрінетін бұл сөзді айтуымыз – Марал Ысқақбайдың шығармашылығындағы барлық ұнамды ерекшеліктердің тамыры аталған қасиеттерде жатқандықтан. Ал, бұған дәлел әбден жеткілікті.
Баршаға белгілі, әдебиетке алпысыншы жылдары келген ұрпақ әдебиетімізге үлгілі, үлкен жаңалықтар әкелуінің сыры неде? Бейнелік, түрлік, т.б. ізденістер қыруар зерттеулерде, баяндамаларда айтылды. Ал, сол соны ізденістерді әкелген қандай құдірет? Міне, осы сауалға орнықты, ойлы жауапты, бірегей дәлелді
М.Ысқақбайдың «Тереңдік шарты» атты мақаласынан табамыз. Сан қиындықтарды, әлеуметтік-қоғамдық зобалаң мен зорлықтарды бастан кешірген алдыңғы буындарға қарағанда, бұл ұрпақтың көбірек оқуына, ойлануына мүмкіндік молырақ болғаны тарихтан мәлім. Ойланып оқудан, толғанып тоқудан толқындаған тосын толғаныстарын еркінірек толғауына да жағдай қолайлырақ еді. Міне, осындай жағдайда алуан көркемдік ізденістердің өрістеуіне танымның тереңдігі басты әсер еткенін М.Ысқақбай әдеби сында алғашқы болып арнайы атап айтқанда, жүйелеп көрсеткені дау тудырмасқа керек.
Тағы да сөз ыңғайы келгенде айта кетейік, осы және басқа да мақалаларында ол белгілі бір теориялық мәселеге арнайы назар аудару үшін уақытын, қуатын бөліп күшеніп жатпайды. Отырып алып проблеманы «ойлап» шығармайды. Мәселен, аталған мақалада Ә.Кекілбаев,
Т.Әбдіков, Д.Исабеков, Т.Тлеуханов шығармаларын оқу барысында көңілінен шыққан ортақ сыпаттарды жинақтап жүйелей келе, ұқсас белгілеріне қарай топтастыра келе, негізгі нышандардың түзілуіне әсер еткен объективті себептерге зер салады да, сол қуат – ең алдымен таным екенін дәлелдейді. «Ал енді автор неғұрлым дарынды, білімді болған сайын оның дүние-танымы терең әрі жүйелі келеді де, шығармаларындағы идеялар сабақтасып, өзінше бір үлкен арна құрайды. Жазушы концепциясын осындайдан танимыз…
«…Әрбір шын жазушы – концепциялық тұжырымдар иесі. …бүгінгі таңға дейін біздің ұлттық сынымызда ол мәселе арнайы қозғалған емес… Бұрынғы-соңғы классиктер концепцияларын санамалап бере алатын кейбір ыждаһатты оқырман өзгені былай қойғанда, аса ірі суреткер, ойшыл М.Әуезовтің де ең басты концепцияларын саралай алмайды. Бұл ұят!» (аталған том, 29-бет). Мақала жетпісінші жылдардың екінші жартысында жарық көрді. Содан бері қырық жылдан аса уақыт өтсе де, бұл мәселе жүйелі зерттелмей келеді. Біздің бұл арада назар аударғанымыз – жазушы М.Ысқақбайдың сыншылығы. Әу баста оны аға буын қаламгерлер сыншы деп ойлап келгені де есімізде. Ал, келтірілген мысалдар жазушының әрі парасатты сыншы екенін де айқын көрсетсе керек.
Тағы бір атап айтатынымыз – «концепция» терминінің ұғым ретінде осы мақаладан кейін әдеби сынымызда біршама кеңірек қолданыла бастауы. Орыс әдебиеттануы үшін жаңалық емес бұл терминді М.Ысқақбай сән үшін, оқығанын көрсетіп, білімін бұлдау үшін емес, аталған мәселені нақтырақ, тереңірек айту үшін «амалсыз» қолданған. Өйткені, танымның тереңдігі жайында сөз қозғағанда, шағармалардағы көркемдік мазмұн айрықшалықтарын жоталанып көтеріп шығатын коцепцияларды айтпай, айналып өту мүмкін емес. Демек, терминнің жалпылама атау немесе белгілі ұғым деңгейінде қалып қоймай, жаңа прозаның, жаңа буынның аяқ алысы мен ерекшелігін танытатын мәселе деңгейіне көтерілуі – мақала авторының алымы мен аңғарының, қарымы мен қарқынының айғағы.
Осы біліктілік пен сергектік, қырағылық М.Ысқақбайдың барлық мақала, рецензияларынан да табылады. Оның әрқайсысына тоқталу – арнайы, көлемді зерттеу еңбектің жүгі. Сондықтан көкейтесті мәселелерді дер кезінде көтерген кейбір мақалаларындағы жекелеген сәттерді ғана айта кетейік.
М.Ысқақбай сыншылығы ғылыми ойлауға да бастайтынын әдебиеттануымызда әлі күнге арнайы сөз болмаған мәселелерге назар аударуынан байқаймыз. Мәселен, көркем шығарманың фоны туралы түрлі мақалаларда жол-жөнекей айтылғанымен, бәлендей тереңдеп мән берілмейді. Сол сияқты сөздіктерден де сол ұғымды түсіндірген, мысалмен дәлелдеген ештеңе таба алмайсыз. Түптеп келгенде, көркем шығармадағы фон – күрделі теориялық мәселе. Оны байыптау үшін теориялық білім өз алдына, көркем шығарманың жалпы табиғатын терең танитын, қапысыз білетін, сонымен бірге аналитикалық ойлауға да бейімі бар жазушылық-көркемдік түйсік керек. Бұл қасиеттер тоғыспаған жағдайда зерттеуші жаңсақтыққа ұрынуы әбден мүмкін.
Ал, көркем шығарманың фоны туралы ұғым жоғарғы оқу орнының студенттері үшін ғана емес, мектептің жоғарғы сынып оқушыларына да қажет. Онсыз көркем шығарманың төл ерекшеліктерін жете түсіну қиын.
Жазушы сыншының байыптауынша, тақырып пен фон ұғымдарын жете ажырата алмау салдарынан шығармаларда көркемдік шынайылық, бейнелік нақтылық қуаты қожырайды. Әдеби сын мен зерттеуде, «кітап шығару ісінде де ағаттыққа жол ашылады» (сонда, 76-бет). Қазақ әдебиеттануында тақырып пен фонның ерекшелігін, әрқайсысының өзіндік қызметі мен маңызын, функциясын алғаш рет саралаған – әрі жазушы, әрі сыншы Марал Ысқақбай.
«Көрікті әлемдегі көркемдік ізденістер атты» үлкен мақаланың «Тақырып пен фон» атты тараушасын оқу барысында заман талабы мен ерекшелігіне қарай әдеби процеске, көтерілген мәселеге зер салуына зейін қойғанда, байқалатын шындық мынадай: автор өзінің ғылыми әдебиеттермен де таныстығы барын, білімін көрсету үшін көзге түсуге тырыспайды. Мақаланы жаздырған – омыраулап алға түсуге деген өзімшілдіктің өркөкірек құлшынысы емес, етек алып бара жатқан келеңсіз кемшіліктердің орын алуына ықпал жасаған себептерді айқындауға, шындықты айтуға деген мәжбүрлік. Демек, рухани-азаматтық парыз «қолқалаған».
Жазушының сыншыға тән қырағылығы мен сергектігін, ғалымға тән ойлау ерекшелігін дәлелдейтін мысалдар көп. Соның бірі – біздің әдебиеттануымызда түрлі зерттеулерде жол-жөнекей айтылғанмен, арнайы теориялық мәселе ретінде тереңдеп қарастырылмаған авторлық идея мен шығарманың объективтік идеясы. Мәселен, С.Шаймерденовпен пікір алысып отырып, «маған образдар логикасынан туындайтын авторлық идеядан гөрі, кеңірек, жинақтық мәні бар объективтік идея маңыздырақ көрінеді», – дей келіп, әрқайсысының ара-жігін ажыратады. Осы пайым мен байлам да алуан шығармаларды оқу барысында түзілгені күмәнсіз. Өйткені, көркем әдебиетті де, әдеби сынды да қадағалап отыратын жазушы қаламдастары мен сыншылардың пікірлеріндегі қайшылықтарды, шығарманың өз ішіндегі қайшылықтарды аңғарып, оның пайда болу себептерін іштей іздегенде, әлгіндей тұжырымдар тамырлан-ған. Аталған сұхбат 1974 жылы болса, одан он жыл кейін жарық көрген, жоғарыда аталған «Көрікті әлемдегі көркемдік ізденістер» атты мақала образ логикасының өзі үнемі авторлық идеяға айнала бермейтінін, субъективтік идея мен образ логикасы қандай жағдайда үйлеспейтінін нақты мысал арқылы дәлелдейді. Мұндай байыптаулар ғылым үшін де, жас қаламгерлер үшін де пайдалы.
Сол сияқты шығарма фабуласы, құлақ күйі, ракурс мәселелері туралы сөз арасында айта кеткен пікірлеріндегі әдеби шығармашылықтың практикалық қажеттілігінен туған байыпты толғамдары ойға қалдырады.
М.Ысқақбайдың «Тілдегі түйткілдер», «Он ғасырға созылған ұлы күрес» атты осындай проблемалық мақалалары әдебиетімізге деген шын жанашырлық пен біліктіліктен, азаматтық-шығармашылық арлылық пен адалдықтан, белсенділіктен туған. Кемшіліктерді көріп тұрып, біліп тұрып айтпай, ескертпей, жанашырлығын білдірмей күмпиіп жатып алатын дүрдиген жазушыларымыз да, ғалымдарымыз да бар екені жасырын емес. Кемшіліктерді көрсету күстаналап кері тарту емес, «айналайын, арылшы» деп бері тарту ғой. Ана тіліміздің шұбарлануы, тілдің байлығын пайдалана білмеуге байланысты орын алған олқылықтарды Ғ.Мүсірепов, Ғ.Мұстафин сияқты аға буын қаламгерлер әр кезде-ақ атап айтып, мәселе көтергені есімізде. Олардан кейін осы мәселеге қатты мән беріп, үнемі алаңдаушылық білдіріп, арнайы назар аударып, пікірлерін жүйелеп, бүкпей айтып жүрген, көлемді мақалалар арнаған – жазушы М.Ысқақбай. Оның «Тілдегі түйткілдер» атты мақаласына байланысты айтыс, талас пікірлер «Қазақ әдебиеті» газетінде бір жарым жылға созылғаны да есімізде. Кезінде Ғ.Мүсіреповтің Қазақстан Жазушылар Одағында 3 сағатқа созылған баяндама жасағаны көпке мәлім. Арада талай уақыт өткен соң жазылған «Он ғасырға созылған ұлы күрес» атты мақалада аталған мәселе әлі де күн тәртібінен түспегенін, ары-беріден кейін ана тіліміздің халы одан әрмен нашарлай бастағанын дәлелдеп, қыруар мысалдар келтіреді.
Міне, осының бәрі – қаламгердің жүрегін ауыртқан, жанын мазалаған мәселелер. «Айтпаса, сөздің атасы өледіні» былай қойғанда, біліп тұрып, жұмған аузымызды ашпасақ, өзімізге өзіміз көмек етпесек, кім жәрдем қолын созбақ?! Әдебиетіміздің, тіліміздің мәселелері – еліміздің, ұлтымыздың мәселелері. Одан ешкім де тыс қалуға тиіс емес.
Сондықтан да М.Ысқақбайдың Ж.Нәжімеденов, Ә.Кекілбай, Ф.Оңғарсынова, Ш.Елеукенов, т.б. әдебиет қайраткерлеріне арналған шығармашылық портреттері, басқа да қаламдастары туралы рецензиялары, рухани тарихымызға қатысты мақалалары арнайы сөз етуге лайық.
Сыншы Марал Ысқақбайдың көркем шығарма, тарихи-әдеби процесс туралы толғамдары әдебиеттің түрлі мәселелеріне зер салатын ғылыми ізденістерге, көркемдік кемелдікке ден қойған қаламгерлерге, әдебиет сүйгіш оқырман қауымға ой салары хақ. Эмоция екпінін еселемей, тізгінді тартып, қажетінше тежеп ұстай білетін сабырлылық, шиыр-шытырман сауалдардың жүйе-жүргесін сергек байқап, табандап тексеретін төзім, көзі шалған айнала әлемді өзі зейін қойған құбылыстармен салыстыруға мүмкіндік беретін бұлжымас тиянақ ретінде байыптай білетін аналитикалық білгірлік – жазушы М.Ысқақбайдың сын-зерттеу еңбектерінің айрықшалықтары.
Түйінін айтқанда, жазушының өзекті мәселелер көтерген сыни еңбектері – автордың қашанда туған әдебиет мүддесін ойлайтын перзенттік адалдығының, азаматтық сергектігінің, шығармашылық парасатының айғақтары.