Сөзінің қыл сыймайды арасына
Тоқтар ӘЛІБЕК,
М.О.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының бөлім меңгерушісі, ф.ғ.к.
Тәуелсіздік кезінде еліміздің қоғамдық-әлеуметтік, рухани-мәдени өмірінде оң өзгерістер туып, тарихтың «ақтаңдақ» беттері қайта аршыла бастағаны белгілі. Дегенмен ХІХ ғасыр мен ХХ ғасырдың алғашқы бөлігінің арасында өмір сүрген халық ақындарының шығармашылығын зерттеудегі кемшін тұстар аз емес. Қабан жырау, Жанақ, Түбек, Кемпірбай, Өске, Құл, Құлмамбет, Майкөт, Қарқабат, Сарбас, Досмағамбет т.б көптеген өрелі ақындар жол-жөнекей, әрі біржақты зерттеліп, әдебиет тарихынан тиісті бағаларын иелене алған жоқ. Солардың бірі – аса дарынды айтыс ақыны, өрелі жыршы Құланаян Құлмамбет. Қазақ айтыс өнерінің тарихы сөз болғанда Құлмамбеттің есімі сырт қалуы мүмкін емес. Оның Түбек, Жанақ, Сүйінбай, Бақтыбай, Майкөт, Жамбыл ақындармен айтыстары сол дәуірдегі қазақ әдебиетінің, мәдениетінің биік белестерінің қатарында қалды.
Ақынның өмірі мен шығармашылығына тереңірек мән берген адамға оның маңындағы қалыптасқан үлкен дәстүрлі ақындық ортаны, дарынды өнерпаздар шоғырын аңғаруға болады. Олардың қатары Құлмамбеттің ұстаздары: Қабан жырау, Шалтабай, үзеңгілестерінен: Мейірман, Қабай жырау, Жүсіпбек, Бөлтірік; ізбасар шәкірттерінен: Асан молда, Кәрбоз, Көдек, Әжек, Рыскелді, Майлы, Қапез, Әбен, Мақсұт, Шарғын, Сәдіқожа, Әбзейіт, Хами, Әсел, Етекбай, Тоқсанбай, Сыпатай, Молдахмет, Маман, Қойдым, Шөкей (Уәзипа), Шәріпжамал, Әдия, Әдемкүл болып жалғаса береді. Жетісудың оңтүстік шығысында туып өсіп, осы өлкеге кеңінен танымал болған бұл ақындар тоталитарлық жүйенің сыңаржақ саясатының салдарынан белгілі тұлғалардың тасасында қалып, есімдері көмескіленіп келеді. Атап айтқанда, отызыншы жылдардағы науқандық саясаттың, асыра сілтеушіліктің зардабынан қуғындалып, туған жерден қол үзген Жүсіпбек қожа, Көдек, Әжек, Сәдіқожа, Шарғын, Әсел, Рыскелді, Қойдым, Әсел, Маман, т.б. ақындардың өмірі мен шығармашылығы бүгінге дейін күдіктің көмбесінен аршылмай қалды.
Қапез, Майлы, Әбен, Мақсұт секілді ақындар кеңес қызметіне қанша белсенділік танытса да «37-жылдың» құрығына ілігіп, «халық жауы» деген жаладан жазықсыз жәбір көрді. Кейбірі айдаудан оралмады.Тұтқындалғанда қолжазбалары бірге тәркіленгендіктен туындылары қолды болып, із-түссіз жоғалып кетті. Олардың көзін көрген қарттар сиреген сайын, ел ішінде аздап айтылып жүрген өлең, жырлары сарқыла бастады.
Осы өңірдің тағы бір топ өнер өкілдері Албан Асан, Қабай жырау, Шалтабай, Бөлтірік, Мейірман, Кәрбоз, Хами, Тоқсанбай, Етекбай, Сыпатай, Молдахмет, Шәріпжамал, Шөкей, Әдия сияқты іргелі ақындар мен Шоған абыз, Қожбанбет, Қаба, Дәркенбай, Диқанбай, Жәмеңке, Ұзақ, Жаңғабыл, Нақысбек, Оразай сынды ондаған би-шешендердің ел жадында сақталған мұралары дер кезінде жиналмады. Қолда бар азын-аулақ шығармалары түрлі әдеби қорларда ұзақ жылдар жатып қалды. Бүгінгі таңда әдебиеттануда жүргізіліп жатқан жаңа бетбұрыс кезеңінде халық әдебиетіндегі «ақ таңдақтарды» қайта ақтарып, көрсетілген тұлғалар секілді жүздеген өнер иелерін тірілтудің сәті түскен сыңайлы.
ХІХ ғасыр әдебиеттінің көрнекті өкілдерінің бірі Құланаян Құлмамбет 1840 жылы қазіргі Алматы облысының Райымбек ауданына қарасты Күрметі ауылының маңында дүниеге келді. Балалық балғын шағы тау шатқалындағы көрікті «Көлсайдың» маңында өтеді. Жасынан халық поэзиясының құдіретін ұғынып, өзі де ақындыққа бой ұрады. Есейген сайын шыңдала түсіп, ақындар айтысына да араласып, талаптанады. Кейін өн бойын өнер буған жас дарын қазақтың сайын даласының төрт бұрышын аралап, ел кезіп, серілік құрады. Түркістан, Сыр, Сарыарқа, Ертіс бойына барып, бағын сынап жыр бәйгесіне қосылады. Бұл пікірге ақынның:
Ертіс бойын жағалап Алматымен,
Сарыарқа бес дуанға
салдым сайран, –
деген өлең жолдары айғақты дәлел болады.
Құлмамбет кезінде Тезек сияқты билік иелерінің алдында өнерін көрсеткенімен, олардың басыбайлы ақыны болған емес. Шабыттанғанда әкімдігін ақындығы басып кететін төре маңындағы азулы ақындардың арасынан Құлмамбетті бөле жарып, өзіне тартуы – кездейсоқтық емес. Түптеп кегенде, оның әншілік-жыршылық, күйшілік дарынына, ақындық жолдағы даралығына, шынайылығына сүйсінгені анық. Ол ел тізгінін ұстаған Тезек, Батталқазы, Сарыбай, Жүнісбай, т.б. Жетісудағы беделді атқамінерлер мен қырғыз манаптары Шабдан, Бәйтік, Байсалдармен үзеңгілес жүру арқылы алқалы топтарда жыр сайысына түсіп, қанаттас қазақ, қырғыз жұртына өз дарынын танытуға жол ашты.
Құлмамбеттің көп айтыстары мен өлең, жырлары дер кезінде жиналмай, ұмыт болған. Дегенмен, Орталық ғылыми кітапхананың сирек қорында «Құлмамбеттің Шабдан батырға айтқаны»», «Құлмамбеттің Батталқазыға айтқаны», «Құлмамбеттің ақырғы сөзі» секілді аздаған арнау, толғаулары жинақталған. Ақын өмірінің соңғы жылдарында қазіргі Оңтүстік Қазақстан облысы, Төле би ауданындағы, Алатаудың Қазғұрт тауымен ұштасатын тұсындағы «Бел» деген жерде тұратын туыстарына қоныс аударады. Кіндігінен жалғыз қыздан өзге ұрпақ өрбімегендіктен, іштей құса болған ақын өлең, жыр айтуды мүлдем доғарып, Ташкент, Түркістан, Сыр бойындағы әулие, әмбиелерді зиярат етіп, сопылық жолға түседі. Отбасын сол «Белдегі» ағайындарына қалдырып, 1906 жылдың шамасында туған жер, атамекенін, жалғыз қызы Арызхан мен жиендерін көріп қайту үшін Жетісуға келеді. Жол бойы сырқаттанып келген Құлмамбет Алматы қаласының шығысындағы 60 шақырымдай жердегі Түрген қыстағында дүние салады. «Батталқазыға айтқаны», «Ақырғы сөз» секілді толғаулары осы соңғы сапарда туған. Оның «ақырғы сөзін» тебіренбей оқу мүмкін емес. Ақырғы демі үзілер шақта тіршіліктегі бар саналы ғұмырын ой елегінен өткізіп, артта қалған отбасының тағдырына алаңдайды, көрудің сәті түспеген жалғыз қызын, жете алмаған туған жері мен елін армандайды. Тіпті тілі байланып, қиналып жатқанның өзінде бір де бір адамның атынан жаңылмай, оның шыққан тегіне дейін дәріптеп жырына қосады. Қызына деген сағыныш, ұрпақ жалғастыратын ер баланың болмауына байланысты жүрегін мүжіген қайғы-мұң, босқа өткен жалған дүниеге деген күйініш өмірі түгесіп бара жатқан ақтық сәттерде жыр жолдарына айналып, сыртқа ағылып жатады.
«Ақырғы сөз» – оқиғалы шығарма. Толғауда ақынның жеке басы мен Жетісудың беделді адамдары туралы мол деректер қамтылған. Өмір деректеріне көз салсақ, Құлмамбет түрлі жағдайлармен Шымкентке екі рет көшіп, қайтып оралған. Алғашында бала жасынан кетіп, ХІХ ғасырдың алпысыншы жылдары өнерде де, өмірде де тауы шағылмаған жас дарын Жетісуда дәуірлеп тұрған ақындарға қосылып, өз үйірімен қауышады. Бұл кезде жалындаған жастығы мен шалқыған шабыты сай келген, келешегі жарқын, сәулелі шағы еді.
Екінші мәрте, ұрпақсыздықтың зарынан көкірегін запыран басып сансыраған қарт ақын Оңтүстіктегі ағайындарына бой сергітіп қайту үшін көшкен сыңайлы. Құлмамбеттің бұл оралуы – көкейін қайғы-қасірет қажаған, бойынан жылуы, жүрегінен жыры қашқан сұңғыла ақынның Жетісуға келген соңғы сапары еді.
Құлмамбет туыстары мен жора-жолдастарына табыстар аманатын, орындалмаған арман-мұраттарын, ішкі қайғы-күйінішін кестелі сөз өрнектерімен жеткізуге тырысады. Демі үзілер тұста жарық дүниеге қарағанда бақи дүниенің қамы көбірек сөз болып, Алладан иман тілейді. Өмірдің өткіншілігі, құбылмалылығы жайында ой қозғап, тура келген ажалға бақ-дәулет араша түсе алмайтынын ескертеді. Қызығынан қиындығы мол өмір сүрлеулерін ойға алып, қамығады.
Құланаян Құлмамбет – ХІХ ғасырдың екінші жартысында қазақ, қырғызды тегіс аралап, көптеген азулы ақындармен жыр бәсекесіне қосылған, сан түрлі қасиеттерді бойына жинақтаған аса дарынды өнерпаз тұлға. Бірақ бізге жеткен туындыларының дені – айтыстар. Әрине, бұл ақын поэзияның өзге жанрларын жырламады деген сөз емес. Құлмамбет әр кезеңдерде Түбек, Жанақ, Сүйінбай, Бақтыбай, Майкөт, Қаңтарбай, Жамбыл сынды тұлғалы ақындар мен қырғыз Қаламқас, Өзипа, Тұрсынай қыздармен айтысқан. Өкінішке қарай, ұрпақ жетесіне Түбекпен, Майкөтпен, Жамбылмен айтыстарының үзінділері мен Қаламқас, Өзипа, Тұрсынай қыздармен қақтығыстарының жұрнағы ғана жеткен. Ақындар айтыста үстем болу үшін өзіне тән айла-тәсілдерді көп қолданған. Құлмамбеттің айтуынша, айтыста жеңудің үш шарты бар. «Біріншіден, жүректілік керек. Қай жерде, қандай топта, қандай ақынмен айтыссаң да еш қысылып, қымтырылуға болмайды. Өзіңді өз үйіңде отырғандай еркін ұстауың керек.
Екіншіден, сенің аузыңнан шыққан сөзге әзіл-қалжың араласа жүрсін, сонда ғана қаумалаған қалың топтың назарын өзіңе аударасың.
Үшіншіден, қарсыласың бұрын кіммен айтысып, кіммен қағысқанын, кімді қалай жеңіп, кімнен қалай жеңілгенін жақсы білу керек. Сонда ғана онымен ұстасу жеңіл соғады». Бұл шарттар оның жас ақындарға үйрететін негізгі қағидалары болса керек. Құлмамбетті ұстаз тұтқан Бөлтірік ақынның Майкөт, Жамбыл, Үмбетәлілермен қақтығысынан, Әжектің Артық, Шәріпжамал, Әдия қыздармен айтыстарынан аға ақын қағидаларының үлгісі көрінгендей. Жеңіс тұтқасы есебінде осы тәсілдерді өзі де үнемі ескеріп отырғанын көруге болады.
Құлмамбеттің Түбекпен айтысы – жас ақын өзін алғаш рет көрсете білген, өлең-сөздің құдіретін, ақындық даралығын, талант, дарын қуатын танытқан жыр додасы. Үш жүзге аты мәлім, адуынды кәрі қыран Түбек алдындағы тырнақалды жыр сынағы. Құлмамбет, Түбек, Тезек арасындағы бұл айтыс аяқталмағанымен, мазмұнының өткірлігі мен көркемдік сипаты жағынан құнды туынды. Оны ХІХ ғасырдың алпысыншы жылдарындағы айтыс өнерін дамытуға қосылған зор үлес деп ұғынған орынды.
Айтыс – Тезек төре секілді Жетісуға танымал билік иесінің ордасында, осы өлкеге белгілі ел жақсыларының ортасында өткенімен де мәнді. Айтыскерлер солардың сынынан өтіп, салиқалы бағаларын алды, әрі сол орта арқылы есімдері басқа алқалы жиындарға, жалпы қазақ, қырғызға кеңінен тарады. Сол топқа Оңтүстікте аты шыққан Егізақ, Тоғызақ, Шаншар, Егізбай, т.б. іргелі ақындар қатысып, өздері үлгі тұтқан әйгілі Түбектің өлең-жырларын үйренді, батасын алды. Жыр бәйгесіне жаңа қосылып, бақ сынап жүрген Құлмамбет сияқты жас өреннің өнердегі тұсауы кесілді.
Құлмамбеттің аса көлемді, мән-маңызы мен көркемдік қасиеттері жағынан ХІХ ғасырдағы ірі ақындар айтысының қай-қайсысымен де бәсекеге түсе алатын жыр сайысы – Майкөт Сандыбайұлымен өткен айтысы. Жыр додасы 1880 жылы шамасында Бішкек маңындағы Аларча деген жерде, қырғыз манабы Бәйтіктің аулында өтеді. Бұл кездері Құлмамбет өмір мен өнердің ащысы-тұщысын бірдей тарта жүріп, талай тартыстарда шыныққан азулы ақындардың қатарында еді. Бұдан бұрын Жанақ, Сүйінбай, Қаламқас, т.б. ақындармен бақ таласып, атағы қазақ, қырғыз арасын шарлап кеткен болатын. Солто руының шоң манабы Бәйтік Қанаев (1822-1885) (Ел ішінде қара Бәйтік аталып кеткен – Т.Ә.) той жасап, оған Жетісу қазақтарының да беделді азаматтары шақырылады.
Құлмамбет пен Майкөт айтысы жөнінде М.Әуезов, С.Мұқанов, М.Жармұхамедұлы еңбектерінде аталып, тұщымды пікірлер айтылған. Дегенмен, заман ағымы мен саяси шектеулер терең зерттеуге мүмкіндік бермегені байқалады. Сондықтан Кеңес кезеңінде бұл шығармаға жанрлық, көркемдік, текстологиялық тұрғыда талдаулар жасалған емес.
«Далада домбыра тартқан Майкөт екен деп, аңдамай шақырсам, жүз сомдық ішік киіп, жақсы-жайсаңдармен төрде отырған екен», – дейді ақын Қазанқапқа айтқан бір сөзінде. Сөз мәнісінен Құлмамбеттің ілгеріде Майкөт ақынды кездестірмегенін болжауға болады. Алғашында әр ақын өз руының артықшылығын мадақтап, қарсылас жақтың кемшілігін шенегенмен, қыза келе жеке адамдарды дәріптеуге ойысады. Бірақ айтыстың орта шенінен бастап әлеуметтік, діни мәселерге ойысады.
Сол күні ақындар бір-бірін ала алмай, айтыс теке-тіреспен аяқталады. Келесі күні айтыс тағдырын шешкен Бәйтік: «Төрелік мынау болады. Жиналған жұрттың біреуіңді мақтауы бар, біреуіңді даттауы бар. Екеуіңді бұл жағынан пара-пар дейміз. Енді бір-бір ауыз өлең тыңдалық», – дейді. Құлмамбет Бәйтік әйелінің сұлулығын Пайғамбар қызына теңеп, Қытайдан бері жерде мұндай ұрғашы көрмегенін тамсана жырлайды. Әйел затын Пайғамбарға теңегеніне ашуланған манап Майкөтке өзін жамандап жырлауды талап етеді. Майкөт Бәйтіктің жеке басының кемшіліктерін жіпке тізгендей етіп жырлайды. Қазанқап мәліметінше, Құлмамбет: «Қызталақ албан, затымды пайғамбарға теңедің», – деп Майкөтке – түйе, Құлмамбетке ат мінгізді. Түйе алған соң Майкөт жеңді.
Ілгергі зерттеушілердің көпшілігі Құлмамбет пен Майкөт айтысына таптық тұрғыдан қарап, біржақты тұжырым жасап келгені мәлім. Олардың пікірінше, Майкөт отырықшылықты, кәсіпті, егіншілікті жырласа, Құлмамбет мал-дәулетке, байлық-санатқа, өмір қызығына масаттанған би-болыс, бай-мырзаларды дәріптеген. Әрине, бұл заман ағымына байланысты айтылған пайымдар еді. Алайда, бір-бірінен мыңдаған шақырым алшақ жатқан екі елдің гео-
графиялық жағдайына да көңіл бөлген жөн сияқты. Суы мол, ауа райы ыстық Қаратау, Түркістан, Сыр өңірлері егін салуға ыңғайлы. Қалаларға жақын болған соң, іргесінен базары үзілмеген. Ежелден отырықшылық тіршілікке бойсынған, сауда-саттыққа икемді, тумысынан жер еміп өскен жапсарлас өзбек ағайындардың да оңтүстік жұртына тигізген ықпалы аз емес. Дегенмен, бұл өлке жайылымдық өріске тар, төрт түлік мал өсіруге қолайсыз.
Алатау, Еренқабырға, Ұзынқара (Кетпен қыраттары – Т.Ә.) тауларын қоныстанған Құлмамбет елінің тұрмысы мүлде басқа. Суы тұнық, шөбі шүйгін, табиғаты тамылжыған бұл өңір мал өсіруге жайлы. Негізінен, мал шаруашылығын кәсіп еткендіктен, бар тіршілік көзі төрт түлік болып табылады. Ақындар осындай тарихи-табиғи алғышарттардан алшақ кете алмаған. Қалай дегенде де өз заманының бар болмысын анық, дәл беруге ұмтылысқан. Қай елдің болса да атқаратын кәсібі, қоршаған ортасы, әл-ауқат деңгейінен хабардар етеді. Сондықтан да айтыс барысында әр ақын өз руын, елі мен жерін, байлығын, игі жақсылардың жеке басын сөз еткенде, солардың артықшылықтарын жеңіс кілті есебінде пайдаланған. Бірінде бар нәрсе екіншісінде жоқ болса, үлкен кемшілік саналған.
Құлмамбет пен Майкөт айтысындағы өмір шындығы, дәуір келбетінің терең де дәл бейнеленуі – шығарманың ішкі маз-
мұны мен көркемдік қасиеттерін аша түскен.
ХІХ ғасырдың екінші жартысындағы дәуір сипатын, өмір шындығының айқын көріністерін дәл суреттеген көркем де кесек туындылардың бірі – Құлмамбеттің Жамбылмен айтысы. Жамбылдың шығармашылық өміріне үлкен өзгеріс әкеліп, ақындық атын аспандатқан да осы туынды. Өйткені, Құлмамбет есімі Жетісу еліне ерте жайылған, Жамбылға дейін айтысқан ақынды беттетпеген азулы ақын еді. Ілгергі-бергі зерттеулерде бұл шығармалар туралы қалам тартпаған әдебиеттанушы кемде-кем. Олардың ішінен Жамбыл шығармашылығын түбегейлі зерттеген Е.Ысмайылов, С.Бегалин, С.Садырбаев, М.Жолдасбеков сынды ғалымдардың бағалы еңбектерін ерекше атап өткен орынды. Әйтсе де, Құлмамбет ақынның қазақ айтыс өнерін дамытудағы сүбелі еңбегі зерттеушілер тарапынан әділ бағаланбай келді. Жамбылмен айтысқан Құлмамбет, Сарбас, Досмағамбет секілді тарлан таланттардың шығармашылығы жөнінде сөз қозғалғанда, оларды үстем тап өкілдерін жақтаушы кертартпа ақындар ретінде тану – күні өткен, Кеңес идеологиясымен бірге кеткен көзқарас. Осындай біртума дарын иелерінің қазақ ауыз әдебиетіндегі орнын анықтап, тиісті бағаларын беру арқылы ұлы Жамбылды одан сайын асқақтата түсеріміз анық.
Қай замандарда да қазақ ақындары дәулет жинамаған. Олардың барлық ауыртпалықтарын елі көтерген, бірақ бетіне салық қылмаған. Ақын, бір жағынан рудың, яки бір топтың тілек мақсатын жақтаушы қоғам қайраткері, екінші жағынан, ақындығымен күн көруші кәсіп иесі адам ретінде қоғамда көрініс береді. Ақындық өнер сынға түседі, әр ақын өнер жарысына түсіп, озып шығуға тырысады. Ақындар ел басына күн туған қаралы кездерде де, ақ түйенің қарны жарылған қуанышты сәттерде де жұртының жанынан табылған. Қазақ ақын-жыраулары кие тұтатын үш-ақ нәрсе болған. Олар – туған ел мен жер, намыс. Қайда жүрсе де осы үшеуін ту етіп ұстап, қолдан түсірмеген. Қазан төңкерісіне дейінгі айтыс ақындарының қай-қайсысы да осы жолдан танбаған. Мәселен, Құлмамбетпен айтысқанда Жамбыл:
Таз, Құлмамбет, сен салсаң,
Мен де салдым байымды.
Мен де байдан ап жүрмін,
Азын-аулақ шайымды.
Асықпасаң, Құлеке,
Табарсың әлі-ақ жайыңды.
Менің де Құттықсейіт байым бар,
Қайтетұғын ойың бар.
Қалың байды қаптатсам,
Болатын әлі-ақ тойың бар, –
дейді. Мұнда ешқандай кемшілік байқалмайды. Руының, жерінің, елінің ерен батырлары мен дуалы ауыз би-шешендерінің, билік тізгінін ұстаған атқамінер жақсы-жайсаңдарының ерекшеліктерін асырып айту – айтыс өнерінің негізгі алғышарттарының бірі. Қазан төңкерісінен бері көсемдерді, өкіметті, партия хатшылары мен өндіріс бастықтарын, т.б. мадақтау, тіпті қазіргі айтыстарда әкімдерді, іскер қалталыларды жер-көкке сыйғызбай мақтау белең алып бара жатқаны жасырын емес.
Құлмамбеттің жоғарыда талданған көлемді де көркем, әдебиет сүйер қауымға белгілі Түбекпен, Майкөтпен, Жамбылмен өткен үш айтысынан өзге бірнеше қақтығысулары сақталған. Олар – қырғыз Қаламқаспен, Уәзипа және Тұрсынай қыздармен өткен жыр тартыстарының үзінділері.
Қырғыздың бұғы елінде шамамен 1870 жылы өткен Қаламқас, Уәзипа, Тұрсынай қыздармен айтыстарының жұрнағы М.Әуезов атындағы Әдебиет және өнер институтының Қолжазба орталығында сақталған Ә.Матайұлы материалдарынан алынып, Құлмамбеттің академиялық жинағында жарияланды.
Құлмамбет – қазақтың бай эпикалық мұрасы мен импрови