Еліміздегі туризм төңірегінде түрліше көзқарас қалыптасқан. Туризм бойынша шетелдермен иық тірестіріп, бәсекеге қабілеттілікті арттыру үшін мемлекет тарапынан ҚР туристік саласын дамытудың 2020 жылға дейінгі тұжырымдамасы бекітілген болатын. Бүгінгі таңдағы қазақстандық туризмнің түйткілді мәселелері төңірегінде әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық Университеті Рекреациялық география және туризм кафедрасының аға оқытушысы Руслан БАЙБӨРИЕВ әңгімелеп берген еді.
Руслан БАЙБӨРИЕВ,
әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университеті, Рекреациялық география және туризм кафедрасының аға оқытушысы
– Туризм қоғам өміріндегі ең маңызды салалардың біріне жатады. Әлемдік бәсекелестік тұрғысынан алғанда Қазақстандық туризмнің артықшылықтары мен кемшіліктері туралы өз ойыңызбен бөліссеңіз.
– Қазіргі заманда туризм индустриясы қызмет көрсету, материалдық емес өнім өндіру саласында көш бастап, экономикалық тұрғыдан ХХІ ғасыр «феномені» атануда. Қоғамдық өмірде туризмнің алатын орны ерекше. Күн санап демалыс пен саяхаттаудың адам өміріндегі маңыздылығы арта түсуде. Еліміздегі туризм саласының қазіргі жағдайы шет елдермен салыстырғанда, туризмді зерттейтін ғалымдар мен зерттеушілердің пайымдауынша орташа деңгейде деп қорытындылауға болады. Оған мысал ретінде, жыл сайынғы Швейцарияның Давос қаласында өтетін Әлемдік Экономикалық Форум конференциясының сараптамалық нәтижесін келтіруге болады. 2017 жылғы әлем елдерінің туризм индустриясының салыстырмалы даму көрсеткіші бойынша Қазақстан 136 мемлекет арасында 81 орынға тұрақтаған (2015 жылы – 85 орын). ТМД елдері арасында біз Украина, Армения, Тәжікстан, Қырғызстан, Молдавия сынды мемлекеттердің алдыңғы қатарында орын алғанбыз. Жалпылай алғанда, елімізде туризмді дамыту үшін барлық қажетті, мәдени, тарихи, географиялық және климаттық жағдайлар бар. Тәуелсіздік алған соң мәдени және тарихи құндылықтарды жаңартуға бағытталған бұл саланы дамытуға алғышарттар жасалынуда. Алайда, бұл өз кезегінде көліктік, инфрақұрылымдық, сауда орындары, денсаулық сақтау қызметтерін жетілдіруді қажет етеді.
Менің ойымша, Қазақстан
Республикасы туризм саласының әлемдік бәсекелестіктегі артықшылығына оңтайлы географиялық орналасуын (шетелдердің көзқарасы бойынша, еліміз Еуропа мен Азияны байланыстырушы мемлекет ретінде қарастырылады); антропагендік өзгеріске тап болмаған, көрікті де, алғашқы қалпында сақталған табиғи нысандардың бар болуын, (ЮНЕСКО тарапынан қорғауға алынған нысандар оған дәйек болмақ); Қазақстан халқының дәстүрлі қонақжайлылығы мен тарихи-мәдени құндылықтарын жатқызуға болады. Қазақстанда 9000-нан аса археологиялық және тарихи мұралар сақталған. Елімізде 118 ерекше қорғалатын табиғи аумақтар, олардың арасында экологиялық туризмді дамытуға мүмкіндік тудыратын 11 мемлекеттік ұлттық табиғи парк жұмыс атқарады. Еліміздегі ең танымал орындар Алматы облысындағы «Алтын-Емел» мен «Іле-Алатау ұлттық паркі», Павлодар облысындағы «Баянауыл», Ақмола облысындағы «Көкшетау» мен «Бурабай» болып табылады. «Тамғалы Тастағы» жартасқа салынған суреттер, Шарын шатқалы, «Әнші құм» және «Бесшатыр» сақ қорғандары аса көрікті деп саналады.
Кемшіліктерге тоқталар болсақ, ол ең бастысы – үкімет басшылығы тарапынан бұл салаға деген көзқарасының мардымсыз болуы. Мемлекеттік бюджеттен қаражаттандыру тұрғысынан, туризм индустриясын сапалы басқару жұмыстарын жүрзігу тарапынан қолдаудың аз болуы. Сонымен қатар, халықаралық бәсекелестік тарапынан, еліміздегі туризм саласында қызмет көрсету сапасының төмен деңгейі, бейнеленген бағасына сапаның сәйкес келмейтіндігі шетел азаматтары тарапынан елімізге деген қызығушылықты төмендететіндігі сөзсіз.
– Соңғы жылдары еліміздің барлық саласында елеулі өзгерістер орын алып отырғаны белгілі. Туризм саласы да бұдан тыс қала алмайды. ҚР туристік саласын дамытудың 2020 жылға дейінгі тұжырымдамасы бекітілген еді. Бұл тұжырымдама күтілетін нәтижелерді қаншалықты ақтап жатыр деп ойлайсыз?
– Еліміздің индустриалды-инновациялық үдемелі дамуы бағдарламасында Қазақстанда туризмді дамытуға бөлек тармақ арналған. Мемлекет тарапынан, елімізде туристік саланы дамытудың 2020 жылға дейінгі тұжырымдамасы бекітілген. Бағдарламаның мақсаттарына сәйкес, мемлекет өзінің іскер серіктестерімен бірлесіп, еліміздің барлық өңірлерінде туристік инфрақұрылымды жетілдіру және құрылысын жүргізу бекітілген. Туризмді кластерлік дамыту жүйесі бойынша, Маңғыстау облысында «Кендірлі», Ақмола облысында «Бурабай» және Алматы облысында Қапшағай су қоймасының жағалауындағы «Жаңа Іле» сияқты халықаралық туристік орталықтарын, курорттар мен демалыс аймақтарын құру жөніндегі үш ірі жобаны атап кетуге болады. Келешек өңірлік жобаларға Ақкөлдегі «Шаржұм» демалыс аймағын, «Қатон-Қарағай» емдеу-сауықтыру кешенін, «Шеберлер ауылы» этнографиялық кешенін, сондай-ақ, Алматы облысындағы тарихи «Талхиз» кешенін жатқызуға болады. Сонымен қатар, «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» көліктік дәліз бойындағы туристік кластерлер де маңызды жоба болып табылады. Тұтастай алғанда, халықаралық стандарттарға сай келетін 48 нысан құру көзделген, жаңа туристік бағыттар пысықталуда. Соның ішінде: іскерлік және қалалық туризм, белсенді және санаторлық демалыс, этно-мәдени туризм, сондай-ақ, экологиялық туризмді айтуға болады.
Алайда, Қазақстан Республикасының туристік саласын дамытудың 2020 жылға дейінгі тұжырымдамасының нақты қадамдары әліге дейін сала өкілдері үшін түсініксіз қалпында. Мемлекеттік бағдарламада көрсетілген шаралар кешенінің іске асырылуы, қазіргі таңда, толықтай оңтайлы нәтижелер көрсетіп жатыр деп айтуға болмайды. Сондықтан болар, аталмыш бағдарлама өзінің заңнамалық күшін тоқтатып, соның негізінде, мемлекет тарапынан Қазақстан Республикасының туристік саласын дамытудың 2023 жылға дейінгі жаңа тұжырымдамасы бекітілді. Демек, нақты нәтижелерге толықтай жетпей жатып, жыл сайын үкімет тарапынан жаңа бағдарламалардың енгізілуі, туризм индустриясының дамуына кері әсер ететіндігі сөзсіз. Жаңа бағдарлама негізгі мақсатына келер болсақ:
1) ішкі және кіру туризмін дамыту;
2) өңірлік мәдени-туристік кластерлерді дамыту;
3) мемлекеттің экономикасына туристік саланың үлесін арттыру, инвестицияларды ынталандыру;
4) туризм индустриясында және қосымша экономика салаларында жұмыс орындарын ашу;
5) кәсіпкерлікті, оның ішінде экономиканың аралас салаларында ШОБ-ты және ауылдық аудандарды қоса алғанда, жалпы еліміз бойынша және өңірлерде адами әлеуетті дамыту;
6) туристік өнім сапасын арттыру және оның бәсекеге қабілеттілігін қамтамасыз ету;
7) туристік, оның ішінде ерекше қорғалатын табиғи аумақтар саласында туристік дамытуды жоспарлау;
8) туристік инфрақұрылымның одан әрі дамуын қамтамасыз ету;
9) туристік дестинацияларды ішкі және халықаралық нарықтарда ілгерілету;
10) бірыңғай ұлттық туристік брендті қалыптастыру болып табылады.
– Туризмнің өзі бір емес, бірнеше бағытта жұмыс істейді. Алдағы уақытта Қазақстандық туризм қай бағытқа көбірек күш салғанын қалар едіңіз?
– Еліміздегі туризм саласының болашақ дамуы әлбетте мемлекет тарапынан қолдауды қажет етеді. Егер туризм түрлеріне тоқталар болсақ, елімізде туризмнің көптеген түрлерін дамытуға барша мүмкіндіктер бар. Солардың арасын бөліп-жарып айтатын болсақ, перспективтілік тұрғысынан экологиялық туризм, іскерлік және оқиғалық туризмді айтуға болады. Экологиялық туризм мемлекеттік бағдарламада алдыңғы қатарлы, дамыту мүмкіндігі жоғары туризм бағыты екендігі айтылған. Осыған орай, Шығыс Қазақстан туристік кластері бекітілген. Қазақстанның көрікті табиғаты мен таңғажайып қоршаған орта нысандары, алауан түрлі жануарлар мен өсімдіктер әлемі туристер тарапынан үлкен қызығушылық тудырады. Алматы – еліміздің ғана емес, Орталық Азия мемлекеттері арасында экономикалық тұрғыдан көшбасшы қалалардың бірі. Еліміздің бас қаласы Астана – әлем астаналарымен терезесі тең, болашақтың қаласы. Аталмыш қалаларда халықаралық деңгейдегі көптеген іс-шаралар жүзеге асырылып, іскерлік туризмді дамытуға барша мүмкіндіктер қарастырылған.
– Әңгімеңізге рахмет!
Әңгімелескен Нұрлайым БАТЫР.